Mercedes-Benz wprowadził drugą generację modelu Citan w 2021 roku, a podobnie jak jego poprzednik, oparty był na tej samej platformie co Renault Kangoo.
Największą nowością było to, że był to ostatni nowy van zaprojektowany z silnikiem spalinowym dla niemieckiej marki. Po tym wszystkie nowe modele były projektowane z myślą o silnikach elektrycznych.
Podobnie jak jego poprzednik, Citan z 2021 roku był dostępny zarówno jako furgon, jak i pojazd osobowy. Oba modele dzieliły ten sam przód z kratką o trzech żebrach i cofniętymi reflektorami. W dolnej części zderzaka, producent zamontował szeroką, czarną kratkę, w której znajdowały się opcjonalne światła przeciwmgielne. Z boku, wersja MPV była oferowana z dwoma drzwiami z przodu oraz do dwóch odsuwanych z tyłu dla pasażerów lub do dostępu do bagażnika. Wersja dostawcza otrzymała parę nierównych drzwi otwieranych na boki z tyłu, podczas gdy wersja osobowa miała drzwi tylne.
Wnętrze ujawnia elementy pochodzące od francuskiego kuzyna Citan, ale ogólny wygląd był wyraźnie inspirowany innymi pojazdami Mercedes-Benz. Fotel pasażera mógł być składany na płasko w wersji furgon, co wydłużało przestrzeń ładunkową poprzez obracającą się o 90 stopni ściankę oddzielającą kabinę od obszaru bagażowego. Dodatkowo, wersja osobowa miała ławkę dzieloną 1/3-2/3. Dzięki temu pojazd mógł służyć jako samochód użytkowy w ciągu tygodnia, a jako rodzinny van w weekend.
Pod maską, niemiecki producent zamontował ograniczony wybór silników, zarówno benzynowych, jak i diesla. Auto oferowało sześciobiegową skrzynię manualną lub siedmiobiegową automatyczną (z podwójnym sprzęgłem), w zależności od opcji.
Kompaktowe wymiary zewnętrzne w połączeniu z dużą przestrzenią ładunkową i wysoką nośnością otwierają szeroki wachlarz zastosowań dla nowego Mercedesa-Benz Citan, szczególnie w operacjach dostaw i usług miejskich. Jest dostępny zarówno jako furgon, jak i wersja turystyczna. Szeroko otwierane drzwi przesuwne po obu stronach pojazdu, a także niski próg załadunkowy, umożliwiają komfortowy dostęp do wnętrza i łatwe załadunek. W środku pasażerowie mogą cieszyć się wygodnymi siedzeniami Citan Tourer. Oprócz wysokiej funkcjonalności i zmienności, pojazd oferuje kompleksowe wyposażenie w zakresie bezpieczeństwa oraz wysoki komfort jazdy. Nowy kompaktowy van Citan można zamawiać od połowy września 2021 roku, a cena wyjściowa ma wynosić mniej niż 23 800 euro. Przy czym cena netto modelu podstawowego ma zaczynać się poniżej 20 000 euro.
„Z modelami Sprinter i Vito odnosimy sukcesy w segmencie dużych i średnich furgonów. Nowy Citan w segmencie małych furgonów dopełni naszą ofertę. Został całkowicie opracowany przez specjalistów dla specjalistów. Od jego wyrazistego designu po charakterystyki jazdy, nie wspominając o systemach bezpieczeństwa i łączności, Citan nosi DNA Mercedesa-Benz,” mówi Marcus Breitschwerdt, szef Mercedes-Benz Vans. „Jednocześnie Citan jest ostatnim nowym projektem pojazdu dla klientów komercyjnych w Mercedes-Benz Vans, który wykorzystuje silnik spalinowy. Wszystkie przyszłe nowości będą dostępne wyłącznie z napędem elektrycznym. Logiczny krok w tej konsekwentnej elektryfikacji to nowy eCitan.”
Design nowego Mercedesa-Benz Citan wyróżnia się zbalansowanymi proporcjami i zmysłowym kształtem powierzchni. Mięśnie ramion i wyraziste nadkola podkreślają moc pojazdu oraz jego emocjonalny urok – to nietypowe stylizacyjne elementy dla małego vana. „Na pierwszy rzut oka nowy Citan jest wyraźnie dostrzegalny jako członek rodziny Mercedesa-Benz. Wyraziste kształty z ograniczonymi liniami i mocnymi powierzchniami przekazują naszą filozofię zmysłowej czystości,” wyjaśnia Gorden Wagener, dyrektor ds. designu w grupie Daimler.
