Mercedes-Benz wprowadził model CLS jako czterodrzwiowe coupe w 2004 roku, co całkowicie zaskoczyło jego klientów i stało się też wyznacznikiem trendów.
Przechodząc do roku 2008, producenci samochodów zaprezentowali odświeżoną wersję modelu CLS. Mimo że światowy kryzys finansowy już dotknął niektóre firmy motoryzacyjne, Mercedes-Benz kontynuował program modernizacji. Było to konieczne, ponieważ od 2009 roku zaczynały obowiązywać nowe regulacje dotyczące emisji spalin.
Pierwsza generacja CLS była dla klientów relacją miłości i nienawiści. Mercedes-Benz zainstalował parę nietypowych reflektorów oraz płynne linie nadwozia, które kończyły się opadającym tyłem. Dodatkowo, drzwi nie miały ramki dla szyb, przez co pojazd można było określić mianem czterodrzwiowego coupe. W wersji AMG, samochód miał unikalne oznaczenia 6.3 na przednich błotnikach. Z tyłu, producent zamontował cztery chromowane owalne rury, które wystawały spod tylnego zderzaka, flankując dyfuzor.
W środku, producent dodał wszystkie dostępne luksusy. System infotainment, nazwany COMMAND, umieszczony w konsoli centralnej, wyposażony był w nawigację satelitarną, a stylowa kierownica miała kilka przycisków na poziomych ramionach, podczas gdy na trzecim znajdowało się metalowe oznaczenie AMG na dole. Oczywiście, sportowe fotele kubełkowe z przodu zapewniały wystarczające wsparcie boczne, a z tyłu, profilowana ławka dla dwóch osób oferowała komfort, ale nie za dużo miejsca na głowę.
Pod maską, AMG zainstalował potężny silnik V8 o pojemności 6,2 litra, połączony z siedmiobiegową automatyczną skrzynią biegów, która przekazywała całą moc na tylne koła.
Mercedes-Benz sprawia, że CLS staje się jeszcze bardziej kuszący. Ten unikalny czterodrzwiowy coupé – pionier całkowicie nowego segmentu motoryzacyjnego – został teraz udoskonalony, aby zwiększyć jego atrakcyjność. Nowy model podstawowy, CLS 280 z wysublimowanym silnikiem V6, rozwija moc 170 kW/231 KM. Z kolei flagowy model z gamy – CLS 63 AMG z silnikiem V8 o pojemności 6.3 litra i mocy 378 kW/514 KM – jest teraz wyposażony w 19-calowe felgi AMG oraz nowy sportowy układ wydechowy AMG.
Subtelny, ale mistrzowski – tak można podsumować efekt programu restylingowego dla CLS. Z przodu wyróżnia się zmodyfikowana osłona chłodnicy, która teraz ma dwa louverki zamiast poprzednich czterech. Diamentowe, trójwymiarowe kratki pomalowane w kolorze szaro-atlasowym, które zakrywają wloty powietrza, dodają jeszcze większej pewności siebie i podkreślają szerokość pojazdu. Zewnętrzne lusterka również zyskały nowy wygląd. Wbudowane w nie lampy kierunkowskazów LED ułożone są w kształcie strzały, co zwraca uwagę, szczególnie po zmroku. Powierzchnia lusterek została powiększona o 32 procent, co zapewnia lepszą widoczność drogi za pojazdem i zwiększa aktywne bezpieczeństwo.
