Największy czterodrzwiowy coupe Mercedesa-Benz zyskał odświeżoną wersję na model 2010, wprowadzając więcej luksusu do tego specyficznego segmentu rynku premium.
Mercedes-Benz może nie był pierwszym producentem samochodów, który stworzył czterodrzwiowe coupe, ale z pewnością był najskuteczniejszy, gdy w 2004 roku zaprezentował ten model, wznawiając segment, który był zapomniany przez dekady. W 2010 roku zadebiutowała druga generacja, która została odświeżona w 2014 roku.
Najbardziej zauważalną cechą zmodernizowanej wersji były reflektory, które zastąpiły bi-ksenonowe lampy na LED-y. Pozioma, satynowo-srebrna listwa biegnąca przez czarny grill sprawiła, że samochód wyglądał sportowo, a zderzak z wlotem powietrza w kształcie litery A w środku przypominał SLS AMG. Jego dzienne światła LED umieszczone przy wlotach bocznych wyglądały, jakby unosiły się nad czarną siatką grilla za nimi.
Wewnątrz producent samochodów zainstalował nieco szersze wnętrze, oferując więcej miejsca na łokcie i ramiona. Po raz pierwszy CLS był wyposażony w opcjonalny system EASY-PACK, umożliwiający szybkie składanie tylnego oparcia siedzeń. Umożliwiło to załadunek dłuższych przedmiotów przez bagażnik o pojemności 520 litrów (18,3 cu-ft).
Pod maską Mercedes-Benz zainstalował wybór czterech silników, oprócz tych oferowanych przez dział AMG. Wszystkie wersje były standardowo wyposażone w siedmiobiegową automatyczną skrzynię biegów (z podwójnym sprzęgłem). CLS był dostępny z napędem na tylną oś lub na wszystkie koła, w zależności od silnika.
Oburzające proporcje: długa maska, wąskie okna z bezramowymi szybami bocznymi oraz dynamicznie opadający dach. W 2003 roku powstał czterodrzwiowy Coupé, a Mercedes-Benz CLS-Class natychmiast stał się nowym ikoną stylu. Proporcje pozostały niezmienione, a jednak wszystko się zmieniło: druga generacja tego trendsettera ma całkowicie nowy wygląd.
To, co od razu rzuca się w oczy, to innowacyjny design przodu, przypominający Mercedes-Benz SLS AMG. Wizualnie, kratka chłodnicy nie jest zintegrowana z maską, lecz jest formowana osobno, co jeszcze bardziej podkreśla długą, sportową maskę. Dominującym elementem kratki jest duża centralna gwiazda, która podkreśla pokrewieństwo samochodu z innymi coupé marki i wzmacnia tożsamość marki. Duże, wydłużone, ciemne wloty powietrza z czarnymi kratkami również przyczyniają się do sportowego wyglądu pojazdu.
Kolejną cechą wyróżniającą są reflektory LED High Performance, które jako pierwsze na świecie oferują wszystkie standardowe dynamiczne funkcje świetlne przy użyciu technologii LED. Ta innowacja imponuje swoim designem – wewnątrz podzielona jest na trzy warstwy w kształcie strzały od góry do dołu: górna warstwa zawiera wskaźnik LED, poniżej jest wyraziste światło boczne LED oferujące funkcje świateł mijania. Światło boczne jest również widoczne, gdy włączona jest funkcja świateł mijania, co tworzy nowy i oddzielny design nocny jako charakterystyczny element. Najniższy poziom reflektora zawiera funkcje długich świateł i widoku nocnego. Łącznie 71 diod LED nie tylko zapewnia niezrównany wygląd, ale także oferuje znacznie lepszą widoczność drogi w porównaniu do wcześniejszych systemów.
Typowy kontur Mercedes-Benz CLS-Class, z elegancko długimi proporcjami, jest dominującą cechą nowego modelu. Efekt dynamicznej, sportowej formy został wzmocniony nową grą linii i powierzchni. Przednia krawędź struktury nad błotnikami opada w kierunku tyłu. Ta nowa cecha projektowa, nazywana przez projektantów linią opadającą, stanowi nowe podejście do formalnego elementu projektowego, nawiązującego do bogactwa form charakterystycznych dla historycznych sportowych samochodów Mercedes.
Charakterystyczna i muskularna linia ramienia przypominająca samochód sportowy nad tylną osią podkreśla sportowy charakter nowego CLS. Wyraziste nadkola przypominają potężne uda drapieżnika czekającego na skok.
Widok z boku kończy się szerokimi, owiniętymi światłami tylnymi z technologią LED, które są zaaranżowane w formie łącznika z tyłem pojazdu. Kształt podkreślony jest przez szeroką linię ramienia, która jest wyraźnie widoczna z tyłu i wspiera płaski hardtop. Szeroki metalowy wkład dodaje kolejny wizualny akcent z tyłu.
