W 2015 roku, podczas targów motoryzacyjnych we Frankfurcie, Mercedes-Benz zaprezentował swoje coupe z klasy C. Zastąpiło ono model CLC, który bardziej przypominał trzydrzwiowy hatchback klasy premium. Smukły design z drzwiami bezramowymi sprawił, że auto wygląda jak kabriolet z twardym dachem. Wysoka, wznosząca się linia okien nadaje mu siły i dynamiki. Zawieszenie zostało obniżone o 15 mm (0,6”) w porównaniu do wersji sedan. Dla sportowego wyglądu, standardowo wyposażono je w 17-calowe koła ze stopów lekkich, a jako opcję oferowano 19-calowe.
Coupé wyposażono w reflektory halogenowe H7 jako standard, a także dwie opcje LED. Jedna z nich oferowała zwykłe oświetlenie, a druga „Inteligentny System Oświetlenia LED” z asystentem świateł drogowych, który automatycznie przełączał się z świateł mijania na drogowe w zależności od natężenia ruchu.
Wewnątrz znajdował się centralnie umieszczony, wolnostojący wyświetlacz, standardowo o przekątnej 7”, z opcją 8,4” w ramach jednostki COMMAND Online. Opcjonalny wyświetlacz head-up prezentował informacje bezpośrednio w polu widzenia kierowcy, tuż przed szybą. Pokazywał aktualną prędkość, obowiązujące ograniczenia prędkości, wskazówki nawigacyjne oraz komunikaty DISTRONIC – w zależności od wybranych ustawień.
Coupe z klasy C oferowano z dwoma silnikami benzynowymi o różnej mocy, w zakresie od 156 KM z jednostki 1,6 litra do silnika czterocylindrowego o pojemności 2,0 litra, oferującego do 245 KM. W przypadku silnika diesla, dostępna była jednostka 2,2 litra z dwiema opcjami mocy: 170 KM i 204 KM. Skrzynia biegów standardowo była 6-biegowa manualna lub, w zależności od silnika, 7-biegowa lub 9-biegowa, obie z podwójnym sprzęgłem.
Sportowy i dynamiczny, wyrazisty i zmysłowy design nowego Coupe doskonale prezentuje się na drodze i ucieleśnia nowoczesny luksus. Jego wnętrze podnosi estetykę i styl na sportowy poziom. Dynamicznie skonfigurowane podwozie z opcjonalnym zawieszeniem pneumatycznym stanowi podstawę dla wysokiego poziomu komfortu zawieszenia, niskiego hałasu drogowego i wibracji opon, zwinnego prowadzenia i przyjemności z jazdy. Lekka konstrukcja zmniejszająca masę, doskonała aerodynamika oraz silniki wysokiej wydajności również odgrywają ważną rolę. Cała gama systemów wspomagających zapewnia bezpieczeństwo na najwyższym poziomie. Dzięki swojej klasowej atrakcyjności i przestronnemu wnętrzu, nowy Mercedes-Benz klasy C Coupe wyznacza nowe standardy w swoim segmencie.
Jako najbardziej sportowa wersja klasy C, Coupe ukazuje swój charakter skoncentrowany na przyjemności z jazdy w emocjonującym, a zarazem formalnie wyrazistym designie. Sportowy przód z charakterystyczną diamentową kratką i długą maską – nowy Coupe jest o 60 milimetrów dłuższy od swojego poprzednika jedynie w zakresie od ściany ogniowej do osi przedniej – przechodzi w lekko obniżoną kabinę, której linie łączą się z mocnym i dynamicznym tyłem, w którym widać geny Mercedes Coupe. Wysoka linia okien i drzwi bezramowe z wolnostojącymi lusterkami podkreślają sportowy charakter.
Czyste linie i zmysłowo ułożone powierzchnie nadają bocznym sekcjom żywe efekty światła i cienia. Szczególnym wyróżnikiem jest długa i opadająca linia typowa dla Coupe. W przeciwieństwie do sedana klasy C, opadająca linia rozciąga się dalej poza tylną oś. Aby podkreślić sportowy charakter Coupe, zawieszenie jest o 15 milimetrów niższe niż w wersji Sedan, co sprawia, że z 17-calowymi oponami staje się bardzo sportowym rozwiązaniem.
Design: Sportowość spotyka piękno
Jako najbardziej sportowa inkarnacja klasy C, Coupe podkreśla swój charakter koncentrując się na przyjemności z jazdy w emocjonalnie atrakcyjnym, ale także estetycznym designie.
Nowy Mercedes-Benz klasy C Coupe realizuje podstawową ideę sportowego samochodu z profilem Coupe. Sportowy, wyrazisty przód z diamentową kratką i długą maską – nowy Coupe jest o 60 milimetrów dłuższy od swojego poprzednika między ścianą ogniową a osią przednią – przechodzi w niską kabinę, której linie łączą się z stanowczo wyglądającym tyłem. Wysoka, napięta linia okien zmniejsza wysokość bocznych szyb, a profil wyróżnia się polerowanym aluminium wzdłuż linii okien i konturów dachu. W połączeniu z bezramowymi drzwiami, te elementy optycznie wydłużają pojazd i przypominają linie Coupe klasy S. Lusterka zewnętrzne umieszczone na linii okien dodatkowo podkreślają charakter Coupe, poprawiając jednocześnie widoczność drogi.
Sylwetka wydaje się wydłużona, niska i napięta jak w samochodzie wyścigowym. Wymiary potwierdzają to wrażenie. Coupe jest o 37 milimetrów niższe niż model sedan.
Czyste linie i zmysłowo ułożone powierzchnie nadają bocznym sekcjom żywe efekty światła i cienia. Jako znany znak rozpoznawczy Mercedesa, charakterystyczna forma Coupe z wydłużoną opadającą linią dodaje dynamicznego akcentu. W przeciwieństwie do sedana klasy C, jest bardziej wydłużona za tylną osią. W połączeniu z linią przeciwną w dolnej części pojazdu od przedniego koła tworzy formalne napięcie. Linia przeciwną sprawia również, że pojazd wydaje się dłuższy i ostatecznie przechodzi w tył, tworząc poczucie równowagi.
W porównaniu do modelu sedan, zawieszenie jest obniżone o 15 milimetrów jako standard. W związku z tym, Coupe stoji już na sportowym poziomie z 17-calowymi oponami. Koła z lekkich stopów o średnicy do 19 cali (48,3 centymetra) są dostępne opcjonalnie.
Sportowy przód
Przód Coupe różni się od modelu Sedan klasy C sportowym, wyrazistym kształtem. Sportowa kratka z centralną gwiazdą Mercedesa przyciąga wzrok. Duże wloty powietrza w zderzaku sugerują potrzeby powietrzne silników o wysokich osiągach i podkreślają szerokość i sportowy charakter przodu.
Linia AMG jest jeszcze bardziej wyrazista. Jej diamentowa kratka prezentuje lustrzane kropki. Zderzak linii AMG ma większe wloty powietrza oraz większe zagłębienia na światła przeciwmgielne, a także szeroki chromowany przedni dyfuzor.
Kontury reflektorów z czystymi liniami dopełniają wygląd nowego Coupe klasy C. Światła dzienne LED w lampach zaprojektowanych przez Mercedesa są zintegrowane z reflektorami.
Coupe standardowo wyposażone jest w reflektory halogenowe H7. Opcjonalnie dostępne są dwie energooszczędne wersje reflektorów LED: statyczna i dynamiczna wersja z „Inteligentnym systemem oświetlenia LED” oraz Asystentem adaptacyjnym, który umożliwia jazdę z włączonym permanentnym światłem długim, maskując wykrytych użytkowników drogi w stożku światła.
Dynamiczny tył
W porównaniu do modelu sedan, Mercedes-Benz C-Class Coupe ma całkowicie nowo zaprojektowany tył, który nosi geny Coupe klasy S. Silne zwężenie w słupku C tworzy potężne ramiona, które są wyraźnie wymodelowane i sprawiają wrażenie mięśnia. Ponieważ tablica rejestracyjna znajduje się w zderzaku, projektanci mogli nadać powierzchni klapy bagażnika większą definicję. To bardziej skupia uwagę na umieszczonej centralnie gwieździe Mercedesa na klapie bagażnika. Chowa ona wysuwana kamerę otoczenia dostępną w opcji.
Smukłe, nowo zaprojektowane dwuczęściowe światła tylne LED podkreślają szerokość pojazdu i podkreślają sportowy design. Charakterystyczna grafika świateł z czterema poziomymi paskami LED zapewnia rozpoznawalność zarówno w dzień, jak i w nocy.
Smukły design świateł tylnych stał się możliwy, ponieważ projektanci zintegrowali reflektory w sportowo stylizowanym zderzaku. Układ wydechowy z dwoma widocznymi końcówkami węża zintegrowanymi w czarnym dolnym elemencie zderzaka i połączonymi chromowanym wykończeniem podkreśla sportowy charakter. Z wyjątkiem modeli C 220 d, C 250 d i C 180: są one wyposażone w chromowany klucz. W połączeniu ze wszystkimi wariantami silników, linia AMG zawiera dwie widoczne końcówki wydechowe, które są funkcjonalne w modelach benzynowych i nie funkcjonalne w modelach diesla.
Wnętrze: Dynamika i nowoczesny luksus
Kierowcy i pasażerowie doświadczają atmosfery zbliżonej do wnętrza sedana klasy C, ale na nowym, sportowym poziomie.
Wnętrze jest również wyrazistym stwierdzeniem filozofii designu Mercedes-Benz zmysłowej czystości. Panele drzwi i boczne oraz łukowata deska rozdzielcza płynnie łączą się, podkreślając charakter Coupe. Jako dźwignia wyboru DIRECT SELECT do selekcji biegów w pojazdach z automatycznymi skrzynkami biegów, duża, jednolita płyta centralnego konsoli elegancko rozciąga się od centralnych wlotów powietrza do touchpada w oparciu ręki nad kontrolerem na środkowym tunelu. Te bezszwowe i wyraźne linie tworzą poczucie przestronności i przekazują wrażenie prostoty, nowoczesności w stylu purystycznym.