Widok boczny dominuje nowymi, atrakcyjnie stylizowanymi felgami aluminiowymi, o średnicy 17 cali (CLS 280, CLS 320 CDI i CLS 350 CGI) lub 18 cali (CLS 500). Z tyłu nowej generacji CLS wyróżnia się nowy zderzak tylny, nowe lampy tylne oraz zmodyfikowane końcówki wydechowe. Centralna część tylnego zderzaka opada teraz jeszcze niżej, a dodatkowy kontur łapiący światło wzdłuż zderzaka dodaje wrażenia szerokości. To podkreślają trapezoidalne końcówki wydechy, które są teraz w kształcie trapezu, a nie owalnym jak wcześniej. Technologia LED jest teraz stosowana w lampach tylnych: lampy hamulcowe, tylne i kierunkowskazy korzystają z niezwykle szybkich diod emitujących światło. Podobnie jak kierunkowskazy w zewnętrznych lusterkach, tylne kierunkowskazy również wyglądają jak strzały, gdy się zapalają, co jest szczególnie wyróżniające w ciemności. To samo dotyczy włókien optycznych z boku, które są aktywowane zawsze, gdy włączone są światła mijania. Nowa funkcja dezaktywacji świateł mijania po wyłączeniu zapłonu pomaga zoptymalizować zarządzanie energią.
Nowe detale nadwozia harmonijnie współgrają z wielokrotnie nagradzanym designem CLS, co sprawia, że czterodrzwiowe coupé zawsze wygląda, jakby miało zaraz ruszyć. Niemal cztery lata po światowej premierze, elektryzujące, muskularne linie tego trendsettera są tak unikalne i nie do pomylenia jak nigdy dotąd.
Nowości wewnątrz: trójramienna kierownica i nowa generacja telemetryki
Podczas aktualizacji wnętrza również zwrócono dużą uwagę na detale: modyfikacje obejmują przekształconą skórzaną kierownicę w trójramiennym wzorze z wielofunkcyjnymi przyciskami, a także nowy wygląd zestawu wskaźników, którego białe tarcze wyraźnie kontrastują z uformowaną powierzchnią tylnej płyty. Poprzedni matowy kolor laurowy został zastąpiony nowymi elementami wykończenia z orzecha.
CLS jest wyposażony w nową generację telematyki NTG 2.5, której wydajne komponenty łączą prostą obsługę i logiczną nawigację menu z doskonałą rozrywką w pojeździe. Funkcje obejmują regulację głośności w zależności od prędkości, klawiaturę do wprowadzania numerów telefonów i częstotliwości radiowych, odtwarzacz CD i DVD zgodny z MP3 oraz interfejs Bluetooth, który może nawiązać bezprzewodowe połączenie między telefonem komórkowym a systemem głośnomówiącym pojazdu.
Audio 20, Audio 20 CD z zmieniarką CD, Audio 50 oraz Audio 50 APS z zmieniarką DVD i systemem głosowym LINGUATRONIC zostały teraz zaktualizowane do 5-calowego kolorowego wyświetlacza. System COMAND APS wyposażony jest w wysokiej rozdzielczości 6.5-calowy wyświetlacz kolorowy, LINGUATRONIC do audio, nawigacji i połączeń telefonicznych, rejestr muzyczny do przechowywania plików audio oraz gniazdo na kartę pamięci SD.
CLS 280: nowa podstawowa odmiana silnikowa z mocą 170 kW/231 KM
CLS 280 jest wyposażony w nowy silnik podstawowy, wysublimowany silnik V6 o pojemności 2996 cm³, rozwijający maksymalną moc 170 kW/231 KM i maksymalny moment obrotowy wynoszący 300 Nm. Przyspiesza CLS 280 od 0 do 100 km/h w 7.7 sekundy i osiąga maksymalną prędkość 245 km/h. Średnie zużycie paliwa w cyklu NEDC wynosi 9.8 – 10.0 litrów na 100 kilometrów. Drugim modelem benzynowym V6 w ofercie jest CLS 350 CGI. Jego zaawansowany sześciocylindrowy silnik z piezoelektrycznym wtryskiem bezpośrednim i kierowanym spalaniem generuje moc 215 kW/292 KM i osiąga imponująco niskie wyniki zużycia paliwa wynoszące 9.1 do 9.3 litrów na 100 kilometrów (NEDC łączone). Pod maską CLS 500 znajduje się jednostka napędowa V8 o pojemności 5.5 litra i maksymalnej mocy 285 kW/388 KM. Co sprawia, że CLS 320 CDI z silnikiem diesla V6 o mocy 165 kW/224 KM jest szczególnie ekscytujący, to znakomity moment obrotowy wynoszący 540 Nm oraz niskie zużycie paliwa wynoszące zaledwie 7.6 – 8.1 litrów diesla na 100 km (NEDC łączne).
