Mercedes-Benz wprowadził zmiany stylistyczne w drugiej generacji Klasy A w 2008 roku, oferując zarówno wersję trzy-, jak i pięciodrzwiową.
Po trzech i pół roku od wprowadzenia na rynek, niemiecki producent odnotował sprzedaż ponad 500.000 egzemplarzy tego kompaktowego MPV. W przeciwieństwie do swojego poprzednika, tym razem był to model, który odniósł sukces. Był również najtańszym Mercedesem-Benz na rynku. Jego nadwozie w stylu MPV już przestało być nowoczesne, jednak producent starał się utrzymać go w sprzedaży, aż do momentu, gdy jego następca będzie gotowy do wprowadzenia na rynek. Z przodu, coupe A-Class z 2008 roku miało różne kolory grilla, zależnie od wersji wyposażeniowej. Poza podstawową wersją, która miała stalowe koła 15″, poziomy Elegance i Avantgarde otrzymały felgi aluminiowe 16″. Wszystkie wersje wyposażono w większe lusterka drzwiowe oraz klamki w kolorze nadwozia. Smuklejsze chromowane wykończenia zastąpiły wcześniej używane gumowe paski.
Wnętrze zostało ulepszone przez Mercedes-Benz, który zaoferował lepsze materiały oraz nową opcję foteli z regulacją siedziska i wsparciem lędźwiowym. Między przednimi fotelami zainstalowano nową konsolę centralną z większym schowkiem. Podobnie jak w poprzedniku, coupe Klasy A miało szersze otwory drzwiowe, co ułatwiało wsiadanie i wysiadanie pasażerom z tyłu.
Pod maską, Mercedes-Benz wprowadził nową wersję 160 CDI BlueEfficiency, która oferowała o 10 procent lepszą efektywność paliwową w porównaniu do swojego niezmienionego odpowiednika.
Z produkcją przekraczającą 500 000 sztuk w ciągu zaledwie trzech i pół roku, Klasa A Mercedesa znajduje się w czołówce bestsellerów w gamie samochodów osobowych tej marki. Najnowsza generacja tego kompaktowego pojazdu prezentuje się młodziej, atrakcyjniej i bardziej ekologicznie niż kiedykolwiek wcześniej. Zapewnia to całkowicie zmieniony design, wysokiej jakości wykończenia oraz nowe rozwiązania techniczne, które jeszcze bardziej poprawiają bezpieczeństwo, komfort oraz oszczędność. Przykładowo, dla modeli o dużym wolumenie A 150 i A 170 dostępna jest wygodna funkcja ECO start-stop, która redukuje zużycie paliwa w ruchu miejskim w tych pojazdach BlueEFFICIENCY nawet o dziewięć procent. Dla trzydrzwiowego modelu A 160 CDI Mercedes-Benz opracował dodatkowy pakiet BlueEFFICIENCY, który obniża zużycie paliwa w Coupé o ponad osiem procent, do 4,5 litra na 100 kilometrów. Niezależni eksperci docenili te znaczne postępy w dziedzinie ochrony środowiska, przyznając międzynarodowy certyfikat ekologiczny, który Klasa A Mercedesa zdobyła jako pierwszy na świecie kompaktowy samochód.
Od swojej światowej premiery w 1997 roku, Klasa A Mercedesa zyskała reputację trendsettera i innowacyjnego lidera w swojej klasie. Doskonałe bezpieczeństwo, duża elastyczność w codziennym użytkowaniu i niezawodność zawsze były mocnymi stronami Klasy A, która do tej pory zdobyła entuzjazm około 1,7 miliona klientów dzięki swojemu charakterystycznemu i wszechstronnemu konceptowi pojazdu.
Wiosną 2008 roku Mercedes-Benz prezentuje pięciodrzwiowy sedan i trzydrzwiowe coupé w całkowicie ulepszonych wersjach. Z przodu, ten kompaktowy Mercedes-Benz wygląda teraz młodziej i bardziej pewnie niż kiedykolwiek wcześniej. Płynne linie nowo zaprojektowanych reflektorów harmonijnie łączą przód z bokami, które zdają się być formowane z jednego kawałka. Zmieniony zderzak przedni wzmacnia to wrażenie; jego dolny wlot powietrza jest teraz znacznie większy, podkreślając szerokość nadwozia. Grilla chłodnicy również ma nowy design, który podkreśla progresywną aurę Klasy A Mercedesa.
