Program elektryfikacji Mercedesa-AMG postępuje z wprowadzeniem SUV-a EQE z 2022 roku, zaprezentowanego w październiku 2022 roku.
W związku z rosnącym popytem na wysokowydajne elektryczne SUV-y, niemiecki producent premium poczuł się zobowiązany do stworzenia odpowiedzi na BMW iX czy Audi e-tron. Tak więc Mercedes-AMG EQE SUV oferuje wystarczająco dużo miejsca dla rodziny, a jednocześnie jest wystarczająco szybki, by stawić czoła wielu sportowym samochodom.
Przednia część SUV-a nawiązuje do znanego grilla Panamericana z pionowymi szczelinami, wyraźnie pokazując, że ten nowy elektryczny model od niemieckiego producenta chce udowodnić swoją wartość. Dodatkowo, dolny zderzak z wbudowanym grillem w kształcie litery A i bocznymi wlotami powietrza stanowił charakterystyczny design marki AMG. Jego profil ukazuje elegancką sylwetkę z opadającą tylną szybą. Na koniec, z tyłu, wąskie LED-owe światła tylne z czerwoną listwą przechodzącą przez klapę bagażnika nadają mu elegancki wygląd. Co więcej, producent nawet nie próbował naśladować rur wydechowych w tylnym zderzaku.
Wewnątrz, producent podkreślił, że użył materiałów pochodzących z recyklingu oraz nadających się do recyklingu. Co więcej, wykorzystano wyłącznie sztuczną skórę, aby stworzyć proekologiczny design. Deska rozdzielcza przypominała tę z modelu EQE, z wyświetlaczami dla zestawu wskaźników, systemu infotainment oraz trzecim ekranem dotykowym dla pasażera z boku. Dzięki płaskiej podłodze oraz braku tunelu przesyłowego, EQE SUV zapewniał dużo miejsca dla pięciu dorosłych osób. Jednak rozkładana kanapa z tyłu była zaprojektowana dla dwóch pasażerów.
Napęd był osobnym cudem, z systemem odłączania przedniego silnika, który pozwalał na jazdę wyłącznie w trybie napędu na tylne koła. Dzięki temu pojazd mógł pokonywać dłuższe dystanse.
EQE SUV to wielofunkcyjna wersja luksusowego modelu EQE. Podobnie jak jego sedan, oferuje kluczowe innowacje zaczerpnięte z EQS, a jednocześnie jest bardziej dynamiczny od EQS SUV. EQE SUV jest jednym z najbardziej przestronnych modelów w swojej klasie, ale także bardziej kompaktowym niż EQE Sedan, z rozstawem osi wynoszącym 3030 milimetrów, co oznacza, że jest o dziewięć centymetrów krótszy. Wymiary zewnętrzne wynoszą 4863/1940/1686 milimetrów (długość/szerokość/wysokość). EQE SUV, jako czwarty model po dwóch sedanach EQS i EQE oraz EQS SUV, korzysta z nowej, całkowicie elektrycznej platformy.
Zasięg do 590 kilometrów
Modułowa koncepcja napędu pozwala EQE SUV oferować szeroki zakres maksymalnych mocy całkowitych od 215 do 300 kW. W zależności od wyposażenia pojazdu, europejskie wersje mogą osiągnąć zasięg WLTP wynoszący do 590 kilometrów. W EQE SUV bateria litowo-jonowa składa się z dziesięciu modułów. W pewnych przypadkach innowacyjne oprogramowanie zarządzania baterią, opracowane wewnętrznie, może być aktualizowane bezprzewodowo (OTA).
Rozbudowana gama systemów wsparcia kierowcy
Obecna generacja systemów wsparcia kierowcy obejmuje liczne funkcje, które wspierają prowadzenie pojazdu. Standardowe wyposażenie EQE SUV obejmuje systemy ATTENTION ASSIST, Active Brake Assist, Active Lane Keeping Assist, pakiet Parking z kamerą cofania oraz Speed Limit Assist. Status i aktywność tych systemów można zobaczyć w pełnoekranowym widoku na wyświetlaczu w kokpicie. Dodatkowe opcje są dostępne w pakiecie Assistance oraz pakiecie Driving Assistance Plus.
Szczególnie zwrotny i zwinny
Zawieszenie nowego EQE SUV składa się z czterowahaczowego układu z przodu i niezależnego wielowahaczowego z tyłu. Dzięki stosunkowo krótkiemu rozstawowi osi wynoszącemu 3030 milimetrów i odpowiedniemu strojeniu zawieszenia, samochód sprawia wrażenie zwrotnego i zwinnego nawet w podstawowej konfiguracji. Dodatkowo, zawieszenie pneumatyczne AIRMATIC z ADS+ o płynnie regulowanym tłumieniu jest dostępne jako opcja. Aby zwiększyć prześwit, poziom pojazdu można podnieść o maksymalnie 30 milimetrów. Poza programami DYNAMIC SELECT, takimi jak ECO, COMFORT, SPORT i INDIVIDUAL, modele EQE SUV z 4MATIC oferują także program OFFROAD do jazdy w terenie. Opcjonalnie dostępny jest system skrętu tylnych kół z maksymalnym kątem skrętu wynoszącym 10 stopni.
