Mercedes-Benz wprowadził pierwszego CLK w 1997 roku jako następcę linii C124, łącząc E-Klasę z klasą C.
Podczas gdy tradycyjny rywal BMW oferował wersję coupe dla serii 3, ale nie miał dwudrzwiowego modelu dla serii 5, Mercedes-Benz posiadał coupe dla E-Klasy, ale nie dla C-Klasy. Wówczas kierownictwo firmy wpadło na pomysł, aby połączyć platformę z C-Klasy (W202) z nadwoziem z E-Klasy (W210). Tak powstała pierwsza generacja CLK, która była dostępna zarówno jako coupe, jak i kabriolet.
Dzięki dobrej platformie klienci nie narzekali na prowadzenie ani komfort jazdy. Bardziej zależało im na wyglądzie pojazdu. W tym celu Mercedes zatrudnił Michaela Finka, który zaprojektował przedni pas inspirowany E-Klasą, z podwójnymi reflektorami oraz pochyloną, chromowaną osłoną grilla z czterema szczelinami pomiędzy nimi. Zderzak miał dolny grill w kształcie uśmiechu i parę świateł przeciwmgielnych. Z boku CLK charakteryzował się wznoszącą linią okien, przypominającą tę z E-Klasy. Z tyłu CLK miał nawet takie same światła tylne jak średniej wielkości sedan Mercedesa.
Ponieważ CLK miał krótszy rozstaw osi niż E-Klasa, przestrzeń wewnątrz była mniejsza. Mimo to było jej więcej niż w standardowej C-Klasie, co wystarczało, aby pomieścić dwóch pasażerów na tylnych siedzeniach, mimo pochylonej tylnej szyby. Deska rozdzielcza różniła się jednak od czterodrzwiowego odpowiednika, mając zaokrąglony zestaw wskaźników, nawiewy i centralny panel. Była zdecydowanie bardziej sportowa niż E-Klasa, ale wciąż na tyle elegancka, aby można ją było uznać za osobisty pojazd luksusowy.