CLS to auto, które wprowadziło na rynek termin „4-drzwiowe coupe”, gdy pojawiło się w 2004 roku. Dwa lata później, po ogromnym sukcesie, zyskało wersję CLS 63 AMG.
Wprowadzenie CLS w 2004 roku przeszło oczekiwania marki, a w następnym roku sprzedaż przekroczyła 20 000 egzemplarzy. I znów udało się to w 2006 roku. Dla niemieckiego producenta samochodów stało się jasne, że klienci oczekują czegoś więcej. To „więcej” przełożyło się na większą moc i większą luksusowość. CLS 63 AMG był odpowiedzią i zastąpił model CLS 55 AMG.
Z przodu pojawił się nowy zderzak z wbudowanym spojlerem, inspirowany samochodami wyścigowymi F1. Duży centralny wlot powietrza miał po bokach dwa dodatkowe wloty, przeznaczone dla dużych hamulców tarczowych. Na przednich błotnikach zamontowano chromowaną emblemat „6.3 AMG”. Dodatkowo, na klapie bagażnika dodano dyskretny lip, aby poprawić efekt wizualny.
Wewnątrz CLS 63 AMG oferowało sportowe fotele kubełkowe z wysokim podparciem dla tułowia, ale nie za wysokim dla siedziska. Wnętrze samochodu wykończono drewnem i skórą, mimo jego osiągów. W desce rozdzielczej umieszczono wyświetlacz TFT w centralnej części prędkościomierza.
CLS 63 AMG nie był tak mocny jak najmocniejszy silnik 55 AMG. Oferował 507 koni mechanicznych (model SL 55 AMG z 2006 roku miał 510 koni). Silnik o pojemności 6.3 litra był ograniczony pod względem mocy i momentu obrotowego, aby był kompatybilny z nowo opracowaną skrzynią biegów AMG Speedshift Plus 7G-Tronic, która nie mogła obsługiwać takiej samej mocy jak starsza skrzynia 5G-Tronic.
Mercedes-Benz CLS-Class zainauguruje model 2007 wprowadzając trzy nowo opracowane silniki, jeszcze lepsze bezpieczeństwo oraz szerszy zakres standardowego wyposażenia. Czterodrzwiowe coupé napędzane jest przez pierwszy na świecie silnik benzynowy z piezoelektrycznym wtryskiem bezpośrednim oraz spalaniem sterowanym strumieniem. Sześciocylindrowy silnik CLS 350 CGI o mocy 215 kW/292 hp zużywa około dziesięciu procent mniej paliwa niż porównywalny silnik V6 z wtryskiem wielopunktowym. CLS 500 będzie wyposażony w nowy silnik V8 z klasy S, którego moc 285 kW/388 hp jest o około 26 procent wyższa niż poprzedniego silnika ośmiocylindrowego. Kolejnym nowym modelem jest CLS 63 AMG, którego silnik V8 z naturalnym zasilaniem generuje 378 kW/514 hp. Mercedes-Benz wzbogaca standardowy zestaw systemów bezpieczeństwa pojazdu o system anticipacyjnej ochrony pasażerów PRE-SAFE® oraz migające światła hamulca. Nowe modele CLS-Class zadebiutują na rynku w czerwcu 2006 roku.
W październiku 2004 roku Mercedes-Benz zaprezentował czterodrzwiowy model CLS-Class jako nową koncepcję pojazdu, która po raz pierwszy łączyła dynamikę i cechy coupé z komfortem i funkcjonalnością limuzyny. W połowie 2006 roku Mercedes-Benz jeszcze bardziej wzbogaci tę serię o ekskluzywne wyposażenie i nowoczesne technologie. W tym procesie szczególnie wyznaczy nowe standardy w zakresie bezpieczeństwa oraz technologii silnikowej.
Pierwszy na świecie system bezpośredniego wtrysku benzyny z spalaniem sterowanym strumieniem otwiera nowe możliwości dla silników benzynowych w samochodach osobowych, a będzie dostępny w nowym modelu CLS 350 CGI od trzeciego kwartału 2006 roku. Innowacyjna procedura wtrysku silnika zapewnia znacznie lepszą efektywność paliwową i termodynamiczną niż dotychczasowy proces spalania z wtryskiem bezpośrednim. Przy zużyciu paliwa wynoszącym 9,1-9,3 litra na 100 kilometrów w europejskim cyklu jazdy, sześciocylindrowe coupé ma zasięg około 70 kilometrów na jednym baku (80 litrów).
Główną zaletą silnika CGI (CGI = Wtrysk Benzyny z Warstwowym Napełnieniem) jest tryb pracy warstwowej, od którego pochodzi jego nazwa. W tym trybie silnik pracuje z dużym nadmiarem powietrza, co zapewnia doskonałą efektywność paliwową. Dzięki wielokrotnemu wtryskowi po raz pierwszy możliwe jest rozszerzenie tego trybu spalania na wyższe obroty i zakresy obciążenia. Podczas każdego cyklu roboczego następuje szereg wtrysków, które są rozłożone w czasie zaledwie kilku ułamków sekundy. To znacznie poprawia formację mieszaniny, spalanie i zużycie paliwa.
