Mercedes-Benz wprowadził odświeżoną wersję modeli GLA w 2017 roku, cztery lata po premierze tego modelu, a także ulepszono wersję 45 AMG.
GLA był najmniejszym crossoverem w rodzinie Mercedes-Benz, a wersja AMG 45 była jego najsilniejszą odmianą. Niemiecki producent nie ograniczył się jedynie do dodania kilku emblematów oraz pakietu aerodynamicznego do standardowego GLA. Model GLA 45 AMG przeszedł kompleksową modernizację.
W 2017 roku, tylko wprawne oko mogło dostrzec różnice między odświeżoną a poprzednią wersją. Nowa wersja była jednak wyposażona w reflektory pełno-LED jako standard. Inną widoczną zmianą był dolny fragment przedniego zderzaka, w którym producent dodał prostą listwę na dole zamiast wygiętej, stosowanej w poprzedniku. Dodatkowo, wloty powietrza po bokach były proste, a nie skośne. Z tyłu pojazdu dodano chromowaną listwę otaczającą dolny dyfuzor.
Wnętrze zostało wzbogacone przez AMG o ulepszone wykończenie z kontrastowym przeszyciem. W zestawie wskaźników zmieniono czcionkę na tarczach. Na kierownicy z płaskim dołem dodano znacznik na godzinie dwunastej. Nowy system kamer zapewniał widok z lotu ptaka, co było przydatne podczas manewrów parkowania.
Pod maską AMG zainstalowało ten sam ręcznie wykonany silnik o pojemności 2.0 litra, ale o mocy 380 KM. Mercedes-Benz zrezygnował z poprzedniej wersji 260 KM.
Nowo zaprojektowane Mercedes-Benz GLA rozpoczyna rok modelowy 2018 od wyraźnych akcentów wizualnych w designie wnętrza i nadwozia oraz zaktualizowanego wyposażenia. Dzięki temu wygląd kompaktowego SUV-a zyskuje znacznie bardziej dynamiczny charakter. Na szczycie serii modelowej znajduje się Mercedes-AMG GLA45, który oferuje szczególnie sportowe wyposażenie dzięki Pakietowi AMG Performance Studio.
GLA został po raz pierwszy zaprezentowany w 2013 roku i od tego czasu stał się modelem sukcesu w segmencie, który ukształtował i zdefiniował na nowo. GLA charakteryzuje się sportowo-dynamicznym designem oraz zwinnym prowadzeniem. Jako pierwszy kompaktowy SUV marki Mercedes-Benz, wprowadził powiew świeżości do swojego segmentu rynkowego i ustanowił tam swoją pozycję jako istotny gracz.
Z siedmioma seriami modelowymi (GLA, GLC, GLC Coupe, GLE, GLE Coupe, GLS i G), Mercedes-Benz może pochwalić się najszerszą ofertą SUV-ów spośród wszystkich europejskich producentów premium, co pozwala zaspokoić wszystkie indywidualne wymagania mobilności swoich klientów.
Ekspresyjny design, osiągi techniczne
Ekspresyjny design z wyraźnym charakterem SUV-a i osiągi techniczne pozostają najważniejszymi powodami zakupu GLA dla większości klientów.
Klienci mają do wyboru opcjonalne zawieszenie off-road, które podnosi nadwozie o 30 milimetrów, co skutkuje lepszymi właściwościami terenowymi, wyższą pozycją siedzącą oraz wyrazistym wyglądem samochodu terenowego.
Zmodyfikowane zderzaki, nowe wzory kół oraz nowy atrakcyjny kolor „Canyon Beige” charakteryzują model z 2018 roku na pierwszy rzut oka. GLA tym samym wizualnie podkreśla swoje SUV-owe geny w jeszcze większym stopniu niż wcześniej. Dotychczasowe opcjonalne reflektory bi-xenonowe ustępują miejsca wydajnym reflektorom LED, które charakteryzują się temperaturą barwową zbliżoną do światła dziennego.
Wartościowe ulepszenia wnętrza i nadwozia
Atrakcyjnie zaprojektowane wnętrze GLA z wysokiej jakości materiałów i doskonałym wykonaniem wzbogacono nowymi pokrowcami na siedzenia oraz elementami wykończenia, a także chromowanymi panelami sterującymi. Wolnostojący 8-calowy wyświetlacz mediów jest smukły i łatwy do odczytania, podobnie jak nowe wskaźniki z czerwonymi wskazówkami. Kontrolki przełączników do elektrycznej regulacji siedzeń w drzwiach zyskały niewielkie, ale efektowne akcenty w srebrnym chromie, a schowek w konsoli centralnej jest również otoczony chromową ramką. Dodatkowo, pierścienie wentylacji klimatyzacji są bardziej wyraźnie podkreślone, co podkreśla harmonijny SUV-owy styl wnętrza.
Wyjątkowo dostępna w tym segmencie rynkowym, kamera 360-stopniowa rejestruje bezpośrednie otoczenie samochodu, które są pokazywane jako pełnoobrazowy obraz lub w siedmiu różnych widokach podzielonego ekranu na wyświetlaczu mediów. Wśród nich znajduje się także wirtualny widok z góry na samochód, uzyskany z danych czterech kamer: przedniej, do wstecznego parkowania oraz jedna kamera w każdym z zewnętrznych lusterek.
Pakiet wnętrza, zawierający standardowe sportowe siedzenia, nadal jest dostępny jako opcja i skierowany jest do szczególnie sportowych klientów.
Pakiet Night obejmuje 19-calowe koła AMG oraz czarne obramowanie okien, lustra zewnętrzne, relingi dachowe, końcówki wydechu oraz akcenty zewnętrzne, które podkreślają sportowy wygląd GLA.
Celnie: światło LED zmienia noc w dzień
Opcjonalnie dostępne w modelu GLA250, a standardowo w AMG GLA45, reflektory LED High Performance zastępują obecnie dostępne reflektory bi-xenonowe. Oprócz doskonałego oświetlenia, te reflektory charakteryzują się temperaturą barwową zbliżoną do światła dziennego i odciążają wzrok podczas jazdy w nocy. Zużycie energii jest również niższe: około 60 procent mniej niż w przypadku xenonów i około 70 procent mniej niż w przypadku halogenów. Reflektory mijania wykorzystują technologię projekcyjną LED, a światła drogowe technologię reflektorów LED. Kierunkowskazy, światła dzienne i światło pozycyjne są zaprojektowane jako wielofunkcyjne światłowody, co umożliwia niezrównany styl dzięki wyższym stopniom swobody projektowej. Dla większej wygody, zmiana żarówki nie jest już konieczna przez cały okres eksploatacji samochodu.
Zwiększona aerodynamika
W modelu GLA Mercedes-Benz zachwyca również pod względem jakości aerodynamicznej. Dobre właściwości przepływu, które decydująco przyczyniają się do niskiego zużycia paliwa w codziennych warunkach oraz przyjemnie dyskretnego poziomu hałasu nawet przy wyższych prędkościach, osiągnięto dzięki licznym optymalizacjom aerodynamicznym w tunelu aerodynamicznym w Sindelfingen. Należą do nich niski krok słupka A z odpowiednią geometrią oraz aerodynamicznie zoptymalizowane obudowy lusterek zewnętrznych. Obszerne wykończenie na głównym podłogu, dodatkowe wykończenie w środkowej części tylnej osi oraz nawet aerodynamicznie zoptymalizowany tłumik tylny z podłączonym dyfuzorem dodatkowo poprawiają przepływ powietrza pod podwoziem. Starannie zaprojektowany spoiler dachowy, specjalnie uformowane lampy tylne oraz dyskretne tylne skrzydła również zapewniają, że przepływ powietrza na końcu nadwozia jest aerodynamicznie optymalny.
Bezpieczeństwo na pierwszym miejscu: autonomiczne hamowanie i ostrzeżenia o senności
Bezpieczeństwo pojazdu jest priorytetem w Mercedes-Benz. GLA oferuje standardowo „Aktywną Pomoc Hamowania”: ostrzega kierowcę, jeśli odległość do pojazdu z przodu jest niewystarczająca i w razie potrzeby zapewnia hamowanie dostosowane do sytuacji. Jeśli system wykryje, że kierowca reaguje zbyt późno, inicjuje autonomiczne hamowanie, aby zapobiec kolizji lub zminimalizować jej skutki. GLA jest również standardowo wyposażony w „ATTENTION ASSIST”, który może wykrywać typowe oznaki senności na podstawie zachowania kierownicy i ostrzegać kierowcę.
Więcej komfortu na końcu
Tylna przestrzeń GLA również była w centrum uwagi inżynierów, którzy zintegrowali nowe funkcje. Dzięki opcjonalnemu systemowi HANDS-FREE ACCESS, dostępnym wyłącznie w tym segmencie, bagażnik można otwierać i zamykać ruchem stopy, bez użycia rąk. Procedura ta może być realizowana w dowolnym momencie, a ewentualne przeszkody natychmiast zatrzymują proces.
Nowy Mercedes-AMG GLA45
Mercedes-AMG kontynuuje swoją inicjatywę modelową z pełnym impetem, wzbogacając jednocześnie GLA45 wizualnie i technicznie. Dzięki inteligentnym rozwiązaniom aerodynamicznym, takim jak przeprojektowany przedni zderzak oraz spoiler dachowy, udało się zwiększyć dynamikę jazdy i stabilność, jednocześnie redukując opór powietrza.
Wyróżniającą cechą nowego Mercedes-AMG GLA45 jest zaostrzony przedni fragment. Przedni zderzak zyskał jeszcze bardziej dynamiczny kształt, nowe kratki wlotowe powietrza, wstawki w srebrnym chromie oraz flici w wysokim połysku czarnym. Te prowadzą przepływy chłodzącego powietrza do chłodnic pojazdu jeszcze skuteczniej. Niektóre wcześniejsze opcjonalne elementy, takie jak reflektory LED High Performance, są teraz częścią standardowego wyposażenia. Podwójne żaluzje na chłodnicy AMG Twin Blade są teraz w srebrnym chromie, podobnie jak wstawki w panelach progowych. Dodatkowo dostępne są aluminiowe koła wieloramienne o średnicy 20 cali w dwóch wariantach kolorystycznych: matowa czerń z błyszczącą krawędzią lub pomalowana na szaro tytanowo z błyszczącym wykończeniem.
Wyróżniającymi cechami na końcu nadwozia są nowa wstawka dyfuzora w tylnym zderzaku, wykończenie w srebrnym chromie oraz nowa wstawka spoilera na dachu, które pomagają poprawić dynamikę jazdy nowego GLA45.
Wyrafinowane wnętrze z ekskluzywnymi akcentami
Wnętrze również zostało w podobny sposób ulepszone. Deska rozdzielcza standardowo pokryta jest MB-Tex i zyskała ekskluzywne akcenty z czerwonym kontrastowym przeszyciem.
Kolejnym akcentem jest obszerne wykończenie, rozciągające się niemal na całą szerokość pojazdu: jego zasadnicza struktura jest matowa z błyszczącą powierzchnią i nosi napis AMG. Jest dostępne w wersji czarno-czerwonej (standard) lub czarno-srebrnej w zależności od wyboru tapicerki.
Zestaw wskaźników zyskał nowy wygląd, nowe wskazówki z czarnym środkiem oraz chromowana ramka wokół dźwigni zmiany biegów również zapewniają sportowe odczucie w kokpicie.
Dalsze opcje dla komfortu i sportu
Nowe elementy wyposażenia, dostępne opcjonalnie, obejmują m.in. kamerę 360-stopniową. Dzięki czterem sieciowym kamerom, ten system ułatwia parkowanie i manewrowanie z realistycznym widokiem otoczenia. Samochód i jego otoczenie mogą być przedstawione na wyświetlaczu mediów z perspektywy ptaka, a przeszkody poniżej linii okna są również widoczne dla kierowcy.
Bezprecedensowo zwrotny, ręcznie wykonany silnik turbo 2.0L
Z maksymalną mocą 375 KM i momentem obrotowym 350 lb-ft, Mercedes-AMG GLA45 należy do najpotężniejszych samochodów w swoim segmencie. Prędkość od 0 do 60 mph osiąga w zaledwie 4,3 sekundy. Ekstremalnie zwrotny ręcznie wykonany silnik turbo AMG 2.0L o czterech cylindrach łączy ekscytujące osiągi z wzorową efektywnością, osiągając nowy kamień milowy: stosunek mocy do pojemności skokowej wynoszący 187,5 KM ustanawia rekord dla silnika seryjnego z czterema cylindrami – podnosząc silnik AMG do poziomu rasowych supersamochodów.
Jednym z zaawansowanych technologicznie komponentów silnika turbo o czterech cylindrach jest kierowana przez spray bezpośrednia wtrysk benzyny. Wtryskiwacze piezoelektryczne umieszczone centralnie w czterech komorach spalania wtryskują paliwo pod ciśnieniem do 200 bar. Połączenie wielokrotnego wtrysku paliwa i wielopunktowego zapłonu poprawia ekonomikę paliwową i znacząco zwiększa efektywność termodynamiczną, prowadząc do niskiej emisji spalin. Turbosprężarka twin-scroll oraz maksymalne odciążenie układu wydechowego poprawiają generowanie ciśnienia doładowania, a zatem reakcję silnika na pedał gazu.
