Podczas gdy jego poprzednicy byli projektowani przez Mercedes-Benz, model z roku 2022, R231, został opracowany od podstaw przez dział motorsportu MB, Mercedes-AMG.
Po prawie siedmiu dekadach obecności na rynku, SL stał się jednym z najlepiej rozpoznawalnych produktów Mercedes-Benz. Jednak przez cały ten czas był głównie samochodem GT, a mniej sportowym. R231 obiecywał to zmienić. Kiedy AMG projektowało ten samochód, zaczęło od pustej kartki papieru. Jedynymi znanymi atrybutami były silnik i skrzynia biegów.
Aby zaoszczędzić na wadze, AMG wyposażyło samochód w składany materiałowy dach zamiast metalowego, który stosowano w poprzedniej generacji. Dodatkowo, długa baza osi i krótkie zwisy były potrzebne dla lepszego zachowania w zakrętach przy wysokich prędkościach. Grill Panamericana z pionowymi szczelinami oraz emblematu z trójramienną gwiazdą na środku potwierdzały status AMG. W dolnej części zderzaka, producent umieścił zestaw wlotów powietrza, służących do chłodzenia silnika lub tarcz hamulcowych.
Kokpit był zapierający dech w piersiach, łączący technologię z dbałością o szczegóły. Na przykład, na desce rozdzielczej znajdowały się cztery wentylatory w stylu turbiny oraz duży ekran infotainment dla systemu MBUX. Dla kierowcy, Mercedes-AMG zainstalował wyświetlacz TFT zamiast analogowych wskaźników, prezentując różne informacje, aby ułatwić życie.
Jak w przypadku innych generacji SL, R231 zapewniał miejsce dla czterech pasażerów, z zestawem siedzeń z tyłu. Były one tam umieszczone głównie z powodów podatkowych lub na małe torby czy psy, ponieważ nie mogły pomieścić pasażerów wyższych niż 1,5 m.
Dla napędu, AMG zaplanowało dwie wersje, obie na napędzie na wszystkie koła. To nowość w gamie SL, ale był to lepszy wybór, ponieważ podstawowy model oferował 476 KM.
Nowy Mercedes-AMG SL, nowa edycja ikony, powraca do swoich korzeni z klasycznym miękkim dachem i sportowym charakterem. Jednocześnie luksusowy roadster jako 2+2 oferuje szczególnie wysoką funkcjonalność na co dzień i po raz pierwszy wykorzystuje napęd na wszystkie koła, co pozwala mu na lepsze osiągi. Szereg nowoczesnych komponentów, takich jak zawieszenie AMG ACTIVE RIDE CONTROL z aktywną stabilizacją przechyłów, kierowanie na tylną oś oraz opcjonalne ceramiczne układy hamulcowe AMG, dostępne są w nowym modelu. W połączeniu z ręcznie wykonanym silnikiem V8 biturbo o pojemności 4.0 litra, skutkuje to najwyższej jakości doświadczeniem jazdy. Jako konsekwentny model Performance Luxury, Mercedes-AMG w Affalterbach całkowicie niezależnie opracował SL. Na rynek trafią dwa modele z silnikami AMG V8.
Prawie 70 lat temu sportowy samochód zaprezentowany w Stuttgarcie natychmiast stał się legendą. Wizja poszerzenia potencjału marki Mercedes-Benz dzięki sukcesom w wyścigach przyniosła pierwszy SL – drogowy samochód wyścigowy. Krótko po debiucie w 1952 roku, model 300 SL (oznaczenie wewnętrzne W 194) odniósł sukcesy na torach wyścigowych na całym świecie. W swoim pierwszym roku zdobył m.in. spektakularne zwycięstwo w legendarnych 24 godzinach Le Mans, zajmując nawet pierwsze cztery miejsca w Grand Prize Nürburgring dla samochodów sportowych. Jego sukcesy szybko uczyniły z SL legendę.
Po udanym samochodzie wyścigowym w 1954 roku wprowadzono 300 SL jako samochód produkcyjny (W 198), który zyskał przydomek „Gullwing” z powodu swoich nietypowych drzwi. W 1999 roku jury dziennikarzy motoryzacyjnych uznało go za „Samochód Sportowy Stulecia.” Inne ważne momenty w historii modelu to „Pagoda” (W 113, 1963-1971), evergreen R 107 (1971-1989), który produkowano przez 18 lat, oraz jego następca R 129, uważany za rzeźbę motoryzacyjną z powodu swego charakterystycznego, klinowatego kształtu. Abbrevacja „SL” do dziś oznacza jedną z niewielu prawdziwych ikon motoryzacji na świecie.
W wieloletniej historii rozwoju od krwistego samochodu wyścigowego do luksusowego sportowego samochodu z otwartym dachem, nowy Mercedes-AMG SL wyznacza kolejny kamień milowy. Łączy sportowość oryginalnego SL z unikalnym luksusem oraz nowoczesną doskonałością technologiczną, które charakteryzują współczesne modele Mercedesa.
