Po wprowadzeniu marki Mercedes-AMG jako odrębnej jednostki, niemiecki producent samochodów z trzema gwiazdkami na znaku uwolnił moc we wszystkich modelach i wersjach, a GLC również nie był wyjątkiem od traktowania AMG.
Mercedes-AMG nie poszedł na skróty, tworząc model GLC 63. Wziął standardowego GLC, włożył pod jego maskę silnik V8 z podwójnym doładowaniem i ulepszył resztę pojazdu, aby dorównała ona ogromnej mocy rozwijanej przez ręcznie wykonany silnik.
Przód, który przypominał model Panamericana, z 14 pionowymi podwójnymi szczelinami w kratce, GLC 63 nawet nie próbował ukryć swojego osiągów. Ten obraz dopełniał agresywny wygląd dolnego zderzaka, który miał centralną kratkę w kształcie litery A otoczoną dużymi wlotami powietrza, chłodzącymi standardowe 19-calowe lekkie obręcze. Jako opcję, producent oferował także zestaw 20-calowy oraz dodatkowo zestaw 21-calowy.
Wewnątrz, Mercedes-AMG zamontował sportowe fotele kubełkowe z wysoko podpartymi częściami oraz opcję sportowych foteli. Z przodu klienci mogli cieszyć się wykończeniem z aluminium lub włókna węglowego, w zależności od wybranych opcji. Ponadto, kierowca korzystał ze sportowego, płaskiego w dolnej części koła kierownicy. Łopatki zmiany biegów były standardem, a na dolnej stronie obręczy znajdowała się metalowa plakietka z logo AMG.
Pod maską znajdował się silnik bi-turbo o pojemności 4,0 litra, który był częściowo związany z jednostką z wspaniałego modelu Mercedes-AMG GT. Oferowano go w kilku wersjach mocy. Podczas gdy GLC 63 zapewniał 476 KM (350 kW), topowy model GLC 63+ dostarczał 510 KM (375 kW). Obie wersje były standardowo połączone z dziewięciobiegową automatyczną skrzynią biegów, a ich prędkość maksymalna była ograniczona do 250 km/h (155 mph).
W 1999 roku, z modelem ML 55, Mercedes-AMG ustanowił kamień milowy – nie tylko w swojej pięćdziesięcioletniej historii. Połączenie silnika o wysokich osiągach w nadwoziu SUV-a otworzyło zupełnie nowy segment rynku. Teraz, wraz z nowym modelem GLC 63 4MATIC+ oraz GLC 63 4MATIC+ Coupé, Mercedes-AMG ponownie zajmuje wyjątkową pozycję na rynku. Po raz pierwszy średniej wielkości SUV jest dostępny z potężnym silnikiem V8 biturbo w dwóch wariantach mocy. Podstawą tego jest silnik AMG V8 o pojemności 4.0 litra z mocą 350 kW (476 KM) lub 375 kW (510 KM) w wariantach GLC 63 S i GLC 63 S Coupé. SUV-y o osiągach wyposażone są również w zawieszenie pneumatyczne z adaptive dampem, napęd na wszystkie koła AMG Performance 4MATIC+ z całkowicie zmienną dystrybucją momentu obrotowego, tylne ograniczenie różnicowe oraz wysokowydajny system hamulcowy. Jako wizualny znak związku z samochodami sportowymi Mercedes-AMG, nowe modele mają grill AMG Panamericana, który wcześniej zarezerwowany był dla rodziny AMG GT. Dodatkowo nowe modele oferują wszystkie zalety SUV-a Mercedes: przestronność dla pasażerów i bagażu, bogaty zestaw wyposażenia bezpieczeństwa oraz doskonałą przyczepność, także w mokrych lub zimowych warunkach drogowych.
Nowe modele Mercedes-AMG GLC 63 4MATIC+ oraz Mercedes-AMG GLC 63 4MATIC+ Coupé zajmują wyjątkową pozycję na rynku na każdym polu. Są jedynymi pojazdami w swoim segmencie napędzanymi silnikiem V8 biturbo. Mercedes-AMG spełnia zatem oczekiwania klientów, którzy także w średniej wielkości SUV-ie Performance szukają połączenia doskonałej mocy z emocjonalnym, nie do pomylenia dźwiękiem silnika.