Duży komponent solitaire jest dostępny w wielu materiałach – na przykład, z nowoczesnymi powierzchniami drewnianymi, w designie fortepianowym lub węglowym.
W pojazdach z manualną skrzynią biegów, centralna konsola jest nieco steeper i ma dwa oddzielne elementy wykończeniowe, aby stworzyć optymalną przestrzeń do ergonomiczej obsługi dźwigni zmiany biegów.
Na wysokim poziomie
Centralnie umieszczony, wolnostojący wyświetlacz to główny element przyciągający wzrok nad konsolą centralną – z przekątną ekranu 17,78 centymetra (7 cali) lub 21,33 centymetra (8,4 cala) w przypadku wybrania COMAND Online. Unosi się w ergonomicznie najlepszej pozycji nad konsolą centralną i jest połączony z poziomym wykończeniem. Dzięki swojemu ergonomicznemu położeniu, oko łatwo przystosowuje się do centralnego wyświetlacza. Wizualizacje i animacje na centralnym wyświetlaczu zwiększają komfort obsługi i czynią funkcje systemów asystujących kierowcę i komunikacji bardziej namacalne.
Skrzydłowy element wykończeniowy oddziela górną i dolną część deski rozdzielczej. Jego design sprawia, że wydaje się unosić w powietrzu. Wizualne podział umożliwia również wybór różnych kombinacji materiałów i kolorów.
Oświetlenie wnętrza w dużej mierze zapewniają nowoczesna i energooszczędna technologia LED. Dotyczy to również opcjonalnego oświetlenia atmosferycznego w kolorach słonecznym (ambar), polarnym (lodowo-niebieskim) i neutralnym (białym).
Touchpad w oparciu centralnego kontrolera zaprojektowanego przez Mercedes-Benz oznacza krok milowy. Jak w smartfonie, wszystkie funkcje systemu multimedialnego można obsługiwać za pomocą gestów palca.
Panele drzwi bezramowych drzwi mają zupełnie nowy design. Panele drzwi oraz tylne boczne płynnie łączą się.
Powierzchnie, kombinacje kolorów i wzory szwów nie tylko charakteryzują atrakcyjność wartościowego wnętrza, ale także podkreślają sportowy charakter wnętrza Coupe.
To także zasługa nowo zaprojektowanych foteli z integralnym wyglądem siedzenia, co zwiększa poczucie przestronności w porównaniu z modelem poprzednim. Funkcje komfortu to łatwe do obsługi, specyficzne dla Coupe, kontrolki funkcji łatwego wsiadania po bokach oparcia. Po raz pierwszy dostępne opcjonalnie automatyczne przedłużacze pasów wspomagają zapinanie pasa bezpieczeństwa. Tylne siedzenia zaprojektowane są jako pojedyncze fotele.
Przestrzeń bagażowa wzrosła o 6,9 litra w porównaniu do poprzednika i teraz wynosi 24,8 litra (manualna skrzynia biegów) i 28 litrów z automatyczną skrzynią biegów.
Wyjątkowa pozycja nowego Mercedes-Benz C-Class Coupe jest podkreślona przez specjalne kombinacje kolorów tapicerki: brązowy siodłowy, porcelanowy i – w Edycji 1 – brązowy/czarny z turkusowymi przeszyciami.
Wyświetlacz head-up – skupienie na informacji
Opcjonalny wyświetlacz head-up zapewnia mniejsze rozproszenie uwagi od ruchu drogowego. Jak w samolocie odrzutowym, wyświetla ważne informacje bezpośrednio w polu widzenia kierowcy przed przednią szybą. Pokazuje aktualną prędkość, ograniczenia prędkości, instrukcje nawigacyjne i komunikaty DISTRONIC – w zależności od wybranych ustawień.
Technologia bazuje na optyce lustrzanej oraz module wyświetlacza w pełnym kolorze o rozdzielczości 480 x 240 pikseli, który jest napędzany przez wysokowydajne diody LED. Projektują one wirtualny obraz o wymiarach około 21 x 7 centymetrów w polu widzenia kierowcy, gdzie wydaje się unosić nad maską w odległości dwóch metrów. Rozdzielczość przekraczająca 60 pikseli na stopień kąta widzenia zapewnia ostrość obrazu.
Czujnik światła automatycznie dostosowuje jasność wyświetlacza head-up do warunków oświetleniowych na zewnątrz. Dodatkowo kierowca może dostosować wysokość wirtualnego obrazu, aby był łatwy do odczytania.
Silnik i układ napędowy: Wydajność i temperament
Mocne i wydajne silniki benzynowe i wysokoprężne, wszystkie wyposażone w funkcję ECO start/stop i spełniające normy emisji Euro 6, zapewniają dynamiczne osiągi i dużą frajdę z jazdy. Jednocześnie obniżają zużycie paliwa i emisję CO2 o nawet 20 procent w porównaniu do poprzednika, dzięki wysokiej efektywności energetycznej.
Dalsza rozwinięta czterocylindrowa jednostka wysokoprężna o pojemności 2,2 litra jest ekologiczna i mocna. W nowym Mercedes-Benz C-Class Coupe osiąga moc 125 kW/170 KM i 150 kW/204 KM. Oba warianty są wyposażone w technologię SCR (selektywna redukcja katalityczna) do kontroli emisji, co umożliwia szczególnie przyjazną dla środowiska jazdę.
Oprócz tego początkowo dostępne są cztery silniki benzynowe. Zakres mocy waha się od czterocylindrowego silnika o pojemności 1,6 litra w C 180 z mocą 115 kW/156 KM do modeli C 200 (135 kW/184 KM) i C 250 (155 kW/211 KM) oraz C 300, również o pojemności dwóch litrów, ale z mocą 180 kW/245 KM.
Wszystkie silniki czterocylindrowe dzielą system bezpośredniego wtrysku trzeciej generacji z wtryskiem kierowanym. Ciśnienie systemu wynosi do 200 barów, a ciśnienie jest zmiennie optymalizowane zgodnie z mapowaniem silnika. Wtryskiwacze piezoelektryczne umożliwiają optymalne formowanie mieszanki z do pięciu wtryskami na cyklu pracy.
Ta technologia jest uzupełniana przez szybkie zapłony wielosparkowe (MSI), które mogą wyzwalać do czterech iskier na milisekundę w zależności od potrzeby. Współdziałanie obu technologii pozwala na doskonałe wykorzystanie paliwa przy minimalnych emisjach.
System zarządzania cieplnego z pompą wodną na żądanie również działa efektywnie.
Optymalizacja układu napędowego dla większego komfortu i wydajności
Moc przenoszona jest na drogi za pomocą 6-biegowej manualnej skrzyni biegów, 7-biegowej automatycznej skrzyni biegów 7G-TRONIC PLUS lub nowej 9-biegowej 9G-TRONIC. Obie automatyczne skrzynie biegów wyposażone są w dźwignię wyboru DIRECT SELECT oraz łopatki zmiany biegów DIRECT SELECT.
Podwozie i zawieszenie: Sportowe, zwinne i komfortowe
Obniżone standardowe zawieszenie o szerszym rozstawie kół i specyficznej regulacji oferuje wysoką jakość jazdy przy niskim hałasie drogowym i wibracjach opon, zapewniając jednocześnie zwinną dynamikę jazdy – podstawę do przyjemności z jazdy po krętych drogach.
Nowa oś przednia z 4-linkowym zawieszeniem, odseparowanym od amortyzatora, odgrywa główną rolę w zwinnym prowadzeniu. Umożliwia sportową kinematykę osi, zapewniając dużo przyczepności i wysoką stabilność boczną. W rezultacie zawieszenie reaguje bardziej wrażliwie na ruchy kierownicy i pozwala na sportowy, zwinny styl jazdy.
Ponieważ komponenty nowej osi przedniej, takie jak drążki kierownicze, linki sprężynowe, wahacze i zwrotnice wykonane są z aluminium, ważą one około dwa kilogramy mniej niż odpowiadająca konstrukcja stalowa. To umożliwia czulsze reakcje.
Niezależne zawieszenie tylne z wieloma wahaczami i pięcioma elementami zapewnia doskonałe właściwości kontroli kół i najwyższą stabilność przy jeździe na wprost. Nośnik tylnej osi oraz wahacze kontrolne sprężyn wykonane są z kutego aluminium. Duża śruba tylnej osi przyczynia się do lepszego izolowania wibracji, a tym samym do doskonałych właściwości NVH i jakości jazdy.
Coupe wyposażone jest w stalowe zawieszenie jako standard. Dwa zawieszenia z selektywnym tłumieniem są dostępne w połączeniu z tym systemem:
- wygodne zawieszenie AGILITY CONTROL o sportowym charakterze i obniżonej o 15 milimetrów wysokości w porównaniu do modelu sedan
- zawieszenie sportowe z napiętymi sprężynami i tłumieniem, w tym system Direct-Steer Sport dla jeszcze zwinniejszego prowadzenia
Pierwsze w swojej klasie: jazda na powietrzu
Coupe jest pierwszym pojazdem w swoim segmencie, który może być wyposażony w opcjonalne zawieszenie pneumatyczne AIRMATIC na przedniej i tylnej osi. Jego elektronicznie sterowane, ciągle regulowane tłumienie na przedniej i tylnej osi zapewnia doskonałe właściwości dotyczące hałasu drogowego i wibracji opon w każdej sytuacji oraz daje kierowcy możliwość wyboru pożądanego stylu jazdy: sportowego, komfortowego lub optymalizującego zużycie. W tym celu kierowca może wybrać jeden z pięciu trybów jazdy za pomocą przełącznika DYNAMIC SELECT: „ECO”, „Comfort”, „Sport”, „Sport +” i „Individual”. Wybierając „Individual” kierowca może dostosować ustawienia pojazdu.
Adaptacyjny system tłumienia pozwala na wysoki poziom dynamiki jazdy, ponieważ system dostosowuje siły tłumienia do dynamiki jazdy pojazdu w ułamkach sekundy.
AIRMATIC charakteryzuje się również komfortową jazdą, która zazwyczaj występuje tylko w segmencie luksusowym. Niweluje nierówności, łatwe dojazdy i faliste asfalty spowodowane hamowaniem ciężarówek na światłach.
AIRMATIC posiada również automatyczne samopoziomowanie dla doskonałego komfortu jazdy nawet przy załadowanym pojeździe. Automatycznie kontroluje wysokość jazdy w zależności od prędkości i obniża wysokość pojazdu na autostradzie na przykład. To również poprawia bezpieczeństwo jazdy. Dodatkowo, przełącznik regulacji wysokości jazdy pozwala na zwiększenie prześwitu za jednym naciśnięciem przy poruszaniu się po trudniejszych drogach lub słabych dojazdach.
Sportowe uczucie kierownicy
Mercedes-Benz C-Class Coupe wyposażony jest w elektro-mechaniczny system Direct-Steer o sportowym, bezpośrednim charakterze. Łączy on wspomaganie kierownicy czułe na prędkość z różniącym się w zależności od kąta skrętu przełożeniem kierownicy.
Zalety elektromechanicznego systemu Direct-Steer:
- poprawiona zwinność dzięki bardziej bezpośredniej reakcji kierownicy
- wygodne prowadzenie i wysoki poziom komfortu kierownicy przy każdej prędkości
- znaczący potencjał oszczędności, ponieważ energia jest potrzebna tylko podczas skręcania
- umożliwia korzystanie z systemów wspomagających, takich jak Aktywny Asystent Parkowania
Hamulce odporne na wypalenie dla krótkich odległości hamowania
Hamulce spełniają wysokie wymagania dotyczące drogi hamowania, reakcji, odporności na wypalenie, stabilności kierunkowej i żywotności klocków hamulcowych. System hamulcowy jest dodatkowo wyposażony w ADAPTIVE BRAKE, który oferuje następujące zalety:
- Asystent ruszania pod górę zapobiega cofaniu się pojazdu na wzniesieniu
- Funkcja HOLD utrzymuje pojazd w bezruchu bez potrzeby naciskania na pedał hamulca
- W deszczu, funkcja osuszania hamulców regularnie wyciera wilgoć z tarcz hamulcowych, aby zapewnić pełną moc hamowania natychmiast
- Funkcja wstępnego hamowania lekko stawia klocki hamulcowe w kontakcie z tarczami w momencie, gdy kierowca szybko zwolni pedał przyspieszenia, co może skrócić drogę hamowania w trakcie kolejnego hamowania.
Ponadto nowy Mercedes-Benz C-Class Coupe standardowo wyposażony jest w elektryczny hamulec postojowy z automatycznym zwolnieniem 'Comfort Go’. Automatycznie zwalnia hamulec postojowy, gdy kierowca zamierza ruszyć.
Inne funkcje hamulcowe:
Jako hamulec wektoryzujący moment obrotowy zapewnia dodatkowe bezpieczeństwo przy granicach, celowo wektoryzując moment obrotowy pomiędzy kołami napędowymi za pomocą jednostronnych interwencji hamulcowych. Adaptacyjne światła hamulcowe mogą ostrzegać pojazdy za sobą o mocnym hamowaniu i skrócić ich czas reakcji.
Aerodynamika: Przeciw wiatrowi
Wyjątkowe wartości zużycia paliwa wymagają doskonałych właściwości aerodynamicznych. Nowy Mercedes-Benz C-Class Coupe ma najniższy współczynnik oporu w swoim segmencie.
Mercedes-Benz oferuje najbardziej opływowe samochody o najniższych współczynnikach oporu w prawie wszystkich kategoriach pojazdów. Nowe Coupe klasy C charakteryzuje się wartością Cd równą 0,26.
Ponieważ opór aerodynamiczny przekracza wszelkie inne siły oporu przy prędkości około 70 km/h, ta doskonała wartość Mercedesa C-Class Coupe zwraca się w postaci oszczędności paliwa i redukcji emisji CO2 – szczególnie przy wyższych prędkościach, takich jak jazda po autostradzie. Redukcja wartości Cd o 0,01 punktów przekłada się na jeden gram mniej CO2 na km w cyklu jazdy (NEDC), podczas gdy przy zużyciu rzeczywistym może to oznaczać dwa gramy przy średnich realnych przedziałach i faktycznie aż pięć gramów CO2 na kilometr przy prędkości 150 km/h.
Intensywna praca nad detalami dla wzorca Cd
Inżynierowie aerodynamiki osiągnęli wartość Cd nowego Mercedes-Benz C-Class Coupe dzięki szerokiemu pakietowi środków. W jego skład wchodzą:
- aerodynamicznie zaprojektowane przednie i tylne zderzaki
- aerodynamiczne spoilery kół, z przodu w kształcie 3D oraz dodatkowym spoilerem na osłonie silnika przedniego
- uszczelnienia pomiędzy nadkolami a komorą silnika
- aerodynamicznie zaprojektowane lusterka zewnętrzne z podstawą lustrzaną
- uszczelnienia wokół reflektorów i aero lip w szczelinie między maską a przednim zderzakiem
- Ulepszone uszczelnienie sekcji chłodnicy oraz właściwości przepływu, aby skutecznie wykorzystywać dostępne powietrze chłodzące
- spoiler modelowany na klapie bagażnika
- aerodynamicznie zoptymalizowane podwozie z obszerną osłoną silnika i podwozia
- aerodynamicznie zoptymalizowane koła i opony
Nadwozie: Bardziej sztywne i solidne, bezpieczniejsze
Inteligentna konstrukcja o niskiej wadze z wyższym udziałem aluminium sprawia, że Coupe jest lżejsze, ale bardziej sztywne niż jego poprzednik.
Podobnie jak w modelu sedan, inżynierowie nadwozia zastosowali zasadę zrównoważonej konstrukcji o niskiej wadze w nowym Mercedes-Benz C-Class Coupe. Elementy z lekkich stopów to błotniki, maska i klapa bagażnika. W związku z tym udało się zredukować wagę Coupe o nawet 50 kilogramów.
Ponadto zaprojektowali każdy detal w sposób, który pozwala nadwoziu spełniać wysokie standardy z niespotykaną wydajnością w tym segmencie – na przykład w zakresie przenoszenia sił z podwozia na nadwozie lub właściwości NVH. Materiały o wysokiej wytrzymałości i ultra-wysokiej wytrzymałości odgrywają tutaj ważną rolę. Ich zastosowanie przyczynia się do zwiększenia sztywności i wytrzymałości nadwozia. Ma to pozytywne skutki dla dynamiki jazdy i poziomu hałasu.
Bezpieczeństwo przede wszystkim
Zgodnie z tradycjami Mercedesa, nadwozie zostało zaprojektowane z myślą o wzorowym bezpieczeństwie w przypadku kolizji. Coupe spełnia nie tylko wszystkie aktualne krajowe i międzynarodowe przepisy, ale również wszystkie wymagania oceny, a także bardziej rygorystyczne wewnętrzne wymagania bezpieczeństwa Mercedesa, które opierają się na tym, co faktycznie dzieje się w wypadkach drogowych.
Wysoko wytrzymała komora pasażerska stanowi podstawę tego konceptu. Składa się głównie z blachy i paneli o wysokiej wytrzymałości i ultra-wysokiej wytrzymałości z różnymi grubościami ścianek, które są zaprojektowane w celu wytrzymania określonych lokalnych obciążeń. Wiele segmentów składa się z gorąco formowanych stali, które na skutek tego procesu produkcji stają się bardzo twarde i mniej deformowalne.
Sztywna klatka bezpieczeństwa otoczona jest starannie obliczonymi strefami deformacyjnymi, które były testowane w praktyce. Dzięki zoptymalizowanym ścieżkom siły uzyskują doskonałe wyniki testów zderzeniowych (np. Euro NCAP i U.S. NCAP) i zapewniają maksymalne bezpieczeństwo dla pasażerów.
Systemy wspomagające: Bezpieczna jazda, redukcja stresu
Dodatkowe systemy wspomagające, rozszerzone o znaczące funkcje w porównaniu do modelu poprzedniego, zwiększają zarówno komfort, jak i bezpieczeństwo nowego Mercedes-Benz C-Class Coupe. Standardowo w wyposażeniu znajduje się system wykrywania zmęczenia ATTENTION ASSIST oraz COLLISION PREVENTION ASSIST PLUS, który może pomóc w zapobieganiu kolizjom tylnym lub złagodzeniu ich skutków.
System czujników, którego zakres może być rozległy w zależności od wybranych opcji przez klienta, stanowi podstawę inteligentnych systemów wspomagających. W standardowo wyposażonym modelu znajduje się radar o wielu trybach (zakres do 80 metrów) w przednim zderzaku, który wspiera funkcje COLLISION PREVENTION ASSIST PLUS. Jeśli wybrano DISTRONIC PLUS, radar ten jest zastępowany przez radar dalekiego zasięgu (do 200 metrów) za kratką chłodnicy. W zależności od wyposażenia, te czujniki mogą być uzupełnione o kamerę mono umieszczoną za przednią szybą do funkcji takich jak Asystent utrzymania pasa, Asystent znaków drogowych czy Adaptacyjny Asystent świateł drogowych Plus, a także czujniki radaru bliskiego zasięgu (30 metrów) po bokach w tylnym zderzaku do Asystenta martwego pola.
