Mercedes-AMG wprowadziło w 2014 roku wzmocnioną wersję crossovera Mercedes-Benz GLA, rok po premierze koncepcyjnego modelu GLA 45 AMG zaprezentowanego na Los Angeles Auto Show w 2013 roku.
Po zakończeniu kryzysu finansowego klienci zaczęli ponownie poszukiwać pojazdów o wysokich osiągach. Tym razem jednak nie musieli ograniczać się tylko do niepraktycznych samochodów dwuosobowych. Mogli również wybrać kompaktowy crossover, taki jak AMG GLA 45, który potrafiłby bez problemu zdominować nieco starsze superauta, a jednocześnie mógł przewieźć rodzinę czteroosobową w komforcie i z bezpieczeństwem napędu na cztery koła.
AMG wzięło podstawową karoserię GLA i pracowało nad jej wyglądem. Samochód miał prezentować swoje sportowe możliwości nawet w momencie, gdy stał zaparkowany przed pubem. W tym celu przedni zderzak otrzymał nową osłonę chłodnicy ozdobioną podwójnym poziomym pasem, na którym umieszczono emblematu z trzema ramionami gwiazdy. Zderzak został przeprojektowany i wzbogacony o dolną kratkę w kształcie litery A, charakterystyczną dla każdego pojazdu AMG, a także dodano parę wywietrzników bocznych, służących do chłodzenia przednich hamulców. Dodatkowo dolna osłona chroniła zderzak oraz podwozie. Z tyłu GLA 45 wyposażono w szerszy spojler dachowy, który zawierał także trzecie światło stopu.
Wnętrze pojazdu zostało wzbogacone o fotele o wysokich bocznych podparciach, które zastąpiły standardowe kubełki. Niemiecki producent dodał również opcjonalny zestaw sportowych foteli z kontrastowym przeszyciem. Na desce rozdzielczej ekran infotainment umieszczony był w górnej części centralnego panelu, podczas gdy konsola środkowa mieściła dźwignię zmiany biegów, kilka uchwytów na kubki oraz schowek.
Prawdziwa magia AMG działo się pod maską. Silnik o układzie rzędowym, o pojemności dwóch litrów, wspomagany był turbosprężarką podwójnego wirnika. W momencie wprowadzenia na rynek był to najpotężniejszy silnik w tej klasie.
Mercedes GLA45 AMG
Mercedes-AMG kontynuuje swoją inicjatywę produktową: z nowym GLA45 AMG marka wydajnościowa Mercedesa wysyła dynamiczny sygnał w szybko rosnącym segmencie kompaktowych SUV-ów. Połączenie potężnego i charakterystycznego designu, ekskluzywnych wykończeń oraz przewyższającej mocy silnika i osiągów jazdy jest unikalne: na drodze pojawia się najsilniejszy silnik czterocylindrowy seryjnej produkcji na świecie, generujący 265 kW (360 KM) mocy i 450 Newtonometrów momentu obrotowego. Nowy Mercedes-Benz GLA45 AMG jako SUV o wysokiej wydajności również błyszczy, jeśli chodzi o emisję i spalanie.
Przy zużyciu paliwa wynoszącym 7,5 litra na 100 kilometrów (NEDC połączone; CO2: 175 g/km) oraz spełnieniu norm emisji EU 6 Mercedes-Benz GLA45 AMG ponownie udowadnia, że w Mercedes-AMG maksymalna wydajność nie odbywa się kosztem zgodności z normami ekologicznymi. GLA45 AMG zajmuje również pierwsze miejsce pod względem dynamiki jazdy: przyspiesza z zerowej prędkości do 100 km/h w 4,8 sekundy i osiąga maksymalną prędkość 250 km/h (ograniczona elektronicznie). Dzięki połączeniu standardowego napędu na wszystkie koła AMG 4MATIC i 7-biegowej skrzyni biegów AMG SPEEDSHIFT DCT, GLA45 AMG imponuje zarówno sportowym, jak i efektywnym konceptem napędu.