Linie: ELEGANCE i AVANTGARDE z jeszcze bardziej wyraźnym podkreśleniem stylu
Cechy projektowe z przodu wprowadzają więcej wyróżnień między liniami designu i wyposażenia Klasy A Mercedesa. Podczas gdy żaluzje w grillu chłodnicy wersji podstawowej są pomalowane na ciemno-szaro, w liniach ELEGANCE i AVANTGARDE są odpowiednio w metalicznym odcieniu szaro-atlasowym i lśniącym srebrze irydowym, a także wizualnie wzbogacone dodatkowymi chromowanymi paskami. Dyskretne chromowane listwy jeszcze bardziej wzmacniają to wrażenie. W linii AVANTGARDE zderzak przedni również ma charakterystyczny design, który podkreśla strzałkowaty kształt przodu i sugeruje większą zwinność.
Z boku różne linie Klasy A Mercedesa wyróżniają się wzorami kół. Podczas gdy model podstawowy jest standardowo wyposażony w 15-calowe koła i siedmio-ramienne ozdoby kół, ELEGANCE i AVANTGARDE są wyposażone w indywidualnie zaprojektowane 16-calowe koła ze stopów lekkich. Nowe, większe obudowy zewnętrznych lusterek i klamki drzwi są teraz malowane w kolorze pojazdu we wszystkich wariantach. Poprzednie listwy ochronne boczne zostały zastąpione dyskretnymi chromowanymi listwami, co dostarcza dodatkowych efektów wizualnych w modelach ELEGANCE i AVANTGARDE.
Tył Klasy A Mercedesa dominowany jest przez zmieniony zderzak i nowo zaprojektowane tylne zespoły świateł, które rozciągają się głęboko w boki pojazdu. Oba te elementy sprawiają, że nadwozie wydaje się szersze i bardziej impozantne. W modelach ELEGANCE i AVANTGARDE tylny zderzak zdobiony jest dodatkowymi, odblaskowymi listwami oraz chromowanymi wstawkami. Nowy, ergonomicznie poprawiony uchwyt klapy bagażnika jest chromowany w obu liniach, podobnie jak owalna końcówka wydechu.
Wnętrze: ulepszone z większymi schowkami i nowymi materiałami
Projektanci Mercedesa szczególnie uwzględnili podwyższoną wartość podczas redesignu wnętrza, wybierając nowe, wysokiej jakości tkaniny tapicerskie i wykończenia drzwi. W liniach ELEGANCE i AVANTGARDE siedzenia są tapicerowane atrakcyjną kombinacją sztucznej skóry ARTICO i tkaniny, dostępnej w trzech kolorach. Dodatkowe ozdobne listwy w kolorze dymno-szarym, szczotkowanym pod kątem aluminium wzbogacają wnętrze linii AVANTGARDE, podczas gdy dostojna aura modeli ELEGANCE podkreślona jest drewnianymi akcentami. Wszystkie warianty Klasy A Mercedesa dzielą większy schowek w konsoli środkowej oraz nowo zaprojektowany uchwyt na kubki między przednimi fotelami.
Pakiet luksusowych foteli z regulacją kąta siedziska, podparciem lędźwiowym, regulacją wysokości fotela kierowcy, przednim podłokietnikiem oraz siatką na drobiazgi w podłodze pasażera z przodu jest standardowym wyposażeniem modeli ELEGANCE i AVANTGARDE.
Oszczędność paliwa: A 160 CDI BlueEFFICIENCY zużywa 4,5 litra
Z wartościami zużycia paliwa między 4,9 a 8,1 litra na 100 kilometrów, nowa generacja Klasy A jest wzorem oszczędności paliwa. Dzięki szczegółowym ulepszeniom zużycie paliwa nowoczesnych silników wysokoprężnych z bezpośrednim wtryskiem zostało zredukowane o ponad osiem procent, czyli o 0,5 litra na 100 kilometrów w porównaniu do poprzedniej serii. Od jesieni 2008 roku Mercedes-Benz wprowadzi standardowy pakiet BlueEFFICIENCY dla trzydrzwiowego A 160 CDI z manualną skrzynią biegów, z dodatkowymi ulepszeniami w zakresie efektywności silnika, aerodynamiki, oporu toczenia, zarządzania energią i wagi. Suma tych działań osiąga oszczędność paliwa na poziomie 0,4 litra, co oznacza, że A 160 CDI BlueEFFICIENCY ma zużycie NEDC wynoszące zaledwie 4,5 litra na 100 kilometrów. W rezultacie emisja CO2 w przypadku Coupé o mocy 60 kW/82 KM wynosi 119 gramów na kilometr.
