Mercedes-AMG E 53 Coupe (C238) 2020-Present

Mercedes-AMG E 53 Coupe (C238) 2020-Present

Przejdź do galerii zdjęćMercedes-AMG E 53 Coupe (C238) 2020-Present

Mercedes-AMG wprowadził model E53 w 2018 roku, a w 2020 roku zaprezentował jego odświeżoną wersję. Niektórzy uważali, że miało to miejsce zbyt wcześnie. Jednak było to konieczne, ze względu na nadchodzące wprowadzenie norm Euro 6d.

Marka AMG zaczynała jako niezależny tuner, specjalizujący się w pojazdach Mercedes-Benz. Z czasem niemiecki producent samochodów przejął małą niezależną firmę z Affalterbach i przekształcił ją w wewnętrznego producenta jako odrębną markę. E53 AMG bazował na Mercedes-Benz E-Class Coupe. Jednak to było więcej niż tylko zmiana oznaczenia.

AMG drastycznie zmieniło styl E53 AMG coupe, wyposażając je w nowe, ostro ścięte reflektory LED. Wypukłości na masce podkreślały jego mocny charakter. Centralna część przedniego zderzaka miała kształt litery A, co stworzyło większy wlot powietrza do siatki z pięcioma pionowymi poprzeczkami. Zewnętrzne wloty powietrza miały dwie poprzeczne listwy, które sięgały do dyfuzora. Z tyłu zamontowano podwójne, owalne końcówki wydechu. Łukowata linia dachu opadająca ku tyłowi pozostała niezmieniona, bez dodatkowych modyfikacji.

Wnętrze AMG E53 oferowało luksusową, a jednocześnie sportową atmosferę. Dwa wyświetlacze na zestawie wskaźników oraz w systemie multimedialnym połączono pod wspólną szklaną pokrywą Widescreen Cockpit. Kierowca miał do wyboru trzy style wyświetlaczy AMG: „Modern Classic”, „Sport” i „Supersport”.

Silnik to sześciocylindrowy, doładowany układ z podwójnym turbodoładowaniem. Sprężarka powietrza pomagała turbosprężarkom osiągnąć poziom doładowania szybciej. Dodatkową pomocą był starter-generator EQ Boost. Dzięki systemowi elektrycznemu 48V, samochód miał wystarczająco energii w akumulatorach, aby dostarczyć dodatkowe 16 kW (21 KM) i 250 Nm (184,3 lb-ft) momentu obrotowego, gdy było to potrzebne. A przy każdym gwałtownym przyspieszeniu, dzięki skrzyni biegów Speedshift TCT 9G, silnik szybko wkręcał się na obroty.

 Mercedes-AMG systematycznie wzmacnia swoją tożsamość: nowy model E53 4MATIC+ Coupé oraz Cabriolet otrzymały charakterystyczny AMG-owski grill w kształcie litery A z pionowymi żaluzjami. Jego projekt i płaskie, w pełni LED-owe reflektory nadają pojazdowi potężne wrażenie szerokości. Przebudowany przedni zderzak w formie skrzydła A również korzystnie wpływa na ogólne proporcje pojazdu. Dokładnie ulepszony wnętrze pokazuje jeszcze większe powiązania z rodziną AMG. Duże wyświetlacze, nowa kierownica AMG Performance oraz system multimedialny MBUX z funkcjami i wyświetlaczami specyficznymi dla AMG tworzą charakterystyczną atmosferę Performance Luxury.

Elektryfikowany silnik 3.0 litra z podwójnym turbodoładowaniem za pomocą turbosprężarki oraz elektrycznego dodatkowego sprężarki generuje moc 320 kW (435 KM) i osiąga maksymalny moment obrotowy 520 Nm. Jego starter-alternator EQ Boost przez krótki czas dostarcza dodatkowe 16 kW mocy i 250 Nm momentu obrotowego, a także zasila 48-woltowy system elektryczny. Inne wyróżniające cechy nowych modeli to skrzynia biegów AMG SPEEDSHIFT TCT 9G oraz w pełni zmienne napędy na wszystkie koła AMG Performance 4MATIC+.

„Po sedanach i kombi nasze nowe modele E53 4MATIC+ oferują również doskonałą syntezę wydajności, elegancji i komfortu w wersji coupé i cabriolet. Dzięki specyficznym rozwiązaniom zewnętrznym i wewnętrznym nieco odświeżyliśmy tożsamość marki i kontynuujemy modernizację całej rodziny klasy E, krok po kroku. Dla klientów z wyrafinowanymi wymaganiami w zakresie wydajności i efektywności, oba dwudrzwiowe modele z Affalterbach to doskonałe propozycje”, mówi Tobias Moers, przewodniczący zarządu Mercedes-AMG GmbH.

