MERCEDES BENZ B-Klasse 2008-2010

MERCEDES BENZ B-Klasse 2008-2010

Przejdź do galerii zdjęćMERCEDES BENZ B-Klasse 2008-2010

Stworzony jako miejski pojazd dla pięciu osób, z sylwetką minivana, model B-Class przeszedł odświeżenie w 2008 roku w całej gamie.

Mercedes-Benz wprowadził model B-Class w 2005 roku, opierając go na tej samej platformie co A-Class, ale niemiecki producent miał inny pomysł: rozwijać A jako kompaktowy hatchback/sedan, a B miał być małym minivanem. Począwszy od 2009 roku, wprowadzono normy emisji spalin Euro 5, dlatego Mercedes-Benz odświeżył model B-Class rok wcześniej, aby cała gama była gotowa do działania.

Niektóre zmiany dotyczyły wyglądu zewnętrznego. Kratka chłodnicy miała trzy grubsze metalowe szare żebrowania, z logo w kształcie gwiazdy w centrum. Dużo pracy włożono w zaprojektowanie zderzaka, gdzie czujniki parkowania były ukryte w ramce, która była przedłużona od dolnej części. Z tyłu pojawił się nowy design świateł tylnej, z mniejszymi światłami cofania, tylko w strefie pokrywy bagażnika.

Wnętrze samochodu zostało wyposażone w nowy system infotainment, z nieco innym projektem środkowego panelu. Poza tym różnice między wersją po liftingu a wersją bez liftingu byłyby trudne do zauważenia nawet dla ekspertów.

Największe zmiany miały miejsce pod maską, gdzie producent zainstalował nową gamę silników. Niektóre wersje otrzymały system start/stop, aby oszczędzać paliwo w ruchu miejskim. W zależności od wybranego silnika, Mercedes-Benz zainstalował 5- lub 6-biegową manualną skrzynię biegów, podczas gdy automatyczna była dostępna na liście opcji.

Po trzech udanych latach, Mercedes-Benz zrewolucjonizował design oraz inżynierię modelu B-Class. Program faceliftingu skupiał się na kompatybilności środowiskowej, efektywności ekonomicznej i komforcie, wprowadzając dalsze usprawnienia w każdej z tych dziedzin. Dzięki serii szczegółowych poprawek, silniki czterocylindrowe spalają teraz do siedmiu procent mniej paliwa w porównaniu do poprzedników, a ich emisje spalin są na poziomie o 90 procent niższym od aktualnych norm UE. Mercedes-Benz opracował nową funkcję ECO start/stop dla modeli B 150 i B 170, która wyłącza silnik podczas postoju na światłach, co w praktyce pozwala zaoszczędzić do dziewięciu procent paliwa. Dodatkowe nowości obejmują napęd bi-fuel (benzyna/gaz ziemny) w modelu B 170 NGT BlueEFFICIENCY oraz aktywnego asystenta parkowania, który pomaga kierowcom znaleźć odpowiednie miejsce parkingowe i w nie wjechać.

Od swojego debiutu na rynku latem 2005 roku, Mercedes-Benz B-Class stał się wzorem nowego typu samochodu, który łączy zalety różnych koncepcji pojazdów: model czterodrzwiowy łączy dynamiczny design sportowego sedana, wymiary kompaktowego auta, przestronność kombi, wszechstronność mini MPV oraz znane bezpieczeństwo Mercedes-Benz.

Dotychczasowe wyniki sprzedaży modelu B-Class jednoznacznie dowodzą, że planujący produkty Mercedes-Benz trafili w potrzeby współczesnych kierowców: od połowy 2005 roku ponad 350,000 kierowców na całym świecie zdecydowało się na Sport Tourer.

Nowy przód modelu Mercedes-Benz B-Class emanuje większą pewnością i stanowczością niż wcześniej. Głównie dzięki atrapie chłodnicy z trzema chromowanymi poprzeczkami w kolorze szarym oraz gwiazdą Mercedesa w centrum. Imponujący wygląd jest również wynikiem nowego zderzaka, który podkreśla dużą dolną wlot powietrza oraz zmodyfikowanej maski. Nowa stylistyka sprawia, że przód auta wygląda szeroko i mocno, lepiej oddając sportowe cechy Mercedes-Benz. Masywniejszy wygląd bocznych paneli wynika z tego, że obudowy lusterek, klamki i listwy okienne są teraz lakierowane w kolorze nadwozia we wszystkich wariantach.

