AMG rozpoczęło własną linię modeli, ale niektóre pojazdy wciąż bazują na modelach Mercedes-Benz, jak na przykład kabriolet E53. I był to najsilniejszy kabriolet klasy E, który był dostępny.
AMG zaczęło pracować nad E53, usuwając z niego wszystko. Kiedy nie zostało nic do wyjęcia z pustej skorupy, zaczęli napełniać ją wszystkim tym, co mieli pod ręką w swoim warsztacie w Affalterbach, siedzibie fabryki AMG. Grille i przedni zderzak zostały zmodyfikowane zgodnie z stylem projektowania AMG, z podwójną kratką chłodnicy w srebrnym chromie, wcześniej zarezerwowaną dla modeli V8 Performance.
Wewnątrz kabiny przyciąga uwagę deska rozdzielcza, na której zamontowano dwa ogromne ekrany o przekątnej 12,3″. Razem tworzą one szeroki wyświetlacz, który zastępuje analogowy zestaw wskaźników oraz ogólny ekran dotykowy systemu infotainment. System klimatyzacji obejmował 6 nawiewów na desce rozdzielczej oraz dwa nawiewy na szyję w przednich fotelach. Nawiew na szyję został zaprojektowany przez Mercedes-Benz i wydmuchuje ciepłe powietrze w stronę szyi pasażerów, eliminując nieprzyjemne skutki przeciągu.
Pod maską znajdował się silnik rzędowy-6, który miał złożony system turboładowania, obejmujący turbosprężarkę spalinową, elektryczny kompresor wspomagający oraz generator EQ Boost. W rezultacie silnik o pojemności 3.0 litra reagował spontanicznie i zapewniał dynamiczną odpowiedź bez opóźnienia turbo.
Mercedes-AMG poszerza swoją ofertę o trzy nowe modele oraz wprowadza nową nomenklaturę: modele z serii 53 CLS, E-Class Coupé oraz E-Class Cabriolet. Łączą one mocne osiągi z sportowym stylem i wysoką wydajnością. W ich sercu znajduje się nowy, elektryfikowany silnik o pojemności 3.0 litra z podwójnym doładowaniem za pomocą turbosprężarki spalinowej oraz elektrycznego sprężarki pomocniczej. Sześciocylindrowy silnik w układzie rzędowym generuje moc 320 kW (435 KM) i maksymalny moment obrotowy wynoszący 520 Nm. Jego starter-alternator EQ Boost chwilowo dostarcza dodatkowe 16 kW mocy oraz 250 Nm momentu obrotowego, a także zasila 48-woltowy system elektryczny. Inne techniczne atrakcje to skrzynia biegów AMG SPEEDSHIFT TCT 9G i w pełni zmienna napęd na wszystkie koła AMG Performance 4MATIC+.
Cechy wyróżniające, które są wspólne dla trzech nowych modeli z serii 53, to podwójna kratka chłodnicy, przedni zderzak w stylu skrzydła, specyficzne panele progowe AMG, tylny zderzak z wlotem dyfuzora oraz okrągłe końcówki wydechu w wysokim połysku.
„Nowe modele z serii 53 rozszerzają nasze portfolio w pierwszym kroku ku zhybrydyzowanej przyszłości, oferując nowoczesne połączenie sportowego designu, osiągów i efektywności. Podstawą tego jest nowoczesna konfiguracja napędu w postaci sześciocylindrowego silnika rzędowego z elektrycznym sprężarką pomocniczą, starter-alternatorem EQ Boost i 48-woltowym systemem elektrycznym. Bardzo spontaniczna reakcja na gaz, precyzja oraz konstrukcja koncentrująca się na dynamice jazdy to cechy charakterystyczne AMG. Tym samym oferujemy dodatkowej grupie klientów zorientowanej na styl życie atrakcyjną propozycję z Affalterbach”, wyjaśnia Tobias Moers, przewodniczący zarządu Mercedes-AMG GmbH.
