Mercedes-AMG wprowadziło wersję kabrioletu AMG E53 Coupe w 2018 roku, ale aby spełnić normy Euro 6d, musiało zostać odświeżone. Dlatego E53 przeszło facelifting w 2020 roku.
Marka AMG zaczynała jako niezależny tuner, specjalizujący się w pojazdach marki Mercedes-Benz. Z czasem niemiecki producent samochodów przejął małą, niezależną firmę z Affalterbach i przekształcił ją w wewnętrznego producenta jako odrębną markę. E53 AMG był oparty na Mercedes-Benz E-Klasie Coupe. Jednak to było więcej niż tylko przerobiony model.
AMG drastycznie przeprojektowało E53 AMG coupe, wyposażając go w nowe, ostro cięte, pełne lampy LED. Wypukłości na masce potęgowały wrażenie mocy. Środkowa część przedniego zderzaka miała kształt litery A, co stworzyło większy wlot powietrza dla pięciu pionowych szczelin w grillu. Zewnętrzne wloty powietrza miały dwa poprzeczne żeberka, które były przedłużone do dyfuzora. Z tyłu zamontowano podwójne owalne rury wydechowe. Zachowano system miękkiego dachu, mimo że wersja z twardym dachem mogłaby być lepszą opcją.
Wnętrze AMG E53 oferowało luksusową, ale sportową atmosferę. Dwa wyświetlacze na desce rozdzielczej i system multimedialny zintegrowano pod wspólną szklaną osłoną Widescreen Cockpit. Kierowca mógł wybierać spośród trzech stylów wyświetlania AMG: „Nowoczesny klasyk”, „Sport” i „Supersport”.
Silnik to sześciocylindrowy rzędowy silnik z podwójnym turbodoładowaniem. Sprężarka powietrza pomogła turbosprężarkom szybciej osiągnąć pożądany poziom doładowania. Dodatkową pomocą był również system EQ Boost, który działał jako rozrusznik-generator. Dzięki 48-woltowemu systemowi elektrycznemu, samochód miał wystarczającą moc w akumulatorach, aby zapewnić dodatkowe 16 kW (21 KM) i 250 Nm (184,3 lb-ft) momentu obrotowego w razie potrzeby. A podczas każdej redukcji, dzięki skrzyni biegów Speedshift TCT 9G, silnik szybko wkręca się na obroty.
Klasa E jest jednym z kluczowych modeli, które stanowią trzon marki Mercedes-AMG. Obszerna aktualizacja, która dotyczy najnowszej generacji obejmuje modele Sedan, Kombi, Coupé i Cabriolet z silnikami sześciocylindrowymi i ośmiocylindrowymi, których moc waha się od 320 kW (435 KM) do 450 kW (612 KM). Sportowe właściwości jezdne modeli wyczynowych z Affalterbach pozostają bez zmian i są teraz połączone z poprawionym komfortem codziennym. Standardowy system napędu na wszystkie koła AMG Performance 4MATIC+ zapewnia optymalną przyczepność w każdych warunkach drogowych. W standardzie zamontowano również skrzynię biegów AMG SPEEDSHIFT z 9 biegami, która łączy szybkie zmiany biegów z wyjątkową efektywnością. Przeprojektowany przedni pas oraz charakterystyczny dla AMG grill chłodnicy w tym najnowszym wyróżniającym się designie jeszcze bardziej wzmacniają przynależność do rodziny AMG. Wnętrze również zostało dokładnie ulepszone: Widescreen Cockpit, nowe koło kierownicy AMG Performance oraz system infotainment MBUX z funkcjami i wyświetlaczami specyficznymi dla AMG oferują wysoki poziom digitalizacji oraz zaawansowane doświadczenie użytkownika, które jest zgodne z czasami.
Na czołowej pozycji w rodzinie Mercedes-AMG Klasy E znajdują się modele E63 4MATIC+ (średnie zużycie paliwa 11.9-11.6 l/100 km, połączone emisje CO2 273-265 g/km), wyposażone w silnik V8 biturbo o pojemności 4,0 litra w dwóch kategoriach mocy: 450 kW (612 KM) lub 420 kW (571 KM) i w wersji zarówno Sedan, jak i Kombi. Aby zapewnić optymalny przepływ powietrza, zewnętrzne wloty w „skrzydle odrzutowca” odnowionego przedniego pasu są nie tylko szczególnie duże, ale również mają dwa poprzeczne żaluzje, które pomagają kierować powietrze w odpowiednie miejsce. Projektanci i eksperci aerodynamiczni ściśle współpracowali podczas rozwoju. Ich spostrzeżenia zaowocowały nie tylko uderzającym stylem nadwozia AMG, ale także zoptymalizowaną aerobalansem – dla zwinnych właściwości prowadzenia na drogach wiejskich i optymalnej stabilności jazdy na autostradzie. Eksperci aerodynamiki byli również w stanie jeszcze bardziej zmniejszyć opór powietrza.
Kolejną wyraźną cechą wizualną modeli ośmiocylindrowych jest harmonijnie dopasowana klapa w wysokim połysku czarnym, która rozciąga się na całym przednim zderzaku, kontynuując wzdłuż zewnętrznej krawędzi skrzydła odrzutowca i zaokrąglając się na boki. Przedni splitter może być zachowany w kolorze nadwozia (model podstawowy), w Silver Shadow (model S), w wysokim połysku czarnym (z opcjonalnym AMG Night Package) lub z karbonu (z opcjonalnym AMG Exterior Carbon-Fibre Package I). Muskulaturalne wybrzuszenia nadkoli, o całe 27 milimetrów szersze z każdej strony, tworzą miejsce dla szerszego rozstawu kół i większych kół na osi przedniej – co stanowi kolejną funkcjonalną zaletę.
Modele E53 4MATIC+ występujące w wersjach Sedan, Kombi, Coupé i Cabriolet (średnie zużycie paliwa: 9.2-8.5 l/100 km; połączone emisje CO2: 210-194 g/km) również mają przeprojektowany przedni pas, który nadaje im jeszcze bardziej imponujący wygląd. Grill chłodnicy specyficzny dla AMG z jego A-kształtnym konturem oraz płaskie reflektory wzmacniają wrażenie szerokości.
Nowy design tyłu nadaje więcej elegancji i lekkości
Dwa nowe, płaskie światła tylnie, teraz z dwiema sekcjami, natychmiast przyciągają wzrok na końcu Sedana. Rozciągają się teraz na pokrywę bagażnika, gdzie są wizualnie połączone z listwą wykończeniową w wysokim połysku chromowym na górze. W modelu Kombi ta listwa wykończeniowa rozciąga się jeszcze dalej do końca zewnętrznych lamp tylnych. Ich kształt pozostał bez zmian, ale otrzymały nowy design wnętrza w stylu Sedana. Krawędź przerywająca przepływ powietrza na pokrywie bagażnika Sedana jest malowana w kolorze nadwozia; z opcjonalnym AMG Exterior Carbon-Fibre Package II jest wykonana z włókna węglowego. Przeprojektowany tylny zderzak podkreśla efekt szerszości, a także korzystnie wpływa na aerodynamikę. Ostatecznym akcentem tyłu pojazdu jest również przeprojektowany dyfuzor.
Koła zoptymalizowane aerodynamicznie i indywidualne pakiety designu
Aerodynamicznie zoptymalizowane i malowane w wyborze matowego czarnego lub wysokiego połysku szaro-tantalitowego, nowe 19-calowe (seria) lub 20-calowe (opcjonalne) lekkie koła dodają nowe akcenty. Model E63 S jest standardowo wyposażony w nowe 20-calowe lekkie koła pięcio-ramienne, również zoptymalizowane aerodynamicznie i z szerszym brzegiem aerodynamiki, pomalowane w wyborze matowego czarnego lub wysokiego połysku szaro-tantalitowego.
Dalsze indywidualne akcenty można ustawić z opcjonalnym AMG Night Package. Obudowy lusterek zewnętrznych, framugi okienne, wstawki w panelach progów bocznych oraz elementy wykończeniowe w przednim i tylnym zderzaku pozostają w wysokim połysku czarnym. Dodatkowo są elementy wykończenia rur wydechowych w czarnym chromie. Grill chłodnicy specyficzny dla AMG jest również dostępny w przyciemnionej wersji. Wyłącznie dla modeli E63, AMG Exterior Carbon-Fibre Package I obejmuje przedni splitter, wstawki w panelach progów bocznych oraz element wykończeniowy w tylnym zderzaku z włókna węglowego. AMG Exterior Carbon-Fibre Package II dodaje indywidualne akcenty z kapturkami lusterek i spoilera na pokrywie bagażnika (Sedan) z włókna węglowego.
Wyrafinowane wnętrze o sportowym charakterze i wysokim komforcie podczas długich podróży
Wnętrze łączy elegancką atmosferę oraz wysokiej jakości materiały z charakterystyczną wydajnością AMG. Fotele AMG łączą pewne wsparcie boczne z wyjątkowym komfortem podczas długich podróży i mają specyficzny dla AMG układ tapicerki z oznaczeniem „AMG” na oparciach przednich foteli. Charakterystyczną cechą modeli E53 jest tapicerka z sztucznej skóry ARTICO/mikrofibry DINAMICA w kolorze czarnym z układem AMG, czerwonym kontrastowym szwem oraz oznaczeniem AMG. Modele ośmiocylindrowe mają standardowo skórzaną tapicerkę, podczas gdy wiele wariantów skórzanych jest opcjonalnie dostępnych dla wszystkich modeli. Fotele AMG Performance z wbudowanymi zagłówkami i jeszcze lepszym wsparciem bocznym można również zamówić na życzenie. Menedżerowie produktu dalej udoskonalili wnętrze wersji E63 S, z takimi cechami jak wykończenie z nappa na desce rozdzielczej i listwach oraz pasy bezpieczeństwa w kolorze szaro-kryształowym. Skórzana tapicerka w kolorze czarnym/pearl titanium grey z żółtymi kontrastowymi szwami jest dostępna jako nowa tapicerka specyficzna dla AMG. Indywidualnie regulowane oświetlenie ambientowe również jest standardem.
Dodatkowym atutem jest system infotainment MBUX z ekranem dotykowym i touchpadem, inteligentna kontrola głosowa oraz wyświetlacze i ustawienia specyficzne dla AMG. Dwa wyświetlacze dla zestawu wskaźników i wyświetlacza multimedialnego łączą się wizualnie pod wspólną szklanym pokryciem, tworząc Widescreen Cockpit. W modelu podstawowym monitory mają przekątną 10.25 cala, w modelu S 12.25-calowe ekrany są standardem. Na wyświetlaczu zestawu wskaźników klient może przełączać się między trzema stylami wyświetlania AMG: „Nowoczesny Klasyk”, „Sport” i „Supersport”. Tryb „Supersport” wyróżnia się szczególnie centralnym, okrągłym obrotomierzem oraz poziomymi wyświetlaczami przedstawionymi w perspektywie po lewej i prawej stronie obrotomierza, co tworzy wrażenie przestrzeni i głębi.
Za pomocą menu AMG kierowca może wywołać różne specjalne wyświetlacze AMG, takie jak dane silnika, wskaźnik prędkości, rozgrzewanie, ustawienia, G-Meter i RACETIMER. Dzięki indywidualnym wyświetlaczom AMG, takim jak wizualizacja programów jazdy lub dane telemetryczne, dotykowy wyświetlacz multimedialny również podkreśla dynamiczną konfigurację.
Na ty: „Cześć Mercedes” z dodatkowymi funkcjami
I nie trzeba dodawać, że przełomowa kontrola głosowa aktywowana słowami „Cześć Mercedes” również jest częścią standardowego wyposażenia. Dzięki sztucznej inteligencji MBUX rozpoznaje i rozumie prawie wszystkie zdania z zakresu infotainment i obsługi pojazdu, nawet jeśli są one wyrażane pośrednio. W wielu krajach MBUX zwraca się teraz do klienta formą „Ty” zamiast bardziej formalnym „Pan/Pani”. Ma to na celu wzmocnienie emocjonalnej więzi między klientem a MBUX jako osobistym asystentem. Jako nowa funkcjonalność można także odczytać prognozę pogody dla określonych regionów – w praktycznie wszystkich językach.
Nowe koło kierownicy AMG Performance w stylu podwójnych ramion
Dzięki wyraźnemu designowi podwójnych ramion i bezszwowo zintegrowanym przyciskom nowe koło kierownicy AMG Performance tworzy jeszcze bliższą więź między człowiekiem a maszyną. Trzy zaokrąglone ramiona łączą stabilność z lekkością, a obręcz koła kierownicy to cecha charakterystyczna motorsportu. Pokrycie jest dostępne w skórze, mikrofibrze DINAMICA lub jako połączenie skóry i mikrofibry DINAMICA, na życzenie z ogrzewaniem koła kierownicy. W obręczy koła kierownicy znajduje się również mata czujnikowa do wyczuwania „rąk na”. Jeśli kierowca nie ma rąk na kole kierownicy przez pewien czas, uruchamiana jest kaskada ostrzegawcza, która w końcu aktywuje system wspomagania awaryjnego, jeśli kierowca nadal jest bezczynny.
Bezszwowo zintegrowane przyciski
Nowe przyciski bezszwowo zintegrowane w powierzchniach poziomych ramion mają bardzo elegancki wygląd. Haptic sensing aids w obszarze symboli ułatwiają sterowanie. Zestaw wskaźników jest obsługiwany za pomocą lewej powierzchni czujnikowej na górnych ramionach koła kierownicy, a wyświetlacz multimedialny za pomocą prawej powierzchni czujnikowej. Dolne ramiona zawierają sterowanie tempomatem/DISTRONIC (lewe) oraz telefonem/systemem głośnomówiącym/sterowaniem głośnością (prawe). Przyciskami sterującymi koła kierownicy AMG (standardowe w modelu S, opcjonalne dla wersji podstawowej E63 i modeli E53) do uruchamiania programów jazdy i dalszych, indywidualnie definiowalnych funkcji, są teraz również okrągłe wyświetlacze z nowymi ikonami.
Skrzynia biegów AMG SPEEDSHIFT MCT 9G może być obsługiwana ręcznie za pomocą aluminiowych łopatek zmiany biegów umiejscowionych z lewej i prawej strony za obręczą koła kierownicy. Dla jeszcze precyzyjniejszych poleceń zmiany biegów łopatki są teraz nieco większe i umiejscowione niżej.
Konsola centralna zawiera specyficzną dla AMG jednostkę sterującą z dodatkowymi przełącznikami, które służą do regulacji programów jazdy, głośności mediów, trzystopniowego ESP®, trybu manualnego skrzyni biegów, adaptacyjnego systemu tłumienia, opcjonalnego systemu wydechowego AMG Performance, funkcji start/stop ECO oraz kamery wstecznej. Obok aluminiowych sportowych pedałów hamulca AMG z gumowymi nakładkami, listwy progowe i czarne dywaniki z napisem „AMG” podkreślają sportowy charakter. Szereg wysokiej jakości elementów wykończenia wnętrza jest dostępnych dla dalszej personalizacji wnętrza. Elementy wykończenia ze włókna węglowego AMG nadają wnętrzu pojazdu szczególnie sportowy wygląd.
Silnik AMG 4.0l V8 biturbo z podwójnymi turbosprężarkami
Silnik AMG 4.0-litr V8 biturbo w E63 S 4MATIC+ (średnie zużycie paliwa 11.9-11.6 l/100 km; połączone emisje CO2 273-267 g/km) nadal osiąga moc 450 kW (612 KM) oraz maksymalny moment obrotowy wynoszący 850 Nm. Jest dostępny w szerokim zakresie prędkości obrotowych silnika od 2500 do 4500 obr./min, co umożliwia odczuwanie poczucia bezwysiłkowej przewagi przy każdej pozycji pedału gazu. Model podstawowy E63 4MATIC+ (średnie zużycie paliwa 11.8-11.6 l/100 km; połączone emisje CO2 270-265 g/km) osiąga moc 420 kW (571 KM) oraz moment obrotowy wynoszący 750 Nm. Wersja S Sedana przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3.4 sekundy, a wersja podstawowa w 3.5 sekundy. W przypadku Kombi wyniki wynoszą odpowiednio 3.5 sekundy (wersja S) i 3.6 sekundy (wersja podstawowa).
Aby zapewnić optymalne osiągi i reakcje silnika AMG 4.0-litr V8, dwie turbosprężarki mają technologię podwójnego wirnika. Pomagają one zmniejszyć ciśnienie zwrotne spalin i zoptymalizować cykl gazowy. Dzięki standardowemu wyłączaniu cylindrów oraz dalszym rozwiązaniom, modele wyczynowe są niezwykle efektywne. Gdy kierowca wybiera program jazdy „Comfort”, system dezaktywacji cylindrów jest dostępny w szerokim zakresie prędkości obrotowej silnika od 1000 do 3250 obr./min. Specjalny wyświetlacz w zestawie wskaźników wskazuje, czy system dezaktywacji cylindrów jest aktywny i czy silnik obecnie pracuje w trybie czterocylindrowym czy ośmiocylindrowym. Przejście między tymi dwoma stanami operacyjnymi jest natychmiastowe, szybkie i neutralne pod względem momentu obrotowego, dzięki czemu pasażerowie nie muszą rezygnować z komfortu.
Wersja S jest jedynym samochodem w swoim segmencie konkurencyjnym, który jest wyposażony w dynamiczne mocowania silnika. Rozwiązują one sprzeczne cele osiągnięcia jak najmiększego połączenia z układem napędowym dla wysokiego komfortu oraz jak najsztywniejszego połączenia dla optymalnej dynamiki jazdy. Dynamiczne mocowania szybko i zmiennie dostosowują swoją sztywność do warunków jazdy i wymagań. Te rozwiązania zwiększają precyzję pojazdu podczas dynamicznej jazdy, podczas gdy miękka ustawienie zwiększa komfort odczuwalnie.
Silnik sześciocylindrowy z EQ Boost starterem-alternatorem
Silnik sześciocylindrowy w układzie rzędowym o mocy 320 kW (435 KM) i pojemności 3.0 litra modeli E53 charakteryzuje się najlepszą wydajnością oraz inteligentną elektrokonwersją. EQ Boost starter-alternator łączy silnik rozruchowy i alternator w potężnym silniku elektrycznym i jest umieszczony pomiędzy silnikiem a skrzynią biegów. Służy nie tylko jako elektryczny alternator, ale także do wykonywania funkcji hybrydowych. Obejmuje to proces wspomagania z mocą 16 kW i momentem obrotowym 250 Nm, regenerację, przesunięcie punktu obciążenia, tryb ślizgu oraz niemal niezauważalne ponowne uruchamianie silnika z funkcją start/stop. Ta innowacja, a także inteligentne ładowanie za pomocą elektrycznego dodatkowego sprężarki i turbosprężarki spalinowej mają na celu zwiększenie charakterystycznej wydajności i dynamiki jazdy AMG, jednocześnie redukując zużycie paliwa i emisje. Starter-alternator zapewnia dodatkowy proces wspomagania podczas ruszania. Elektryczny pomocniczy sprężarka dodatkowo buduje wysoki poziom ciśnienia doładowania bez opóźnienia, co pozwala na szybsze zwiększenie momentu obrotowego potrzebnego do przyspieszenia, aż do momentu uruchomienia dużej turbosprężarki. Dzięki temu silnik 3.0-litr reaguje ekstremalnie spontanicznie i zapewnia wysoce dynamiczną odpowiedź bez tzw. opóźnienia turbodoładowania. Dodatkowym atutem jest wysoka kultura pracy sześciocylindrowego silnika w układzie rzędowym.
Krótkie czasy zmiany biegów, wysoka efektywność: skrzynia biegów AMG SPEEDSHIFT 9-biegowa
Skrzynia biegów AMG SPEEDSHIFT 9-biegowa jest specjalnie dostosowana do wymagań modeli wyczynowych. Niezależne oprogramowanie umożliwia ekstremalnie krótkie czasy zmiany biegów oraz szybkie wielokrotne redukcje biegów, podczas gdy funkcja double-clutching sprawia, że zmiana biegów staje się emocjonującym doświadczeniem. W modelach E63 mokra wielotarczowa sprzęgło startowe zastępuje konwencjonalny konwerter momentu, który jest stosowany w modelach E53. Pozwala to zaoszczędzić na wadze i optymalizować reakcję, szczególnie podczas przyspieszania lub zdjęcia nogi z pedału gazu.
Najważniejsze cechy przekładni obejmują:
dostosowanie charakterystyki zmiany biegów do wybranego programu jazdy AMG DYNAMIC SELECT
w trybie manualnym „M” skrzynia biegów reaguje bezpośrednio na polecenia zmiany biegów kierowcy – układ napędowy reaguje precyzyjnie i wykonuje polecenia niemal natychmiastowo
tymczasowy tryb M umożliwia natychmiastową zmianę na tryb manualny „M” – wystarczy użyć łopatek zmiany biegów
automatyczna funkcja podwójnego sprzęgnięcia przy redukcji biegów: ten efekt jest automatycznie aktywny w programach jazdy „Sport”, „Sport+” i „RACE” (standardowo w wersji S)
funkcja ECO start/stop jest automatycznie aktywna w programie jazdy „Comfort”
funkcja „Gliding” może być aktywowana w programie jazdy „Individual”
Specjalnie opracowane zawieszenie dla maksymalnej dynamiki bocznej i podłużnej z poprawionym komfortem
Zwinność i bardzo dynamiczne przyspieszenie boczne nowych modeli są również efektem zawieszenia AMG RIDE CONTROL+ z całkowicie wspieranym, wielokomorowym zawieszeniem powietrznym oraz adaptacyjnym systemem tłumienia ADS+ (Adaptive Damping System), które zapewnia wyjątkowo wysoki poziom stabilności kąty nachylenia, dynamikę jazdy i precyzję kierowania. W ramach aktualizacji modelu poprawiono znacznie właściwości komfortu zawieszenia poprzez dostrojenie i zaktualizowaną elastokinematykę, bez jakichkolwiek kompromisów w zakresie charakterystycznej wydajności jazdy marki. Kompleksowy pakiet środków obejmuje takie cechy, jak nowe bushingi wahaczy na przedniej osi z nową kompozycją materiału i asymetrycznym punktem obrotu, przestrojenie dynamicznych mocowań silnika w E63 S, nowy nośnik ramy zawieszenia na tylnej osi oraz dostosowaną hydraulikę tłumika.
Oś przednia składa się z czterokątnego układu z wahaczami, wahaczy napinających i łącznika sprężyny. Niezależne elementy kontroli kół i zawieszenia kół umożliwiają wysokie przyspieszenie boczne przy minimalnym skręcie momentu – także cecha komfortu. Oś tylna jest również autonomiczna i została specjalnie dostosowana. Zawieszenie zapewnia zatem charakterystyczny komfort Klasy E Mercedesa, połączony z wysokim poziomem precyzji i dynamiki jazdy AMG.
Dzięki specjalnemu zestawowi sprężyn i tłumików oraz systemowi adaptacyjnego tłumienia, nowy system zawieszenia powietrznego z trzema komorami łączy wzorowe właściwości jezdne z doskonałą charakterystyką hałasu drogi i wibracji opon. Sztywność sprężyn powietrznych można dostosować w szerokim zakresie przez włączanie lub wyłączanie poszczególnych komór powietrznych, co zwiększa komfort i prowadzenie. Istnieją trzy stopnie twardości sprężyn, w zależności od wybranego programu jazdy i aktualnego statusu jazdy. Twardość sprężyn automatycznie zwiększa się w przypadku nagłych zmian obciążenia, szybkiego pokonywania zakrętów, mocnego przyspieszania lub mocnego hamowania, co skutecznie redukuje przechyły i kołysanie, stabilizując model wyczynowy.
System adaptacyjnego tłumienia może być ustawiony w trzech trybach – „Comfort”, „Sport” oraz „Sport+” – aby wybrać między zrelaksowanym komfortem podczas długich podróży a maksymalną sportowością. Poziomy odbicia i kompresji są dostosowywane niezależnie od siebie, a swobodnie programowalne mapy pozwalają na szeroki rozrzut między minimalną a maksymalną siłą tłumienia. Różnica między ustawieniami komfortowymi a sportowymi jest bardziej subtelna i wyraźnie odczuwalna.
AMG Performance 4MATIC+ w pełni zmienny napęd na wszystkie koła z trybem Drift dla E63 S
Wszystkie warianty standardowo wyposażone są w system napędu na wszystkie koła AMG Performance 4MATIC+. Ten inteligentny system łączy zalety różnych koncepcji napędu: rozkład momentu obrotowego na osiach przedniej i tylnej, który jest w pełni zmienny po raz pierwszy, zapewnia optymalną przyczepność na każdej nawierzchni. Kierowca może liczyć na wysoki poziom bezpieczeństwa prowadzenia. Elektromechanicznie sterowane sprzęgło łączy na stałe napędzaną oś tylną zmiennie z osią przednią. Najlepszy możliwy rozkład momentu obrotowego jest obliczany ciągle. Model wyczynowy można zatem prowadzić w sposób ciągły od napędu na wszystkie koła zorientowanego na przyczepność do napędu wyłącznie na tylną oś. Oprócz przyczepności i dynamiki bocznej, system napędu na wszystkie koła poprawia również dynamikę podłużną, co pozwala na jeszcze mocniejsze przyspieszenie.
Nadal możliwe jest driftowanie dzięki w pełni zmiennemu rozkładowi momentu obrotowego. Tryb Drift wbudowany w modele E63 S standardowo jest do tego idealny. Można go aktywować w programie jazdy „RACE” za pomocą łopatek zmiany biegów, pod warunkiem, że ESP® jest dezaktywowane, a skrzynia biegów jest w trybie manualnym. Po aktywacji tryb Drift E63 S 4MATIC+ staje się pojazdem napędzanym wyłącznie na tylną oś. Tryb Drift pozostaje aktywny, aż kierowca go dezaktywuje.
Elektronicznie regulowane zróżnicowane różnicowe osi tylnej: optymalna przyczepność
Dla poprawy przyczepności i dynamiki jazdy modele E63 są wyposażone w elektronicznie regulowane różnicowe osi tylnej. To redukuje poślizg na wewnętrznym kole podczas pokonywania zakrętów, bez jakiejkolwiek interwencji w system hamulcowy. Kierowca może wcześniej i mocniej przyspieszać na wyjściu z zakrętów. Samochód pozostaje bardziej stabilny podczas hamowania z dużych prędkości, a różnicowe osi tylnej poprawia przyczepność przy ruszaniu. Największą zaletą elektronicznego różnicowego osi tylnej jest jeszcze bardziej wrażliwe i proaktywne sterowanie, które podnosi progi wyżej i ułatwia prowadzenie na granicach możliwości pojazdu. Trzystopniowe ESP® z ustawieniami „ESP ON”, „ESP SPORT Handling Mode” i „ESP OFF” działa w precyzyjnej harmonii z różnicowym osi tylnej i napędem na wszystkie koła, i jest optymalnie dostosowane do doskonałych dynamik.
Bezpośrednie i z wyraźnym feedbackiem: układ kierowniczy AMG wrażliwy na prędkość
Elektromechaniczny układ kierowniczy wrażliwy na prędkość ma zmienny stosunek przełożenia i imponuje precyzyjnym, autentycznym feedbackiem. Wsparcie wspomagania kierownicy jest redukowane przy dużych prędkościach, a stale zwiększa się przy niższych prędkościach. Oznacza to, że w porównaniu do małej prędkości wymagane jest niewielkie siły kierownicy, podczas gdy najlepsza możliwa kontrola nad pojazdem jest zachowywana przy dużych prędkościach. Wsparcie kierownicy jest przypisane do różnych etapów systemu AMG DYNAMICS. W komfortowym ustawieniu „Basic” uzyskuje się komfortowe strojenie kierownicy. W trybach „Advanced” oraz „Pro/Master” kierowca otrzymuje stopniowo więcej informacji zwrotnych na temat statusu jazdy dzięki sportowemu ustawieniu kierownicy.
Personalizowane doświadczenie: AMG DYNAMIC SELECT i AMG DYNAMICS
Dzięki do sześciu programom jazdy DYNAMIC SELECT „Ślisko”, „Comfort”, „Sport”, „Sport+”, „Individual” oraz „RACE” (standardowo w wersji S), cechy nowych modeli mogą być dostosowywane dotykiem palca. Zakres dostępnych opcji rozciąga się od efektywnych i komfortowych po bardzo sportowe. Tryby modyfikują kluczowe parametry, takie jak reaktywność silnika, skrzyni biegów, zawieszenia i kierownicy. Niezależnie od programów jazdy DYNAMIC SELECT, kierowca ma możliwość przełączenia się bezpośrednio na tryb manualny, w którym zmiany biegów dokonuje się wyłącznie za pomocą łopatek zmiany biegów na kole kierownicy. Ustawienia zawieszenia można również wybrać zgodnie z potrzebami.
Kontrola dynamiki pojazdu AMG DYNAMICS jest zintegrowana w programach jazdy AMG DYNAMIC SELECT. Na poziomach „Basic”, „Advanced”, „Pro” i „Master” (standardowo w wersji S) wpływa na strategie sterowania ESP® (Electronic Stability Program) lub napędu na wszystkie koła. Inteligentne sterowanie pilotem przewiduje pożądane zachowanie pojazdu na podstawie działań kierowcy oraz danych z czujników. Spektrum rozciąga się od niezwykle stabilnego do wysoce dynamicznego. Za pomocą przycisków na kierownicy AMG również funkcje AMG DYNAMICS mogą być indywidualnie wybierane.
Parametry istotne dla jazdy, takie jak reakcja silnika i zawieszenia, strategia sterowania systemu napędu na wszystkie koła oraz progi kontrolne ESP® są inteligentnie dostosowywane w zależności od programu jazdy. Spektrum rozciąga się od niezwykle ukierunkowanego na bezpieczeństwo do wysoce dynamicznego. Tryb „Master” zapisany w programie jazdy RACE zapewnia optymalną zwinność i maksymalizuje potencjał dynamiki jazdy – na przykład poprzez wyższe kąty pochylenia i szybszą reakcję na pedał gazu, system zmiany biegów, elektronicznie sterowane różnicowe osi tylnej lub rozkład siły hamowania systemu napędu na wszystkie koła.
Dobre napięcie i odporność na blaknięcie: wyspecjalizowany system hamulcowy AMG
Duży system hamulcowy AMG jest niezawodny, szybki i odporny na blaknięcie, nawet pod dużym obciążeniem. E63 wyposażony jest w wewnętrznie wentylowane i perforowane tarcze hamulcowe o rozmiarze 360 x 36 mm z sześcioma tłokami stałymi z przodu oraz 360 x 26 mm z pojedynczymi tłokami unoszącymi na tylnej osi. Wersja S ma jeszcze większe tarcze hamulcowe kompozytowe na przedniej osi o wymiarach 390 x 36 mm. Dodatkowo jako opcja dostępny jest system hamulcowy ceramiczny AMG z tarczami hamulcowymi o średnicy 402 x 39 mm na przedniej osi i 360 x 32 mm na tylnej osi.
System hamulcowy wysokowydajny w modelach E53 również jest skonfigurowany w zależności od ich mocy i wydajności: oś przednia ma wiercone i wentylowane tarcze o rozmiarze 370 x 36 mm z czterema tłokami stałymi i logo AMG; oś tylna wyposażona jest w wentylowane tarcze o rozmiarze 360 x 26 mm z pojedynczymi tłokami unoszącymi.
Nowy pakiet AMG Dynamic Plus jest opcjonalnie dostępny dla modeli E53 oraz E63. Oferuje on namacalne oraz widoczne poprawy w zakresie sportowości. Wybrane wysokowydajne komponenty skutecznie zwiększają dynamiczny charakter. Rezultatem jest doświadczenie jazdy przypominające motorsport. Pakiet obejmuje system hamulcowy wysokowydajny z modelu S z czerwonymi malowanymi zaciskami hamulcowymi oraz czarnym logo AMG, program jazdy AMG DYNAMIC SELECT „RACE” z trybem Drift oraz koło kierownicy AMG w skórze nappa, mikrofibrze DINAMICA lub w skórze nappa/mikrofibrze DINAMICA, w każdym przypadku z przyciskami na kole kierownicy AMG.