Unikalna oferta w segmencie z silnikiem V8 biturbo
SUV oraz Coupé są dostępne w wariantach podstawowych oraz S-model: sprawdzony silnik AMG V8 biturbo o pojemności 4.0 litra generuje moc 350 kW (476 KM) lub 375 kW (510 KM) z maksymalnym momentem obrotowym wynoszącym 650 lub 700 Nm. Prędkość maksymalna wynosi 250 km/h (elektronicznie ograniczona).
Silnik V8 biturbo powiązany z silnikiem w Mercedes-AMG GT
Silnik V8 biturbo o pojemności 4.0 litra jest już stosowany w licznych pojazdach AMG Performance. Zainstalowano go także w samochodzie sportowym AMG GT z suchą miską olejową. Charakterystyczną cechą jest umiejscowienie dwóch turbosprężarek wewnątrz „V” cylindrów, a nie na zewnątrz. Główne zalety tego rozwiązania to kompaktowa budowa silnika, optymalna reakcja i niskie emisje spalin. Każdy silnik jest montowany przez jednego mechanika w warsztacie silnikowym w Affalterbach zgodnie z zasadą „jeden człowiek – jeden silnik”.
Krótki czas zmiany biegów, wysoka efektywność: przekładnia AMG SPEEDSHIFT MCT 9-biegowa
Nowe modele GLC 63 4MATIC+ oraz GLC 63 S 4MATIC+ wyposażone są w przekładnię AMG SPEEDSHIFT MCT 9-biegową, która zadebiutowała w Mercedes-AMG E 63 4MATIC+. Kierowca korzysta z niezwykle krótkich czasów zmian biegów oraz reakcji. Szybkie wielokrotne redukcje oraz podwójne włączanie sprzęgła tworzą wrażenie emocjonującej zmiany biegów. Sprzęgło mokre do startu zastępuje konwerter momentu obrotowego, co oszczędza wagę oraz optymalizuje reakcję na naciśnięcie pedału gazu, szczególnie przy przyspieszaniu i zmianach obciążenia.
AMG Performance 4MATIC+ zmienny napęd na wszystkie koła
Po klasie E od Mercedes-AMG, również GLC teraz dostępny jest z napędem AMG Performance 4MATIC+. Ten inteligentny system łączy zalety różnych koncepcji napędu: całkowicie zmienna dystrybucja momentu obrotowego między przednią a tylną osią zapewnia optymalną przyczepność aż do fizycznego limitu. Kierowca może także polegać na dużej stabilności jazdy i bezpieczeństwie prowadzenia w każdych warunkach, zarówno na suchym, jak i mokrym lub na śniegu. Przejście z napędu tylnych kół na napęd na wszystkie koła i odwrotnie jest bezproblemowe, ponieważ inteligentna kontrola jest wbudowana w całą architekturę systemu pojazdu.
Elektromechanicznie sterowane sprzęgło łączy permanentnie napędzaną tylną oś z przednią w sposób całkowicie zmienny. Najlepsza możliwa dystrybucja momentu obrotowego jest ciągle obliczana w zależności od warunków drogowych oraz danych wejściowych kierowcy. Przejścia są bezproblemowe i oparte na wyszukanej macierzy. Oprócz przyczepności i dynamiki bocznej, napęd na wszystkie koła poprawia również dynamikę podłużną dla jeszcze potężniejszego przyspieszania.
Spersonalizowane doświadczenie: programy jazdy AMG DYNAMIC SELECT
Cztery programy jazdy AMG DYNAMIC SELECT „Comfort”, „Sport”, „Sport Plus” oraz „Individual” pozwalają kierowcy w dużym stopniu wpływać na charakterystykę GLC E 63 4MATIC+. Modyfikuje to kluczowe parametry, takie jak reakcja silnika, skrzyni biegów, zawieszenia, układu kierowniczego, ESP® i napędu na wszystkie koła. Niezależnie od programów jazdy DYNAMIC SELECT, kierowca ma możliwość naciśnięcia przycisku „M”, aby przełączyć się bezpośrednio w tryb ręczny, w którym zmiany biegów są dokonywane wyłącznie za pomocą łopatek przy kierownicy. Ustawienia zawieszenia można również szczególnie dostosować w razie potrzeby.
