Mercedes-AMG wprowadziło wersję kombi modelu E43 jednocześnie z sedanem w 2016 roku, oferując podobne osiągi, ale z większym bagażnikiem.
W przeciwieństwie do BMW, które niechętnie oferowało wersję kombi M5, marka z gwiazdą postanowiła zapewnić takie nadwozie dla większości swoich modeli AMG. Tak więc, w 2016 roku, Mercedes-AMG zaprezentował wersję T-Modell (kombi) dla Klasy E. I, podobnie jak w przypadku sedana, trudno było ukryć muskularną sylwetkę, którą miało to auto.
Z przodu, 3D-pattern na grillu przypominał podróż w nadświetlnej prędkości, z emblematem trzygwiazdkowym na środku. Niżej, na zderzaku, producent dodał charakterystyczny grill w kształcie litery A, z parą wlotów powietrza po bokach, które chłodziły hamulce. Z profilu, 19-calowe lekkie felgi eksponowały 360 mm (14.2”) tarcze, o tej samej wielkości z przodu i z tyłu. Jednak te przednie były perforowane. Trzecie okno boczne, umieszczone za słupkami C, miało zaokrągloną linię opadającą, podobną do tej z regularnego modelu E-Class T-Modell. Na koniec, z tyłu, podwójne końcówki wydechu zakrywały układ wydechowy z podwójnym wydechem.
AMG zamontowało wyświetlacz TFT wewnątrz kabiny przed kierowcą, zastępując analogowe wskaźniki używane w starszych modelach. Kontynuowano to z systemem infotainment, który znajdował się na szczycie środkowego panelu i dzielił tę samą szklaną powierzchnię. W przeciwieństwie do sedana, T-Modell miał system zawieszenia powietrznego z tyłu, który utrzymywał auto w poziomie niezależnie od ładunku w bagażniku.
Pod maską Mercedes-AMG zainstalowało silnik V6 bi-turbo o mocy 401 KM. Był on połączony z dziewięciobiegową automatyczną skrzynią biegów, która przekazywała moc na wszystkie koła.
Wraz z światową premierą nowego modelu E-Class Estate od Mercedes-Benz, Mercedes-AMG prezentuje nowego E43 4Matic Estate. Dzięki potężnemu silnikowi V6 biturbo o mocy 295 kW (401 hp) pojemności 3,0 litra, automatycznej skrzyni biegów 9G-TRONIC z skróconym czasem zmiany biegów, napędowi na cztery koła AMG Performance 4Matic z przewagą napędu na tył oraz zawieszeniu stworzonym specjalnie dla tego modelu, pierwszy etap osiągów tego wszechstronnego pojazdu ukazuje charakterystyczne dla marki AMG osiągi. Wyrazisty design zewnętrzny oraz bardziej sportowe wnętrze podkreślają przynależność modelu do rodziny AMG, natychmiast wskazując, że nowy E43 4Matic Estate przede wszystkim skupia się na osiągach, które są znakiem rozpoznawczym marki.
„W ostatnich miesiącach znacznie rozszerzyliśmy naszą gamę modeli skierowanych do klientów zorientowanych na osiągi dzięki nowym modelom 43, tworząc liczne nowe drogi do świata Mercedes-AMG. Nowy E43 4Matic Estate to szczególnie wszechstronna alternatywa dla biznesu i rekreacji w tym portfolio,” mówi Tobias Moers, przewodniczący Mercedes-AMG GmbH.
Podobnie jak w przypadku E-Class Limuzyny, Mercedes-AMG zwiększył moc silnika sześciocylindrowego w modelu Estate do 295 kW (401 hp) dzięki zastosowaniu dwóch większych turbosprężarek oraz specyficznych aplikacji oprogramowania. Maksymalny moment obrotowy wynoszący 520 Niutonometrów dostępny jest już od 2500 obrotów na minutę.
Ten pakiet gwarantuje osiągi porównywalne z wieloma sportowymi samochodami: nowy E43 4Matic osiąga prędkość 100 km/h z miejsca w 4,7 sekundy, a jego prędkość maksymalna jest elektronicznie ograniczona do 250 km/h.
Sportowy i wyrazisty: design zewnętrzny
Dzięki swojemu wyrazistemu designowi, nowy E43 4Matic Estate natychmiast rozpoznawany jest jako członek rodziny AMG. Trzy duże wloty powietrza w przednim zderzaku podkreślają jego muskularny i pewny wygląd. Dwie poprzeczne listwy i przedni splitter pokryte są srebrnym chromem. Sugerowany poziomy wcięcie na zewnętrznych, czarnych kratkach wzmacnia efekt wizualny i wiąże się ze sportem motorowym. Diamentowa atrapa chłodnicy z chromowanymi wkładkami oraz pojedyncza poprzeczna żaluzja w wysokim połysku czerni z wkładkami w wysoko polerowanym chromie to dodatkowe cechy wyróżniające E43 4Matic Estate.
Widok z boku dominują wysokopolerowane 19-calowe koła AMG z pięcioma podwójnymi szprychami w kolorze czarnym. Inne cechy to sportowe panele progowe oraz emblemat „BITURBO 4Matic” na przednich błotnikach.
Tył również ma sportowy akcent, z dwoma końcówkami wydechu w wysoko polerowanym chromie i centralnym paskiem, które przekazują szczególnie sportowe wrażenie. Wykończenie zderzaka tylnego w stylu dyfuzora wykonane jest w srebrnym chromie, podczas gdy spojler dachowy na klapie jest pomalowany w kolorze pojazdu.
Sportowy wygląd z cechami specyficznymi dla modelu: design wnętrza
Wnętrze wzmacnia dynamiczny charakter nowego E43 4Matic Estate licznymi indywidualnymi detalami. Konsekwentne użycie wykończeń z autentycznych materiałów, a także jednolite kolory i materiały od deski rozdzielczej do paneli drzwiowych, tworzy efekt obw wrap-around, który sprawia, że kierowca czuje się zintegrowany z pojazdem.
Dominującym kolorem wnętrza jest czarny, który ma czerwone akcenty jako atrakcyjny kontrast. Wielofunkcyjna sportowa kierownica pokryta czarną skórą nappa z perforacjami, czerwonym kontrastowym przeszyciem i spłaszczoną dolną częścią jest idealnie dopasowana do energicznego stylu jazdy. Zawiera nowe przyciski Touch Control, które kontrolują cały system infotainment bez potrzeby odrywania rąk od kierownicy.
Kierowca oraz pasażer z przodu mają zapewnioną stabilną pozycję w sportowych fotelach nawet podczas szybkiej jazdy, dzięki poprawionemu wsparciu bocznemu. Tapicerka wykonana z sztucznej skóry ARTICO / mikrofibry DINAMICA w kolorze czarnym z czerwonym przeszyciem (opcjonalnie: skóra nappa z pasami wykończeniowymi z mikrofibry DINAMICA w czerwonym wykończeniu) ma charakterystyczny wzór. W celu dopasowania do projektu siedzenia, panele środkowe drzwi i deska rozdzielcza wykonane są z sztucznej skóry ARTICO z czerwonym przeszyciem. Aluminiowe sportowe pedały z czarnymi wstawkami, czarne wykończenie sufitu oraz czerwone pasy bezpieczeństwa dodają więcej sportowego akcentu.
Widescreen kokpit z wysokorozdzielczym, wielofunkcyjnym podwójnym wyświetlaczem kolorowym można indywidualnie konfigurować i ma własną grafikę AMG. Liczne parametry dynamiki jazdy mogą być również wyświetlane tutaj. W AMG-specyficznym panelu sterowania w konsoli centralnej, kierowca ma możliwość użycia osobnych przycisków do wyboru funkcji trybu manualnej skrzyni biegów (Long-term M), regulowanego tłumienia AMG RIDE CONTROL oraz 3-stopniowego ESP®.
Wysoka moc, niski pobór: silnik AMG V6 biturbo 3.0-litra
Silnik V6 biturbo charakteryzuje się wysoką mocą połączoną z niskim zużyciem paliwa i emisjami. Wysoka moc wynosząca 295 kW (401 hp) wynika między innymi z nowych, większych turbosprężarek oraz wyższego ciśnienia doładowania wynoszącego 1,1 bara. Zainstalowane blisko silnika, dwa turbosprężarki są szczególnie spontaniczne w reakcjach.
Powłoka NANOSLIDE® na cylindrach została również poddana dalszemu rozwojowi w silnikach hybrydowych V6 turbo z Formuły 1 od Mercedes-Benz. Szczególnie wytrzymała i odporna na zużycie, ta powłoka również zmniejsza tarcie, przyczyniając się do wyższej efektywności. To samo dotyczy wielokrotnego wtrysku kierowanego strumieniem z ciśnieniem paliwa do 200 bar. Silnik AMG można zidentyfikować po czerwonym aluminiowym wkładzie na pokrywie silnika.
Skrzynia biegów 9G-TRONIC z krótszymi czasami zmiany biegów
Nowy E43 4Matic Estate wyposażony jest w automatyczną skrzynię biegów 9G-TRONIC, którą inżynierowie Mercedes-AMG specjalnie skonfigurowali w celu uzyskania bardziej dynamicznego doświadczenia z jazdy. Udało im się skrócić czasy zmiany biegów w 9-biegowej skrzyni biegów dzięki dedykowanej aplikacji oprogramowania. Funkcja wielokrotnego redukowania biegów umożliwia bardziej spontaniczne krótkie przyspieszenia, podczas gdy funkcja podwójnego redukowania biegów w trybach „Sport” i „Sport Plus” zapewnia jeszcze bardziej emocjonalne doznania z jazdy. Zdefiniowana interwencja zapłonu dodatkowo umożliwia szybsze zmiany biegów niż w trybach „Eco” i „Comfort”.
Tryb „Manual” można wybrać za pomocą osobnego przycisku w konsoli centralnej. Zmiany biegów opierają się na wybranym trybie skrzyni biegów, a kierowca może teraz zmieniać biegi za pomocą łopatek na kierownicy. Co więcej, skrzynia biegów pozostaje w wybranym biegu i nie zmienia automatycznie biegu, gdy prędkość obrotowa silnika osiąga limit.
Większa zwrotność: sportowe zawieszenie oparte na AIR BODY CONTROL
Aby zwiększyć zwrotność, bardziej neutralne charakterystyki zakrętów oraz wyższą przyczepność nawet przy dużych prędkościach, deweloperzy z Affalterbach zaprojektowali autonomiczne sportowe zawieszenie na bazie zawieszenia powietrznego AIR BODY CONTROL. Osie przednie są wyposażone w specjalne wahacze kierownicze i łożyska nośne; wszystkie elementy zostały zoptymalizowane pod kątem sztywności. Większy negatywny kąt pochylenia osi przedniej i wielowahaczowej osi tylnej zwiększa dynamikę boczną. Elastokinematyka obu osi została zaprojektowana w celu zwiększenia sztywności. Wszystkie te działania zwiększają zwrotność oraz podnoszą dynamikę.
System zawieszenia powietrznego z wieloma komorami z sportowym układem sprężyn/tłumienia oraz ciągłą regulacją tłumienia łączy doskonałą dynamikę pojazdu z wysokim poziomem komfortu jazdy. Na przykład twardsza sprężyna, w przypadku zakrętów i hamowań, efektywnie redukuje ruchy boczne.
Tłumienie na każdym kole jest automatycznie dostosowywane do bieżącej sytuacji drogowej i stanu nawierzchni. Dzieje się to szybko i dokładnie, za pomocą dwóch oddzielnych zaworów dla sił odbicia i sprężania w tłumikach. Charakterystyka tłumienia może być również wstępnie ustawiona w trzech trybach: „Comfort”, „Sport” i „Sport Plus”, co pozwala na szerszy rozkład między doskonałym komfortem na długich trasach a sportową dynamiką jazdy.
Dzięki całkowitej kontroli poziomu pneumatycznego, E43 4Matic Estate ma stałą wysokość jazdy bez względu na ładunek. W celu zwiększenia prześwitu, na przykład, aby pokonać strome wjazdy do garaży podziemnych lub na ramps, poziom pojazdu można podnieść одним kliknięciem przycisku, gdy silnik pracuje, zarówno na postoju, jak i w ruchu. Poziom automatycznie obniża się podczas jazdy z większymi prędkościami. To poprawia stabilność prowadzenia dzięki obniżonemu środkowi ciężkości.
Przewaga tylnego napędu i zwinność: AMG Performance 4Matic
Standardowy napęd na cztery koła AMG Performance 4Matic charakteryzuje się rozkładem momentu obrotowego z przewagą napędu na tył w proporcji 31 do 69 procent. Ta konfiguracja zapewnia zwiększone osiągi dynamiczne oraz lepsze przyspieszenie na drodze, a także poprawioną przyczepność podczas przyspieszania.