Wybrane modele Klasy E AMG: Kamienie milowe rozwoju
W 1986 roku Mercedes-Benz 300 E w wersji 5.6 AMG stał się legendą, tworząc całą linię legendarnych modeli AMG Klasy E. Dzięki silnikowi V8 o pojemności 5.6 litra, mocy 265 kW (360 KM) oraz szeregowi aerodynamicznych poprawek czterodrzwiowy Sedan osiągnął magiczną prędkość maksymalną 303 km/h. Zachwyceni amerykańscy fani nazwali to potężne auto AMG „Młotem”, nie tylko ze względu na jego imponujący moment obrotowy wynoszący 510 niutonometrów. Po raz pierwszy połączono osiągi superwysokowydajnego samochodu sportowego z codzienną praktycznością, która jest jednym z wyróżników Mercedesa. „Młot” był szczególnie uderzający w wersji szerokiej jako AMG 300 CE 6.0 Coupé. Z pojemnością, która wzrosła do 6.0 litrów, czterozaworową konstrukcją na cylinder, mocą 283 kW (385 KM) oraz momentem obrotowym wynoszącym 566 niutonometrów, Coupé jeszcze bardziej rozszerzało granice dynamicznych właściwości jezdnych.
W 1995 roku do programu sprzedaży dodano szczególnie sportową wersję Klasy E. E 50 AMG wyposażony był w silnik V8 o pojemności 5.0 litra, mocy 255 kW (347 KM), który został opracowany przez AMG na podstawie sprawdzonej jednostki 4.2 litra, wraz z szeroką, sportową specyfikacją, która obejmowała sportowe zawieszenie, lekkie koła z szerokimi oponami oraz stylizację nadwozia AMG. E 50 AMG, który był postrzegany jako legitymowany następca E 500 z serii 124, dostępny był tylko z nową, elektronicznie sterowaną pięciobiegową skrzynią automatyczną.
W 2003 roku do życia powołano E 55, najsilniejszy model Kombi na świecie w tamtym czasie. Superładowany silnik 5.5 litra z SL generował 350 kW (476 KM), co obciążało wał korbowy imponującym momentem obrotowym wynoszącym 700 niutonometrów. Osiągi były porównywalne z osiągami samochodu sportowego: przyspieszenie od zera do 200 km/h zajmowało zaledwie 16.3 sekundy. Ładowność wynosząca do 1950 litrów, funkcjonalne wnętrze oraz skrzynia biegów AMG SPEEDSHIFT 5-biegowa z trzema programami jazdy C (Comfort), S (Sport) oraz M (Manual) zwiększały codzienną praktyczność sportowego modelu Kombi, czyniąc go prawdziwie wielofunkcyjnym.
W 2006 roku powstał E63 AMG, z nowym silnikiem V8 o naturalnym wtrysku, który generował moc 378 kW (514 KM) i szczytowy moment obrotowy wynoszący 630 niutonometrów. Wówczas E63 AMG stał się najsilniejszą Klasą E w historii. Jego silnik V8 o pojemności 6.3 litra, samodzielnie opracowany przez AMG, był jedyną jednostką na świecie, która łączyła wysokie obroty z dużą pojemnością skokową – efektem było około 20 procent większy moment obrotowy niż w przypadku porównywalnych silników o naturalnym wtrysku w tej klasie mocy. Wyposażony w to, E63 AMG Sedan mógł przyspieszać od zera do 100 km/h w 4.5 sekundy; jego prędkość maksymalna była elektronicznie ograniczona do 250 km/h.
Następna generacja zadebiutowała początkowo z tym samym silnikiem, ale następnie wyposażono ją w nowy silnik V8 biturbo AMG o pojemności 5.5 litra w 2011 roku. Po raz pierwszy ta jednostka była dostępna w dwóch wersjach, generując moc w zakresie od 386 kW (525 KM) do 410 kW (557 KM). Ośmiocylindrowy silnik charakteryzował się połączeniem innowacyjnych komponentów wysokotekstowych: oprócz wtrysku bezpośredniego stosowano piezoelektryczne wtryskiwacze, wykonano całkowicie aluminiową konstrukcję silnika, czterozaworową konstrukcję z regulacją wałka rozrządu, chłodzenie powietrza wodą, zarządzanie alternatorem oraz funkcję start/stop. Oba warianty E63 AMG charakteryzowały się niezwykłymi osiągami: prędkość 100 km/h można było osiągnąć po 4.3 lub 4.2 sekundy (Kombi: 4.4 i 4.3 sekundy odpowiednio).