Nawet jeśli nie była to zupełnie nowa wersja, model AMG GT Coupe z 2019 roku wprowadził na rynek wystarczająco dużo zmian, by zaimponować po 5 latach od jego debiutu.
Sportowy i supersamochód GT od AMG przeszedł poważne usprawnienia w odświeżonej wersji z 2019 roku. Inżynierowie AMG oraz dział marketingu zadbali o aerodynamikę, unowocześniony wystrój wnętrza oraz oczywiście większą moc i moment obrotowy.
Z zewnątrz nowe zderzaki z przodu inspirowane są oryginalnym modelem Mercedes-Benz „Gullwing” z lat 50. Na dolnej części zderzaka zainstalowano aktywny system aerodynamiczny, który pomaga w nagrzewaniu i chłodzeniu silnika. Z boku znajdują się duże wloty powietrza na przednich błotnikach, które nie były jedynie kwestią estetyki.
Wewnątrz, duża konsola centralna zachowała swój charakterystyczny design z 8 przyciskami umieszczonymi w dużym kształcie litery V, co nawiązywało do idei silnika V8. Fotele sportowe zostały wyposażone w nowe materiały i opcje kolorystyczne, a dla kierowcy standardowo zamontowano pełny cyfrowy wyświetlacz zestawu wskaźników. Dodatkowo, system AMG TRACK PACE był standardem w systemie multimedialnym COMAND online.
Podczas gdy model AMG GT z 2015 roku oferował moc 462 KM, w 2019 roku moc wzrosła do 522 KM. To była większa moc niż w modelu AMG GT S z 2015 roku. Dodatkowa moc była przekazywana na tylne koła za pomocą 7-biegowej automatycznej skrzyni biegów SPEEDSHIFT AMG.
Dla modelu na rok 2020, czołowy sportowiec z Affalterbach jeszcze bardziej doskonali swoje umiejętności, wprowadzając nową limitowaną edycję AMG GT R PRO. Oprócz aktualizacji na zewnątrz, dwu-drzwiowe coupe i roadstery AMG GT będą wyposażone w zintegrowany system sterowania jazdą AMG DYNAMICS dla zwiększonej zwinności, nową kierownicę AMG Performance, konsolę środkową z innowacyjnymi przyciskami wyświetlacze z modelu AMG GT 4-Door Coupe oraz w pełni cyfrowy panel instrumentów z ekskluzywnym stylem wyświetlania AMG „Superport” na zestawie wskaźników. AMG GT R PRO został zmodyfikowany w wielu detalach, aby dostarczyć jeszcze większe osiągi torowe: lekkie konstrukcje, nowe zawieszenie i finezyjne dostosowanie aerodynamiczne zapewniają dodatkowy docisk. Koła o lekkiej konstrukcji również przyczyniają się do poprawy dynamiki jazdy i szybszych czasów okrążeń na torze.
„AMG GT ucieleśnia rdzeń naszej marki, 'Driving Performance’, w wyjątkowy sposób. Przy swojej premierze cztery lata temu przyciągnął nie tylko uwagę klientów i entuzjastów samochodów sportowych, ale również stworzył nowe wymiary w konkurencyjnym otoczeniu. Aby kontynuować tę historię sukcesu, wyposażiliśmy go w liczne innowacje z modelu AMG GT 4-Door Coupe i dodaliśmy nowy model limitowany: Żaden inny obecny model produkcyjny Mercedes-AMG nie jest tak bliski wyścigom motorowym jak nowy AMG GT R PRO. Dużo doświadczenia z naszych aktualnych działań w motorsporcie GT3 i GT4 wpłynęło na jego rozwój.
Zwinne reakcje na wszystkie polecenia kierowcy oraz ogólna wydajność dostarczają jeszcze większe poczucie, jakie nasi kierowcy wyścigowi doświadczają na torze,” mówi Tobias Moers, przewodniczący zarządu Mercedes-AMG GmbH.
