MERCEDES BENZ CL (C216) 2006-2010

MERCEDES BENZ CL (C216) 2006-2010

Przejdź do galerii zdjęćMERCEDES BENZ CL (C216) 2006-2010

Mercedes-Benz CL z 2006 roku kontynuował znakomitą linię samochodów Gran Tourer od niemieckiego producenta premium. Oferowano go wyłącznie z silnikami benzynowymi.

Model z 2006 roku był odrobinę dłuższy od swojego poprzednika, ale miał znacznie więcej do zaoferowania. Od przestronności wnętrza i większego bagażnika po zaawansowane zawieszenie i mocniejsze silniki, wszystko uległo zmianie. Był efektem sześciu lat rozwoju.

Długi kaptur, zakrzywiona linia okien i brak słupków B to niektóre z cech Mercedesa-Benz CL. Zachował to, co miał jego poprzednik, i w każdej dziedzinie to ulepszył. Dzięki lepszej aerodynamice, co prowadziło do mniejszego hałasu wiatru i lepszego wyglądu, znalazł się na szczycie swojej klasy. Z wyprofilowaną linią po bokach i poszerzonymi nadkolami z tyłu, emanował elegancją i sportowym charakterem.

W środku luksusowe wyposażenie pochodziło z katalogu klasy S. Zainstalowano duże, wygodne fotele przednie. Aby zwiększyć komfort i uporządkować konsolę środkową między pasażerami, CL miał dźwignię zmiany biegów zamontowaną na kolumnie kierownicy dla automatycznej skrzyni biegów. Aby poprawić jakość jazdy, w standardzie zamontowano panoramiczny szklany dach.

Dla większego komfortu samochód był wyposażony w system Active Body Control, który kontrolował sztywność pojazdu, co poprawiało prędkość pokonywania zakrętów w trybie sportowym. W komorze silnikowej CL miał do wyboru cztery silniki V8 oraz dwa V12, w tym wersje AMG. Wszystkie pojazdy były wyposażone w automatyczną skrzynię biegów.

Jesienią 2006 roku Mercedes-Benz zaprezentował dużą wersję Coupé serii C 216. Ten dwudrzwiowy model łączył niezrównaną ekskluzywność oraz charyzmatyczny design z najnowocześniejszą technologią, która nie ma sobie równych wśród innych producentów na świecie. Luksusowe Coupé podniosło poprzeczkę w zakresie bezpieczeństwa pojazdów dzięki systemowi hamulców PRE-SAFE®, który automatycznie hamował samochód przed nadchodzącą kolizją tylną.

Dodatkowo, innowacje Mercedes-Benz, takie jak system zawieszenia Active Body Control (ABC), Inteligentny System Oświetlenia z pięcioma funkcjami oświetlenia oraz anticipacyjne zabezpieczenie pasażerów PRE-SAFE®, były standardowym wyposażeniem. Do wyboru były dwa potężne silniki z 8 lub 12 cylindrami, które zapewniały znaczny wzrost mocy i momentu obrotowego. Dzięki swojej wyjątkowej płynności, silniki te spełniały również dziedzictwo Mercedes-Benz w zakresie doskonałej kultury jazdy.

W porównaniu do poprzedniego modelu, nowe Coupé Mercedes-Benz w wersji topowej zwiększyło swoje wymiary tylko nieznacznie. Mierzące 5065 milimetrów długości, 1871 milimetrów szerokości i 1418 milimetrów wysokości, nadwozie było tylko o 75 milimetrów dłuższe, 14 milimetrów szersze i 20 milimetrów wyższe niż wcześniej, co zapewniało jeszcze większy komfort i przestrzeń w czterech miejscach. Pojemność bagażnika wzrosła o 40 litrów do 490 litrów (metoda pomiarowa VDA).