W przypadku w pełni wyposażonego pojazdu z pakietem Wsparcia Kierowcy Plus, skoordynowany system czujników zapewnia pojazdowi widok 360 stopni. Częściowo dzięki stereo wielofunkcyjnej kamerze (SMPC) umieszczonej za przednią szybą. Dwie oczy kamery dają jej trójwymiarowy widok obszaru do około 50 metrów przed pojazdem, a także jest w stanie monitorować ogólną sytuację przed pojazdem w zakresie do 500 metrów i tym samym określić pozycję oraz ruch obiektów, szczególnie pojazdów i pieszych. W skład systemu czujników wchodzą również dwa czujniki radaru bliskiego w przednim zderzaku i po bokach tylnego zderzaka (zakres do 30 metrów), radar dalekiego zasięgu (do 200 metrów) w tym radar średniego zasięgu (do 60 metrów) za kratką chłodnicy oraz radar o wielu trybach (do 80 metrów) w centrum tylnego zderzaka.
Łączenie danych z kamery i czujników radaru jest kluczowe w celu zapewnienia użytecznych danych dla wielu systemów wspomagających – proces ten nazywa się „fuzją sensorów”. Inteligentne algorytmy analizują te dane, aby wykrywać i precyzyjnie określać położenie pojazdów przed, przecinających, zbliżających się z tyłu, a nawet z przodu, oraz pieszych w dużym polu widzenia. Dodatkowo kamera potrafi również wykrywać linie drogowe oraz różne znaki drogowe. Celem jest zwiększenie komfortu, asystencji oraz wszechstronnej ochrony nie tylko dla pasażerów własnego pojazdu, ale także dla innych użytkowników dróg.
Walka z dekoncentracją i kolizjami tylnymi
Na nowym Mercedes-Benz C-Class Coupe dostępna jest cała gama opcjonalnych systemów bezpieczeństwa i wspomagających opartych na koncepcie Inteligentnej Jazdy Mercedesa. ATTENTION ASSIST z regulowaną czułością, który może ostrzegać kierowcę o dezorientacji i zmęczeniu, jest standardem.
Dodatkowe wyposażenie obejmuje standardowo COLLISION PREVENTION ASSIST PLUS. Ten zaawansowany system może skutecznie pomóc w złagodzeniu skutków kolizji tylnych lub nawet całkowicie ich zapobiec.
W tym celu, oparty na radarze system stale monitoruje obszar ruchu przed pojazdem i może określić odległość i prędkość pojazdów do przodu. Jeśli odległość do pojazdów z przodu znacząco spada poniżej progu bezpieczeństwa przy prędkościach powyżej 30 km/h, system wysyła kierowcy wizualne ostrzeżenie. Jeśli wykryje poważne ryzyko kolizji przy prędkości powyżej 7 km/h, kierowca otrzymuje dodatkowe ostrzeżenie dźwiękowe. System oblicza również ciśnienie hamulca potrzebne do zapobieżenia kolizji, jeśli jest to nadal możliwe. Jeśli ostrzeżony kierowca następnie mocno naciśnie pedał hamulca, system jest w stanie zwiększyć niewystarczające hamowanie odpowiednio do sytuacji. W ten sposób maksymalnie wykorzystuje pozostałą odległość, aby pozostawić miejsce dla pojazdów jadących za.
Jeśli kierowca nie zareaguje, COLLISION PREVENTION ASSIST PLUS może pójść o krok dalej i, jeśli ryzyko kolizji nadal istnieje, wykona autonomiczne hamowanie dla pojazdów poruszających się wolno i zatrzymujących się przy prędkościach do 200 km/h, aby złagodzić powagi wypadku i w idealnym przypadku całkowicie zapobiec kolizji. System hamuje nawet, gdy wykryje pojazdy stojące, przy prędkości do 50 km/h, i może zapobiec kolizjom tylnym przy prędkości do 40 km/h, w zależności od sytuacji.
Dodatkowo, dostępne są inne systemy wspomagające z rozszerzonymi funkcjami w porównaniu do modelu poprzedniego, które mogą znacznie zwiększyć komfort i bezpieczeństwo:
DISTRONIC PLUS z Asystentem Kierowania i Stop&Go Pilot to adaptacyjny system tempomatu, który może dostosować prędkość pojazdu do wolniej poruszającego się pojazdu z przodu w zakresie prędkości od 0 do 200 km/h, jeśli zajdzie taka potrzeba. Dodatkowo, dostępne są interwencje kierownicze w zakresie od 0 do 200 km/h, które pomagają kierowcy pozostać na pasie. Przy prędkościach poniżej 130 km/h, na przykład w korkach lub podczas jazdy „bumber to bumper”, system może podążać za pojazdem jadącym z przodu nawet tam, gdzie nie ma wyraźnych linii pasa, umożliwiając kierowcy bezpieczne i komfortowe śledzenie ruchu.
Oprócz pojazdów poruszających się do przodu i pojazdów stojących, system wspomagania hamulców BAS PLUS może również wykrywać ruch krzyżowy i zwiększać siłę hamowania, jeśli kierowca nie zastosuje wystarczająco hamulców. Oprócz wolniej poruszających się, zatrzymujących się i stojących pojazdów, PRE-SAFE® Brake może nawet wykrywać pieszych i autonomicznie hamować, jeśli kierowca nie zareaguje, co zapobiega wypadkom przy prędkościach do 50 km/h i łagodzi skutki kolizji przy prędkościach do 70 km/h. W ruchu płynącym, PRE-SAFE® Brake zapewnia pomoc w ten sam sposób w całym zakresie prędkości od 7 do 200 km/h.