Pakiet BlueEFFICIENCY obejmuje również aerodynamicznie zoptymalizowany grill chłodnicy. Ma on zamkniętą wewnętrzną stronę, aby zmniejszyć przepływ powietrza do silnika, chociaż silnik CDI jest nadal skutecznie chłodzony w każdych warunkach. Zawieszenie zostało również obniżone o dziesięć milimetrów, aby jeszcze bardziej zredukować współczynnik oporu.
Inżynierowie Mercedesa wykorzystali dodatkowy potencjał oszczędzania paliwa, sterując zasilaniem pokładowym A 160 CDI BlueEFFICIENCY w zależności od zapotrzebowania, a w związku z tym na zasadzie oszczędzania energii. Czujnik nieustannie monitoruje akumulator, aby moc generatora mogła być redukowana na pewne okresy, gdy akumulator jest dobrze naładowany. To zmniejsza obciążenie silnika, co prowadzi do mniejszego zużycia paliwa. Aby naładować akumulator w sposób optymalnie energooszczędny, system zarządzania generatorem wykorzystuje fazy wyłączenia silnika do produkcji energii elektrycznej.
Funkcja start-stop: silnik wyłącza się automatycznie podczas postoju
W przypadku silników benzynowych, inżynierowie Mercedesa osiągnęli oszczędności paliwa NEDC wynoszące do 0,4 litra na 100 kilometrów dzięki nowo opracowanej funkcji ECO start-stop. Od jesieni 2008 roku system ten będzie dostępny na życzenie dla modeli A 150 i A 170 o dużym wolumenie. Automatycznie wyłącza silnik, gdy kierowca przesunie manualną skrzynię biegów na luz przy niskiej prędkości, hamując. Jeśli spełnione są warunki wyłączenia silnika, kierowca jest informowany przez specjalny wyświetlacz w zestawie wskaźników.
W ciągu ułamka sekundy, prawie bezgłośnie, silnik jest ponownie uruchamiany, gdy tylko zostanie wciśnięte sprzęgło lub zwolnione hamulec. To szybkie i wygodne uruchamianie silnika jest dużą zaletą funkcji ECO start-stop w porównaniu do innych systemów tego typu. W tym celu Mercedes-Benz korzysta z generatora rozruchowego, który jest połączony z wałem korbowym za pomocą paska napędowego. W rezultacie silnik uruchamia się znacznie szybciej i ciszej niż przy użyciu konwencjonalnego startera. W trakcie jazdy generator zasila sieć pokładową Klasy A Mercedesa.
Ekonomia: o dziewięć procent niższe zużycie paliwa w ruchu miejskim
Dzięki funkcji ECO start-stop zużycie paliwa NEDC jest dodatkowo obniżane o około 6,5 procent. A 150 BlueEFFICIENCY (70 kW/95 KM) pokonuje zmierzony testowy odcinek z zużyciem paliwa wynoszącym 5,8 litra na 100 kilometrów, co odpowiada 139 gramom dwutlenku węgla na kilometr.
Jeszcze większe korzyści można osiągnąć w normalnym ruchu drogowym, co potwierdziły wyniki obszerne praktyczne testy: pracownicy Mercedesa przetestowali system w 175 samochodach testowych, pokonując łącznie około 1,2 miliona kilometrów. Około połowa tego ogromnego przebiegu miała miejsce w ruchu miejskim, gdzie nowa funkcja ECO start-stop pozwalała osiągnąć oszczędności paliwa wynoszące do dziewięciu procent.
Ekologia: Klasa A Mercedesa jest pierwszym kompaktowym samochodem z certyfikatem ekologicznym
Praktyczne testy tego rodzaju mają ogromne znaczenie dla Mercedesa przy ocenie nowych technologii. Ekologiczna zgodność pojazdów nie jest oceniana tylko na podstawie standardowych pomiarów emisji i zużycia paliwa, ale również z uwzględnieniem całego cyklu życia pojazdu – od produkcji, poprzez wieloletnią eksploatację, aż po ostateczny recykling i utylizację. Analiza ponad 40 000 indywidualnych procesów dostarcza ogólnego obrazu i umożliwia obiektywną ocenę prac rozwojowych.