Wprowadzono modele z silnikami 8- i 12-cylindrowymi, które były wyposażone w najpotężniejsze silniki Mercedes-Benz dostępne w czasie ich wprowadzenia, nowe luksusowe Coupé sprostało wszelkim wyzwaniom, zarówno na drogach wiejskich, jak i autostradach. Silnik V8 w modelu CL 500 dostarczał 285 kW i generował maksymalny moment obrotowy o wartości 530 Newtonometrów przy 2800 obr./min. Nowo opracowany silnik przewyższył istniejącą jednostkę V8 o 26 procent pod względem mocy oraz o 15 procent pod względem momentu obrotowego.

Wyposażony w technologię czterech zaworów, zmiennie regulowane wałki rozrządu, dwuetapowy moduł dolotowy oraz klapki tumble w kanałach dolotowych, nowy V8 był jednym z najnowocześniejszych i najmocniejszych silników w swojej klasie pojemności. Model CL 500 przyspieszał od zera do 100 km/h w zaledwie 5.4 sekundy (poprzedni model: 6.3 sekundy).

Pod maską nowego CL 600 znajdował się ultranowoczesny silnik biturbo V12, który generował imponującą moc. Inżynierowie Mercedes-Benz udoskonalili liczne szczegóły jednostki napędowej, zwiększając moc o 12 kW do 380 kW w porównaniu do modelu poprzedniego. Maksymalny moment obrotowy, dostępny już od 1900 obr./min, poprawiono o 30 Newtonometrów, osiągając wartość 830 Newtonometrów, który pozostawał stały do 3500 obr./min. Nowe CL 600 przyspieszało od 0 do 100 km/h w zaledwie 4.6 sekundy (poprzedni model: 4.8 sekundy).

Mercedes-Benz połączył standardową automatyczną skrzynię biegów z nowym systemem zmiany biegów DIRECT SELECT. Dzięki temu kierowca mógł wybrać ustawienia skrzyni biegów „P”, „N”, „R” i „D”, przesuwając dźwignię na kolumnie kierowniczej. Komendy operacyjne były przekazywane elektronicznie.

PRE-SAFE®: automatyczne częściowe hamowanie przed nadchodzącym wypadkiem

Seria C 216 wprowadziła standardowe innowacje techniczne, które nie były dostępne w żadnym innym samochodzie osobowym na świecie. Mercedes-Benz był pierwszą marką samochodową na świecie, która opracowała system anticipacyjnej ochrony pasażerów, zdolny do rozpoznawania potencjalnej sytuacji wypadkowej we wczesnym etapie i podejmowania odpowiednich działań: system PRE-SAFE® był standardowym wyposażeniem w serii C 216. Mercedes-Benz po raz pierwszy wzbogacił ten wielokrotnie nagradzany system o nowo opracowane hamulce PRE-SAFE®.

Hamulce PRE-SAFE® działały w tandemie z systemem wspomagania hamowania PLUS (BAS PLUS), który ostrzegał kierowcę o nadchodzącej kolizji tylną z wizualnymi i dźwiękowymi sygnałami oraz automatycznie obliczał wymagane ciśnienie hamowania, aby zapobiec wypadkowi. Wspomaganie siły hamowania było dostępne od momentu wciśnięcia pedału hamulca. Jeśli kierowca nie zareagował na ostrzeżenia BAS PLUS, hamulce PRE-SAFE® uruchamiały automatyczne częściowe hamowanie, gdy wypadek był nieuchronny, i spowalniały samochód wykorzystując około 40 procent całkowitej siły hamowania. Automatyczne częściowe hamowanie stanowiło dodatkowe wyraźne ostrzeżenie dla kierowcy do działania. Jeśli kierowca natychmiast wcisnął hamulec, dostępna była maksymalna siła hamowania, co – w zależności od sytuacji – mogło zapobiec wypadkowi w ostatniej chwili. Jeśli wypadek był nieunikniony, hamulce PRE-SAFE® zmniejszały siłę uderzenia oraz, w rezultacie, ryzyko obrażeń dla pasażerów pojazdu.

