Kiedy AMG rozpoczęło swoją działalność jako oddzielna marka od Mercedes-Benz, musiało zaoferować zupełnie inne samochody, a model GT Coupe GT-R z 2018 roku był tego doskonałym przykładem.
AMG GT-R nie dzieliło nadwozia z żadnym modelem Mercedes-Benz. Był to pojazd wyłącznie marki AMG, który wyraźnie odzwierciedlał inne podejście do luksusowych i komfortowych samochodów Mercedes-Benz. Był to samochód, który stanowił silną konkurencję dla takich modeli jak Porsche 911.
Design GT-R został udoskonalony w celu poprawy aerodynamiki. Przebudowany przedni zderzak został wyposażony w dwa węglowe elementy zewnętrzne pokryte przezroczystym lakierem. Reflektory miały nietypowy kształt, z większym diodowym źródłem światła dla świateł mijania i dodatkowymi trzema diodami do kierunkowskazów, świateł do jazdy dziennej oraz światła skrętnego, znanego również jako światło nawigacyjne. Z tyłu nowe diodowe światła tylne wyglądały lepiej na ciemnym tle.
Wnętrze samochodu to kokpit dla dwóch osób, z pełnym cyfrowym wyświetlaczem dla panelu wskaźników oraz dodatkowym wyświetlaczem dla systemu multimedialnego. Ten ostatni był standardowo wyposażony w system AMG TRACK PACE, który wykrywa tor i gromadzi informacje o przyspieszeniu, punktach hamowania oraz dostarcza szczegółowe dane kierowcy, aby poprawić czasy okrążeń. Niektóre znane tory są już zapisane na wewnętrznym dysku twardym, ale inne tory mogą być rejestrowane przez kierowcę.
AMG GT-R oferowało różne ustawienia dla silnika, skrzyni biegów i zawieszenia, aby zoptymalizować osiągi na torze lub po prostu do codziennej jazdy, kiedy to skrzynia AMG SPEEDSHIFT MCT 7 może zmieniać biegi płynnie, a silnik V8 o pojemności 4,0 litra pracuje na niższych obrotach, wydając głębszy dźwięk.
W modelu na rok 2020, czołowy sportowiec z Affalterbach jest jeszcze lepiej przygotowany do rywalizacji dzięki nowemu, limitowanemu wydaniu AMG GT R PRO. Oprócz aktualizacji zewnętrznych, dwu-drzwiowe coupé i roadstery AMG GT będą wyposażone w zintegrowany system sterowania jazdą AMG DYNAMICS, co zapewnia większą zwrotność, nową kierownicę AMG Performance, konsolę centralną z innowacyjnymi przyciskami wyświetlacza z AMG GT 4-Door Coupe oraz w pełni cyfrowy wyświetlacz instrumentów z ekskluzywnym stylem wyświetlania AMG „Superport” na desce rozdzielczej. AMG GT R PRO został zmodyfikowany w wielu szczegółach, aby zapewnić jeszcze lepsze osiągi na torze wyścigowym: lekka konstrukcja, nowa zawieszenie i aerodynamiczne dostrojenie skutkują jeszcze większym dociskiem. Koła o lekkiej konstrukcji również przyczyniają się do poprawionych dynamiki jazdy i szybszych czasów okrążeń na torze.
„AMG GT w unikalny sposób ucieleśnia rdzeń naszej marki, czyli 'Driving Performance’. Przy swojej premierze cztery lata temu, nie tylko przyciągnęło uwagę klientów i entuzjastów sportowych samochodów, ale również stworzyło nowe wymiary w rywalizacji. Aby kontynuować tę historię sukcesu, wyposażamy je w liczne innowacje z AMG GT 4-Door Coupe i dodajemy nowy model w limitowanej edycji: Żaden inny obecny model produkcyjny Mercedes-AMG nie jest tak blisko wyścigów jak nowy AMG GT R PRO. Duża część doświadczeń z naszych aktualnych działań motorsportowych w GT3 i GT4 miała wpływ na jego rozwój.