Ten rodzaj audytu ekologicznego jest podstawą certyfikatu ekologicznego zgodnego z rygorystycznym międzynarodowym standardem ISO 14062 (Projektowanie dla Środowiska), który Mercedes-Benz jest jedyną marką samochodową na świecie, która go otrzymała. Certyfikat ten dotyczy również nowej generacji Klasy A, potwierdzając znaczne postępy w dziedzinie ochrony środowiska. Analiza przy przebiegu pojazdu wynoszącym 150 000 kilometrów pokazuje, że emisje CO2 są około siedem procent poniżej wartości dla poprzedniego modelu (W168) z 2004 roku. Emisje tlenku azotu zostały zredukowane o całe 13 procent.
Jeszcze lepsze wyniki osiąga A 150 BlueEFFICIENCY z funkcją ECO start-stop. Dzięki tej nowej technologii, emisje dwutlenku węgla w całym cyklu życia są obniżane o kolejne pięć procent, co powoduje, że audyt ekologiczny wykazuje niezwykłą redukcję emisji CO2 o ponad dwanaście procent w porównaniu do poprzedniego modelu.
Inne aspekty, oprócz korzystnego zużycia paliwa i niskich emisji spalin, są również ważne dla certyfikatu ekologicznego. Na przykład koncepcja recyklingu pojazdu: Klasa A Mercedesa spełnia już regulację UE, która wejdzie w życie w 2015 roku, nakładającą obowiązek recyklingu na poziomie 95 procent. Z wysokiej jakości recyklatów można produkować plastikowe komponenty o łącznej wadze 30,8 kilograma – dwa razy więcej niż uzyskano w poprzednim modelu.
Bezpieczeństwo: błyskające światła hamulców ostrzegają nadjeżdżających kierowców
Adaptacyjne światła hamulców wprowadzają technologię z segmentu luksusowego do kompaktowego, co przynosi korzyści z dodatkowego systemu zapobiegającego wypadkom jako standardowe wyposażenie. Podczas nagłego hamowania z prędkości przekraczającej 50 km/h, światła hamulców błyskają szybko, ostrzegając nadjeżdżających kierowców, co umożliwia szybszą reakcję i zapobiega kolizji.
Błyskające światła hamulców są wynikiem obszernego badania praktycznego dotyczącego zachowań hamulcowych kierowców. Inżynierowie Mercedesa odkryli, że reakcje hamulcowe kierowców są średnio o 0,2 sekundy szybsze w sytuacjach nagłego hamowania, jeśli zamiast konwencjonalnych świateł hamulców podana jest błyskająca czerwona warny. Dystans zatrzymania można skrócić o około 4,40 metra z prędkości 80 km/h, a nawet o około 5,50 metra z prędkości 100 km/h. Jeśli Klasa A zostanie gwałtownie zatrzymana z prędkości przekraczającej 70 km/h, włącza się system awaryjny oprócz błyskających świateł hamulców.
Klasa A Mercedesa wyznacza standardy w tym segmencie rynku w zakresie ochrony pasażerów, z dwustopniowymi poduszkami powietrznymi z przodu, napinaczami pasów w siedzeniach przednich i zewnętrznych tylnych, ogranicznikami siły pasów, aktywnymi zagłówkami przednimi oraz poduszkami powietrznymi na boki. Mercedes-Benz wzbogacił tę rozbudowaną technologię bezpieczeństwa o awaryjne oświetlenie wewnętrzne reagujące na wypadki. Włącza się ono automatycznie po wypadku o zdefiniowanej ciężkości, zapewniając pasażerom lepszą orientację i ułatwiając pracę służb ratunkowych.
Asystent parkowania: ultradźwięki i elektryczne wspomaganie kierownicy dla łatwiejszego parkowania
Podczas wyszukiwania i cofaniem do miejsca parkingowego, kierowcy Klasy A Mercedesa w przyszłości będą wspierani przez aktywny system asystenta parkowania, który będzie dostępny na życzenie we wszystkich wariantach modelu. Wykorzystując zamontowane z boku czujniki ultradźwiękowe, system ten identyfikuje odpowiednie miejsca parkingowe po obu stronach drogi, a następnie informuje kierowcę za pomocą wyświetlacza. Sensory działają do prędkości 35 km/h i monitorują obszar po lewej i prawej stronie Klasy A Mercedesa. Mierzą długość i głębokość potencjalnych miejsc parkingowych, sygnalizując, że poszukiwania są w toku za pomocą „P” na zestawie wskaźników.