W pełni cyfrowy wyświetlacz instrumentów jako standard
Jak w modelu AMG GT 4-Door Coupe, nowa architektura telematyki w dwu-drzwiowych modelach AMG GT umożliwia innowacyjny, standardowy, w pełni cyfrowy wyświetlacz instrumentów z 12,3-calowym zestawem wskaźników oraz 10,25-calowym wyświetlaczem multimedialnym na konsoli środkowej. Zestaw wskaźników oferuje całkowicie nowy projekt ekranu z trzema specyficznymi dla AMG stylami wyświetlania „Classic”, „Sporty” lub „Supersport.” W trybie „Supersport” dostępne są również obszerne dodatkowe informacje specyficzne dla AMG, takie jak komunikat pożyczony z motorsportu o przesunięciu biegów w trybie manualnym. Nowo zaprojektowane wizualizacje w wyświetlaczu multimedialnym umożliwiają jeszcze bardziej wyraziste doświadczenie funkcji pojazdu, np. z animowaną prezentacją systemów wspomagania jazdy, pojazdu i komunikacji.
Dzięki przyciskom sterującym dotykowym po lewej stronie kierownicy, preferowane informacje mogą być wyświetlane po lewej lub prawej stronie deski rozdzielczej – na przykład klasyczny wskaźnik prędkości i obrotomierz, informacje nawigacyjne lub systemy wspomagania aż po szczegółowe dane silnika. Sportowi kierowcy mogą nawet wyświetlić wskaźnik siły g oraz aktualne wartości mocy i momentu obrotowego.
Innowacyjne przyciski wyświetlacza w konsoli środkowej
Wyrazistym elementem we wnętrzu jest konsola środkowa z stylizacją V8, która nie tylko podkreśla osiągi marki, ale także w pełni spełnia wymogi funkcjonalne. Dwu-drzwiowe AMG GT otrzymuje teraz innowacyjne, kolorowe przyciski wyświetlacza. Integrują one wyświetlanie i sterowanie logistyką przekładni, podwoziem, ESP, układem wydechowym, spojlerem tylnym i funkcją start-stop. Dzięki technologii TFT przyciski wyświetlacza używają intuicyjnych symboli do pokazania funkcji i są łatwe w obsłudze za pomocą niewielkiego dotyku palca. Przyciski wyświetlacza są uzupełnione o dwa przełączniki dla programów jazdy i regulacji głośności.
Wszystko sprowadza się do chwytu: nowa generacja kierownic AMG
Dwu-drzwiowe AMG GT również otrzyma nową kierownicę AMG Performance, która zadebiutowała w AMG GT 4-Door Coupe i jest dostępna także w C 63. Charakteryzuje się sportowym designem, spłaszczoną dolną częścią z mocno wyprofilowanym pierścieniem i intuicyjną obsługą. Pokrycie kierownicy z czarnej skóry nappa ma perforacje po bokach, co zapewnia optymalny chwyt.
W AMG GT C kierownica ma standardowo pierścień z czarnej skóry nappa/mikrofibry DINAMICA. W AMG GT R pierścień jest całkowicie pokryty mikrofibrą DINAMICA. Kierownica AMG dostępna jest również w czarnej skórze nappa z wykończeniem w czarnym połysku piano, a także z mikrofibrą DINAMICA z elementami z włókna węglowego o wysokim połysku. Galwanizowane łopatki zmiany biegów na kierownicy umożliwiają jeszcze sportowszy styl jazdy z manualną zmianą biegów.
Zintegrowane przyciski Touch Control można używać do kontrolowania funkcji cyfrowego zestawu wskaźników i wyświetlacza multimedialnego poprzez poziome i pionowe przesuwanie palcem.
