Mercedes-Benz zdecydował się wycofać z oferty 3-drzwiowe hatchbacki CLC i zbudować odpowiednie coupe klasy C.
W 2011 roku niemiecki producent samochodów wprowadził model C204. Był on oparty na nowej platformie, w przeciwieństwie do swojego poprzednika, który bazował na tej samej platformie co C-Class z 2000 roku (W203). To była właściwa odpowiedź na tradycyjnego konkurenta, firmę BMW, która miała już spore doświadczenie w produkcji kompaktowych coupe.
Od zewnątrz C204 przypominał lifting modelu W204, głównie przez dziwnie ukształtowane reflektory i przednią część. Z boku, wznosząca się linia nadwozia zaczynała się z przodu i biegła w kierunku tyłu pojazdu. Jego tylne światła przypominały te z wcześniejszego Mercedes-Benz CLC. W zależności od wersji, C-Coupe miało w przedniej części kratkę dolną w kształcie litery A lub V.
Wnętrze było podobne do tego z sedana klasy C, z deską rozdzielczą, która obejmowała ekran systemu multimedialnego. W podstawowych wersjach Mercedes-Benz zainstalował standardowe siedzenia, podczas gdy w wyższych wersjach i modelach AMG były dostępne fotele kubełkowe z wysokimi bocznymi podparciami. Z tyłu było miejsce dla dwóch dorosłych osób, jednak brakowało nieco miejsca na głowę z powodu opadającej linii dachu.
Podobnie jak jego czterodrzwiowy odpowiednik, coupe klasy C oferowało wybór silników diesla i benzynowych, standardowo łączonych z 6-biegową skrzynią manualną. Na liście opcji znajdowała się także 7-biegowa automatyczna (dwusprzęgłowa), która była dostępna w niektórych wersjach jako standard.
Ekspresyjny Mercedes C-Class Coupé to nowy krok dla Mercedes-Benz, który obchodzi swoje 125-lecie istnienia. Po raz pierwszy w historii marka wprowadza na rynek kompaktowe, klasyczne coupé. Ten młodzieńczy, sportowy samochód z dwiema drzwiami zadebiutował na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie w 2011 roku.
Nowy model korzysta z postępowej technologii, która pojawi się w nadchodzącej nowej generacji C-Class, aby zaoferować imponującą formę coupé, łączącą czystą radość z prowadzenia z doskonałą efektywnością. W przypadku tego debiutującego modelu, targetujemy klientów w wieku od 35 do 45 lat, dla których sukces zawodowy, miłość do życia i poczucie odpowiedzialności są kluczowe.
„Rozszerzając portfolio C-Class, świadomie kierujemy nasze działania do nowych klientów,” mówi Dr Joachim Schmidt, szef sprzedaży i marketingu w Mercedes-Benz Cars.
„Nowy model jest młodzieńczy, stylowy i dynamiczny. Oferujemy wyjątkowo sportowy sposób na wejście w świat coupé Mercedes-Benz.”
Design: dynamiczny z klasycznymi proporcjami coupé
Z boku, nowe coupé zachwyca obserwatorów swoimi kompaktowymi proporcjami, niską sylwetką (o 41 mm niższą niż w wersji sedan) z mocnymi barkami i wąskim słupkiem C w klasycznym wzorze trzyboksowym. Typowe cechy coupé to krótki zwis z przodu, długi luksusowy bonet, stromo nachylona szyba czołowa oraz dachu, który jest sportowo krótki.
Podczas gdy linia boczna o kształcie klina pokazuje podobieństwo z C-Class, jej silne uniesienie w kierunku słupka C stanowi element wyróżniający. Ostatnia część wykończenia linii bocznej wyraźnie unosi się ku górze, łącząc się z wykończeniem linii dachu. To uniesienie dodaje sportowego charakteru wyglądowi bocznych okien, a kształt na dole słupka C podkreśla mocne barki.
Przód i tył: prawdziwe coupé, prawdziwy C-Class
Z przodu nowe coupé dzieli styl z najnowszą wersją C-Class, ale ma swój unikalny akcent. Widok z przodu zdominowany jest przez wyraźny obrys grilla chłodnicy, w tym zderzak. Środkowe wloty powietrza otwierają się ku górze, tworząc wizualną bazę dla grilla, który ma typowy dla coupé design z podwójnymi żaluzjami. Dwa chromowane żaluzje rozciągają się po lewej i prawej stronie centralnej gwiazdy, zwężając się na zewnątrz i tworząc sportowy, strzałkowaty, poziomy kształt, który nadaje przodowi wyraźny kształt litery V.
To kontynuuje w bocznych sekcjach, które rozciągają się od lamp przednich i łączą się z liniami charakterystycznymi wzdłuż boków pojazdu, łącząc przód z bokami. Boczny wlot powietrza w zderzaku z wbudowanymi, poziomymi światłami do jazdy dziennej jest umieszczony nisko, co nadaje coupé wygląd bliskości do drogi. Kształt reflektorów z przezroczystymi soczewkami tworzy dynamiczne wrażenie i działa razem z maską, grillem i wykończeniem zderzaka, wzmacniając wyraźny przód.
Z tyłu nowe coupé Mercedes-Benz C-Class wygląda sportowo krótko. Ponieważ dach rozciąga się poza tylną osią z stromo nachyloną tylną szybą i płynnie przechodzącymi słupkami C, wizualne wrażenie długości jest zredukowane. Szeroki wcięcie na górze klapy bagażnika, oparty na bocznej panele, podkreśla kompaktowość tyłu. Umieszczenie lamp tylnych jak najdalej od siebie akcentuje szerokość. Szczególne wrażenie głębi osiągnięto dzięki centralnie umieszczonemu wskaźnikowi LED, który wydaje się unosić przed górnymi i dolnymi pasami świetlnymi w kolorze czerwonym, które mają głębiej osadzone diody LED. Ciągłe, poziome kontury chwytające światło w zderzaku dodatkowo akcentują szeroki, głęboko osadzony efekt. Tylny zderzak AMG pomiędzy końcówkami układu wydechowego sprawia, że tył wygląda lżej, nadając pojazdowi charakterystyczną sportową i dynamiczną jakość.
W Wielkiej Brytanii Mercedes-Benz C-Class Coupé będzie standardowo wyposażony w pakiet sportowy AMG, który dodatkowo poprawi wygląd samochodu dzięki stylizacji nadwozia AMG oraz 18-calowym felgom AMG.
Wnętrze: najwyższa jakość z ekskluzywnymi akcentami kolorystycznymi
Panel deski rozdzielczej ma mocny, sportowy i wysokiej jakości design. Trzy okrągłe wskaźniki z galwanizowanym wykończeniem pokazują sportowe możliwości samochodu kierowcy. Standardowo coupé jest wyposażone w nowej generacji trójramienną kierownicę z chromowanym centralnym ramieniem, która po raz pierwszy pojawiła się w nowym CLS. Powierzchnie dotykowe elementów sterujących są starannie dopracowane i galwanizowane. Schodkowa górna część zespołu wskaźników pomieści również centralny wyświetlacz i kontynuuje na stronie pasażera jako dyskretna kontur rzucająca światło. Centralne, trapezoidalne wloty powietrza i okrągłe wloty na zewnątrz są podkreślone galwanizowanym wykończeniem. Panel sterowania nowej generacji jednostki komunikacyjnej i informacyjnej ma srebrne klawisze. Połączenie matowych klawiszy, wykończeń o wysokim połysku i nowego projektu pokrętła podkreśla wysoką wartość postrzeganą wnętrza.
Duża część wykończenia stanowi wysokiej jakości element deski rozdzielczej. Rozciąga się ona od centralnych wlotów powietrza przez stronę pasażera do zewnętrznego wlotu powietrza, podkreślając przestronność wnętrza.
Mercedes-Benz C-Class Coupé to w pełni funkcjonalny czteromiejscowy samochód z czterema sportowymi, komfortowymi siedzeniami integralnymi. W razie potrzeby oparcia tylne można złożyć, aby powiększyć bagażnik.
Nowa generacja telematyki: zwiększona łatwość obsługi i atrakcyjny wygląd
Mercedes-Benz C-Class Coupé charakteryzuje się nową generacją telematyki, która miała swoją światową premierę w wersjach sedan i kombi. Główne nowe funkcje to zwiększona wygoda obsługi, większe wyświetlacze, transfer książki telefonicznej, wyświetlanie wiadomości SMS, bezprzewodowe odtwarzanie muzyki przez Bluetooth oraz złącze USB, które teraz znajduje się w centralnej podłokietniku.
System multimedialny COMAND Online po raz pierwszy zapewnia dostęp do internetu. Kiedy samochód jest w ruchu, klienci mogą przeglądać lub surfować po usłudze internetowej Mercedes-Benz, której strony ładują się szczególnie szybko i są łatwe w użyciu w ruchu. Zintegrowane usługi obejmują informacje o pogodzie i specjalne wyszukiwanie miejsc docelowych za pomocą Google, a także możliwość pobrania trasy skonfigurowanej wcześniej na komputerze przy użyciu Google Maps i przesłanej do samochodu. System nawigacyjny COMAND Online ma także dodatkowe funkcje. Nowe funkcje obejmują wyświetlacz 3D z realistycznymi widokami miast. Także nowością jest możliwość nagrywania pokonywanych tras i powtarzania ich później, zapisywania lub importowania konkretnych osobistych miejsc docelowych przez kartę SD oraz wyświetlania czterech alternatywnych tras na mapie nawigacyjnej, w tym jednej szczególnie ekonomicznej.
Becker® MAPPILOT to niskokosztowa funkcja nawigacyjna, której wstępne okablowanie będzie standardem w Wielkiej Brytanii w podstawowym radiu Audio 20 CD. Jego zalety w stosunku do rozwiązań aftermarketowych to zintegrowana obsługa przez centralne sterowanie i wyświetlacz Audio 20, ukryta lokalizacja w schowku oraz aktualizacje za pośrednictwem portalu internetowego.
System napędowy: duża moc, niskie zużycie paliwa
Mercedes-Benz C-Class Coupé oferuje wybór trzech silników benzynowych i dwóch jednostek napędowych diesla. Wszystkie są wyposażone w bezpośredni wtrysk oraz standardową funkcję ECO start/stop. Wszystkie warianty silnika klasyfikowane są jako jednostki BlueEFFICIENCY, co pokazuje, że są szczególnie wydajne i przyjazne dla środowiska pod względem zużycia paliwa. Wszystkie wersje automatyczne wyposażone są w ulepszony 7G-TRONIC PLUS siedmiobiegowy automat (standard w wersjach C 250 i C 350). Warianty diesla C 220 CDI i C 250 CDI oraz podstawowy silnik benzynowy C 180 są standardowo wyposażone w sześciobiegową skrzynię manualną.
Najlepszym wariantem silnika jest silnik benzynowy V6 w C 350 BlueEFFICIENCY, wyposażony w wydajną metodę wtrysku BlueDIRECT. Osiąga moc 306 KM i moment obrotowy 370 Nm. Średnie zużycie paliwa wynosi 41,5 mpg. Silniki benzynowe czterocylindrowe mają bezpośredni wtrysk i są doładowane, oferując wysoką wydajność i wzorcową oszczędność.
Najbardziej ekonomicznym modelem coupé jest C 220 CDI BlueEFFICIENCY z manualną sześciobiegową skrzynią i standardową funkcją ECO start/stop. Jego średnie zużycie diesla wynosi 64,2 mpg, co odpowiada 117 gramom CO2 na kilometr. C 250 CDI BlueEFFICIENCY zadowala się połączonym zużyciem diesla wynoszącym zaledwie 57,6 mpg, co odpowiada emisji CO2 na poziomie 128 gramów na kilometr.
Podwozie: zwinne prowadzenie i wysoki komfort
Standardowe zawieszenie AGILITY CONTROL idealnie uzupełnia dynamiczne silniki. Oparte jest na systemie amortyzacji zależnym od amplitudy: podczas normalnej jazdy z niskimi impulsami amortyzatora, siły tłumienia są automatycznie redukowane, co wyraźnie poprawia wrażenia z jazdy i wibracje opon – bez kompromisów w kwestii bezpieczeństwa prowadzenia. Gdy impulsy amortyzatora są większe, na przykład podczas szybkich zakrętów lub manewrów uniku, stosowane są maksymalne siły tłumienia, a samochód jest skutecznie stabilizowany. Zawieszenie AGILITY CONTROL uzupełnia układ kierowniczy ożywiający. Wrażliwe na prędkość, zmienne centrowanie i stały stosunek kierowniczy są standardem w Wielkiej Brytanii.
Precyzyjne zawieszenie: trzypunktowa oś przednia, wielowahaczowe niezależne zawieszenie tylne
Oś przednia ma konstrukcję trzypunktową z amortyzatorami McPhersona. Dolny wahacz składa się z dwóch oddzielnych elementów, które pełnią funkcję wahaczy oraz są wykonane z aluminium. Trzeci link w przednim zawieszeniu to końcówka drążka, która łączy poprzeczny mechanizm kierowniczy z kołami. Wzmocniona stabilizator jest połączony z sprężyną, co aktywnie wpływa na kierowanie przednimi kołami.
Przy wielowahaczowym, niezależnym zawieszeniu tylnym, koło jest przymocowane do pięciu elastycznie zamontowanych, niezależnie działających wahaczy, które ograniczają pięć dostępnych ruchów przestrzennych: dzięki temu inteligentnemu projektowi wahaczy, każde tylne koło zasadniczo zachowuje swobodę ruchu tylko w jednej płaszczyźnie, mianowicie podczas kontrolowanej kompresji i odbicia.
W ramach pakietu sportowego AMG, który jest standardem w Wielkiej Brytanii, Mercedes-Benz C-Class Coupé również standardowo wyposażony jest w sportowe zawieszenie oraz wrażliwe na prędkość sportowe kierowanie.
Systemy wsparcia kierowcy ostrzegają i interweniują
Dzięki siedmiu poduszkom powietrznym w standardzie, naprężaczom pasów i ogranicznikom siły pasów dla wszystkich siedzeń, Mercedes-Benz C-Class Coupé ma rozbudowane funkcje bezpieczeństwa. Poduszki powietrzne, które mogą wyzwać w ułamku sekundy w przypadku wypadku, obejmują poduszki przednie oraz boczne dla kierowcy i pasażera z przodu, poduszkę kolanową po stronie kierowcy oraz poduszki głowy. System ochrony bocznej – składający się z poduszki głowy i poduszki klatki piersiowej – optymalizuje poziom ochrony dla poszczególnych części ciała. Aby chronić pieszych, coupé ma aktywną maskę wykonaną z aluminium.