Active Body Control i Inteligentny System Oświetlenia

W serii C 216 zastosowano jeszcze bardziej zaawansowaną wersję systemu zawieszenia Active Body Control ABC, co nadawało Coupé niespotykane dotąd dynamiki prowadzenia, oferując jednocześnie znaczną poprawę komfortu jazdy. Inteligentny System Oświetlenia sprawił, że jazda w ciemności stała się jeszcze bezpieczniejsza. Wraz z reflektorami bi-xenonowymi stanowił część standardowego wyposażenia nowej serii CL i oferował pięć różnych funkcji oświetleniowych, które były aktywowane w zależności od warunków jazdy i pogodowych: nowy tryb drogi wiejskiej oświetlał bardziej szerszy i jaśniejszy brzeg drogi po stronie kierowcy niż istniejące reflektory mijania. Tryb autostrady, który włączał się automatycznie przy prędkości powyżej 90 km/h, dostarczał jednolitego stożka światła, oświetlającego całą szerokość drogi. W centrum tego stożka kierowca mógł widzieć około 50 metrów dalej. Nowe reflektory przeciwmgielne również były innowacyjne, co umożliwiało lepszą orientację w trudnych warunkach pogodowych. Funkcja aktywnego światła oraz funkcja oświetlenia zakrętów również były częścią standardowego Inteligentnego Systemu Oświetlenia w serii CL.

Duże Coupé jako synonim stylu

CL Coupé ustanowiło wzorzec dla nowego stylu Mercedes-Benz. Jego znakiem rozpoznawczym była interakcja między wyraźnymi, mocno zarysowanymi liniami a dużymi, niezakłóconymi powierzchniami. Ten idiom projektowy nadawał Coupé swoją szczególną ekspresyjność, podkreślając spokój i wewnętrzną siłę jego atletycznej, pewnej siebie natury. Znane cechy Mercedes-Benz zostały podane we współczesnej formie, tworząc harmonijną mieszankę klasyki i nowoczesności. Przykłady to charakterystyczna atrapa chłodnicy Mercedes-Benz z szerokimi chromowanymi żebrami oraz design słupka C. Unikalna, lekko zwężająca się konfiguracja słupków była typowym elementem dużych Coupé Mercedes-Benz.

Wnętrze również zaprojektowano z myślą o stylowym komforcie i relaksie. Dostępne były pięć kombinacji kolorystycznych; automatyczna klimatyzacja, system COMAND z radiem samochodowym oraz odtwarzaczem CD/DVD, a także szklany dach były częścią standardowego wyposażenia, które składało się na wyjątkowe doznanie podczas jazdy i komfortu. W najwyższej wersji CL 600 ekskluzywne wykończenia z skóry PASSION, starannie wybrane drewno topolowe oraz wyściółka sufitu z Alcantary z pikowanymi szwami nadawały wykończenia wyjątkowemu pierwszorzędnemu klimatowi, co znajdowało odzwierciedlenie w siedzeniach z designo, chromowanych panelach progowych i dywanikach z skórzanymi brzegami. Do standardowego wyposażenia należały również dynamiczne fotele wielokonturowe z funkcją masażu i wentylacji siedzeń, system nawigacji z twardym dyskiem COMAND APS, system dźwięku przestrzennego LOGIC7® z odtwarzaczem DVD oraz system KEYLESS-GO do dostępu i uruchamiania pojazdu.

System sterowania: mniej przełączników, więcej funkcji

Nowo opracowany system sterowania, który już wcześniej odniósł sukces w serii S, jeszcze bardziej usprawnił interakcję kierowca-pojazd. Przede wszystkim zapewniał wygodny, szybki dostęp do często używanych funkcji takich jak radio samochodowe, odtwarzacz DVD, telefon samochodowy czy system nawigacyjny. Standardowa automatyczna klimatyzacja z czterema niezależnie regulowanymi strefami temperatury również została zintegrowana z nowym systemem sterowania. Kierowca i pasażer z przodu mogli wybierać temperaturę, dystrybucję powietrza i inne ustawienia, korzystając z kontrolera COMAND oraz kontrolowania opartego na menu, lub za pośrednictwem atrakcyjnie zaprojektowanej tablicy przełączników poniżej otworów wentylacyjnych.