Wszystkie dwu-drzwiowe modele AMG GT mają w standardzie nowe przyciski kierownicy AMG. Składają się one z okrągłego kontrolera z zintegrowanym wyświetlaczem pod prawym szprychą kierownicy, plus dwóch pionowo umieszczonych kolorowych przycisków wyświetlacza z przełącznikami pod lewym szprychą kierownicy.
Programy jazdy AMG można aktywować za pomocą kontrolera. Wybrany ustawienie jest wyświetlane na kolorowym wyświetlaczu LCD bezpośrednio zintegrowanym w kontrolerze.
Dwa dowolnie konfigurowalne przyciski wyświetlacza i dodatkowe przełączniki po lewej stronie umożliwiają bezpośrednie sterowanie dodatkowymi funkcjami AMG na kierownicy. Oznacza to, że kierowca może w pełni skoncentrować się na dynamicznej jeździe, nie musząc odrywać rąk od kierownicy. Każda wymagana funkcja może być przedstawiona na ikonie wyświetlacza, a jej przełącznik jest naciskany przez kierowcę, aby ustawić odpowiednią funkcję.
Dwie indywidualnie określone funkcje AMG można precyzyjnie definiować, a ustawienia zmieniać za pomocą jednego dotyku palca.
Dziennik danych do użytku na torze: AMG TRACK PACE
Wirtualny inżynier wyścigowy AMG TRACK PACE, który rejestruje dane podczas jazdy na zamkniętych torach wyścigowych, zapewnia znacznie rozszerzony i jeszcze bardziej precyzyjny zakres funkcji. AMG TRACK PACE jest standardowym elementem systemu infotainment COMAND online.
Po aktywacji funkcji, podczas jazdy na torze wyścigowym, rejestrowanych jest więcej niż 80 zestawów danych specyficznych dla pojazdu (np. prędkość, przyspieszenie) dziesięć razy na sekundę. Ponadto wyświetlane są czasy okrążeń i sektorów, a także odpowiadająca różnica do czasu odniesienia. Ponieważ określone elementy wyświetlania są pokazywane na zielono lub czerwono, kierowca może z łatwością zauważyć, czy obecnie jest szybszy czy wolniejszy od najlepszego czasu.
Po wykonaniu kilku szybkich okrążeń kierowca może skorzystać z danych do analizy i, jeśli to konieczne, poprawić swoje umiejętności jazdy. Ponadto mogą być mierzone i zapisywane wartości przyspieszenia i opóźnienia. Dzięki nowo opracowanemu algorytmowi, który określa pozycję pojazdu jak najdokładniej, AMG TRACK PACE potrafi nawet wykryć, kiedy tor został opuszczony lub skrócony. Dzieje się to za pomocą danych GPS oraz dostępnych w pojeździe czujników (przyspieszenie, żyroskop, kąt skrętu, prędkości kół).
Dane są wyświetlane na wyświetlaczu multimedialnym i cyfrowym zestawie wskaźników. Znane tor wyścigowe, takie jak Nürburgring czy Spa Francorchamps, są już zapisane. Ponadto możliwe jest również rejestrowanie własnych torów.
Wygląd zewnętrzny: połączenie rodziny AMG GT zostało jeszcze bardziej wzmocnione
Nowe światła LED o wysokiej wydajności teraz pokazują paralele do AMG GT 4-Door Coupe, co jeszcze bardziej wzmacnia połączenie rodziny AMG GT. Tri-funkcjonalny, zakrzywiony przewodnik świetlny pełni funkcje dziennego światła, światła nawigacyjnego i kierunkowskazów.
System reflektorów wielokomorowych z trzema pojedynczymi reflektorami zarówno dla świateł mijania, jak i drogowych zapewnia nie tylko optymalne oświetlenie drogi, ale także nadaje AMG GT sportowy, dynamiczny wygląd, który uzyskuje jeszcze większą głębię optyczną dzięki czarnemu tłu. Światło LED tylnych świateł również wydaje się głębiej osadzone i sportowe dzięki ciemnemu tłu.
