W 1993 roku Mercedes-Benz zaprezentował koncept „Vision A 93” na targach motoryzacyjnych we Frankfurcie. Był to projekt stylizacji kompaktowego pojazdu, przystosowanego dla pięciu dorosłych osób, idealnego do zatłoczonych miast.
„Vision A 93” wyposażono w mały silnik o pojemności 1,2 litra, dostępny w wersji diesla lub benzynowej. Oba silniki były połączone z bezstopniową skrzynią biegów (CVT). Pomysł okazał się trafiony i cztery lata później, na targach motoryzacyjnych w Genewie, zaprezentowano publicznie wersję produkcyjną klasy A. To była zupełnie nowa filozofia dla niemieckiego producenta samochodów. Z klasycznego układu z silnikiem z przodu i napędem na tylne koła przeszli do układu z silnikiem z przodu i napędem na przednie koła. Dodatkowo, podwójne podwozie pozwoliło na bezproblemowe przejście testów zderzeniowych.
Nadwozie w stylu MPV z nachylonymi słupkami A zostało zaprojektowane jako przedłużenie maski. Samochód miał zintegrowany bagażnik i kabinę pod jednym dachem. Ogólny kształt pojazdu przypominający jajko został dobrze przyjęty na rynku.
Wewnątrz znajdowało się przestronne wnętrze, z dużą ilością miejsca dla pięciu dorosłych osób. Niektóre elementy były podobne do tych z klasy C. Jednak wszystko poszło nie tak w 1997 roku, kiedy szwedzki magazyn przeprowadził test unikania łosia, a klasa A przewróciła się. Mercedes-Benz musiał przeprowadzić dużą akcję serwisową i naprawić samochody.