„SL to ikona: przez prawie 70 lat ten wyrazisty samochód sportowy cieszył swoich klientów Mercedesa z każdej generacji na całym świecie. Dzięki odrodzeniu roadstera z Mercedes-AMG, nowy SL pozostaje symbolem ponadczasowego fascynacji,” mówi Britta Seeger, członek zarządu Daimler AG odpowiedzialny za marketing i sprzedaż samochodów Mercedes-Benz.
„Nowy SL łączy sportowe geny oryginalnego SL z typowymi dla AMG osiągami. Jednocześnie oferuje luksus i komfort na absolutnie najwyższym poziomie. Ta kombinacja jest wyjątkowa w segmencie samochodów sportowych i znajduje odzwierciedlenie w wnętrzu – gdzie najwyższy poziom komfortu i jakości spotyka się z odpowiednią dozą sportowości. Wysokiej jakości połączenie świata analogowego z nowoczesnym cyfrowym wyposażeniem jasno pokazuje, że nowy SL to odrodzenie ikony dla nowoczesnej ery,” mówi Philipp Schiemer, przewodniczący zarządu Mercedes-AMG GmbH.
„W nowym SL stworzyliśmy nową interpretację ikonicznego designu SL. Ekspresyjnie uformowana sylwetka zewnętrzna emanuje lekkością i purystycznym wrażeniem, łącząc zmysłowe piękno z ekstrawaganckim designem w doskonałej harmonii,” mówi Gorden Wagener, dyrektor ds. designu grupy Daimler.
„Dla nas w Mercedes-AMG jest to wielki zaszczyt, że mieliśmy przywilej opracowania nowej edycji tego ikonicznego samochodu sportowego. Kiedy otrzymaliśmy zadanie ogólnego rozwoju nowego SL, mogliśmy zacząć od zera, nie opierając się na istniejącej strukturze. Jesteśmy dumni z wyniku, który ponownie ilustruje wysoki poziom kompetencji inżynieryjnej w Affalterbach. Nowa koncepcja 2+2 łączy zwinność jazdy z wysokim komfortem i nieograniczoną funkcjonalnością na co dzień,” mówi Jochen Hermann, dyrektor techniczny Mercedes-AMG GmbH.
Dzięki ekscytującemu designowi, nowoczesnej technologii i doskonałym cechom jezdnym, nowy Mercedes-AMG SL wyznacza standardy w segmencie luksusowych samochodów sportowych. Linię nadwozia fascynuje perfekcyjna triada: łączy nowoczesną filozofię designu Mercedes-Benz opartą na zmysłowej czystości z typową dla AMG sportowością oraz charakterystycznymi detalami. Dwie wypukłości na masce to tylko jeden z wielu elementów przypominających o pierwszej generacji SL. Gra światła i cienia sprawia, że ogólny wygląd jest wizualnie lekki i niski. Już na pierwszy rzut oka widać, że nowy SL powrócił do swoich sportowych korzeni.
Zewnętrzny design: zrównoważona linia z genami sportowymi
Cechy charakterystyczne konstrukcji nadwozia to długa baza, krótkie zwisy, długa maska, umieszczona dalej kabina pasażerska z mocno pochyloną szybą czołową i mocny tył. Przekłada się to na typowe proporcje SL. Razem z masywnie uformowanymi nadkolami i dużymi felgami aluminiowymi, których krawędzie są na równi z nadwoziem, nadają roadsterowi potężny i dynamiczny wygląd. Po zamknięciu, doskonale wkomponowany miękki dach podkreśla purystyczne, sportowe wrażenie.
Specyficzna dla AMG krata chłodnicy podkreśla szerokość przodu, a jej 14 pionowych szczelin nawiązuje do przodka wszystkich modeli SL, legendarnego samochodu wyścigowego 300 SL z 1952 roku. Inne wyróżniające elementy designu to smukłe, wyraźnie zarysowane reflektory LED oraz równie smukłe tylne lampy LED.
Wnętrze: Performance Luxury z „hiper analogowym” kokpitem
Wnętrze nowego Mercedes-AMG SL przekształca tradycję pierwszego roadstera 300 SL w nowoczesną erę. Nowa edycja doskonale łączy sportowe cnoty i luksus. Wysokiej jakości materiały i staranne wykonanie podkreślają najwyższy poziom komfortu. Projekt kokpitu, aż po regulowany centralny wyświetlacz w konsoli środkowej, skupia się na kierowcy. Równocześnie całkowicie nowa koncepcja przestrzeni wewnętrznej z 2+2 miejscami oferuje większą przestronność i funkcjonalność niż kiedykolwiek wcześniej. Tylne siedzenia zwiększają codzienną praktyczność i użyteczność.
Minimalistyczne wnętrze 300 SL Roadster, wyposażone w wysokiej jakości materiały, zainspirowało projektantów do stworzenia wnętrza nowego modelu: wynikiem tego jest ekscytująca kombinacja analogowej geometrii i cyfrowego świata – nazwanej „hiper analogową.” Przykładem tego jest w pełni cyfrowy zestaw wskaźników, który jest zintegrowany z trójwymiarowym wizjerem. Standardowy system multimedialny MBUX oferuje wybór kilku różnych stylów wyświetlania i trybów.
