170 VK był jedną z wersji modelu 170 V, auta oferowanego w wielu wariantach nadwozia, od terenowego roadstera po furgon dostawczy.
Był zaprojektowany jako pojazd wojskowy.
W lutym 1936 roku Międzynarodowe Targi Motoryzacyjne i Motocyklowe w Berlinie zdominowane były przez temat „50 lat inżynierii motoryzacyjnej”. Jak można się było spodziewać, Daimler-Benz zaprezentował się na tym historycznym wydarzeniu z wieloma eksponatami w sali sław. Co więcej, wraz z modelami 170 V, 170 H i 260 D, firma zaprezentowała również trzy nowe modele samochodów osobowych. „V” w nazwie modelu wskazywało, że silnik znajduje się z przodu. Na podstawie nowej serii V, niemiecki producent samochodów stworzył inne typy pojazdów o przeznaczeniu wojskowym, a VK był jednym z najbardziej udanych.
Oś pojazdu stanowił owalny, rurkowy szkielet w kształcie litery X, który był podobny do wersji H (z silnikami chłodzonymi powietrzem) oraz do modelu Kaffer (Beetle). Był wystarczająco wytrzymały, aby sprostać wymaganiom Kubbelwagen (pojazdów do trudnego terenu).