Z tyłu nowy wygląd tylnego zderzaka jest uderzający, jego sportowy czarny wkład dyfuzora został przeprojektowany dla AMG GT i AMG GT C. Równocześnie wylot rury wydechowej został wizualnie przeprojektowany i dopasowany do kształtu AMG GT 4-Door Coupe. AMG GT ma teraz dwa okrągłe podwójne wyloty wydechowe, a AMG GT C ma trapezoidalne podwójne wyloty wydechowe. Tylna część AMG GT R zachowuje swój charakterystyczny kształt z dużym, centralnie umieszczonym wylotem rury wydechowej z centralnym paskiem. Flankują go dwa dodatkowe czarne wyloty wydechowe po lewej i prawej stronie dyfuzora.
AMG GT otrzymuje nową pokrywę progową o czarnym żłobieniu w dolnej części. To dodaje dodatkowy dynamiczny wygląd. W połączeniu z opcjonalnym pakietem zewnętrznym dodatkowe elementy dekoracyjne podkreślają te cechy.
Jeśli zajdzie potrzeba, AMG GT jest dostępny z nowym lekkim kołem w kształcie y w kolorze szarym tytanowym z drobno polerowaną powierzchnią. Dodatkowo, opcją dla AMG GT C są nowe koła stalowe z dziesięcioma podwójnymi szprychami w kolorze szarym tytanowym z drobno polerowanymi powierzchniami lub w kolorze miękkiej czerni z drobno polerowanym brzegiem felgi.
Nowym standardem jest pakiet parkingowy z asystentem parkowania PARKTRONIC oraz przednimi i tylnymi kamerami, który zwiększa łatwość manewrowania. Kolejnym znakiem połączenia rodziny AMG GT jest nowo dostępny błyszczący niebieski lakier magno dla dwu-drzwiowego AMG GT, kolor, który zostanie wprowadzony z AMG GT 4-Door Coupe. Inne dodatki to dwu-tonowa tapicerka skórzana w ekskluzywnym stylu nappa w kolorze srebrne perły/czarnym.
Jeszcze bardziej zwinne dzięki AMG DYNAMICS
Jako nowa cecha w programach jazdy AMG DYNAMIC SELECT „Slippery”, „Comfort”, „Sport”, „Sport Plus”, „RACE” i „Individual”, dwu-drzwiowe AMG GT także otrzymują AMG DYNAMICS. Ta zintegrowana regulacja dynamiki jazdy rozszerza funkcje ESP® (elektroniczny program stabilizacji) na dokładne rozdzielanie mocy na tylnej osi oraz charakterystyki kierowania.
W ten sposób AMG GT staje się jeszcze bardziej zwinne. AMG DYNAMICS optymalizuje dynamikę poprzeczną poprzez wyższe przyspieszenie boczne, lepszą przyczepność i reakcje na zmiany obciążenia.
Szczególnie niezwykłe: AMG DYNAMICS oblicza, jak pojazd zareaguje. W tym celu system wykorzystuje dostępne czujniki, które na przykład rejestrują prędkość, kąt skrętu lub kąt przechyłu. Na podstawie zasady kontroli pilota możliwe jest przewidzenie zachowania pojazdu na podstawie działań kierowcy oraz danych z czujników. System kontrolny reaguje w ten sposób nawet przed kierowcą – i bez zauważalnej interwencji systemu. Kierowca odczuwa bardzo autentyczne poczucie jazdy z wysoką dynamiką pokonywania zakrętów, optymalną przyczepnością, wysoką stabilnością i przewidywalnym prowadzeniem. Nawet doświadczeni kierowcy otrzymują optymalne wsparcie, nie czując się przez system rodzinnie traktowani.
Różne tryby AMG DYNAMICS noszą nazwy „Basic”, „Advanced”, „Pro” i „Master”. Wybor programów jazdy wskazywany na wyświetlaczu multimedialnym pokazuje teraz nowy symbol AMG DYNAMICS z odpowiednim dodatkowym terminem zamiast poprzedniego symbolu ESP®.