Wnętrze: Luksusowe otoczenie z wieloma ekskluzywnymi akcentami
Oprócz olśniewającego designu, nadwozie nowego Mercedesa CLS rozpieszcza wszystkich pasażerów swoimi przestronnymi wymiarami wewnętrznymi: czterodrzwiowe coupé oferuje szczególnie więcej miejsca na łokcie (8/21 milimetrów z przodu/z tyłu) i więcej miejsca na ramiona (21/13 milimetrów) niż jego poprzednik. Punkt wyjścia do tej dodatkowej przestrzeni to nadwozie, które jest o 29 milimetrów dłuższe, 13 milimetrów wyższe i 8 milimetrów szersze od swojego poprzednika. Rozstaw osi również wzrósł, o 20 milimetrów do 2874 milimetrów.
Bagażnik ma pojemność 520 litrów i po raz pierwszy w Mercedes-Benz CLS-Class wyposażony jest w opcjonalny system EASY-PACK quickfold do tylnego oparcia foteli, które składa się w proporcji 1/3:2/3. Do 19 różnych miejsc do przechowywania i zabezpieczania przedmiotów w całym samochodzie ułatwia szybkie i łatwe pomieszczenie mniejszych przedmiotów. Opcjonalna skrzynka komfortowa EASY-PACK do bagażnika, zapewnia jeszcze więcej przestrzeni do przechowywania. Zazwyczaj jest składana na płasko i przechowywana pod półką bagażnika. Jeśli skrzynka EASY-PACK jest potrzebna, można ją wysunąć i złożyć. Dzięki elastycznej podstawie jej objętość można zmieniać od 7 do 55 litrów. Może pomieścić maksymalnie dziesięć kilogramów wagi. Skrzynka, która ma około 530 milimetrów szerokości, może być usunięta z bagażnika bez użycia narzędzi, jeśli potrzebna jest jej pełna pojemność.
Stylowe kokpit z trzema okrągłymi wskaźnikami i dwoma wyświetlaczami kolorowymi
Oprócz „efektu owinięcia” wsparcia panelu przyrządów, nowo zaprojektowany wielofunkcyjny zestaw kierowniczy w 3-ramiennej konstrukcji z Nappa skórą jest szczególnie efektowny. Kierownica dostępna jest w kolorze czarnym lub migdałowym beżowym; wykończenie z drewna i skóry jest również dostępne jako opcjonalny dodatek. W opcjonalnym pakiecie AMG Sport znajduje się szczególnie sportowa kierownica, która ma spłaszczoną wieńcem w dolnej części. Oba warianty kierownicy mają 12 klawiszy wielofunkcyjnych do sterowania funkcjami infotainment.
Najważniejszym elementem ekskluzywnej instrumentacji CLS jest kolorowy, trójwymiarowy wyświetlacz TFT w środku prędkościomierza, o średnicy 109 milimetrów. Przebieg oraz licznik dzienny wyświetlane są w dolnej części wyświetlacza, a u góry – między innymi – informacje z systemów wspomagania kierowcy. Trójwymiarowy obraz pojazdu pojawia się przy wsiadaniu lub wysiadaniu z Mercedesa CLS-Class.
Trzy okrągłe wskaźniki w kokpicie informują kierowcę o temperaturze płynu chłodzącego i poziomie paliwa (po lewej), prędkości (na środku) oraz obrotach silnika (po prawej). Duży wyświetlacz kolorowy w formacie 16:9, elegancko zintegrowany w górnej części wsparcia panelu przyrządów, podaje informacje o wszystkich funkcjach infotainment. Wyświetlacz TFT (Active Matrix Thin Film Transistor), który jest podświetlany diodami LED, wykorzystuje technologię IPS. IPS oznacza „in-plane switching”, co opisuje kierunek przesunięcia ciekłego kryształu. Zaletą tej technologii jest to, że wyświetla obrazy o wysokim kontraście, które pozostają wyraźne poza bezpośrednią linią wzroku. W zależności od specyfikacji dostępne są dwie wersje tego nowoczesnego wyświetlacza: wersja 14.7 cm dla systemów Audio 20 i Audio 50 APS; oraz wysoka rozdzielczość 17.7 cm dla COMAND APS.
Konsola centralna harmonijnie dopasowuje się do kształtu i koloru wsparcia panelu przyrządów. Jednostka sterująca systemem infotainment oraz opcjonalnym telefonem samochodowym znajduje się pod analogowym zegarem i wentylatorami. Włączniki do podgrzewania foteli, wentylacji foteli, świateł awaryjnych, roletki tylnej szyby oraz innych zamówionych opcji są umieszczone pod tym; są one galwanizowane i podświetlane. Duże, okrągłe pokrętła do automatycznej klimatyzacji, która jest dostarczana standardowo, znajdują się w dolnej części konsoli centralnej. Kontroler w wykończeniu tunelu służy jako centralny element sterujący systemami infotainment i zapewnia szybki i łatwy punkt początkowy do nawigacji w dobrze zorganizowanych menu kontrolujących systemy.
THERMOTRONIC klimatyzacja z trzema indywidualnymi trybami klimatycznymi
Druga generacja Mercedesa CLS może być opcjonalnie wyposażona w automatyczny system klimatyzacji, który nie tylko pozwala na ustawienie indywidualnych temperatur dla trzech stref – dla kierowcy, pasażera z przodu i pasażerów z tyłu – ale także oferuje specjalne tryby klimatyczne. Oznacza to, że jeśli zainstalowany jest opcjonalny system THERMOTRONIC, pasażerowie mogą wybrać ustawienia „Rozproszenie”, „Średni” lub „Fokus” na THERMOTRONIC za naciśnięciem przycisku, dostosowując ilość powietrza i jego rozkład do swoich upodobań, nie opuszczając wygodnego trybu automatycznego.
W trybie „Rozproszenie”, na przykład, system THERMOTRONIC działa z niższą prędkością powietrza i rozprowadza powietrze na szerokim obszarze, dzięki czemu powstaje mniej przeciągów. Do tego celu służy automatycznie kontrolowana, nachylona dysza dyfuzora w centralnej części deski rozdzielczej. W trybie „Fokus” wykorzystywane są przede wszystkim wyloty powietrza w centralnym obszarze deski rozdzielczej, aby zaspokoić potrzebę bezpośredniego przepływu większej ilości powietrza. Standardowym systemem stosowanym w CLS jest dwustrefowa automatyczna klimatyzacja THERMATIC.
Najwyższy komfort siedzenia z możliwością dostosowania do indywidualnych potrzeb ergonomicznych
Wyrafinowana sportowość – ta filozofia odnosi się również do foteli, które łączą najwyższy komfort siedzenia z sportowym wsparciem bocznym. W ofercie dostępne są cztery różne typy przednich foteli:
Standardowy fotel spełnia najwyższe standardy ergonomiczne. Dzięki wypełnieniu siedzenia, komfort już przy wsiadaniu do samochodu jest wyjątkowy. Zastosowana tu specjalna technologia tapicerki wprowadza dodatkowe wypełnienie piankowe bezpośrednio pod materiał lub skórę. Fotele przednie można standardowo regulować elektrycznie. Pakiet pamięci, który pozwala na zapisanie trzech indywidualnych ustawień, dostępny jest jako opcjonalny dodatek.
Kształt opcjonalnego fotela multicontour można indywidualnie dostosować dla kierowcy i pasażera, aby pasował do ich anatomii lub odpowiadał ich osobistym życzeniom dotyczącym komfortu. Dzięki innowacyjnej technologii regulacji bocznych podparć siedzenia, na przykład, szerokość oparcia można regulować po obu stronach w płynny sposób o maksymalnie 45 milimetrów, co w sumie daje możliwość regulacji o 90 milimetrów. Inne zalety nowego fotela multicontour obejmują pneumatyczną regulację wysokości poduszki siedzenia oraz wysokokomfortowe zagłówki.
Aktywny fotel multicontour oferuje te same funkcje komfortu i dodatkowo ma zawory piezoelektryczne o wysokiej prędkości w komorach powietrznych, które regulują ciśnienie i objętość komór powietrznych w bocznych podparciach oparcia fotela, w zależności od kąta skrętu, przyspieszenia bocznego i prędkości pojazdu, aby zapewnić zarówno kierowcy, jak i pasażerowi większe wsparcie. Posiada również wysokokomfortowy zagłówek oraz dodatkowo funkcję masażu.
Komfort klimatyczny jest dodatkowo zwiększony dzięki opcjonalnym, aktywnie klimatyzowanym fotelom przednim, które są dostępne jako opcjonalny dodatek. Cztery wentylatory w poduszce siedzenia i oparciu wciągają chłodne powietrze z podłogi wnętrza i równomiernie je rozprowadzają przez wentylację pod tkaniną siedzenia. Łagodny strumień powietrza może zapobiec poceniu się pasażerów, nawet gdy na zewnątrz panują ekstremalne upały. Podgrzewanie foteli można również wybrać dla wszystkich czterech foteli jako opcjonalny dodatek.
Indywidualne fotele dla pasażerów z tyłu, po raz pierwszy wyposażone w mocowania ISOFIX do fotelików dziecięcych
Dwa indywidualne fotele z tyłu zapewniają szczególnie komfortowe doświadczenie w drugiej rzędzie. Fotele te cieszą się dużym uznaniem z powodu rozległego wsparcia bocznego, które wynika z ich konturów. W centralnym podłokietniku między dwoma fotelami znajduje się przestronny schowek, który, jeśli jest to pożądane, może również zawierać uchwyt na kubek. Elektryczna roletka tylnej szyby dla pasażerów z tyłu jest również dostępna jako opcja, która może wyraźnie i wymiernie zmniejszyć napływ światła słonecznego za naciśnięciem przycisku. Jest przymocowana do słupków C, tak jak w S-Klasie.
Po raz pierwszy Mercedes-Benz oferuje Mercedes-Benz CLS-Class z ISOFIX, międzynarodowym standardowym systemem mocowania fotelików dziecięcych. Mechanizm jest wyposażeniem standardowym i składa się z dwóch mocowań w każdej pozycji tylnego siedzenia, w szczelinie między oparciem a poduszką siedzenia, a także dodatkowego trzeciego punktu kotwiczenia powyżej oparcia, tzw. top tether.
Radio samochodowe, odtwarzacz CD i interfejs Bluetooth w standardzie
Dziś nikt nie chce rezygnować z wiadomości, telefonu, nawigacji czy przyjemności słuchania muzyki w samochodzie. Dlatego Mercedes-Benz wyposażył nowego CLS w nowoczesne urządzenia infotainment, które wyróżniają się wydajnością, ale przede wszystkim łatwością obsługi. Nazywa się je Audio 20 CD (dostarczane standardowo), Audio 50 APS oraz COMAND APS (dostarczane jako opcjonalne dodatki).
Wszystkie urządzenia zawierają automatyczną regulację głośności w zależności od prędkości, klawiaturę do wpisywania numerów telefonów i częstotliwości radiowych, kolorowy wyświetlacz w centralnej części deski rozdzielczej oraz interfejs Bluetooth do bezprzewodowego połączenia telefonu komórkowego z systemem głośnomówiącym. Ośmiu głośników dostarczanych standardowo i umieszczonych w drzwiach zapewnia doskonałą jakość dźwięku.
Cechy systemu Audio 20 CD, stosowanego standardowo, obejmują odtwarzacz CD (z funkcjonalnością MP3), podwójny tuner dla FM/MW/LW/SW, automatyczne wyszukiwanie stacji, funkcję RDS (odbiór FM) oraz wzmacniacz o mocy 4 x 20 watów.
System infotainment AUDIO 50 APS to kompleksowe urządzenie łączące radio samochodowe, odtwarzacz DVD oraz europejski system nawigacji z dwuwymiarowym wyświetlaniem mapy. Funkcje radia i opcje łączenia z innymi systemami są takie same jak w systemie Audio 20. Klienci Mercedesa, którzy wybiorą wersję z integralnym zmieniaczem DVD na sześć płyt, otrzymują również system LINGUATRONIC do sterowania głosowego.
System multimedialny COMAND APS opracowany przez Mercedes-Benz obejmuje odtwarzacz DVD dla audio i wideo oraz europejski system nawigacji, którego dane są przechowywane na dysku twardym o pojemności 40 gigabajtów, co pozwala na bardzo szybki dostęp do danych nawigacyjnych i, w porównaniu do nawigacji opartej na DVD, jeszcze szybsze obliczenia trasy. Wysokiej rozdzielczości mapa pojawia się na 17.7 cm kolorowym wyświetlaczu w centralnej części panelu przyrządów i wyróżnia się dostarczaniem użytecznych informacji dodatkowych. Na przykład, mapa pokazuje kontury wyróżniających się budynków na trasie, co ułatwia orientację.
Mercedes-Benz łączy COMAND APS z systemem sterowania głosowego LINGUATRONIC oraz tzw. funkcją tekst na mowę jako standard. To umożliwia odczytywanie kierowcy związanych z trasą raportów drogowych, wiadomości SMS, wpisów z książki adresowej lub nazw stacji radiowych. System automatycznie odczytuje nowe raporty drogowe, które są istotne dla aktualnej trasy.
Dodatkowe systemy dla najwyższej jakości słuchania i rozrywki
Klienci Mercedesa mogą, jeśli chcą, połączyć urządzenia infotainment w CLS z innymi systemami:
System dźwięku przestrzennego Logic7 opracowany przez Mercedes-Benz wspólnie z audio specjalistami harman/kardon® zapewnia wyjątkową jakość dźwięku z trójwymiarowym brzmieniem jako naturalne 360-stopniowe doświadczenie muzyczne dla wszystkich pasażerów.
iPody, pamięci USB lub inne zewnętrzne urządzenia audio mogą być podłączone do systemu infotainment nowego Mercedesa CLS poprzez interfejs multimedialny w schowku w konsoli centralnej.
Oddzielny tuner DAB (DAB = Digital Audio Broadcasting) oraz dodatkowe anteny (opcjonalnie) pozwalają pasażerom nowego CLS odbierać cyfrowe stacje radiowe w jakości CD. System automatycznie przełącza się na analogowy odbiór, gdy sygnał DAB jest zbyt słaby.
Asortyment modeli: Każdy CLS to unikat
Indywidualność odgrywa dużą rolę w nowym Mercedesie CLS. Asortyment modelu czterodrzwiowego Coupé jest odpowiednio rozległy – najpierw będzie dostępny z napędem na tylne koła, a od września 2011 roku po raz pierwszy jako 4MATIC z napędem na wszystkie koła. Jeśli chodzi o układ napędowy, klienci będą mieli na początku do wyboru cztery silniki benzynowe i diesla, czterocylindrowe, sześciocylindrowe i ośmiocylindrowe, o mocach od 150 kW (204 KM) do 300 kW (408 KM), o pojemności od 2143 do 4633 cm³.
Łącznie 12 różnych wersji lakierów, w tym matowa farba manganitowa SHAPE, można zestawiać z pięcioma kolorami wnętrza – czarnym, szarym alpaka, migdałowym beżem, bakłażanowym i porcelanowym. Dostępne są trzy różne wersje tapicerki skórzanej: skóra (skóra nappa), skóra PASSION (drobna skóra pół-anilinowa) oraz ekskluzywna skóra PASSION (gdzie również panel przyrządów i linia pasa są pokryte skórą). Dostępnych jest pięć różnych wykończeń dla elementów ozdobnych – brązowe lakierowane orzechy, czarny lakierowany jesion, satynowy jasnobrązowy topola, czarny fortepianowy lakier oraz włókno węglowe AMG dla CLS Edition 1. W ten sposób klienci kupujący CLS mogą, w zależności od swoich upodobań, wybierać pomiędzy świeżą naturalnością a elegancką sportowością.
Niezliczone opcjonalne dodatki pozwalają na dalsze indywidualizowanie Mercedesa CLS-Class – w tym wybór aktywnych foteli multicontour, reflektorów LED High Performance, Keyless Go oraz systemu dźwiękowego harman/kardon, a także wielu systemów wspomagających, w tym nowego systemu Active Blind Spot Assist i Active Lane Keeping Assist z aktywacją hamulca (więcej informacji na ten temat znajduje się w sekcji „Aktywne bezpieczeństwo”). Dodatkowo Mercedes-Benz przygotował trzy pakiety oferujące odpowiednie zestawienia opcjonalnych dodatków.
Klient wybierający pakiet sportowy Exterior Sports otrzyma Mercedesa CLS z widocznymi, chromowanymi końcówkami wydechu. Sportowy CLS ma również obniżone zawieszenie z tuningiem sportowym, felgi aluminiowe w rozmiarze 18 lub 19 (opcjonalnie w antracycie) i elementy wykończenia w czerni na tylnym zderzaku.
Pakiet AMG Sports obejmuje wielofunkcyjną sportową kierownicę z Nappa skórą w 3-ramiennej konstrukcji, o spłaszczonym dolnym odcinku, aluminiowe pedały, zderzaki AMG z przodu (z kratką jednostronną) i z tyłu, felgi aluminiowe AMG w rozmiarze 18 lub 19, dywaniki AMG, widoczne końcówki wydechu oraz we wnętrzu, w połączeniu z czarnymi skórzanymi fotelami, jasne wykończenia krawędzi na fotelach, zagłówkach i podłokietnikach. Z pakietem AMG Sports automatyczna skrzynia biegów ma trzeci program przełączania – M – który pozwala na ręczną zmianę biegów za pomocą łopatek na kierownicy. Dodatkowo, adaptacyjne zawieszenie jest bardziej sportowo strojone.
Pakiet Exclusive łączy fotele z drobnej skóry pół-anilinowej z skórą nappa dla panelu przyrządów, konsoli centralnej i części wykończenia drzwi. Podsufitka wykonana jest z alcantary. Pakiet Exclusive, który zawiera również oświetlenie ambientowe, dostępny jest ze wszystkimi kolorami wnętrza i elementami wykończenia.
CLS „Edition 1” będzie dostępny przez ograniczony czas jednego roku po wprowadzeniu na rynek. Cechy wyróżniające ten model specjalny to matowe wykończenie farby SHAPE w manganitowej szarości; tapicerka skórzana w designo corteccia tundra brown pearl z metalicznym połyskiem; dywaniki z napisem Edition 1; czarna podsufitka; oraz aluminiowe pedały. Dla elementów wykończeniowych wnętrza w Edition 1 dostępny jest wybór pomiędzy satynowym jasnobrązowym topolem, czarnym fortepianowym lakierem lub włóknem węglowym AMG.