Wszystkie modele CLS standardowo wyposażone są w siedmiobiegową automatyczną skrzynię biegów 7G-TRONIC. W trybie ręcznym „M” kierowca ma możliwość zmiany biegów za pomocą łopatek na kierownicy, jeśli ma ochotę. To skraca czas przyspieszenia 0-100 km/h o 0.2 sekundy.
CLS 63 AMG flagowy model z przekładnią AMG SPEEDSHIFT PLUS 7G-TRONIC
Flagowy model w gamie CLS, CLS 63 AMG, napędzany jest silnikiem V8 AMG o pojemności 6.3 litra z mocą 378 kW/514 KM oraz momentem obrotowym wynoszącym 630 Nm. Wysokoobrotowy, wolnossący silnik teraz wyraźniej zaznacza swoją obecność: przekształcone tylne tłumiki systemu wydechowego AMG prezentują jeszcze bardziej porywającą ścieżkę dźwiękową przez dwa zestawy owalnych, chromowanych końcówek wydechowych. Skrzynia biegów AMG SPEEDSHIFT PLUS 7G-TRONIC ma teraz funkcję, która automatycznie zwiększa obroty silnika podczas redukcji biegów. To nie tylko intensyfikuje emocjonalne doznania podczas jazdy, ale także prowadzi do redukcji efektów zmiany obciążenia, co jest szczególnie korzystne przy hamowaniu przed zakrętami na torze wyścigowym. CLS 63 AMG przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4.5 sekundy, a jego maksymalna prędkość jest elektronicznie ograniczona do 250 km/h.
Nowością jest również czarna osłona chłodnicy z dwoma louverkami zamiast poprzednich trzech, która doskonale komponuje się z AMG bodystyling. Felgi aluminiowe AMG, z nowym trójramiennym designem i o wysokim połysku w kolorze szaro-tytanowym, mają teraz 19 cali średnicy zamiast wcześniejszych 18 cali i są wyposażone w opony o rozmiarze 255/35 R 19 z przodu i 285/30 R 19 z tyłu. Wewnątrz, CLS 63 AMG szczyci się nową sportową kierownicą AMG w trójramiennym wzorze. Obszary chwytne są specjalnie wyprofilowane i pokryte perforowaną skórą. Wybór biegów można przeprowadzać ręcznie za pomocą dwóch aluminiowych łopatek AMG.
Atrakcyjne opcjonalne dodatki od AMG
Dla CLS 63 AMG dostępny jest ekskluzywny wybór nowych opcjonalnych dodatków z AMG Performance Studio: na przykład kierownica sportowa AMG o mniejszej średnicy, z wyprofilowanym dołem oraz aluminiowymi łopatkami w kolorze srebrnym. Lub nowe felgi aluminiowe AMG 19-calowe z podwójnym ramieniem w kolorze szaro-tytanowym i polerowanym wykończeniu, produkowane przy użyciu najwyższej jakości technologii kucia.
Wszystkie modele CLS mogą być wzbogacone o pakiet nadwoziowy AMG: obejmuje on wyraźny zderzak przedni z dużymi wlotami powietrza, masywny zderzak tylny z czarnym wkładem oraz progi boczne. Istnieje również opcja nowych 19-calowych felg aluminiowych AMG o wysokim połysku z oponami 255/35 lub 285/30.
Zainteresowani klienci mogą już składać zamówienia na nowy CLS, a rynkowa premiera rozpocznie się w marcu 2008 roku. Ceny zakupu nowego CLS wynoszą: