Wojna o moc silników objęła wszystkie klasy i rozmiary, a Mercedes-AMG stworzył model GLC 43 z jedynym celem: dostarczyć osiągi sportowego samochodu w kompaktowym SUV-ie.
Konkurując z Porsche Macan i BMW X3 M, inżynierowie z Mercedes-AMG pracowali nad SUV-em GLC, aby poprawić jego osiągi. Efektem tej pracy był potężny pojazd, który potrafił przyspieszyć od zera do 60 mil na godzinę w mniej niż pięć sekund. Ale to nie wszystko, co oferował ten kompaktowy, premium samochód.
W porównaniu do swojego „brata” z gamy Mercedes-Benz, GLC 43 AMG wyróżniał się nowym przodem z chromowaną listwą w grille zaprojektowanym w technologii 3D. Zderzak z przodu był inny i miał charakterystyczny niższy grill AMG w kształcie litery A, a boczne kratki miały dwie poziome listwy. Po bokach GLC 43 zainstalowano zestaw 19-calowych felg aluminiowych o wysokim połysku i podwójnym wzorze. Z tyłu, na dolnej krawędzi, cztery kwadratowe końcówki wydechu dopełniały pakiet AMG.
Wnętrze GLC 43 było wyposażone w sportowe fotele kubełkowe z przodu z czarną tapicerką z sztucznej skóry ARTICO i mikrofibry oraz czerwonym kontrastowym przeszyciem. Z tyłu ławka dla trzech pasażerów również była w tej samej stylistyce. Dodatkowo, w ramach pakietu AMG, producent dodał czerwone pasy bezpieczeństwa dla wszystkich pięciu pasażerów.
Pod maską AMG zainstalowało silnik V-6 z podwójnym turbodoładowaniem, który dostarczał 367 KM do wszystkich czterech kół za pośrednictwem 9-biegowej automatycznej skrzyni biegów. Zawieszenie pneumatyczne przyczyniło się do zwiększenia prędkości pokonywania zakrętów. Dodatkowo, efektywność paliwowa GLC 43 została poprawiona dzięki systemowi dezaktywacji cylindrów.
Średniej wielkości SUV zyskuje wyjątkowo dynamiczny model w postaci nowego Mercedes-AMG GLC43 4MATIC. Silnik V6 biturbo o pojemności 3.0 litra, mocy 270 kW (367 KM), automatyczna skrzynia biegów 9G-TRONIC o skróconych czasach zmiany biegów oraz AMG performance 4MATIC z napędem na cztery koła z preferencjami na tył stanowią solidną podstawę dla wyjątkowo dynamicznych doświadczeń za kierownicą. Autonomiczny design oraz specjalnie dostosowane sportowe zawieszenie oparte na AIR BODY CONTROL z regulacją tłumienia podkreślają przynależność do świata Mercedes-AMG Driving Performance.
Po rekordowych sprzedażach w 2015 roku Mercedes-AMG kontynuuje ścieżkę wzrostu: oferta produktowa będzie również w 2016 roku rozszerzana w szybkim tempie. „Z nowym GLC43 4MATIC po raz pierwszy oferujemy model AMG w segmencie średniej wielkości SUV. Nowy SUV z Affalterbach stanowi zwieńczenie oferty GLC i w portfolio AMG wypełnia lukę między GLA a GLE”, mówi Tobias Moers, prezes Mercedes-AMG GmbH.
Silnik V6 biturbo o pojemności 3.0 litra jest stosowany w wielu modelach AMG i jest jedyną wersją sześciocylindrową dostępną w GLC. Oferuje maksymalną moc 270 kW (367 KM) i maksymalny moment obrotowy wynoszący 520 Nm. GLC43 4MATIC przyspiesza od zera do 100 km/h w 4.9 sekundy, a jego prędkość maksymalna jest elektronicznie ograniczona do 250 km/h. Nowo opracowana oś przednia, napięte elastokinetyki oraz wysoce precyzyjne, wrażliwe na prędkość AMG sportowe wspomaganie kierownicy znacząco przyczyniają się do zwinności jazdy.
Wysoka moc, niskie zużycie: silnik AMG V6 biturbo 3.0 litra
Silnik AMG V6 biturbo 3.0 litra charakteryzuje się potężną mocą oraz niskim zużyciem paliwa i emisją spalin. Dwa turbosprężarki umieszczone blisko silnika działają szczególnie szybko. Wysoka moc 270 kW (367 KM) wynika m.in. z wyższego ciśnienia doładowania wynoszącego 1.1 bar. Wraz z momentem obrotowym wynoszącym 520 Nm od 2500 do 4500 obr/min silnik uwalnia wysoki poziom dynamiki i reaktywności. Powłoka NANOSLIDE® na cylindrach została również zoptymalizowana w silnikach hybrydowych V6 turbo Mercedes-Benz Formuły 1. Jest szczególnie trwała, a przez to odporna na zużycie, co dodatkowo zmniejsza tarcie, przyczyniając się do wyższej efektywności. To samo dotyczy spryskującego wielokrotnego wtrysku z ciśnieniem paliwa sięgającym do 200 bar. Silnik AMG można rozpoznać po czerwonym, aluminiowym wstawce na pokrywie silnika.
Krótkie czasy zmiany biegów, wysoka efektywność: 9G-TRONIC
Automatyczna skrzynia biegów 9G-TRONIC jest szczególnie dostosowana do wymagań GLC43 4MATIC. Dzięki oprogramowaniu modelowemu, deweloperzy AMG zdołali skrócić czasy zmiany biegów w 9-biegowej skrzyni. Wielokrotne redukcje biegów umożliwiają jeszcze szybsze przyspieszenia, a funkcja podwójnego sprzęgła w trybach „Sport” i „Sport Plus” zapewniają jeszcze bardziej emocjonujące wrażenia z jazdy. Zdefiniowane korekty zapłonu pozwalają na szybsze zmiany biegów niż w trybach „Eco” i „Comfort”. Tryb „Manual” można wybrać za pomocą osobnego przycisku na konsoli centralnej. Zmiany biegów są uzależnione od wybranego trybu, a kierowca może zmieniać biegi za pomocą łopatek na kierownicy. Ponadto skrzynia biegów pozostaje na wybranym biegu i nie zmienia automatycznie biegu na wyższy, gdy obroty silnika osiągają limit.
Więcej zwinności: sportowe zawieszenie oparte na AIR BODY CONTROL
Aby zwiększyć zwinność, bardziej neutralne właściwości w zakrętach oraz lepszą przyczepność nawet przy intensywnym użytkowaniu, deweloperzy z Affalterbach zaprojektowali autonomiczne sportowe zawieszenie oparte na systemie AIR BODY CONTROL. Również odpowiednio dostosowany, system regulacji tłumienia ADS PLUS można ustawić w trzech trybach: „Comfort”, „Sport” i „Sport Plus”. Dzięki temu zwiększa się pochylenie osi kół pomiędzy wysokim komfortem na długich trasach a sportową dynamiką jazdy.
Oś przednia z czterema wahaczami jest wyposażona w specjalne zwrotnice i łożyska nośne; wszystkie komponenty zostały zoptymalizowane pod kątem sztywności. Bardziej negatywne pochylenie na przedniej osi oraz na tylnej osi wielowahaczowej poprawiają dynamikę boczną. Elastokinetyka obu osi została zaprojektowana jako bardziej sztywna. Suma tych działań poprawia zwinność i zwiększa dynamikę.
Napęd tylny i zwinny: AMG Performance 4MATIC
Standardowy napęd na wszystkie koła AMG performance 4MATIC charakteryzuje się rozkładem momentu obrotowego z przewagą na tył wynoszącą 31% na osi przedniej oraz 69% na osi tylnej. Takie ustawienie zapewnia lepszą dynamikę jazdy oraz większe przyspieszenie boczne na drodze, a także poprawia przyczepność podczas przyspieszania.
Właściwości jednym dotknięciem: AMG DYNAMIC SELECT
Dzięki pięciu trybom DYNAMIC SELECT: Eco, Comfort, Sport, Sport Plus i Individual, kierowca może dostosować charakterystyki GLC43 4MATIC do swoich indywidualnych preferencji jednym dotknięciem. Zakres dostępnych opcji obejmuje od efektywnego i komfortowego po niezwykle sportowy. Zmienia to kluczowe parametry, takie jak reakcja silnika, skrzyni biegów, zawieszenia i kierownicy. Niezależnie od trybów DYNAMIC SELECT, kierowca ma możliwość naciśnięcia przycisku „M” w celu bezpośredniego przełączenia na tryb manualny, w którym zmiany biegów wykonywane są wyłącznie za pomocą łopatek na kierownicy.
Programy napędu DYNAMIC SELECT „Sport” i „Sport Plus” są jeszcze mocniej skonfigurowane pod kątem dynamiki jazdy w GLC43 4MATIC niż w modelach produkcyjnych. Dzięki bardziej zwrotnej, bezpośredniej charakterystyce pedału gazu oraz bardziej emocjonującym zmianom biegów z krótszymi czasami zmiany, funkcją podwójnego sprzęgła i wyłączaniem cylindrów. Wyższe obroty jałowe ułatwiają jeszcze szybsze ruszanie i przyspieszanie z miejsca.
Aby zwiększyć efektywność, w trybie „Eco” funkcja ECO start/stop oraz funkcja suny zmniejszają zużycie paliwa: gdy kierowca zwalnia pedał gazu w przedziale prędkości od 60 do 160 km/h, sprzęgło zostaje rozłączone, a silnik odłączony od układu napędowego. Elektronika redukuje obroty silnika do poziomu jałowego, a opór ruchu jest zmniejszany przez siły sprężania i tarcia silnika w trybie luzu.
Bezpośrednio i z wyraźnym sprzężeniem: wrażliwe na prędkość sportowe wspomaganie kierownicy
Sportowe wspomaganie kierownicy, wrażliwe na prędkość, ma zmienny współczynnik w GLC43 4MATIC. Wyróżnia się precyzyjnym, autentycznym sprzężeniem zwrotnym. Wspomaganie siły kierownicy jest zmienne w strojeniu „Comfort” lub „Sport”. Odpowiednie charakterystyki są automatycznie aktywowane w zależności od wybranego trybu DYNAMIC SELECT lub mogą być spersonalizowane w trybie „Individual”.
Duży układ hamulcowy z wentylowanymi tarczami hamulcowymi skutecznie i szybko spowalnia sportowego SUV-a. Na osi przedniej zastosowano perforowane tarcze o wymiarach 360 x 36 mm z 4-tłoczkowymi stałymi zaciskami i oznaczeniem AMG, natomiast na osi tylnej mają wymiary 320 x 24 mm z jednostkowym zaciskiem.
Sportowy i wyrazisty: design zewnętrzny
Autonomiczny design wzbogacają elementy w kolorze srebrnego chromu i o wysokim połysku czerni. Opiera się na linii zewnętrznej AMG. Diamentowa kratka chłodnicy ma chromowane wstawki, żaluzję w wysokim połysku czerni z wstawkami w chromie oraz oznaczenie AMG. Sportowe wloty powietrza w przednim zderzaku AMG posiadają żebra w srebrnym chromie. Na dole srebrny, chromowany splitter zapewnia optymalny przepływ powietrza do modułów chłodzenia.
Malowane na wysoki połysk, lśniące 48,3 cm (19 cali) felgi AMG z pięcioma podwójnymi szprychami dominują w widoku bocznym. Opony mieszane o wymiarach 235/55 R 19 na 8 J x 19 na osi przedniej i 255/50 R 19 na 9 J x 19 na osi tylnej podkreślają majestatyczny wygląd. Dodatkowo są też lśniące czarne końcówki lusterka i srebrne oznaczenie „BITURBO 4MATIC” na przednich błotnikach.
Tył również ma charakterystyczne akcenty i emanuje sportowym, estetycznym wdziękiem z podwójnymi chromowanymi końcówkami wydechu. Specjalny zderzak tylny AMG ma wykończenie w srebrnym chromie.
Sportowy wygląd z detalami specyficznymi dla modelu: design wnętrza
Wnętrze wzmacnia konsekwentnie dynamiczny charakter z licznymi specjalnie zaprojektowanymi detalami. Idealna dla zdecydowanego stylu jazdy, wielofunkcyjna kierownica sportowa pokryta czarną skórą ma spłaszczony dolny segment i czerwone kontrastowe przeszycia, idealnie leży w dłoni. Kierowca i pasażer z przodu znajdują pewną pozycję w sportowych fotelach, nawet przy szybkiej jeździe, dzięki lepszemu wsparciu bocznemu. Tapicerka z czarnej sztucznej skóry ARTICO/mikrofibry DINAMICA ma swój własny układ siedziska oraz czerwone przeszycia. W celu dopasowania do designu siedzeń, centralne panele drzwi zostały stylizowane w tym samym materiale.
Dzięki dwóm dużym okrągłym wskaźnikom i centralnemu kolorowemu wyświetlaczowi wielofunkcyjnemu o przekątnej 13,97 cm (5,5 cala), zestaw wskaźników AMG umieszcza wszystkie ważne informacje w polu widzenia kierowcy. Wyświetlacz ECO wspiera oszczędny styl jazdy. Wskaźniki w stylu flagi szachowej oraz charakterystyczna typografia nadają dużym wyświetlaczom wyjątkowo sportowy charakter.
Opcjonalne elementy z akcentem sportowym