Jednym z wielu wyróżniających cech wnętrza nowego SL jest rzeźbiarska konstrukcja standardowych, elektrycznie regulowanych sportowych siedzeń AMG. Podłokietniki są zintegrowane z oparciem fotela, podkreślając sportowy charakter. System ogrzewania AIRSCARF, który zapewnia ogrzewanie szyi, również znajduje się w standardzie: ciepłe powietrze przepływa do kabiny z otworów wentylacyjnych w zagłówkach i owinie głowę oraz szyję kierowcy i pasażera z przodu jak szal. Doskonała ergonomia i różne progresywne wzory szwów i pikowania dopełniają symbiozy wysokiej technologii, wydajności i luksusu. Fotele AMG Performance są dostępne jako opcja.
Najnowsza generacja MBUX (Mercedes-Benz User Experience) jest intuicyjna w obsłudze i zdolna do nauki. Oferuje liczne funkcjonalności i strukturę operacyjną drugiej generacji systemu MBUX, który debiutował w nowym Mercedes-Benz S-Klasie. W SL dodano specyficzne dla AMG treści w pięciu stylach wyświetlania. Ekskluzywne pozycje menu, takie jak „AMG Performance” czy „AMG TRACK PACE,” również podkreślają sportowy charakter.
Karoseria: nowa architektura roadstera z kompozytowymi elementami aluminiowymi
Nowy SL oparty jest na całkowicie nowej architekturze pojazdu 2+2, opracowanej przez Mercedes-AMG. Podwozie zaprojektowano jako lekką strukturę kompozytową z aluminium i składa się z aluminiowej ramy przestrzennej z samonośną strukturą. Konstrukcja zapewnia maksymalną sztywność i jest doskonałą podstawą dla precyzyjnej dynamiki jazdy, wysokiego komfortu, optymalnego pakowania i sportowych proporcji nadwozia. Nowa karoseria powstała – jak w przypadku pierwszego SL w 1952 roku – dosłownie na czystym arkuszu papieru: żaden element nie pochodzi z poprzedniego SL ani żadnego innego modelu, takiego jak AMG GT Roadster.
Celem architektury karoserii jest realizacja typowych dla AMG osiągów jazdy z naciskiem na dynamikę boczną i podłużną, jednocześnie spełniając wysokie standardy komfortu i bezpieczeństwa. W nowym SL inteligentna mieszanka materiałów pozwala na uzyskanie jak najwyższej sztywności przy niskiej wadze. Optymalizowane przekroje materiałów i skomplikowane kształty komponentów tworzą miejsce na wszechstronne funkcje komfortu i bezpieczeństwa, a także na miękki dach. Do zastosowanych materiałów należą aluminium, magnez, kompozyty włókniste i stal, z których wykonana jest na przykład ramka przedniej szyby. Służy ona jako ochrona przed przewróceniem w połączeniu z systemem roll barów za tylnymi siedzeniami, który może być błyskawicznie uruchamiany w razie potrzeby.
W porównaniu do poprzedniego modelu, sztywność skrętna konstrukcji karoserii zwiększyła się o 18 procent. Sztywność poprzeczna wzrosła o 50 procent w porównaniu z już znakomitą wartością AMG GT Roadster. Sztywność podłużna jest wyższa o 40 procent. Waga samej karoserii wynosi około 595 funtów (270 kilogramów). Razem z niskim środkiem ciężkości, celowa konstrukcja redukująca masę zapewnia znakomitą dynamikę jazdy.
Aktywna aerodynamika: dla doskonałej równowagi i wysokiej efektywności
Kluczowym celem rozwoju nowego SL była wysoka efektywność aerodynamiczna – konkretnie doskonała równowaga między niskim oporem a ograniczonym unoszeniem. Luksusowy roadster korzysta tu z szerokiej wiedzy sportowej Mercedes-AMG oraz z rozbudowanych aktywnych elementów aerodynamicznych z przodu i z tyłu. Wszystkie elementy redukujące opór są płynnie wkomponowane w zewnętrzny design. Dodatkowe środki zmniejszają współczynnik oporu do Cd 0,31 – doskonała wartość dla samochodów sportowych z otwartym dachem.
Aerodynamika SL spełnia złożone wymagania stabilności prowadzenia, oporu, chłodzenia i hałasu wiatru. Niezależnie od tego, czy dach jest podniesiony, czy opuszczony, charakter pojazdu i jego właściwości jezdne pozostają niezmienne. Równowaga aerodynamiczna pomaga w zneutralizowaniu krytycznych sytuacji podczas jazdy, takich jak nagłe uniki przy dużych prędkościach.
System kontroli powietrza AIRPANEL: po raz pierwszy w wersji dwuczęściowej
Technologiczną atrakcją w rozwoju aerodynamiki jest dwuczęściowy, aktywny system kontroli powietrza AIRPANEL. Pierwsza część działa z pionowymi żaluzjami ukrytymi za dolnym otworem powietrza w przednim zderzaku. Druga część znajduje się za górnym otworem powietrza i ma poziome żaluzje. Zwykle wszystkie żaluzje są zamknięte. Ta pozycja zmniejsza opór i pozwala na skierowanie powietrza w sposób specyficzny w kierunku podwozia. Dodatkowo redukuje to unoszenie z przodu. Dopiero gdy osiągnięte zostaną określone temperatury na wcześniej zdefiniowanych komponentach oraz zapotrzebowanie na powietrze chłodzące jest szczególnie wysokie, żaluzje otwierają się, pozwalając na swobodny przepływ maksymalnej ilości powietrza chłodzącego do wymienników ciepła.
