Mercedes-Benz klasy B z 2012 roku został zaprezentowany na Międzynarodowym Salonie Samochodowym we Frankfurcie w 2011 roku. Była to druga generacja kompaktowego minivana marki z trzema gwiazdami. Mercedes-Benz planował wprowadzenie zmian w ofercie minivanów i postanowiono, że klasa B pozostanie w tym segmencie, podczas gdy klasa A przyjmie konwencjonalne podejście jako hatchback.
Maska samochodu płynnie przechodzi w słupek A, tworząc zintegrowaną formę, a następnie wznosi się ku dachowi, który stopniowo opada ku tyłowi. Z tyłu zamontowano spojler dachowy, co daje wrażenie dłuższego pojazdu. Mimo to, klasa B z 2012 roku miała tylko 4359 mm długości.
Wnętrze wprowadza nowoczesny design z uniesionym ekranem systemu multimedialnego, który znajduje się na szczycie deski rozdzielczej. Był dostępny w wersji 5,8” lub 7”. To nie był ekran dotykowy, lecz zwykły wyświetlacz systemu, do którego można było uzyskać dostęp za pomocą przycisków Command Controls umieszczonych na konsoli środkowej. Klasa B wyróżniała się wysokiej jakości materiałami oraz starannie wykończonymi powierzchniami.
W porównaniu do poprzedniej generacji, klasa B wprowadziła szereg zmian. Nowe silniki, zarówno benzynowe, jak i wysokoprężne, nowa 7-biegowa skrzynia biegów z podwójnym sprzęgłem, nowy silnik CNG, a nawet napęd na wszystkie koła były dostępne dla tego kompaktowego minivana.
Platforma techniczna wyposażona była w nową, czterowahaczową oś tylną oraz ulepszony system ESP. Opcjonalnie dostępne było sportowe zawieszenie, które dodatkowo podnosiło zwrotność pojazdu. Ponadto, zastosowano sportowe tłumiki z selektywnym tłumieniem amplitudy oraz system Direct-Steer, który podkreślał sportowy charakter samochodu.
Znacznie bardziej zwinny i efektywny, ale tak samo wygodny i przestronny jak zawsze – nowa klasa B Mercedes-Benz wygrywa na wszystkich frontach. Niższa wysokość pojazdu oraz bardziej wyprostowana pozycja siedzenia tworzą pierwsze wrażenie, które sugeruje dynamiczne predyspozycje kompaktowego sportowego tourera.
Nowy silnik benzynowy z czterema cylindrami, który wykorzystuje bezpośredni wtrysk i doładowanie, nowy silnik diesla, nowa skrzynia biegów z podwójnym sprzęgłem, nowa skrzynia manualna oraz nowe systemy wspomagające, sprawiają, że napędzany na przednie koła samochód otwiera nową erę technologiczną dla kompaktowych aut Mercedes-Benz. „Żaden model w historii Mercedes-Benz nie doczekał się tak dużej ilości innowacji w jednym momencie,” podkreśla dr Thomas Weber, członek zarządu odpowiedzialny za badania grupowe oraz szef rozwoju Mercedes-Benz Cars. „Przyszli klienci klasy B skorzystają z tego skoku technologicznego, który oferuje wzorcowo niski zużycie paliwa i emisję CO2 w połączeniu z przyjemnością z jazdy, dużą przestrzenią oraz najwyższymi standardami bezpieczeństwa, jakie kiedykolwiek były dostępne w tej klasie.”
Światowa premiera nowej klasy B (długość/szerokość/wysokość: 4359/1786/1557 milimetrów) miała miejsce na Międzynarodowym Salonie Samochodowym we Frankfurcie w 2011 roku. Model ten trafi do europejskich dealerów w listopadzie 2011 roku.
Design zewnętrzny: doskonała przestrzeń w atrakcyjnej formie
Nowa klasa B to typowy sportowy tourer Mercedesa, oferujący mnóstwo przestrzeni w połączeniu z imponującymi osiągami dynamicznymi jako hatchback. Charakterystyczne linie designu zewnętrznego wskazują na te dwa atrybuty: przód i tył mają szeroki, wyrazisty wygląd, z dużą, prominentną osłoną chłodnicy oraz reflektorami wydłużającymi się wzdłuż boków z przodu, podczas gdy tylna część posiada szerokie tylne okno, dwuczęściowe światła z poziomym meandrem oraz dużą klapę bagażnika z niskim progiem załadunkowym.
Nowa sportowość oraz doskonała aerodynamika są szczególnie widoczne w linii bocznej: maska płynnie przechodzi w słupek A, a linia dachu opada smukło do wyrazistego spojlera dachowego. Dach wyposażony jest w linię przetłoczenia, która nadaje pojazdowi dłuższy wygląd. Wyróżniające się nadkola podkreślone dynamicznymi liniami pod linią boczną to sportowa interpretacja aktualnej linii designu Mercedesa. Dolna krawędź nadwozia ma dynamiczne progi, które nadają lekki charakter wyglądowi pojazdu. Wyrafinowane detale, takie jak doskonale zaprojektowane reflektory z nowymi elementami oświetleniowymi, podkreślają niezapomniane premium cechy marki, które są widoczne również w segmencie kompaktowym.
Wyjątkowa aerodynamika: zdumiewająca wartość cd mimo tylnej części kombi
Wyjątkowy współczynnik oporu powietrza cd = 0,26 stawia nową klasę B Mercedes-Benz w czołówce segmentu rynkowego. Oprócz aerodynamicznego designu zewnętrznego, liczne środki optymalizacyjne na drobnych detalach, takich jak przepływ powietrza wokół przednich kół, konstrukcja podwozia oraz przepływ powietrza do chłodzenia, również odgrywają kluczową rolę w osiągnięciu doskonałej aerodynamiki. Wnioski patentowe są w trakcie rozpatrywania dla innowacyjnych detali, takich jak ząbkowany spojler nadkola. Dzięki opcjonalnemu pakietowi technologii ECO, który będzie dostępny w odpowiednim czasie, klasa B Mercedes-Benz osiąga światowy poziom osiągów aerodynamicznych E-Klasy Coupé, osiągając współczynnik oporu powietrza cd = 0,24, co jest niesamowite dla pojazdu z tyłem kombi.
Nowa koncepcja: niższa całkowita wysokość, ale więcej przestrzeni wewnątrz
Nowa koncepcja pojazdu podkreśla dynamiczne aspiracje nowej klasy B Mercedes-Benz. Najbardziej rzucającym się w oczy aspektem jest zmniejszona wysokość: z wysokością 1557 milimetrów, nowy model jest prawie pięć centymetrów niższy, niż jego poprzednik. Wysokość siedzenia w stosunku do drogi również została obniżona (minus 86 mm), aby ułatwić wsiadanie, zachowując jednocześnie dobrą widoczność konturów pojazdu.
W odpowiedzi na prośby wielu klientów, pozycja siedzenia jest jednak bardziej wyprostowana. Jednocześnie poprawiono przestronność w kabinie. Z maksymalną wysokością wnętrza wynoszącą 1047 mm z przodu (bez przesuwnego dachu), klasa B znajduje się w czołówce pod względem przestronności w swoim segmencie. Ergonomicznie korzystna, bardziej wyprostowana pozycja siedzenia w połączeniu z obniżeniem podłogi pojazdu z tyłu prowadzi do prowadzenia w segmencie, które przewyższa nawet S- i E-Klasę (976 mm).
Klasa B Mercedes-Benz jest opcjonalnie dostępna z systemem EASY-VARIO-PLUS. Umożliwia to łatwą reorganizację wnętrza, aby umożliwić transport większych przedmiotów. Cechami systemu EASY-VARIO-PLUS są regulacja przód/tył tylnych siedzeń o maksymalnie 140 milimetrów (czym zwiększa pojemność bagażnika z 488 do 666 litrów) oraz fotel pasażera z przodu, którego oparcie można złożyć do przodu na poduszkę siedzenia.
Wystrój wnętrza: wysoka jakość w nowym wymiarze
Wysokiej jakości materiały i starannie przygotowane powierzchnie, stylowe detale, precyzyjne wykonanie oraz nowa przestronność – wnętrze klasy B wyznacza nową normę w segmencie kompaktowym.