Nadwozie: Po raz pierwszy: drzwi bezramowe, całkowicie aluminiowe
Inteligentna konstrukcja lekkiej konstrukcji odgrywa decydującą rolę w przezwyciężaniu klasycznego konfliktu między niską wagą a wysoką wytrzymałością w nowym CLS. CLS jest zatem pierwszym pojazdem Mercedesa, który ma bezramowe, całkowicie aluminiowe drzwi. Wykonane są z głęboko wykrojonych paneli aluminiowych oraz profili ekstrudowanych, a w porównaniu do konwencjonalnych drzwi stalowych są lżejsze o około 24 kilogramy. To nie tylko korzystne dla środowiska, zwiększa również komfort użytkowania: drzwi coupé można otwierać i zamykać łatwiej, zwłaszcza na nachyleniu. Nowa konstrukcja wymagała nowych technik łączenia: zamiast spawania, zastosowano połączenie klejenia i nitowania.
Aby zapewnić jakość, w procesie produkcji drzwi są umieszczane w ramach przez niezwykle precyzyjne roboty, a szyby boczne montowane są z najwyższą precyzją przy użyciu technologii pomiarów laserowych. W rezultacie ten projekt drzwi spełnia te same wymagania uszczelniające jak w przypadku ram drzwiowych w limuzynie, co musi być udowodnione w wewnętrznym teście Mercedesa (jednym z kilku), w którym poddawane są testom ciśnieniowym z wysokim ciśnieniem wody wynoszącym 80 bar. Aby to zobrazować: to ciśnienie jest około pięć razy wyższe niż ciśnienie wymagane przez ekspres do kawy do uzyskania dobrej crem.
Oprócz drzwi, maska, przednie błotniki, pokrywa bagażnika, półka bagażnika, różne profile nośne oraz znaczne części zawieszenia i silników są również wykonane z aluminium. Przednia część ma hybrydową konstrukcję wykonaną z aluminiowych paneli i plastiku wzmocnionego włóknem szklanym. Aluminiowe skrzynki zderzeniowe w przedniej części są umieszczone w bocznych członach i są do nich przykręcone.
Duży przedni zderzak z integralną kratką z centralną gwiazdą wykonany jest z polipropylenu. Eksperci materiałowi w Mercedes-Benz współpracowali z ekspertami od dostawców tej części, aby opracować formulację plastiku o określonej zawartości talku wynoszącej 15 procent, aby osiągnąć optymalny kompromis pomiędzy wagą i sztywnością, a także doskonałymi właściwościami termicznymi. Jako struktura wspierająca dla zderzaka istnieje przedni koniec, który ma hybrydową konstrukcję z arkuszy aluminium i plastiku wzmocnionego włóknem szklanym. Dla każdego CLS wykorzystuje się specjalne regulowane zamocowania, które zapewniają dokładne dopasowanie przedniej części i równe wymiary szczelin wokół.
Około 72% wszystkich paneli używanych do nadwozia nowego Mercedesa-Benz CLS-Class wykonane jest z sztywnych i ultrasztywnych stopów stali. Ultra-sztywne stopy wysokotechnologiczne, które mają trzy do czterech razy większą wytrzymałość na rozciąganie niż konwencjonalne rodzaje stali sztywnej, stanowią około osiem procent całkowitej wagi. Zastosowane są w miejscach, w których mogą wystąpić ekstremalne naprężenia materiałowe w przypadku wypadku – na przykład, w przypadku zderzenia bocznego, w słupkach B oraz w bocznej ramie dachu; a także z tyłu, aby stworzyć stabilny człon poprzeczny.
Struktura przedniej części: strefa zgniotu na czterech poziomach
W porównaniu do poprzedniej serii modeli, inżynierowie Mercedesa znacznie powiększyli strefy deformacji z przodu i z tyłu nowego CLS, a także poprawili przepływy energii. Przednia strefa zgniotu ma cztery niezależnie działające poziomy uderzeń, co oznacza, że siły mogą być rozkładane na dużym obszarze, omijając komorę pasażerską.
Panele sekcyjne nad nadkolami tworzą górny poziom członów bocznych. Stamtąd siły uderzenia są kierowane do słupków A, a następnie do ramy dachu.
Aluminiowy poprzeczny człon łączy wysunięte do przodu człony boczne i zapewnia, że siły są przekazywane na stronę odwróconą od uderzenia. Poprzeczny człon i wysunięte do przodu człony boczne tworzą centralną strefę uderzenia.
Podstawa, do której przymocowany jest silnik, układ kierowniczy i przednia oś, również spełnia rolę poziomu uderzenia w przypadku kolizji czołowej. Wykonana jest z wysokowytrzymałej stali i, w zależności od wariantu silnika, może być połączona z nowo opracowanymi członami bocznymi poprzez specjalne rury wspierające. W rezultacie podstawa może deformować się w sposób przewidywalny i absorbować energię w przypadku kolizji z jednej strony, a jednocześnie kierować wysokie siły uderzenia bezpośrednio do podłogi pojazdu.
Skirt boczne zostały wydłużone do przodu, aby wspierać koło i zapobiegać jego wejściu do wnętrza w przypadku zderzenia czołowego. Aby zapewnić celowane wsparcie i umiejscowienie przednich kół, Mercedes-Benz opracował również specjalne wsporniki i dodatkowe elementy absorbujące energię dla nadkoli. Wsporniki umieszczone są pod kątem i zapobiegają osunięciu się komory pasażerskiej w przypadku zderzenia.
Ściana ogniowa to czteroczęściowa konstrukcja. Ta konstrukcja umożliwia inżynierom Mercedesa różnicowanie grubości materiału w zależności od poziomu podatności na wypadek. Ponieważ obciążenie działające na ścianę ogniową podczas czołowego zderzenia jest największe w dolnej części, stal blachy stosowanej w tym miejscu jest prawie 50% grubsza.
Oprócz bycia głównym powodem wysokiego poziomu odporności na uderzenia, ta inteligentnie zaprojektowana nadwozie nie tylko zwiększa komfort jazdy, ale także redukuje hałas i wibracje. Inżynierowie w Sindelfingen szczególnie zwrócili uwagę na punkty łączenia między zawieszeniem a nadwoziem, które muszą wytrzymać bardzo wysokie siły. Zostały one specjalnie wzmocnione, aby zapewnić, że wibracje wywołane drogą nie są przekazywane do nadwozia kosztem przyjemności z jazdy. Wskaźnikiem doskonałego ogólnego wyniku jest statyczna wytrzymałość zginająca nadwozia, która osiągnęła poprawę o 28% w porównaniu do swojego poprzednika. Wytrzymałość skręcająca zwiększyła się o sześć procent.
Komora pasażerska: indywidualnie zaprojektowane panele podłogowe i solidne sekcje nośne
Komora pasażerska nowego CLS okazała się być konstrukcją, która jest praktycznie odporna na deformacje i zachowuje przestrzeń dla pasażerów nienaruszoną, nawet przy dużych prędkościach uderzenia, niezależnie od tego, czy kolizja jest czołowa, z tyłu czy z boku, lub czy pojazd dachuje. Zastosowanie stali wysokowytrzymałej oraz grubszych paneli odgrywa tutaj równie ważną rolę jak montaż dodatkowych elementów nośnych.
Główna konstrukcja podłogi składa się więc z różnych blach, które są lub poddawane elastycznemu walcowaniu, lub łączone laserowo i następnie formowane. Elastyczne oznacza, że stal o wysokiej wytrzymałości może być przetwarzana w taki sposób, że można uzyskać obszary o różnej grubości stali w ramach jednego komponentu. Środkowa blacha tworzy tunel – rzeczywistą podstawę komory pasażerskiej. Tutaj grubość specjalnie zaprojektowanych paneli waha się od 0,7 do 1,1 milimetra, a dla wzmocnień tunelu od 1,55 do 2,0 milimetrów, w zależności od obciążeń, którym są poddawane.
Ciągłe człony boczne podłogi, których wnętrza są dodatkowo wzmocnione, są bardzo istotne zarówno dla ochrony pasażerów, jak i sztywności nadwozia. Ich przednie części łączą się z członami bocznymi, wydłużając ścieżki nośne, wzdłuż których siły mogą być rozkładane w przypadku uderzenia. Z tyłu człony boczne podłogi rozciągają się aż do poprzecznego członu pod jednostką tylnej kanapy, aby ustabilizować całą konstrukcję podłogi.
Inżynierowie Mercedesa włączyli również mocne poprzeczne sekcje aluminiowe – znane jako wsporniki tunelu przekładni – do konstrukcji podłogi. Jeden znajduje się pod przekładnią i jest zaprojektowany do kierowania sił na stronę pojazdu odwróconą od uderzenia w przypadku kolizji bocznej. Drugi łączy dwa człony boczne. Również stabilizuje konstrukcję podłogi i jest w stanie skierować siły uderzeniowe w strukturę podłogi na wczesnym etapie po bocznym zderzeniu.
Struktura tylnego końca: człony boczne z konkretnymi gradacjami grubości materiału
Wieloczęściowe człony boczne i solidny, elastyczny poprzeczny człon wykonany z ultra-wysoko wytrzymałej stali stanowią kluczowe elementy struktury tylnego końca. Tylne człony boczne są ciągłymi, zamkniętymi sekcjami pudełkowymi z starannie stopniowanymi grubościami materiału. Są one w stanie pochłaniać wysokie siły, dzięki czemu w decydujący sposób przyczyniają się do bezpieczeństwa pasażerów w przypadku uderzenia z tyłu. Zdejmowany elastyczny poprzeczny człon jest wytwarzany w procesie elastycznego walcowania, który również pozwala na różnicowanie grubości materiału w razie potrzeby. W związku z tym grubość materiału na zewnątrz poprzecznego członu – gdzie obciążenia uderzeniowe są najwyższe – jest większa niż wewnętrzna.
