Mercedes-Benz przywrócił do życia styl czterodrzwiowego coupe w 2005 roku, kiedy zaprezentował pierwszą generację modelu CLS, który przeszedł facelifting w 2008 roku.
Czterodrzwiowe coupe to nazwa nadana przez Mercedes-Benz modelowi CLS, ale ten kształt nadwozia nie był nowością. Uważa się, że pierwszym czterodrzwiowym coupe był Rover P5 Mark II z 1962 roku. To trochę tak, jak z hamburgerami, które nie zostały wymyślone przez Amerykanów. Pochodzą z Hamburga, który znajduje się w Niemczech. Niemniej jednak definicja ta zadziałała i przywołała obraz auta z drzwiami z tyłu, ale o opadającym dachu i kształcie przypominającym coupe.
W 2008 roku CLS przeszedł modernizację. Przy wprowadzeniu tego samochodu niemiecki producent podjął ryzyko, nie wiedząc, czy będzie on odnosił sukcesy. Opadający tył znacznie ograniczał przestrzeń nad głowami pasażerów z tyłu. Model z 2010 roku otrzymał nowe reflektory oraz nowy grill. W lusterkach drzwiowych zamontowano nowe LED-owe kierunkowskazy. Lampy tylne również zyskały diody LED, a dla tylnych kierunkowskazów stworzono dynamiczny tryb świecenia. Tylny zderzak był większy i obniżony do środka.
Wnętrze samochodu wzbogacono o nową, trójramienną kierownicę oraz nowy system telematyczny 2.5-NTG. Dostępne były także dwa inne systemy infotainment, jeden z 5-calowym monitorem, a drugi z 6,5-calowym. Do tego ostatniego dodano system sterowania głosowego Linguatronic.
Model z 2008 roku zyskał nowe silniki, a wersja podstawowa nosiła nazwę 280 i była wyposażona w nowy, 3.0-litrowy silnik V6, oferujący 231 koni mechanicznych. Wszystkie modele były standardowo wyposażone w nową, 7-biegową, automatyczną skrzynię biegów.
Mercedes-Benz uczynił model CLS jeszcze bardziej kuszącym. To unikatowe coupé z czterema drzwiami – pionier zupełnie nowego segmentu motoryzacyjnego – zostało teraz dopracowane, aby zyskać dodatkowy urok. Nowy model podstawowy, CLS 280, wyposażony w wyrafinowany silnik V6, generuje moc 170 kW/231 KM. Z kolei flagowy model w ofercie – CLS 63 AMG z silnikiem V8 o pojemności 6,3 litra i mocy 378 kW/514 KM – teraz oferuje 19-calowe koła AMG oraz nowy sportowy układ wydechowy AMG.
Skromny, ale jednocześnie mistrzowski sposób podsumowuje rezultat programu restylingu CLS. Z przodu wyróżnia się zmodyfikowana osłona chłodnicy, w której zamiast wcześniejszych czterech żaluzji znalazły się teraz dwie. Diamentowe, trójwymiarowe kraty malowane w kolorze szaro-atlasowym, które zakrywają wloty powietrza, nadają wyjątkowej pewności siebie i podkreślają szerokość pojazdu. Zmienił się także wygląd lusterek bocznych. Wbudowane w nie diodowe lampy kierunkowskazów ułożone w formie strzały tworzą niezwykle efektowny wizualny akcent, szczególnie w nocy. Powierzchnia lusterka została powiększona o 32 procent, co pozwala na lepszą widoczność w tył i zwiększa bezpieczeństwo aktywne.