Innym aktywnym elementem jest chowany tylny spojler płynnie zintegrowany w pokrywie bagażnika. Zmienia on swoją pozycję w zależności od stanu jazdy. W tym przypadku oprogramowanie sterujące uwzględnia liczne parametry: bierze pod uwagę prędkość jazdy, przyspieszenie podłużne i boczne oraz szybkość kręcenia kierownicą. Spojler przyjmuje pięć różnych kątów nachylenia w przedziale prędkości od 50 mph (80 km/h) w celu zoptymalizowania stabilności prowadzenia lub zredukowania oporu.
Opcjonalny pakiet aerodynamiczny AMG, który obejmuje element aerodynamiczny działający, jest ukryty w podwoziu przed silnikiem oraz przyczynia się do poprawy właściwości jezdnych. Ten węglowy profil ważący około 2 kilogramy reaguje na ustawienie trybów jazdy AMG i automatycznie wydłuża się w dół o około 40 mm przy prędkości 50 mph (80 km/h). W ten sposób aktywowane są tryby jazdy AMG. Tworzy to efekt Venturiego, który jeszcze mocniej przyciąga samochód do nawierzchni oraz redukuje unoszenie przedniej osi. Kierowca odczuwa to pozytywnie w układzie kierowniczym: SL można jeszcze dokładniej kierować w zakręt i prowadzi się stabilniej.
Oferowane są różnorodne, aerodynamicznie zoptymalizowane felgi aluminiowe o średnicy 20 lub 21 cali, które redukują opór dzięki mniejszym turbulencjom. Szczególnie zaawansowane są 20-calowe felgi z plastikowymi pierścieniami aero, które również oszczędzają wagę.
Miękki dach: mniej wagi i niski środek ciężkości
Sportowsza koncepcja nowego SL również zasugerowała decyzję o zastosowaniu elektrycznego miękkiego dachu zamiast wcześniej stosowanego metalowego dachu vario. Redukcja masy o 21 kilogramów i wynikający z tego niższy środek ciężkości mają pozytywny wpływ na dynamikę jazdy i prowadzenie. Zgubna konstrukcja Z umożliwia rezygnację z tradycyjnej pokrywy komory na dach. Przód pokrywy zapewnia, że otwarty miękki dach jest na równi z powierzchnią w swojej końcowej pozycji. Równocześnie projektanci mieli za zadanie zachować wysoką funkcjonalność na co dzień oraz przykład komfortu akustycznego. Trójwarstwowa konstrukcja składa się z mocno rozciągniętej zewnętrznej powłoki, precyzyjnie wykonanej podsufitki oraz wkładu akustycznego wykonanego z wysokiej jakości materiału o gramaturze 450 g/m².
Otwieranie i zamykanie trwa tylko około 15 sekund i możliwe jest przy prędkości do 60 km/h. Miękki dach obsługuje się za pomocą panelu przycisków w konsoli środkowej lub ekranu dotykowego multimedialnego, na którym animacja pokazuje postęp procesu.
Silnik, skrzynia biegów i napęd na wszystkie koła: ogromna różnorodność i więcej wyboru niż kiedykolwiek wcześniej
Na początku sprzedaży nowy SL występuje w dwóch wariantach mocy silnika AMG o pojemności 4.0-litra V8 biturbo. Silniki są montowane ręcznie w zakładzie w Affalterbach zgodnie z zasadą „Jeden człowiek, jeden silnik.” W topowym modelu SL 63 silnik generuje 577 KM i zapewnia maksymalny moment obrotowy 590 lb-ft w szerokim zakresie obrotów od 2500 do 4500 obr/min. Przyspieszenie od 0 do 60 mph zajmuje około 3.5 sekundy. W modelu SL 55 jednostka V8 generuje moc 469 KM i maksymalny moment obrotowy 516 lb-ft. Przyspieszenie od zera do 60 mph zajmuje około 3.8 sekundy.
Do użytku w SL silnik otrzymał nową miskę olejową, przestawione intercoolery i aktywne wentylację skrzyni korbowej. Kanały dolotowe i wylotowe zostały zoptymalizowane w celu bardziej efektywnej wymiany gazów, a trasa spalin do skrzynki katalizatora i filtra cząstek stałych została powiększona. Projektantom udało się zwiększyć moc SL 63 głównie dzięki wyższemu ciśnieniu doładowania i większemu przepływowi powietrza oraz zmodyfikowanemu oprogramowaniu silnika. Podsumowując, silnik ośmiocylindrowy zachwyca wyjątkową mocą i dynamicznym przyspieszeniem w całym zakresie obrotów połączonym z maksymalną wydajnością przy niskim zużyciu paliwa i emisji spalin.