Aktywne bezpieczeństwo: Nowe wsparcie dla kierowców
Unikanie wypadków i redukcja ich konsekwencji: to kompleksowe podejście przyjęte przez Mercedes-Benz w swoich badaniach nad bezpieczeństwem, zbiorczo nazywane „Bezpieczeństwem w rzeczywistym świecie”. W ramach tego, w nowym CLS zadebiutują różnorodne systemy mające na celu dalsze odciążenie kierowcy. Należą do nich Active Blind Spot Assist oraz Active Lane Keeping Assist, a także reflektory LED High Performance oferujące różne funkcje oświetleniowe. Nowe funkcje stanowią dalszą poprawę tzw. „bezpieczeństwa sprawności kierowcy” w wykonaniu inżynierów firmy. Oprócz komfortu jazdy i siedzenia oraz cichego biegu, istotną rolę odgrywają również systemy reflektorów oraz wycieraczek, na przykład, a także łatwa i bezpieczna obsługa pojazdu. Na dodatek istnieją również systemy PRE-SAFE, które mogą ostrzegać, wspierać i chronić kierowcę, gdy wykryto rzeczywiste ryzyko wypadku.
Premiera: Reflektory LED High Performance z pełną funkcjonalnością świetlną
Nowy CLS jest pierwszym samochodem na świecie z opcjonalnymi reflektorami LED High Performance, które łączą ekscytujący kolor dnia technologii LED z wydajnością, funkcjonalnością i efektywnością energetyczną współczesnej generacji świateł bi-ksenonowych. Nowy system oświetlenia wykorzystuje Inteligentny System Światła, który został już przetestowany w modelach Mercedesa z reflektorami bi-ksenonowymi. Jego pięć funkcji świetlnych – tryb krajowy, tryb autostradowy, ulepszone światła przeciwmgielne, aktywna funkcja świetlna oraz funkcja oświetlenia zakrętów – zostało specjalnie zaprojektowanych do typowych warunków jazdy lub pogodowych.
W przeciwieństwie do pierwszych pojazdów wyposażonych w reflektory LED, nie są już potrzebne żadne kompromisy w zakresie funkcjonalności i wydajności technologii oświetleniowej. Istnieją również dalsze argumenty na rzecz technologii opartej na LED: średni czas eksploatacji diody LED wynosi około 10 000 godzin, co jest około pięć razy dłużej niż w przypadku światła ksenonowego; ponadto reflektory LED najbliżej odpowiadają kolorowi światła dziennego. Oznacza to, że światło LED jest zgodne z normalnymi wzorcami percepcji ludzkiej. Badania wykazały, że im bliżej kolor sztucznego światła jest do światła dziennego, tym mniej obciąża oczy. Przy temperaturze barwowej wynoszącej 5500 kelwinów, światło LED jest bliższe światłu dziennemu (6500 K) niż światło ksenonowe (4200 K). Doświadczenie kierowcy polega na tym, że kolory nocą wydają się zbliżone do kolorów dziennych i ma on wrażenie, że na drodze jest większa jasność.
Specjaliści od światła w Mercedes-Benz mogli również po raz pierwszy połączyć technologię LED z innowacyjnym Adaptive Highbeam Assist, co prowadzi do zupełnie nowego poziomu bezpieczeństwa w nocy. Podstawowa zasada działania Adaptive Highbeam Assist jest następująca: jeśli system wykryje nadjeżdżający pojazd lub pojazd przed sobą z włączonymi światłami, system przyciemnia reflektory i nieustannie dostosowuje zasięg reflektora w taki sposób, aby stożkowy promień światła reflektora nie docierał do tych pojazdów. Dodatkowo dostępny jest system Night View Assist Plus.
Jednak dobra widoczność jest potrzebna nie tylko w nocy – i może również zależeć od wielu pozornie nieistotnych czynników. Aby widok kierowcy CLS przy patrzeniu do przodu pod kątem nie był przesłonięty – pomimo nachylonej szyby jak w coupé i słupków A – lusterka zewnętrzne nie są zamontowane w trójkącie okiennym. Zamiast tego zostały umieszczone w nowej, podwyższonej pozycji na linii pasa. To poprawia widoczność we wszystkich kierunkach, szczególnie przy skręcaniu w boczne ulice, na przykład.
Premiera: Active Blind Spot Assist i Active Lane Keeping Assist