„Comfort” to zrównoważony program jazdy, z układem zawieszenia i układem kierowniczym nastawionym na komfort oraz oszczędną konfiguracją napędu z wcześniejszymi zmianami biegów – w tym gładkimi zmianami biegów i stonowanym dźwiękiem silnika. Funkcja start/stop ECO i funkcja toczenia są aktywowane. Działa to tak: Gdy kierowca zwalnia pedał gazu w zakresie prędkości między 60 a 160 km/h, sprzęgło w skrzyni MCT otwiera się, a silnik jest odłączany od układu napędowego. Elektronika obniża prędkość obrotową silnika do biegu jałowego, a opór jazdy jest redukowany przez siły kompresji i tarcia silnika podczas jazdy na wstecznym biegu.
Programy jazdy DYNAMIC SELECT „Sport” i „Sport Plus” są nastawione na wysoką dynamikę jazdy. Wynika to z zwinnej charakterystyki pedału gazu z bezpośrednim ustawieniem i emocjonującymi zmianami biegów przy krótszych czasach ich zmiany oraz podwójnym włączaniem sprzęgła podczas redukcji. Podwyższona prędkość obrotowa w trybie „Sport Plus” również umożliwia szczególnie szybki start i przyspieszenie z miejsca.
Model GLC 63 S 4MATIC+ ma dodatkowy program jazdy „RACE”, w którym wszystkie parametry są skonfigurowane dla maksymalnej wydajności. Z pięcioma programami jazdy, SUV Performance ponownie oferuje najszerszy wybór w swoim segmencie.
Układ wydechowy z technologią klapową do zmiennego dźwięku silnika
Standardowy, charakterystyczny dla silników V8, dźwięk pochodzi z układu wydechowego z technologią klapową. Jest on kontrolowany na podstawie mapy i automatycznie dostosowywany w zależności od wybranego programu jazdy AMG DYNAMIC SELECT, mocy wymaganej przez kierowcę oraz prędkości obrotowej silnika. Opcjonalnie dostępny jest układ wydechowy Performance, który pozwala na modulację dźwięku za pomocą przycisku. W każdym przypadku systemy wydechowe zaprojektowane są w ten sposób, aby spełniać wszystkie limity hałasu niezależnie od pozycji klapy.
Specjalne zawieszenie dla maksymalnej dynamiki bocznej i podłużnej
Zwinność, bardzo dynamiczne przyspieszenie boczne oraz maksymalna przyczepność nowych modeli to także zasługa nowego zawieszenia AMG z pełnosprężystym pneumatycznym zawieszeniem wielokomorowym, które zapewnia wyjątkowo wysokie poziomy stabilności nachylenia, dynamiki jazdy oraz precyzji prowadzenia.
Oś przednia charakteryzuje się konstrukcją czterowahaczową z specjalnymi sworzniami kierowniczymi, zoptymalizowaną elastokinematyką i promieniowymi połączeniami hamulców. Niezależna kontrola kół i elementy zawieszenia kół umożliwiają wyższe przyspieszenie boczne przy minimalnym skręcie momentu.
Koncepcja tylnej osi została przejęta z modelu E 63 4MATIC+ i specjalnie dostosowana do wymagań GLC. Modelowa koncepcja wielowahaczowa zachwyca niezwykle precyzyjną kontrolą kół oraz zwiększoną sztywnością. Specyficzny dla AMG nośnik tylnej osi umożliwia szerszy rozstaw kół w porównaniu z GLC od Mercedes-Benz, a kontaktowe powierzchnie łożysk kół zostały również przesunięte dalej na zewnątrz. Inne środki obejmują specyficzne dla AMG nośniki kół, sztywniejsze dostrojenie elastokinematyczne oraz wyższe ujemne nachylenie.
Indywidualne doświadczenie jazdy dzięki systemowi pneumatycznemu z trzema komorami
Dzięki sportowemu ustawieniu sprężyn i amortyzatorów oraz ciągłemu dostosowywaniu tłumienia, nowy system pneumatyczny z trzema komorami łączy wzorową dynamikę jazdy z doskonałymi właściwościami hałasu drogowego i wibracji opon. Twardość sprężyn powietrznych można dostosować w szerokim zakresie poprzez włączanie lub wyłączanie poszczególnych komór powietrznych, co znacznie zwiększa komfort i prowadzenie.
Istnieją trzy stopnie strojenia sprężyn, w zależności od wybranego programu jazdy i aktualnego statusu jazdy. Twardość sprężyn ulega automatycznemu twardnieniu w przypadku nagłych zmian obciążenia, szybkich zakrętów, silnego przyspieszania lub ostrego hamowania, co skutecznie redukuje przechyły i przechyły, stabilizując SUV-a Performance.
Dostosowywane tłumienie można ustawić w trzech poziomach – „Comfort”, „Sport” oraz „Sport Plus” – w celu wyboru pomiędzy relaksującym komfortem podczas długich podróży a maksymalną sportowością. Poziomy odbicia i kompresji są dostosowywane niezależnie od siebie, a swobodnie programowane mapy umożliwiają szerokie rozmycie pomiędzy minimalną a maksymalną siłą tłumiącą. Różnica między wygodnym a sportowym nastawieniem zawieszenia jest bardziej subtelna i wyraźnie wyczuwalna – w zależności od stylu jazdy.
Model GLC 63 4MATIC+ standardowo wyposażony jest w 10-ramienne lekkie felgi aluminiowe 8.0 J x 19 (przód) i 9.0 J x 19 (tył) malowane na szaro tytanowym z wysokim połyskiem oraz opony o rozmiarze 235/55 R 19 (przód) i 255/50 R 19 (tył). Wymiary GLC 63 S 4MATIC+ to 265/45 R 20 (przód) i 295/40 R 20 (tył) na 5-ramiennych lekkich felgach aluminiowych malowanych na szaro tytanowym z wysokim połyskiem w rozmiarach 9.5 J x 20 (przód) i 10.0 J x 20 (tył). Istnieją inne, opcjonalne kombinacje felg/opon oraz felgi forge, aż do rozmiarów 265/40 R 21 na 9.5 J x 21 na osi przedniej i 295/35 R 21 na 10.0 J x 21 na osi tylnej.
Ograniczone różnicowe tylnej osi: optymalna przyczepność w każdych warunkach
Aby poprawić przyczepność i dynamikę jazdy, GLC 63 4MATIC+ ma mechaniczne ograniczone różnicowe tylnej osi, podczas gdy GLC 63 S 4MATIC+ korzysta z elektronicznego ograniczonego różnicowego tylnej osi. Oba różnicowe redukują poślizg na wewnętrznej osi podczas zakrętów, bez interwencji kontroli przez hamulce. Rezultatem jest: kierowca może przyspieszyć z zakrętów wcześniej dzięki poprawionej przyczepności. Pojazd pozostaje bardziej stabilny podczas hamowania z dużych prędkości, podczas gdy ograniczone różnicowe również poprawia przyczepność z miejsca. Ogólnie tylna oś została szczególnie dostosowana do wyższej dynamiki jazdy nowych SUV-ów Performance.
Największą zaletą elektronicznego ograniczonego różnicowego tylnej osi jest jeszcze bardziej wrażliwa i szybsza kontrola, która podnosi krytyczny próg, ułatwiając jazdę na granicy możliwości pojazdu. Trzystopniowe ESP® z ustawieniami „ESP ON”, „ESP SPORT Handling Mode” oraz „ESP OFF” działa w idealnej synchronizacji z ograniczonym różnicowym tylnej osi i jest optymalnie dostosowane do doskonałej dynamiki.
Precyzyjne, zwinne prowadzenie: sportowe wspomaganie kierownicy reagujące na prędkość
Elektromechaniczne wspomaganie kierownicy reagujące na prędkość zapewnia precyzyjne, zwinne prowadzenie z autentycznym feedbackiem. Kierowca korzysta z zmiennego przełożenia kierownicy oraz zoptymalizowanej reakcji.