Zawsze aktualny
EQE SUV oferuje możliwość aktywacji dodatkowych funkcji pojazdu za pomocą technologii over-the-air (OTA) w wielu obszarach funkcjonalnych. Oznacza to, że po zakupie i wyborze oryginalnej konfiguracji nowego pojazdu, część wyposażenia EQE SUV może być dostosowana indywidualnie. Funkcje OTA są dostępne w sklepie Mercedes me, a oferta będzie sukcesywnie rozszerzana.
MBUX Hyperscreen na życzenie
Dzięki adaptacyjnemu oprogramowaniu, wyświetlacz i system obsługi MBUX oferuje spersonalizowane sugestie dla wielu funkcji multimedialnych, komfortowych i związanych z pojazdem. Wnętrze wyróżnia się opcjonalnym MBUX Hyperscreen. Dzięki projektowi zero-layer użytkownik nie musi przeszukiwać podmenu ani wydawać poleceń głosowych. Aplikacje sytuacyjne i kontekstowe są wyświetlane na najwyższym poziomie widoczności. MBUX Hyperscreen (opcjonalnie) łączy trzy wyświetlacze, tworząc praktycznie jednolitą taflę o szerokości ponad 141 centymetrów. Pasażer z przodu EQE SUV ma do dyspozycji 12,3-calowy wyświetlacz OLED z własnym interfejsem użytkownika. System korzysta z inteligentnej logiki blokowania opartej na kamerze, która rozpoznaje, czy kierowca patrzy na wyświetlacz pasażera z przodu. W takim przypadku system automatycznie przyciemnia dynamiczną treść z powodów bezpieczeństwa (patrz osobny rozdział).
Sprytne planowanie trasy
W przypadku Nawigacji z Inteligencją Elektryczną, nazwa mówi sama za siebie. Na podstawie licznych czynników planuje najszybszą i najdogodniejszą trasę, w tym przystanki na ładowanie. Reaguje również dynamicznie na korki lub zmianę stylu jazdy. Nawigacja z Inteligencją Elektryczną jest inteligentna; oblicza szacunkowe koszty ładowania na każdy przystanek. Dodatkowo klient może indywidualnie edytować planowane trasy, dodając preferowane stacje ładowania lub wykluczając proponowane stacje.
Pompa ciepła w standardzie
EQE SUV charakteryzuje się zaawansowaną architekturą termalną z pompą ciepła w standardzie. Dzięki temu system działa bardzo efektywnie: ciepło odpadowe z elektrycznego napędu (falownik i silnik elektryczny) oraz z baterii wysokiego napięcia może być wykorzystane do ogrzewania wnętrza. Znacznie zmniejsza to pobór energii z baterii na potrzeby systemu grzewczego, co zwiększa zasięg. Kolejną przyjemną i efektywną funkcją jest klimatyzacja przed wejsciem. Standardowo wyposażony jest w system automatycznej klimatyzacji THERMATIC z dwoma strefami klimatycznymi, natomiast THERMOTRONIC z czterema strefami dostępny jest jako opcja.
Nowe doświadczenia dźwiękowe
„Serene Breeze” to nazwa nowego, czwartego dźwiękowego krajobrazu, który debiutuje w EQE SUV. Oferuje relaksujący i naturalny dźwięk. Dzięki kompleksowemu ułożeniu dźwięku, zmiana z silnika spalinowego na samochód elektryczny staje się słyszalna dla pasażerów modeli Mercedes-EQ. Różnorodność krajobrazów dźwiękowych pozwala na indywidualne dostosowanie akustyki. Opcjonalnie dostępny jest dźwięk jazdy wewnętrznej, który dostosowuje się adaptacyjnie do stylu jazdy.
Dopasowane stawki ładowania
Od czerwca 2022 roku Mercedes me Charge oferuje trzy nowe taryfy ładowania w Europie, dostosowane do indywidualnej wydajności jazdy. Mercedes me Charge S dla sporadycznych ładujących, Mercedes me Charge M dla normalnych ładujących oraz Mercedes me Charge L dla częstych ładujących. Wprowadzenie nowego, przejrzystego systemu taryfowego umożliwia klientom dostęp do stałych cen, które obowiązują niezależnie od operatora. Dzięki funkcji Plug & Charge EQE SUV można również wygodnie ładować.
Mnóstwo zaawansowanych funkcji technologicznych
Technologia reflektorów DIGITAL LIGHT (wyposażenie specjalne) umożliwia innowacyjne funkcje, takie jak projekcja dodatkowych oznaczeń lub symboli ostrzegawczych na drogę. Kolejnym wyróżniającym się elementem wyposażenia jest ENERGIZING AIR CONTROL Plus. Filtr HEPA (High Efficiency Particulate Air) oczyszcza napływające powietrze zewnętrzne na bardzo wysokim poziomie filtracji. ENERGIZING COMFORT łączy różne systemy komfortu w pojeździe. Indywidualne programy ENERGIZING COMFORT umożliwiają realizację specjalnego programu poprawiającego samopoczucie w zależności od nastroju lub potrzeb klienta. Zwiększa to fizyczny komfort i wydajność podczas jazdy oraz w trakcie przerwy. Format dźwiękowy Dolby Atmos podnosi doświadczenia audio w EQE SUV na nowy poziom.