Tylny styl pojazdu nawiązuje do dynamicznego kształtu frontu oraz linii bocznych. Światła tylne są wizualnie połączone z linią charakterystyczną, a ich górne krawędzie płynnie łączą się z boku pojazdu. Tylne światła mają nową, intensywniejszą formę, przyciągając wzrok do dużej klapy, która teraz posiada ergonomiczny, chromowany uchwyt.

Wnętrze: wysokiej jakości wykończenia z nowymi tapicerkami i elementami

Elegancki wygląd, dbałość o detale i poczucie przestronności – te cechy zawsze były nieodłączną częścią Mercedes-Benz B-Class. Wyważona kombinacja kształtów, kolorów i materiałów współgra z przestronnością wnętrza, przyjemnymi w dotyku materiałami oraz dużymi przeszkleniami, tworząc przyjemną atmosferę. Wysoka pozycja siedzenia, która dodatkowo poprawia widoczność kierowcy, oraz stosunkowo wysoka linia bocznej szyby potęgują poczucie bezpieczeństwa, nie ograniczając jednocześnie przestrzeni dla pasażerów.

Zespół projektantów Mercedesa jeszcze bardziej wzbogacił wnętrze nowym materiałem tapicerskim oraz wzorem materiału na poduszkach siedzeń. Jeżeli zamówiono pakiet sportowy, boczne wzmocnienia siedzeń są pokryte sztuczną skórą ARTICO, a środkowe panele tkaniną. Wnętrze drzwi również zostało wzbogacone o nową tapicerkę.

Konsola centralna jest nadal otoczona listwami wykończeniowymi po obu stronach, ale teraz wykonano je z aluminium szczotkowanego pod kątem w kolorze szaro-dymnym. To samo, zintegrowane wykończenie znajduje się w okolicy dźwigni zmiany biegów oraz paneli drzwi, co dodatkowo podnosi jakość wnętrza.

Silniki diesla: zużycie paliwa zmniejszone o siedem procent

Mercedes-Benz B-Class nadal dostępny jest w wersji z sześcioma silnikami – dwoma jednostkami diesla z bezpośrednim wtryskiem (80 kW/109 KM oraz 103 kW/140 KM) generującymi moment obrotowy do 300 niutonometrów, a także czterema silnikami benzynowymi o maksymalnej mocy do 142 kW/193 KM oraz maksymalnym momencie obrotowym 280 niutonometrów. Czterocylindrowe silniki przeszły szereg szczegółowych poprawek, aby jeszcze bardziej zmniejszyć zużycie paliwa.

Dla modeli diesla oznacza to, że łączna wartość zużycia paliwa B 180 CDI oraz B 200 CDI spadła nawet o siedem procent – w zależności od rozmiaru opon – do 5.2 – 5.4 oraz 5.4 – 5.6 litrów na 100 kilometrów, odpowiednio. Dwie wersje turbodiesla, które charakteryzują się szczególnie płynną pracą dzięki wałowi wyrównawczemu, będą zatem rzadziej widywane na stacji paliw; model B 180 CDI może przejechać ponad 1000 kilometrów na jednym zbiorniku paliwa (54 litry).

Modele benzynowe: nowa funkcja oszczędzania paliwa ECO start/stop

W zależności od modelu i mocy silnika, cztery wersje benzynowe B-Class osiągają wartości zużycia paliwa od 6.6 do 8.1 litrów na 100 kilometrów w cyklu NEDC. Od jesieni 2008 roku jazda stanie się jeszcze bardziej ekonomiczna dzięki wprowadzeniu modeli B 150 oraz B 170 BlueEFFICIENCY z funkcją ECO start/stop. Ta nowo opracowana funkcja automatycznie wyłącza silnik, gdy kierowca przełącza na luz przy niskiej prędkości, naciskając pedał hamulca. Gdy spełnione są warunki do zatrzymania silnika, na desce rozdzielczej pojawia się specjalny komunikat informujący kierowcę.

W momencie naciśnięcia sprzęgła lub zwolnienia pedału hamulca, silnik cicho ożywa w ułamku sekundy. Ta zdolność do szybkiego, ale płynnego uruchamiania silnika daje funkcji ECO start/stop przewagę nad innymi systemami tego typu. Aby to osiągnąć, Mercedes-Benz montuje rozrusznik-generatory połączony z wałem korbowym za pomocą napędu paskowego. To pozwala uruchomić silnik znacznie szybciej i ciszej niż przy użyciu konwencjonalnego rozrusznika. W trakcie jazdy rozrusznik-generator zasila system elektryczny pokładowy Mercedes-Benz B-Class. Inteligentny system zarządzania zapewnia, że akumulator ładowany jest tylko w razie potrzeby, a ładowanie odbywa się głównie wtedy, gdy silnik pracuje na niskich obrotach, aby zamienić energię hamowania na energię elektryczną poprzez regenerację.

W praktyce można uzyskać znaczne oszczędności paliwa wynoszące do dziewięciu procent dzięki funkcji ECO start/stop, szczególnie podczas jazdy w miejskim ruchu z częstymi postojami na światłach i w korkach.

Napęd gazowy: czysta i ekonomiczna alternatywa

Dodatkowym nowym modelem w ofercie Mercedes-Benz B-Class jest wariant oznaczony „NGT” na prawej stronie tylnej klapy. Oznacza to „Technologię gazu ziemnego” i identyfikuje model, który jest tak samo oszczędny, jak i przyjazny dla środowiska, dzięki napędowi bi-fuel: B 170 NGT BlueEFFICIENCY może jeździć zarówno na gaz ziemny, jak i benzynę premium, osiągając przy tym identyczną maksymalną moc 85 kW/116 KM.

Oprócz zbiornika na benzynę, są pięć zbiorników gazu ziemnego o łącznej pojemności 16 kilogramów, co odpowiada zasięgowi powyżej 300 kilometrów. Przy łącznych wartości zużycia NEDC wynoszących 7.3 litra benzyny premium i 4.9 kilograma gazu ziemnego na 100 kilometrów, nowy B 170 NGT BlueEFFICIENCY ma więc łączny zasięg przekraczający 1000 kilometrów. Kierowca może wybierać źródło napędu przy użyciu przycisku na wielofunkcyjnym kierownicy; elektroniczna jednostka sterująca dokonuje przełączania natychmiastowo, bez szarpania – nawet w ruchu.

Silnik czterocylindrowy został zmodyfikowany przez Mercedes-Benz o dodatkowe wtryskiwacze gazu na spodzie kolektora ssącego. Blisko połączony regulator ciśnienia z elektromagnetycznym zaworem odcinającym reguluje podaż gazu ziemnego i utrzymuje ciśnienie w systemie na stałym poziomie.

Montaż zbiorników gazowych, które znajdują się z tyłu i pod nogami pasażera, zmniejsza pojemność bagażnika B-Class o 128 do 422 litrów (zgodnie z metodą pomiarową VDA), ale wciąż pozostaje wystarczająca przestrzeń na bagaż rodziny.

Niższe emisje dwutlenku węgla i tańsze koszty paliwa czynią gaz ziemny atrakcyjną alternatywą dla benzyny i diesla zarówno pod względem ekologicznym, jak i ekonomicznym. W cyklu NEDC, emisje CO2 są o 17 procent niższe niż w benzynowym B 170, wynosząc 135 gramów na kilometr. Jeżeli 4.9 kilograma (7.5 m³) gazu ziemnego zużywanego na 100 kilometrów przez nowy B 170 NGT BlueEFFICIENCY przeliczymy na odpowiadającą mu ilość energii benzynowej, to koszt paliwa na kilometr jest około 50 procent niższy niż w przypadku jazdy na benzynie.

Certyfikat ekologiczny: pierwsza ocena cyklu życia dla napędu NGT

Inżynierowie Mercedesa po raz pierwszy opracowali bilans ekologiczny dla napędu gazu ziemnego. Stanowi on część Certyfikatu Ekologicznego przyznawanego modelowi Mercedes-Benz B-Class przez Niemiecką Inspekcję Techniczną TÜV. Mercedes-Benz jest jedyną marką motoryzacyjną na świecie, która otrzymała ten certyfikat, oparty na rygorystycznej międzynarodowej normie ISO 14062 „Design For Environment”. Jest to potwierdzenie zaangażowania marki z Stuttgartu w ochronę środowiska. W przeciwieństwie do standardowego pomiaru emisji spalin oraz zużycia paliwa na rolkach dynamometrycznych, inżynierowie Mercedesa analizują zgodność ekologiczną pojazdów przez cały ich cykl życia – począwszy od produkcji, przez wiele lat użytkowania, a kończąc na utylizacji po zakończeniu eksploatacji.

