Mercedes-Benz E 63 4Matic+ z 2016 roku był jednym z najszybszych modeli klasy E, jakie kiedykolwiek wyprodukowano. W rzeczywistości był szybszy niż wiele samochodów sportowych dostępnych na rynku. I był to doskonały „śpioch”.
Duże wloty powietrza w dolnym zderzaku, kratka z dwiema poziomymi chromowanymi liniami oraz czarna siatka grilla sugerowały, że E 63 AMG to nie jest zwykły samochód dostawczy na codzienne dojazdy. Szeroki przedni zderzak inspirowany wzornictwem skrzydła samolotu, z czarnymi flicami i dużym przednim splitterem, imponująco podkreślał moc tego auta.
Duży pojazd może dawać pewne wskazówki co do swoich osiągów, ukrytych pod elegancką karoserią. Emblematy po bokach przednich błotników umieszczone starannie w pobliżu otworów wentylacyjnych dla nadkoli i progów to tylko niektóre z jego wskazówek. Spoiler na tylnej klapie może nie wyglądać specjalnie, ponieważ wiele samochodów ma taki sportowy detal. Dodatkowo, czerwone zaciski hamulcowe i duże 19-calowe koła powinny sugerować, że to szybki samochód.
W luksusowym wnętrzu pojazdu znajduje się kilka szczegółów dotyczących osiągów ukrytych pod maską. Specjalne menu „torowe” w dużym systemie infotainment pokazuje czas uzyskany przez E 63 AMG na słynnym torze Nurburgring, wynoszący 7m42s14″. Wzmocnione fotele kubełkowe z przodu oraz duża kanapa z tyłu zapewniały miejsce dla pięciu pasażerów.
Pod maską E63 AMG znajdował się silnik twin-turbo o pojemności 4,0 litra, który oferował do 612 KM w wersji S, podczas gdy wersja non-S miała 571 KM. Obie wersje były połączone z 9-biegową automatyczną skrzynią biegów AMG SPEEDSHIFT MCT (z podwójnym sprzęgłem), która przekazywała moment obrotowy na wszystkie cztery koła.
Mercedes-AMG redefiniuje pojęcie sportowych limuzyn. Marka przekształca najinteligentniejszą limuzynę executive w najmocniejszą E-Klasę wszech czasów w postaci nowej generacji E63 4MATIC+ i E63 S 4MATIC+. Mercedes-AMG ustanawia nowe standardy w tym segmencie rynku dzięki innowacyjnym technologiom. Inteligentna strategia napędu podnosi granice dynamiki pojazdu sportowego na zupełnie nowy poziom. Silnik V8 o pojemności 4,0 litrów z podwójnym turbodoładowaniem generuje moc do 450 kW (612 KM), zapewniając znakomite przyspieszenie. To czyni go najmocniejszym silnikiem, jaki kiedykolwiek zainstalowano w E-Klasie. Jednocześnie jest znacznie bardziej efektywny dzięki systemowi dezaktywacji cylindrów, który jest standardem, co ustanawia nowe normy w swoim segmencie. Z przyspieszeniem do 100 km/h w czasie 3,4 sekundy nowa limuzyna biznesowa zajmuje szczyt swojej klasy. Po raz pierwszy skrzynia biegów AMG SPEEDSHIFT MCT (Multi Clutch Technology) łączy się z mokrym sprzęgłem startowym, co umożliwia szybsze reakcje. Inną atrakcją jest całkowicie nowy system napędu na wszystkie koła AMG Performance 4MATIC+, który łączy zalety różnych konfiguracji napędu. Rozkład momentu obrotowego na osiach przedniej i tylnej, dotychczas silnie ukierunkowany na tylną oś, jest po raz pierwszy całkowicie zmienny. Zapewnia to optymalną przyczepność aż do granicy fizycznej, niezależnie od warunków drogowych. Ekspresyjny design zewnętrzny, z nową kratką chłodnicy i wklęsłym przodem w stylu coupé, podkreśla osiągi. Nowa generacja E63 oferuje więc zupełnie nowy poziom sportowości i komfortu podczas długich podróży.
Najnowsza generacja E63 4MATIC+ i E63 S 4MATIC+ wprowadza szereg nowych rozwiązań, które redefiniują limuzynę sportową. Innowacyjne inżynieria napędu i maksymalna wydajność łączą się z charakterystycznym designem, ekskluzywnym wyposażeniem i najnowszymi funkcjami infotainment dla kompleksowych, połączonych aplikacji multimedialnych.
„Nowe modele E63 stanowią największy krok, jaki kiedykolwiek poczyniliśmy z jednej generacji do drugiej. Dynamika pojazdu była dla nas szczególnie ważna. Na początku procesu rozwoju zdecydowaliśmy się na w pełni zmienny system napędu na wszystkie koła, który w połączeniu z zaawansowaną mocą silnika V8 o pojemności 4,0 litra potwierdza nasze hasło 'Driving Performance'”, wyjaśnia Tobias Moers, przewodniczący zarządu Mercedes-AMG GmbH.