Tobias Moers, Przewodniczący Zarządu Mercedes-AMG GmbH: „Reakcja na koncept GLA45 AMG podczas światowej premiery na Los Angeles International Auto Show potwierdziła naszą decyzję o wprowadzeniu tego nowego modelu AMG. Obecnie nie ma segmentu, który rozwijałby się szybciej niż segment kompaktowych SUV-ów. Dla Mercedes-AMG jest to zatem logiczny krok, aby złożyć dynamiczne oświadczenie w tym segmencie z GLA45 AMG. Nasz nowy SUV o wysokich osiągach oferuje nie tylko najsilniejszy silnik czterocylindrowy seryjnej produkcji na świecie, ale także imponująco niskie wartości zużycia paliwa i emisji. Nie w ostatniej kolejności dzięki napędowi na wszystkie koła AMG 4MATIC, GLA45 AMG jest prawdziwym AMG w kwestii dynamiki jazdy”.
Młoda grupa docelowa: styl, dynamika i niezależność
Oprócz A45 AMG i CLA45 AMG, GLA45 AMG jest trzecim pojazdem z silnikiem turbo czterocylindrowym, który przyciąga młodą grupę docelową. Klienci nastawieni na trendy cenią sobie styl, dynamikę i niezależność – cechy te są doskonale uosobione w nowym SUV o wysokich osiągach z Affalterbach. Spełnianie różnych pragnień klientów zawsze było jedną z mocnych stron Mercedes-AMG. Mercedes-Benz GLA45 AMG rozszerza teraz obszerną linię SUV-ów do pięciu modeli (GLA45 AMG, ML63 AMG, GL63 AMG, G63 AMG i G65 AMG). W ten sposób Mercedes-AMG oferuje najszerszy asortyment SUV-ów wśród wszystkich marek premium o wysokich osiągach.
Cecha charakterystyczna AMG: najsilniejszy seryjny silnik czterocylindrowy na świecie
Najlepszy w swojej klasie: silnik Mercedes-Benz GLA45 AMG w pełni spełnia to stwierdzenie, jak pokazują liczby. Silnik AMG 2.0 turbo to najsilniejszy seryjny czterocylindrowy silnik turbo na świecie. Wytwarza moc 265 kW (360 KM) i osiąga maksymalny moment obrotowy 450 Newtonometrów. Gęstość mocy wynosząca 133 kW (181 KM) stawia silnik turbo AMG o wysokiej wydajności na równi z najsilniejszymi supersamochodami na świecie.
Rozwój silnika turbo o wysokiej wydajności, który należy do rodziny BlueDIRECT, kładł nacisk na zrównoważone ograniczenie emisji cząstek stałych. W związku z tym GLA45 AMG już dziś spełnia drugą fazę norm emisji EU 6, która wejdzie w życie w 2017 roku. Silnik AMG 2.0 turbo czterocylindrowy charakteryzuje się kierowaną spryskiwaczami bezpośrednią wtryskową benzyną z wtryskiwaczami piezoelektrycznymi umieszczonymi centralnie w czterech komorach spalania oraz ciśnieniem wtrysku wynoszącym 200 bar. Połączenie wielokrotnego wtrysku paliwa i wielokrotnego zapłonu iskrą poprawia efektywność paliwową i znacznie zwiększa efektywność termodynamiczną, co prowadzi do niskiej emisji spalin. Wyjątkowa elastyczność systemu wtryskowego zapewnia również dużą swobodę w zakresie aplikacji. W fazie rozruchu zimnego i nagrzewania, która jest kluczowa dla emisji, może być nawet pięć wtrysków na cykl spalania. Jednym z kluczowych czynników ograniczających emisję cząstek stałych w silniku jest zmniejszenie ilości poszczególnych wtrysków.