„Podstawowy” przypisany jest do programów jazdy „Slippery” i „Comfort”. Tutaj AMG GT demonstruje wyjątkowo stabilne cechy prowadzenia z wysokim tłumieniem przechyłu.
„Zaawansowany” aktywowany jest w programie „Sport”. AMG GT jest wtedy neutralnie zbalansowane. Niższe tłumienie przechyłu, mniejsze wymaganie kąta skrętu i zwiększona zwinność wspierają dynamiczne manewry, takie jak jazda po krętych drogach.
„Pro” (skrócona forma „profesjonalny”) jest częścią programu „Sport+”. W „Pro” kierowca otrzymuje jeszcze większą pomoc dla dynamicznych manewrów jazdy, podczas gdy zwinność i precyzja są jeszcze bardziej poprawione podczas pokonywania zakrętów.
„Master” (dostępny tylko dla GT C i GT R) połączony jest z programem jazdy RACE. Tryb „Master” skierowany jest do kierowców, którzy chcą doświadczyć dynamizmu i przyjemności z jazdy na zamkniętych torach. „Master” oferuje ekstremalnie neutralny balans pojazdu, niskie wymaganie kąta skrętu i bardziej zwinne prowadzenie. W ten sposób „Master” zapewnia maksymalną zwinność i w pełni wykorzystuje potencjał dynamiczny.
Bliżej wyścigów niż kiedykolwiek: nowy AMG GT R PRO
Nowy limitowany model Mercedes-AMG GT R PRO charakteryzuje się dalszym ulepszonym dynamiką jazdy, zwłaszcza na torze wyścigowym. Doświadczenie zdobyte z samochodów wyścigowych AMG GT3 i AMG GT4 miało wpływ na jego rozwój. Ulepszenia z motorsportu można podzielić na cztery obszary: zawieszenie, lekką konstrukcję, aerodynamikę i wygląd.
Zawieszenie: optymalne ustawienie
Nowe zawieszenie AMG regulowane zapewnia jeszcze większy wybór dostosowywania ustawień do konkretnego toru. Jak w profesjonalnym motorsporcie, kierowca może nie tylko mechanicznie ustawić długość wstępnego obciążenia sprężyny, ale także teraz dostosować kompresję i odbicie amortyzatorów. Dzieje się to szybko i precyzyjnie bez użycia narzędzi za pomocą systemu kliknięć z zintegrowanym pokrętłem regulacyjnym na amortyzatorze. Stawka kompresji jest dostosowywana osobno dla ruchów wysokich i niskich prędkości. Oznacza to, że ustawienia mogą być wprowadzone dla wolnych i szybkich ruchów kompresji, co jest powszechne w motorsporcie. Pozwala to na selektywne wpływanie na zanurzenie nadwozia i przechył, a także przyczepność AMG GT R PRO.
Oś przednia jest wyposażona w regulowaną belkę skrętną z lekkiego włókna węglowego. Jej odpowiednik z tyłu wykonany jest ze stali, również regulowany i również oszczędza wagę w wyniku projektu z pustym wałem.
AMG GT R już ma łożyska kulowe Uniball na dolnych wahaczach tylnej osi. AMG GT R PRO teraz również zyskuje te łożyska na górnych wahaczach. Są one znacznie bardziej odporne na zużycie niż konwencjonalne łożyska wahacza i ze względu na swoją konstrukcję nie mają luzu, co oznacza, że kąt i zbieżność nie zmieniają się nawet pod dużym obciążeniem. W rezultacie AMG GT R PRO można prowadzić z jeszcze większą precyzją.
Węglowa płyta w tłoczeniu podwozia tylnego również przyczynia się do wysokiej precyzji prowadzenia. Ten lekki i sztywny element usztywnia strukturę tylnej części i w rezultacie jeszcze bardziej stabilizuje nadwozie.
