Mercedes-Benz zaprezentował odświeżoną wersję pierwszej generacji modelu CLA podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Nowym Jorku w 2016 roku, wprowadzając zmiany zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz pojazdu.
CLA był najmniejszym sedanem w ofercie niemieckiego producenta i jedynym wyposażonym w napęd na przednie koła. Choć może to brzmieć nietypowo, okazało się to świetnym pomysłem, ponieważ zdobyło serca i portfele wielu osób, które nie chciały zmagać się z długością modelu C-Class i cieszyły się czterodrzwiowym kształtem coupe oraz oszczędnością paliwa, jaką oferował.
Producent zmienił przednią część pojazdu w odświeżonej wersji, oferując standardowy czarny grill w wzór diamentowy. Dodatkowo klienci mogli wybrać nowe reflektory LED, które zapewniały nie tylko nowoczesny wygląd, ale także lepsze oświetlenie drogi. Zależnie od wersji, producent dodał niższy grill w stylu AMG. Mercedes-Benz podał, że CLA oferował najlepszy współczynnik oporu powietrza na rynku wynoszący zaledwie Cd=0,23, co było zasługą nie tylko kształtu pojazdu, ale także jego powierzchni czołowej.
Jedną z najważniejszych zmian we wnętrzu było wprowadzenie 8-calowego wyświetlacza dla systemu multimedialnego. Podobnie jak w wersji przed liftingiem, był on zamontowany na szczycie centralnej konsoli w stylu „floating”. Dodatkowo, w obrębie zestawu wskaźników, producent zmienił tarcze i wprowadził standardowe czerwone wskaźniki dla lepszej czytelności.
Pod maską Mercedes-Benz wprowadził nowy, wysoce oszczędny silnik turbo-diesel o pojemności 1,5 litra, który został przejęty z Renault. Co więcej, było kilka innych silników dostarczonych przez francuskiego producenta, który lepiej radził sobie z produkcją jednostek o małej pojemności niż niemiecki producent samochodów.
Sportowa, ekspresyjna sylwetka modelu CLA oraz CLA Shooting Brake została dodatkowo dopracowana w ramach faceliftingu, który obejmuje nowe zderzaki, standardowy czarny grill w kształcie diamentu oraz nowe lekkie felgi. Wnętrze także zyskało liczne udoskonalenia, w tym nowe pokrycia siedzeń i elementy wykończeniowe, a także chromowane elementy sterujące. Opcjonalne reflektory LED High Performance, system Hands-Free Access oraz dodatkowe możliwości integracji smartfonów z systemem sterowania zwiększają bezpieczeństwo i komfort jazdy.
Nowym mistrzem efektywności jest CLA 180 d BlueEFFICIENCY Edition, który oferuje moc 80 kW (109 KM) oraz emisję CO2 wynoszącą już od 89 g/km. Modele Mercedes-AMG CLA 45 4MATIC Coupé oraz Shooting Brake prezentują teraz jeszcze bardziej dynamiczny styl oraz dodatkowo ulepszone wnętrze. Osiągając moc szczytową do 280 kW (381 KM) oraz maksymalny moment obrotowy wynoszący 475 Nm, należą do najpotężniejszych pojazdów w swoim segmencie.
Facelifting modelu CLA Coupé zadebiutuje na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Nowym Jorku (25 marca – 3 kwietnia 2016), natomiast zmodyfikowany CLA Shooting Brake zostanie zaprezentowany publiczności podczas ceremonii wręczenia nagród Laureus World Sports Awards w Berlinie, w dniach 17-18 kwietnia 2016. Oba modele będą dostępne do zamówienia od kwietnia i trafią do salonów w lipcu 2016.
