Mercedes-AMG poszerzyło swoją ofertę o modele EQE, które wprowadzono na rynek w 2022 roku, dostępne w wersjach 43 4Matic i 53 4Matic+.
Obydwa modele zbudowane są na tej samej elektrycznej architekturze EVA2, opracowanej przez Mercedes-Benz jako rozwiązanie dla pojazdów bezemisyjnych. EQE jest mniejszym odpowiednikiem większego brata, EQS, ale oferuje wystarczającą wydajność, aby przyciągnąć klientów z pojazdów z silnikami spalinowymi. Jednak nie mogło to się udać tylko dzięki cichym silnikom i efektownym wyświetlaczom w kokpicie; musiało oferować coś więcej.
Na początek, zewnętrzna stylistyka pojazdu prezentuje agresywny charakter AMG z przodu, gdzie umieszczono dolny zderzak w kształcie litery A oraz dwa wloty powietrza przed kołami, potrzebne do chłodzenia hamulców. Główna atrapa chłodnicy, pomiędzy reflektorami, była w rzeczywistości panelem z pionowymi chromowanymi liniami, które imitowały kratkę panamericana. Mimo to, jako pojazd elektryczny, nie potrzebował tak dużej powierzchni chłodzenia. Z boku, EQE odsłaniał swój kształt fastback, z opadającą tylną szybą i spojlerem na klapie bagażnika. Standardowe 20-calowe koła z lekkich stopów, z opcją 21-calowego zestawu, dopełniały wizerunek sportowego samochodu, mimo że miał pięć drzwi (w tym klapę bagażnika).
Wewnątrz, producent zamontował parę sportowych foteli kubełkowych z przodu, z wbudowanymi zagłówkami, oddzielonych wysoką konsolą środkową, która służyła jako przestrzeń do przechowywania i do panelu sterowania multimedia. Podobnie jak w EQS, EQE posiadał trójekranowy kokpit. Duży wyświetlacz TFT znajdował się w zestawie wskaźników, podczas gdy w centralnej części zamontowano jednostkę dotykową. Trzeci wyświetlacz znajdował się przed prawym pasażerem. Z tyłu, Mercedes-AMG zainstalował kanapę dla trzech osób, z wystarczającą ilością miejsca na nogi i bez tunelu środkowego, ponieważ nie było wału napędowego.
W przypadku napędu, Mercedes-AMG zainstalował akumulator o pojemności 90,6 kWh, który dostarczał energię do silników zainstalowanych na obu osiach.
Mercedes-AMG konsekwentnie dąży do przyszłości wydajności jazdy, rozszerzając swoje portfolio o modele sportowe z napędem elektrycznym. Nowością w ofercie są Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC i Mercedes-AMG EQE 53 4MATIC+. Oparte są one na całkowicie elektrycznej architekturze Mercedes (EVA2) dedykowanej klasie luksusowej i premium. Rozwiązania specyficzne dla AMG – szczególnie w obszarach napędu, zawieszenia, hamulców, dźwięku, designu zewnętrznego i wewnętrznego oraz wyposażenia – zapewniają dynamiczne i emocjonalnie satysfakcjonujące doświadczenie jazdy AMG.
„Dzięki dwóm nowym modelom rozszerzamy naszą ofertę o pojazdy oparte wyłącznie na elektryczności, tym samym dotykając kolejnych grup docelowych. EQE 43 4MATIC to model podstawowy dla elektrycznej wydajności jazdy od Mercedes-AMG. Z kolei EQE 53 4MATIC+ koncentruje się na jeszcze większej sportowości i dynamice jazdy. I to nie koniec naszej przyszłości wydajności jazdy: po hybrydach i całkowicie elektrycznych modelach AMG opartych na EVA2, w niedalekiej przyszłości pojawią się niezależne pojazdy elektryczne AMG. Będą one oparte na platformie AMG.EA, całkowicie opracowanej wewnętrznie,” mówi Philipp Schiemer, przewodniczący zarządu Mercedes-AMG GmbH.
„Kompaktowy format EQE stanowi idealny punkt wyjścia do realizacji wysoce zwrotnego i niezwykle emocjonalnego doświadczenia jazdy z naszymi rozwiązaniami specyficznymi dla AMG. Dotyczy to szczególnie obszarów napędu, podwozia, hamulców i, przede wszystkim, dźwięku. To zapewnia naszym klientom oczekiwaną charakterystyczną wydajność jazdy naszej marki w drugim modelu elektrycznym,” mówi Jochen Hermann, dyrektor techniczny Mercedes-AMG GmbH.