Wiele cech, które do tej pory były zarezerwowane dla wyższych klas pojazdów, wciela w sobie specjalną definicję jakości i estetyki Mercedesa. Deska rozdzielcza jest opcjonalnie dostępna w wykończeniu z sztucznej skóry ARTICO i przykładowo ma dodatkowe szycie. Cztery pakiety wyposażeniowe (Chrome, Sports, Exclusive i Night package) umożliwiają personalizację zgodnie z własnymi upodobaniami.
Wnętrze przyciąga wzrok dużym, trójwymiarowym wykończeniem, które pokrywa całą deskę rozdzielczą. Jest dostępne w czterech wariantach, pokrywających szeroki zakres od nowoczesnego, przez sportowy, po klasyczny. Wspólną cechą wszystkich wersji jest wysoka klasa, która łączy atrakcyjny wygląd z łatwością utrzymania i trwałością.
Trzy duże, okrągłe kratki wentylacyjne w środku oraz ich unikalnie zaprojektowane krzyżowe dysze dodają wnętrzu sportowego charakteru. Wyświetlacz, dostępny w dwóch rozmiarach (5,8 i 7 cali), wydaje się unosić nad kratkami. Dzięki stylowemu designowi – obramowanie wykończone w galwanizowanym kolorze kontrastuje z fortepianową czernią panelu przedniego – oraz smukłym liniom, wyświetlacz kolorowy (TFT) jest bardzo atrakcyjnym elementem w kokpicie.
Trójramienna kierownica, która zawsze ma srebrny wkład w środkowym ramieniu, zestaw wskaźników z czterema analogowymi okrągłymi tarczami oraz zawieszonymi wskaźnikami w pozycji 6 godzin oraz fotele z kontrastowym przeszyciem podkreślają sportowy charakter.
Napęd: zaprojektowany z myślą o maksymalnej efektywności
Nowa klasa B Mercedes-Benz dysponuje nowymi silnikami benzynowymi i diesla oraz nowymi skrzyniami manualnymi i automatycznymi. Wszystkie skrzynie biegów i silniki zostały opracowane wewnętrznie, a produkcja odbywa się w zakładach w Stuttgart-Untertürkheim i -Hedelfingen, Rastatt/Baden, Gaggenau/Baden i Kölleda/Thuringia. Proces równoległego rozwoju umożliwił idealne dostosowanie silników i skrzyń biegów, np. w odniesieniu do wdrożenia funkcji ECO start/stop, która występuje standardowo we wszystkich modelach klasy B.
Wspólnymi cechami nowych systemów napędowych są wykorzystanie nowoczesnych technologii dla maksymalnej efektywności, bardzo cicha praca, wysokie osiągi od niskich obrotów, zrównoważenie w odniesieniu do nadchodzących norm emisji oraz niska waga. W celu montażu poprzecznego silniki, które są doładowane, oraz dwie skrzynie biegów są bardzo kompaktowo zaprojektowane, co zapewnia klasie B Mercedes-Benz wzorcowy mały promień skrętu wynoszący jedenaście metrów dla pojazdu z napędem na przednie koła. Zawieszenie silnika i skrzyni biegów posiada czteropunktowy system mocowania składający się z mocowania silnika, mocowania skrzyni biegów oraz dwóch samonastawnych podpór. Ten
system zawieszenia został zaprojektowany specjalnie z myślą o wymaganiach silników o wysokim momencie obrotowym w zakresie minimalnych poziomów hałasu. Hydrauliczne tłumienie zintegrowane w mocowaniu skrzyni biegów ma kluczowe znaczenie dla wyjątkowego komfortu jazdy.
Nowe czterocylindrowe silniki benzynowe (oznaczenie wewnętrzne M270) oznaczają początek całkowicie nowej serii silników. Proces spalania oparty jest na trzeciej generacji systemu bezpośredniego wtrysku Mercedes-Benz, który został wprowadzony w zeszłym roku w silnikach V6 i V8 z serii BlueDIRECT. Jego zastosowanie w klasie B oznacza debiut tej technologii w segmencie kompaktowym. Nowe silniki czterocylindrowe zaprojektowane są zarówno do montażu poprzecznego, jak i podłużnego. W nowej klasie B są początkowo dostępne o pojemności 1,6 litra jako B 180 o mocy 90 kW (122 KM) oraz B 200 o mocy 115 kW (156 KM). Ich maksymalny moment obrotowy wynoszący odpowiednio 200 i 250 Nm dostępny jest od prędkości obrotowej 1250 rpm.