Całkowicie odnowiony, uderzający przód, okrągłe podwójne końcówki wydechu i nowe kolory

Projekt przodu jest całkowicie nowy i wzmacnia przynależność do rodziny AMG. Kluczowym elementem jest grill w kształcie litery A z dwunastoma pionowymi żaluzjami, które pojawiły się w modelach E53 4MATIC+ Coupé oraz Cabriolet. Aksamitny design przodu, który staje się szerszy w dolnej części, oraz płaskie, wyraźnie zarysowane, w pełni LED-owe reflektory tworzą szczególnie mocne wrażenie. Wypukłości na masce również przyczyniają się do tego efektu. W centralnej części przedni zderzak jest podniesiony w kształcie litery A, co tworzy dużą kratkę powietrzną z pięcioma pionowymi przęsełkami. To zapewnia wgląd w techniczne detale, takie jak chłodnica, co wspiera sportowy, autentyczny wizerunek. To samo dotyczy dużej zewnętrznej kratki powietrznej z dwoma poprzecznymi żaluzjami oraz nowego przedniego splittera. Materiały wysokiej jakości, takie jak błyszczące czarne fliczyki, nie tylko potwierdzają charakter Performance Luxury marki, ale również poprawiają aerodynamikę w połączeniu z wewnętrznymi kurtynami powietrznymi. Wspólnie wszystkie te elementy tworzą niezwykle dynamiczne, skierowane do przodu ogólne wrażenie. Podobieństwo do rodziny sportowych samochodów AMG GT jest oczywiste.

Kluczowym identyfikatorem z tyłu są okrągłe podwójne końcówki wydechu, dostępne w srebrnym chromie lub błyszczącym czarnym (w ramach opcjonalnego pakietu AMG Night Package). Są harmonijnie zintegrowane z tylnym zderzakiem. Projekt boków osłon błotników poprawia aerodynamikę z tyłu: w rezultacie zapewnia lepszy przepływ powietrza wokół nadkoli. Spoiler na pokrywie bagażnika malowany jest w kolorze pojazdu, ale opcjonalnie dostępny jest również w karbonie.

Z boku uwagę przyciągają nowe 19-calowe koła ze stopów lekkich w aerodynamically zoptymalizowanym wzorze z pięcioma podwójnymi szprychami. Opcjonalnie dostępne są 20-calowe koła ze stopów lekkich o tym samym wzorze, również zoptymalizowane aerodynamically, z szerszym brzegiem felgi, malowane w matowej czerni lub błyszczącym szarym tytanie. Nowe kolory lakieru, takie jak grafitowy szary metalik oraz matowy niebieski magno, są teraz dostępne, z tym, że ten ostatni wcześniej był zarezerwowany dla rodziny AMG GT.

Dzięki opcjonalnemu pakietowi AMG Night Package, E53 4MATIC+ Coupé i Cabriolet mogą zyskać jeszcze sportowszy wygląd. Obudowy lusterek, ramki okien oraz elementy wykończenia w przednim i tylnym zderzaku są tutaj w błyszczącym czarnym kolorze. Dostępne są również końcówki wydechu w czarnym chromie. Pakiet Carbon II dodaje indywidualne akcenty z osłonami lusterek i spoilerem na pokrywie bagażnika wykonanym z karbonu.

Wnętrze z autonomicznymi elementami i specyficznymi wyświetlaczami

Wnętrze wita pasażerów wyraźnymi detalami, luksusowymi materiałami oraz systemem multimedialnym MBUX najnowszej generacji. Fotele pokryte sztuczną skórą ARTICO/mikrofibrą DINAMICA w czerni z charakterystycznym dla modelu E53 wzornictwem, czerwonym kontrastowym przeszyciem i logo AMG, łączą sportowość z silnym podparciem bocznym i komfortem podczas długich podróży. Dodatkowe elementy wnętrza to czerwone pasy bezpieczeństwa i elementy wykończenia z włókna węglowego. Opcjonalnie dostępne są również inne tapicerki skórzane nappa. Nowością jest nappa w kolorze czarnym/perłowym szarym tytanie z czerwonym kontrastowym przeszyciem.