Sprzęgło rozruchowe w transmisji
Skrzynia biegów AMG SPEEDSHIFT MCT 9G łączy emocjonujące doświadczenie zmiany biegów z niezwykle krótkimi czasami zmiany i jest specjalnie dostosowana do wymagań nowego SL. Wet start-off clutch zastępuje konwerter momentu obrotowego. Redukuje to wagę i dzięki mniejszej bezwładności optymalizuje reakcję na polecenia pedału przyspieszenia, szczególnie podczas przyspieszania i zmian obciążenia.
Większa przyczepność i stabilność prowadzenia: w pełni zmienny napęd AMG Performance 4MATIC+ na wszystkie koła
Po raz pierwszy w swojej niemal 70-letniej historii SL jest dostępny z napędem na wszystkie cztery koła. Oba modele V8 są standardowo wyposażone w technologię napędu na wszystkie koła AMG Performance 4MATIC+.
Ten inteligentny system łączy zalety różnych koncepcji napędu: w pełni zmienna dystrybucja momentu obrotowego na osie przednią i tylną zapewnia optymalną przyczepność aż do fizycznego limitu. Kierowca może również polegać na wysokiej stabilności prowadzenia oraz wysokim poziomie bezpieczeństwa w każdych warunkach.
Zawieszenie i hamulce: wielowahaczowe zawieszenie przednie, aktywna stabilizacja przechyłów i optymalna deceleracja SL 55 jest standardowo wyposażony w nowo opracowane zawieszenie stalowe AMG RIDE CONTROL z aluminiowymi amortyzatorami o wyjątkowych parametrach i lekkimi sprężynami śrubowymi. Po raz pierwszy produkcyjny pojazd Mercedes-AMG został wyposażony w wielowahaczowe zawieszenie przednie z pięcioma wahaczami umieszczonymi w obrębie obręczy kół. To znacznie poprawia kinematykę. Na tylnej osi zastosowano pięciowahaczową konstrukcję, która kontroluje koła.
Innowacyjne zawieszenie AMG ACTIVE RIDE CONTROL z aktywną, hydrauliczną stabilizacją przechyłów debiutuje w SL 63. Największą innowacją jest to, że aktywne elementy hydrauliczne zastępują tradycyjne mechaniczne stabilizatory przechyłów i kompensują ruchy przechyłów nowego SL w ułamkach sekundy. System zapewnia optymalne zachowanie podczas skręcania i zmiany obciążenia, typowe dla AMG, w odniesieniu do dynamiki, precyzji i informacji dla kierowcy. Jednocześnie zwiększa komfort jazdy przy prostych i nierównościach.
Nowo opracowany, wysokowydajny kompozytowy system hamulcowy AMG gwarantuje doskonałe wartości hamowania i precyzyjne sterowanie. Imponuje krótkimi drogami hamowania, wrażliwym reagowaniem i wysoką stabilnością – nawet pod ekstremalnym obciążeniem. Nowe kompozytowe tarcze hamulcowe są lżejsze od poprzednich i zajmują mniej miejsca, co pozwala na jeszcze lepsze chłodzenie hamulców. Nowością jest również kierunkowa perforacja: oprócz dodatkowego zmniejszenia wagi i lepszego rozpraszania ciepła, to rozwiązanie punktuje szybszą reakcją w mokrych warunkach oraz lepszym czyszczeniem klocków po manewrach hamowania.
Aktywne kierowanie tylną osią: łączy zwinność i stabilność
Po raz pierwszy w swojej długiej historii SL jest standardowo wyposażony w aktywne kierowanie tylną osią. W zależności od prędkości tylne koła kierują się albo w przeciwnym kierunku (do 100 km/h), albo w tym samym kierunku (powyżej 100 km/h) co przednie koła. System umożliwia zarówno zwrotne, jak i stabilne prowadzenie – cechy, które bez kierowania tylną osią są ze sobą sprzeczne. Inne zalety to łatwiejsza kontrola pojazdu w granicach oraz mniejsze wysiłki przy kierowaniu, ponieważ przełożenie układu kierowniczego na przednią oś jest bardziej bezpośrednie.
Sześć trybów jazdy i AMG DYNAMICS: od komfortowego do dynamicznego
Sześć trybów jazdy AMG DYNAMIC SELECT „Śliski,” „Komfort,” „Sport,” „Sport +,” „Indywidualny” oraz „WYŚCIG” (standard w SL 63, w opcji w pakiecie AMG DYNAMIC PLUS dla SL 55) zapewniają szeroką gamę cech pojazdu, od komfortowych po dynamiczne. Poszczególne tryby jazdy oferują indywidualne doświadczenie jazdy, precyzyjnie dostosowane do różnych warunków jazdy. Jako funkcja trybów jazdy AMG DYNAMIC SELECT, modele SL mają również AMG DYNAMICS. Ta zintegrowana kontrola dynamiki pojazdu rozszerza stabilizujące funkcje ESP® o interwencje zwiększające zwinność w sterowaniu all-wheel, cechy kierowania oraz dodatkowe funkcje ESP®. Na przykład przy szybkich zakrętach krótkie interwencje hamulców na wewnętrznym tylnym kole generują zdefiniowany ruch yaw wokół osi pionowej, co przyspiesza i precyzyjnie wprowadza w zakręt. Spektrum waha się od bardzo stabilnych po wysoce dynamiczne.
Linia wyposażenia SL: duża różnorodność dla indywidualnego wyglądu
Szczegóły wyposażenia i liczne opcje oferują szeroki zakres indywidualizacji dla różnych oczekiwań klientów – od sportowo-dynamicznych po luksusowo-eleganckie. Dwanaście kolorów lakieru, w tym dwa ekskluzywne lakiery SL Hyper Blue Metallic i MANUFAKTUR Monza Grey magno, trzy warianty kolorystyczne dachu oraz liczne nowe wzory felg sprawiają, że wybór staje się przyjemnością. Dostępne są trzy pakiety wyposażenia zewnętrznego, które dodatkowo podkreślają wygląd i sprawiają, że staje się on bardziej elegancki lub bardziej dynamiczny. SL 55 i SL 63 standardowo jeżdżą na 20-calowych aluminiowych felgach AMG 5-twin-spoke. Oferta felg obejmuje łącznie sześć różnych wariantów. Znajdują się wśród nich dwie aerodynamicznie zoptymalizowane 20-calowe opcje w wzorze 5-twin-spoke lub multi-spoke. Oferta zamyka 21-calowe felgi aluminiowe AMG w 10-ramiennej konstrukcji Y oraz 21-calowe felgi AMG odlewane w dwóch wariantach kolorystycznych.
Systemy wspomagania kierowcy i MBUX: inteligentne wsparcie w tle
Dzięki licznych czujnikom, kamerom i radarom, systemy wspomagania kierowcy obserwują ruch i otoczenie nowego roadstera. W razie potrzeby inteligentni pomocnicy mogą interweniować błyskawicznie. Jak w przypadku obecnych generacji modeli Mercedes C-Class i S-Class, kierowca jest wspierany przez wiele nowych lub udoskonalonych systemów – w codziennych sytuacjach na przykład przez asystenta dostosowania prędkości, kontroli odległości, kierowania i zmian pasa ruchu. Gdy zagraża niebezpieczeństwo, systemy asystujące są w stanie reagować na nadchodzące kolizje w sposób dostosowany do sytuacji. Funkcjonowanie systemów jest wizualizowane w nowym koncepcie wyświetlania w zestawie wskaźników.
Nowy wyświetlacz asystenta w zestawie wskaźników pokazuje w sposób zrozumiały i przejrzysty, jak działają systemy wspomagania kierowcy w pełnoekranowym widoku. Kierowca widzi swoje auto, pasy, oznaczenia pasów oraz innych uczestników ruchu, takich jak samochody, ciężarówki i pojazdy dwuśladowe, w abstrakcyjny sposób 3D. Status systemu oraz działanie asystentów są wizualizowane w tym przedstawieniu otoczenia. Nowy animowany wyświetlacz asystenta oparty jest na 3D scenie generowanej w czasie rzeczywistym. Ta dynamiczna, wysokiej jakości reprezentacja czyni działanie systemów asystujących przejrzystym jako namacalne doświadczenie rozszerzonej rzeczywistości.
Liczne usługi łączności dostępne
System multimedialny MBUX (Mercedes-Benz User Experience) umożliwia rozbudowane, intuicyjne opcje obsługi oraz wiele cyfrowych usług z Mercedes me connect. Jego mocne strony to intuicyjna koncepcja obsługi poprzez ekran dotykowy lub przyciski dotykowe na kierownicy, integracja smartfona za pomocą Apple CarPlay i Android Auto, system głośnomówiący przez połączenie Bluetooth oraz radio HD. W połączeniu z MBUX klienci mają już dostęp do usług łączności, takich jak Informacje o Ruchu na Żywo. Dzięki Mercedes me connect nowy SL staje się jeszcze bardziej inteligentny: dodatkowe funkcje mogą być wykorzystywane przed i po podróży lub w trakcie jazdy. Wystarczy połączyć roadster z kontem Mercedes me w portalu Mercedes me i zaakceptować warunki korzystania. Dzięki nawigacji z Informacjami o Ruchu na Żywo oraz komunikacji Car-to-X, klient prowadzi na podstawie danych o ruchu w czasie rzeczywistym. W ten sposób można skutecznie unikać korków i zaoszczędzić cenny czas. Komunikacja Car-to-X umożliwia połączonym pojazdom wymianę informacji o zdarzeniach drogowych.
Nowy Mercedes-AMG SL: design zewnętrzny
Nowy SL łączy zalety obu światów w swoim zewnętrznym designie: filozofię designu Mercedes-Benz opartą na zmysłowej czystości, połączoną z sportowymi genami AMG. Cechy charakterystyczne, takie jak wypukłości na masce, z szacunkiem odwołują się do długiej tradycji SL. Zrównoważony design jednocześnie oferuje więcej funkcji i przestrzeni wewnętrznej niż kiedykolwiek wcześniej. Gra światła i cienia sprawia, że ogólny wygląd jest wizualnie lekki. Każdy detal przekazuje wartość i ekskluzywność. Muskulaturalne proporcje sygnalizują na pierwszy rzut oka, że nowy SL powrócił do swoich sportowych korzeni.
