To był samochód, który nie był planowany, a jego powstanie było wynikiem pracy wyjątkowego inżyniera Mercedesa, Ericha Waxenbergera. Po prostu wziął największe V8 z magazynu i wsadził go pod maskę zwykłego modelu 300 SEL.
Kiedy główny inżynier Mercedesa przetestował ten samochód, mówi się, że na światłach wyskoczył z auta i zajrzał pod maskę, aby zobaczyć, jak zamontowano duże V8. To dało mu pewność i zainspirowało do zaproponowania wersji seryjnej. Model produkcyjny zaprezentowano na Międzynarodowych Targach Motoryzacyjnych w Genewie w 1968 roku, co było sensacją. Choć cena była wysoka jak na tamte czasy (DM 10.000 – USD 5.000), klienci przychodzili, aby pytać o więcej. Kosztował dwa razy więcej niż 300 SEL 280. Według oficjalnych danych Mercedesa, przed zakończeniem produkcji serii w 1972 roku wyprodukowano 6526 sztuk.
Wygląd zewnętrzny był bardzo zbliżony do standardowego modelu 300 SEL z mniejszym silnikiem. Było kilka wskazówek, że ten samochód różni się od innych. Model 6.3 można było rozpoznać jedynie po szerszych oponach, podwójnych reflektorach halogenowych i dodatkowych światłach drogowych.