Nowy czterocylindrowy silnik diesla to dalszy rozwój OM651 stosowanego w klasach C do S, silnika z bezpośrednim wtryskiem common rail trzeciej generacji. Z jego pojemnością zredukowaną do 1,8 litra i licznymi optymalizacjami, to pierwszy raz, kiedy silnik zapłonowy samoczynny zamontowano poprzecznie w pojeździe Mercedes-Benz. B 180 CDI generuje moc 80 kW (109 KM), podczas gdy B 200 CDI ma moc 100 kW (136 KM). Maksymalny moment obrotowy wynosi 250 Nm od 1400 rpm w przypadku wariantu 80 kW i 300 Nm od 1600 rpm dla wariantu 100 kW.
Kolejną premierą Mercedesa jest nowa skrzynia biegów 7G-DCT z podwójnym sprzęgłem w klasie B. Ta skrzynia jest niezwykle kompaktowa, niezwykle wszechstronna w dostosowywaniu prędkości silnika dzięki siedmiu biegom, ma elektryczną pompę oleju umożliwiającą funkcję start/stop, zmienia biegi bez przerwy w trakcie jazdy, a także łączy komfort automatycznej skrzyni z efektywnością skrzyni manualnej.
Nowa 6-biegowa skrzynia manualna zaprojektowana w podobnie kompaktowy sposób jak skrzynia z trzema wałkami jest bliskim krewnym DCT. Bardzo łatwa zmiana biegów, niskie siły zmiany biegów, niskie tarcie wewnętrzne i niewielka waga to jedne z jej najważniejszych cech.
Podwozie i zawieszenie: wyrafinowana sportowość teraz także dla sportowego tourera
„Fascynująco zwinny” to ocena wszystkich kierowców testowych, którzy do tej pory poddali nową klasę B próbie. Trzy czynniki mają kluczowe znaczenie dla znacznie poprawionej dynamiki jazdy w porównaniu do poprzednika, co nie wiąże się z żadnymi kompromisami pod względem komfortu: obniżony środek ciężkości, nowa tylna oś o czterech linkach oraz udoskonalone ESP® Electronic Stability Programme. Opcjonalne zawieszenie sportowe dostępne jest dla dalszego zwiększenia zwinności. Środek ciężkości został obniżony o dodatkowe 20 mm, a zawieszenie wyposażono dodatkowo w sportowe tłumiki z amortyzacją amplitude-selective oraz system Direct-Steer, aby podkreślić sportowy charakter samochodu.
Kierowanie: mechaniczne z elektrycznym wspomaganiem
Elektromechaniczne wspomaganie kierownicy klasy B zostało przeprojektowane. Silnik elektryczny systemu wspomagania serwo znajduje się teraz bezpośrednio na przekładni kierowniczej jako dwupinionowy system EPS, co optymalizuje całą konstrukcję. System Direct-Steer jest dostępny w połączeniu z pakietem sportowym. Stosunek kierowania staje się zauważalnie bardziej bezpośredni przy większych kątach skrętu, co znacznie poprawia prowadzenie i zwinność pojazdu.
Elektromechaniczny system kierowniczy wnosi istotny wkład w ogólną efektywność pojazdu, ponieważ funkcja wspomagania kierownicy zużywa energię tylko w momencie, gdy faktycznie następuje skręcanie.
Nowe systemy asystujące i hamulcowe zmniejszają ryzyko zderzeń tylnych
Jako światowa nowość w segmencie kompaktowym, klasa B Mercedes-Benz standardowo wyposażona jest w radarowy system ostrzegania o kolizji z adaptacyjnym asystentem hamulcowym, który obniża ryzyko zderzeń tylnych. System COLLISION PREVENTION ASSIST wydaje wizualne i akustyczne ostrzeżenia, aby alertować potencjalnie rozproszonych kierowców przed zidentyfikowanymi przeszkodami oraz przygotowuje asystenta hamulcowego do jak najbardziej precyzyjnej reakcji hamulcowej. To następuje, gdy kierowca zdecydowanie naciska na pedał hamulca.