Elektronicznie sterowane dynamiczne mocowania silnika i skrzyni biegów również zostały dostrojone, aby zwiększyć zwinność i dostarczyć wysoką precyzyjność reakcji oraz wyraźną informację zwrotną.
Lekka konstrukcja: komponenty z włókna węglowego i nowe felgi kute
Oprócz wielu komponentów z włókna węglowego, waga jest zmniejszana przez standardowy ceramiczny kompozytowy system hamulcowy o wysokiej wydajności. A specjalnie dla AMG GT R PRO, zaciski hamulcowe będą malowane na czarno z białymi literami. Lekkie felgi AMG Performance Twin 5-szprychowe są malowane w kolorze szarym tytanowym i mają rant felgi z wysokim połyskiem.
Aerodynamika: przeprojektowany przedni zderzak z dodatkowymi flicami
Finezyjne dostosowanie aerodynamiczne zwiększa ogólną wydajność AMG GT R PRO. Przeprojektowany przedni zderzak został wyposażony w dwa flicy po bokach z przezroczystego włókna węglowego. Dolne flicy prawie płynnie przechodzą w przedni splitter, który został wydłużony i jest podtrzymywany przez małe metalowe wsporniki – stabilizują splitter przy wyższych prędkościach. Dodatkowo są one kolejnym wizualnym hołdem dla modeli GT3 i GT4 z motorsportu.
Szczeliny powietrzne w przednich błotnikach skutecznie wentylują nadkola i przyczyniają się do zmniejszenia unoszenia przedniej osi. Z tyłu, element aerodynamiczny z włókna węglowego na nadkolach po obu stronach wznosi się prawie pionowo do poziomu świateł tylnych. Kombinacja wszystkich tych środków znacząco redukuje unoszenie przedniej osi, nie wpływając negatywnie na warunki aerodynamiczne tylniej osi.
Aktywne profile aerodynamiki w dolnej części, system aktywnej regulacji powietrza AIRPANEL w przednim zderzaku oraz duży spojler na klapie, znane z AMG GT R, są częścią standardowego wyposażenia. Ponadto, tylny spojler wyposażony jest w krawędź spojlera, która zwiększa docisk na tylnej osi i teraz znajduje się na frezowanych aluminiowych wspornikach, które podkreślają bliskość do wyścigów.
Wygląd wyścigowy: Pakiety węglowe, nowy dach z włókna węglowego, unikalna okleina
AMG GT R PRO nie tylko jeździ jak samochód wyścigowy, ale także wygląda jak taki. Standardowe pakiety węglowe I i II z przednim splitterem, łopatkami w błotnikach, listwami wykończeniowymi w progach bocznych, lusterkach, tylnym spojlerze i dyfuzorze z wysokiej jakości wykończeniem włókna węglowego podkreślają bliskość do motorsportu, podobnie jak przeprojektowany dach z włókna węglowego z obniżonym środkiem.
Specjalny status podkreśla również unikalna okleina pojazdu z wyścigowymi paskami biegnącymi przez maskę, dach i klapę, a także wzdłuż boków pojazdu. Ta okleina jest jasna zielona tylko w połączeniu z matowym lakierem szarym selenitowym. Dla wszystkich innych wariantów kolorystycznych paski są w ciemnym matowym szarym. Opcjonalnie można również całkowicie zrezygnować z okleiny.
Już przed światową premierą nowy AMG GT R PRO imponująco pokazał swój potencjał wydajności na torze wyścigowym: Na początku listopada,
ambasador marki AMG i kierowca wyścigowy AMG GT3 Maro Engel ukończył okrążenie północnej pętli Nürburgring w dokładnie 7:04.632 minut, prowadząc jeszcze zamaskowanego AMG GT R PRO. To znacznie poprawiło poprzedni czas dla AMG GT R i zademonstrowało wielki potencjał obecnego modelu flagowego AMG.