Szczególnie interesującym elementem w wnętrzu jest dynamiczny, poziomy kształt deski rozdzielczej. Projektanci Mercedesa-Benz czerpali inspirację do pełnej, zaokrąglonej bryły wsparcia deski rozdzielczej z profilu skrzydła. Decydującym aspektem była ciągła, pozioma forma. Wąskie skrzydło rozciąga się przez wnętrze, tworząc wrażenie przestronności. Jednostka wskaźników wycięta jest z tego. Ich kształt przypomina erodowany kamień. Powstała szczelina między skrzydłem a kamieniem stanowi praktyczną przestrzeń do przechowywania, umożliwiając szybki dostęp do ważnych przedmiotów.
Różnorodność zastosowań i komfort załadunku
Mercedes-Benz Citan łączy kompaktowe wymiary zewnętrzne (długość: 4498 mm) z dużą przestrzenią. Dzięki wielu różnym wersjom i praktycznym elementom wyposażenia, oferuje szeroką gamę możliwości użytkowania i wygodnego załadunku. Citan będzie wprowadzony na rynek jako furgon i wersja turystyczna. Później pojawią się kolejne warianty z dłuższym rozstawem osi oraz wersja Mixto. Jednakże nawet w krótkiej wersji rozstawu osi (2716 mm), Citan oferuje znacznie więcej przestrzeni w porównaniu do poprzedniego modelu – na furgonie, na przykład, długość przestrzeni ładunkowej wynosi 3.05 metra (z elastyczną przegrodą).
Drzwi przesuwne to praktyczny element, zwłaszcza w ciasnych miejscach parkingowych. Nowy Citan jest dostępny z maksymalnie dwoma drzwiami przesuwnymi. Oferują one szerokie otwarcie po obu stronach pojazdu o szerokości 615 milimetrów. Wysokość otwarcia przestrzeni ładunkowej wynosi 1059 milimetrów (obie wartości odnoszą się do prześwitu). Z tyłu przestrzeń ładunkowa również jest łatwo dostępna: próg załadunkowy furgonu jest na wysokości 59 cm. Dodatkowo, dwa skrzydła tylnych drzwi mogą być zablokowane pod kątem 90 stopni i mogą być również przesunięte o 180 stopni w kierunku boków pojazdu. Drzwi są asymetryczne, przy czym lewe skrzydło jest szersze i należy je otworzyć jako pierwsze. Na życzenie furgon może być również zamówiony z tylnymi drzwiami z podgrzewanymi oknami i wycieraczką szyby. Na życzenie dostępna jest również klapa tylna, która również ma te dwa elementy wyposażenia.
W standardzie wersja turystyczna już jest wyposażona w klapę z tylnym oknem. Alternatywnie, dostępne są również tylnie drzwi. Tylną kanapę można złożyć w proporcjach 1/3 do 2/3. Liczne przestrzenie do przechowywania i schowki ułatwiają codzienne użytkowanie Citan.
Oprócz stałej przegrody (dostępnej z oknem i bez) między kabiną kierowcy a przestrzenią ładunkową, furgon Citan jest również dostępny w wersji składanej. Ta opcja już sprawdziła się w poprzednim modelu i została od tego czasu jeszcze bardziej zoptymalizowana. Jeśli trzeba transportować długie przedmioty, ta krata po stronie pasażera może być obracana o 90 stopni, zanim zostanie złożona w kierunku siedzenia kierowcy i zablokowana na miejscu. Siedzenie pasażera można złożyć, aby stworzyć płaską powierzchnię. Krata ochronna wykonana jest ze stali i ma na celu ochronę kierowcy i pasażera przed ładunkiem.
Podróż na plac budowy wczesnym rankiem, jazda w trudnym ruchu, oderwaniu się od startu lub świadczenie usług transportowych na lotnisku – jako kierowca małego vana wiesz, że twój dzień roboczy może być trudny. Na szczęście, projektanci Mercedesa-Benz szczególnie zwracali uwagę na osiągnięcie poziomu komfortu typowego dla marki, w tym wzorcowych poziomów hałasu i komfortu siedzenia, a także szeregu praktycznych elementów wyposażenia. To nie tylko wspiera dobre samopoczucie kierowców, ale również przynosi korzyści bezpieczeństwa: zrelaksowani kierowcy mogą lepiej koncentrować się na sytuacji w ruchu. Aby tak się stało, pojazd jest również wyposażony w systemy komfortu i wygody znane z samochodów osobowych, w tym THERMOTRONIC, system uruchamiania KEYLESS-GO oraz elektryczną blokadę ręczną.
