Mercedes-Benz wprowadził zastępstwo dla wcześniejszego coupe W124 w 1997 roku, ale klienci musieli czekać jeszcze dwa lata, aby móc nabyć jego najsilniejszą wersję, CLK55 AMG.
Niemiecki producent samochodów zbudował pierwszą generację CLK (C208) na tej samej platformie co Klasa C (W202), ale z elementami stylistycznymi zaczerpniętymi z Klasy E (W210). Było to premium coupe, które zasługiwało na lepszą gamę silników, a producent planował to od dłuższego czasu, zanim wprowadził swoją najsilniejszą wersję, CKL 55.
W porównaniu do pozostałych modeli CLK, wersja AMG miała inny przedni zderzak z wydłużonym dolnym grillem, który obejmował całą szerokość, oraz wbudowane światła przeciwmgielne. Jej reflektory Xenon miały przezroczyste soczewki jako standard, w przeciwieństwie do reszty gamy, która miała lampy halogenowe. Aerodynamicznie profilowane progi boczne były całkowicie różne, a zestaw 17-calowych lekkich aluminiowych felg w pięć ramion podkreślał sportowy wygląd.
Ponieważ był oparty na tej samej platformie co Klasa C, zapewniał przyzwoitą przestrzeń dla pasażerów z tyłu, częściowo dzięki kształtowi kabiny. W przeciwieństwie do swojego odkrytego odpowiednika, w którym tylna kanapa była przesunięta do przodu, coupe oferowało lepszą przestrzeń na nogi. Jego pasażerowie z przodu cieszyli się doskonałą przestrzenią na nogi i nad głową, ale mieli trudności z pasami bezpieczeństwa, które były zamontowane zbyt daleko z tyłu. Na desce rozdzielczej prędkościomierz ozdobiony był emblematem AMG pośrodku. Trzy dodatkowe wyświetlacze LCD zajmowały dolną część każdego z trzech wskaźników.