Trzecia generacja klasy C zadebiutowała na targach motoryzacyjnych w Genewie w 2007 roku, prezentując nowy design całej gamy, w tym samym stylu co jej większe odpowiedniki, klasy E i S.
Model z 2007 roku porzucił okrągłe reflektory charakterystyczne dla swojego poprzednika i powrócił do bardziej powszechnego kwadratowego kształtu. Zbudowano go z myślą o zapewnieniu większego komfortu niż średniej wielkości sedany od innych marek masowych. W porównaniu do swojego poprzednika, modelu W203, miał o 50 mm (2”) dłuższy rozstaw osi, co zapewniało więcej miejsca na nogi dla pasażerów tylnych.
Sportowy wygląd samochodu przypadł do gustu młodszym pokoleniom, które wcześniej nie brały pod uwagę zakupu Mercedesa. Nowy design przyczynił się do jego wielkiego sukcesu. Był najlepiej sprzedającym się modelem Mercedesa ze swojej epoki, z łączną sprzedażą wynoszącą 2,4 miliona egzemplarzy. Kwadratowe, kanciaste reflektory, klamki w kolorze nadwozia oraz rzeźbiony profil były częścią historii sukcesu modelu W204.
Wewnątrz pojawiły się nowe funkcje, które przyciągnęły młodsze pokolenie. Projektanci Mercedesa inspirowali się sportowym sektorem i wprowadzili analogowe wskaźniki, takie jak te spotykane w roadsterach czy coupé. Nowe opcje infotainment zaczynały się od systemu Audio 20, a kończyły na multimedialnym Command APS, który wyposażono w 7-calowy wyświetlacz kolorowy z nawigacją. Wszystkie wersje miały w standardzie łączność Bluetooth.
Pod względem technicznym, cała gama była standardowo wyposażona w 6-biegową skrzynię manualną, natomiast wersja 350 miała w standardzie automatyczną skrzynię 7G-Tronic, która była dostępna jako opcja dla pozostałych modeli.
Bezpieczeństwo, komfort, zwinność: to wyjątkowe cechy nowej Klasy C. Sedan wyróżnia się złożonym koncepcją produktową, która spełnia oczekiwania różnych grup klientów. Dzięki liniom AVANTGARDE, ELEGANCE i CLASSIC, Mercedes-Benz oferuje trzy indywidualne modele, z których każdy kładzie nacisk na komfort lub zwinność. Wszystkie warianty modeli dzielą najnowocześniejszą technologię. Obejmuje to nowo opracowany pakiet AGILITY CONTROL z kontrolą amortyzatorów reagującą na sytuację, inteligentny system oświetlenia z pięcioma różnymi funkcjami oraz system ochrony pasażerów PRE-SAFE®.
Długość Sedana wynosi 4581 milimetrów, co oznacza, że jest o 55 milimetrów dłuższy od swojego poprzednika. Szerokość nadwozia zwiększyła się o 42 mm do 1770 milimetrów, a rozstaw osi wzrósł o 45 mm do 2760 milimetrów. Dzięki tym wymiarom powstały warunki do przestronnego wnętrza, co zapewnia większy komfort. Na przykład przestrzeń na ramionach z przodu zwiększyła się o 40 milimetrów.
Nowa Klasa C bazuje na nowoczesnej stylistyce Mercedesa, która odzwierciedla techniczną przewagę samochodów noszących gwiazdę, z napiętymi liniami i dużymi, spokojnymi powierzchniami. Wyraźnie zaznaczony kształt łuku z przodu podkreśla cechy takie jak zwinność i osiągi. Po raz pierwszy w salonie Mercedesa, atrapa chłodnicy jest używana jako wyróżniający element do wyraźniejszego pozycjonowania wariantów modeli. Trzy wydłużone, poziome żaluzje oraz duża, centralnie umieszczona gwiazda Mercedesa charakteryzują model AVANTGARDE jako tradycyjny element sportowego designu Mercedesa. Wraz z sportowym, wysokiej jakości wyposażeniem, ten element podkreśla młodzieńczy, dynamiczny wygląd tej Klasy C. Ten sportowy wygląd można dodatkowo wzmocnić dzięki pakietowi sportowemu AMG, który obejmuje wyróżniające się zderzaki z przodu i z tyłu oraz progi boczne.
W modelu ELEGANCE Mercedes-Benz zastosował trójwymiarową, żaluzjowaną atrapę chłodnicy z wysokopołyskowym wykończeniem, aby podkreślić inne typowe dla marki cechy, takie jak komfort i luksus. Model CLASSIC w nowej Klasie C jest celowo bardziej stonowany i tradycyjny, ale oferuje te same innowacje technologiczne co dwa pozostałe warianty modeli.
