Mercedes-Benz zaprezentował obie wersje nadwozia piątej generacji swojej serii Klasa C w 2021 roku, a wersja kombi wyglądała bardziej dynamicznie niż wcześniej.
Niemiecki producent samochodów premium ma długą historię z modelami kombi i nie miał zamiaru zaprzestawać ich produkcji, dopóki klienci to doceniali. Nie musiał tego robić. Wszystko, co musiał zrobić, to ciągle je udoskonalać, w sposób zgodny z resztą oferty. Podczas gdy jego poprzednicy bardziej przypominali wagony rodzinne, model z 2021 roku przyjął inny, sportowy styl.
Dzięki dłuższemu przodowi, Klasa C wyglądała sportowo jak nigdy dotąd. Ta zmiana zadebiutowała po raz pierwszy w czwartej generacji, W205/S205. Następnie Mercedes-Benz postanowił kontynuować ten trend i przyjął podobny pomysł w modelach W206/S206. Wygięte, trzecie okno boczne przypominało te używane w CLA shooting-brake.
Jak zwykle, model T dzielił większość części ze swoim odpowiednikiem sedan. Producent zainstalował tę samą deskę rozdzielczą z wolnostojącymi ekranami LCD. Klienci mają do wyboru wersję 10.25″ lub 12.3″. Na środkowym panelu Mercedes-Benz zamontował kolejny duży wyświetlacz nachylony w stronę kierowcy do systemu infotainment, z standardowym ekranem dotykowym 9.5″ oraz opcją 11.9″. Obszar bagażnika został powiększony w porównaniu do poprzednika i osiągnął 490 litrów (17.3 cu-ft), co można zwiększyć do 1510 litrów (53.3 cu-ft) poprzez całkowite złożenie tylnej kanapy w układzie 40/20/40.
Pod maską, Klasa C S206 rozpoczęła swoją podróż z nową gamą silników. Proces downsizingu, w połączeniu z programem elektryfikacji, doprowadził do wyższej efektywności paliwowej w całej ofercie. Na początku nowej generacji samochód otrzymał tylko automatyczne skrzynie biegów.
Witamy w nowym, jeszcze bardziej cyfrowym i efektywnym świecie, a także w nowym domu: nowa Klasa C marki Mercedes-Benz łączy oba te aspekty i we wszystkich aspektach tworzy strefę komfortu odporną na przyszłość w czasach globalnej transformacji. Jako pierwszy klasyczny model od Mercedes-Benz, nowa Klasa C jest całkowicie elektryfikowana dzięki hybrydom plug-in oraz mild hybrydom z technologią 48-woltową i zintegrowanym rozrusznikiem-generatora. Dzięki systemowi akumulatorów o wysokiej efektywności osiąga zasięg elektryczny wynoszący około 100 kilometrów (WLTP) jako hybryda plug-in. To dotychczas niespotykane w tej kategorii. Ustanawia również standardy w zakresie zrównoważonego rozwoju. A ponieważ Klasa C jest jedną z najważniejszych serii modeli firmy, ta systematyczna elektryfikacja ma odpowiednio silny wpływ na nasz ślad węglowy. Inne techniczne udoskonalenia obejmują opcjonalne funkcje, takie jak DIGITAL LIGHT oraz kierowanie tylną osią. Modele Sedan i Terenowy będą miały premierę razem, można je zamawiać od 30 marca, a do salonów dealerskich dotrą latem 2021 roku.
Design: Zmysłowa czystość z sportowym i eleganckim akcentem
Nowa Klasa C marki Mercedes-Benz już na pierwszy rzut oka sprawia wrażenie ruchu, nawet w stanie spoczynku, dzięki dynamicznym proporcjom wynikającym z połączenia krótkiego zwisu z przodu, długiego rozstawu osi i zwisu z tyłu. Sportowa pokrywa silnika z wypukłościami podkreśla tę chęć do ruchu. Szyba przednia i komora pasażerska zostały przesunięte do tyłu dla uzyskania klasycznych proporcji znanych w branży jako „design z kabiną przesuniętą do tyłu”. Poprzedni model był już dużym krokiem naprzód pod względem wartości jakościowych wnętrza, a nowa Klasa C idzie jeszcze dalej w kierunku nowoczesnego luksusu. Wnętrze korzysta z wyróżniających cech nowej Klasy S, nadając sportowy akcent.
Design zewnętrzny: Profil z atrakcyjnymi efektami świetlnymi
Z profilu, starannie rzeźbione powierzchnie tworzą unikalne efekty świetlne. Z drugiej strony, projektanci zredukowali linie do minimum, co dodatkowo podkreśla tzw. linię catwalk lub linię barków. W wersji Terenowej Klasy C, progresywna linia dachu w połączeniu z pochyloną tylną szybą dodaje sportowego akcentu bez kompromisów funkcjonalnych. Inne cechy, które przyczyniają się do sportowego, wyrafinowanego wyglądu to szeroki rozstaw kół oraz osadzone w linii 17- do 19-calowe koła w nowoczesnych wzorach.
Charakterystyczny grill chłodnicy marki definiuje przód. Wszystkie modele charakteryzują się centralną gwiazdą, przy czym projekt i charakter grilla różnią się w szczegółach. Model podstawowy posiada centralną gwiazdę i żaluzje. W wersji AVANTGARDE dostępne są dodatkowe elementy dekoracyjne w żaluzjach, podczas gdy grill chłodnicy i przedni zderzak mają chromowane obramowanie. Cechą rozpoznawczą linii AMG jest diamentowy grill z gwiazdą w chromie.
Design tyłu jest typowy dla sedana Mercedes-Benz. Wysokiej jakości projekt lamp tylnych zachwyca niezapomnianym wyglądem w ciągu dnia i w nocy. W Sedanach lampy po raz pierwszy mają dwuczęściowy design w Klasie C, z funkcjami świetlnymi podzielonymi pomiędzy lampy boczne a lampy w pokrywie bagażnika. Ich precyzyjnie skonfigurowane wnętrza również ukazują szczególnie wysoką jakość w detalach. Opcjonalne lub specyficzne dla linii wykończenia w tylnym zderzaku atrakcyjnie dopełniają widok z tyłu. Do palety kolorów dodano trzy nowe odcienie – niebieski spektralny, srebrny high-tech i opalizujący biały.
Design wnętrza: sportowe akcenty dzięki ukierunkowaniu na kierowcę
Deska rozdzielcza jest podzielona na górną i dolną część: na skrzydłowatą sekcję z nowymi, spłaszczonymi okrągłymi nawiewami przypominającymi silniki samolotu oraz na obfitą przestrzeń wykończeniową. Ta druga przylega do kokpitu bez przerw. Skupienie na kierowcy dodaje sportowości: deska rozdzielcza i centralny wyświetlacz są lekko nachylone w kierunku kierowcy pod kątem sześciu stopni.
Obszar kierowcy wyposażony jest w ekran LCD o wysokiej rozdzielczości. Jest on samodzielny i wydaje się unosić przed profilem skrzydła i przestrzenią wykończenia. To odróżnia wyświetlacz kierowcy od tradycyjnych kokpitów z klasycznymi okrągłymi wskaźnikami. Klienci mają do wyboru wersję 10.25-calową (26,0 cm) lub 12.3-calową (31,2 cm).
Zmiana paradygmatu na cyfryzację jest również oczywista w centralnym wyświetlaczu: funkcje pojazdu można kontrolować za pomocą wysokiej jakości ekranu dotykowego. Jego orientacja pionowa jest szczególnie korzystna dla nawigacji. Ekran dotykowy także wydaje się unosić nad przestrzenią wykończenia. Podobnie jak deska rozdzielcza, ekran jest lekko nachylony w kierunku kierowcy. Centralny wyświetlacz ma standardową przekątną ekranu 9.5 cala (24.1 cm). Opcjonalnie dostępna jest większa wersja o przekątnej 11.9 cala lub 30.2 cm.
Wysokiej jakości wkład chromowy dzieli konsolę centralną na tylną, wyściełaną część na podłokietnik oraz przednią część w lśniącej czerni. Wyglądający na wolnostojący centralny wyświetlacz wznosi się gładko i bezproblemowo z tej trójwymiarowej powierzchni.
Nowoczesny, mocno uproszczony design paneli drzwiowych obramowuje oba końce deski rozdzielczej. Środkowy panel drzwiowy z wbudowanym podłokietnikiem przekształca się z pionowej powierzchni w poziomą orientację. Odbijając design konsoli centralnej, przednia część przybiera formę metalowego elementu high-tech. Może być używana jako uchwyt do chwycenia lub zamykania, a także zawiera przełączniki szyb elektrycznych. Innym punktem kulminacyjnym jest unoszący się panel sterujący, w który zintegrowane zostały przełączniki otwierania drzwi i regulacji foteli.
Specjalny design opcjonalnych foteli AVANTGARDE lub sportowych nowej Klasy C wykorzystuje warstwy i owinięte powierzchnie, aby stworzyć wizualne wrażenie lekkości. Podłokietniki są zupełnie nowego projektu i są przymocowane do oparcia fotela za pomocą uszczelnionego elementu wykończeniowego, w którym znajduje się mechanizm regulacji.
Deska rozdzielcza pokryta sztuczną skórą i z liniami wykończenia w stylu nappa jest dostępna dla Klasy C Mercedes-Benz (wyposażenie opcjonalne, standard w linii AMG). Oferta dostępnych wykończeń przedstawia innowacyjne powierzchnie. Obejmuje to nowe interpretacje otwartych fornirów w odcieniach brązu oraz czarny fornir o otwartych słojach z drobnymi wstawkami z prawdziwego aluminium, które podążają za konturami deski rozdzielczej.
Wyświetlacz kierowcy i ekran multimedialny oferują całościowe, estetyczne doświadczenie. Wygląd ekranów można spersonalizować w trzech stylach wyświetlania (Dyskretny, Sportowy, Klasyczny) oraz trzech trybach (Nawigacja, Asysta, Serwis). W trybie „Sportowy”, na przykład, przeważa kolor czerwony, a centralny wskaźnik obrotomierza ma dynamiczny design. Jeśli wybrana zostanie którakolwiek z linii, nowa Klasa C wyposażona jest w podświetlenie ambientowe z optycznymi włóknami jako standard.