Sportowe proporcje oraz dynamiczny język designu, charakteryzujący się zmysłowo zaokrąglonymi liniami, sprawiają, że CLA i CLA Shooting Brake są nie do pomylenia. Dodatkowo, CLA Shooting Brake oferuje unikalną koncepcję w tej klasie pojazdów: pewne elementy stylistyczne, takie jak okna bezramowe, nadają samochodowi charakter coupé, jednocześnie zapewniając wszechstronność i praktyczność samochodu typu kombi.
W ramach faceliftingu, projektanci Mercedesa subtelnie dopracowali charakterystyczny wygląd modelu CLA oraz CLA Shooting Brake. Wszystkie modele teraz standardowo posiadają czarny grill w kształcie diamentu oraz nowy przedni zderzak z srebrnym, czarnym lub chromowanym paskiem wykończeniowym. Tylni zderzak jest dostępny opcjonalnie z panelem wyposażonym w chromowy lub czarny pasek wykończeniowy (pakiet Night) pomiędzy końcówkami wydechu. Same końcówki wydechu zostały teraz zintegrowane w zderzaku, co nadaje pojazdowi szerszy wygląd i zapewnia wysoką jakość wykonania dzięki równym i wąskim szczeliny, gdzie panele się łączą.
Wprowadzono nowy kolor lakieru – niebieski metalik cavansite. Asortyment dostępnych felg również znacznie się poszerzył. Teraz dostępne są pięć lekkich felg o średnicy 45,7 cm (18 cali), w tym jedna w nowym wzorze 5-podwójnych szprych w połączeniu z linią AMG. Dostępne są w dwóch kolorach (malowane na czarno lub szaro-tytanowym, z wysokim połyskiem).
Zarówno CLA, jak i CLA Shooting Brake już poprzednio były wyposażone w najnowszą generację systemów asystujących i bezpieczeństwa, które w niektórych przypadkach są dopiero wprowadzane w innych seriach modeli. Do takich należy m.in. aktywny asystent hamowania dostępny w standardzie (wcześniej znany jako Collision Prevention Assist Plus), który może uruchomić autonomiczne hamowanie w celu zmniejszenia ryzyka kolizji tylnych, a także funkcja wyboru trybu jazdy Dynamic Select. Dzięki temu systemowi cechy pojazdu można dostosować jednym naciśnięciem przycisku, gdyż system zmienia ustawienia silnika, skrzyni biegów i układu kierowniczego na życzenie kierowcy. System oświetlenia ambientowego, który można dostosować wybierając jeden z dwunastu kolorów, jest częścią standardowego wyposażenia od samego początku.
Wnętrze: cieńszy wyświetlacz, nowe elementy wykończeniowe, chromowane sterowanie
Wnętrze skorzystało także z takich udogodnień jak nowe pokrycia siedzeń i elementy wykończeniowe, a także chromowane elementy sterujące. Najważniejszym elementem jest znacznie cieńszy, wolnostojący wyświetlacz medialny o przekątnej 20,3 cm (8 cali) z nowym szklanym pokryciem. Jest dostępny w opcji dla systemów Audio 20 USB i Audio 20 CD. Nowe style zegarów oraz czerwone wskazówki w zestawie wskaźników ułatwiają odczyt danych.
Dbałość o szczegóły można również dostrzec w srebrno-chromowanym wykończeniu elementów sterujących oraz w panelach i przełącznikach w drzwiach dla elektrycznie ustawianych foteli, a także w chromowanym obramowaniu schowka w konsoli centralnej.
Nowe elementy wykończeniowe w stylu żaglowym, matowe drewno jesionowe (w połączeniu z pakietem Exclusive), czarna mikrofibra Dinamica (opcjonalnie w połączeniu z linią AMG) lub aluminium z wzorem plastra miodu, ożywiają wnętrze. Oferowana jest również zaktualizowana gama pokryć siedzeń: dla pakietu Exclusive (opcjonalny dodatkowy) dostępna jest nowa opcja skórzanego wykończenia w kolorze sahara beż/czarny, podczas gdy linia Urban jest teraz dostępna z kombinacją sztucznej skóry Artico/tkaniny Maringá w kolorze szarym kryształowym lub czarnym. Klienci wybierający czarny kolor mogą wybierać pomiędzy wzorami z białymi lub niebieskimi akcentami.