W sumie ponad 40,000 indywidualnych procesów podlega kontroli, której analiza, obliczenia i ocena ostatecznie prowadzą do uzyskania kompleksowego profilu ekologicznego. To z kolei stanowi podstawę do wydania certyfikatu ekologicznego dla modelu Mercedes-Benz B-Class.

Wyniki tej zintegrowanej analizy na dystansie 150,000 kilometrów wskazują na szereg wyraźnych korzyści płynących z napędu gazowego. Całkowite emisje CO2 są o około 20 procent niższe niż w przypadku porównywalnego modelu z silnikiem benzynowym. Emisje tlenków azotu są niższe o jedenaście procent, podczas gdy eksperci obliczyli 54 procent różnicy w emisji tlenku węgla na całym cyklu życia na korzyść napędu gazowego. Wyzwanie związane z wyższymi kosztami ekologicznymi produkcji nowego B 170 NGT zostało zrównoważone po przejechaniu dystansu 17,300 kilometrów.

Ekologiczny koncept Mercedes-Benz B-Class jest wyraźnie widoczny w zastosowaniu wysokiej jakości tworzyw sztucznych z recyklingu, czy też komponentów wykonanych z materiałów naturalnych, w tym lnu, bawełny, włókna kokosowego, forniru drewnianego oraz włókien z abaka.

Ochrona pasażerów: szeroka gama funkcji bezpieczeństwa jeszcze bardziej wzmocniona

Jeśli chodzi o bezpieczeństwo, Mercedes-Benz B-Class stanowi wzór dla wszystkich innych modeli tej wielkości: w europejskim programie testowym NCAP, Sport Tourer otrzymał najwyższą ocenę pięciu gwiazdek.

Kompletna specyfikacja bezpieczeństwa, obejmująca dwustopniowe poduszki powietrzne, napinacze pasów dla przednich i bocznych tylnych siedzeń, ograniczniki siły pasów oraz aktywne zagłówki z przodu, punkty mocowania fotelików dziecięcych ISOFIX oraz boczne poduszki powietrzne chroniące głowę i klatkę piersiową, została dodatkowo wzbogacona o automatyczne oświetlenie awaryjne w kabinie. Po wypadku o określonej powadze, oświetlenie włącza się automatycznie, aby umożliwić pasażerom łatwiejszą orientację w ciemności oraz przyspieszyć pracę służb ratunkowych.

Aktywne bezpieczeństwo: migające światła hamowania jako ostrzeżenie dla innych kierowców

Zapobieganie wypadkom to nadrzędny cel konceptu bezpieczeństwa Mercedesa – koncepcji dostosowanej do rzeczywistości motoryzacyjnej. Aby pomóc kierowcom w kontrolowaniu krytycznych sytuacji w bezpieczny i łatwy sposób, kierowcy Mercedes-Benz B-Class mogą liczyć na wysoce skuteczną technologię w standardzie, w postaci systemów takich jak ABS, asystent hamowania i ESP®. Inżynierowie Mercedesa poszli o krok dalej, starając się zaoferować również innym kierowcom dodatkowe bezpieczeństwo. Efektem jest prosta, ale niezwykle skuteczna metoda zapobiegania kolizjom tylnym: migające światła hamowania. Ta technologia bezpieczeństwa jest standardem w modelu B-Class z rocznika 2008.

W trakcie testów inżynierowie Mercedesa stwierdzili, że czas reakcji kierowców na hamowanie jest skracany średnio o 0.2 sekundy, gdy widzą migający czerwony sygnał ostrzegawczy zamiast konwencjonalnych świateł hamowania w sytuacji nagłego hamowania. Skraca to drogę hamowania o około 4.40 metrów przy prędkości 80 km/h i o około 5.50 metrów przy hamowaniu z prędkości 100 km/h. Świecące migające światła hamowania okazują się więc skutecznym środkiem ostrzegawczym dla kierowców znajdujących się za nimi.

Migające światła hamowania włączają się automatycznie, jeśli kierowca rozpocznie awaryjne hamowanie przy prędkości 50 km/h lub wyższej. A jeśli B-Class zostanie zatrzymany z prędkości powyżej 70 km/h, włączą się również światła awaryjne.