W przeciwieństwie do systemów dostępnych obecnie na rynku w klasie kompaktowej, nowa funkcja asystenta hamulcowego COLLISION PREVENTION ASSIST nie jest jedynie systemem mającym na celu minimalizację niewielkich uszkodzeń w ruchu miejskim. Raczej ta innowacyjna koncepcja ma na celu ochronę kierowców przed typowymi kolizjami tylnymi w niebezpiecznych sytuacjach drogowych. Mercedes-Benz spodziewa się, że nowy system bezpieczeństwa będzie miał istotny pozytywny wpływ na statystyki wypadków.
Demokratyzacja bezpieczeństwa obejmuje także szereg innych systemów asystujących, które zostały zaadaptowane do klasy B z większych serii modeli. Należą do nich:
- Adaptacyjny asystent świateł drogowych
- Asystent martwego pola oraz asystent utrzymania pasa ruchu
- ATTENTION ASSIST (standard)
- Asystent ograniczenia prędkości (rozpoznawanie znaków ograniczenia prędkości)
- Aktywny asystent parkowania
- Funkcja hamulca HOLD (standard w 7G-DCT)
- Funkcja Hill Hold
- LINGUATRONIC
- Kamera do wstecznego parkowania
- DISTRONIC PLUS
Premiera w klasie kompaktowej: PRE-SAFE® dostępne po raz pierwszy
System PRE-SAFE® zapobiegającego wypadkom, który występuje w klasie B, jest dostępny po raz pierwszy w tej kategorii pojazdów. To kolejny krok w nieustającej demokratyzacji tej innowacji, która miała premierę w klasie S w 2002 roku. Kluczowe cechy PRE-SAFE® to odwracalne napięcie pasów, zamykanie bocznych szyb oraz osłony przeciwsłonecznej w przypadku krytycznej dynamiki bocznej i regulacja w pełni elektrycznego fotela pasażera z przodu z funkcją pamięci do idealnej pozycji w celu maksymalnej efektywności systemów zabezpieczeń. PRE-SAFE®aktywny jest zawsze w odpowiedzi na krytyczną dynamikę wzdłużną i boczną oraz może być również inicjowany po interwencji niektórych funkcji asystujących.
Zakres systemów zabezpieczeń uwzględnia szczególne potrzeby klasy B Mercedes-Benz jako samochodu rodzinnego. Przywiązano dużą wagę do bezpieczeństwa pasażerów z tyłu. Napinacze pasów, ograniczniki siły pasów i regulacja wysokości pasów są standardem na zewnętrznych siedzeniach. Tylne boczne poduszki powietrzne są dostępne opcjonalnie. Wbudowane fotele dziecięce oraz automatyczne rozpoznawanie foteli dziecięcych są dostępne tak jak w poprzedniku. Kierowca i pasażer obok niego otrzymują nowe poduszki powietrzne dla miednicy, które są w stanie osłonić miednicę oraz całą górną część ciała. Dla ochrony głowy standardowo montowana jest poduszka okienna.
System multimedialny COMAND Online z dostępem do internetu
Dostęp do internetu, wygodny system sterowania głosowego LINGUATRONIC, dwie rozwiązania nawigacyjne dostosowane do różnych budżetów, łączność z urządzeniami audio mobilnymi oraz intuicyjna koncepcja obsługi – systemy informacji i komunikacji w klasie B oferują doskonałą przyjazność dla użytkownika oraz wysoki poziom funkcjonalności, które dotąd były zarezerwowane dla wyższych kategorii pojazdów. To nowa generacja multimedialna Mercedesa, która dostarcza tych standardów. Koncepcja obsługi z pokrętłem/klawiszem przypisanym przed podłokietnikiem i pokrętłem na jednostce sterującej jest również znana z innych serii modeli Mercedesa.
System multimedialny COMAND Online oferuje dostęp do internetu. Klienci mogą przeglądać sieć według uznania, gdy samochód jest w ruchu, lub uruchomić aplikację Mercedes-Benz, której szczególnie szybkie ładowanie stron i prosta obsługa sprawiają, że jest ona odpowiednia do użycia podczas jazdy. Zintegrowane aplikacje obejmują Google™ Local Search i Weather oraz funkcję pobierania trasy, która została wcześniej skonfigurowana na komputerze za pomocą Google Maps i przesłana do samochodu.
Gotowe na przyszłość: modułowa koncepcja „Energy Space”