Układ kierowniczy wyposażony jest również w zmienne wspomaganie siłowe w dwóch trybach „Comfort” i „Sport”. Wspomaganie kierownicy zależy nie tylko od prędkości pojazdu, ale także od bieżącego przyspieszenia bocznego, wybranego programu jazdy AMG DYNAMIC SELECT oraz ustawienia regulowanego tłumienia.
Z perforowanymi i wentylowanymi tarczami hamulcowymi o średnicy 360 mm z przodu i z tyłu, wysokowydajny system hamulcowy w GLC 63 4MATIC+ zapewnia krótkie drogi hamowania oraz doskonale kontrolowaną siłę hamowania. GLC 63 S 4MATIC+ wyposażony jest w tarcze hamulcowe kompozytowe o średnicy 390 mm z przodu, aby umożliwić zwiększone osiągi.
Ekspresyjny przód z grillem Panamericana
Wyrazistą cechą zewnętrznego designu jest ekspresyjny przód: nowy GLC 63 4MATIC+ jest pierwszym pojazdem Mercedes-AMG Performance, który wyposażony jest w grill Panamericana, wcześniej zarezerwowany dla rodziny samochodów sportowych AMG GT. To oświadczenie projektowe podkreśla konsekwentnie dynamiczny wygląd nowego SUV-a Performance i Coupé. Szeroki przedni zderzak inspirowany designem skrzydła samolotu, z dużym przednim splitterem, imponująco ucieleśnia moc nowych modeli. Rezygnując z drobnej siatki, ukazuje technologię chłodzenia – typowy atrybut ze świata sportów motorowych oraz dalszą różnicę w stosunku do innych modeli GLC. Szersze osłony nadkoli z przodu i z tyłu podkreślają muskularny wygląd.
Nowe listwy progowe sprawiają, że SUV i Coupé wydają się być niżej na drodze, a jednocześnie wydłużają ogólne linie. W wariancie S-model matowe irydowe srebrne wstawki nadają charakterystyczny wygląd. Muskularny tył dominuje szeroki tylny zderzak oraz dyfuzor w czarnym wykończeniu. Wykończenie na desce rozdzielczej wariantu S-model jest w matowym irydowym srebrze. SUV po raz pierwszy jest wyposażony w spojler na dachu, podczas gdy spojler na Coupé znany jest z GLC 43 4MATIC. Układ wydechowy kończy się dwoma podwójnymi końcówkami w wysokim połysku.
Wnętrze również z konsekwentnym naciskiem na dynamikę jazdy
Wnętrze podkreśla ambicję przywództwa nowych średniej wielkości SUV-ów Performance pod względem dynamiki jazdy. Kierowca i pasażer z przodu standardowo są otoczeni sportowymi siedzeniami z sztucznej skóry ARTICO, połączonymi z mikrofibrą DINAMICA, co zapewnia doskonałe wsparcie boczne oraz funkcjonalną ergonomię dostosowaną do prowadzenia samochodu.
Deska rozdzielcza jest wykończona czarną sztuczną skórą ARTICO z kontrastującymi przeszyciami. Wysokiej jakości wygląd podkreśla aluminiowe wykończenie. Touchpad jest otoczony przez przełącznik AMG DYNAMIC SELECT oraz liczne elementy sterujące specyficzne dla AMG, takie jak przycisk do 3-stopniowego zawieszenia AMG RIDE CONTROL, 3-stopniowe ESP® czy opcjonalnie przycisk systemu wydechowego AMG Performance z kontrolą klapy.
Wariant S-model wyposażony jest w jeszcze bardziej rozbudowany pakiet wyposażenia, w tym sportową kierownicę z czarnej skóry nappa / mikrofibry DINAMICA, emblemy AMG na przednich zagłówkach w połączeniu z wykończeniami ze skóry oraz zestaw wskaźników AMG z czerwonymi akcentami.