Wyrazisty celowy design
Proporcje EQE SUV łączą funkcjonalność z estetyką, zachowując sportowy charakter SUV-a. Nowy model, o swoim niepowtarzalnym designie, stanowi zwrot w swojej klasie. Zderzaki i przednia konstrukcja zostały zachowane w kompaktowej formie. Koła o średnicy od 19 do 22 cali są umieszczone na równo z zewnętrzną krawędzią nadwozia, co nadaje mu dominujący wygląd.
Dużo aerodynamicznego dostrojenia
EQE SUV dzieli pewne rozwiązania aerodynamiczne ze swoimi modelowymi braćmi. Podwozie z licznymi szczegółami aerodynamicznymi odgrywa centralną rolę w uzyskaniu bardzo dobrego współczynnika oporu powietrza (Cd) wynoszącego 0,25, co zostało osiągnięte mimo dużej objętości ładunkowej i krótkiego tylnego zwisu. Ważnymi czynnikami były również koncepcja wymiarowa z płaską szybą, opadającą linią dachu i wcięciami.
MBUX Hyperscreen i wyposażenie bez skóry dostępne
EQE SUV opiera się na dużej elektrycznej platformie Mercedes-EQ. Oprócz tego posiada wnętrze, które zostało zgodnie zdigitalizowane. Opcjonalny MBUX Hyperscreen realizuje tę wizję w imponujący sposób. Standardowe wnętrze Electric Art nie wykorzystuje w ogóle skóry.
Wysoki poziom bezpieczeństwa pasywnego
Zasady Integralnego Bezpieczeństwa obowiązują niezależnie od rodzaju napędu. Podobnie jak wszystkie inne modele Mercedes-Benz, EQS SUV ma zatem sztywną kabinę pasażerską, specjalne strefy deformacji i nowoczesne systemy zabezpieczające. Europejska wersja EQE SUV może wykryć, czy tylne siedzenia są rzeczywiście zajęte. Jeśli pasażer siedzący z tyłu nie ma zapiętego pasu bezpieczeństwa, kierowca otrzymuje konkretne ostrzeżenie. Tak zwane przypomnienie o obecności pasażerów może wskazać na dzieci, które mogły zostać pominięte na tylnych siedzeniach. W pojazdach przeznaczonych do Europy, Australii, Nowej Zelandii, USA i Kanady, ten system jest standardem.
Neutralna pod względem CO2 produkcja jako część bilansu ekologicznego
Produkcja EQE SUV rozpocznie się w fabryce Mercedes-Benz w Tuscaloosa, Alabama (USA) w grudniu. Fabryka baterii w pobliskim hrabstwie Bibb dostarcza baterie do tego modelu oraz do EQS SUV. Od tego roku wszystkie zakłady produkcyjne Mercedes-Benz produkujące samochody osobowe i furgonetki na całym świecie osiągnęły neutralność pod względem CO2 w ramach swojego bilansu ekologicznego – w tym dwa zakłady Mercedes-Benz w Alabamie.
Nowy EQE SUV: napęd elektryczny
Modułowa koncepcja napędu pozwala EQE SUV oferować szeroki zakres maksymalnych mocy. Po ostatecznej certyfikacji, Mercedes-Benz spodziewa się, że będą one w podobnym zakresie do danych dla sedanów EQE. W zależności od wyposażenia pojazdu, europejskie modele mogą osiągnąć zasięg WLTP wynoszący ponad 550 kilometrów (342 mile) (z wyjątkiem modeli AMG).
Wszystkie EQE SUV mają elektryczny napęd (eATS) na osi tylnej. W wersjach z 4MATIC znajduje się także eATS na osi przedniej. W modelach 4MATIC funkcja Torque Shift zapewnia inteligentny, ciągły rozdział momentu obrotowego między tylnymi i przednimi silnikami elektrycznymi, co pozwala na wykorzystanie najbardziej efektywnego eATS w każdym przypadku. Modułowa koncepcja napędu umożliwia wysoką całkowitą moc i długi zasięg.
Aby jeszcze bardziej zwiększyć zasięg, silnik elektryczny na przedniej osi można całkowicie odłączyć. Ten krok wykonuje tzw. Disconnect Unit (DCU). Inteligentny system odłączenia działa automatycznie w zależności od sytuacji drogowej i wymaganego momentu obrotowego. Przy niskich obciążeniach DCU przełącza się na tryb jazdy 4×2, a zarówno silnik elektryczny, jak i odpowiednia skrzynia biegów na przedniej osi przestają działać. Dzięki temu znacząco eliminowane są straty oporu, które normalnie występują.