Sześciocylindrowy silnik rzędowy z EQ Boost starter-alternatorem
Sześciocylindrowy silnik rzędowy charakteryzuje się znakomitymi osiągami i inteligentną elektrotechnologią. Starter-alternator EQ Boost łączy w sobie funkcje silnika rozruchowego i prądnicy w mocnym silniku elektrycznym i jest zamontowany pomiędzy silnikiem a skrzynią biegów. Ta innowacja, a także inteligentne ładowanie przez elektryczną sprężarkę pomocniczą i turbosprężarkę spalinową mają ten sam cel: wzmocnienie charakterystycznych osiągów i dynamiki jazdy AMG, przy jednoczesnym zmniejszeniu zużycia paliwa i emisji. Ten krok okazał się udany: CLS53 4MATIC+ przyspiesza od zera do 100 km/h w zaledwie 4,5 sekundy, a z pakietem dla kierowcy osiąga prędkość maksymalną 270 km/h. Średnie zużycie paliwa wynosi 8.4 l/100 km, a emisja CO2 200 g/km. (zobacz tabelę z danymi technicznymi dla modeli E-Class z serii 53).
Wysoki moment obrotowy bez opóźnienia
Wspierany przez EQ Boost starter-alternator przy ruszaniu, elektryczna sprężarka pomocnicza buduje wysokie ciśnienie doładowania bez opóźnienia, co pozwala na szybsze zwiększenie momentu obrotowego przy przyspieszaniu, aż do momentu uruchomienia dużej turbosprężarki spalinowej. W efekcie silnik o pojemności 3.0 litra reaguje niezwykle spontanicznie i zapewnia bardzo dynamiczną odpowiedź bez opóźnienia turbo. Dodatkowym atutem jest wysoki poziom wyciszenia sześciocylindrowego silnika rzędowego.
Torowanie drogi do hybrydowych funkcji: 48-woltowy system elektryczny
Zasilanie 48-woltowego systemu elektrycznego pochodzi od EQ Boost starter-alternatora. Tradycyjna sieć 12-woltowa jest zasilana z nowej sieci – za pomocą konwertera DC/DC. Dzięki 48-woltowej baterii całkowita pojemność akumulatora w pojeździe wzrasta, co umożliwia korzystanie z większej ilości energii elektrycznej i wprowadzenie innowacyjnych funkcji. System 48-woltowy toruje drogę do dalszej hybrydyzacji. Dodatkową zaletą jest to, że ta sama moc wymaga tylko jednej czwartej prądu konwencjonalnego systemu. W efekcie okablowanie może być cieńsze i lżejsze, co pośrednio przyczynia się do oszczędności paliwa. Istniejący 12-woltowy system zasilania zapewnia energię dla odbiorników takich jak światła, kokpit, wyświetlacze multimedialne i jednostki sterujące.
Funkcje hybrydowe dzięki EQ Boost starter-alternator
EQ Boost starter-alternator jest kluczowym elementem systemu 48-woltowego i nie tylko pełni funkcję prądnicy, ale również odpowiedzialny jest za funkcje hybrydowe. To umożliwia oszczędności paliwa, które wcześniej były zarezerwowane dla wysokiego napięcia technologii hybrydowej. Po raz pierwszy EQ Boost starter-alternator jest również odpowiedzialny za kontrolę prędkości biegu jałowego.
Funkcje hybrydowe obejmują doładowanie z mocą 16 kW i momentem obrotowym 250 Nm, odzyskiwanie energii, zmianę punktu obciążenia, tryb ślizgu i praktycznie niesłyszalne ponowne uruchomienie silnika z funkcją start/stop.
Dzięki pominięciu napędu pasowego dla komponentów pomocniczych z przodu silnika długość instalacji nowego silnika sześciocylindrowego została znacznie skrócona w porównaniu z konwencjonalnymi silnikami sześciocylindrowymi. Tworzy to miejsce dla systemu po oczyszczaniu spalin, zamontowanego w pobliżu silnika, co czyni go szczególnie wydajnym. Standardowy filtr cząstek stałych to jedyna część układu wydechowego, która znajduje się pod podłogą.
Zewnętrze: podwójna kratka chłodnicy i okrągłe końcówki wydechu
Zewnętrznie, nowe modele z serii 53 mają wyraźnie unikalny wygląd. Cechą charakterystyczną jest podwójna kratka chłodnicy w srebrnym chromie, wcześniej zarezerwowana dla modeli V8 Performance. Zamiast diamentowej kratki chłodnicy z pojedynczymi pinami, kratka przed centralnym chłodnicą teraz ma czarny wzór siatki.