Furgon oraz wersja turystyczna będą również dostępne w liniach wyposażeniowych BASE i PRO. W linii BASE klient otrzymuje funkcjonalną wersję podstawową ze wszystkimi niezbędnymi elementami wyposażenia. Linia PRO łączy reprezentacyjny design z dodatkowymi funkcjonalnościami.
Nowoczesne i oszczędne silniki
Po wprowadzeniu na rynek oferta silnikowa nowego Citana będzie obejmować trzy modele z silnikiem diesla i dwa modele z silnikiem benzynowym. Wspólnymi cechami wszystkich z nich są świetna dynamika jazdy nawet przy niskich obrotach oraz oszczędne wartości zużycia paliwa. Aby przyspieszyć, na przykład podczas wyprzedzania, wersja silnika diesla o mocy 85 kW dostępna dla furgonu posiada funkcję nadmocy/nadmoc. Można krótko uzyskać moc do 89 kW i moment obrotowy do 295 Nm.
Jednostki napędowe spełniają normy emisji Euro 6d. Wszystkie silniki są połączone z funkcją ECO start-stop. Oprócz sześciobiegowej skrzyni manualnej, najsilniejsze modele diesla i benzynowe są również dostępne z siedmiobiegową skrzynią automatyczną (DCT).
eCitan zadebiutuje w drugiej połowie 2022 roku. Ta w pełni elektryczna wersja modelu Citan poszerzy ofertę elektrycznych pojazdów komercyjnych obok eVito i eSprinter. Zasięg szacowany jest na około 285 kilometrów zgodnie z WLTP. W związku z tym odpowiada potrzebom użytkowników komercyjnych, którzy często korzystają z tego pojazdu do usług kurierskich i dostaw w miastach. Przy szybkich stacjach ładowania akumulator ma być ładowany od 10 do 80 procent w ciągu 40 minut. Dużą zaletą jest to, że w zakresie wymiarów przestrzeni ładunkowej, ładowności i dostępności wyposażenia, klienci nie muszą godzić się na żadne ustępstwa w porównaniu z pojazdem z silnikiem spalinowym. Nawet złącze do przyczepy będzie dostępne dla eCitana.
Bezpieczne i komfortowe cechy jezdne, zarówno na pustym, jak i załadowanym pojeździe
Zespół rozwojowy Mercedesa-Benz szczególnie zwracał uwagę na osiągnięcie charakterystycznych dla marki cech jezdnych, definiowanych jako zrównoważona kombinacja komfortu jazdy, dynamiki prowadzenia i bezpieczeństwa. Przednie koła są zawieszone na osi McPhersona z wahaczami u dołu. Z tyłu zastosowano przestrzenną oś skrętową zajmującą mało miejsca. Wahacze zapewniają dodatkowe prowadzenie kół, a sprężyny i amortyzatory są oddzielne.
W ramach szerokiego zakresu testowania pojazdu, sprężyny, amortyzatory i stabilizatory Citana zostały starannie dostosowane do siebie. Wersja turystyczna wyposażona jest w sprężyny o specyficznej dla Mercedesa sztywności oraz amortyzatory z odpowiednio dostosowanymi siłami tłumienia na przedniej i tylnej osi. Dzięki temu DNA Mercedesa jest odzwierciedlone nawet w cechach jezdnych Citana. Wzmocniony stabilizator na przedniej osi Citana Tourer zmniejsza przechyły boczne w zakrętach.
Zarówno przy niezrównanym, jak i załadowanym pojeździe, nowy Citan oferuje precyzyjną, bezpieczną i komfortową jazdę. Pojazd nie jest wrażliwy na duże ładunki. Furgon został zoptymalizowany do wysokiej nośności. Oznacza to, że nawet przy dużych obciążeniach jeździ z dużą stabilnością. Wersja turystyczna jest zoptymalizowana do transportu pasażerów z mniejszym obciążeniem i jest tym samym dostosowana głównie pod kątem komfortu.
Kompleksowe wyposażenie w zakresie bezpieczeństwa
Bezpieczeństwo to kluczowa wartość marki Mercedesa-Benz. Stabilna struktura nadwozia z energii-absorbowania przyczynia się do wysokiego poziomu bezpieczeństwa, podobnie jak do siedmiu standardowych poduszek powietrznych i szerokiego zakresu nowoczesnych systemów wspomagania jazdy. Wszystkie te systemy mogą wspierać i odciążać kierowcę w wielu sytuacjach.
