W 2016 roku Mercedes-AMG zaprezentował najsilniejszy silnik V6 dla Klasy E: E 43 AMG. W tej wersji niemiecka firma nie starała się ukrywać osiągów pod subtelnymi zmianami w wyglądzie. Postawiono na wyrazistość, dodając nowy przedni zderzak z trzema dużymi wlotami powietrza, które chłodzą silnik i zasilają dwa turbodoładowacze. Z boku znajdują się standardowe, błyszczące, 19-calowe lekkie felgi AMG w pięcioramiennym wzorze, pomalowane na wysoki połysk, co ładnie eksponuje tarcze hamulcowe o średnicy 360 mm (14,2 cala) z przodu i z tyłu. Różnica polega na tym, że przednie są otwory wiercone, a tylne nie.
W „dziale mocy” znajdziemy 401 KM i 520 Nm (383 lb-ft) momentu obrotowego, połączone z specjalnie dostosowaną skrzynią biegów 9G-TRONIC z krótszymi czasami zmiany biegów. System napędu na wszystkie koła pozwala na stały rozkład momentu obrotowego w proporcji 31:69 pomiędzy przodem a tyłem. Dzięki tym wszystkim rozwiązaniom osiągi są na poziomie samochodu sportowego. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h (0-62 mph) zajmuje zaledwie 4,6 sekundy.
Aby utrzymać samochód na drodze, AMG 43 4MATIC posiada wielofunkcyjne zawieszenie z systemem powietrznym, które oferuje trzy ustawienia: Comfort, Sport i Sport-Plus.
Wnętrze kabiny to klasyczny kokpit z dwoma okrągłymi wskaźnikami z przodu oraz 4,5-calowym kolorowym wyświetlaczem multimedialnym. Wskaźnik prędkości może osiągnąć wartość aż do 280 km/h (174 mph).
Tuż po premierze nowej klasy E od Mercedesa, na horyzoncie pojawia się jej pierwsza, wysokowydajna wersja z oznaczeniem AMG. Model E43 4Matic, napędzany silnikiem V6 o pojemności 3.0 litra z podwójnym doładowaniem, ma zadebiutować we wrześniu 2016 roku jako najsilniejsza wersja tego eleganckiego sedan. Dzięki dwóm nowym turbosprężarkom oraz odpowiednim aplikacjom programowym, superładowany silnik osiąga moc 295 kW (401 KM). Jak zwykle, standardowy system AMG Performance 4Matic z napędem na cztery koła zapewnia optymalną przyczepność oraz wysoką zwinność w modelu E43, dzięki torze momentu obrotowego rozłożonemu w proporcji 31:69 procent na korzyść tylnej osi. Automatyczna skrzynia biegów 9G-TRONIC z krótszymi czasami zmiany biegów, dostosowane sportowe zawieszenie bazujące na systemie AIR BODY CONTROL oraz bardziej bezpośredni stosunek przekładni również przyczyniają się do typowej dla AMG dynamiki jazdy.
„Nowy model E43 4Matic oferuje imponującą dynamikę jazdy połączoną z nowoczesną efektywnością. Podwójne doładowanie, cechy zaczerpnięte z motorsportu oraz charakterystyczny design AMG natychmiast wskazują naszym klientom, że nowa klasa E od AMG to czysta dynamika jazdy połączona z nowoczesną technologią i intensywnymi emocjami,” podkreśla Tobias Moers, dyrektor generalny Mercedes-AMG GmbH.
W modelu E43 4Matic, Mercedes-AMG zwiększył moc silnika sześciocylindrowego o 25 kW (34 KM) do 295 kW (401 KM) dzięki dwóm większym turbosprężarkom oraz zaawansowanym aplikacjom programowym. Duży moment obrotowy wynoszący 520 Nm jest dostępny już od niskich obrotów silnika wynoszących 2500 obr./min.
Ta konfiguracja gwarantuje osiągi porównywalne z wieloma sportowymi samochodami: nowy E43 4Matic osiąga prędkość 100 km/h z miejsca w 4.6 sekundy, a jego prędkość maksymalna jest elektronicznie ograniczona do 250 km/h.
Sportowy i charakterystyczny: design zewnętrzny
Wygląd E43 4Matic sprawia, że natychmiast rozpoznaje się go jako członka rodziny AMG. Oprócz podkreślenia potężnego i pewnego siebie wyglądu, trzy duże otwory w przednim zderzaku zapewniają również optymalny przepływ powietrza do chłodnic. Dwa eleganckie żeberka na zewnętrznych otworach chłodzenia wzmacniają wizualną prezencję pojazdu. Diamentowy grill z chromowanymi wkładkami, żaluzja w wysokim połysku czerni oraz napis AMG to kolejne cechy charakterystyczne modeli AMG 43.
Widok z boku dominują wysokopolerowane 19-calowe lekko stopowe felgi AMG z pięcioma szprychami w kolorze czarnym. Tył również ma charakterystyczne akcenty, z dwoma chromowanymi końcówkami wydechu w formie quad-flow, które nadają sportowy wygląd. Zderzak tylny w stylu dyfuzora jest wykończony na srebrno, podczas gdy standardowy spojler na pokrywie bagażnika jest malowany w kolorze nadwozia.
Sportowy wygląd z detalami specyficznymi dla modelu: design wnętrza
Wnętrze potwierdza dynamiczny charakter nowego E43 4Matic licznymi detalami. Kierowca i pasażer z przodu znajdą pewną pozycję w sportowych fotelach, nawet podczas jazdy z dużą prędkością, dzięki poprawionemu wsparciu bocznemu. Tapicerka z materiału ARTICO (syntetyczna skóra)/mikrofibry DINAMICA w kolorze czarnym (opcjonalnie: skóra nappa) wyróżnia się unikalnym układem i czerwonymi przeszyciami. W zgodzie z designem foteli, środkowe panele drzwi oraz deska rozdzielcza wykończone są w syntetycznej skórze ARTICO z czerwonymi przeszyciami. Ekskluzywne pedały, czarne wykończenie sufitu oraz czerwone pasy bezpieczeństwa dodają kolejnych sportowych akcentów.
Wielofunkcyjna sportowa kierownica z czarnej skóry nappa z czerwonymi kontrastowymi przeszyciami i spłaszczoną dolną częścią jest idealnie dostosowana do dynamicznego stylu jazdy. Zestaw wskaźników AMG dostarcza wszystkich istotnych informacji w czytelnej układzie, zoptymalizowanym pod kątem dynamicznego stylu jazdy. Dwa okrągłe wskaźniki w formie tuby, kolorowy wyświetlacz wielofunkcyjny o przekątnej 11.4 cm (4.5 cale), RACETIMER oraz skala do 280 km/h w wzorze flagi szachowej wprowadzają sportowy klimat.
Wysoka moc, niski pobór: silnik AMG 3.0 V6 biturbo
Silnik V6 biturbo charakteryzuje się wysoką mocą przy jednocześnie niskim zużyciu paliwa i emisji. Wysoka moc 295 kW (401 KM) jest między innymi rezultatem zastosowania nowych, większych turbosprężarek oraz wyższego ciśnienia doładowania wynoszącego 1.1 bar. Turbosprężarki zainstalowane blisko silnika reagują wyjątkowo spontanicznie.
Powłoka NANOSLIDE® na cylindrach została także udoskonalona w silnikach hybrydowych V6 turbo Mercedesa z Formuły 1. Wyjątkowo odporna na zużycie ta powłoka zmniejsza tarcie, przyczyniając się do wyższej efektywności. To samo dotyczy wielopunktowego wtrysku paliwa z ciśnieniem do 200 bar. Silnik AMG można rozpoznać po czerwonym aluminiowym elemencie w pokrywie silnika.
Krótkie czasy zmiany biegów, wysoka efektywność: 9G-TRONIC
Automatyczna skrzynia biegów 9G-TRONIC jest specjalnie dopasowana do wymagań nowego E43 4Matic. Programiści AMG zdołali skrócić czasy zmiany biegów tej 9-biegowej skrzyni biegów, korzystając z dedykowanej aplikacji. Funkcja wielokrotnego zrzutu biegów umożliwia bardziej spontaniczne przyspieszenia, podczas gdy funkcja podwójnego sprzęgła w trybach „Sport” i „Sport Plus” zapewnia jeszcze bardziej emocjonujące doświadczenie z jazdy. Zdefiniowane interwencje zapłonu dodatkowo pozwalają na szybszą zmianę biegów niż w trybach „Eco” i „Comfort”.
Tryb „Manual” można wybrać za pomocą osobnego przycisku w konsoli centralnej. Zmiany biegów są oparte na wybranym trybie przekładni, a kierowca może teraz zmieniać biegi za pomocą łopatek na kierownicy. Co więcej, przekładnia pozostaje w wybranym biegu i nie zmienia automatycznie biegów przy osiągnięciu limitu obrotów.
Większa zwinność: sportowe zawieszenie oparte na AIR BODY CONTROL
Aby zwiększyć zwrotność, bardziej neutralne zachowanie podczas zakrętów oraz wyższą przyczepność nawet podczas jazdy z dużą prędkością, inżynierowie z Affalterbach zaprojektowali specjalne sportowe zawieszenie oparte na systemie wielokomorowym AIR BODY CONTROL. System Adaptacyjnego Tłumienia także występuje w konfiguracji specyficznej dla modelu, oferując trzy tryby – „Comfort”, „Sport” oraz „Sport Plus”. Zapewnia to szerszy zakres – od wysokiego komfortu podczas długich podróży po sportową dynamikę jazdy.
Przednia oś z czterema wahaczami została wyposażona w specjalne zwrotnice i łożyska nośne; wszystkie komponenty zostały zoptymalizowane pod względem sztywności. Większy kąt kamber na przedniej osi i na tylnej osi wielowahaczowej poprawia dynamikę boczną. Elastokinematyka obu osi została zaprojektowana w bardziej sztywny sposób. Wszystkie te środki poprawiają zwinność i zwiększają dynamikę.
Tylny napęd z dominującą zwrotnością: AMG Performance 4Matic
Standardowy napęd na cztery koła AMG Performance 4Matic charakteryzuje się rozkładem momentu obrotowego z dominacją tylnej osi w proporcji 31 do 69 procent. Ta konfiguracja poprawia dynamikę jazdy i zwiększa boczne przyspieszenie na drodze oraz poprawia przyczepność podczas przyspieszania.
Łącząc stały napęd na cztery koła z automatyczną skrzynią biegów 9G-TRONIC, inżynierowie zdecydowali się na zmianę koncepcji: jednobiegowa skrzynia rozdzielcza napędu na cztery koła jest mocowana do 9G-TRONIC jako osobny system. W poprzednich generacjach pojazdów skrzynia rozdzielcza była zintegrowana z 7G-TRONIC PLUS. Nowe rozwiązanie dodatkowe ułatwia modyfikację rozkładu momentu obrotowego według modelu, co pozwala na jeszcze bardziej indywidualne cechy danej serii modelowej.
Nowy system jest także bardziej efektywny niż wcześniejsza koncepcja, dzięki poprawionej efektywności, zmniejszonemu tarciu oraz mniejszej wadze. Jego kompaktowa konstrukcja dodatkowo oznacza, że nie wiąże się z żadnymi ograniczeniami przestrzennymi dla pasażerów ani bagażu.
Charakterystyki na wyciągnięcie ręki: AMG DYNAMIC SELECT
Dzięki pięciu trybom przekładni DYNAMIC SELECT „Eco”, „Comfort”, „Sport”, „Sport Plus” oraz „Individual”, kierowca może dostosować charakterystykę E43 4Matic Coupé do swoich indywidualnych preferencji na wyciągnięcie ręki. Zakres dostępnych trybów obejmuje od efektywnego i komfortowego po niezwykle sportowy. Zmienia to kluczowe parametry, takie jak reakcja silnika, przekładnia, zawieszenie i układ kierowniczy. Niezależnie od trybów DYNAMIC SELECT, kierowca ma opcję naciśnięcia przycisku „M”, aby przełączyć się bezpośrednio w tryb manualny, w którym zmiany biegów są realizowane wyłącznie za pomocą łopatek na kierownicy. Ustawienia zawieszenia można także dostosować w razie potrzeby.
Tryby przekładni DYNAMIC SELECT „Sport” i „Sport Plus” są skonfigurowane z wyraźnym naciskiem na dynamikę jazdy w nowym E43 4Matic. Powoduje to, że charakterystyka pedału przyspieszenia jest zwinna z bezpośrednim ustawieniem, a emocjonujące zmiany biegów z krótszymi czasami zmiany, podwójnym sprzęgleniem i dezaktywacją niektórych cylindrów. Wyższe obroty jałowe dodatkowo umożliwiają szybkie ruszenie i zapewniają szybsze przyspieszenie z miejsca.
Aby zwiększyć efektywność, w trybie „Eco” funkcja ECO start/stop oraz funkcja ślizgu zmniejszają zużycie paliwa: gdy kierowca zwalnia pedał gazu w zakresie prędkości od 60 do 160 km/h, sprzęgło zostaje rozłączone, a silnik jest odłączany od układu napędowego.
Elektronika obniża obroty silnika do poziomu jałowego, a opór jazdy jest zmniejszany przez siły sprężania i tarcia silnika w trybie jazdy na luzie.
Bezpośrednie i z wyraźnym feedbackiem: wspomaganie kierownicy oparte na prędkości
Wspomaganie kierownicy oparte na prędkości w E43 4Matic charakteryzuje się zmiennym przełożeniem. Wyróżnia się precyzyjnym, autentycznym feedbackiem. Wybór mocy wspomagania kierownicy dostępny jest w dwóch trybach – „Comfort” lub „Sport”. Odpowiednie charakterystyki są automatycznie aktywowane w zależności od wybranego trybu DYNAMIC SELECT lub mogą być spersonalizowane w trybie Individual. Ręczny moment obrotowy jest zwiększany w trybie „Sport”, co zapewnia więcej informacji zwrotnej o warunkach jazdy.
Duży system hamulcowy z wentylowanymi tarczami kompozytowymi zapewnia niezawodne i szybkie hamowanie sedana. Na przedniej osi zamontowane są perforowane tarcze o wymiarach 360 x 36 mm z 4-tłoczkowymi stałymi zaciskami i napisem AMG, natomiast na tylnej osi znajdują się tarcze o wymiarach 360 x 26 mm z 1-tłoczkowymi stałymi zaciskami.
Opcjonalne cechy z sportowym akcentem