Ulepszony Aktywny Asystent Utrzymania Pasa może teraz zapobiec niezamierzonemu wypadnięciu pojazdu z pasa przez zastosowanie hamulców z jednej strony, gdy linie pasa są solidne lub przerywane i istnieje ryzyko kolizji, np. na skutek wyprzedzania z dużą prędkością, ruchu równoległego czy nawet nadjeżdżających pojazdów.
PRE-SAFE® PLUS rozszerza funkcje Inteligentnej Jazdy, uwzględniając nadchodzące uderzenia z tyłu. Ostrzega ruch drogowy poprzez włączenie tylnych świateł awaryjnych z większą częstotliwością i inicjowanie działań ochronnych PRE-SAFE® dla pasażerów, takich jak odwracalny napięcie pasów, tuż przed uderzeniem. Jeśli pojazd jest w ruchu, hamulce są zablokowane, aby zredukować do przodu, co zmniejsza siły działające na pasażerów oraz ryzyko wtórnych kolizji.
Dwadzieścia systemów wspomagających
Standardowe wyposażenie obejmuje:
COLLISION PREVENTION ASSIST PLUS z Adaptive Brake Assist i autonomicznym hamowaniem
ADAPTIVE BRAKE z Asystentem ruszania pod górę, wstępnym hamowaniem, osuszaniem hamulców i funkcją HOLD
Funkcję wspomagania kierownicy STEER CONTROL
Asystent wiatru krzyżowego
Wektorujący hamulec momentu obrotowego
Adaptacyjne światła hamulcowe
ATTENTION ASSIST
Wspomaganie hamulców (BAS)
System monitorowania ciśnienia w oponach
Dostępna jest także cała gama opcji:
Tempomat z SPEEDTRONIC
Adaptacyjny tempomat DISTRONIC PLUS
Asystent utrzymania pasa
Asystent martwego pola
Pakiet Wsparcia Kierowcy Plus składający się z:
DISTRONIC PLUS z Asystentem Kierowania i Stop&Go Pilot
BAS PLUS z Asystentem Ruchu Krzyżowego
PRE-SAFE® Brake z wykrywaniem pieszych
Aktywny Asystent Utrzymania Pasa
Aktywny Asystent martwego pola
PRE-SAFE® PLUS
Asystent znaków drogowych
Inteligentny system oświetlenia LED
Adaptacyjny Asystent świateł drogowych Plus
Aktywny Asystent Parkowania z PARKTRONIC
Kamera tylna
Kamera 360°
Infotainment: Zmysłowa przyjemność
Nowa generacja multimedialna Mercedes-Benz klasy C Coupe charakteryzuje się dostępem do internetu już w podstawowym systemie audio, intuicyjną obsługą dzięki wyświetlaczom z efektami wizualnymi i dokładnymi informacjami o ruchu drogowym. System Frontbass dostarcza dźwięku prawie takiej jakości jak w sali koncertowej w standardzie.
Dostępne są trzy systemy infotainment dla nowego Coupe klasy C. Standardowo wyposażony jest w system Audio 20. Alternatywy do modernizacji to system Audio 20 CD z regulatorem dotykowym oraz COMAND Online. Wszystkie trzy warianty systemu infotainment są zdolne do łączenia z internetem z telefonem komórkowym obsługującym Bluetooth® z tetheringiem oraz planem danych. Umożliwia to przeglądanie internetu bez ograniczeń, kiedy pojazd jest nieruchomy. W połączeniu z COMAND Online, aplikacje Mercedes-Benz mogą być używane podczas jazdy. COMAND Online oferuje także funkcję integralnego hotspotu. Umożliwia pasażerom na wszystkich miejscach łączenie różnych urządzeń zdolnych do korzystania z W-LAN, takich jak laptop czy tablet, z internetem.
COMAND Online rozpoznawany jest po kolorowym, płaskim ekranie umieszczonym nad konsolą centralną. Jego wyświetlacz kolorowy TFT o przekątnej 21,3 cm (8,4 cala, rozdzielczość 960 x 540 pikseli) przewyższa wyświetlacze kolorowe o przekątnej 17,78 centymetra systemów Audio 20 i Audio 20 CD (7 cali, rozdzielczość 800 x 480 pikseli).
Oba typy wyświetlaczy korzystają z technologii IPS (In-plane Switching) z podświetleniem LED. Dzięki temu osiągają wysokie wartości jasności wynoszące około 500 cd/m² oraz kontrasty wynoszące około 800:1 i więcej. Czujnik światła dostosowuje jasność do oświetlenia otoczenia. Kierowcy mogą również dostosować jasność według swoich preferencji.
Touchpad i różnorodne źródła danych