Silniki elektryczne na przedniej i tylnej osi to silniki synchroniczne na stałe magnesy (PSM). W przypadku PSM wirnik silnika AC wyposażony jest w magnesy trwałe, dzięki czemu nie wymaga zasilania. Magnesy – a więc również wirnik – podążają za obracającym się polem prądu zmiennego w uzwojeniach stojana. W EQE SUV Mercedes-Benz wykorzystuje uzwojenie przyciągające dla uzyskania szczególnie silnego pola magnetycznego. Silnik nazywany jest synchronicznym, ponieważ wirnik obraca się z tą samą prędkością, co pole magnetyczne stojana. Częstotliwość jest dostosowywana w inwerterach mocy do wymagań prędkości kierowcy. Zalety tego rozwiązania obejmują wysoką gęstość mocy, wysoką wydajność i dużą stabilność mocy. Silnik na osi tylnej jest bardzo mocny dzięki konstrukcji sześciofazowej: ma dwa uzwojenia, z których każde ma trzy fazy.
Chłodzenie: wyrafinowana koncepcja termalna dla wysokiej wydajności
Stale wysoka wydajność i wielokrotne przyspieszenia bez spadku mocy charakteryzują filozofię napędu EQE SUV. Obejmuje to zaawansowaną koncepcję termalną z pewnymi cechami szczególnymi. Tzw. woda strumieniowa w osi wirnika chłodzi go od wewnątrz. Inne elementy chłodzące w obiegu chłodzenia to żeberka na stojanie, struktura pin-fin w kształcie igły na inwerterze oraz chłodnica oleju skrzynki biegów. To także przynosi większą efektywność podczas zimnej jazdy, ponieważ wymiennik ciepła następnie służy do podgrzewania oleju skrzynki biegów, co zmniejsza tarcie w skrzyni biegów.
Inteligentne odzyskiwanie energii: jazda na jednym pedale aż do zatrzymania
EQE SUV oferuje kilka wariantów odzyskiwania energii poprzez regenerację. W tym procesie wysokonapięciowa bateria jest ładowana poprzez przekształcanie mechanicznego ruchu obrotowego w energię elektryczną podczas jazdy na luzie lub hamowania. Kierowca może ręcznie wybierać poziom zwolnienia w trybie jazdy na luzie w trzech stopniach (D+, D, D-) oraz aktywować funkcję współpracy za pomocą łopatek zmiany biegów za kierownicą. Dostępny jest także tryb DAuto.
ECO Assist oferuje również optymalizację odzyskiwania w zależności od sytuacji; zwolnienie jest tak silne lub słabe, że ostatecznie prowadzi do najbardziej efektywnego stylu jazdy. Regeneracyjne zwolnienie stosowane jest również tam, gdzie to możliwe, w odniesieniu do pojazdów wykrytych z przodu, aż do ich zatrzymania, np. na światłach. Kierowca nie musi naciskać pedału hamulca; wręcz można prowadzić tylko na jednym pedale.
Komfort akustyczny i wibracyjny: kompleksowe środki
Nawet konstrukcja elektrycznych napędów (eATS) uwzględnia komfort akustyczny i wibracyjny, w skrócie NVH (Noise, Vibration, Harshness). Magnesy są umieszczone wewnątrz wirników w sposób zoptymalizowany pod kątem NVH (znany jako 'laminacja’). To także zmniejsza użycie rzadkich ziem. Kształt uzwojenia, kąt ustawienia stojana również powoduje mniejsze wibracje, zwłaszcza przy niskich prędkościach. Uzwojenia w stojanie są ustawione pod kątem w stosunku do magnesów trwałych wirnika. W przeciwnym razie mogłoby wystąpić tzw. moment zakłócający, co prowadziłoby do nieznacznych, ale nieprzyjemnych wibracji przy bardzo wolnej jeździe.
Dodatkowo, eATS są otoczone specjalną matą piankową jako osłoną NVH. Pokrywa falownika ma konstrukcję sandwichową z trzema warstwami metalu i plastiku. eATS są podwójnie odłączone od nadwozia za pomocą łożysk elastomerowych: z przodu w stosunku do ramy wsporczej, a z tyłu z subramą.
Wysoce skuteczne elementy sprężyn/masy zapewniają ciągłą izolację akustyczną od poprzecznej belki pod szybą do podłogi bagażnika. Akustyczne pianki są wstawiane w wiele elementów podczas budowy nadwozia.
Elektryczny kompresor chłodzący ma osłonę NVH jako kapsułkę. W EQE SUV z napędem tylnym jest również miękko zawieszony, natomiast w modelach 4MATIC jest mocowany bezpośrednio do przedniego eATS. Strategia pracy kompresora chłodniczego również przyczynia się do niskiego poziomu hałasu pojazdu. Unikane są określone zakresy obrotów, w których mogą być słyszalne niepożądane rezonanse podczas postoju lub w korku.
Komponenty i funkcje ładowania: zawsze połączone
System ładowania nowej generacji znajduje się nad tylną osią EQE SUV. Może być używany do ładowania akumulatora o pojemności do 9,6 kW. Dodatkowo, inteligentne stacje ładujące od krajowych partnerów są dostępne dla klientów na poszczególnych rynkach. Mercedes-Benz ma również partnerstwo w celu zapewnienia usługi instalacji tych stacji ładujących. Obejmuje to wstępną kontrolę warunków instalacji, szczegółowe doradztwo i instalację.