Zwinne reakcje na wszystkie polecenia kierowcy i ogólne osiągi zapewniają jeszcze większe uczucie, jakie doświadczają nasi kierowcy wyścigowi na torze,” mówi Tobias Moers, przewodniczący zarządu Mercedes-AMG GmbH.
W pełni cyfrowy wyświetlacz instrumentów jako standard
Tak jak w AMG GT 4-Door Coupe, nowa architektura telematyczna w dwu-drzwiowych modelach AMG GT umożliwia zastosowanie innowacyjnego, standardowego w pełni cyfrowego wyświetlacza instrumentów o średnicy 12,3 cala oraz 10,25-calowego wyświetlacza multimedialnego na konsoli centralnej. Zestaw wskaźników oferuje całkowicie nowy design ekranu z trzema specyficznymi dla AMG stylami wyświetlania: „Classic”, „Sporty” i „Supersport”. W trybie „Supersport” dostępne są również dodatkowe informacje specyficzne dla AMG, takie jak komunikat o zmianie biegów w trybie manualnym. Nowe wizualizacje w wyświetlaczu multimedialnym umożliwiają jeszcze żywsze doświadczenie dodatkowych funkcji pojazdu, np. z animowaną prezentacją systemów asystujących, pojazdów i komunikacji.
Za pomocą lewego przycisku dotykowego na kierownicy można również wyświetlać preferowane informacje po lewej lub prawej stronie deski rozdzielczej – na przykład klasyczny prędkościomierz i obrotomierz, informacje nawigacyjne czy systemy asystujące oraz szczegółowe dane silnika. Sportowi kierowcy mogą nawet wyświetlić wskaźnik g-siły lub aktualne wartości mocy i momentu obrotowego.
Innowacyjne przyciski wyświetlacza na konsoli centralnej
Charakterystycznym elementem wnętrza jest konsola centralna z stylizowanym wzorem V8, która nie tylko podkreśla osiągi marki, ale również doskonale spełnia wymagania funkcjonalne. Dwu-drzwiowe AMG GT otrzymuje teraz również innowacyjne, kolorowe przyciski wyświetlacza. Integrują one wyświetlanie i sterowanie logistyką przekładni, zawieszeniem, ESP, układem wydechowym, tylnym spojlerem i funkcją start-stop. Przyciski wyświetlacza wykorzystują technologię TFT, używając intuicyjnych symboli do pokazania funkcji i są łatwe w obsłudze z wykorzystaniem małego stuknięcia palcem. Przyciski wyświetlacza uzupełniają dwa przełączniki suwakowe do programów jazdy i regulacji głośności.
Wszystko sprowadza się do chwytu: nowa generacja kierownic AMG
Dwu-drzwiowe AMG GT również otrzymają nową kierownicę AMG Performance, która zadebiutowała w AMG GT 4-Door Coupe i jest również dostępna w modelu C 63. Charakteryzuje się sportowym designem, spłaszczoną dolną częścią i mocno wyprofilowaną obręczą, a także intuicyjną obsługą. Pokrycie kierownicy w czarnej skórze nappa jest perforowane po bokach, aby zapewnić optymalny chwyt.
W AMG GT C kierownica standardowo ma obręcz w czarnej skórze nappa/mikrofibrze DINAMICA. W AMG GT R obręcz jest w pełni pokryta mikrofibrą DINAMICA. Kierownica AMG występuje również w czarnej skórze nappa z wykończeniem w czarnym połysku, jak również w mikrofibrze DINAMICA z elementami w włóknie węglowym w wysokim połysku. Galwanizowane łopatki zmiany biegów na kierownicy umożliwiają jeszcze sportowszy styl jazdy przy ręcznej zmianie biegów.
Zintegrowane przyciski Touch Control mogą być używane do sterowania funkcjami cyfrowego zestawu wskaźników i wyświetlacza multimedialnego za pomocą poziomego i pionowego przesuwania palcem.