Ta koncepcja „produkt-w-produkcie” pozwala klientom Mercedesa podkreślić indywidualne wybory i skonfigurować Klasę C w sposób jeszcze bardziej wyraźny, aby odpowiadała ich osobistemu gustowi i stylowi życia. Wszystkie modele oferują to samo, niezwykłe wrażenie z jazdy, które Sedan zapewnia dzięki dalszym udoskonaleniom technicznym. Zarówno dzięki wyjątkowemu komfortowi na długich trasach, jak i dynamicznemu prowadzeniu, Klasa C wyznacza nowe standardy w tym segmencie rynku.
Amortyzatory automatycznie dostosowują się do sytuacji na drodze
AGILITY CONTROL – taki termin używa Mercedes-Benz dla wszystkich nowych i dalszych rozwiązań, które poprawiają zarówno komfort, jak i zwinność w równym stopniu. Ten standardowy pakiet obejmuje zawieszenie AGILITY CONTROL, które kontroluje siły amortyzatorów w zależności od sytuacji na drodze: podczas normalnej jazdy z niskimi impulsami amortyzatorów, siły tłumienia są automatycznie zmniejszane, co znacząco poprawia komfort jazdy – ale bez żadnych kompromisów w zakresie bezpieczeństwa prowadzenia. Podczas bardziej dynamicznej jazdy maksymalne siły tłumienia są ustawiane, a samochód jest skutecznie stabilizowany. Kierownica AGILITY CONTROL w nowej Klasie C ma przełożenie 14,5, co stanowi sześć procent większą bezpośredniość niż w poprzednim modelu. Również dołączony do zestawu mechanizm zmiany biegów AGILITY CONTROL odzwierciedla sportowy charakter Klasy C dzięki krótkim skokom i precyzyjnym zmianom biegów.
Mercedes-Benz opracował również pakiet ADVANCED AGILITY z trybem sportowym, który będzie dostępny opcjonalnie od jesieni 2007 roku. Oferuje on kierowcy wybór dwóch programów zmiany biegów: Sport i Komfort. W ramach tych programów amortyzator dla każdego koła ma nieskończoną regulację elektroniczną. Pakiet obejmuje także nowo opracowaną, czułą na prędkość kierownicę z bardziej bezpośrednim przełożeniem, zmiennym centrowaniem oraz dostosowaniem charakterystyki pedału gazu i punktów zmiany biegów automatycznej skrzyni biegów.
ADAPTIVE BRAKE to kolejny nowy rozwój w dziedzinie technologii podwozia. Bazuje on na technologii Klasy S i zapewnia dodatkowe funkcje wsparcia dla jeszcze większego bezpieczeństwa i komfortu. Przykłady obejmują pomoc przy ruszaniu na wzniesieniu, wstępne przygotowanie systemu hamulcowego w krytycznych sytuacjach oraz mały kontakt celem osuszenia tarcz hamulcowych w warunkach deszczowych.
Moc doładowanych silników czterocylindrowych zwiększona nawet o 13 procent
Dzięki znacznemu wzrostowi mocy o 13 procent oraz zwiększeniu momentu obrotowego o około 18 procent, silniki również przyczyniają się do żywiołowego charakteru nowej Klasy C. Silniki cztero- i sześciocylindrowe wyróżniają się nie tylko potężną reakcją, ale również przyczyniają się do doskonałego komfortu jazdy Sedana dzięki poprawionej gładkości działania.
Mercedes-Benz szczególnie skupił się na dalszym rozwoju silników czterocylindrowych. W zakresie silników benzynowych moc podstawowego modelu C 180 KOMPRESSOR wzrosła z poprzednich 105 kW/143 hp do 115 kW/156 hp, przy czym maksymalny moment obrotowy poprawił się o 4,5 procent z 220 do 230 niutonometrów, podczas gdy C 200 KOMPRESSOR uzyskuje 15 kW/20 hp więcej niż wcześniej. Ma moc 135 kW/184 hp i generuje swój maksymalny moment obrotowy 250 niutonometrów przy 2800 rpm. Te zmodyfikowane silniki znacznie poprawiają osiągi i zużycie paliwa modeli czterocylindrowych. Przyspieszając z miejsca do 100 km/h, C 200 KOMPRESSOR jest o 0,5 sekundy szybszy niż jego poprzednik. Poprawy w zużyciu paliwa także są imponujące: C 180 KOMPRESSOR zużywa o 0,3 litra na 100 kilometrów mniej niż wcześniej, podczas gdy łączna konsumpcja paliwa C 200 KOMPRESSOR została zredukowana o 0,5 litra na 100 kilometrów.
Zużycie paliwa silników czterocylindrowych CDI zmniejszone o 0,3 litra
Dalszy rozwój silników czterocylindrowych był również głównym zagadnieniem dla silników wysokoprężnych. Inżynierowie w Stuttgarcie dokonali dalszych usprawnień w silniku, turbosprężarce i bezpośrednim wtrysku paliwa common-rail, modyfikując ponad 90 komponentów. W wyniku tych działań nowy C 200 CDI ma o jedenastu procent więcej mocy niż wcześniejszy model, osiągając 100 kW/136 hp w porównaniu do poprzednich 90 kW/122 hp. C 220 CDI osiąga maksymalną moc 125 kW/170 hp (wcześniej 110 kW/150 hp) i generuje moment obrotowy 400 niutonometrów przy 2000 rpm – około 18 procent więcej niż wcześniej. Zużycie paliwa zostało zmniejszone o maksymalnie 0,3 litra na 100 kilometrów: w Nowym Europejskim Cyklu Jezdnym (NEDC) C 200 CDI i C 220 CDI mogą przejechać 100 kilometrów przy zaledwie 6,1 litra paliwa.
Nowoczesne silniki V6 w gamie Klasy C pozostają bez zmian, oferując trzy jednostki benzynowe o mocy 150 kW/204 hp, 170 kW/231 hp i 200 kW/272 hp. Sześciocylindrowy silnik nowego C 320 CDI osiąga moc 165 kW/224 hp. Z wyjątkiem modelu C 350, wszystkie modele w nowej Klasie C są standardowo wyposażone w sześciobiegową skrzynię biegów z mechanizmem AGILITY CONTROL. Flagowy model C 350 ma standardowo 7G-TRONIC, jedyną na świecie siedmiobiegową automatyczną skrzynię biegów. Jest ona również dostępna na życzenie dla innych sześciocylindrowych modeli Klasy C.
Nowe wynalazki Mercedesa zapewniają maksymalne bezpieczeństwo
W trakcie swojego rozwoju nowa Klasa C pomyślnie przeszła ponad 100 testów zderzeniowych, w tym szczególnie wymagające testy wewnętrzne, z których niektóre znacznie przekraczają wymagania prawne. Ich zaliczenie jest warunkiem uzyskania najwyższego odznaczenia w zakresie bezpieczeństwa samochodowego: gwiazdy Mercedesa. Ochrona pasażerów opiera się na inteligentnie zaprojektowanej karoserii, która w 70 procentach składa się z wysokowytrzymałej i ultra wysokowytrzymałej stali. W porównaniu do poprzedniej serii, Mercedes-Benz jeszcze bardziej powiększył strefy deformacji i poprawił przepływy energii. Struktura przedniej części nowej Klasy C ma cztery niezależnie działające poziomy uderzenia, które pozwalają na rozłożenie sił na dużym obszarze, omijając komorę pasażerską.
Technologia bezpieczeństwa w wnętrzu została wzbogacona o najnowocześniejsze systemy ochronne. W standardzie znajduje się siedem poduszek powietrznych: dwie poduszki adaptacyjne dla kierowcy i pasażera z przodu, poduszka na kolana dla kierowcy, dwie poduszki boczne w oparciach przednich siedzeń i dwie duże poduszki okienne, które rozciągają się od słupka A do słupka C podczas zderzenia bocznego. Kierowca, pasażer z przodu oraz pasażerowie na zewnętrznych tylnych siedzeniach korzystają również ze standardowych napinaczy pasów i ograniczników siły pasów. Standardowe zagłówki działają na zasadzie NECK PRO: podczas kolizji tylnych, wyściełane powierzchnie są w milisekundach przesuwane do przodu, aby wspierać głowy kierowcy i pasażera z przodu na wczesnym etapie. To znacząco zmniejsza ryzyko obrażeń szyi.
Mercedes-Benz opracował migające światła hamowania jako ważne wsparcie w redukcji kolizji tylnych, które także są standardem w nowej Klasie C. Jeśli kierowca musi mocno hamować przy prędkościach powyżej 50 km/h, światła hamowania migają intensywnie, aby ostrzec kierowców jadących za nim.
PRE-SAFE® to kolejna specjalna cecha nowego sedan Mercedesa. Ten system zapobiegawczej ochrony pasażerów (opcjonalny) jest połączony z aktywnymi systemami bezpieczeństwa, takimi jak ESP® i system pomocy hamulcowej, i potrafi rozpoznać krytyczne manewry jazdy na bardzo wczesnym etapie. Jeśli Klasa C jest w niebezpieczeństwie zderzenia w wyniku silnego podsterowności lub nadsterowności, lub jeśli kierowca musi bardzo mocno hamować w niebezpiecznej sytuacji, PRE-SAFE® aktywuje określone systemy prewencyjnie, aby przygotować pojazd i jego pasażerów na nadchodzący wypadek. W związku z tym faza pasywnego bezpieczeństwa nie zaczyna się, gdy już doszło do uderzenia, ale przed nadchodzącą kolizją.