Napęd: systematyczna elektryfikacja nowoczesnych silników czterocylindrowych
Dzięki systematycznej elektryfikacji i inteligentnemu zmniejszeniu rozmiarów, nowa Klasa C wyznacza nowe standardy efektywności. Oferta silników obejmuje wyłącznie jednostki czterocylindrowe z aktualnej modułowej rodziny silników FAME (Family of Modular Engines) marki Mercedes-Benz. Odpowiednio, oferta silników odgrywa istotną rolę w elastyczności międzynarodowej sieci produkcyjnej, z elektryfikacją dostosowaną do potrzeb.
Oprócz doładowania, zarówno silniki diesla, jak i benzynowe mają teraz zintegrowany starter-generator (ISG) do inteligentnego wsparcia przy niskich prędkościach silnika jako mild hybrid drugiej generacji. Zapewnia to doskonałe dostarczanie mocy. ISG wykorzystuje 48-woltowy system elektryczny pokładowy, który zapewnia funkcje takie jak sunienie, doładowanie lub odzyskiwanie energii, co pozwala na znaczną oszczędność paliwa. Silniki uruchamiają się również bardzo szybko i komfortowo, dzięki czemu funkcja start-stop jest prawie niewyczuwalna dla kierowcy, podobnie jak przejście od sunienia z wyłączonym silnikiem do silnej akceleracji pod mocą silnika. W trybie biegu jałowego inteligentna interakcja między ISG a silnikiem spalinowym zapewnia wyjątkowo płynny bieg.
Pierwszy silnik diesla z zintegrowanym starterem-generatorem
Katalizatorem działań poprawy efektywności jest nowy silnik OM 654 M z zintegrowanym starterem-generatorem drugiej generacji (ISG). Posiada 48-woltowy częściowy system elektryczny. Funkcja odzyskiwania energii oraz możliwość „sunienia” z wyłączonym silnikiem sprawiają, że silnik jest jeszcze bardziej efektywny. Oprócz elektryfikacji, która obejmuje również zastosowanie elektrycznego sprężarki chłodzącego do systemu klimatyzacji, najważniejsze zmiany, które umożliwiają osiągnięcie mocy do 195 kW oraz dodatkowych 15 kW z systemu EQ Boost, to:
Nowy wał korbowy zwiększa skok do 94,3 mm i pojemność skokową do 1992 cm³ (wcześniej: 92.3 i 1950).
Ciśnienie wtrysku zwiększono do 2700 bar (wcześniej 2500).
Szczególnie szybka reakcja i jednolite dostarczanie mocy dzięki dwóm turbosprężarkom chłodzącym wodą, obie teraz z zmienną geometrią turbiny.
Kanał chłodzący wypełniony sodem w każdym z stalowych tłoków. Pomaga to rozpraszać szczyty temperatury w komorze spalania tłoków.
W przypadku oczyszczania spalin, ten najmocniejszy z silników diesla czterocylindrowych również idzie o krok dalej. Jego komponenty obejmują:
blisko położony katalizator magazynujący NOx w celu redukcji tlenków azotu
DPF (filtr cząstek stałych w dieslu, z specjalnym powlekaniem w celu redukcji także ilości tlenków azotu)
katalizator SCR (selektywna redukcja katalityczna z podawaniem ilości AdBlue®) oraz
dodatkowy katalizator SCR w podwoziu pojazdu, z oddzielnie podawaną ilością AdBlue®
Czterocylindrowy silnik benzynowy także z zintegrowanym starterem-generatorem drugiej generacji
Czterocylindrowy silnik benzynowy M 254 z drugiej generacji startera-generatora z dodatkową mocą do 15 kW i 200 Nm większego momentu obrotowego również świętuje swoją premierę w Klasie C. Dzięki odzyskiwaniu energii oraz możliwości „sunienia” z wyłączonym silnikiem, silnik benzynowy jest bardzo efektywny. W M 254, Mercedes-Benz po raz pierwszy połączył wszystkie innowacje modułowej rodziny silników czterocylindrowych i sześciocylindrowych zarówno benzynowych, jak i diesla w jednym silniku. Obejmuje to powłokę cylinder NANOSLIDE®, honowanie cylindrów CONICSHAPE® (honowanie trąbkowe) oraz system oczyszczania spalin umieszczony bezpośrednio przy silniku.
Całkowicie nową cechą jest segmentowy kompresor z połączeniem przepływowym, udoskonalenie technologii twin-scroll dla jeszcze szybszej reakcji systemu doładowania. Całkowicie nowo opracowany segmentowy turbosprężarka jest wynikiem współpracy między deweloperami turbosprężarek Mercedes-Benz i zespołem Mercedes-AMG Petronas Formula 1. Transfer technologii do produkcji seryjnej wyznacza nowe standardy w zakresie mocy połączonej z maksymalną efektywnością. Na krótkie okresy moc C 300 (średnie zużycie paliwa: 7.0-6.6 l/100 km, całkowite emisje CO2: 159-150 g/km)2 można dodatkowo zwiększyć o 20 kW w trybie overboost.
Skrzynia biegów: Automatyczna teraz standardowo we wszystkich modelach
Skrzynia biegów 9G-TRONIC została rozwinięta w celu dostosowania do ISG i jest instalowana we wszystkich modelach Klasy C. Silnik elektryczny, elektronika mocy i chłodnica przekładni zostały teraz przeniesione do skrzyni lub w jej pobliże. Wcześniej wymagane przewody zostały wyeliminowane, co oferuje korzyści w zakresie przestrzeni montażowej i wagi. Ponadto zwiększona została efektywność skrzyni biegów. Między innymi zoptymalizowane współdziałanie z elektryczną pomocniczą pompą olejową zmniejsza wydajność pompy mechanicznej o 30 procent w porównaniu do poprzednika – co jest korzystne dla efektywności. Ponadto wykorzystuje nową generację w pełni zintegrowanego sterowania skrzynią biegów z procesorem wielordzeniowym oraz nową technologią projektowania i łączności. Oprócz zwiększonej mocy obliczeniowej, liczba elektrycznych interfejsów została drastycznie zredukowana, a waga sterowania skrzynią biegów została obniżona o 30 procent w porównaniu do poprzednika.
System napędu 4MATIC w modelach z napędem na wszystkie koła został udoskonalony. Nowy napęd przedniej osi pozwala na przeniesienie wyższych poziomów momentu obrotowego przy idealnym rozkładzie obciążenia osi dla dynamiki jazdy. Ponadto, ma to znaczną przewagę wagową w porównaniu do odpowiadającego komponentu w poprzedniej serii – wkład w redukcję CO2. Technicy zdołali także zredukować straty tarcia w nowej skrzyni rozdzielczej. Ponadto, zapewnia ona również zamknięty obieg olejowy i nie wymaga dodatkowych działań chłodzących.
Hybrydy plug-in z zasięgiem elektrycznym wynoszącym około 100 kilometrów (WLTP)
Hybrydy plug-in czwartej generacji będą dostępne wkrótce po premierze. Elektryfikacja osiąga wielki postęp, korzystając z tych samych silników podstawowych. Z mocą elektryczną wynoszącą 95 kW (129 KM) oraz zasięgiem elektrycznym wynoszącym około 100 kilometrów (WLTP), hybryda plug-in Klasy C Mercedes-Benz będzie w wielu przypadkach działać w trybie wyłącznie elektrycznym – a wielu dniach w ogóle bez użycia silnika spalinowego. To dwu litrowa wersja ultra nowoczesnego silnika czterocylindrowego M 254. Cały pakiet jest nie tylko bardzo wydajny, ale także zdecydowanie sportowy. Modele Sedan i Terenowy z napędem hybrydowym będą dostępne wkrótce.
Nowy system wysokiego napięcia jest bardziej kompaktowy i wydajny, a liczba interfejsów wysokiego napięcia została znacznie zredukowana. Integracja elektroniki mocy w obudowie skrzyni biegów zmniejsza wymaganą przestrzeń montażową, przy jednoczesnym uproszczeniu procesów montażowych w zakładzie produkcyjnym. Zwiększenie napięcia systemu także zwiększa wydajność bez konieczności stosowania większych przekrojów kablowych.
Wysoka gęstość energii głowicy trakcyjnej hybrydy osiągana jest dzięki silnikowi synchronicznemu z wewnętrznym rotorem. Maksymalny moment obrotowy 440 Nm silnika elektrycznego jest dostępny od samego początku, co zapewnia wysoką zwrotność przy ruszaniu oraz dynamiczną wydajność jazdy. Pełna moc elektryczna jest dostępna do prędkości 140 km/h, po czym jest delikatnie ograniczana.
Akumulator wysokiego napięcia (HV) został opracowany wewnętrznie przez Mercedes-Benz AG. Jest częścią rodziny akumulatorów czwartej generacji i stanowi logiczną ewolucję poprzedniej generacji. Składa się z 96 ogniw w tzw. konfiguracji woreczkowej. Akumulator ma całkowitą pojemność 25.4 kWh, co zapewnia znaczący wzrost zasięgu elektrycznego do około 100 kilometrów. Aby uwzględnić wysoką gęstość energii, akumulator HV ma wewnętrzny system chłodzenia. System zarządzania termicznego może w ten sposób kontrolować temperaturę roboczą niezależnie od klimatyzacji we wnętrzu pojazdu. Oprócz ciągłej pracy w gorących i zimnych regionach, umożliwia to również szybkie ładowanie prądem stałym. Nawet gdy akumulator jest całkowicie rozładowany, można go naładować w około 30 minut za pomocą opcjonalnej ładowarki DC o mocy 55 kW. Standardowa ładowarka 11 kW (w zależności od rynku) jest dostępna do ładowania trójfazowego w punkcie ładowania podłączonym do domowej sieci AC.