Unikalny przód: design zewnętrzny
Każdy szczegół zewnętrzny i wewnętrzny został zaprojektowany tak, aby umożliwić doświadczenie AMG Driving Performance bezpośrednio. Ekspresyjny design zewnętrzny opiera się na falistych krawędziach i wyraźnie zdefiniowanych mięśniach. Z całkowicie charakterystycznym przodem, rozciągającym się za A-słupkiem, sportowy przód również demonstruje wysiłek, jaki Mercedes-AMG włożył w stylizację: Po raz pierwszy w limuzynie AMG, maska jest wklęsła pomiędzy nadkolami i zderzakiem, co ukazuje całkowicie nowatorskie i bardziej dynamiczne podejście do rzeźbienia. Wzmocnione i o 17 milimetrów szersze nadkola pomieszczą większy rozstaw kół i większe koła na osi przedniej.
Nowa kratka chłodnicy z podwójnymi żaluzjami w srebrnym chromie, pionowymi czarnymi prętami i napisem „AMG” podkreśla również charakterystyczny wygląd. Szeroki przedni zderzak inspirowany kształtem skrzydła odrzutowca, z czarnymi wlotami i dużym splitterem, imponująco ucieleśnia moc nowych modeli. Prezentuje również zaawansowaną technologię chłodzenia – typową cechę motorsportu i kolejne wizualne odniesienie do potężnego silnika. Dwa żaluzje w zewnętrznych wlotach powietrza również pomagają w tym aspekcie, ich ukierunkowany profil skrzydła kieruje powietrze do chłodnic w nadkolach.
Całkowity przód emanuje wyjątkową mocą, co od pierwszego spojrzenia podkreśla silny napęd na nową limuzynę sportową.
Wydłużony widok z boku i muskularne tylne końce
Widok z boku wzmacnia to wrażenie dzięki licznym, starannie dopasowanym elementom. Jednym z wyjątkowych detali jest strzałkowy znak w srebrnym chromie z trójwymiarowym napisem „V8 BITURBO 4MATIC+” – efektowny sposób na podkreślenie systemu napędowego. Panele progowe sprawiają, że limuzyna wydaje się jeszcze niższa na drodze i wydłuża ogólną linię. Wstawki w srebrnym chromie różnicują model S.
W standardzie E63 4MATIC+ wyposażono w koła aluminiowe o wymiarach 9,5 J x 19 (przód) i 10 J x 19 (tył) z 10 szprychami, pomalowane na szary tytan z wysokim połyskiem, z oponami w rozmiarze 265/35 ZR 19 (przód) oraz 295/30 ZR 19 (tył). E63 S 4MATIC+ jedzie na oponach w rozmiarze 265/35 ZR 20 (przód) oraz 295/30 ZR 20 (tył) zamontowanych na kołach 9,5 J x 20 (przód) i 10 J x 20 (tył) z pięcioma podwójnymi szprychami, pomalowanych na matowy szary tytan z wysokim połyskiem. Nowy projekt 20-calowych kół z krzyżowymi szprychami, które wydają się być centralnie blokowane, jest dostępny opcjonalnie.
Muskularny tył stanowi dopełnienie w połączeniu z wyraźnie zdefiniowanym spojlerem w kolorze nadwozia na pokrywie bagażnika, tylnym zderzakiem z wlotem w stylu dyfuzora i dwoma jasno chromowanymi elementami końcówek wydechu na wybieranym systemie sportowym wydechowym. E63 S 4MATIC+ ma także wstawkę w srebrnym chromie na tylnym zderzaku.
Ustalona równowaga unoszenia
Projektanci i eksperci aerodynamiki współpracowali nad rozwojem E63 4MATIC+. Ich spostrzeżenia nie tylko przyczyniły się do wyrazistej stylizacji nadwozia AMG, ale również do ustalania wydajnej równowagi unoszenia – zapewniającej zwinne właściwości jezdne na wiejskich drogach i optymalną stabilność jazdy przy dużych prędkościach na autostradzie. Twórcy również bardzo dużą wagę przyłożyli do zminimalizowania hałasu wiatru, minimalnego oporu aerodynamicznego dla niskiego zużycia paliwa oraz odporności termicznej dla wszystkich systemów. Cały pakiet rozwiązań obejmuje szereg detali na przodzie i podwoziu. Dostosowany do przepływu powietrza i topografii limuzyny, wyraźnie zdefiniowany tylni spojler eliminuje unoszenie na tylnej osi.
Nowa szczytowa wydajność: silnik V8 o pojemności 4.0 litra z podwójnymi turbosprężarkami
Wszechstronny silnik V8 o pojemności 4.0 litra w E63 S 4MATIC+ osiąga szczytową moc na nowym poziomie 450 kW (612 KM). Maksymalny moment obrotowy osiąga nową, rekordową wartość 850 Nm. Jest dostępny w szerokim zakresie obrotów silnika od 2500 do 4500 obrotów na minutę, co zapewnia poczucie łatwego panowania nad mocą w każdej pozycji pedału przyspieszenia. Sprint z zerowej prędkości do 100 km/h zajmuje 3,4 sekundy, a to dynamiczne przyspieszenie kończy się dopiero przy ograniczonej prędkości maksymalnej wynoszącej 250 km/h (w pakiecie AMG Driver: 300 km/h). E63 4MATIC+ osiąga moc 420 kW (571 KM) i moment obrotowy 750 Nm. Ta wersja przyspiesza do 100 km/h w 3,5 sekundy.