Na pokładzie znajduje się system szybkiego ładowania DC o mocy do 170 kW do szybkiego ładowania prądem stałym. Wysokie natężenia prądu mogą być utrzymywane przez długi czas dzięki zarządzaniu temperaturą i ładowaniem.
W EQE SUV oferowane są trzy programy ładowania – Standard, Dom i Praca. W nich można ustawić parametry, takie jak czas odjazdu, klimatyzacja i maksymalny poziom naładowania. Programy ładowania Dom i Praca mogą być aktywowane na podstawie lokalizacji. Oznacza to, że są automatycznie włączane, gdy pojazd jest zaparkowany w punkcie ładowania na pozycjach zapisanych w systemie. Użytkownik jest o tym informowany za pomocą MBUX. EQE SUV oferuje również inteligentne funkcje ładowania ECO Charging i przerwy w ładowaniu. W Japonii EQE SUV umożliwi także ładowanie dwukierunkowe, tj. przepływ energii w obie strony („inteligentna sieć”).
Nowy EQE SUV: bateria trakcyjna
Skalowalność systemu baterii w nowych modelach Mercedes-EQ w klasie luksusowej i premium umożliwia różne warianty zasięgu i wydajności. W EQE SUV bateria litowo-jonowa składa się z dziesięciu modułów. Po ostatecznej certyfikacji, Mercedes-Benz spodziewa się, że użyteczna pojemność będzie w podobnym zakresie jak dane dla sedana EQE. Innowacyjne oprogramowanie do zarządzania baterią, opracowane wewnętrznie, pozwala na aktualizacje przez bezprzewodowy dostęp (OTA). Dzięki temu zarządzanie energią EQE SUV pozostaje aktualne przez cały okres jego eksploatacji.
Rozwój baterii jest kluczowym elementem strategii elektryfikacji Mercedes-Benz. W końcu bateria jest sercem samochodu elektrycznego i ma kluczowy wpływ na zasięg oraz osiągi pojazdu elektrycznego. Z EQS wprowadzono nową generację baterii o znacznie wyższej gęstości energetycznej, z której korzysta teraz także EQE SUV. Nowe baterie ustanawiają nowe standardy w zakresie wydajności, efektywności i pojemności ładowania.
Spełniają one również wysokie wymagania Mercedes w zakresie bezpieczeństwa, trwałości i zrównoważonego rozwoju. Mercedes-Benz zapewnia gwarancję na swoje baterie o wysokim napięciu oraz gwarancję wydajności dla klientów: 10 lat lub przebieg 155 000 mil przy określonej pojemności resztkowej.
Ogromna wiedza o bateriach
Zespół ekspertów w Centrum Kompetencji Baterii Mercedes-Benz opracował wysoce wydajne baterie całkowicie w firmie. Oprogramowanie inteligentnego systemu sterowania również zostało opracowane i zaprogramowane wewnętrznie.
W EQE SUV zainstalowana jest bateria litowo-jonowa z dziesięcioma modułami ogniwowymi. Ta generacja baterii dokonuje dużego kroku w kierunku zrównoważonego rozwoju chemii ogniw: zoptymalizowany materiał aktywny składa się z niklu, kobaltu i manganu w proporcjach 8:1:1. Zredukowało to zawartość kobaltu do mniej niż dziesięć procent. Ciągła optymalizacja możliwości recyklingu jest częścią holistycznej strategii baterii Mercedes-Benz. Celem jest całkowite zrezygnowanie z materiałów takich jak kobalt poprzez zastosowanie innowacyjnych technologii po litowo-jonowych.
Inteligentna strategia operacyjna
Bateria jest zintegrowana z inteligentnym systemem zarządzania termalnego EQE SUV z pompą ciepła w standardzie. Jeśli aktywna jest inteligentna Nawigacja z Inteligencją Elektryczną, bateria jest w razie potrzeby podgrzewana lub chłodzona podczas jazdy. Dzięki temu temperatura w punkcie ładowania znajduje się w optymalnym zakresie dla efektywnego ładowania. Pożądany zakres temperatury baterii osiągany jest dzięki obiegowi chłodzenia i zintegrowanemu podgrzewaczowi PTC (Positive Temperature Coefficient).
Nowy EQE SUV: zawieszenie
Zawieszenie EQE SUV składa się z czterowahaczowego układu z przodu i niezależnego wielowahaczowego z tyłu. Dzięki stosunkowo krótkiemu rozstawowi osi wynoszącemu 119,3 cala i odpowiedniemu strojeniu zawieszenia, samochód sprawia wrażenie szczególnie zwrotnego i zwinnego nawet w podstawowej konfiguracji. Zawieszenie pneumatyczne AIRMATIC z ADS+ o płynnie regulowanym tłumieniu jest dostępne jako opcja. Aby zwiększyć prześwit, poziom pojazdu można podnieść o maksymalnie 1 cal. Poza programami DYNAMIC SELECT, takimi jak ECO, COMFORT, SPORT i INDIVIDUAL, modele EQE SUV z 4MATIC oferują dodatkowy program OFFROAD do jazdy w terenie. Opcjonalnie dostępny jest system skrętu tylnych kół z kątem skrętu wynoszącym do 10 stopni, co zapewnia dużą zwrotność i zwinność.
Opcjonalne zawieszenie pneumatyczne AIRMATIC reaguje w sposób szczególnie wrażliwy. Łączy dźwigary pneumatyczne z adaptacyjnymi tłumikami ADS+, których charakterystyka może być zmieniana na każdym kole, w pełni automatycznie, zarówno w fazie uciskania, jak i odbicia. Podczas jazdy, zaawansowany system czujników i algorytmy ustalają ustawienia tłumików w zależności od jakości drogi, aby zapewnić na przykład, że przejazd przez wyboj z jednego koła nie jest przenoszony na całą oś oraz wnętrze. Sprężyna i tłumik są połączone w jednym strucie na osi przedniej.
Ten poziom kontrolowania jest częścią AIRMATIC. Utrzymuje on stały prześwit niezależnie od obciążenia pojazdu, ale także wprowadza zmiany, gdy jest to konieczne. Aby zwiększyć prześwit, poziom pojazdu można podnieść o maksymalnie 1 cal. To możliwe do prędkości 50 mil/godz. Nadwozie można podnieść o 1 cal po naciśnięciu przycisku przy prędkości poniżej 37 mil/godz. Powyżej 43 mil/godz. automatycznie obniża się z powrotem do normalnego poziomu. Dodatkowo, w programach COMFORT i SPORT nadwozie automatycznie obniża się o 0,4 i 0,8 cala odpowiednio przy prędkości powyżej 75 mil/godz., aby zredukować opór powietrza i zwiększyć stabilność jazdy. Jeśli prędkość spadnie poniżej 50 mil/godz., poziom nadwozia wraca do pozycji początkowej.
Tak zwrotny jak samochód kompaktowy: oba osie mogą skręcać
Dzięki skrętowi tylnych kół (opcjonalna opcja), EQE SUV sprawia wrażenie tak zwrotnego jak samochód kompaktowy w mieście. Kąt skrętu na osi tylnej wynosi do dziesięciu stopni. Promień skrętu zmniejsza się z 40,4 do 34,4 stóp przy skręcie tylnych kół.
Interakcja między skrętem osi przedniej i tylnej została zaprojektowana w taki sposób, aby kierownica zapewniała zwinne reakcje i wymagała mało wysiłku podczas jazdy w mieście i na wiejskich drogach. Jednocześnie osiągana jest bardzo wysoka stabilność. Skutkuje to małymi kątami poślizgu bocznego i wysokim tłumieniem obrotowym. Przy dużych prędkościach nacisk kładzie się bardziej na stabilność, ale bez kompromisów w precyzji i reakcji. Tę dodatkową wartość osiąga się dzięki zintegrowanej aktywacji układu kierowniczego i hamulców (ESP®), co znacznie poprawia bezpieczeństwo jazdy.
DYNAMIC SELECT: z programem jazdy w terenie
Kierowca może zmieniać charakterystykę napędu, ESP®, zawieszenia i kierownicy za pomocą DYNAMIC SELECT. Oprócz ECO, COMFORT, SPORT i INDIVIDUAL, wersje 4MATIC EQE SUV mają dodatkowy tryb OFFROAD do jazdy w terenie. Ogólnie krzywa pedału gazu jest znacznie bardziej płaska. Przy wyposażonej AIRMATIC poziom pojazdu jest podnoszony o 1 cal. Przy prędkościach powyżej 43 mil/godz. pojazd obniża się do normalnego poziomu. Jeśli prędkość spadnie poniżej 31 mil/godz., pojazd zostaje ponownie podniesiony. Można wybrać dwie wersje trybu jazdy OFFROAD z ESP® włączonym i wyłączonym:
W trybie jazdy OFFROAD z aktywowanym ESP® dozwolony jest niewielki poślizg na potencjalnie ślizgających się kołach. Dzięki temu pozostawia się znacznie mniej śladów na przykład na mokrej trawie. Osiąga się to poprzez równoważenie momentu obrotowego między eATS a ESP®. Ciśnienie w systemie kontrolnym jest więc dokładnie dopasowane do momentu obrotowego na kole. Gdy pojazd jest poruszany w terenie, następuje tzw. wstępne napełnienie. Oznacza to, że niezaładowane koło jest już zasilane ciśnieniem w hamulcu kołowym w fazie odbicia, aby zapobiec jego ślizganiu.
Celem trybu jazdy OFFROAD z ESP® wyłączonym jest umożliwienie wystarczającego poślizgu, ale jednocześnie zapewnienie, że pojazd pozostaje bezpiecznie kontrolowany. Dużą ilość poślizgu na przykład ułatwia uzyskanie wystarczającej mocy na piasku – pojazd się zapada. Progi kontrolne systemu ASR są tutaj znacznie szersze. Nawet w potencjalnie krytycznych sytuacjach, takich jak obracanie się na wydmie, gdy pęd nie jest wystarczający, aby dotrzeć na szczyt, kierowca zawsze ma do dyspozycji pełny moment obrotowy. Moc jest wystarczająco dostępna z eATS.
Off-road ABS działa z znacząco większym poślizgiem. Poślizg jest redukowany za pomocą kąta skrętu, tak aby pojazd pozostawał sterowalny. Regulator prędkości zjazdu (DRS) jest teraz realizowany za pomocą iBoostera, a nie za pomocą jednostki hydraulicznej (ESP®), tak jak w modelach z silnikiem spalinowym. Dzięki temu DRS działa teraz znacznie ciszej i jeszcze płynniej.
Domyślnym ustawieniem jest tryb jazdy COMFORT. Wybór jest potwierdzany sygnałem dźwiękowym i wizualnym. Pożądany tryb jazdy jest wyświetlany jako status i przedstawiany na centralnym wyświetlaczu.
Nowy EQE SUV: aerodynamika
Po EQS Sedan, EQE Sedan i EQS SUV, EQE SUV jest już czwartym modelem Mercedes-EQ opartym na modułowej architekturze dla dużych pojazdów elektrycznych. EQE SUV dzieli pewne rozwiązania aerodynamiczne z rodziny modelowej. Podwozie z licznymi szczegółami aerodynamicznymi odgrywa centralną rolę w uzyskaniu bardzo dobrego współczynnika oporu powietrza, który został osiągnięty mimo dużej objętości ładunkowej i krótkiego tylnego zwisu. Ważnymi czynnikami były również koncepcja wymiarowa z płaską szybą, opadającą linią dachu i wcięciami.
Wiele rozwiązań aerodynamicznych przyczynia się do wysokiej efektywności aerodynamicznej EQE SUV. Należą do nich nowatorskie, opatentowane spoilery na kołach przed osią przednią. Z ząbkowaną dolną krawędzią, małym zderzakiem i podłużnymi żebrami, liczne detale przyczyniają się do poprawy przepływu powietrza do przednich kół.
Opracowane zostały specjalne osłony aerodynamiczne dla zoptymalizowanych aerodynamicznie kół. W zależności od wyposażenia, te osłony kół poprawiają współczynnik Cd o dwa punkty w porównaniu z aero-kołem bez wkładek. Opcjonalnie dostępny błotnik opada w niewidoczny sposób na dolnej stronie. To pozytywnie wpływa na przepływ powietrza do tylnych kół i przynosi wymierne korzyści aerodynamiczne.
Spoilery kół znajdują się także przed osią tylną, które mają zderzak od wewnętrznej strony. Specjalne spoilery osłonowe w obszarze tylnych bocznych ścian mają duży wpływ na wydajność aerodynamiczną. Kierują przepływ powietrza wokół tylnych kół. W zależności od rozmiaru obręczy, spoilery osłonowe w EQE SUV są instalowane w dwóch długościach.
Osłony podwozia mają uderzające szczegóły, takie jak ząbkowane turbulatory w przedniej części. Zapobiegają one przemieszczaniu się przepływu powietrza w obszarze podwozia. Przepływ jest kierowany w dół z nadkola. Dodatkowo, osłony podwozia w EQE SUV zostały uzupełnione osłoną ramienia napędowego i osłoną sprężyn. Ta ostatnia jest zaprojektowana z nachyleniem, które kieruje przepływ powietrza z baterii do dyfuzora. Kąt dyfuzora tylnego dyfuzora został zoptymalizowany w tunelu aerodynamicznym.
Spoilery boczne i spoiler dachowy na końcu tyłu przesuwają krawędź dachu w tył. W połączeniu z większym zwężeniem, oferuje to korzyści aerodynamiczne. Nawet tylne światła mają zintegrowaną krawędź, która pełni funkcję spoilera. Te detale skutkują aerodynamicznie korzystnym tyłem z ostrymi krawędziami opuszczenia przepływu.
Poniżej przedstawiono przegląd szczegółów rozwoju aerodynamicznego:
Aerodynamicznie korzystna koncepcja wymiarowa
Aerodynamicznie zoptymalizowane koła we wszystkich rozmiarach, w 19-calowym rozmiarze wejściowym z aerodynamicznymi osłonami, a także aerodynamicznie zoptymalizowane opony z poprawioną geometrią
System zarządzania powietrzem chłodzącym
Ciągłe uszczelnienia w obszarze przednim, tzn. między klapą serwisową, czarnym panelem, reflektorami i paskiem świetlnym
Opływowa konstrukcja słupka A i pułapka na wodę dla lepszej widoczności zewnętrznych lusterek nawet w trudnych warunkach pogodowych
Spoilery kół z przodu i z tyłu
Specjalne spoilery osłonowe w tylnej ścianie przed kołami
Spoiler zintegrowany w tylnych światłach
Spoilery boczne i dachowy spoiler na górze tylnej części
Rozbudowane osłony podwozia
Rozbudowane środki uszczelniające i izolacyjne zmniejszają hałas wiatru
W samochodzie elektrycznym, w którym hałas napędu nie jest zauważalny, pasażerowie często bardziej wyraźnie odczuwają hałas wiatru. Dlatego zachowanie akustyczne jest szczególnie ważne. Dużo dopracowania w szczegółach: aby zredukować lub zapobiec niskoczęstotliwościowym hałasom, które mogą być postrzegane jako obniżające komfort, w wielu miejscach nadwozia wypełniono pianką akustyczną.
