Kiedy Mercedes-Benz próbował stworzyć luksusowy, kompaktowy pojazd do użytku w miastach, zaprezentował model A-Class MPV w 1997 roku. W 2001 roku wprowadzono wersję o wydłużonym rozstawie osi, aby poprawić więcej błędów w samochodzie.
A-Class zyskał złą sławę po tym, jak nie zdał testu „łosia” przeprowadzonego przez szwedzki magazyn. Test ten jest znany również jako test uników, podczas którego kierowca musiał wykonać gwałtowne manewry z prawo i lewo. Po tym Mercedes-Benz wstrzymał linię produkcyjną, aby poprawić samochód i ogłosił akcję serwisową dla sprzedanych sztuk. Wznawiając produkcję, wprowadzili zmodyfikowany produkt, a w 2001 roku zaprezentowali odświeżoną wersję, która obejmowała wydłużoną A-Class.
Wersja o wydłużonym rozstawie osi została zaprezentowana na Międzynarodowych Targach Motoryzacyjnych w Genewie w 2001 roku, równocześnie z odświeżoną wersją A-Class. Oferowała nowy design zderzaków, reflektorów i świateł tylnych. Wydłużona wersja miała dodatkowe 170 mm (6,7”) między osiami oraz dłuższe tylne drzwi.
W środku różnice w porównaniu do wersji sprzed faceliftingu były minimalne. Kierownica wciąż miała trzyramienną konstrukcję, ale różniła się od poprzedniej. Pozostały te same trzy poziomy wyposażenia: Classic, Elegance i Avantgarde. Inteligentne rozwiązanie dotyczące demontowalnych siedzeń zostało zachowane, z wyjątkiem fotela kierowcy, który nie mógł być usunięty.