Wszystkie dwu-drzwiowe modele AMG GT standardowo wyposażone są w nowe przyciski kierownicy AMG. Składają się one z okrągłego kontrolera z zintegrowanym wyświetlaczem pod prawym ramieniem kierownicy oraz dwóch pionowo umieszczonych kolorowych przycisków wyświetlacza z przełącznikami pod lewym ramieniem kierownicy.
Programy jazdy AMG można uruchomić za pomocą kontrolera. Wybrana ustawienie jest wyświetlane na kolorowym wyświetlaczu LCD bezpośrednio zintegrowanym z kontrolerem.
Dwa dowolnie konfigurowane przyciski wyświetlacza oraz dodatkowe przełączniki po lewej stronie umożliwiają bezpośrednie sterowanie dodatkowymi funkcjami AMG na kierownicy. Dzięki temu kierowca może w pełni skoncentrować się na dynamicznej jeździe, nie odrywając rąk od kierownicy. Każda wymagająca funkcja może być przedstawiona na ikonie wyświetlacza, a jej przełącznik jest stukany przez kierowcę, aby ustawić odpowiednią funkcję.
Dwie indywidualnie określone funkcje AMG można precyzyjnie zdefiniować, a ustawienia zmieniać jednym stuknięciem palca.
Zapis danych do wykorzystania na torze: AMG TRACK PACE
Wirtualny inżynier wyścigowy AMG TRACK PACE, który rejestruje dane podczas jazdy po zamkniętych torach wyścigowych, oferuje znacznie rozszerzony i jeszcze bardziej precyzyjny zakres funkcji. AMG TRACK PACE jest standardową częścią systemu multimedialnego COMAND online.
Po aktywacji funkcji, podczas jazdy po torze, rejestrowanych jest ponad 80 zestawów danych specyficznych dla pojazdu (np. prędkość, przyspieszenie) dziesięć razy na sekundę. Dodatkowo wyświetlane są czasy okrążeń i sektorów oraz różnice w odniesieniu do czasu referencyjnego. Dzięki temu, że konkretne elementy wyświetlacza są pokazane na zielono lub czerwono, kierowca może na pierwszy rzut oka, bez czytania liczb, zobaczyć, czy aktualnie jest szybszy lub wolniejszy od najlepszego czasu.
Po wykonaniu szybkich okrążeń, kierowca może wykorzystać dane do analizy i, w razie potrzeby, poprawy swoich umiejętności jazdy. Dodatkowo można mierzyć i zapisywać wartości przyspieszenia i hamowania. Dzięki nowo opracowanemu algorytmowi, który jak najdokładniej określa pozycję pojazdu, AMG TRACK PACE wykrywa nawet, gdy tor został opuśczony lub skrócony. Dzieje się to przy użyciu danych GPS oraz czujników dostępnych w pojeździe (przyspieszenie, żyroskop, kąt skrętu, prędkości kół).
Dane są wyświetlane na wyświetlaczu multimedialnym oraz cyfrowym zestawie wskaźników. Znane tory wyścigowe, takie jak Nürburgring czy Spa Francorchamps, są już zapisane. Ponadto istnieje możliwość nagrania własnych torów.
Zewnętrze: jeszcze lepsze powiązania z rodziną AMG GT
Nowe światła LED o wysokiej wydajności teraz pokazują paralele z AMG GT 4-Door Coupe, co jeszcze bardziej wzmacnia powiązania rodziny AMG GT. Trifunkcjonalny, zakrzywiony przewodnik świetlny pełni funkcję świateł dziennych, świateł nawigacyjnych oraz kierunkowskazów.
System reflektorów z wieloma komorami, z trzema pojedynczymi reflektorami dla świateł mijania i drogowych, nie tylko zapewnia optymalne oświetlenie drogi, ale również nadaje AMG GT sportowy, dynamiczny wygląd, który zyskuje jeszcze głębię wizualną dzięki czarnemu tłu. Światła LED tylnych świateł są również głębiej osadzone i sportowe dzięki ciemnemu tłu.
Z tyłu nowy wygląd tylnego zderzaka rzuca się w oczy, jego sportowy czarny dyfuzor został zaprojektowany na nowo dla AMG GT i AMG GT C. Równocześnie wylot rury wydechowej został wizualnie zmodyfikowany i dopasowany do kształtu AMG GT 4-Door Coupe. AMG GT ma teraz dwa okrągłe podwójne wyloty rury wydechowej, natomiast AMG GT C ma trapezoidalne podwójne wyloty rury wydechowej. Tylny design AMG GT R zachowuje swój charakterystyczny kształt z dużym, centralnie umieszczonym wylotem rury wydechowej z centralnym paskiem. Flankuje go jeszcze dwa czarne wyloty rury wydechowej po lewej i prawej stronie dyfuzora.
AMG GT otrzymuje nowy czarny pokrycie progu w dolnej części, co nadaje dodatkowego dynamicznego wyglądu. W połączeniu z opcjonalnym pakietem zewnętrznym, dodatkowe elementy dekoracyjne podkreślają te cechy.
Dodatkowo, jeśli zajdzie taka potrzeba, AMG GT jest dostępny z nowymi lekkimi kołami y-spoke w odcieniu szarego tytanu z delikatnie polerowaną powierzchnią. Dodatkowo, opcją dla AMG GT C są nowe felgi z 10 podwójnymi szprychami w odcieniu szarego tytanu z delikatnie polerowanymi powierzchniami lub w miękkim czarnym kolorze z delikatnie polerowanym rantem.
Nową cechą standardową jest pakiet parkingowy z asystentem parkowania PARKTRONIC oraz kamerami z przodu i z tyłu, co zwiększa wygodę podczas manewrowania. Kolejnym znakiem powiązań rodziny AMG GT jest nowy lakier w odcieniu brilliant blue magno, dostępny dla dwu-drzwiowego AMG GT, kolor, który zostanie wprowadzony wraz z AMG GT 4-Door Coupe. Innymi dodatkami są dwu-tonowe skórzane wykończenie w ekskluzywnym stylu nappa w kolorze srebrno-perłowym/czarnym.
Jeszcze bardziej zwrotna dzięki AMG DYNAMICS
Jako nowa cecha w programach jazdy AMG DYNAMIC SELECT „Slippery”, „Comfort”, „Sport”, „Sport Plus”, „RACE” oraz „Individual”, dwu-drzwiowe AMG GT teraz również otrzymuje AMG DYNAMICS. Ta zintegrowana regulacja dynamiki jazdy rozszerza funkcje ESP® (elektronicznego programu stabilizacji) na dokładne rozdzielenie mocy na osiach tylnego oraz charakterystyki kierowania.
Dzięki temu AMG GT staje się jeszcze bardziej zwrotna. AMG DYNAMICS optymalizuje dynamikę poprzeczną dzięki wyższemu przyspieszeniu bocznemu, lepszej przyczepności i reakcjom na zmianę obciążenia.
Szczególnie godne uwagi: AMG DYNAMICS oblicza, jak pojazd zareaguje. W tym celu system wykorzystuje dostępne czujniki, które wykrywają prędkość, kąt skrętu lub kąt obrotu. Na podstawie zasady sterowania pilotażowego można przewidzieć zachowanie pojazdu na podstawie działań kierowcy oraz danych z czujników. System sterujący reaguje w ten sposób jeszcze przed kierowcą – i bez zauważalnej interwencji systemu. Kierowca odczuwa bardzo autentyczne wrażenie jazdy z wysoką dynamiką zakrętów i optymalną przyczepnością oraz wysoką stabilnością i przewidywalnym zachowaniem. Nawet doświadczeni kierowcy otrzymują optymalne wsparcie, nie czując się zdominowani przez system.
Różne tryby AMG DYNAMICS noszą nazwy „Basic”, „Advanced”, „Pro” i „Master”. Wybór programu jazdy wskazany na wyświetlaczu multimedialnym teraz pokazuje nowy symbol AMG DYNAMICS z odpowiednim dodatkowym terminem zamiast poprzedniego symbolu ESP®.