Przedni zderzak w stylu skrzydła jest wyposażony w czarne flici i przedni splitter w srebrnym chromie. Zewnętrzne wloty powietrza mają dwa poziome żebra w srebrnym chromie. Specyficzne dla AMG panele progowe nadają modelom z serii 53 bardziej dynamiczną sylwetkę.
Z tyłu wyróżnia się nie tylko nowy tylny zderzak, ale także klasyczne, okrągłe końcówki wydechu w wysokim połysku. Konstrukcja boków błotników poprawia aerodynamikę z tyłu: w ten sposób poprawia się przepływ powietrza wokół nadkoli. Spojler na pokrywie bagażnika jest malowany w kolorze nadwozia, ale opcjonalnie dostępny jest również w włóknie węglowym.
Zewnętrze: dodatkowe cechy CLS53 4MATIC+
Przedni zderzak CLS53 4MATIC+ posiada dodatkowe boczne zasłony powietrzne: powietrze przepływa przez nie w sposób ukierunkowany, poprawiając aerodynamikę z przodu i zmniejszając współczynnik Cd. Przedni splitter płynnie łączy się z zasłoną powietrzną i redukuje siłę nośną na przedniej osi. Zewnętrzne linie kratki chłodnicy poszerzają się ku dołowi, nadając CLS potężny wygląd. W tym przyczyniają się także ostro ścięte, wąskie reflektory.
Lusterka zewnętrzne umieszczone są na drzwiach, jak w modelach AMG GT, co zapewnia jeszcze bardziej dynamiczny wygląd.
Dwusekcyjne tylne światła wizualnie wzmacniają poczucie szerokości z tyłu, a jako dodatkowa praktyczna zaleta umożliwiają dużą przestrzeń bagażową. Szeroki rozstaw kół łączy lepsze pokonywanie zakrętów z doskonałym wyglądem dzięki kółkom umieszczonym dalej na zewnątrz. Standardowo CLS53 jest wyposażony w 19-calowe lekkie felgi zoptymalizowane pod względem aerodynamiki, a opcjonalnie można zamówić 20-calowe felgi.
Wnętrze z innowacyjnym konceptem wyświetlaczy i systemem operacyjnym
Wnętrze nowych modeli AMG witają pasażerów specyficznymi, ekskluzywnymi wykończeniami, luksusowymi materiałami oraz znacząco rozszerzonymi opcjami. Na dodatek, innowacyjny koncept sterowania i wyświetlania z jasnymi, wysokiej rozdzielczości wyświetlaczami, opcjonalnie z przekątną ekranu 12,3 cala. Wizualnie dwa wyświetlacze pod jednym wspólnym szklanym pokryciem łączą się w Widescreen Cockpit, co podkreśla poziomą orientację wnętrza.
W ramach zestawu wskaźników, opcjonalny Widescreen Cockpit zawiera dużą wyświetlacz z wirtualnymi wskaźnikami w bezpośrednim polu widzenia kierowcy, a także centralny wyświetlacz nad konsolą środkową. Ponieważ kokpit jest w pełni cyfrowy, kierowca może wybierać wygląd spośród trzech różnych stylów wyświetlania: „Classic”, „Sporty” i „Progressive” oraz konfigurować informacje i widoki według własnego uznania. Poprzez menu AMG można wyświetlić temperaturę oleju w silniku i skrzyni biegów, przyspieszenie boczne i podłużne, moc i moment obrotowy silnika, doładowanie (ciśnienie doładowania), temperatury i ciśnienia opon oraz aktualne ustawienia pojazdu.
Czułe na dotyk przyciski Touch Control na kierownicy reagują na ruchy przesuwające. Umożliwiają kierowcy kontrolowanie całego systemu multimedialnego bez potrzeby odrywania rąk od kierownicy.
System multimedialny można również obsługiwać za pomocą touchpada z kontrolerem w konsoli środkowej oraz przez sterowanie głosowe LINGUATRONIC. Sterowanie głosowe zostało rozszerzone o funkcje pojazdu. Teraz również klimatyzacja, ogrzewanie/wentylacja foteli, oświetlenie wnętrza oraz opcjonalny wyświetlacz head-up mogą być kontrolowane za pomocą poleceń głosowych.
Nowa kierownica AMG Performance jako standard
Synteza ekskluzywności i sportowości jest również podkreślana przez fotele sportowe (z integralnym wyglądem fotela w modelu E53 4MATIC+ Coupé i Cabriolet) z układem tapicerki specyficznej dla AMG oraz oznaczeniem AMG, czerwonymi pasami bezpieczeństwa oraz elementami wykończenia w włóknie węglowym lub szklanym w matowym srebrze. Wnętrze dopełnia nowa, standardowo montowana kierownica AMG Performance z nappa ze skórą z opcjami personalizacji, takimi jak wstawki drewniane w wysokim połysku lub mikrofibra DINAMICA w strefie chwytu.
Jeśli chodzi o kolory i materiały wnętrza, trzy nowe modele z serii 53 oferują znacznie więcej opcji niż poprzednie modele z serii 43. W zakresie wykończeń dostępny jest wybór ARTICO skóry syntetycznej/mikrofibry DINAMICA, skóry nappa i wnętrz designo. Oprócz klasycznej czerni z czerwonym lub szarym kontrastującym przeszyciem, dla E53 4MATIC+ Coupé i Cabriolet dostępne są również kombinacje w czerni/pomarańczowym, czerni/bieli, czerni/klasycznej czerwieni, designo czerwonym titanowym/beżowym macchiato oraz szarym/ czarnym tytanowym designo.
Dla CLS53 4MATIC+, oprócz wykończeń designo dostępny jest również wybór kombinacji kolorystycznych w beżowym macchiato/szarym magma, czarnym/czerwonym bengalskim i brązowym espresso/szarym magma, przy czym kolor ambientowy powtarza się również na obręczy kierownicy. Koncept kolorystyczny jest systematycznie kontynuowany w tylnym obszarze (wzór fali). W CLS53 4MATIC+ integralne fotele z regulowanymi zagłówkami zostały również przeprojektowane i ulepszone pod względem kształtu, koloru i wyboru materiałów. Obejmuje to wszystkie aspekty związane z optymalizacją komfortu, ergonomii, sportowości i bezpieczeństwa.
Tylna kanapa została również przeprojektowana z trzema pełnowymiarowymi miejscami. Oparcie fotela, które składa się w stosunku 40:20:40 oraz regulowane zagłówki umożliwiają większą elastyczność i codzienną praktyczność.
Krótkie czasy zmian biegów, wysoka wydajność: skrzynia biegów AMG SPEEDSHIFT TCT 9G
Nowy silnik o pojemności 3.0 litra w układzie rzędowym jest sprzężony ze skrzynią biegów AMG SPEEDSHIFT TCT 9G, która imponuje niezwykle krótkimi czasami zmiany biegów, szybkim reakcjom na polecenia manetek zmiany biegów, funkcją podwójnego dekluchowania i wieloma redukcjami. Niezależnie od tego, czy zmiana biegów jest automatyczna, czy inicjowana przez kierowcę za pomocą manetek zmiany biegów na kierownicy, zmiany biegów są realizowane natychmiastowo. Szczególnie w trybach „Sport+” i w trybie ręcznym skrzynia biegów jest bardzo responsywna.
W pełni zmienna napęd AMG Performance 4MATIC+
Moc jest przekazywana na drogę przez w pełni zmienny napęd AMG Performance 4MATIC+, który również jest standardowe. Ten inteligentny system łączy zalety różnych koncepcji napędu: w pełni zmienna dystrybucja momentu obrotowego pomiędzy przednią a tylną osią nie tylko zapewnia optymalną przyczepność, ale również zapewnia kierowcy wysoką stabilność prowadzenia oraz wysoki poziom bezpieczeństwa w każdych warunkach – na sucho, na mokro lub na śniegu. Przejście z napędu na tylne koła do napędu na wszystkie koła i z powrotem jest płynne, ponieważ inteligentne sterowanie jest zintegrowane z ogólną architekturą systemu pojazdu.
Elektromechanicznie sterowane sprzęgło łączy na stałe napędzaną tylną oś w sposób zmienny z przednią osią. Najlepszy możliwy podział momentu obrotowego jest ciągle obliczany w zależności od warunków jazdy i reakcji kierowcy. Możliwe jest zatem jazda w sposób ciągły od napędu na wszystkie koła skoncentrowanego na przyczepności do czysto napędu na tylne koła. Przejście między tymi trybami odbywa się ciągle na podstawie skomplikowanej matrycy. Oprócz przyczepności i dynamiki bocznej, napęd na wszystkie koła poprawia również dynamikę podłużną w celu uzyskania jeszcze mocniejszego przyspieszenia.