Na drodze, turbodoładowany, ręcznie wykonany silnik AMG 2.0L czterocylindrowy zachwyca niezwykle szybkim reakcjami na ruchy pedału gazu, wysokim momentem obrotowym, ogromną elastycznością i emocjonalnym brzmieniem silnika. W standardzie układ wydechowy posiada automatycznie sterowaną klapę wydechową. Intensywność dźwięku silnika zmienia się w zależności od aktualnie aktywnego trybu jazdy AMG DYNAMIC SELECT.
Opcjonalny układ wydechowy AMG Performance Exhaust System® sprawia, że dźwięk jest jeszcze bardziej sportowy dzięki zmodyfikowanej budowie układu tłumienia, co intensyfikuje emocjonalne wrażenia dźwiękowe. Można go regulować przy pomocy wyboru programu jazdy lub włącznika. Wnętrze wrażliwe dźwięki można odczuć jeszcze intensywniej za naciśnięciem przycisku dzięki wzmocnionemu dźwiękowi dolotowemu silnika.
Krótsze przełożenia: sportowa skrzynia biegów AMG SPEEDSHIFT DCT 7-biegowa
Zwrotność i dynamiczne przenoszenie mocy wspomaga sportowa skrzynia biegów AMG SPEEDSHIFT DCT 7-biegowa. Dzięki krótszym przełożeniom wybranym w biegach od trzeciego do siódmego, kierowca odczuwa jeszcze bardziej atrakcyjne przyspieszenie we wszystkich zakresach prędkości. Wraz z optymalną reakcją i czasami zmiany biegów, bliższe rozłożenie przełożeń zapewnia lepsze przejścia przy redukcji biegów.
Najlepsza przyczepność w standardzie: system napędu na wszystkie koła AMG Performance 4MATIC
Dla optymalnej przyczepności nawet w trudnych warunkach drogowych, standardowy napęd na wszystkie koła AMG Performance 4MATIC przekazuje moc napędu na wszystkie koła. Moment obrotowy jest płynnie i zmiennie rozdzielany między oś przednią a tylną. Taka konfiguracja zapewnia optymalne połączenie sportowości, efektywności i przyczepności w zależności od sytuacji. Wiele tarcz sprzęgłowych zintegrowanych w dyferencjale tylnej osi z kontrolą AMG-specyficzną przekazuje moment obrotowy silnika na tylne koła, gdy przednie koła tracą przyczepność. Zakres przełożenia waha się między czysto napędem na przednie koła a proporcją 50:50 dla przednich i tylnych kół.
Pakiet AMG Performance Studio świętuje sukcesy kompaktowych samochodów AMG
Dzięki modelom CLA45 i GLA45, Mercedes-AMG pozyskał nowe grupy klientów i przyczynił się do sukcesu marki sportowych samochodów i wysokich osiągów. Mercedes-AMG teraz świętuje najlepiej sprzedające się modele za pomocą ekskluzywnego Pakietu AMG Performance Studio, który jest dostępny dla CLA45 i GLA45 i obejmuje szczególnie sportowe wyposażenie.
Specjalne modele wyposażone w ten pakiet malowane są wyłącznie w kolorze Night Black lub Cosmos Black, a ich unikalne połączenie matowego szaro-grafitowego z żółtymi akcentami sprawia, że są od razu rozpoznawalne. Ekskluzywne wrażenie podkreślają lekkie koła aluminiowe w matowej czerni z żółtymi krawędziami oraz czarna malowana podwójna żaluzja w chłodnicy. Żółte akcenty charakteryzują przedni zderzak, obudowy lusterek zewnętrznych, wstawki w progach, dyfuzor tylny i tylne skrzydło w GLA45.
Specjalny charakter dodatkowo podkreślają sportowe paski AMG w matowym szaro-grafitowym (oklejone) na masce, dachu, klapie bagażnika i bokach samochodu.
Wysokiej jakości wnętrze z żółtymi akcentami
Wnętrze również charakteryzuje się bogatym wyposażeniem i żółtymi akcentami. Fotele sportowe AMG w MB-Tex / DINAMICA z żółtymi wykończeniami, a także kierownica AMG DINAMICA Performance, tylna kanapa, deska rozdzielcza, linie pasa (tylko w CLA45) oraz podłokietniki również mają żółte akcenty. Dodatkowe akcenty to panele progowe w szaro-grafitowym z żółtym logo AMG, dywaniki z żółtymi krawędziami, logo AMG w żółtym oraz żółte wloty powietrza.