170 VL to jedna z wersji modelu 170 V, samochodu oferowanego w wielu odmianach nadwozia, od terenowego roadstera po furgonetkę. Jego podstawowym przeznaczeniem było oczywiście bycie pojazdem wojskowym.
W lutym 1936 roku Międzynarodowe Targi Motoryzacyjne i Motocyklowe w Berlinie były zdominowane tematem „50 lat inżynierii motoryzacyjnej”. Jak można się było spodziewać, Daimler-Benz zaprezentował się na tej historycznej wystawie z szeroką gamą eksponatów w sali sław. Co więcej, z modelami 170 V, 170 H i 260 D zaprezentował także trzy nowe modele samochodów osobowych. „V” w oznaczeniu modelu wskazywało na to, że silnik znajduje się z przodu. Dla Daimler-Benz model 170 V był bez wątpienia najważniejszym przedwojennym samochodem osobowym, który zapewnił marce Mercedes-Benz wysoką pozycję w segmencie średniej wielkości.
Podstawą pojazdu była konstrukcja ramy w kształcie owalnego tuby, podobna do wersji H (silniki chłodzone powietrzem z tyłu) i Kaffer (Beetle). Była wystarczająco wytrzymała, aby sprostać wymaganiom Kubbelwagenów (pojazdów do trudnego terenu).