Charakterystyka na wyciągnięcie ręki: AMG DYNAMIC SELECT
Dzięki pięciu trybom jazdy DYNAMIC SELECT „Eco”, „Comfort”, „Sport”, „Sport+” i „Individual”, kierowca może dostosować ustawienia nowych modeli z serii 53 do własnych preferencji za naciśnięciem guzika. Zakres dostępnych opcji obejmuje tryby od efektywnego i komfortowego do bardzo sportowego. Zmienia to kluczowe parametry, takie jak reakcja silnika, skrzyni biegów, zawieszenia i kierownicy. Niezależnie od programów jazdy DYNAMIC SELECT, kierowca ma możliwość naciśnięcia przycisku „M” w celu przełączenia się bezpośrednio w tryb ręczny, w którym zmiany biegów są realizowane wyłącznie za pomocą manetek zmiany biegów na kierownicy. Ustawienia zawieszenia mogą również być wybrane, jeśli zajdzie taka potrzeba.
Niezależne zawieszenie AMG RIDE CONTROL+
Większa zwinność, neutralna charakterystyka pokonywania zakrętów i większa przyczepność to zasługa zawieszenia powietrznego AMG RIDE CONTROL+, opracowanego w Affalterbach. Zawieszenie wielokomorowe z szczególnie sportowym zestawem sprężyn/tłumienia oraz ciągłą regulacją tłumienia ADS+ (Adaptive Damping System) łączy doskonałą dynamikę jazdy z wysokim komfortem jazdy. Na przykład, twardsza stawka sprężyny, na przykład przy pokonywaniu zakrętów i hamowaniu, skutecznie redukuje przechyły nadwozia.
Oś przednia jest wyposażona w specjalne wrębienia kierownicze i elementy nośne; wszystkie komponenty zostały zoptymalizowane pod kątem sztywności. Większy negatywny kąt nachylenia na przedniej osi oraz na tylnej osi wielowahaczowej zwiększają dynamikę boczną. Elastokinematyka obu osi została zaprojektowana w sposób ogólnie sztywniejszy. Wszystkie te działania poprawiają zwinność i podnoszą dynamikę.
Tłumienie każdego koła jest dostosowywane do aktualnych warunków jazdy i stanu drogi. Dzieje się to szybko i precyzyjnie, za pomocą dwóch oddzielnych zaworów dla sił rozprężania i kompresji w tłumikach. Charakterystyka tłumienia może być również preselectowana w trzech trybach: „Comfort”, „Sport” i „Sport+”, co pozwala na zdecydowane zróżnicowanie między doskonałym komfortem jazdy a sportową dynamiką.
Dzięki pneumatycznemu samopoziomowaniu, modele z serii 53 utrzymują stałą wysokość jazdy niezależnie od obciążenia pojazdu. Aby zwiększyć prześwit, na przykład na stromych wjazdach do parkingów podziemnych lub na rampach, wysokość można podnieść za pomocą jednego naciśnięcia guzika. Wysokość jest automatycznie obniżana przy większych prędkościach. Poprawia to stabilność prowadzenia dzięki niższemu środkowi ciężkości.
Bezpośredni i z wyraźnym feedbackiem: AMG układ kierowniczy czuły na prędkość
Elektromechaniczne układ kierowniczy czuły na prędkość charakteryzuje się zmiennym przełożeniem w modelach z serii 53. Imponuje precyzyjnym, autentycznym feedbackiem. Asystencja kierownicy jest dostępna w dwóch trybach – „Comfort” lub „Sport”. Odpowiednie cechy są automatycznie aktywowane na podstawie wybranego programu jazdy DYNAMIC SELECT. W trybie „Sport” przekazywane są dodatkowe informacje na temat stanu pojazdu.