Dalsze zalety silnika AMG 2.0 turbo czterocylindrowego:
- Odlew piaskowy ze stopu aluminium
- Optycznie zredukowany mechanizm korbowy z kutym wałem korbowym
- Kute tłoki z pierścieniami tłokowymi zoptymalizowanymi pod kątem tarcia
- Technologia NANOSLIDE cylindrów
- System intercoolera powietrze-woda
- Zarządzanie alternatorem
- Funkcja start/stop ECO
- Podwójna turbosprężarka i sportowy układ wydechowy AMG z klapą wydechową
Mercedes-AMG odpowiada na podstawowe wyzwanie związane z reakcją przepustnicy mało pojemnościowego silnika turbo, stosując podwójną turbosprężarkę, maksymalne odciążenie układu wydechowego oraz innowacyjną strategię wtrysku. Technologia podwójnej turbosprężarki pozwala na bardziej spontaniczne budowanie ciśnienia doładowania: wykorzystanie ciśnienia zwrotnego spalin, temperatury spalin oraz pulsu spalin ma pozytywny wpływ. To skutkuje szybszym wzrostem momentu obrotowego już przy niskich prędkościach obrotowych silnika. Pozytywnym efektem ubocznym jest to, że zużycie paliwa i emisja spalin również korzystają na technologii podwójnej turbosprężarki. Przy maksymalnym ciśnieniu doładowania wynoszącym 1,8 bar, silnik AMG 2.0 turbo czterocylindrowy również lideruje w tej kategorii.
Układ wydechowy AMG w GLA45 AMG ma duże średnice rur i automatycznie sterowaną klapę wydechową: ta technologia łączy dwa sprzeczne cele – dynamiczne wrażenia z jazdy i typową dla Mercedesa zdolność do długich podróży. Klapa w tylnym tłumiku jest stale dostosowywana pod kontrolą mapy w zależności od potrzeb wydajności kierowcy, warunków obciążenia i prędkości obrotowej silnika. Dwie prostokątne, chromowane końcówki wydechu systemu wydechowego AMG emitują fascynujący dźwięk wydechu, który jest szczególnie imponujący podczas mocnego przyspieszania. Opcjonalnie dostępny jest również system wydechowy AMG Performance, również wyposażony w klapę wydechową. Klienci, którzy wybiorą ten system, doświadczą jeszcze bardziej atrakcyjnego i charakterystycznego dźwięku silnika.
Produkcja silnika – tradycja ręcznego montażu doskonałości
Silnik AMG 2.0 turbo czterocylindrowy jest montowany ręcznie zgodnie z tradycyjną filozofią AMG „jeden człowiek, jeden silnik”. Oprócz potwierdzenia jakości produkcji, znak AMG na silniku, noszący podpis montażysty silnika, świadczy również o wyjątkowym DNA marki Mercedes-Benz o wysokich osiągach.
Skrzynia biegów AMG SPEEDSHIFT DCT 7-biegowa
Skrzynia biegów AMG SPEEDSHIFT DCT 7-biegowa w Mercedes-Benz GLA45 AMG oferuje trzy różne tryby pracy, funkcję podwójnego sprzęglenia zależną od trybu pracy oraz funkcję RACE START dla optymalnego przyspieszenia. Mocne strony skrzyni biegów z podwójnym sprzęgłem obejmują spontaniczne zmiany biegów bez utraty mocy napędowej, dopasowaną strategię sterowania opartą na funkcjach AMG SPEEDSHIFT, niezwykle płynne zmiany biegów oraz wysoki poziom efektywności.
Czas przełączenia w trybie ręcznym „M” i w trybie sportowym „S” są równie sportowe jak w supersamochodzie SLS AMG GT. Szybkie i precyzyjne opóźnienie zapłonu oraz tłumienie wtrysku przy pełnym obciążeniu prowadzą do jeszcze szybszych zmian biegów w trybach „M” i „S”, z bardziej emocjonującym dźwiękiem. Sterowanie skrzynią biegów w pełni wykorzystuje zalety technologii bezpośredniego wtrysku aż do fizycznych granic: szybsza reakcja silnika zapewnia jeszcze precyzyjniejsze tłumienie wtrysku. Efekt: prędkość zmian biegów i emocjonujące wrażenia dźwiękowe mają duży potencjał do fascynowania.