Ekskluzywne opcje dodatkowe
AMG Performance Studio oferuje techniczne i projektowe wyróżniki, które czynią Mercedes-AMG GLC 63 4MATIC+ jeszcze bardziej sportowym, ekskluzywnym i indywidualnym. Oto tylko niektóre z nich:
– Układ wydechowy AMG Performance z kontrolą klapy za naciśnięciem przycisku
– Większa różnorodność charakterystyki dźwięku dzięki dwóm dodatkowym klapom wydechowym
– Charakterystyka dźwięku zależna od wybranego programu jazdy – wyraźne różnice między pełnym dźwiękiem w programach jazdy C i S oraz wyraźnie sportowym dźwiękiem w programach jazdy S+ i RACE
– Dodatkowa kontrola charakterystyki dźwięku za pomocą przycisku na centralnym panelu sterującym w konsoli centralnej
– Pakiet AMG Night:
– Przedni splitter przedniego zderzaka AMG w wysokim połysku czarnym
– Wstawki w panelach progowych AMG w wysokim połysku czarnym
– Obudowy lusterek zewnętrznych w wysokim połysku czarnym
– Pas wykończeniowy w wysokim połysku czarnym oraz ramka okien w wysokim połysku czarnym
– Relingi dachowe (tylko SUV) w matowym czarnym wykończeniu
– Szkło izolacyjne termiczne, ciemno przyciemniane od słupka B
– Sportowy układ wydechowy AMG z dwoma chromowanymi końcówkami wydechowymi
– Pas wykończeniowy na płycie dyfuzora w wysokim połysku czarnym (tylko w połączeniu z S-modelem)
– Pakiet AMG Exterior Carbon Fibre:
– Obudowy lusterek zewnętrznych z włókna węglowego
– Spojler z włókna węglowego
– 20-calowe lekkie felgi aluminiowe (dwie warianty kolorystyczne)
– 21-calowe lekkie felgi aluminiowe (dwie warianty kolorystyczne)
– 21-calowe felgi forge (dwie warianty kolorystyczne)
– Wnętrze AMG Performance Studio:
– Górna część deski rozdzielczej i pasy w czarnej sztucznej skórze ARTICO z kontrastującymi przeszyciami w kolorze wnętrza
– Dwukolorowa skóra nappa w kolorze czerwonej papryki/czarnym lub platynowym białym/czarnym, perforowana
– czarna skóra nappa, perforowana
– designo skóra nappa w platynowym białym/czarnym z diamentowym wzorem
– designo skóra nappa w czarnym z diamentowym wzorem
– Wykończenie z włókna węglowego/jasnego aluminium z podłużnym ziarnem
– Fotele AMG Performance dla kierowcy i pasażera z przodu o bardziej wyraźnym kształcie dla lepszego wsparcia bocznego, z integralnymi zagłówkami oraz emblematem „AMG” na oparciach siedzeń.
Ekskluzywny model specjalny „Edition 1” przy wprowadzeniu na rynek
Warianty SUV i Coupé Mercedes-AMG GLC 63 4MATIC+ oraz GLC 63 S 4MATIC+ dostępne są również przy wprowadzeniu na rynek jako model specjalny „Edition 1”: ekskluzywne połączenie szczegółów wyposażenia czyni ten model flagowym w asortymencie.
W obu wariantach nadwozia, pakiet Night w wysokim połysku czarnym podkreśla wyścigowy wygląd. Sportowe pasy po bokach pojazdu są w matowym żółtym lub grafitowym, w zależności od koloru lakieru. Matowe czarne, 21-calowe felgi forge o kształcie krzyżowym mają akcenty w formie żółtych lub wysokopłaskich krawędzi obręczy. Pakiet aerodynamiczny również inspirowany jest światem sportów motorowych.
Uczucie wyścigowe przenosi się do wnętrza. Sportowe fotele są obite czarną skórą nappa, a kolor żółty powraca w kontrastujących przeszyciach specyficznego wzoru diamentowego. Czarna skóra nappa z żółtymi kontrastującymi przeszyciami także zdobi środkowe panele drzwi, podłokietniki i konsolę centralną. Dodatkowe żółte akcenty zdobią zestaw wskaźników, dywaniki i sportową kierownicę z płaskim dolnym końcem z mikrofibry DINAMICA z oznaczeniem na godzinie 12. Do tego dochodzi wykończenie AMG w matowym włóknie węglowym / jasnym aluminium z podłużnym ziarnem. Opcjonalnie i ekskluzywnie dla modelu specjalnego Edition 1 dostępne są fotele AMG Performance z diamentowym wzorem i kontrastującym przeszyciem w kolorze żółtym.