Odporny na blaknięcie i niezawodny: układ hamulcowy compound
Duży układ hamulcowy z wentylowanymi tarczami hamulcowymi compound zapewnia niezawodne i szybkie hamowanie modeli z serii 53. Z przodu zamontowane są perforowane i wentylowane tarcze hamulcowe o wymiarach 370 x 36 mm z 4-tłoczkowymi stałymi zaciskami i oznaczeniem AMG, natomiast z tyłu znajdują się wentylowane tarcze o wymiarach 360 x 26 mm i pojedyncze pływające zaciski.
Wellness na długich trasach: sterowanie komfortem ENERGIZING
Opcjonalne sterowanie komfortem ENERGIZING jest dostępne dla wszystkich modeli 53. Łączy różne systemy komfortu w pojeździe i wykorzystuje konkretne funkcje klimatyzacji i foteli (ogrzewanie, wentylacja, masaż), ogrzewania powierzchniowego oraz ogrzewania kierownicy, a także nastroje oświetleniowe i muzyczne. W zależności od nastroju lub potrzeby kierowcy generuje specjalne ustawienia wellness, aby poprawić samopoczucie i wydajność.
Intelligent Drive: technologie z S-Class
CLS53 4MATIC+ wyposażony jest w najnowsze generacje systemów asystujących w jeździe ze S-Class. Zakres systemów asystujących w jeździe i systemów bezpieczeństwa ma modułową strukturę. Standardowo zamontowane są Active Braking Assist, Lane Keeping Assist, ATTENTION ASSIST, Speed Limit Assist oraz system ochrony pasażerów PRE-SAFE®. Nowym elementem, również będącym częścią standardowego wyposażenia, jest PRE-SAFE® Sound (przygotowuje ludzkie ucho na spodziewany hałas wypadku, gdy istnieje ryzyko kolizji).
Opcjonalny Pakiet Asystencji w Jeździe składa się z Active Distance Assist DISTRONIC, Active Steering Assist, Active Speed Limit Assist, Active Braking Assist z funkcją Cross-Traffic, Evasive Steering Assist, Active Blind Spot Assist, Active Lane Keeping Assist oraz PRE-SAFE® PLUS. Aktywny system kontroli odległości DISTRONIC i aktywna pomoc w kierowaniu zapewniają teraz jeszcze bardziej komfortowe wsparcie dla kierowcy w utrzymywaniu bezpiecznej odległości i kierowaniu. Prędkość jest teraz automatycznie dostosowywana przed zakrętami czy skrzyżowaniami. Aktywna pomoc w zmianie pasa ruchu również została znacznie ulepszona (możliwe są różnice w zależności od kraju dla poszczególnych funkcji). Ponadto pakiet Driving Assistance Plus zawiera system PRE-SAFE® Impulse Side. System ten może przygotować pasażerów z przodu na uderzenie boczne, przesuwając ich na bok, aby zmniejszyć ryzyko obrażeń.
Dodatkowo CLS53 4MATIC+ przyjmuje ulepszone systemy kamer i radarów z Mercedes-Benz CLS, dzięki czemu ma idealny widok na warunki drogowe. Po raz pierwszy wykorzystuje również dane mapowe i nawigacyjne, aby obliczyć zachowanie pojazdu.
Ekskluzywna Wersja 1 dla CLS53 4MATIC+
Od momentu wprowadzenia na rynek, ekskluzywna Wersja 1 będzie dostępna dla CLS53 4MATIC+, która wyróżnia się wnętrzem COPPER ART. Liczne elementy w finezyjnym miedziowym kolorze pomagają stworzyć szczególnie wysokiej jakości atmosferę wnętrza. Skórzane tapicerki w czarnej skórze nappa również mają kontrastujące przeszycia w kolorze miedzi, podobnie jak deska rozdzielcza, podłokietniki, konsola środkowa, panele drzwiowe i wykończenie mat podłogowych.
Elementy wykończenia i konsola środkowa w włóknie węglowym z miedziowymi przeszyciami COPPER ART oraz kierownica Performance z oznaczeniem Edition podkreślają wyjątkową pozycję pojazdu. Luksusowy charakter wzmacniają także ambientowe oświetlenie z 64 kolorami, pakiet Memory i Mirror oraz ekskluzywny zegarek analogowy IWC.
Nowe modele z serii 53 zadebiutują na świecie 15 stycznia 2018 roku podczas Amerykańskiego Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Detroit/USA.
Nowa nomenklatura w segmencie aut pełnowymiarowych