„SL” – skrót od „Super” i „Lekki” – szybko stał się legendą dzięki sukcesom sportowym modelu Mercedes-Benz 300 SL, który zadebiutował w 1952 roku. Od 1954 roku seryjny samochód sportowy 300 SL (W 198) z charakterystycznymi drzwiami „Gullwing,” pochodzącymi z samochodu wyścigowego, znaczenie zwiększył swoją atrakcyjność. Inne ważne momenty w historii modelu: „Pagoda” (W 113, 1963-1971), evergreen R 107 (1971-1989), który był produkowany przez 18 lat, czy jego następca R 129, który uważany jest za rzeźbę motoryzacyjną dzięki swojemu wyraźnemu klinowemu kształtowi. W wieloletniej historii rozwoju od krwistego samochodu wyścigowego do luksusowego sportowego samochodu z otwartym dachem, nowy Mercedes-AMG SL wyznacza kolejny kamień milowy. Łączy sportowość oryginalnego SL z unikalnym luksusem i technologiczną doskonałością, które charakteryzują nowoczesne modele Mercedesa.
Powiększona koncepcja wymiarowa z 2+2 miejscami dawała projektantom większą swobodę w możliwościach projektowania. Długa baza, krótkie zwisy oraz mocno pochylona szyba z czarną ramą sprawiają, że SL wygląda kompaktowo i nisko. Charakterystyczne proporcje SL, takie jak długa maska i umieszczona z tyłu kabina pasażerska, sygnalizują wygląd luksusowego samochodu sportowego, który jednocześnie jest bardzo funkcjonalny w codziennym użytkowaniu. Powierzchnie uformowane przez przepływ powietrza, aż po chowane klamki drzwi, przenoszą unikalnego ducha ikonicznego SL w przyszłość. Po zamknięciu, wysokiej jakości miękki dach podkreśla lekkie, purystyczne wrażenie. Maszywnie uformowane nadkola i felgi aluminiowe na równi z nadwoziem podkreślają moc i sportowość.
Widok z przodu: jednoznacznie SL, jednoznacznie Mercedes-AMG
Specyficzna dla AMG krata chłodnicy charakteryzuje potężny, szeroki przód. Jej kontur, poszerzający się na dole, oraz 14 pionowych szczelin nawiązuje do przodka wszystkich modeli SL, globalnie udanego samochodu wyścigowego 300 SL z 1952 roku. W ostatnich latach ta krata chłodnicy stała się najbardziej charakterystycznym i wyróżniającym elementem wszystkich nowych modeli AMG. W nowym SL ma wyraźnie trójwymiarowy design i jest umiejscowiona szczególnie nisko. To wzmacnia dynamiczne wrażenie.
Dolny wlot powietrza nadaje przedniej sekcji dodatkową wizualną szerokość. Przedni zderzak charakteryzuje się tzw. „skrzydłem odrzutowym”: duże zewnętrzne wloty powietrza rozciągają się daleko w stronę środka pojazdu i kierują przepływ powietrza do chłodnic z trzema pionowymi żebrami. Boczny deflektor powietrzny w wysokim połysku czerni umożliwia kierowanie powietrza wokół pojazdu w sposób ukierunkowany. Szeroki splitter z przodu w srebrnym chromie dosłownie unosi się tuż nad nawierzchnią jako dodatkowy element aerodynamiczny. Długa i płaska maska podkreśla wyraźne geny sportowe AMG. Dwie wypukłości to kolejne jednoznaczne nawiązania do historii SL.
Ekstremalnie smukłe, wyraźnie zarysowane reflektory LED nadają nowemu SL dodatkową obecność. Precyzyjna grafika w zaciemnionym wnętrzu reflektorów podkreśla głębię. Znak świetlny w postaci dziennego światła z dwoma jasnymi punktami sprawia, że SL jest jednoznacznie rozpoznawalny z daleka.
Widok z boku: bezszwowe, jasne i solidne powierzchnie
W widoku z boku, mocno zaznaczona linia barków pojazdu w połączeniu z felgami aluminiowymi AMG nadaje doskonałą równowagę elegancji i sportowości. Wygięta strona również podkreśla moc pojazdu – szczególnie przez mocno wykrojone tylne nadkola. Precyzyjny detal wzornictwa trimu błotnika stanowi kontrast do jasnych i solidnych powierzchni, które pozostają bezszwowe dzięki chowanym klamkom drzwi.
Roadstery SL 55 i 63 standardowo wyposażone są w felgi aluminiowe 9.5 J x 20 (przód) i 11.0 J x 20 (tył) z oponami 265/40 R 20 (przód) oraz 295/35 R 20 (tył). Liczne inne wzory o średnicy od 20 do 21 cali są dostępne opcjonalnie. 20-calowe felgi aluminiowe AMG mają również elementy aero, które poprawiają wartości Cd roadstera, a tym samym również poprawiają zużycie.