Widok z boku dominuje nowymi, atrakcyjnie stylizowanymi kołami ze stopów lekkich, o średnicy 17 cali (CLS 280, CLS 320 CDI i CLS 350 CGI) lub 18 cali (CLS 500). Z tyłu nowej generacji CLS wyróżnia się nowym zderzakiem tylnym, nowymi lampami tylnymi oraz zmodyfikowanymi końcówkami wydechu. Centralna część tylnego zderzaka opada teraz głębiej, a dodatkowy kontur chwytający światło wzdłuż niego podkreśla wrażenie szerokości. To wrażenie jest wzmacniane przez końcówki wydechu w kształcie trapezu, które wcześniej były owalne. Technologia LED została wprowadzona do tylnych lamp: lampy hamulcowe, tylne i kierunkowskazy korzystają z diod LED, które reagują bardzo szybko. Podobnie jak kierunkowskazy w zewnętrznych lusterkach, tylne kierunkowskazy również wyglądają jak strzały, gdy się zaświecają, co jest szczególnie uderzające w nocy. Tak samo jest z włóknami optycznymi po bokach, które są zawsze aktywowane, gdy włączone są reflektory mijania. Nowa funkcja dezaktywacji reflektorów mijania po wyłączeniu zapłonu pomaga zoptymalizować zarządzanie energią.
Nowe szczegóły nadwozia idealnie harmonizują z wielokrotnie nagradzanym designem CLS, sprawiając, że czterodrzwiowe coupé zawsze wygląda, jakby miało zaraz ruszyć do przodu. Ponad cztery lata po swojej światowej premierze elektromobilne, muskularne linie trendsettera pozostają tak unikalne i niepowtarzalne jak zawsze.
Nowości we wnętrzu: trójramienna kierownica i nowa generacja telematyki
Dużą uwagę poświęcono także aktualizacji wnętrza: zmiany obejmują zmodyfikowaną skórzaną kierownicę o trójramiennym designie z przyciskami wielofunkcyjnymi, a także nowy wygląd deski rozdzielczej, której białe tarcze wyraźnie kontrastują z gładką powierzchnią tylnej płyty. Poprzedni matowy kolor wawrzynu został zastąpiony nowymi elementami wykończenia z drewna kasztanowego.
CLS jest wyposażony w nową generację telematyki NTG 2.5, której komponenty o wysokiej wydajności łączą prostą obsługę i logiczną nawigację w menu z doskonałą rozrywką w pojeździe. Funkcje obejmują regulację głośności czułą na prędkość, klawiaturę do wprowadzania numerów telefonów i częstotliwości radiowych, odtwarzacz CD i DVD kompatybilny z MP3, a także interfejs Bluetooth, który może nawiązać bezprzewodowe połączenie między telefonem komórkowym a systemem głośnomówiącym pojazdu.
Odtwarzacz Audio 20, Audio 20 CD z changerem CD, Audio 50 oraz Audio 50 APS z changerem DVD i systemem sterowania głosowego LINGUATRONIC zostały ulepszone do 5-calowego kolorowego wyświetlacza. System COMAND APS jest wyposażony w wyświetlacz o wysokiej rozdzielczości
6,5-calowy wyświetlacz kolorowy, LINGUATRONIC do obsługi audio, nawigacji i rozmów telefonicznych, rejestr audio do przechowywania plików audio oraz slot na kartę pamięci SD.
CLS 280: nowa wersja silnikowa podstawowego modelu z mocą 170 kW/231 KM
CLS 280 wyposażony jest w nowy silnik podstawowy, wyspecjalizowany silnik V6 o pojemności 2996 cm³, generujący moc szczytową 170 kW/231 KM oraz maksymalny moment obrotowy wynoszący 300 niutonometrów. To umożliwia CLS 280 przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 7,7 sekundy i osiągnięcie prędkości maksymalnej 245 km/h. Łączne zużycie paliwa w cyklu NEDC wynosi 9,8 – 10,0 litra na 100 kilometrów. Drugim modelem benzynowym V6 w ofercie jest CLS 350 CGI. Jego nowoczesny sześciocylindrowy silnik, wykorzystujący piezoelektryczne wtryski bezpośrednie i spalanie kierowane strumieniem, generuje moc 215 kW/292 KM i osiąga imponująco niskie wartości zużycia paliwa w granicach 9,1 do 9,3 litra na 100 kilometrów (NEDC w cyklu łączonym). Pod maską CLS 500 znajduje się jednostka napędowa V8 o pojemności 5,5 litra i maksymalnej mocy 285 kW/388 KM. Tym, co czyni CLS 320 CDI z silnikiem wysokoprężnym V6 o mocy 165 kW/224 KM szczególnie ekscytującym, jest znakomity moment obrotowy wynoszący 540 niutonometrów oraz niskie zużycie paliwa wynoszące tylko 7,6 – 8,1 litra oleju napędowego na 100 km (NEDC w cyklu łączonym).