Elementy wyposażenia: reflektory LED High Performance jako opcja
Zarówno CLA, jak i CLA Shooting Brake mogą być opcjonalnie wyposażone w reflektory LED High Performance. Ich temperatura barwowa jest bliższa światłu dziennemu niż reflektorom ksenonowym. Jest to mniej męczące dla oczu, co zapewnia kierowcy ulgę podczas jazdy nocą. Reflektory LED do jazdy dziennej o mocy 34 W mają również bardzo niski poziom zużycia energii – około 60% mniej niż reflektory ksenonowe i około 70% mniej niż halogenowe.
Reflektory do jazdy dziennej wykorzystują technologię projekcji LED, podczas gdy reflektory drogowe wykorzystują technologię refleksji LED. Kierunkowskazy, światła do jazdy dziennej oraz światła pozycyjne są w formie wielofunkcyjnych światłowodów, które są używane również w funkcji „Coming Home”. Ponieważ wszystkie światła wykorzystują technologię LED, nigdy nie ma potrzeby wymiany żarówki przez cały okres użytkowania pojazdu.
Opcjonalne reflektory LED High Performance są tutaj połączone z tylnymi światłami z automatyczną kontrolą intensywności. Ograniczają one olśniewający efekt dla nadjeżdżających pojazdów. Funkcjonalność z regulacją wielopoziomową reguluje jasność świateł hamulcowych i kierunkowskazów w trzech etapach (jazda w dzień/noc/parkowanie w nocy).
Ładowanie stało się łatwiejsze dzięki opcji Hands-Free Access. Ten system pozwala na otwieranie (CLA i CLA Shooting Brake) oraz zamykanie (CLA Shooting Brake) pokrywy bagażnika bez fizycznego kontaktu. Wystarczy ruch nogi w obszarze tylnego zderzaka. Hands-Free Access jest teraz częścią pakietu KEYLESS-GO Comfort.
W połączeniu z linią AMG dostępna jest również hak holowniczy. Podobnie jak CLA Shooting Brake, model CLA ma teraz także hak na ubrania na uchwycie nad każdym tylnym oknem bocznym.
Udoskonalony system integracji smartfonów (opcjonalny dodatkowy) umożliwia integrację i głosowe sterowanie iPhone’ami® i smartfonami z Androidem za pośrednictwem Apple CarPlay® oraz Android Auto™. Wybrane funkcje można obsługiwać za pomocą elementów sterujących w pojeździe, co pozwala na bezpieczne użytkowanie nawet w ruchu.
W porównaniu z istniejącą opcją telefony Convenience, pakiet telefony Uniwersalny zawiera uniwersalny uchwyt na smartfony i dwa kable do ładowania z końcówkami Lightning lub Micro USB. Połączenie z zewnętrzną anteną zgodną z LTE odbywa się za pomocą indukcji.
Układ napędowy: Nowy mistrz efektywności od 89 g CO2/km
Nowym mistrzem efektywności jest CLA 180 d BlueEFFICIENCY Edition o mocy 80 kW (109 KM), który dostępny jest wyłącznie z manualną skrzynią biegów. Szereg działań zmniejszających zużycie paliwa oraz wzorcowa aerodynamika pojazdu sprawiają, że jego zużycie paliwa według NEDC wynosi zaledwie 3,5/3,6 l/100 km ( wartości dla CLA/CLA Shooting Brake). Emisja CO2 wynosi 89/94 g/km.
Nowy CLA 220 4MATIC rozszerza ofertę dla miłośników napędu na cztery koła. Jego czterocylindrowy silnik benzynowy o pojemności 1991 cm³ generuje moc 135 kW (184 KM) i jest standardowo połączony z 7G-DCT.