Zaawansowany silnik V8 o pojemności 4.0 litra z podwójnym turbodoładowaniem wykorzystuje dobrze znane podwójne turbodoładowanie, w którym dwa turbosprężarki nie są umieszczone na zewnątrz na bankach cylindrów, lecz między nimi w V cylinderków. Korzyści z „gorącego wewnętrznego V” to kompaktowy design silnika, natychmiastowa reakcja turbosprężarek i niskie emisje spalin dzięki optymalnemu przepływowi powietrza dla blisko umieszczonych katalizatorów.
Po raz pierwszy zastosowano dwie podwójne turbosprężarki, aby jeszcze bardziej zwiększyć wydajność i poprawić reakcję. Obudowa została podzielona na dwa równoległe kanały przepływowe. W połączeniu z dwoma oddzielnymi kanałami spalinowymi w kolektorze wydechowym, umożliwia to oddzielne kontrolowanie spalin na kole turbiny. Spaliny z pierwszego i czwartego cylindra banku cylindrów trafiają do jednego kanału, a spaliny z drugiego i trzeciego cylindra do drugiego kanału. Celem jest zapobieżenie wzajemnym negatywnym skutkom między poszczególnymi cylindrami w cyklu gazowym. To zmniejsza ciśnienie spalin i poprawia wymianę gazu.
Wynikiem jest zwiększona moc dzięki poprawionemu ładowaniu cylindrów świeżą mieszanką, większy moment obrotowy przy niskich obrotach oraz bardzo szybkie czasy reakcji.
Inne rozwiązania silnikowe obejmują nowe tłoki, zoptymalizowany wlot powietrza i chłodzenie powietrza doładowującego, a także rozbudowane rozwój oprogramowania. Bezpośredni wtrysk paliwa z kierowaniem sprayu z wtryskiwaczami piezoelektrycznymi, całkowicie aluminiowa blok silnika, czterozaworowa konstrukcja na cylinder z regulacją wałków rozrządu, chłodzenie powietrza-woda na świeżym powietrzu, zarządzanie alternatorem, funkcja ECO start/stop i tryb gliding zostały zachowane. Podsumowując, silnik V8 zachwyca wyjątkowym dostarczaniem mocy i mocnym przyspieszeniem w całym zakresie obrotów silnika, łącząc to z maksymalną efektywnością dla niskiego zużycia paliwa i emisji.
Zarządzanie cylindrami AMG
Dla maksymalnej efektywności Mercedes-AMG wyposażył silnik V8 w system deaktywacji cylindrów AMG Cylinder Management. To już pomogło SLK 55 uzyskać imponująco niskie wartości zużycia paliwa i emisji, a teraz jest po raz pierwszy używane w silniku turbodoładowanym od marki sportowych samochodów wysokiej wydajności. W zakresie częściowym cylindry dwa, trzy, pięć i osiem są dezaktywowane, co znacząco obniża zużycie paliwa.
Przy średnim zużyciu paliwa wynoszącym 8,9 litrów i emisji CO2 na poziomie 203 gramów na kilometr (łączone), E63 4MATIC+ i E63 S 4MATIC+ ustanawiają nowy rekord w porównaniu do swoich konkurentów.
Gdy kierowca wybierze program jazdy „Comfort”, system dezaktywacji cylindrów jest dostępny w szerokim zakresie obrotów silnika od 1000 do 3250 obrotów na minutę. Główne menu AMG na zestawie wskaźników informuje kierowcę, czy system deaktywacji cylindrów jest używany i czy silnik obecnie pracuje w zakresie częściowym czy pełnym. Przejście z trybu czterocylindrowego na ośmiocylindrowy jest natychmiastowe, szybkie i niewyczuwalne, dzięki czemu pasażerowie nie odczuwają żadnych strat komfortu.
Zamknięte zawory, dezaktywacja zasilania i zapłonu
To możliwe dzięki inteligentnej interakcji między systemem zarządzania silnikiem wysokiej wydajności a regulacją wysokości zaworów CAMTRONIC, która jest znana w podobnej konfiguracji z silników czterocylindrowych. W trybie półsilnikowym pracuje osiem podwójnych siłowników, które działają na osiowo przesuwane jednostki wałków rozrządu ssących i wydechowych za pomocą bramki zmiany. Tryb półsilnikowy osiągany jest przez zamknięcie odpowiednich zaworów ssących i wydechowych cylindrów dwóch, trzech, pięciu i ośmiu. To nie tylko umożliwia zmniejszenie strat zmiany obciążenia czterech dezaktywowanych cylindrów, ale także zwiększa efektywność czterech pozostałych cylindrów. Powód polega na przesunięciu punktu roboczego w kierunku wyższych obciążeń.