Gdy odpowiednie miejsce parkingowe zostanie znalezione, na wyświetlaczu pojawi się strzałka informująca kierowcę, po której stronie drogi znajduje się miejsce parkingowe. Jeśli włączy bieg wsteczny, potwierdzi komunikat wyświetlacza i przyspieszy, aktywny asystent parkowania przejmuje kierowanie i automatycznie wprowadza samochód na miejsce parkingowe. Kierowca musi jedynie przyspieszyć i obsługiwać hamulce; sensory ultradźwiękowe systemu PARKTRONIC pomagają mu w tym, informując o odległości do pojazdów z przodu i z tyłu Klasy A Mercedesa.
Aktywny asystent parkowania wykorzystuje łącznie dziesięć czujników ultradźwiękowych w przednich i tylnych zderzakach, a także elektroniczną jednostkę sterującą, która przetwarza sygnały czujników i oblicza najlepszą możliwą ścieżkę wjazdu na miejsce parkingowe. Te informacje są przesyłane do elektronicznego wspomagania kierownicy, którego silnik elektryczny samodzielnie wykonuje niezbędne ruchy kierownicze. Miejsce parkingowe musi być tylko o 1,30 metra dłuższe niż Klasa A Mercedesa, aby ten automatyczny proces parkowania mógł się odbyć – co świadczy o wielkiej precyzji tej technologii. Dzięki bardzo kompaktowym wymiarom, miejsce parkingowe o długości zaledwie około 5,18 metra jest wystarczające; obecnie brak innego samochodu, który potrafiłby zaparkować automatycznie w tak małej przestrzeni.
Inżynierowie Mercedesa dodali również nową funkcję do sprawdzonego systemu wsparcia: Elektroniczny Program Stabilizacji (ESP®) Klasy A Mercedesa ma teraz automatyczną funkcję podtrzymywania na wzniesieniu, która zapobiega staczaniu się samochodu w tył, gdy kierowca przełącza z pedału hamulca na pedał przyspieszenia podczas ruszania na stoku. W takich sytuacjach ESP® utrzymuje ciśnienie hamulca przez krótki czas, umożliwiając płynne ruszenie.
Audio: nowe jednostki oferują Bluetooth, kolorowy wyświetlacz i nawigację w całej Europie
Podobnie jak wszystkie nowe modele Mercedesa z 2008 roku, Klasa A Mercedesa jest dostępna z ulepszonymi systemami informacji, komunikacji, nawigacji oraz rozrywki – innymi słowy infotainment. Do wyboru są cztery opcjonalne jednostki główne:
Audio 5, Audio 20, Audio 50 APS i COMAND APS. Od Audio 20 zawierają radio z podwójnym tunerem, kolorowy wyświetlacz, interfejs Bluetooth do telefonu komórkowego, klawiaturę telefoniczną, odtwarzacz CD, automatyczną regulację głośności oraz złącze dla zewnętrznych urządzeń audio w schowku. Audio 50 APS jest również wyposażone w system nawigacji DVD na całą Europę i napęd DVD, natomiast topowy model COMAND APS cechuje się nawigacją HDD, rejestrem muzyki, gniazdem na karty pamięci SD i sterowaniem głosowym. System LINGUATRONIC obsługuje telefon, audio i system nawigacji za pomocą wygodnych poleceń całowordowych. Kierowca nie musi już literować swoich życzeń, lecz po prostu mówi, czego chce, podczas wprowadzania celu, wyboru stacji radiowej lub dostępu do konkretnego wpisu w książce telefonicznej.
Interfejs: „iPod” można obsługiwać za pomocą przycisków na kierownicy
Nowo opracowany, interaktywny interfejs multimedialny zapewnia większe możliwości mobilnej przyjemności muzycznej, umożliwiając podłączenie odtwarzacza MP3, pamięci USB lub innego zewnętrznego urządzenia audio do systemu infotainment samochodu. Oznacza to, że zewnętrzne urządzenia audio można wygodnie obsługiwać za pomocą przycisków na wielofunkcyjnej kierownicy, podczas gdy tytuły utworów muzycznych są wyświetlane w zestawie wskaźników oraz na kolorowym wyświetlaczu w konsoli centralnej. Gdy przenośne urządzenie audio jest podłączone do samochodu za pośrednictwem interfejsu multimedialnego, jego akumulator jest ładowany. Podłączenie iPoda lub podobnego urządzenia wymaga odpowiedniego kabla, który jest dostępny w ofercie akcesoriów Mercedesa.