Kolejną cechą zaprojektowaną w celu zwiększenia wydajności dynamicznej i przyjemności z jazdy jest tzw. „Tryb M chwilowy” – znany z supersamochodu SLS AMG Coupé Black Series.
W trybie „C” (Controlled Efficiency) płynne charakterystyki skrzyni biegów i silnika wspierają oszczędny i komfortowy styl jazdy. Ponadto funkcja start/stop ECO jest aktywna w trybie „C”.
Napęd na wszystkie koła AMG 4MATIC zorientowany na wydajność jako standard
GLA45 AMG jest standardowo wyposażony w zmienny napęd na wszystkie koła AMG 4MATIC. W opracowaniu tego systemu nakierowano na wydajność oraz dynamiczny charakter. System napędu na wszystkie koła optymalnie przenosi moc silnika na drogę i zapewnia doskonałą przyczepność – niezależnie od warunków pogodowych. Podnosi również dynamikę jazdy na najwyższy poziom.
Cała jednostka napędowa charakteryzuje się oszczędzającą wagę i kompaktową konstrukcją: jednostka przeniesienia mocy (PTU) jest w pełni zintegrowana z 7-biegową skrzynią sportową i odpowiada za przekazywanie mocy do tylnego napędu. Dwuczęściowy wał napędowy przekazuje moc silnika do tylnej osi. W interesie korzystnej dystrybucji wagi, elektro-hydraulicznie sterowane sprzęgło wielotarczowe jest integralnie połączone z dyferencjałem tylnej osi. Sterowanie sprzęgłem wielotarczowym wykrywa poślizg przedniej osi. Hydrauliczna pompa natychmiast dociska tarcze i kieruje moment obrotowy silnika do tylnych kół w razie potrzeby. Wszystko to dzieje się bez zauważania przez kierowcę. Dystrybucja mocy jest całkowicie zmienna: podczas normalnej jazdy Mercedes-Benz GLA45 AMG korzysta z napędu na przednią oś dla optymalnej wydajności. Kiedy sytuacja na drodze tego wymaga, zmienny system napędu na wszystkie koła dzieli moment obrotowy pomiędzy przednią i tylną osią w stosunku do 50:50 procent.
Typowe dla AMG, Elektroniczny Program Stabilizacji jest skonfigurowany w trzyetapowym ESP®. GLA45 AMG ma trzy tryby przekładni: „ESP ON”, „SPORT Handling Mode” i „ESP OFF” – umożliwiając kierowcy dostosowanie dynamiki wydajności zgodnie z indywidualnymi potrzebami jednym naciśnięciem przycisku. ESP® Curve Dynamic Assist jest również standardowo wbudowane. Podczas dynamicznego pokonywania zakrętów, niewyczuwalna interwencja hamulca na wewnętrznej tylnej osi tworzy zdefiniowany moment obrotowy wokół osi pionowej. Efekt: GLA45 AMG skręca precyzyjnie i kontrolowanie w każdym momencie, jednocześnie zapobiegając niepożądanym podsterownościom.
Sportowe zawieszenie AMG i wysokowydajny system hamulcowy AMG
Jednym z kluczy do zwinnego prowadzenia jest technologia osi: w celu poprawy dynamiki jazdy, przednia oś McPherson w Mercedes-Benz GLA45 AMG jest wyposażona w sztywniejsze zwrotnice i nową elastokinematykę. Tylny układ czterowahaczowy został również nowo opracowany. Stabilność i precyzja prowadzenia są poprawione dzięki zoptymalizowanej elastokinematyce i sztywnemu połączeniu między podwoziem a nadwoziem. Sportowe zawieszenie AMG z specjalnie dostosowanymi jednostkami sprężyn i amortyzatorów oraz większymi stabilizatorami zapewnia wysoką przyczepność boczną i zredukowane przechyły nadwozia w szybkich zakrętach. Performance suspension AMG z twardszym dostrojeniem sprężyn i amortyzatorów jest dostępne jako opcjonalne wyposażenie.