AMG Performance 4MATIC+ zmienny napęd na wszystkie koła
Oba modele E63 są dostępne wyłącznie z innowacyjnym systemem napędu na wszystkie koła AMG Performance 4MATIC+. Ten nowo zaprojektowany, inteligentny system łączy zalety różnych konfiguracji napędu. Rozkład momentu obrotowego na osiach przedniej i tylnej, który jest po raz pierwszy całkowicie zmienny, zapewnia optymalną przyczepność aż do granicy fizycznej. Kierowca może również liczyć na wysoką stabilność jazdy i bezpieczeństwo prowadzenia w każdych warunkach, niezależnie od tego, czy nawierzchnia jest sucha, mokra czy pokryta śniegiem. Przejście z napędu na tylne koła na napęd na wszystkie koła i z powrotem jest płynne, ponieważ inteligentna kontrola jest zintegrowana w architekturę systemu pojazdu jako całości.
Elektromechanicznie sterowane sprzęgło elastycznie łączy permanentnie napędzaną tylną oś z przednią osią. Najlepszy możliwy rozkład momentu obrotowego jest ciągle obliczany w zależności od warunków jazdy i reakcji kierowcy. Limuzynę sportową można zatem prowadzić w sposób ciągły od napędu na wszystkie koła z orientacją na przyczepność do czysto tylno-napędowego. Przejścia są płynne i oparte na skomplikowanej macierzy. Oprócz przyczepności i dynamiki bocznej, system napędu na wszystkie koła poprawia również dynamikę podłużną, co pozwala na jeszcze silniejsze przyspieszenie.
Wciąż możliwe jest drifting dzięki w pełni zmiennemu rozkładowi momentu obrotowego. W tym przypadku tryb driftu, który jest częścią standardowego wyposażenia E63 S 4MATIC+, w pełni się sprawdza. Może być aktywowany w programie jazdy „Race” za pomocą manetek zmiany biegów, pod warunkiem, że ESP® jest dezaktywowana, a skrzynia biegów działa w trybie ręcznym. Po aktywacji trybu driftu E63 S 4MATIC+ staje się pojazdem wyłącznie na napędach tylnych. Tryb driftu pozostaje aktywowany, aż kierowca go dezaktywuje.
Krótkie czasy zmiany biegów, wysoka efektywność: dziewięciobiegowa skrzynia biegów AMG SPEEDSHIFT MCT
Skrzynia biegów AMG SPEEDSHIFT MCT dziewięciobiegowa jest specjalnie dostosowana do wymagań nowego E63 4MATIC+ i E63 S 4MATIC+. Wymagało to przemyślenia zarówno sprzętu, jak i oprogramowania.
Specjalny rozwój oprogramowania umożliwia niezwykle krótkie czasy zmiany biegów, szybkie redukcje i funkcję podwójnego sprzęgła, co sprawia, że zmiana biegów staje się bardzo emocjonującym doświadczeniem. Mokre sprzęgło startowe zastępuje konwerter momentu obrotowego. To pozwala zaoszczędzić na wadze i optymalizuje czas reakcji na naciśnięcie pedału przyspieszenia przez kierowcę, szczególnie podczas przyspieszania i zmian obciążenia.
Dla spersonalizowanego doświadczenia: programy jazdy AMG DYNAMIC SELECT
Cztery różne programy jazdy AMG DYNAMIC SELECT „Comfort”, „Sport”, „Sport Plus” i „Individual” pozwalają kierowcom na szerokie wpływanie na charakterystykę ich E63 4MATIC+. Kluczowe parametry są modyfikowane, takie jak reakcja silnika, skrzyni biegów, zawieszenia, kierownicy, ESP® i systemu napędu na wszystkie koła. Niezależnie od programów jazdy DYNAMIC SELECT, kierowca ma możliwość wciśnięcia przycisku „M”, aby przejść bezpośrednio do trybu ręcznego, w którym zmiana biegów odbywa się wyłącznie za pomocą manetek zmiany biegów na kierownicy. Możliwe jest również wybranie ustawień zawieszenia, jeśli to pożądane.
„Comfort” to dobrze zbalansowany program jazdy z nastawą zawieszenia i kierownicy, które są ukierunkowane na komfort, a także efektywną konfiguracją napędu i wcześniejszymi zmianami biegów – w tym płynnymi zmianami biegów i dyskretnym dźwiękiem silnika. Zdezaktywacja cylindrów, funkcja ECO start/stop i tryb gliding są włączone: Gdy kierowca zwolni pedał gazu w zakresie prędkości między 60 a 160 km/h, sprzęgło skrzyni MCT otwiera się i silnik jest odłączany od napędu. Elektronika zmniejsza obroty silnika do poziomu jałowego, a opór ruchu jest redukowany przez siły sprężania i tarcia silnika w trybie wytracenia.
Programy jazdy DYNAMIC SELECT „Sport” i „Sport Plus” są zaprojektowane dla dużej dynamiki pojazdu. Wynika to z zwinnej charakterystyki pedału przyspieszenia z bezpośrednim ustawieniem oraz emocjonalnie atrakcyjnych operacji zmiany biegów z skróconymi czasami zmiany biegów i funkcją podwójnego sprzęgła przy redukcjach. Zwiększona prędkość jałowa w trybie „Sport Plus” dodatkowo umożliwia szybkie ruszanie pojazdu, przy jednoczesnym zapewnieniu szybszego przyspieszenia z miejsca. E63 S 4MATIC+ ma także program jazdy „RACE” do intensywnej jazdy na zamkniętych torach wyścigowych. Tutaj wszystkie parametry są zaprojektowane pod kątem maksymalnej wydajności.
RACESTART jeszcze prostszy
Logika sterująca dla funkcji RACESTART jest nowa i została znacznie uproszczona. W programach jazdy Sport, Sport Plus lub RACE, wszystko, co kierowca musi zrobić, to mocno wcisnąć pedał hamulca lewą nogą i jednocześnie całkowicie wcisnąć pedał przyspieszenia prawą nogą.
Elektronika pokładowa teraz ustawi optymalne obroty silnika. W zależności od wymagań lub warunków nawierzchni obroty mogą być zwiększane lub zmniejszane w dowolnym kierunku przez aktywację manetek zmiany biegów. Jeśli kierowca teraz zwolni pedał hamulca, E63 4MATIC+ przyspieszy z miejsca z optymalną przyczepnością. Model S przyspiesza z 0 do 100 km/h w 3,4 sekundy, podczas gdy E63 4MATIC+ potrzebuje 3,5 sekundy.
Specjalnie zaprojektowane zawieszenie dla maksymalnej dynamiki bocznej i podłużnej
Zwinność i wysoka prędkość na zakrętach nowego E63 4MATIC+ i E63 S 4MATIC+ to również korzyści z całkowicie przeprojektowanego sportowego zawieszenia AMG. Oparty jest na w pełni wspieranym wielokomorowym zawieszeniu powietrznym AIR BODY CONTROL i zapewnia bardzo wysoką stabilność kątową. Dynamika pojazdu i precyzja kierowania są również połączone z wysokim poziomem komfortu.
Konstrukcja przedniej osi z czterema linkami wykorzystuje komponenty aluminiowe z odlewania ciśnieniowego z wahaczami, prętami poprzecznymi i linkami sprężynowymi. Zawieszenie wspiera ciężar pojazdu za pomocą łącznika, który znajduje się po przeciwnej stronie nadwozia. Niezależna kontrola kół i części zawieszenia połączone z większym rozstawem kół umożliwiają większe przyspieszenie boczne, ale minimalny moment skrętny w systemie kierowniczym.
Ponadto, całkowicie przeprojektowana tylna oś została dostosowana specjalnie do zwiększonej dynamiki pojazdu nowej limuzyny sportowej. Koncepcja wielowahaczowa imponuje wysoce precyzyjną kontrolą kół i zwiększoną sztywnością. Specyficzny dla AMG tylny noszacz osi umożliwia większy rozstaw kół, przy czym powierzchnie kontaktowe łożysk kół zostały przesunięte w porównaniu do E-Klasy Mercedes-Benz. Inne rozwiązania obejmują specyficzne dla AMG nośniki kół, optymalizację elastokinematyczną dostosowaną do dynamiki pojazdu i wyższe negatywne pochylenie. Nowo opracowana elastokinematyka zapewnia komfort oczekiwany od E-Klasy, połączony z wysoką precyzją i dynamiką pojazdu.
Tylny dyferencjał ma nowy mocowanie, które poprawia właściwości NVH (hałas, wibracje, szorstkość). Dodatkowe wzmocnienia i spawanie także przyczyniają się do tej sprawy. Jak na AMG GT R, stabilizator poprzeczny wykonany z materiału rurowego zmniejsza wagę tylnej osi. Został dostosowany do zwiększonej dynamiki pojazdów nowych limuzyn sportowych.
Radialne połączenie hamulca zostało wyprowadzone z motorsportu. Pomaga również uczynić prowadzenie bardziej zwinne i precyzyjne, ponieważ zapewnia zwiększoną sztywność, aby przeciwdziałać wibracjom i siłom, które generuje zawieszenie. Dzięki specjalnym gumowym tulejom na osiach i nowej elastokinematyce udało się poprawić stabilność kąta pochylenia o 30 procent w porównaniu do poprzedniego modelu AMG.
Spersonalizowane wrażenia z jazdy dzięki systemowi zawieszenia powietrznego z trzema komorami
System zawieszenia powietrznego z trzema komorami, sportowym ustawieniem amortyzatora i ciągłą regulacją twardości przynosi możliwość indywidualnego dopasowania doświadczeń z jazdy na nowy poziom. Łączy wzorcową dynamikę pojazdu z dobrymi właściwościami odnośnie hałasu i wibracji opon. Twardość sprężyn powietrznych można precyzyjnie dostosować, aktywując lub dezaktywując poszczególne komory powietrzne. To prowadzi do zauważalnego zwiększenia komfortu, a także ma pozytywny wpływ na prowadzenie.