Oba nowe modele Mercedes-AMG EQE oferują układ napędowy skoncentrowany na wydajności z dwoma silnikami elektrycznymi. Potężny napęd elektryczny (eATS), z silnikiem na każdej osi, oferuje również w pełni zmienny napęd na wszystkie koła, który optymalnie przenosi moc na asfalt we wszystkich warunkach jazdy. Zakres mocy od 350 kW (476 hp) w EQE 43 4MATIC do 505 kW (687 hp) w EQE 53 4MATIC+ z opcjonalnym pakietem AMG DYNAMIC PLUS i funkcją boost. Maksymalny moment obrotowy wynosi od 858 do 1000 Nm.
DOŚWIADCZENIE DŹWIĘKOWE AMG: emocjonalna paleta dźwięków dla unikalnego doświadczenia jazdy
Modele Mercedes-AMG zawsze były symbolem emocji. Dźwięk pojazdu był zawsze istotną częścią charakterystycznego doświadczenia jazdy AMG – nawet w przypadku całkowicie elektrycznych pojazdów AMG Performance. System dźwiękowy tworzy unikalne wrażenie dźwiękowe dzięki specjalnym głośnikom, aktorowi basowemu oraz generatorowi dźwięku. Dostępne są programy „Autentyczny” oraz opcjonalny „Wydajność” (tylko EQE 53 z pakietem AMG DYNAMIC PLUS). Oba programy oferują trzy warianty: „Zrównoważony”, „Sportowy” i „Potężny”. Tonacja i intensywność tego ekskluzywnego DOŚWIADCZENIA DŹWIĘKOWEGO AMG są dostosowane do aktualnego statusu jazdy, wybranego programu napędu lub życzeń kierowcy, zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz.
Specyficzne dla AMG silniki elektryczne dla doskonale zrównoważonej wydajności jazdy
Specyficzne dla AMG silniki elektryczne na przedniej i tylnej osi to silniki synchroniczne na stałe (PSM). Wyraźne nastawienie na wydajność jest już widoczne w wartościach mocy i momentu obrotowego. Dodatkowo, silniki elektryczne charakteryzują się optymalną równowagą pomiędzy przyrostem mocy, efektywnością a komfortem hałasu. Silniki elektryczne EQE 43 4MATIC mają specyficzne dla AMG strojenie i kontrolę. EQE 53 4MATIC+ wykorzystuje specyficzne dla AMG silniki elektryczne z dostosowanymi zwojami i laminacjami, wyższymi prądami oraz specyficznym inwerterem. To pozwala na wyższe prędkości obrotowe silnika i jeszcze większą moc, co szczególnie odczuwalne jest podczas przyspieszania i przy maksymalnej prędkości.
Silnik elektryczny na tylnej osi jest szczególnie mocny dzięki swojej sześciofazowej konstrukcji, opartej na dwóch uzwojeniach z trzema fazami każde. Stator z uzwojeniem pull-in zapewnia wyjątkowo silne pole magnetyczne.
Dodatkowo zastosowano wysoce odporny koncept termiczny, który pozwala na wielokrotne manewry przyspieszeniowe przy stałe wysokiej wydajności. Centralnym elementem zaawansowanego projektu jest tzw. lanca wodna w wale wirnika, która go chłodzi. Inne elementy chłodzące specyficzne dla AMG w obiegu chłodzenia to specjalne żebra na statorze oraz struktura finów w kształcie igły na inwerterze, wykonana z wysokowydajnej ceramiki. Dodatkowo znajduje się wymiennik ciepła oleju przekładniowego: oprócz chłodzenia, olej jest również wstępnie podgrzewany podczas zimnego rozruchu, aby zwiększyć efektywność.
Nowa generacja baterii o pojemności 90,6 kWh
Nowe modele Mercedes-AMG EQE są wyposażone w potężną, 328-woltową akumulatorową baterię trakcyjną wykonaną w oparciu o najnowszą technologię litowo-jonową. Posiada ona użyteczną pojemność energetyczną wynoszącą 90,6 kWh i składa się z dziesięciu modułów z łączną liczbą 360 ogniw typu pouch. System zarządzania akumulatorami w EQE 53 jest również dostosowany specjalnie do AMG. W programach jazdy Sport i Sport+ kładzie się nacisk na wydajność, natomiast w programie komfortowym skupia się na zasięgu. Generacja baterii charakteryzuje się wysoką gęstością energii i dużą mocą ładowania. Kolejną nowością jest możliwość instalacji aktualizacji dla systemu zarządzania akumulatorami przez internet, co pozwala na ciągłe poprawy w cyklu życia. EQE 53 4MATIC+ jest również wyposażony w specyficzny dla AMG przewód dostosowany do wyższej wydajności. Duży postęp w zakresie zrównoważonego rozwoju osiągnięto w chemii ogniw: zawartość kobaltu została zredukowana do dziesięciu procent. Optymalizowany materiał czynny składa się z niklu, kobaltu i manganu w proporcji 8:1:1.