Wśród najważniejszych komponentów innowacyjnego systemu bezpośredniego wtrysku benzyny znajdują się szybko działające wtryskiwacze piezoelektryczne. Mają one dysze, które otwierają się na zewnątrz, tworząc pierścieniową szczelinę o szerokości zaledwie kilku mikronów. Ta szczelina kształtuje strumień paliwa i tworzy jednolity, stożkowaty wzór rozpylania. Czas reakcji wtryskiwaczy piezoelektrycznych w mikrosekundach stanowi podstawę do realizacji wielokrotnych wtrysków w każdym cyklu roboczym, a tym samym do pracy w trybie ubogiego spalania. Umożliwiają one elastyczne i efektywne sterowanie procesem spalania, co jest kluczowe dla zapewnienia doskonałej efektywności paliwowej silnika.
Płynna moc w połączeniu z doskonałą ekonomiką paliwową
Silnik Mercedes-Benz z bezpośrednim wtryskiem może wciąż pracować w trybie ubogiego spalania przy prędkościach przekraczających 120 km/h. Podczas jazdy po głównych drogach i autostradach z głównie stałą prędkością oraz odpowiednim przewidywaniem, silnik CGI przewyższa ekonomikę paliwową sześciocylindrowego silnika z konwencjonalną technologią wtrysku o maksymalnie 1,5 litra na 100 km, co oznacza oszczędność około 15 procent.
Niskie zużycie paliwa i doskonałe oddanie mocy nie wykluczają się nawzajem w silniku drugiej generacji Mercedes-Benz z bezpośrednim wtryskiem benzyny. Wręcz przeciwnie, silnik dostarcza o 15 kW/20 hp więcej mocy niż silnik V6 z konwencjonalnym wtryskiem oraz o cztery procent więcej momentu obrotowego. Tak więc silnik CGI łączy swoją doskonałą efektywność paliwową z poziomem przyjemności z jazdy, który jest bezprecedensowy w segmencie silników sześciocylindrowych. To pozwala nowemu modelowi CLS 350 CGI przyspieszyć od zera do 100 km/h w zaledwie 6,7 sekundy w drodze do maksymalnej prędkości 250 km/h (elektronicznie ograniczonej).
Dwa nowe silniki ośmiocylindrowe oraz silnik V6 wysokoprężny o wyższym momencie obrotowym
Oferta silników dla CLS-Class obejmuje teraz dwa silniki ośmiocylindrowe o dużej mocy i momencie obrotowym. CLS 500 zostanie wyposażony w silnik V8 o mocy 285 kW/388 hp z klasy S, którego moc przewyższa moc poprzedniego silnika ośmiocylindrowego o około 26 procent. Moment obrotowy wynoszący 530 Nm również przekracza wartość poprzednika o około 15 procent. Nowy CLS 500 przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 5,4 sekundy, o 0,7 sekundy szybciej niż poprzedni model.
Mercedes-AMG opracował nowy model CLS 63 AMG, którego silnik V8 z naturalnym zasilaniem generuje 378 kW/514 hp. Moc nowego pojazdu została zwiększona o 28 kW/38 hp w porównaniu do modelu poprzedniego, CLS 55 AMG.
Nowy silnik V6 wysokoprężny (165 kW/224 hp) zwiększy tymczasem maksymalny moment obrotowy CLS 320 CDI z 510 do 540 Nm.
Wszystkie silniki CLS będą współpracować z siedmiobiegową automatyczną skrzynią biegów 7G-TRONIC, która jest standardowym wyposażeniem. Co więcej, ręczna zmiana biegów zostanie poprawiona dzięki opcjonalnym nowym łopatkom zmiany biegów, umiejscowionym wygodnie na kierownicy.
Wyjątkowa technologia bezpieczeństwa z systemem PRE-SAFE® w standardzie
W przyszłości zakres standardowego wyposażenia CLS-Class zostanie wzbogacony o międzynarodowo nagradzany system ochrony pasażerów PRE-SAFE®. System automatycznie reaguje, przygotowując pojazd oraz pasażerów do nadchodzącego zderzenia. Działa to poprzez napięcie pasów bezpieczeństwa kierowcy i pasażera z przodu, dostosowując siedzenie pasażera z przodu do optymalnej pozycji w przypadku wypadku oraz automatyczne zamykanie szyberdachu i okien bocznych, jeśli pojazd jest w niebezpieczeństwie poślizgu. Takie środki ostrożności zapewniają, że pasy bezpieczeństwa i poduszki powietrzne oferują jak najlepszą ochronę w przypadku uderzenia. Tak samo unikalne jak PRE-SAFE® są zagłówki NECK-PRO, które również są standardowo montowane. W przypadku uderzenia z tyłu, czujnikowe zagłówki przesuwają się do przodu, aby chronić głowy kierowcy i pasażera z przodu w ciągu milisekund. Pozwala to na zmniejszenie ryzyka urazów szyi.
Mercedes-Benz wyposaża CLS-Class w migające światła hamulca w standardzie, aby zapobiegać kolizjom z tyłu. Te światła są skuteczniejsze niż tradycyjne światła hamulca w ostrzeganiu kierowców z tyłu. Dzięki szybszym czasom reakcji przy hamowaniu, droga hamowania może zostać skrócona o około 5,5 metra przy 100 km/h.
Począwszy od połowy 2006 roku, standardowe wyposażenie CLS-Class będzie obejmować system ADAPTIVE BRAKE, pierwotnie opracowany dla klasy S. Elektroniczna kontrola pozwala systemowi hamulcowemu na wsparcie funkcji, które dodatkowo poprawiają bezpieczeństwo w sytuacjach awaryjnych lub podczas jazdy po mokrej nawierzchni. Dodatkowo, ADAPTIVE BRAKE ułatwia ruszanie na wzniesieniach i zapobiega niezamierzonemu toczeniu się do przodu na światłach czy w korkach.