Sensoryczne sportowe wspomaganie kierownicy AMG z ściśle zależną od prędkości mocą wspomagania zapewnia wysoką precyzję kierowania i zwinność. Wysokowydajny system hamulcowy AMG z wentylowanymi, nawiercanymi tarczami hamulcowymi we wszystkich kołach oraz szarymi malowanymi zaciskami hamulcowymi zapewnia natychmiastowe i niezawodne spowolnienie. Czerwone zaciski hamulcowe są dostępne jako opcjonalne wyposażenie.
Trzy atrakcyjne felgi aluminiowe AMG do wyboru
W standardzie GLA45 AMG jeździ na 5-ramiennych felgach aluminiowych AMG w kolorze tytanowym z wysokim połyskiem, z oponami o rozmiarze 235/45 R 19. Jako opcjonalne wyposażenie z AMG Performance Studio, klienci mogą wybrać większe 10-ramienne felgi aluminiowe AMG z oponami o rozmiarze 235/40 R 20 – są one dostępne w kolorze tytanowym z wysokim połyskiem lub malowane na matowo czarne z wysoką krawędzią obręczy.
Potężny i charakterystyczny: zmysłowa klarowność plus elementy ekskluzywne dla AMG
Design GLA45 AMG emanuje fascynacją ze względu na swoją potężną i charakterystyczną osobowość. Jako potężny model topowy AMG w klasie GLA, SUV o wysokiej wydajności łączy charakterystyczną zmysłową klarowność Mercedesa jako wyraz nowoczesnego luksusu z muskularnymi elementami ekskluzywnymi dla AMG. Przedni zderzak AMG z przednim splitterem i kratką chłodnicy AMG „twin blade” zapewniają sportowe akcenty – oba są malowane na matowy tytanowy szary. Całkowicie nowością jest charakterystyczny napis AMG po bokach między żebrami kratki chłodnicy. To sprawi, że wszystkie nowe modele AMG będą łatwe do rozpoznania w przyszłości. Czarne flici (elementy deflektorów powietrza) nad dużymi wlotami powietrza po bokach wskazują na motorsport. Reflektory bi-ksenonowe są standardem.
Z boku uwagę przyciągają charakterystyczne felgi aluminiowe AMG w trzech wersjach designu. Panele progowe z matowymi tytanowymi wstawkami, napis „TURBO AMG” na przednich błotnikach i aluminiowe relingi dachowe nadają Mercedes-Benz GLA45 AMG wyjątkowy charakter. Tył dominowany jest przez wkładkę dyfuzora z matowym tytanowym wykończeniem oraz prostokątną, chromowaną osłonę końcówki podwójnego układu wydechowego AMG.
Następujące opcjonalne elementy wyposażenia AMG mogą poprawić design zewnętrzny:
- Pakiet aerodynamiczny: większy przedni splitter, dodatkowe flici w przednim zderzaku, tylni spojler, pakiet Night
- Kotwy lusterka zewnętrznego z włókna węglowego
- Pakiet zewnętrzny z włókna węglowego: przedni splitter z włókna węglowego, wstawka w panelu bocznym i wykończenie tylnego zderzaka, z podwójnym ostrzem kratki chłodnicy w srebrnym chromie
- Tylni spojler
- Pakiet Night: okna prywatności, czarny anodowany pasek dekoracyjny, wloty kratki chłodnicy w srebrnym chromie; wysoki połysk czarny przedni splitter, lusterka zewnętrzne, wstawka w panelu bocznym i wykończenie zderzaka, dwie końcówki z czarnym prostokątnym wykończeniem
- Czerwone malowane zaciski hamulcowe z czarnym napisem AMG
- Design wnętrza: wysoka jakość, sportowy, ekskluzywny
Jak w każdym samochodzie wysokiej wydajności AMG, wnętrze GLA45 AMG cieszy się swoją wysoką jakością połączoną ze sportowym stylem i ekskluzywnymi cechami wyposażenia. Fotele sportowe w sztucznej skórze ARTICO / mikrowłóknie DINAMICA z czerwonym kontrastowym szwem i czerwonymi pasami bezpieczeństwa designo są standardem, podobnie jak jednostka sterująca AMG. Trójramienna kierownica sportowa z nappa w wysokiej jakości skórze z kontrastowym czerwonym szwem, perforowaną skórą w strefie uchwytu oraz łopatkami do zmiany biegów pozwala na doskonałą kontrolę pojazdu. Zestaw wskaźników AMG z 2-rurkowym designem i centralnym wyświetlaczem kolorowym, głównym menu AMG oraz RACETIMER są dostępne, aby informować kierowcę. Po otwarciu drzwi kierowca witany jest ekranem powitalnym AMG. Wykończenie deski rozdzielczej jest z aluminium szczotkowanego, które w połączeniu z aluminiowymi progami drzwiowymi AMG z szczotkowanej stali nierdzewnej podkreśla wysoką jakość i ekskluzywną atmosferę wewnątrz GLA45 AMG.