Wizualnie dwa wyświetlacze dla zestawu wskaźników i multimediów łączą się pod wspólną szklana pokrywą, tworząc Widescreen Cockpit. Klient może wybierać spośród trzech stylów wyświetlania AMG: „Nowoczesna Klasyka”, „Sport” i „Supersport” dla zestawu wskaźników. Tryb „Supersport” wyróżnia się centralnym, okrągłym obrotomierzem oraz dodatkowymi informacjami przedstawionymi w perspektywie w formie pasków po lewej i prawej stronie obrotomierza, tworząc wrażenie głębi. Poprzez menu AMG, kierowca może wywołać różne specjalne wyświetlacze, takie jak dane silnika, wskaźnik prędkości biegu, rozgrzewanie, ustawienia, G-Meter i RACETIMER. Dzięki indywidualnym wyświetlaczom AMG, takim jak wizualizacja programów jazdy czy danych telemetrycznych, wyświetlacz multimedialny podkreśla także dynamiczną konfigurację.

Nowa kierownica AMG Performance z płynnie zintegrowanymi przyciskami

Dzięki świeżemu designowi i płynnie zintegrowanym przyciskom nowa kierownica AMG Performance tworzy jeszcze bliższy związek między człowiekiem a maszyną. Trzy zaokrąglone podwójne szprychy łączą stabilność z lekkością, a obręcz kierownicy to znak rozpoznawczy sportów motorowych. Pokrycie można wybierać w skórze, w mikrofibrze DINAMICA lub jako połączenie skóry i mikrofibry, na życzenie z podgrzewaniem kierownicy. W obręczy kierownicy znajduje się także mata czujnikowa do rozpoznawania „rąk na kierownicy”. Jeżeli kierowca nie ma rąk na kierownicy przez określony czas, uruchamiany jest kaskada ostrzeżeń, która w końcu aktywuje asystenta awaryjnego hamowania, jeśli kierowca nadal jest bierny.

Nowe przełączniki zintegrowane w powierzchniach poziomych podwójnych szprych mają bardzo elegancki wygląd. Haptic sensing ułatwia sterowanie w obszarze symboli. Zestaw wskaźników obsługiwany jest za pomocą lewej powierzchni czujnika na górnych szprychach kierownicy, a wyświetlacz multimedialny za pomocą prawej powierzchni czujnika. Dolne szprychy zawierają sterowanie tempomatem/DISTRONIC (lewa) oraz telefonem/systemem głośnomówiącym/sterowaniem głośnością (prawa). Opcjonalne przyciski na kierownicy AMG do aktywacji programów jazdy i innych indywidualnie definiowalnych funkcji mają teraz jeszcze bardziej błyszczące wyświetlacze z nowymi ikonami i są teraz okrągłe.

Za pomocą galwanizowanych łopatek zmiany biegów umieszczonych po lewej i prawej stronie za obręczą kierownicy można ręcznie obsługiwać skrzynię biegów AMG SPEEDSHIFT TCT 9G. Łopatki są teraz nieco większe i umieszczone niżej, co pozwala na bardziej precyzyjne komendy zmiany biegów.

Silnik sześciocylindrowy w układzie rzędowym z EQ Boost starter-alternatorem i elektryczną dodatkową sprężarką

Sześciocylindrowy silnik 3.0 litra w układzie rzędowym charakteryzuje się wysoką wydajnością i inteligentną elektifikacją. Starter-alternator EQ Boost łączy silnik rozruchowy i alternator w jednym potężnym silniku elektrycznym i jest montowany między silnikiem a skrzynią biegów. To kluczowy komponent 48-woltowego systemu elektrycznego i nie tylko pełni funkcję alternatora, ale jest także odpowiedzialny za funkcje hybrydowe. Obejmują one m.in. wspomaganie 16 kW mocy i 250 Nm momentu obrotowego, rekupację, przesuwanie punktu obciążenia, tryb ślizgu oraz niemal niezauważalne ponowne uruchamianie silnika z funkcją start-stop.

Ta innowacja, a także inteligentne ładowanie za pomocą elektrycznej dodatkowej sprężarki i turbosprężarki, mają ten sam cel: zwiększenie charakterystycznej wydajności AMG oraz dynamiki jazdy, jednocześnie redukując zużycie paliwa i emisję. Wspierany przez starter-alternator EQ Boost podczas ruszania, elektryczna dodatkowa sprężarka szybko buduje wysokie ciśnienie doładowania, co przyspiesza moment obrotowy przy przyspieszaniu, aż do aktywacji dużej turbosprężarki. Dzięki temu silnik 3.0 litra reaguje natychmiast, zapewniając bardzo dynamiczną odpowiedź bez opóźnienia turbo.

Elektronicznie ograniczona prędkość maksymalna wynosząca 250 km/h może być zwiększona do 270 km/h z pakietem AMG Driver’s Package. System hamulcowy AMG jest optymalnie dostosowany do mocy i wydajności modeli E53: oś przednia ma tarcze o wymiarach 370 x 36 mm z czterotłoczkowymi stałymi zaciskami i oznaczeniem AMG, a oś tylna wyposażona jest w wewnętrznie wentylowane tarcze o wymiarach 360 x 26 mm z jednostłoczkowymi pływającymi zaciskami.