Dzięki przeprowadzonym rozszerzonym testom i jazdą testową, deweloperzy w AMG określili trzy ustawienia twardości sprężyn w zależności od wybranego programu jazdy i aktualnych warunków jazdy. Podczas nagłych zmian obciążenia, szybkiego pokonywania zakrętów, intensywnego przyspieszania lub twardego hamowania, twardość sprężyny automatycznie zwiększa się na przedniej lub tylnej osi. Zmniejsza to przechył i pchanie, stabilizując limuzyny sportowe.
W programie „Comfort” zawieszenie jest silnie nastawione na zapewnienie komfortu. Nierówności nawierzchni są absorbowane, a czterodrzwiowy model porusza się gładko. W trybie „Sport” E63 4MATIC+ i E63 S 4MATIC+ zachowują się znacznie bardziej dynamicznie, z mniejszym przechyłem dzięki twardszym sprężynom. Tryb „Sport Plus” dostarcza jeszcze większej zwinności i zdolności pokonywania zakrętów, ponieważ przednia i tylna oś mają jeszcze sztywniejsze zawieszenie.
Co więcej, klient może ustawić adaptacyjne tłumienie w trzech stopniach – Comfort, Sport i Sport Plus – aby wybrać między zrelaksowanym komfortem w długich podróżach a maksymalną sportowością. Poziomy rozprężania i kompresji są regulowane niezależnie od siebie, a swobodnie programowalna charakterystyka umożliwia szeroki zakres między minimalną a maksymalną siłą tłumienia. Różnica między wygodnym a sportowym ustawieniem zawieszenia jest zatem bardziej subtelna i odczuwalna subiektywnie – w zależności od konkretnej sytuacji drogowej.
Cały pakiet jest przekonywujący: E63 4MATIC+ i E63 S 4MATIC+ łączą precyzję kierowania z najwyższym poziomem dynamiki podłużnej i bocznej przy maksymalnej przyczepności, jednocześnie zwiększając komfort jazdy.
Mechaniczny blok dyferencjału tylniego: optymalna przyczepność, również na torze wyścigowym
Aby poprawić przyczepność i dynamikę pojazdu, E63 4MATIC+ ma mechaniczny blok dyferencjału tylnego, a E63 S 4MATIC+ ma elektronicznie kontrolowany blok dyferencjału tylnego. Oba dyferencjały redukują poślizg na wewnętrznej oponie podczas pokonywania zakrętów, bez ingerencji kontrolnych w system hamulcowy. Zapewnia to kierowcy możliwość wcześniejszego przyspieszania z zakrętów z większą mocą dzięki poprawionej przyczepności. Samochód pozostaje bardziej stabilny podczas hamowania z wysokich prędkości, a ograniczający slip dyferencjału również poprawia przyczepność podczas ruszania. Największą korzyścią elektronicznego dyferencjału tylnego z ograniczonym poślizgiem jest jeszcze bardziej wrażliwe i proaktywne sterowanie, które podnosi progi wyżej i ułatwia jazdę na granicy możliwości pojazdu. Aby zapewnić optymalne chłodzenie, obudowa dyferencjału z ograniczonym poślizgiem ma dodatkowe żeberka chłodzące.
Trzystopniowe ESP® z ustawieniami „ESP ON”, „ESP SPORT Handling Mode” i „ESP OFF” działa w doskonałej synchronizacji z tylnym dyferencjałem z ograniczonym poślizgiem i systemem napędu na wszystkie koła AMG 4MATIC+, a także jest optymalnie dostosowane do doskonałych dynamik.
E63 S 4MATIC+ z dynamicznymi mocowaniami silnika w standardzie
Wyjątkowo w tym segmencie, E63 S 4MATIC+ jest wyposażone w dynamiczne mocowania silnika. Pomagają one rozwiązać sprzeczne cele uzyskania jak najmiększego połączenia z układem napędowym dla wysokiego komfortu, a jak najtwardszego połączenia dla optymalnej dynamiki pojazdu. Dynamiczne mocowania natychmiast i zmiennie dostosowują swoją twardość do warunków jazdy i wymagań. Te środki zwiększają precyzję pojazdu podczas dynamicznej jazdy. Odpowiedź na kierownicę i informacje zwrotne z kierownicy są zatem jeszcze bardziej bezpośrednie. Podczas pokonywania zakrętów jazda wydaje się bardziej precyzyjna, a kierowca musi dokonywać mniejszych korekt, ponieważ ruch głównych zespołów jest minimalizowany. Na torze wyścigowym nie ma kompromisu w sztywności mocowań, co dodatkowo zmniejsza skłonność głównych zespołów do inercji, a tym samym pomaga poprawić czasy okrążeń. Przeciwnie, miększe mocowania znacząco zwiększają komfort na złych odcinkach drogi. W przypadku falistych nawierzchni zwiększone tłumienie stabilizuje napęd tak szybko, jak to możliwe.