Widok z tyłu: niski i potężny z zintegrowanym, aktywnym spojlerem
Miękki dach w tzw. Z-folder zapewnia zaprojektowanie niskiego i potężnego tylnego końca. Aktywny tylni spojler jest niemal bezszwowo zintegrowany w pokrywie bagażnika. W połączeniu z szerokim rozstawem, mocne zaokrąglenie tylnego końca podkreśla szerokość roadstera. Wąskie lampy LED definiują widok z tyłu w jeszcze bardziej zaakcentowany sposób. Design tylnych lamp nawiązuje do kształtu reflektorów. Pas świetlny i punkty świetlne jednoznacznie sceniają światło zarówno za dnia, jak i w nocy.
Inne charakterystyczne elementy designu z tyłu to dyfuzor podwozia w wysokim połysku czerni z czterema pionowymi żebrami i zintegrowany, nowo zaprojektowany podwójny wylot układu wydechowego. Równocześnie nie zapomniano o funkcjonalności na co dzień: dzięki standardowemu pakietowi parkingowemu z kamerą 360 stopni kierowca utrzymuje świadomość sytuacyjną nawet w trudnych okolicznościach.
Nowy Mercedes-AMG SL: design wnętrza
Wnętrze nowego SL przekształca tradycję pierwszego roadstera 300 SL w nowoczesną erę. Dzięki genów sportowych Mercedes-AMG, nowa edycja zaspokaja sportywną grupę docelową, jak również klientów skupionych na maksymalnym komforcie. Wysokiej jakości materiały, staranne wykonanie i dbałość o szczegóły dodatkowo podkreślają wysoki standard luksusu w wnętrzu. Projekt kokpitu, aż po elektrycznie regulowany centralny wyświetlacz w konsoli środkowej, skupia się na kierowcy i urzeka harmonijnym ogólnym wrażeniem. Całkowicie nowa koncepcja wymiarowa z 2+2 miejscami oferuje jednocześnie większą funkcjonalność i przestronność w wnętrzu. System multimedialny MBUX oferuje wybór kilku specyficznych stylów wyświetlania i różnych trybów.
Pierwszy roadster 300 SL to jedna z najsłynniejszych ikon motoryzacyjnych. Jego minimalistyczne i wysokiej jakości wnętrze zainspirowało projektantów do stworzenia wnętrza nowego Mercedes-AMG SL. Dla nowej edycji ikony stworzyli mieszankę analogowej geometrii i cyfrowego świata – nazwaną „hiper analogową.” Dobrym przykładem jest w pełni cyfrowy zestaw wskaźników, który jest zintegrowany z trójwymiarowym wizjerem.
„Wnętrze nowego Mercedes-AMG SL rozpieszcza kierowcę i pasażerów wyszukanym luksusem. Nowy SL łączy najwyższy poziom komfortu i jakości w swoim wnętrzu, połączony z odpowiednią dozą sportowości. Wysokiej jakości połączenie świata analogowego oraz nowoczesnego wyposażenia cyfrowego daje wyraźny sygnał: nowy SL jest odrodzeniem ikony dla nowoczesnej ery,” mówi Philipp Schiemer, przewodniczący zarządu Mercedes-AMG GmbH.
„SL to ikona naszej marki: przez dziesięciolecia ten roadster symbolizował fascynację motoryzacyjną i pożądanie. To wspaniała okazja i wyzwanie dla projektantów, ponieważ każdy chce tworzyć ikony,” mówi Gorden Wagener, dyrektor ds. designu grupy Daimler. „Efekt to rewolucyjne doświadczenie wnętrza jako połączenia cyfrowego i analogowego luksusu. Stworzyliśmy najbardziej ikoniczny SL w historii, luksusową ikonę lat 2020.”
Nowa, wysoce zaawansowana koncepcja wymiarowa ponownie umożliwia konfigurację 2+2 po raz pierwszy od 1989 roku (seria modeli Mercedes SL R 129). Sprawia to, że nowy SL jest jeszcze bardziej wszechstronny dzięki zwiększonej przestronności i użyteczności tylnych siedzeń. Jeśli dodatkowe miejsca nie są potrzebne, demontowalny deflektor powietrza za tylnymi siedzeniami może chronić pasażerów z przodu przed przeciągami na karku. Lub druga rząd foteli może być używana jako dodatkowa przestrzeń bagażowa, mieszcząc na przykład torbę golfową.
Inspirowana lotnictwem deska rozdzielcza
Symetryczna deska rozdzielcza jest zaprojektowana jako rzeźbiowe, potężne skrzydło i zbudowana z górnej i dolnej części. Najważniejszymi punktami są cztery nowo opracowane, galwanizowane dysze turbinowe. Ich powierzchnie łączą się z deską rozdzielczą w formie potężnych kopuł. Dolna część deski rozwija się płynnie z konsoli środkowej, płynnie łącząc te dwa elementy.
Mimo symetrii, projekt kokpitu tworzy wyraźny fokus na kierowcy: wysoko rozdzielczy 12.3-calowy ekran LCD zestawu wskaźników nie jest zaprojektowany jako wolnostojący, lecz zintegrowany w high-tech wizjerze. Zapobiega to odbiciom spowodowanym przez światło słoneczne.
Konsola środkowa z regulowanym ekranem dotykowym