Krótkie czasy ładowania dzięki inteligentnemu zarządzaniu termicznemu
Kolejną zaletą nowej generacji baterii są krótkie czasy ładowania. System magazynowania energii może ładować z mocą do 170 kW na szybkopłatnych stacjach ładowania z prądem stałym. W takim przypadku można naładować energię na 180 kilometrów (WLTP) w zaledwie 15 minut. Dzięki wbudowanemu ładowarkowi, elektryfikowane AMG można wygodnie ładować w domu lub na publicznych stacjach ładowania z mocą 11 kW lub opcjonalnie 22 kW przy prądzie zmiennym. W Japonii możliwe będzie również ładowanie dwukierunkowe, tzn. ładowanie w obu kierunkach. Ponadto dostępne są inteligentne programy ładowania, które można aktywować automatycznie w zależności od lokalizacji. Funkcje takie jak ładowanie oszczędzające baterię zwiększają efektywność działań.
Efektywne zarządzanie termiczne także przyczynia się do skrócenia czasów ładowania. Jeśli aktywowane jest Nawigacja z inteligencją elektryczną, akumulator jest wstępnie podgrzewany lub chłodzony podczas jazdy, aby osiągnąć optymalną temperaturę do szybkiego ładowania w punkcie ładowania. Pożądany zakres temperatury akumulatora osiągany jest przy pomocy obiegu chłodzenia oraz zintegrowanego podgrzewacza PTC (z dodatnim współczynnikiem temperatury).
Projekt akumulatora ma na celu zapewnienie optymalnej temperatury pracy akumulatora w każdych warunkach eksploatacyjnych. Aluminiowe profile ramy akumulatora mają zdefiniowane komory, przez które przepływa czynnik chłodzący. Ogólnie rzecz biorąc, inteligentne zarządzanie temperaturą i ładowaniem zapewnia, że wysokie prądy ładowania mogą być utrzymywane przez dłuższy czas.
Akumulator wyróżnia się również swoją trwałością. Funkcja ECO Charging ma w tym znaczący udział: inteligentne sterowanie zmniejsza obciążenie akumulatora podczas ładowania, spowalniając tym samym naturalny proces starzenia się akumulatora. Klienci mogą również korzystać z funkcji „przerwa w ładowaniu”: proces ładowania można wstrzymać w dowolnym momencie, aby później wykorzystać tańszą energię w godzinach off-peak. Certyfikat akumulatora potwierdza długą żywotność akumulatorów wysokiego napięcia. Jest ważny przez okres do dziesięciu lat lub do 250 000 kilometrów.
Inteligentna regeneracja dla efektywnego odzyskiwania energii
Akumulator może być również ładowany poprzez efektywną regenerację energii. Moc regeneracyjna osiąga do 260 kW. Kierowca może dostosować poziom regeneracji w trzech etapach za pomocą przycisków na kierownicy i otrzymywać zoptymalizowane wsparcie z ECO Assist. Tutaj możliwe jest prowadzenie na jednym pedale oraz łączenie hamowania do zatrzymania w poziomach regeneracji D i D-. W DAuto osiągane jest hamowanie do 5 m/s², z czego 3 m/s² pochodzi z regeneracji (2 m/s² za pomocą systemu hamulcowego AMG). Z pomocą opcjonalnego DRIVE PILOT hamowanie do wykrytych pojazdów przed nimi odbywa się automatycznie, np. na światłach.
W pełni zmienny napęd na wszystkie koła AMG Performance 4MATIC i 4MATIC+
Moc silników jest przenoszona na drogi przez standardowo montowany w pełni zmienny napęd na wszystkie koła AMG Performance 4MATIC (EQE 43) lub 4MATIC+ (EQE 53). W przeciwieństwie do wcześniejszego zastosowania, „+” w 4MATIC+ oznacza nie tylko w pełni zmienny napęd na wszystkie koła, który mają zarówno EQE 43, jak i EQE 53, ale także dodatkowe osiągi i dynamikę, które oferuje EQE 53. W obu modelach system ciągle rozdziela moment obrotowy między przednią a tylną osią w zależności od sytuacji na drodze: w porównaniu z mechanicznym systemem napędu na wszystkie koła, system dedykowany elektryczności zapewnia znacznie szybszą reakcję. Moment obrotowy jest sprawdzany 160 razy na sekundę i dostosowywany w razie potrzeby. Rozkład momentu obrotowego zależy od wybranego programu jazdy: w trybie „Comfort” skupia się na maksymalnej wydajności, podczas gdy w „Sport” i „Sport+” moment obrotowy jest bardziej zorientowany na tył w interesie większej dynamiki bocznej.
Zawieszenie AMG RIDE CONTROL+ z adaptacyjnym dostosowaniem tłumienia
Zawieszenie pneumatyczne AMG RIDE CONTROL+ z adaptacyjnym dostosowaniem tłumienia opiera się na przedniej osi o czterech łącznikach oraz tylnej osi wielowahaczowej. Oba są zoptymalizowane pod kątem specyficznych dla AMG uchwytów kół, łączników zawieszenia i stabilizatorów o wyższej sztywności. Podstawowe cechy odpowiadają zawieszeniu AMG EQS i AMG GT Four-Door Coupé, ale jego ustawienia zostały dostosowane do modelu AMG EQE. Nośnik tylnej osi jest połączony z karoserią o 50 proc. sztywniejszymi łożyskami i zmniejszoną luzem w celu zapewnienia jeszcze bardziej bezpośredniego kontaktu z drogą. Inżynierowie AMG celowo dostosowali wszystkie komponenty do szczególnych wymagań klientów AMG. Dotyczy to zarówno komfortu jazdy, jak i dynamiki jazdy.
Adaptacyjne dostosowanie tłumienia wykorzystuje dwa tzw. zawory ograniczające ciśnienie. Te ciągle zmienne zawory kontrolne umieszczone na zewnątrz amortyzatora pozwalają na jeszcze dokładniejsze dostosowanie siły tłumienia do różnych warunków jazdy i programów napędu: jeden zawór kontroluje fazę odbicia, tzn. siłę generowaną, gdy koło się odbija; drugi kontroluje fazę kompresji, gdy koło jest ściśnięte. Fazy odbicia i kompresji są kontrolowane niezależnie od siebie. Dzięki tej technologii możliwe jest zwiększenie komfortu z jednej strony, ale także usportowienie dynamiki jazdy z drugiej.
Jednostka sterująca zawieszenia analizuje dane – w tym dane z czujników przyspieszenia i trajektorii kół – aby w ciągu kilku milisekund dostosować siłę tłumienia dla każdego koła do sytuacji. Deweloperzy AMG znacząco zwiększyli rozpiętość między sportowością a komfortem. Między innymi poprzez poszerzenie zakresu między minimalnymi a maksymalnymi charakterystykami siły tłumienia oraz jeszcze większą elastyczność w mapowaniu charakterystyk. Dzięki zastosowaniu dwóch zaworów regulacyjnych, amortyzator jest w stanie dostarczyć dostosowanie siły tłumienia w całym zakresie wibracji kół. Dzięki specjalnemu projektowi zaworów, amortyzator szybko i wrażliwie reaguje na zmieniające się nawierzchnie dróg i warunki jazdy.
Efektywność przyczynia się również do inteligentnej kontroli poziomu jazdy, co umożliwia lepszą aerodynamikę i niższe zużycie energii. W programach jazdy S i S+ modele Mercedes-AMG EQE już jeżdżą na niskim poziomie (-15 mm) od 0 km/h. W programie jazdy C kontrola zależna od prędkości zachodzi z obniżeniem od 120 km/h oraz podniesieniem od 80 km/h.
Wysoki potencjał dynamiki jazdy jest także wzmocniony przez specjalne opony, które są dostosowane do wymogów całkowicie elektrycznych pojazdów AMG Performance, w tym MICHELIN Pilot Sport EV zaprojektowane dla samochodów sportowych z napędem elektrycznym.
Skręt tylnych kół jako standard
Oba modele Mercedes-AMG EQE są standardowo wyposażone w skręt tylnych kół. Kąt skrętu wynoszący do 3,6 stopnia sprzyja zwinności w prowadzeniu. Interakcja między skrętem przedniej i tylnej osi ma na celu osiągnięcie zwinnej reakcji przy niewielkim wysiłku kierownicy podczas jazdy po mieście lub drogami wiejskimi. Przy prędkościach poniżej 60 km/h tylne koła skręcają w przeciwnym kierunku do przednich kół. Dzięki temu Mercedes-AMG EQE jest łatwy w manewrowaniu, lekki i zwinny. Efekt jest szczególnie pozytywny podczas skręcania, szybkiej zmiany kierunku i wolnych manewrów. Przy prędkościach powyżej 60 km/h tylne koła skręcają w tym samym kierunku co przednie koła. Efekt ten, wynikający z wydłużonego rozstawu osi, zapewnia większą stabilność prowadzenia i bezpieczeństwo jazdy przy dużych prędkościach, a także podczas szybkich zmian pasa ruchu lub nagłych manewrów omijających.
Dla indywidualnego doświadczenia jazdy: programy jazdy AMG DYNAMIC SELECT
Charakterystyki jazdy mogą być zmieniane przez kierowcę za naciśnięciem przycisku, aby pasowały do sytuacji lub ich własnych preferencji. Umożliwiają to pięć programów jazdy AMG DYNAMIC SELECT: „Ślisko”, „Komfort”, „Sport”, „Sport+” i „Indywidualny”. Programy obejmują szeroki spektrum od wysokiego komfortu do wyraźnej sportowości. Ważne parametry, takie jak parametry napędu i wydajności, ustawienia zawieszenia, AMG DYNAMICS z, między innymi, charakterystyką momentu skrętu oraz DOŚWIADCZENIEM DŹWIĘKOWYM AMG są odpowiednio uwzględnione w wybranym programie jazdy. Maksymalna moc napędu może być aktywowana w programie jazdy Sport+, lub w każdym programie jazdy poprzez kick-down. W pozostałych programach jazdy (z wyjątkiem Sport+) maksymalna moc jest dostosowywana, aby zwiększyć wydajność i zmniejszyć zużycie.
Kierowca może także wstępnie wybrać podstawowe ustawienie zawieszenia za pośrednictwem programów jazdy AMG DYNAMIC SELECT: za naciśnięciem przycisku styl jazdy zmienia się od maksymalnej dynamiki w trybie „Sport+” do gładkiego poślizgu w ustawieniu „Komfort”. Ponadto strojone można dostosować w trzech etapach niezależnie od programów jazdy za pomocą dedykowanego przycisku.
W zależności od programu jazdy, centralna jednostka sterująca napędem automatycznie aktywuje różne strategie ograniczenia mocy i chłodzenia: w programie „Sport” i „Sport+” system chłodzenia jest aktywowany wcześniej, a jego moc chłodzenia jest zwiększana, aby dłużej utrzymać dostarczaną moc. Kierowca ma opcję jeszcze większej przyjemności z jazdy – na przykład na dedykowanych torach wyścigowych – korzystając z funkcji ESP OFF.
System hamulcowy AMG o wysokiej wydajności
System hamulcowy AMG o wysokiej wydajności z sześciotłoczkowymi zaciskami hamulcowymi oraz tarczami hamulcowymi o wymiarach 415×33 milimetrów na przedniej osi zapewnia pierwszorzędne wartości hamowania z wysoką odpornością na odkształcenie i doskonałą trwałością. Tylna oś ma jednolitłoczkowe zaciski hamulcowe oraz tarcze hamulcowe o wymiarach 378×22 milimetry. Opcjonalny ceramiczny wysokowydajny system hamulcowy AMG wykorzystuje jeszcze większe tarcze hamulcowe o wymiarach 440×40 milimetrów z przodu (tylko w połączeniu z 21-calowymi kołami). Inną nowoczesną funkcją jest inteligentny wzmacniacz hamulcowy i-Booster. Zapewnia on, że system hamulcowy łączy elektryczną regenerację z hydraulicznym hamulcem w sposób bardzo efektywny. Dla prawdziwego autentycznego doświadczenia jazdy, i-Booster jest specjalnie dostrojony do charakterystycznego odczucia pedału hamulca AMG oraz systemu hamulcowego AMG.
DOŚWIADCZENIE DŹWIĘKOWE AMG: unikalne doświadczenie dźwiękowe z szerokim zakresem
Dzięki DOŚWIADCZENIU DŹWIĘKOWEMU AMG, marka samochodów sportowych i wydajności nadaje nowy głos mobilności elektrycznej – ścieżkę dźwiękową na zewnątrz i wewnątrz, która emocjonalnie wzbogaca dynamiczne doświadczenie jazdy. Podobnie jak programy napędu, kompozycja akustyczna ma szeroki zakres: w standardowej wersji „Autentycznej” klient może regulować dźwięk oraz jego intensywność w zależności od stanu jazdy i wybranego programu napędu. Charakterystyczne dźwięki AMG są generowane przy pomocy dodatkowego sprzętu, w tym specjalnych głośników, aktora basowego oraz generatora dźwięku.
Kolejną opcją dla jeszcze większej indywidualności: za pomocą przycisków na kierownicy AMG lub centralnego wyświetlacza kierowca może wybierać charakterystyki dźwięku „Zrównoważony”, „Sportowy” i „Potężny” w każdym programie jazdy. Podczas RACE START pojazd wydaje unikalny dźwięk dopasowany do dynamicznego przyspieszania.
Pakiet AMG DYNAMIC PLUS zawiera również DOŚWIADCZENIE DŹWIĘKOWE AMG „Wydajność”, które tworzy jeszcze bardziej emocjonalny pejzaż dźwiękowy, także opcjonalnie „Zrównoważony”, „Sportowy” lub „Potężny”. Oprócz dźwięków napędu, obejmuje również większość tzw. dźwięków eventowych – odpowiednie dźwięki dla wszystkich funkcji pojazdu, które emitują dźwięk. W tym dźwięk blokowania pojazdu, a także uruchamiania i wyłączania silnika. Program symuluje nawet kliknięcie kierunkowskazów, ponieważ wielu kierowców nie chce rezygnować z znanego dźwięku. Nową funkcją jest specyficzny dla AMG dźwięk eventowy, który słychać podczas blokowania pojazdu. Dźwięki eventowe można dezaktywować w dowolnym momencie za pomocą ustawień systemu multimedialnego – osobno dla zewnątrz i wewnątrz.
Design zewnętrzny z charakterystycznymi cechami AMG
Nowe modele Mercedes-AMG EQE wyraźnie różnią się od pojazdów z silnikami spalinowymi swoim kształtem z jedną łukową linią i konstrukcją „cab-forward” z tylnym dachem. Filozofia projektowania znajduje odzwierciedlenie w hojnym modelowaniu powierzchni, zredukowanych złączach i bezszwowych przejściach. Design zewnętrzny nawiązuje również do charakterystycznych elementów AMG.
Specyficzna dla AMG czarna osłona grilla z hot-stamped pionowymi przęsłami w chromie, zintegrowana gwiazda Mercedesa i napis „AMG” charakteryzuje widok przedni. Standardowe reflektory DIGITAL LIGHT mają specyficzną projekcję AMG przy otwieraniu i zamykaniu pojazdu. Wyraźny styl kontynuuje się w przednim zderzaku, który jest malowany w kolorze nadwozia. Kontrastuje z nim przedni zderzak w typowym stylu AMG A-wing, malowany na wysoki połysk w czerni z chromowanymi wykończeniami. Ten sam wygląd charakteryzuje przedni splitter w wysokim połysku czerni z chromowanym wykończeniem oraz flicami i finami na optycznych wlotach powietrza. Dodatkowo, po obu stronach znajdują się dyfuzory powietrzne w wysokim połysku czerni, które zapewniają efekt AIR CURTAIN. Panele boczne AMG w wysokim połysku czerni, tylny zderzak w kolorze nadwozia z aerodynamicznie zoptymalizowanym dyfuzorem oraz większy tylny spojler dopełniają dynamiczny wygląd. Środki te poprawiają dynamikę jazdy i wydajność: zmniejsza się siła nośna z tyłu bez znacznej zmiany oporu. Wszystkie felgi aluminiowe AMG są aerodynamcznie zoptymalizowane.
Wnętrze z wyjątkowym sportowym akcentem
Wnętrze również zdominowane jest przez cechy definiujące styl AMG. Nowe modele oferują sportową atmosferę, w tym fotele AMG z indywidualnymi grafikami i specjalnymi pokryciami siedzeń z materiału man-made ARTICO z mikrowłóknem MICROCUT oraz czerwonymi przeszyciami. Alternatywnie, dostępna jest opcjonalnie tapicerka skórzana nappa, również z specyficznymi dla AMG grafikami siedzeń. Dodatkowo, na oparciach przednich siedzeń znajdują się emblemy AMG oraz tłoczone emblemy AMG w przednich zagłówkach.
Liczne inne detale podkreślają niezależny styl wnętrza:
Tablica rozdzielcza i listwy w przestrzennym szarym man-made ARTICO z ziarnem NEOTEX i czerwonymi przeszyciami
Środkowe panele drzwi oraz przejście od konsoli centralnej do tablicy rozdzielczej w czarnym mikrowłóknie MICROCUT z czerwonymi przeszyciami
Sportowa kierownica AMG w skórze nappa, z płaską dolną częścią, perforowaną w strefie uchwytu z aluminiowymi łopatkami w kolorze srebrnym do ustawiania różnych poziomów regeneracji, oprócz standardowych przycisków kierownicy AMG
Pedaly sportowe AMG, dywaniki podłogowe AMG i listwy progowe drzwi z napisem AMG (podświetlane z wymiennym pokryciem)
Sportowa kierownica AMG o wyraźnym, podwójnym wzorze z płynnie zintegrowanymi przyciskami łączy wizualną stabilność z lekkością. Wieniec kierownicy, który jest płaski na dole i pokryty skórą nappa, może być opcjonalnie podgrzewany. Standardowe przyciski kierownicy AMG wyróżniają się doskonałymi wyświetlaczami. Dzięki temu ważne funkcje jazdy oraz programy jazdy można kontrolować bez odrywania rąk od kierownicy. Liczne parametry mogą być wybierane bezpośrednio. Menu na lewym przycisku kierownicy można indywidualnie uzupełniać, wymieniać lub redukować. W tym celu dostępna jest lista w wyświetlaczu multimedialnym lub opcjonalnym Hyperscreenie z ponad 15 opcjami informacji i ustawień jako bezpośredni wybór dla przycisków kierownicy.
Opcjonalny Hyperscreen z funkcjami i wyświetlaczami specyficznymi dla AMG w systemie infotainment MBUX
Oba nowe modele mogą być opcjonalnie wyposażone w innowacyjny MBUX Hyperscreen. Ten duży, zakrzywiony ekran rozciąga się od słupka A do słupka A. Pod szklanym pokryciem znajdują się trzy ekrany, które wydają się zlewać w jedną całość. Dzięki adaptacyjnemu oprogramowaniu MBUX dostosowuje się całkowicie do swojego użytkownika, oferując spersonalizowane sugestie dotyczące licznych funkcji infotainment, komfortu i pojazdu. Dzięki tzw. zerowej warstwie najważniejsze aplikacje są zawsze wyświetlane w odpowiednim kontekście na najwyższym poziomie widoczności.
W Europie i Chinach na wyświetlaczu pasażera podczas jazdy dozwolone jest również dynamiczne treści. Nieograniczone oglądanie filmów, wiadomości tekstowych czy prezentacji, a także przeglądanie internetu jest więc możliwe. Tzw. „funkcja wyłączania” zapobiega zakłóceniu kierowcy przez wyświetlane treści. Nawet bez dynamicznego kontentu wyświetlacz pasażera pozostaje atrakcyjnym elementem wzrokowym z nowym specyficznym dla AMG ekranem ochronnym.
MBUX oferuje szereg dodatkowych funkcji AMG, które podkreślają charakter wydajności. Dotyczy to szczególnie charakterystycznych wyświetlaczy w zestawie wskaźników, a także w wyświetlaczu multimedialnym i wyświetlaczu przeziernym. Szybki dostęp do programów jazdy AMG DYNAMIC SELECT zapewnia odpowiadający przycisk bezpośredniego wprowadzenia w konsoli centralnej.
Pakiet AMG DYNAMIC PLUS z dynamicznymi dodatkami do jazdy
Pakiet AMG DYNAMIC PLUS, dostępny opcjonalnie dla EQE 53 4MATIC+, łączy dodatkowe elementy dynamiki jazdy – w tym potężny boost dla RACE START, zwiększenie maksymalnej prędkości do 240 km/h oraz emocjonalne DOŚWIADCZENIE DŹWIĘKOWE AMG „Wydajność”. Dźwięki skomponowane szczególnie dla tego świata dźwięku – dla funkcji ładowania lub infotainment, na przykład – dopełniają doświadczenie AMG.
Dynamika jazdy dostarcza tego, co zapowiada dźwięk: jeśli temperatura i stan naładowania są odpowiednie, maksymalna moc i moment obrotowy dla RACE START mogą być na chwilę zwiększone. Mercedes-AMG EQE 53 4MATIC+ potrzebuje zaledwie 3,3 sekundy, aby przyspieszyć od 0 do 100 km/h. Wbudowany aktor basowy i głośniki wyraźnie pokazują moc silników elektrycznych nawet na postoju, dostarczając emocjonalne dźwiękowe tło dla wysokiego przyspieszenia. Specyficzna dla AMG grafika w wyświetlaczach również wizualnie podkreśla wydajność jazdy. DOŚWIADCZENIE DŹWIĘKOWE AMG można również w każdej chwili dezaktywować za pomocą ustawień systemu multimedialnego, osobno dla wnętrza i na zewnątrz.
Dalsze opcje dla jeszcze większej dynamiki jazdy
Liczne opcje AMG zwiększają dynamiczne wrażenie w razie potrzeby. Należą do nich cechy designu, takie jak pakiet nocny AMG z elementami w czerni i czarnym chromie, czerwonymi zaciskami hamulcowymi czy elementami wykończenia z włókna węglowego AMG. Wysokowydajne elektryczne sedany mogą być także dodatkowo dopracowane pod kątem dynamiki jazdy, na przykład z ceramicznym wysokowydajnym systemem hamulcowym AMG. Istnieje również wybór aerodynamically optimized 20- i 21-calowych felg aluminiowych AMG.
AMG TRACK PACE, wirtualny inżynier wyścigowy, jest również dostępny jako opcja: oprogramowanie jest częścią systemu infotainment MBUX i na stałe rejestruje ponad 80 danych specyficznych dla pojazdu (np. prędkość, przyspieszenie), na przykład podczas jazdy po torze wyścigowym. Ponadto wyświetlane są czasy okrążeń i sektorów oraz odpowiednia różnica od czasu referencyjnego. Ponieważ konkretne elementy wyświetlane są na zielono lub czerwono, kierowcy mogą w łatwy sposób zauważyć, czy są obecnie szybsze czy wolniejsze niż najlepszy czas. Dane są wyświetlane na wyświetlaczu multimedialnym, w zestawie wskaźników oraz na opcjonalnym wyświetlaczu przeziernym.
Zrównoważone wykorzystanie energii elektrycznej dzięki Mercedes me Charge
Dzięki Mercedes me Charge klienci mogą być pewni „zielonego” ładowania na każdej publicznej stacji ładowania w całej Europie od 2021 roku. Wysokiej jakości gwarancje pochodzenia zapewniają, że tyle energii z odnawialnych źródeł energii jest wprowadzane do sieci, ile jest pobierane poprzez Mercedes me Charge. W ciągu pierwszych trzech lat po zakupie nie ma opłaty podstawowej za Mercedes me Charge, a tym samym Zielone Ładowanie dla klientów. Kolejną korzyścią jest IONITY Unlimited: wszyscy europejscy klienci EQE mogą korzystać z sieci szybkiego ładowania IONITY bezpłatnie przez rok poprzez Mercedes me Charge. Dzięki nowej funkcji Plug & Charge, AMG EQE można ładować szczególnie wygodnie.
Mercedes me Charge to obecnie największa sieć ładowania na świecie: Obecnie posiada ponad 500,000 punktów ładowania AC i DC w 31 krajach, w tym ponad 200,000 w Europie. W skład sieci wchodzą również 336 stacji szybkiego ładowania sieci IONITY, współzałożonej przez Mercedes-Benz. Ponadto funkcjonalność Mercedes me Charge w MBUX została rozszerzona o funkcje takie jak filtrowanie i prognozowanie dostępności stacji ładowania.
Aplikacja Mercedes me: łatwa w użyciu na smartfonie i tablecie
Aplikacja Mercedes me oferuje wiele ulepszonych i nowych funkcji od ostatniej aktualizacji. Należą do nich opcje filtrów, które pozwalają sortować punkty ładowania według kryteriów takich jak dostępność lub moc ładowania. Aplikacja pokazuje teraz również, jak zajęta dana stacja ładowania może być w ciągu dnia, na podstawie obliczeń prawdopodobieństwa.
Predictive route planning and efficient driving with Electric Intelligence
W zakresie Nawigacji z Inteligencją Elektryczną nazwa mówi sama za siebie. Ponieważ planuje najszybszą i najdogodniejszą trasę, w tym postoje ładowania, na podstawie licznych czynników i reaguje dynamicznie na korki lub zmianę stylu jazdy. Inteligencja elektryczna planuje szybką i wygodną trasę z wyprzedzeniem, w tym postoje ładowania, na podstawie licznych czynników, takich jak obliczone zapotrzebowanie na energię. System uwzględnia wszystkie istotne dane w obliczeniach, od topografii i trasy po prędkość jazdy oraz wymogi dotyczące ogrzewania i chłodzenia.
Przy zastosowaniu Inteligencji Elektrycznej nowe modele AMG EQE również reagują dynamicznie na sytuację drogową na planowanej trasie. Pojazd AMG rejestruje zatory drogowe i zamknięcia dróg, a także zmiany zapotrzebowania na energię. W swoich obliczeniach system wykorzystuje informacje z chmury, które łączy z danymi z pokładu.
Planowana trasa może być edytowana indywidualnie. Na przykład klient może ustawić dodatkowy zapas na celu oraz przy stacji ładowania (SoC, Stan Naładowania) – dziesięć procent SoC to standard. Jeśli włączona zostanie funkcja „Ładowanie na celu”, ustalony zapas może być zmniejszany do momentu osiągnięcia celu. MBUX wskazuje, czy dostępna pojemność akumulatora jest wystarczająca, aby wrócić do punktu początkowego bez ładowania.
Dalsze opcje planowania trasy:
Obliczenia trasy preferują manualnie dodane stacje ładowania wzdłuż trasy
Kierowca może wykluczyć sugerowane stacje ładowania
Szacowane koszty ładowania na każdy postój są obliczane
Jeśli cel lub stacja ładowania nie mogą być osiągnięte zgodnie z ustalonymi ustawieniami, MBUX informuje z wyprzedzeniem dzięki „Aktywnemu monitorowaniu zasięgu” z wiadomością o aktywacji funkcji jazdy ECO.
Kompleksowy koncept bezpieczeństwa: Bateria jest chroniona przed uszkodzeniem w podwoziu
Bateria znajduje się w obszarze chronionym przed wypadkami w podwoziu, osadzona w strukturze nadwozia, w tym w wyciskanym profilu aluminiowym po bokach. Podczas prasowania gorący blok metalu jest przepychany przez matryce i zamienia się w niekończący się odcinek, który jest następnie cięty na odpowiednie wymiary. Dzięki temu możliwe jest uzyskiwanie wysoce złożonych profili, które są precyzyjnie dostosowane do wymagań. Obudowa z strukturami absorpcyjnymi energii z przodu i z boku, a także sztywna, podwójna podstawa zapewniają dodatkową ochronę modułów. Ponadto istnieje osobny wielopoziomowy system bezpieczeństwa do codziennej eksploatacji. Obejmuje on między innymi monitorowanie temperatury, napięcia lub izolacji. W przypadku wystąpienia usterki, bateria wyłącza się. Monitorowanie w przypadku kolizji podczas postoju (podczas ładowania DC) jest również standardem.
Cykl materiałów
Komponenty ważą ponad 80 kilogramów i są wykonane z materiałów przyjaznych dla zasobów (surowce wtórne i odnawialne). Nowa nić z regenerowanego nylonu jest wszywana w wykładziny podłogowe całkowicie elektrycznego modelu AMG. Jedna tona tej nici oszczędza ponad 6,5 ton CO2 w porównaniu do nowego materiału. Stal na nadwozie składa się w 80 proc. ze stali wtórnej, z czego większość pochodzi z recyklingu złomu stalowego.