Umiejscowienie akumulatora w pojeździe przynosi codzienne korzyści w porównaniu do poprzedniego modelu: nie ma już stopnia w bagażniku, a przezładunek jest teraz możliwy. Ta poprawa jest szczególnie widoczna w Mercedes-Benz C-Class Estate: długość podłogi bagażnika zwiększyła się o 63 mm do 1043 mm. Wysokie skrzynie lub kartony z butelkami mogą być ładowane pod kasetami chowanego pokrowca bagażowego i siatki dzielącej bez problemów, ponieważ wysokość bagażnika wzrosła o 150 mm do 732 mm. W porównaniu do poprzedniego modelu, pojemność bagażnika zwiększyła się o 45 litrów do 360 litrów, natomiast przy złożonych tylnych siedzeniach model Estate pomieści nawet 1375 litrów (40 l więcej). Zawieszenie powietrzne i kontrola poziomu z tyłu są standardem zarówno w modelach Sedan, jak i Estate.
Doświadczenie z jazdy: znacznie więcej elektryczności
Podsumowując, doświadczenie z jazdy jest znacząco bardziej elektryczne. Biorąc pod uwagę zwiększenie zasięgu elektrycznego do około 100 kilometrów, kierowcy będą mogli pokonać większość codziennych tras na samej energii elektrycznej. Funkcja odzyskiwania energii pozwala na odzyskiwanie energii kinetycznej podczas hamowania lub jazdy w dół, co teraz zostało również poprawione w interakcji z hydrauliczną hamulcami. Moc odzyskiwania energii teraz wynosi ponad 100 kW. Inteligentna, oparcia na trasie strategia operacyjna aktywuje tryb jazdy elektrycznej tam, gdzie jest to najbardziej wskazane dla trasy. Zawiera takie czynniki jak dane nawigacyjne, topografia, ograniczenia prędkości i warunki drogowe dla całej planowanej trasy. Kierowca, który chce mieć wpływ na tempo odzyskiwania energii, może to zrobić bezpośrednio w trzech fazach kontrolowanych przez przełączniki za kierownicą. To możliwe we wszystkich trybach jazdy, z wyjątkiem trybu SPORT. W trybie jazdy D-, na przykład, kierowca może doświadczyć „odczucia jednego pedału”: Kiedy kierowca odsuwa stopę od pedału przyspieszenia, pojazd zwalnia, wyłącznie przy pomocy energii elektrycznej, tak bardzo, że hydrauliczny hamulec nożny często nie jest potrzebny.
Strategia operacyjna komunikuje się z czujnikami systemów asystujących, a tym samym skutecznie wspiera kierowcę w wielu sytuacjach jazdy. Na dłuższych trasach w obszarach miejskich, na przykład, samochód priorytetuje jazdę elektryczną. Dwa dodatkowe tryby jazdy umożliwiają kierowcy szczególnie korzystne korzystanie z hybrydowego napędu plug-in:
BATTERY HOLD: Utrzymanie stanu naładowania akumulatora wysokiego napięcia ma pierwszeństwo, np. przy chęci jazdy w centrum miasta lub strefie ekologicznej; wybór najodpowiedniejszej konfiguracji napędu przez układ hybrydowy, w zależności od sytuacji jazdy i trasy.
ELEKTRYCZNY: Jazda elektryczna do 140 km/h, regulowalna stawka odzyskiwania energii w trybie hamowania, dostosowanie aktywnej asysty odległości DISTRONIC do jazdy elektrycznej, aktywacja silnika spalinowego przy pomocy punktu nacisku na pedale gazu (kick-down)
Hybrydy plug-in w nowej Klasie C mają moduł pedału gazu haptycznego z punktem nacisku przy kącie pedału gazu wynoszącym 9.7°. W trybie ELEKTRYCZNY ten zastrzyk mocy jest aktywowany i pozwala na pracę pojazdu w trybie wyłącznie elektrycznym do dodatkowego punktu nacisku. Jeśli punkt nacisku zostanie przekroczony, silnik spalinowy się uruchomi i dostarczy dodatkowy moment obrotowy. Funkcja Power Nap z ENERGIZING COMFORT jest również zarezerwowana dla hybryd plug-in.
Zawieszenie: komfort i zwinność
Kluczowe komponenty nowego, dynamicznie skonfigurowanego zawieszenia to nowa oś czterowahadłowa z przodu oraz oś wielowahadłowa z tyłu zamocowana do podwozia. Nowe zawieszenie stanowi podstawę wysokiego poziomu komfortu zawieszenia, komfortu jazdy i hałas, zwinności oraz radości jazdy. Nowa Klasa C jest opcjonalnie również dostępna z ciągle regulowanym tłumieniem i sportowym zawieszeniem. Zawieszenie powietrzne z tyłu jest standardem zarówno w modelach Sedan, jak i Estate hybryd plug-in.
Kierowanie tylną osią: bardziej zwrotna i dynamiczna
Nowa Klasa C jest szczególnie zwrotna i stabilna z opcjonalnym kierowaniem tylną osią oraz towarzyszącym bardziej bezpośrednim współczynnikiem kierowania na przedniej osi. Kąt skrętu tylnych kół wynosi 2.5 stopnia. To zmniejsza średnicę skrętu o 43 centymetry do 10.64 metrów.
Kierowca potrzebuje również mniej obrotów kierownicy do pełnego skrętu. Przy kierowaniu tylną osią, w zależności od koncepcji napędu, wymaga to 2.1 zamiast 2.35 obrotów (napęd na tylne koła z komfortowym systemem kierowniczym) lub 2.3 obrotów (wersje 4MATIC z komfortowym systemem kierowniczym).
Przy prędkościach poniżej 60 km/h, tylne koła skręcają w przeciwnym kierunku do przednich kół – i o maksymalnie 2.5° w przeciwnym kierunku do kąta przedniej osi podczas parkowania. W zależności od sytuacji, to w praktyce skraca rozstaw osi i pojazd jest bardziej zwrotny, lekki i zwinny jako rezultat. Przy prędkościach powyżej 60 km/h tylne koła skręcają o maksymalnie 2.5° w tym samym kierunku, co przednie koła. To wirtualne zwiększenie rozstawu osi ma zauważalne zalety w formie poprawionej stabilności jazdy i bezpieczeństwa przy dużych prędkościach, w trakcie szybkich zmian pasa ruchu czy nagłych manewrów omijających.
Dodatkowo, znacznie mniej ruchów kierownicą jest wymaganych podczas dynamicznych manewrów, np. podczas jazdy po wiejskich drogach – i pojazd reaguje na ruchy kierownicą w bardziej sportowy sposób. To wspiera zintegrowana funkcja dynamicznej kontroli ESP®.
Systemy asystujące: ulga od stresu i wsparcie w niebezpiecznych sytuacjach
W porównaniu do poprzedniej serii Klasy C, najnowsza generacja Pakietu Asystenta Kierowcy ma dodatkowe oraz ulepszone funkcje. Redukują one obciążenie kierowcy w codziennych sytuacjach, co sprawia, że jazda jest bardziej komfortowa i bezpieczna. Kiedy niebezpieczeństwo zagraża, systemy asystujące mogą reagować na nadchodzące kolizje w zależności od sytuacji. Zasada działania systemów jest wizualizowana na wyświetlaczu kierowcy za pomocą nowej koncepcji wyświetlania.
Udoskonalenie systemów asystujących: trzy przykłady:
Na wszystkich rodzajach dróg – autostradach, drogach krajowych czy w miastach – Aktywny Asystent Utrzymania Odległości DISTRONIC może automatycznie utrzymywać ustawioną odległość od pojazdów przed nim. Nową funkcją jest reagowanie na stojące pojazdy na drodze przy prędkościach do 100 km/h (wcześniej: 60 km/h).
Aktywny Asystent Skrętu pomaga kierowcy utrzymać pas ruchu przy prędkościach do 210 km/h. Nowe funkcje obejmują dodatkowe rozpoznawanie pasów ruchu przy użyciu kamery 360°, tworzenie korytarza awaryjnego, zwłaszcza przy niskich prędkościach, znacznie poprawioną dostępność i wydajność w zakrętach na drogach krajowych oraz poprawione utrzymanie pasa na autostradach.
Oprócz konwencjonalnie oznaczonych ograniczeń prędkości, Asystent Rozpoznawania Znaków Drogowych rozpoznaje znaki na nadjeżdżających tablicach oraz w pobliżu robót drogowych. Nawet warunkowe instrukcje (np. „gdy mokro”) są rozpoznawane na podstawie logiki wszystkich czujników pokładowych. Nowe są funkcje ostrzegawcze o znakach stopu i czerwonym świetle (w ramach Pakietu Asystenta Kierowcy).
Inteligentne systemy parkowania wspierają kierowcę podczas manewrowania
Dzięki ulepszonym czujnikom otoczenia, systemy parkowania oferują kierowcy jeszcze lepsze wsparcie podczas manewrowania przy niskiej prędkości. Obsługa jest szybsza i bardziej intuicyjna dzięki integracji z MBUX. Opcjonalne kierowanie tylną osią jest zintegrowane z asystentami parkowania, a obliczenia trajektorii są dostosowane odpowiednio. Funkcje awaryjnego hamowania również służą do ochrony innych uczestników ruchu.
Oprócz stabilizacji zestawu podczas cofania, opcjonalny asystent manewrowania przyczepą dla Mercedes-Benz C-Class Estate może po raz pierwszy obsługiwać dowolne manewry skrętu do 90°, co pozwala na precyzyjne i bezpieczne umiejscowienie przyczepy.
Bezpieczeństwo w razie wypadku: spełnia wszystkie globalne wymagania
Niewiele modeli sprzedaje się na tak wielu rynkach jak Mercedes-Benz Klasa C, która obecnie dostępna jest w ponad 100 krajach. Około 1000 wariantów obciążenia jest badanych w trakcie rozwoju, ponieważ wszystkie silniki i wersje nadwozia, obsługa prawostronna i lewostronna, hybrydy czy modele 4MATIC muszą spełniać te same wymagania. Do tego dochodzą specjalne elementy wyposażenia dostosowane do określonych kryteriów ocen. Pojazdy dla Europy mają na przykład centralną poduszkę powietrzną. Podczas silnego uderzenia bocznego, umieszcza się ona pomiędzy kierowcą a pasażerem z przodu, zmniejszając ryzyko kontaktu ich głów. Zintegrowana jest w oparciu fotela kierowcy w środkowej części pojazdu.
Wraz z dobrze znanymi koncepcjami ochrony PRE-SAFE® dla kolizji czołowych i tylnych, PRE-SAFE® Impulse Side (dostępne w połączeniu z Pakietem Asystenta Kierowcy Plus) stanowi rodzaj wirtualnej strefy zgniotu, która rozciąga się wokół pojazdu. Ponieważ w przypadku uderzenia bocznego dostępna jest tylko ograniczona strefa zgniotu, PRE-SAFE® Impulse Side (dostępność zależna od wybranego wyposażenia) może przesunąć dotkniętego kierowcę lub pasażera z przodu w stronę bezpieczeństwa jeszcze przed zderzeniem, gdy system wykryje, że kolizja boczna jest nieunikniona. W tym celu komory powietrzne w bocznych osłonach oparcia fotela zapełniają się w ułamkach sekundy.
Wszystko w sumie, koncepcja bezpieczeństwa Klasy C oparta jest na inteligentnie zaprojektowanej skorupie nadwozia z szczególnie sztywną komorą pasażerską i strukturami zderzeniowymi, które ulegają odkształceniu w sposób specyficzny, działając w połączeniu z pasami bezpieczeństwa i systemami poduszek powietrznych. W razie wypadku systemy takie jak napinacze pasów i poduszki powietrzne mogą zostać aktywowane, aby chronić pasażerów w miarę potrzeb. Przy pomocy licznych symulacji numerycznych struktura pojazdu została skonfigurowana w celu zapewnienia szczególnie dobrej ochrony pasażerów w przypadku wypadku. W każdym aspekcie konfiguracji pojazdu, który ma znaczenie w razie wypadku, wymogi prawne zostały dodatkowo wzmocnione przez wewnętrzne wymagania testowe oraz kryteria testowe wywodzące się z wyników rzeczywistych scenariuszy wypadków.
Funkcje wysokoteknologiczne: imponujący komfort jazdy nocą, klimatyzacja i fotele
Nowa Klasa C jest standardowo wyposażona w reflektory LED High Performance. System DIGITAL LIGHT, znany z nowej Klasy S, dostępny jest jako opcja. Ta rewolucyjna technologia reflektorów pozwala na nowe funkcje, np. projektowanie linii prowadzących czy symboli ostrzegawczych na drodze przed pojazdem. Pakiet AIR-BALANCE zapewnia indywidualne poczucie zapachu we wnętrzu. Za pomocą jednego przycisku lub polecenia głosowego, holistyczne podejście „Fit & Healthy” ENERGIZING Comfort umożliwia namacalne doświadczenie różnych systemów komfortowych w Klasie S, a także oferuje programy, które grupują je w różne światy doświadczeń.
DIGITAL LIGHT: niezwykle mocny z opcjonalnymi funkcjami projekcji
Nowa Klasa C jest standardowo wyposażona w reflektory LED High Performance. System DIGITAL LIGHT, znany z nowej Klasy S, dostępny jest jako opcja. Ta rewolucyjna technologia reflektorów pozwala na nowe funkcje, np. projektowanie linii prowadzących czy symboli ostrzegawczych na drodze przed pojazdem. DIGITAL LIGHT ma moduł świetlny z trzema niezwykle mocnymi diodami LED w każdym reflektorze, których światło jest refraktowane i kierowane przez 1.3 miliona mikroluster. Rozdzielczość wynosi zatem ponad 2.6 miliona pikseli na pojazd.
Dzięki tej dynamice i precyzji, ten inteligentny system tworzy praktycznie nieskończone możliwości dla wysokiej rozdzielczości rozkładu światła, który optymalnie dostosowuje się do warunków otoczenia. Jednak decydującym czynnikiem nie jest tylko technologia w reflektorze, ale raczej cyfrowa inteligencja, która za tym stoi. Kamery pokładowe i systemy sensoryczne wykrywają innych użytkowników drogi, potężne komputery analizują dane oraz cyfrowe mapy nawigacyjne w milisekundach i przekazują reflektorom polecenia optymalnego dostosowania rozkładu światła w każdej sytuacji. Efekt: optymalna widoczność dla kierowcy bez oślepiania innych użytkowników drogi, a także innowacyjne funkcje z dodatkowym bezpieczeństwem. „DIGITAL LIGHT” nie goni za rekordami odległości, ale dąży do osiągnięcia doskonałej widoczności i maksymalnej, niezachwianej brilliance w każdym momencie dzięki innowacyjnemu koncepcji całościowej. Innowacyjne funkcje wspierające kierowcę i umożliwiające komunikację z innymi użytkownikami drogi znacząco poprawiają bezpieczeństwo podczas jazdy nocą.
DIGITAL LIGHT z funkcją projekcji jest dostępny jako opcja. System ten może uczynić jazdę bezpieczniejszą poprzez projektowanie linii prowadzących, symboli oraz animacji na drodze.