„Basic” przypisuje się programom jazdy „Slippery” i „Comfort”. Tutaj AMG GT wykazuje wyjątkowo stabilne właściwości prowadzenia z wysokim tłumieniem obrotów.
„Advanced” włącza się w programie „Sport”. Wtedy AMG GT jest neutralnie zbalansowane. Niższe tłumienie obrotów, mniejsze wymagania dotyczące kąta skrętu i zwiększona zwrotność wspierają dynamiczne manewry, takie jak jazda po krętych drogach.
„Pro” (skrót od „professional”) jest częścią programu „Sport+”. W trybie „Pro” kierowca otrzymuje jeszcze więcej wsparcia w dynamicznych manewrach, a zwrotność i precyzja są jeszcze bardziej poprawione podczas pokonywania zakrętów.
„Master” (dostępny tylko dla GT C i GT R) jest połączony z programem jazdy RACE. Tryb „Master” jest skierowany do kierowców, którzy chcą doświadczyć dynamiczności i przyjemności z jazdy na zamkniętych torach. „Master” oferuje niezwykle neutralną równowagę pojazdu, niskie wymagania dotyczące kąta skrętu i bardziej zwrotną kierownicę. W ten sposób „Master” zapewnia maksymalną zwrotność i w pełni wykorzystuje dynamiczny potencjał.
Jeszcze bliżej wyścigów niż kiedykolwiek wcześniej: nowy AMG GT R PRO
Nowe, limitowane wydanie Mercedes-AMG GT R PRO charakteryzuje się dalszymi poprawami dynamiki jazdy, szczególnie na torze wyścigowym. Doświadczenia zdobyte z wyścigów AMG GT3 i AMG GT4 miały wpływ na jego rozwój. Ulepszenia z motorsportu można podzielić na cztery obszary: zawieszenie, lekka konstrukcja, aerodynamika i wygląd.
Zawieszenie: optymalne ustawienie
Nowe zawieszenie AMG typu coil-over oferuje jeszcze większy wybór dostosowania ustawienia do konkretnego toru. Tak jak w profesjonalnym motorsporcie, kierowca nie tylko może mechanicznie ustawić długość sprężyny, ale teraz może również regulować kompresję i odbicie amortyzatorów. Dzieje się to szybko i precyzyjnie bez użycia narzędzi za pomocą systemu klikającego z zintegrowanym pokrętłem regulacyjnym na amortyzatorze. Współczynnik kompresji jest dostosowywany osobno dla ruchów o wysokiej i niskiej prędkości. Oznacza to, że ustawienia można dostosować do powolnych i szybkich ruchów kompresyjnych, jak to ma miejsce w motorsporcie. Pozwala to bardziej selektywnie wpływać na nurkowanie i przechylenie nadwozia, a także na przyczepność AMG GT R PRO.
Oś przednia jest wyposażona w regulowany stabilizator skrętny wykonany z lekkiego włókna węglowego. Jego odpowiednik z tyłu wykonany jest ze stali, również regulowany, a dzięki konstrukcji pustej oszczędza na wadze.
AMG GT R ma już na dolnych wahaczach tylnej osi łożyska kulowe Uniball. AMG GT R PRO otrzymuje teraz te łożyska również dla górnych wahaczy. Są one znacząco bardziej odporne na zużycie niż konwencjonalne łożyska wahaczy i z uwagi na swoją konstrukcję nie mają luzu, co oznacza, że zbieżność i kąt pochylenia nie zmieniają się nawet pod dużym obciążeniem. W rezultacie AMG GT R PRO można prowadzić z jeszcze większą precyzją.
Węglowy panel szczytowy w dolnej części tylnego końca również przyczynia się do wysokiej precyzji prowadzenia. Ten lekki i sztywny element usztywnia konstrukcję tylnej części i w rezultacie dodaje jeszcze większej stabilności karoserii.