Wnętrze można ulepszyć o następujące opcjonalne dodatki AMG:
Ekskluzywny pakiet
- Sportowa kierownica w czarnej skórze nappa / Alcantara® z dźwignią wyboru E-SELECT z wytłoczonym znakiem AMG oraz elektronicznym kluczem głównym z emblematem AMG, dywaniki podłogowe z haftowanym napisem AMG
- Fotele sportowe tapicerowane w sztucznej skórze ARTICO/Mikrowłóknie DINAMICA dla kierowcy i pasażera z przodu, z bardziej wyprofilowanym kształtem siedziska dla lepszego wsparcia bocznego i z integralnymi zagłówkami, czerwonymi pasami bezpieczeństwa designo
- Wykończenie z włókna węglowego
- Czarna, szara krystaliczna, orzechowa lub czarna tapicerka RED CUT
- Ekspresyjny i ekskluzywny: GLA45 AMG „Edition 1”
Mercedes-Benz GLA45 AMG „Edition 1” to opcjonalna oferta. Ekspresyjny układ ekskluzywnych detali na zewnątrz i wewnątrz wzbudza czystą fascynację. Czarne, błyszczące wykończenie pakietu aerodynamicznego z większym przednim splitterem, dodatkowymi flikami w przednim zderzaku i tylnym skrzydłem tworzy bezkompromisowe wrażenie toru wyścigowego. Srebrne szare/czerwone pasy AMG na bokach pojazdu poniżej „linii spadku” pozostawiają trwałe wrażenie. Uzupełniają je czerwone akcenty na kratce chłodnicy, lusterkach zewnętrznych, wkładce dyfuzora i tylnym skrzydle. Idealnym uzupełnieniem są czerwone malowane zaciski hamulcowe i felgi aluminiowe AMG w matowej czerni z czerwonymi krawędziami. Felgi aluminiowe posiadają specjalne osłony centralne z wyglądem blokady centralnej i są wyposażone w opony o rozmiarze 235/40 R 20. Pakiet nocny AMG jest również częścią standardowego wyposażenia, podobnie jak emblemat „Edition 1” na przednim błotniku. Lakier metaliczny: czarny kosmos, srebrny polar i szary górski są dostępne jako alternatywa dla białego lakieru z cirrus.
Wnętrze GLA45 AMG „Edition 1” dominuje kolor czarny i czerwony. Czerwony kontrastowy szew zdobi fotele sportowe AMG w sztucznej skórze ARTICO/mikrowłóknie DINAMICA, centralne panele drzwiowe, górną część deski rozdzielczej z sztucznej skóry ARTICO/mikrowłóknie DINAMICA oraz kierownicę z nappa/ mikrowłóknie DINAMICA. Inne wizualne akcenty to dźwignia E-SELECT z wytłoczonym znakiem AMG i odznaka „Edition 1” na jednostce sterującej AMG. Ekskluzywne wykończenie deski rozdzielczej idealnie pasuje do pasów wyścigowych AMG po bokach pojazdu. Powierzchnia wysokiej jakości ma przekonujący wygląd i wrażenie: błyszczące i matowe elementy tworzą ekscytującą zabawę z wzorem diamentowym i napisem AMG po prawej stronie.