Nowo opracowane integralne fotele w serii CL zapewniają maksymalny indywidualny komfort siedzenia. „Integralne” oznacza, że wszystkie elementy systemu pasów bezpieczeństwa są bezpośrednio wbudowane w fotel; dlatego fotele są istotnym elementem systemu ochrony pasażerów. Opcjonalne wyposażenie obejmowało luksusowe fotele z aktywną wentylacją (standard w CL 600), które zapewniają jeszcze większy komfort indywidualny, wraz z jeszcze bardziej zaawansowanymi fotelami wielokonturowymi z dziewięcioma poduszkami powietrznymi oraz dynamicznymi fotelami wielokonturowymi z funkcją masażu (standard w CL 600).

Flagowe modele AMG w serii C 216

Na Międzynarodowych Targach Motoryzacyjnych w Paryżu w 2006 roku Mercedes-Benz zaprezentował model flagowy CL 63 AMG z silnikiem V8 o pojemności 6.3 litra w serii C 216. W kolejnym roku, na Nowojorskiej Międzynarodowej Wystawie Samochodowej 2007, dołącza do niego CL 65 AMG z silnikiem V12.

Serce obu topowych ośmiocylindrowych modeli stanowił silnik AMG 6.3 litra V8, opracowany w 100% przez AMG. Z pojemności 6208 cm³ ten wysokoobrotowy silnik wolnossący dostarczał moc 386 kW przy 6800 obr./min i maksymalny moment obrotowy 630 Nm przy 5200 obr./min. Dzięki temu jednostka AMG miała wyższą specyfikę mocy i momentu obrotowego niż jakikolwiek inny seryjnie produkowany silnik wolnossący V8 na świecie. CL 63 AMG przyspieszał z miejsca do 100 km/h w 4.6 sekundy, a jego maksymalna prędkość była elektronicznie ograniczona do 250 km/h.

CL 63 AMG sprawiało wrażenie wysokowydajnego sportowca w szytym na miarę garniturze. Wyposażenie obejmowało muskularny zderzak AMG z okrągłymi reflektorami przeciwmgielnymi w chromowanych obręczach, duże wloty powietrza oraz wentylacje boczne. Chociaż Coupé dzieliło te szczegóły z S 63 AMG Sedan, tylko CL 63 AMG miało chromowane obramowania wokół wentylacji powietrza oraz uderzającą atrapę chłodnicy AMG z dwoma poziomymi chromowanymi żebrami i licznymi pionowymi żłobieniami w kolorze czarnym.

Wizualne i akustyczne atrakcje zapewniały podwójne chromowane końcówki układu wydechowego AMG. Inną cechą charakterystyczną było oznaczenie „6.3 AMG” na przednich błotnikach. To sportowe i ekskluzywne wykończenie kontynuowano w wnętrzu. Obszerne standardowe wyposażenie obejmowało tapicerkę skórzaną PASSION oraz fotele sportowe AMG wielokonturowe z własnym wzorem na szwach i funkcją masażu. Zestaw wskaźników AMG wyświetlał główne menu AMG z „RACETIMER”. Kolejną wyróżniającą cechą wnętrza był ekskluzywny zegar analogowy wzorowany na designie serii „IWC-Ingenieur” umieszczony w konsoli środkowej. Całość dopełniały progowe AMG z polerowanej stali nierdzewnej.