Inteligentny system oświetlenia opracowany przez Mercedes-Benz jest również dostępny w tej klasie pojazdów po raz pierwszy. Silne reflektory bi-xenonowe oferują pięć różnych funkcji oświetleniowych dostosowanych do typowych warunków jazdy i atmosferycznych: tryb wiejski, tryb autostradowy, wzmocnione reflektory przeciwmgielne, aktywny system oświetlenia oraz światła zakrętowe. Kolejny ważny wkład Mercedesa w bezpieczną jazdę w trudnych warunkach widoczności.
Wnętrze „odlane z jednego odlewu”
Podczas projektowania kokpitu, projektanci Mercedesa inspirowali się sektorem sportowym i uwzględnili wyraźnie zorganizowane wskaźniki, które można spotkać w roadsterach lub coupé. Srebrne ramki, czarne tarcze, białe oznaczenia i świecące pomarańczowe wskazówki doskonale łączą formę z funkcją, tworząc wrażenie wysokiej jakości i łatwej czytelności.
Równie jasno zorganizowane i dobrze uporządkowane, dwukolorowa deska rozdzielcza i konsola centralna nowej Klasy C tworzą harmonijną całość zgodnie z zasadą „odlanych z jednego odlewu”. To samo dotyczy integracji wyświetlacza kolorowego w górnej części deski rozdzielczej. Jest on doskonale umiejscowiony w linii widzenia kierowcy, ale może być również zakryty lub złożony w razie potrzeby, bez wyłączania radia, systemu nawigacji czy innych jednostek podłączonych do wyświetlacza. Jeśli obrotowa pokrywa otworu wyświetlacza jest zamknięta, urządzenia multimedialne nadal działają.
Nowa koncepcja obsługi dla klarowności i komfortu
Centralny kolorowy wyświetlacz jest częścią nowej koncepcji obsługi i wyświetlania, którą nowa Klasa C przejęła z luksusowej klasy modeli Mercedesa. Jego główną zaletą jest szybki dostęp do często używanych funkcji, co oznacza, że kierowca nie musi uczyć się na nowo, może utrzymać znane nawyki i od razu czuć się komfortowo. Wszystkie elementy sterujące i wyświetlające niezbędne i istotne w trakcie jazdy znajdują się w kokpicie, tj. w bezpośredniej bliskości kierowcy.
W ten sam sposób powiązanie standardowego wielofunkcyjnego koła kierownicy z zestawem wskaźników jest ważnym warunkiem szybkiego dostępu do szerokiego zakresu informacji i funkcji w bezpośredniej linii wzroku kierowcy. Inne funkcje, takie jak infotainment, są wyświetlane przez wyświetlacz w centralnej części deski rozdzielczej. Kierowca i pasażer z przodu mogą sterować radiem, systemem nawigacji lub telefonem za pomocą kontrolera na konsoli centralnej, lub uzyskać dostęp do głównych menu za pomocą klawiszy bezpośredniego wyboru.
COMAND zapewnia obsługę głosową, serwer muzyczny i nawigację DVD
Systemy Audio 20, Audio 50 APS i COMAND APS to nowo opracowane, opcjonalne jednostki infotainment dla pasażerów Klasy C. Wszystkie one mają klawiaturę do wprowadzania numerów telefonów i częstotliwości radiowych, a także interfejs Bluetooth, który bezprzewodowo łączy telefon komórkowy z systemem głośnomówiącym. W systemie Audio 50 APS informacje o prowadzeniu trasy – część z nich w formie atrakcyjnego wizualnie automatycznego powiększenia na skrzyżowaniach – są wyświetlane za pomocą strzałek na stałym wyświetlaczu kolorowym (4,9 cala) w desce rozdzielczej. Zintegrowany zmieniacz 6-CD oraz system sterowania głosowego LINGUATRONIC są dostępne na życzenie.
Multimedialny system COMAND APS oferuje w nowej Klasie C jeszcze więcej funkcji niż kiedykolwiek wcześniej. Nową funkcją jest europejski system nawigacji, którego dane są przechowywane na dysku twardym (30 gigabajtów). Mapy o wysokiej rozdzielczości są wyświetlane na kolorowym ekranie (7 cali), który obraca się i znika pod przykryciem za naciśnięciem przycisku. Do innych funkcji COMAND APS należy serwer muzyczny o pamięci czterech gigabajtów, odtwarzacz DVD do filmów i audio oraz system sterowania głosowego LINGUATRONIC, który również został dalej ulepszony przez Mercedes-Benz: kierowca nie musi już literować nazw krajów, miast czy dróg, ale może je wypowiadać w całości. System sterowania głosowego jest równie wygodny podczas wyboru stacji radiowych lub wpisów w książce telefonicznej.
Klasa C jest bestselerem w ofercie Mercedesa