Elektronicznie sterowane dynamiczne mocowania silnika i skrzyni biegów również zostały dostrojone, aby zwiększyć zwrotność i zapewnić precyzyjne reakcje oraz wyraźne informacje zwrotne.
Lekka konstrukcja: komponenty z włókna węglowego i nowe felgi kute
Oprócz wielu komponentów z włókna węglowego, waga jest również oszczędzana dzięki ceramicznemu układowi hamulcowemu o wysokiej wydajności, który jest standardem. Wyłącznie dla AMG GT R PRO, zaciski hamulcowe będą malowane na czarno z białym napisem. Lekkie felgi AMG Performance Twin 5-ramienne są malowane w odcieniu szarego tytanu i mają rant w wysokim połysku.
Aerodynamika: przeprojektowany zderzak przedni z dodatkowymi flicami
Drobne dostrojenie aerodynamiki również zwiększa ogólną wydajność AMG GT R PRO. Przeprojektowany zderzak przedni został wyposażony w dwa flicy po bokach, wykonane z włókna węglowego pokrytego przezroczystym lakierem. Dolne flicy praktycznie bezszwowo przechodzą w przedni splitter, który został wydłużony jeszcze bardziej do przodu i jest wspierany przez małe metalowe wsporniki – stabilizują one przedni splitter przy wyższych prędkościach. Dodatkowo, są one kolejnym wizualnym hołdem dla modeli GT3 i GT4 z motorsportu.
Otwory powietrzne w przednich błotnikach skutecznie wentylują archwały kół i przyczyniają się do zmniejszenia unoszenia przedniej osi. Z tyłu, element aerodynamiczny z włókna węglowego z przezroczystym lakierem na archwałach kół po obu stronach wznosi się niemal pionowo do poziomu tylnych świateł. Kombinacja wszystkich tych działań znacząco zmniejsza unoszenie przedniej osi, nie wpływając negatywnie na warunki aerodynamiczne na tylnej osi.
Aktywny profil aerodynamiki w podwoziu, system aktywnej regulacji powietrza AIRPANEL w zderzaku przednim oraz duży spojler na klapie, znane z AMG GT R, są częścią standardowego wyposażenia. Dodatkowo, tylny spojler jest wyposażony w krawędź spojlera, która zwiększa docisk na tylnej osi, i obecnie zamontowany jest na frezowanych wspornikach aluminiowych, które podkreślają bliskość do wyścigów.
Wygląd wyścigowy: Pakiet węglowy, nowy dach z włókna węglowego, unikalny styl nadwozia
AMG GT R PRO nie tylko jeździ jak samochód wyścigowy, ale również wygląda jak taki. Standardowo montowane Pakiety węglowe I i II z przednim splitterem, flicami w błotnikach, listwami wykończeniowymi w progach bocznych, lusterkach bocznych, tylnym spojlerze i dyfuzorze z wysokiej jakości przezroczystym wykończeniem z włókna węglowego podkreślają bliskość do wyścigów, podobnie jak przeprojektowany dach z włókna węglowego z obniżonym środkiem.
Specjalny status podkreśla również unikalny styl nadwozia z wyścigowymi paskami biegnącymi przez maskę, dach i klapę, a także wzdłuż boków pojazdu. Ten styl jest jasnooliwkowy, wyłącznie w połączeniu z lakierem w odcieniu selenite gray magno. Dla wszystkich innych wariantów kolorystycznych paski są w ciemnoszarym macie. Opcjonalnie, okleina pojazdu może być również całkowicie pominięta.
Już przed światową premierą, nowy AMG GT R PRO imponująco pokazał swój potencjał wydajności na torze wyścigowym: Na początku listopada,
ambasador marki AMG i kierowca wyścigowy AMG GT3 Maro Engel pokonał pętlę północną Nürburgringu w dokładnie 7:04.632 minut, prowadząc wciąż zamaskowanego AMG GT R PRO. To zdecydowanie poprawiło poprzedni czas dla AMG GT R i udowodniło ogromny potencjał aktualnego flagowego modelu AMG.