Jednostopniowa skrzynia rozdzielcza napędu na cztery koła jest przymocowana do 9G-TRONIC jako osobny system. Rozwiązanie to ułatwia modyfikację rozkładu momentu obrotowego w zależności od modelu, co pozwala na jeszcze bardziej indywidualne cechy dla poszczególnych serii modeli. Nowy system jest również bardziej efektywny, dzięki poprawionej wydajności, zredukowanemu tarciu i mniejszej wadze. Jego kompaktowa konstrukcja dodatkowo oznacza, że nie powoduje ograniczeń w przestrzeni dla pasażerów ani bagażu.
Cechy dostępne na wyciągnięcie ręki: AMG DYNAMIC SELECT
Dzięki pięciu trybom DYNAMIC SELECT „Eco”, „Comfort”, „Sport”, „Sport Plus” i „Individual”, kierowca może dostosować cechy E43 4Matic Estate do indywidualnych preferencji za pomocą jednego przycisku. Dostępny zakres rozciąga się od efektywnego i komfortowego po bardzo sportowy. To modyfikuje kluczowe parametry, takie jak reakcja silnika, skrzyni biegów, zawieszenia i układu kierowniczego. Niezależnie od trybów skrzyni DYNAMIC SELECT, kierowca ma możliwość naciśnięcia przycisku „M”, aby bezpośrednio przełączyć się na tryb manualny, w którym zmiany biegów są wykonywane wyłącznie za pomocą łopatek na kierownicy. Ustawienia zawieszenia można również wybierać według potrzeb.
Tryby DYNAMIC SELECT „Sport” i „Sport Plus” w nowym E43 4Matic Estate są skonfigurowane z wyraźnym naciskiem na dynamikę jazdy. Wynika to z zwinnej charakterystyki pedału przyspieszenia z bezpośrednim ustawieniem oraz emocjonalnej zmiany biegów z redukowaniem czasów zmian, podwójnym redukowaniem biegów oraz dezaktywacją niektórych cylindrów. Zwiększona prędkość biegu jałowego dodatkowo umożliwia szybkie ruszanie pojazdu oraz zapewnia szybsze przyspieszenie z miejsca.
W trybie „Eco”, z drugiej strony, funkcje ECO start/stop oraz funkcja toczenia zmniejszają zużycie paliwa: kiedy kierowca zwalnia pedał przyspieszenia w zakresie prędkości od 60 do 160 km/h, sprzęgło zostaje rozłączone, a silnik odłączony od układu napędowego. W tym samym czasie elektronika redukuje prędkość obrotową silnika do poziomu jałowego, a opór podczas jazdy jest zmniejszany przez siły kompresji i tarcia silnika w trybie wytracania.
Bezpośredni i z wyraźnym feedbackiem: kierownica sportowa czuła na prędkość
Kierownica sportowa czuła na prędkość charakteryzuje się zmiennym przełożeniem w E43 4Matic. Wyróżnia się precyzyjnym i bardzo autentycznym feedbackiem. Wspomaganie kierownicy dostępne jest w dwóch trybach – „Comfort” lub „Sport”. Odpowiednie charakterystyki są automatycznie aktywowane w zależności od wybranego trybu DYNAMIC SELECT lub mogą być spersonalizowane w trybie „Individual”. Moment obrotowy w trybie „Sport” jest zwiększony, co zapewnia więcej informacji zwrotnych o warunkach jazdy.
Duży układ hamulcowy z wewnętrznie wentylowanymi tarczami hamulcowymi zapewnia niezawodne i szybkie hamowanie limuzyny. Przednie tarcze wentylowane mają rozmiar 360 x 36 mm z 4-tłoczkowymi stałymi zaciskami z napisem AMG, natomiast tylne mają rozmiar 360 x 26 mm z perforowanymi i wewnętrznie wentylowanymi tarczami oraz jednostrzaskowymi zaciskami.
Opcjonalne funkcje z naciskiem na sport
Opcjonalne funkcje również podkreślają sportowy charakter E43 4Matic Estate. Obejmują one sportowe fotele AMG z zwiększonym wsparciem bocznym, tapicerką ze skóry nappa oraz wykończeniem z włókna węglowego w wnętrzu, aż po 20-calowe koła dwukolorowe.