„Podczas koordynacji systemów wspomagania jazdy naszym celem było wdrożenie filozofii Mercedes-Benz Cars w zakresie komfortowych, harmonijnych interwencji także w furgonie,” relacjonuje Dirk Hipp, strategiczny szef projektów i główny inżynier małych furgonów w Mercedes-Benz. Płynna interwencja, której klient początkowo praktycznie nie dostrzega, może być spotykana w ESP, a także w systemie wspomagania ruszania pod górę i systemie wspomagania wiatrowego.
Wspierany przez radar i czujniki ultradźwiękowe oraz kamery, systemy wspomagania jazdy i parkowania obserwują ruch i otoczenie i, w razie potrzeby, mogą wydawać ostrzeżenia lub wspierać kierowcę poprzez interwencję. Jak w nowych generacjach Mercedesa Klasy C i Klasy S, aktywne wspomaganie utrzymania pasa ruchu wykorzystuje interwencje w kierownicy zamiast hamowania, co jest szczególnie wygodne.
Oprócz prawnie wymaganych systemów ABS i ESP, nowe modele Citana są również wyposażone w system wspomagania ruszania pod górę, wspomaganie wiatrowe, system ostrzegania przed zmęczeniem ATTENTION ASSIST oraz system awaryjnego wezwania Mercedes-Benz w standardzie. Systemy wspomagające w wersji turystycznej Citana są jeszcze bardziej rozbudowane: w tym modelu dostępny jest aktywny system wspomagania hamowania, aktywne wspomaganie utrzymania pasa ruchu, wspomaganie martwego pola oraz wspomaganie ograniczenia prędkości z wykrywaniem znaków drogowych, aby zapewnić kierowcy dodatkowe wsparcie.
Wiele innych systemów wspomagania jazdy dostępnych jest na życzenie, w tym aktywne wspomaganie odległości DISTRONIC, które może automatycznie przejąć jazdę w korkach, a także aktywne wspomaganie kierowania. Pomaga ono kierowcy utrzymać Citana w centrum pasa ruchu.
Mercedes-Benz Citan jest także pionierem w zakresie systemów ochrony: na przykład wersja turystyczna Citana wyposażona jest standardowo w centralną poduszkę powietrzną, która w przypadku poważnego bocznego zderzenia może się napompować między siedzeniem kierowcy a pasażera. Łącznie siedem poduszek powietrznych może chronić pasażerów pojazdu. Furgon wyposażony jest standardowo w sześć poduszek powietrznych.
Intuicyjny system wyświetlania i obsługi z MBUX oraz cyfrowe usługi od Mercedes me
Różne wersje MBUX są dostępne na życzenie dla nowego Citana. Wśród jego zalet znajduje się intuicyjny system obsługi z wykorzystaniem 7-calowego ekranu dotykowego, przycisków Touch Control na kierownicy oraz asystenta głosowego „Hej Mercedes”. Dodatkowymi atutami są integracja smartfona z Apple CarPlay i Android Auto, system głośnomówiący Bluetooth oraz radio cyfrowe (DAB i DAB+).
Co więcej, Citan jest fabrycznie przygotowany do korzystania z wielu cyfrowych usług od Mercedes me connect. Dzięki temu klienci są zawsze połączeni z pojazdem, niezależnie od miejsca, w którym się znajdują. W ten sposób istotne informacje są zawsze dostępne zarówno na pokładzie, jak i poza pojazdem, a klienci mogą korzystać z użytecznych funkcji.
Dzięki Mercedes me, MBUX staje się jeszcze bardziej inteligentny i przyjazny dla użytkownika. Na przykład „Hej Mercedes” działa w oparciu o naturalną mowę: użytkownicy nie muszą już uczyć się konkretnych poleceń. Inne funkcje Mercedes me connect obejmują zdalne usługi, takie jak zdalne sprawdzanie statusu pojazdu. Dzięki temu klienci mogą wygodnie sprawdzać najważniejsze informacje o swoich pojazdach w dowolnym momencie, na przykład z domu lub biura. Również praktyczne: dzięki nawigacji z informacjami o ruchu w czasie rzeczywistym oraz komunikacji Car-to-X klienci podróżują z najnowszymi danymi w czasie rzeczywistym. To pozwala skutecznie unikać korków lub zaoszczędzić cenny czas.