Bezpośredni i z wyraźnym feedbackiem: sportowe, wrażliwe na prędkość kierownice AMG
Elektromechaniczne kierownice sportowe o zmiennej przekładni w E63 4MATIC+ i E63 S 4MATIC+ wyróżniają się specyficznym dla AMG stosunkiem zębatkowym, zapewniającym precyzyjną, autentyczną informację zwrotną. Wspomaganie kierownicy jest zmienne w etapach „Comfort”, „Sport” lub „Sport Plus”. Odpowiednie parametry są automatycznie aktywowane w zależności od wybranego programu jazdy DYNAMIC SELECT lub mogą być spersonalizowane w trybie „Individual”. Przy niskich prędkościach kierowca musi jedynie dostarczyć minimalnego wysiłku kierowniczego. Przy wysokich prędkościach można polegać na solidnej stabilności prostoliniowej. Wyraźne centralne łożysko i autentyczna informacja zwrotna również przyczyniają się do optymalnych wrażeń związanych z kierowaniem.
Aktywne i odporny na blaknięcie: wysokowydajny układ hamulcowy AMG
Duży, wysokowydajny układ hamulcowy niezawodnie i szybko zwalnia limuzynę sportową i jest odporny na blaknięcie nawet pod dużym obciążeniem. E63 4MATIC+ ma wewnętrznie wentylowane i perforowane tarcze hamulcowe o wymiarach 360 x 36 mm z sześciotłoczkowymi stałymi zaciskami oraz 360 x 24 mm z jedną tłoczkową pływającą zaciską na osi tylnej. E63 S 4MATIC+ jest wyposażony w jeszcze większe tarcze hamulcowe na osi przedniej o wymiarach 390 x 36 mm. Dla mocniejszej wersji dostępny jest opcjonalnie układ hamulcowy AMG Carbon Ceramic z tarczami o wymiarach 402 x 39 mm na osi przedniej i 360 x 32 mm na osi tylnej.
Trzystopniowe ESP® pozwala na znacznie wyższe dynamiki pojazdu i przyjemność z jazdy w trybie ESP® Sport Handling Mode i z ustawieniem ESP® OFF. Specyficzna logika trakcji jest aktywowana przez cały czas: Gdy napędzana opona zaczyna tracić przyczepność, ESP® celowo hamuje w odpowiedni sposób, aby optymalnie przenieść moc silnika na drogę.
W ten sposób trzystopniowe ESP® zapewnia dodatkowe bezpieczeństwo lub więcej frajdy za kierownicą w zależności od potrzeb.
ESP® ON: dla wysokiego poziomu bezpieczeństwa, dostosowanego do sportowego charakteru samochodu
ESP® Sport Handling Mode: umożliwia szersze kąty rotacji przed interwencją systemu dla sportowego stylu jazdy
ESP® OFF: system dezaktywowany dla sportowego stylu jazdy na zamkniętych torach. Podczas mocnego hamowania ESP® jest tymczasowo włączane.
Dodatkowe wzmocnienia: wzmocniona struktura nadwozia
Nowe limuzyny sportowe mają sztywną strukturę nadwozia, która stanowi podstawę dla maksymalnej dynamiki pojazdu, komfortowej jazdy nawet na złych odcinkach drogi i solidnego poczucia jakości. Dodatkowo wzmocniono nadwozie czterema wzmocnieniami: Dwa przednie wzmocnienia są jeszcze sztywniejsze niż w E 43 4MATIC, podczas gdy tylko Mercedes-AMG E63 4MATIC+ i E63 S 4MATIC+ mają dwa tylne wzmocnienia.
Sportowe cechy: design wnętrza
Wnętrze wzmacnia konsekwentnie dynamiczny charakter dzięki licznym, specjalnie zaprojektowanym detalom. Idealne do sportowego stylu jazdy, sportowa kierownica wykonana z czarnej skóry ma spłaszczony dolny odcinek, dotykowe sterowanie i elektroplaterowane manetki zmiany biegów, a także ozdobę kierownicy z logo AMG.
Kierowca i pasażer przedni cieszą się bezpieczną pozycją w przednich sportowych fotelach, nawet podczas jazdy z dużą prędkością, dzięki poprawionemu wsparciu bocznemu. Istnieje charakterystyczny układ tapicerki siedzeń z czarnej skóry nappa/mikrofibry DINAMICA, orzechowej skóry nappa lub makiatowej skóry nappa. Panele drzwiowe są dopasowane do wzoru siedzeń. Fotele AMG Performance z integralnymi zagłówkami można zamówić jako opcję. Aluminium o trapezowym desenie podkreśla sportowe aspiracje.
W E63 S 4MATIC+ wnętrze zostało dodatkowo udoskonalone. Wysokiej jakości elementy to pokrycie deski rozdzielczej i linii pasa bezpieczeństwa skórą nappa, sportowa kierownica z oznaczeniem 12 o’clock w kolorze kryształowej szarości i kontrastowymi przeszyciami, herb AMG w przednich zagłówkach, szare przeszycia siedzeń, analogowy zegar zaprojektowany przez IWC oraz pasy bezpieczeństwa w kolorze szaro-kryształowym.