Wysokoczęstotliwościowe elementy hałasu wiatru zostały również zredukowane w EQE SUV dzięki poprawionym uszczelkom montażu szyby przedniej i na zewnętrznych lustrach. Akustycy aerodynamiki szczególną uwagę zwrócili na uszczelki przejść między pięcioma bocznymi oknami.
Opcjonalny Pakiet Komfort Akustyczny dodatkowo poprawia komfort akustyczny. Obejmuje on akustycznie skuteczne szkło laminowane na szybie przedniej i bocznych oknach drzwi kierowcy i pasażera. Na dachu panoramicznym różne deflektory wiatru, osłony i uszczelki o poprawionej geometrii zapewniają niski poziom hałasu mimo dużego otworu dachu.
Nowy EQE SUV: design wnętrza
EQE SUV opiera się na dużej, elektrycznej platformie Mercedes-EQ. Oprócz tego ma wnętrze, które zostało zgodnie zdigitalizowane.
Standardowa konsola centralna w tylnej części zawiera miękki podłokietnik. Wizualnie przerywa ją przed przejściem do unoszącego się centralnego wyświetlacza. Gładkie przejście z 3D w komorze konsoli centralnej do 2D na ekranie dotykowym jest płynne, to znaczy bez przerywania wyglądu szkła.
Linia wyposażeniowa Electric Art obejmuje luksusowe fotele z bogato wykonanymi pokryciami. Fotele zorientowane na komfort spełniają wysokie wymagania dzięki dostosowanym perforacjom w różnych układach.
Pas wentylacyjny w kokpicie wizualnie przechodzi w przednie drzwi. Unoszący się panel sterujący z wbudowanym otwieraczem drzwi i sterowaniem fotelami przejmuje funkcjonalną interpretację wcześniej czysto dekoracyjnych elementów. Panel centralny drzwi rozwija się w zmysłowym, dynamicznym ruchu z pionowej powierzchni w poziomą i w ten sposób bezproblemowo integruje podłokietnik. Frontowa część podłokietnika zaprojektowana jest jako metalowy element technologiczny, który można wykorzystać jako wolnostojącą rączkę do uchwytu i zawiera przełącznik okna elektrycznego. W ciemności ta unosząca się, awangardowa estetyka robi szczególne wrażenie dzięki koronie światła ambientowego.
Opracowano specjalny scenariusz powitania i pożegnania dla modeli Mercedes-EQ, który jest również skoordynowany z oświetleniem ambientowym.
Kolor i wykończenie: awangarda i tradycja dla wyjątkowej atmosfery
Awangardowe, a także tradycyjne materiały i kolory nadają wnętrzu szczególną atmosferę. Nowoczesna, delikatna struktura NEOTEX łączy w sobie wygląd nubukowej skóry i nowoczesnego neoprenu. Można ją znaleźć na desce rozdzielczej i podłokietniku.
Pięć skoordynowanych kombinacji kolorów we wnętrzu podkreśla poczucie przestronności. EQE SUV zanurza się w progresywnej i luksusowej kolorystyce ciepłych i zimnych tonów, które podkreślają rzeźbiarski i zmysłowy design. Na przykład ciepły, nowoczesny brąz w kolorze sęka łączy się z technicznym, wyglądającym szaro-niebieskim i czarnym biscaya. Kolor różowego złota, pochodzący z elektrycznej cewki, podkreśla design pasa wentylacyjnego i jest używany jako kolor kontrastowy.
Innowacyjne elementy wykończeniowe mają kluczowe znaczenie dla estetyki w EQE. Element wykończeniowy hybrydowy łączy ciepło drewna z techniczną chłodnością prawdziwego aluminium. Element wykończenia w wykończeniu reliefowym w odcieniu antracytowym z kolei zawiera drobne pigmenty metaliczne. Element wykończeniowy wycinany laserowo z wzorem Mercedes-Benz również tworzy wyjątkową atmosferę. Wzór gwiazdki jest wycinany w plastiku i jest adaptacyjnie podświetlany.
Projekt UX: wielość stylów i trybów wyświetlania do wyboru
Zawartość funkcjonalna i struktura obsługi są dostosowane do elektrycznego prowadzenia. Wizualnie wszystkie grafiki zaprojektowane są w nowej kolorystyce niebiesko-pomarańczowej. Klasyczny wyświetlacz kokpitu z dwoma okrągłymi tarczami został zreinterpretowany z cyfrowym świetlnym mieczem w szklanej soczewce. Wszystkie istotne dla jazdy treści są dostępne pomiędzy okrągłymi tarczami.
Wygląd ekranów można spersonalizować za pomocą trzech stylów wyświetlania (Understated, Sport, Classic) i trzech trybów (Nawigacja, Wsparcie, Serwis).
Nowy EQE SUV: bezpieczeństwo pasywne