Na przykład, DIGITAL LIGHT projektuje dwie linie prowadzące podczas napotkania robót drogowych. Te mniej więcej wyznaczają szerokość pojazdu. Kierowca otrzymuje zatem jeszcze lepsze prowadzenie w zwężonej jezdni.
Inteligentna technologia podświetla pieszych w strefie zagrożenia za pomocą funkcji reflektora oraz wyjaśnia ich położenie przez projektowane punkty kierunkowe.
Kierowcy poruszający się w przeciwnym kierunku na zjazdach autostradowych lub drogach jednokierunkowych są ostrzegani przez symbol.
Ten sam symbol ostrzegawczy pojawia się przed przejściem na czerwonym świetle lub znakami stopu.
Udogodnienia komfortowe: poprawki w wielu detalach
Opcjonalna funkcja masażu w przednich fotelach została rozszerzona na całą strefę pleców: osiem komór w oparciu zapewnia poprawiony efekt głębokiego masażu. Wibracyjny masaż jest również możliwy po stronie kierowcy, z czterema silnikami zainstalowanymi w siedzisku. Podgrzewanie foteli z tyłu jest dostępne po raz pierwszy w modelach Sedan i Estate.
Za pomocą jednego przycisku lub polecenia głosowego, holistyczne podejście „Fit & Healthy” ENERGIZING Comfort umożliwia namacalne doświadczenie różnych systemów komfortowych w Klasie S, oraz oferuje programy, które grupują je w różne światy doświadczeń. W tym samym czasie system tworzy odpowiednią atmosferę w wnętrzu – na przykład, pobudzając w przypadku zmęczenia lub relaksując w przypadku podwyższonego poziomu stresu. Program ENERGIZING COACH sugeruje odpowiedni program zdrowotny lub wellness na podstawie danych z pojazdu i podróży. Uwzględnia również informacje o jakości snu i poziomie stresu w swoim inteligentnym algorytmie, jeśli kierowca ma odpowiednią opaskę. W modelach hybryd plug-in oferuje program „Power Nap”, który jest przydatny na przykład podczas postoju na stacji serwisowej lub ładowania akumulatora. Program ma trzy fazy – zasypianie, sen, budzenie – i może zwiększyć wydajność i zapewnić nową energię.
Pakiet AIR-BALANCE zapewnia indywidualny zapach w wnętrzu – zgodnie z osobistymi preferencjami i nastrojem. Dzięki orzeźwiającej jonizacji oraz filtracji powietrza zewnętrznego i wewnętrznego, pomaga również poprawić jakość powietrza i zapewnić większe poczucie dobrostanu.
Koncepcja wymiarowa i praktyczne cechy: więcej miejsca z przodu i z tyłu
Przy długości 4751 mm i szerokości 1820 mm, modele Sedan i Estate są znacznie większe niż ich poprzednicy. Rozstaw osi wzrósł o 25 mm do 2865 mm. Zarówno pasażerowie z przodu, jak i z tyłu korzystają z zwiększonych wymiarów zewnętrznych.
Dobry współczynnik oporu powietrza poprzednich modeli (Sedan: Cd 0.24, Estate: Cd 0.27) został zachowany pomimo większych wymiarów zewnętrznych.
Pojemność bagażnika Mercedes-Benz Klasy C Estate jest o 30 litrów większa niż wcześniej, wynosząc od 490 do 1510 litrów. Inne praktyczne ulepszenia: wysokość ładowni pod chowanym pokrowcem oraz długość ładowni zostały zwiększone w porównaniu do poprzedniego modelu. Krawędź załadunku jest nieco niższa.
Oparcie tylnej kanapy modelu Estate ma składany podział 40:20:40. Obsługa odbywa się za pomocą dwóch przycisków po lewej i prawej stronie oparcia tylnych siedzeń. Opcjonalny Pakiet Komfortu Ładunkowego obejmuje elektryczne składanie. Obsługuje się to za pomocą przełączników w lewy i prawym boku ładowni.
Mercedes-Benz Klasa C Estate wyposażona jest w standardzie w tylną klapę EASY-PACK. Klapa otwiera się i zamyka wygodnie za naciśnięciem przycisku: przy użyciu przycisku na kluczyku zapłonowym, przełącznika w drzwiach kierowcy lub uchwytu zwalniającego na tylnej klapie. Większa wygoda obsługi: chowany pokrowiec bagażowy i siatka dzieląca po raz pierwszy mają dwuczęściową konstrukcję. Każdy z nich ma swoją własną kasetę rolkową. Zredukowana waga poszczególnych kaset ułatwia obsługę.
Najnowsza generacja MBUX: intuicyjnie obsługiwana i ucząca się
Tak jak nowa Klasa S, nowa Klasa C marki Mercedes-Benz jest wyposażona w drugą generację MBUX (Mercedes-Benz User Experience). Wnętrze pojazdu staje się jeszcze bardziej cyfrowe i inteligentne, ponieważ zarówno sprzęt, jak i oprogramowanie poczyniły znaczne postępy: Oszałamiające obrazy na ekranach LCD ułatwiają kontrolowanie funkcji pojazdu i komfortu.