Również w 2007 roku do gamy modeli AMG dołączył równie ekskluzywny samochód marzeń w postaci nowego CL 65 AMG. To wysokowydajne Coupé napędzane było silnikiem AMG V12 biturbo o pojemności 6.0 litra. Dzięki maksymalnej mocy 450 kW i maksymalnemu momentowi obrotowemu 1000 Newtonometrów zapewniało naprawdę imponujące wrażenia z jazdy, przyspieszając od 0 do 100 km/h w 4.4 sekundy i osiągając prędkość 200 km/h w 13.3 sekundy. Jego maksymalna prędkość wynosiła 250 km/h (elektronicznie ograniczona).

W standardzie znajdowały się sylwetki nadwozia AMG, 50.8-centymetrowe obręcze AMG oraz unikalne wnętrze AMG i wysoko zaawansowana technologia, taka jak sportowe zawieszenie AMG oparte na systemie Active Body Control oraz system anticipacyjnej ochrony pasażerów PRE-SAFE®. Wysokowydajny system hamulcowy AMG z nowymi podwójnymi zaciskami oferował maksymalne spowolnienie bez blaknięcia.

„40. rocznica” edycja z lakierem AMG Alubeam

Aby godnie uczcić 40. rocznicę marki Mercedes-AMG – marki wysokowydajnej Grupy Mercedes – CL 65 AMG oferowano również w limitowanej edycji „40. rocznica”. Nowy typ wykończenia lakieru odzwierciedlał wyjątkowy status tej ekskluzywnej wersji, która była ograniczona do zaledwie 40 pojazdów na cały świat. Ten wyjątkowy Coupé AMG było pierwszym seryjnie produkowanym Mercedesem, który wykorzystał lakier AMG Alubeam, unikalne wykończenie, które wcześniej było widoczne tylko na kilku samochodach pokazowych Mercedes-Benz. Jako światowa nowość, ten nowy proces powoduje, że lakier lśni jak płynny metal. Lakier, który wygląda, jakby był rozciągnięty nad nadwoziem pojazdu niczym metaliczna skóra, skutecznie podkreślał zniewalające linie dużego Coupé Mercedes-Benz bardziej niż jakiekolwiek inne wykończenie, a światło odbijało się od nich w sposób, który miał na celu uzyskanie jeszcze bardziej żywego wyglądu. Można to osiągnąć dzięki wykorzystaniu cząsteczek pigmentu o średnicy od 30 do 50 nanometrów, które wprowadzono do powierzchni lakieru jeszcze bardziej równomiernie. W rezultacie światło odbijało się znacznie intensywniej, a blask lakieru wzrastał. Dla porównania, konwencjonalne pigmenty lakiernicze mają średnicę od 100 do 300 nanometrów.

Wspaniale stylizowane wnętrze również robiło oszałamiające wrażenie: CL 65 AMG „40. rocznica” charakteryzowało się dwutonową tapicerką EXCLUSIVE PASSION z pełnej skóry nappa w nowym wzorze diamentowym AMG V12, kolorystycznie dopasowaną tapicerką z Alcantary na suficie oraz wytłoczonymi logo V12 na przednich zagłówkach.

Coupé z napędem na cztery koła

Od lata 2008 roku Mercedes-Benz po raz pierwszy oferował napęd na cztery koła w swoim luksusowym Coupé serii CL. Nowe CL 500 4MATIC zapewniało jeszcze większą przyczepność i stabilność jazdy w deszczu, śniegu czy na lodzie. W tym pojeździe Mercedes-Benz wykorzystał system najnowszej generacji, który już wcześniej sprawdził się w serii S. 4MATIC był permanentnie aktywny i dlatego nie wymagał czasu reakcji, aby przyjść z pomocą kierowcy w niekorzystnych warunkach pogodowych i drogowych. Dzięki temu można było skuteczniej i pewniej radzić sobie z trudnymi sytuacjami. Serce systemu napędu na cztery koła stanowiła skrzynia rozdzielcza z centralnym dyferencjałem, zintegrowana z siedmiobiegową automatyczną skrzynią biegów. Stąd moment obrotowy był dzielony pomiędzy przednią a tylną osią w proporcji 45 do 55.