Krótkie czasy zmiany biegów, wysoka wydajność: skrzynia biegów AMG SPEEDSHIFT TCT 9G

Silnik 3.0 litra w układzie rzędowym jest połączony ze skrzynią biegów AMG SPEEDSHIFT TCT 9G, która imponuje niezwykle krótkimi czasami zmiany biegów, szybkim reagowaniem na polecenia z łopatek zmiany biegów, funkcją podwójnego sprzęgła oraz wieloma zjazdami. Wznoszenie lub zjazd biegów realizowane jest natychmiastowo. Szczególnie w trybie jazdy „Sport+” i w trybie ręcznym, skrzynia biegów jest bardzo responsywna. Dynamiczne przyspieszanie i bardzo krótkie czasy zmiany biegów są dostępne, jak i oszczędny styl jazdy, w zależności od wybranego trybu.

Charakterystyki na wyciągnięcie ręki: AMG DYNAMIC SELECT

Dzięki pięciu programom jazdy DYNAMIC SELECT „Ślisko”, „Komfort”, „Sport”, „Sport+” i „Indywidualny”, charakterystyki nowych modeli serii 53 można zmieniać za pomocą jednego dotknięcia. Zakres dostępnych opcji sięga od efektywnych i komfortowych po bardzo sportowe. Tryby modyfikują kluczowe parametry, takie jak reakcja silnika, skrzyni biegów, zawieszenia i kierownicy. Niezależnie od programów jazdy DYNAMIC SELECT, kierowca ma możliwość naciśnięcia przycisku „M”, aby przełączyć się bezpośrednio w tryb ręczny, w którym zmiany biegów wykonywane są wyłącznie za pomocą łopatek zmiany biegów na kierownicy. Ustawienia zawieszenia mogą być również wybierane według potrzeb.

Kontrola dynamiki pojazdu AMG DYNAMICS jest zintegrowana w programach jazdy DYNAMIC SELECT. Na poziomach „Podstawowy”, „Zaawansowany” i „Pro” wpływa na strategie sterowania ESP® (elektroniczny program stabilizacji) lub napędu na wszystkie koła. Inteligentne sterowanie pilotem przewiduje pożądane zachowanie pojazdu w oparciu o działania kierowcy oraz dane z czujników. Zakres obejmuje ekstremalną stabilność lub wysoką dynamikę, zapewniając komfortowe lub szczególnie sportowe doznania z jazdy. Funkcje AMG DYNAMICS można również bezpośrednio wybierać za pomocą przycisków na kierownicy AMG. Zarówno modyfikowalne cechy pojazdu, jak i szeroki wybór opcji wyposażenia oferują szeroką gamę między sportowością, elegancją a stylem życia, przy czym coupé i cabriolet spełniają indywidualne wymagania klientów.

Autonomiczne zawieszenie AMG RIDE CONTROL+ dla większej dynamiki

Większa zwinność, neutralne zachowanie w zakrętach i lepsza przyczepność to zasługa zawieszenia powietrznego AMG RIDE CONTROL+ opracowanego w Affalterbach. Wielokomorowe zawieszenie powietrzne z szczególnie sportowym ustawieniem sprężyn/amortyzatorów oraz ciągłym regulowanym tłumieniem ADS+ (System Adaptacyjnego Tłumienia) łączy wyjątkową dynamikę jazdy z wysokim komfortem podróży. Twardsza charakterystyka sprężyn, na przykład podczas zakrętów i hamowania, skutecznie redukuje przechył nadwozia.

Tłumienie na każdym kole jest dostosowywane do aktualnej sytuacji drogowej i warunków. Charakterystyka tłumienia może być również wstępnie ustawiana w trzech trybach: „Komfort”, „Sport” i „Sport+”, co pozwala na wyraźniejsze różnicowanie między doskonałym komfortem na długich dystansach a sportową dynamiką jazdy.

AMG Performance 4MATIC+ w pełni zmienny napęd na wszystkie koła jako standard

W pełni zmienny napęd na wszystkie koła AMG Performance 4MATIC+ łączy optymalną przyczepność dla dynamicznej radości z jazdy z wysokim poziomem bezpieczeństwa w każdych warunkach: na suchej, mokrej lub śliskiej nawierzchni. Przejście z napędu na tylne koła na napęd na wszystkie koła i odwrotnie odbywa się płynnie, ponieważ inteligentne sterowanie jest zintegrowane w architekturze systemu całego pojazdu.

Po raz pierwszy dostępny dla modeli sześciocylindrowych: pakiet AMG DYNAMIC PLUS

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.