Zestaw wskaźników AMG umieszcza wszystkie istotne informacje w polu widzenia kierowcy. Wskaźniki w stylistyce flagi szachowej i charakterystyczna typografia nadają dużym, czytelnym wyświetlaczom wyjątkowo sportowy charakter. Żywy, szeroki wyświetlacz wielofunkcyjny z dwoma monitorami jest częścią standardowego wyposażenia E63 S 4MATIC+ i jest dostępny jako opcja dla E63 4MATIC+. Klienci, którzy pasjonują się motorsportem, z radością zauważą RACETIMER do rejestrowania czasów okrążeń na zamkniętych torach.
Nowa aplikacja AMG TRACK PACE
W celu uzupełnienia RACETIMER, Mercedes-AMG opracował nową aplikację Mercedes me connect AMG TRACK PACE. Klienci mogą z jej pomocą analizować i poprawiać swój styl jazdy na torze oraz dzielić się nim z innymi kierowcami AMG za pośrednictwem Facebooka, Vimeo, YouTube lub AMG Private Lounge. Ta aplikacja dla iPhone’ów® jest połączona z pokładową aplikacją wyścigową w jednostce głównej przez wifi lub Bluetooth®. System infotainment COMAND Online przesyła wszystkie dane pojazdu – w tym prędkość, bieg, kąt skrętu, czas, pozycję i temperaturę – do aplikacji w czasie rzeczywistym. Aplikacja na smartfony może być również połączona z kamerami GoPro, aby kierowca mógł uzyskać interaktywny film z doświadczeniem wyścigowym z wszystkimi związanymi danymi.
Inteligentny napęd
Dla nowych limuzyn sportowych dostępne są wszystkie funkcje łączności i opcje Intelligent Drive, które czynią z Mercedes-Benz E-Klasy najbardziej inteligentną limuzynę executive. Obejmuje to półautomatyczną jazdę z DRIVE PILOT, który może wspierać kierowcę podczas uciążliwych rutynowych czynności, takich jak jazda w dużym ruchu.
Oprócz standardowych funkcji Mercedes me connect, takich jak eCall, pomoc po wypadku, pomoc drogową czy serwis posprzedażowy, Remote Online (standard z COMAND Online) oferuje liczne funkcje wygody za pomocą smartfona, takie jak lokalizacja zaparkowanego pojazdu, kontrola grzejnika postojowego, blokowanie i odblokowywanie pojazdu czy uzyskiwanie różnych informacji, takich jak przebieg, poziom paliwa czy zasięg.
Nowością w Mercedes me connect jest usługa Concierge. Obejmuje ona osobisty serwis sięgający poza pojazd. Zakres obejmuje informacje o pogodzie i giełdzie oraz rekomendacje tras, a także propozycje i rezerwacje wydarzeń sportowych i kulturalnych. Dane nawigacyjne są przesyłane bezpośrednio do pojazdu. Klienci mogą wezwać usługę Concierge za pomocą przełącznika iCall w pojeździe lub z dowolnego miejsca za pośrednictwem aplikacji Mercedes me. Ta nowa usługa premium jest bezpłatna przez pierwszy rok.
Liczne opcje z AMG Performance Studio
Każdy, kto chce jeszcze bardziej spersonalizować swoje E63 4MATIC+ lub E63 S 4MATIC+, może zamówić liczne opcje z AMG Performance Studio. Pakiet Night, atrakcyjne alternatywne koła i dwa pakiety włókna węglowego mogą być wykorzystane do dostosowania specyfikacji zewnętrznej. W wnętrzu sportowa kierownica wykonana z skóry nappa/mikrofibry DINAMICA oraz fotele Performance, które są dostępne po raz pierwszy, wzmacniają sportowy charakter. Elementy wykończenia z włókna węglowego lub elementy szklane w matowym srebrze dopełniają możliwości.
Jeszcze większa ekskluzywność: E63 S 4MATIC+ „Edition 1”
Dostępna przez około rok po premierze rynkowej, E63 S 4MATIC+ „Edition 1” to wyjątkowa i charakterystyczna oferta. Uzupełniając malowanie w kolorze czarnym magno, dynamiczne paski na panelach progowych podkreślają wydłużony widok z boku i podkreślają napęd nowej limuzyny sportowej. Dodatkowo nowe koła AMG o średnicy 20 cali w matowej czerni z wysokopolerowaną krawędzią, a także pakiet Night.
Fotele sportowe AMG w czarnej skórze nappa z żółtymi przeszyciami tworzą wyjątkowo sportowe wnętrze. Również kolorystycznie dopasowane są sportowa kierownica AMG, podłokietniki w drzwiach, konsola centralna, maty podłogowe AMG oraz analogowy zegar zaprojektowany przez IWC z żółtymi przeszyciami lub akcentami. Sportowa kierownica wykonana z mikrofibry DINAMICA w czarnym kolorze ma oznaczenie „Edition 1” oraz oznaczenie 12 o’clock w kolorze czarnym. Elementy wykończenia z włókna węglowego dodatkowo podkreślają ekscytujące zestawienie kolorów i materiałów.
Premiera światowa i wprowadzenie na rynek