Kolejną nowością był sprzęgło dwupłytowe w centralnym dyferencjale. Tworzyło to podstawowy efekt blokujący wynoszący około 50 Newtonometrów między przednią a tylną osią, co pozwalało na zmienny transfer momentu obrotowego pomiędzy osiami w zależności od sytuacji.

Nowy model 4MATIC w serii CL cechował się tymi samymi wysokiej jakości funkcjami bezpieczeństwa i komfortu, co luksusowe Coupé z napędem na tylne koła, a dodatkowo oferował wykończenia z skóry PASSION, torby na narty, fotele wielokonturowe z przodu oraz 45.7-centymetrowe dziewięcioramienne felgi ze stopów lekkich. Inne innowacje Mercedes-Benz dostępne na zamówienie obejmowały radarowy system wspomagania hamowania PLUS, hamulce PRE-SAFE® oraz system asystujący widoczności nocnej.

Model jubileuszowy honorujący znak towarowy

W 2009 roku Mercedes-Benz obchodził setną rocznicę narodzin gwiazdy Mercedesa oraz emblematu Benza z szczególnie ekskluzywną edycją Coupé CL. Wyjątkowe detale wyposażenia obejmowały pięknie wykonane emblematy oryginalnych znaków towarowych wmontowane w konsolę środkową. Były to dokładne reprodukcje emblematów, które Daimler-Motoren-Gesellschaft oraz Benz & Cie. zarejestrowali jako znaki towarowe sto lat temu, stanowiąc fundament dla gwiazdy Mercedesa. Dzięki swojemu ekskluzywnemu wyposażeniu, specjalna edycja „Stulecie znaku towarowego” podkreśliła wyjątkową pozycję dużych Coupé Mercedes-Benz.

Seria C 216 ma przejść duży refinansowanie modelu na rok modelowy 2011. Coupé będą udoskonalone na najwyższym poziomie, wprowadzając dalszą doskonałość, ale także innowacyjną technologię.

Seria C 216 w prasie

Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung, Niemcy, 3 września 2006, na temat Coupé Mercedes-Benz serii C 216: „W Mercedesie Coupé oczywiste staje się, że sedany są zbędne. Tylne siedzenia są tylko na wypadek, gdyby ktoś niespodziewanie potrzebował podwózki – wydarzenie, o którym każdy kierowca Coupé wolałby nie myśleć. Kierowca Coupé docenia spokój mobilności samochodowej i pragnie wyróżnić się z tłumu codziennych pojazdów. Jego Coupé to ‚suknia na niedzielę’ na każdy dzień tygodnia.”

Autorevue, Austria, nr 12/2006, na temat Mercedes-Benz CL 500:
„W CL wrażliwość ma pierwszeństwo przed działaniami. Jedzie się, słychać silnik – ale nic więcej poza atmosferycznym, ożywiającym fundamentem, tonem, który zmienia się w zależności od kąta pedału gazu. Nie jest się już nawet narażonym na hałas z zewnątrz. Jest się osadzonym w pętli kontrolnej, która tworzy całościową sytuację z najdrobniejszych ruchów. Sposób, prędkość i siła, z jaką się skręca, hamuje lub przyspiesza, powodują działania inicjowane lub wzmacniane przez system, które utrzymują pojazd na torze, mocno go spowalniają lub utrzymują w poziomie podczas zakrętów. Częścią tego jest wola kierowcy. Jednak w ekstremalnych sytuacjach, samochód pobiera z własnego wkładu tylko to, co uznaje za rozsądne. A pierwsze nieoczekiwane spotkanie z mokrymi jesiennymi liśćmi lub wczesnym śniegiem przypomina, jak doskonałym pomysłem to jest.”

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.