Systemy asystujące: automatyczne parkowanie z użyciem ultradźwięków i elektrycznego wspomagania kierownicy

Program stabilizacji elektronicznej został rozszerzony o nową standardową funkcję: automatyczną pomoc przy ruszaniu na wzniesieniu. Ta funkcja zapobiega cofaniu się Mercedes-Benz B-Class, gdy kierowca przestawia stopę z pedału hamulca na pedał gazu podczas ruszania pod górę. W takich sytuacjach ESP® na krótką chwilę utrzymuje ciśnienie hamulców, co ułatwia ruszenie.

Parkowanie tyłem stanie się w przyszłości mniej wyzwaniem dla kierowców. Nowy aktywny asystent parkowania (opcjonalny) przeszukuje odpowiednie miejsce wzdłuż drogi, gdy Mercedes-Benz B-Class jedzie obok, a następnie przejmuje wszystkie manewry kierownicze, gdy kierowca wprowadza go w tył. Jak to działa: przy prędkościach poniżej 35 km/h, ultradźwiękowe czujniki po bokach auta skanują strefy po lewej i prawej stronie Mercedes-Benz B-Class i mierzą długość i głębokość potencjalnych miejsc parkingowych. Gdy znajdzie odpowiednie miejsce, system wyświetla informację w panelu, aby poinformować kierowcę. Gdy kierowca włącza bieg wsteczny, potwierdza komunikat i naciska pedał gazu, aktywny asystent parkowania przejmuje kontrolę nad kierownicą i automatycznie wprowadza B-Class na miejsce. Kierowca musi jedynie operować pedałem gazu i hamulca; ultradźwiękowe czujniki systemu PARKTRONIC dodatkowo pomagają, wskazując, ile miejsca jest przed i za Mercedes-Benz B-Class.

Aby skorzystać z funkcji automatycznego parkowania, miejsce parkingowe musi mieć jedynie 1.30 metra więcej długości niż Mercedes-Benz B-Class – co świadczy o ogromnej precyzji technologii.

Nowo opracowany system asystujący składa się z dziesięciu ultradźwiękowych czujników w przednim i tylnym zderzaku, a także z elektronicznej jednostki sterującej przetwarzającej sygnały z czujników i obliczającej najlepszą trasę do miejsca parkingowego. Informacje te są przekazywane do elektro-mechanicznego wspomagania kierownicy w B-Class, co umożliwia silnikowi elektrycznemu wykonanie niezbędnych ruchów kierowniczych.

Infotainment: nowe systemy cyfrowej przyjemności z muzyki i nawigacji w Europie

To nie tylko przestronne wnętrze, wysokiej jakości materiały i automatyczna klimatyzacja, które czynią podróżowanie Mercedes-Benz B-Class takim przyjemnym: nowa generacja systemów infotainment również odgrywa ważną rolę. Do wyboru są trzy nowe opcje: Audio 20, Audio 50 APS i COMAND APS. Wszystkie trzy jednostki zawierają radio z podwójnym tunerem, kolorowy wyświetlacz, interfejs Bluetooth do telefonów komórkowych, odtwarzacz CD, automatyczną regulację głośności oraz złącze dla zewnętrznych urządzeń audio w schowku.

Audio 50 APS dodatkowo oferuje ogólnoeuropejski system nawigacji oparty na DVD oraz odtwarzacz DVD, podczas gdy najwyższej klasy COMAND APS oferuje jeszcze więcej funkcji, w tym bardzo szybki system nawigacyjny HDD, Rejestr muzyczny, slot na karty pamięci SD oraz sterowanie głosowe.

Aby zaspokoić potrzeby kierowców, którzy przechowują swoje osobiste kompilacje muzyczne na odtwarzaczu MP3, kluczu USB lub innym zewnętrznym urządzeniu audio, Mercedes-Benz opracował interaktywny interfejs multimedialny. Można go zamówić jako opcję i pozwala na podłączenie iPoda i innych urządzeń do systemu infotainment Sport Tourera. To ma tę zaletę, że zewnętrzne urządzenia audio można obsługiwać przy użyciu przycisków na wielofunkcyjnym kole kierownicy, a tytuły utworów wyświetlane są zarówno na desce rozdzielczej, jak i w kolorowym wyświetlaczu konsoli centralnej.

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.