Wszystkie modele CLS są standardowo wyposażone w siedmiobiegową automatyczną skrzynię biegów 7G-TRONIC. W trybie ręcznym „M” kierowca ma możliwość zmiany biegów za pomocą łopatek na kierownicy, jeśli sobie tego życzy. Skraca to czas przyspieszenia od 0 do 100 km/h o 0,2 sekundy.
CLS 63 AMG – flagowy model z AMG SPEEDSHIFT PLUS 7G-TRONIC
Flagowy model w ofercie CLS, CLS 63 AMG, napędzany jest silnikiem AMG V8 o pojemności 6,3 litra z mocą 378 kW/514 KM i momentem obrotowym 630 niutonometrów. Wysokobrotowy, wolnossący silnik teraz jeszcze bardziej wyraźnie pokazuje swoją obecność: nowoczesne tłumiki wydechowe systemu AMG generują jeszcze bardziej zachwycający dźwięk przez dwa zestawy owalnych, chromowanych końcówek wydechu. Skrzynia biegów AMG SPEEDSHIFT PLUS 7G-TRONIC posiada teraz funkcję automatycznego podnoszenia obrotów przy redukcji biegów. To nie tylko intensyfikuje emocjonalne doznania z jazdy, ale także zmniejsza efekty obciążenia związane z redukcją biegów, co jest szczególnie korzystne podczas hamowania przed zakrętami na torze wyścigowym. CLS 63 AMG przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,5 sekundy, a jego prędkość maksymalna jest elektronicznie ograniczona do 250 km/h.
Nowością jest również czarna osłona chłodnicy z dwiema żaluzjami zamiast poprzednich trzech, która doskonale komponuje się z nadwoziem AMG. Koła ze stopów lekkich AMG o nowym, trójramiennym designie i malowane w kolorze szarego tytanu, mają teraz średnicę 19 cali zamiast 18, a opony mają rozmiar 255/35 R 19 z przodu i 285/30 R 19 z tyłu. Wewnątrz CLS 63 AMG może się pochwalić nową sportową kierownicą AMG o trójramiennym designie. Powierzchnie chwytne są specjalnie wyprofilowane i wykończone w perforowanej skórze. Wybór biegów można wykonywać ręcznie za pomocą dwóch aluminiowych łopatek AMG.
Atrakcyjne opcjonalne dodatki od AMG
Dla CLS 63 AMG dostępne są ekskluzywne nowe opcjonalne dodatki z AMG Performance Studio: na przykład sportowa kierownica AMG o mniejszej średnicy, z płaskim dołem i aluminiowymi łopatkami w kolorze srebrnym. Lub tytanowo-szare, malowane koła AMG o średnicy 19 cali z podwójnym ramieniem i polerowanym wykończeniem, produkowane w technologii kucia.
Wszystkie modele CLS mogą być wyposażone w pakiet stylizacji nadwozia AMG: składa się on z wyrazistego przedniego zderzaka z dużymi wlotami powietrza, masywnego tylnego zderzaka z czarnym wkładem oraz progów bocznych. Dostępna jest także opcja nowych kół ze stopów lekkich AMG o średnicy 19 cali z wysokim połyskiem w rozmiarze 255/35 lub 285/30.
Zainteresowani klienci mogą już składać zamówienia na nowy model CLS, a jego wprowadzenie na rynek planowane jest na marzec 2008 roku. Ceny zakupu nowego CLS wynoszą: