Mercedes-Benz CLS Shooting Brake z 2014 roku otrzymał zasłużony lifting, czerpiąc inspiracje z większego brata, klasy S. Jak każdy lifting, który chce zrobić wrażenie, odświeżony model ma nowy przód z ulepszoną aerodynamiką zderzaka, reflektorami LED, nowymi lampami tylnymi oraz kilkoma innymi drobnymi detalami zewnętrznymi. Jednak nowy Mercedes-Benz CLS Shooting Brake wprowadził więcej technicznych nowości.
Aby spełnić nowe normy Euro 6 i zaoferować bardziej ekonomiczne silniki, Mercedes-Benz zainstalował kilka silników turbodiesel o pojemności czterech cylindrów w CLS. Model z 2014 roku był dostępny z jednostką diesla o pojemności 2,1 litra w dwóch wersjach mocowych: 170 KM z pojedynczą turbosprężarką dla wersji 220 BlueTec oraz 204 KM z podwójną turbosprężarką dla wersji 250 BlueTec. Wprowadzono także nowy silnik benzynowy: biturbo V6 o pojemności 3,5 litra i mocy 333 KM, nazwany CLS 400. Ostatnie dwa są dostępne także w wersji z napędem na cztery koła. Nowa skrzynia biegów 9G-Tronic zastąpiła starszą 7G-Tronic w modelu CLS Shooting Brake.
System multimedialny COMMAND Online dostępny jest jako opcja z wyświetlaczem 8”. Na życzenie, CLS Shooting Brake może być zamówiony z systemem nawigacji Garmin MAP PILOT, który przedstawia ulice i budynki oraz wykorzystuje rozszerzoną rzeczywistość dla skrzyżowań i asystentów pasa ruchu. Nowy system zawiera również wsparcie online od Mercedes-Benz o nazwie „Mercedes connect me”, oferujące pomoc w sytuacjach awaryjnych, wypadkach, zarządzaniu konserwacją oraz awariami.
Mercedes-Benz przeprowadził obszerną rewizję czterodrzwiowego CLS Coupé oraz CLS Shooting Brake. Oba ikony designu zyskały dopracowany przód. Ich nowoczesne wnętrze oferuje wiele nowych, doskonale wykonanych detali, łącząc współczesny luksus z pasjonującą sportowością. Wprowadzają także przełomowe innowacje techniczne na drogę. Futurystyczne reflektory MULTIBEAM LED otwierają nowe wymiary w systemach oświetlenia. Wysokowydajne, precyzyjne moduły LED automatycznie zapewniają najlepsze możliwe oświetlenie, niezależnie od warunków drogowych i ruchu. Nowoczesna technologia obejmuje również automatyczną skrzynię biegów 9G-TRONIC, nowe, mocne silniki, inteligentnie zintegrowane systemy asystujące kierowcy oraz systemy bezpieczeństwa, a także postępowy system multimedialny z dostępem do internetu. Warianty AMG CLS 63 AMG Coupé oraz Shooting Brake rozwijają moc do 430 kW (585 KM) i przewodzą w stawce mocy. Różnorodne nowe usługi Mercedes connect me online są dostępne w każdym modelu.
Mercedes-Benz zapoczątkował segment czterodrzwiowych coupé dziesięć lat temu dzięki modelowi CLS, podkreślając swoją wiodącą rolę w projektowaniu motoryzacyjnym. CLS po raz pierwszy połączył elegancję i dynamikę coupé z komfortem i funkcjonalnością sedana. Był również pierwszym pojazdem oferującym dynamiczne reflektory LED High Performance jako opcję, stając się ikoną oświetlenia. W 2012 roku Mercedes-Benz zbudował na sukcesie CLS, wprowadzając CLS Shooting Brake. Dzięki temu sportowemu modelowi pięciodrzwiowemu, premium marka ze Stuttgartu ponownie wykazała się kreatywnością koncepcyjną. Jako niezwykła forma sportowego samochodu z pięcioma miejscami i dużą klapą bagażnika, CLS Shooting Brake jest atrakcyjnym towarzyszem dla aktywnych ludzi, którzy unikają mainstreamu i nie chcą rezygnować ze sportowości ani przestrzeni na bagaż w stylowej turystyce. W ten sposób Shooting Brake ustanowił kolejny punkt zwrotny w linii innowacyjnych luksusowych pojazdów Mercedes-Benz. Zarówno CLS Coupé, jak i CLS Shooting Brake od dawna są ugruntowane jako ikony stylu z wyjątkowym urokiem i nadal będą unikalne w swoim segmencie.
Prof. dr Thomas Weber, członek zarządu Daimler AG odpowiedzialny za badania grupowe i rozwój Mercedes-Benz Cars: „Dzięki CLS Coupé i CLS Shooting Brake stworzyliśmy ikony designu, które w swojej najnowszej wersji przyspieszają puls dzięki fascynującym liniom. Z nowymi technologiami, takimi jak innowacyjne reflektory MULTIBEAM LED, które otwierają nowy rozdział w projektowaniu oświetlenia, dziewięciobiegowa skrzynia automatyczna oraz postępowy system multimedialny, oba modele definiują nowoczesną technologię.”
Oszałamiający design klasy CLS z emocjonującymi proporcjami został subtelnie dostosowany do wysokotechnologicznych aspiracji. Stabilnie pozostaje przekonywującą propozycją, z długą maską, wąską linią okien bez ramek i dynamicznie opadającym dachem. CLS Shooting Brake oferuje dodatkową pojemność ładunkową do 1550 litrów przestrzeni na bagaż lub sprzęt sportowy i rekreacyjny dzięki swojemu sportowemu, płaskiemu dachowi, który rozciąga się do tyłu i pięciu drzwiom.
W sumie design najnowszej generacji CLS Coupé i CLS Shooting Brake jest jeszcze bardziej dynamiczny. Zawdzięcza to nowej, ekspresyjnej kratce chłodnicy w kształcie diamentu, imponującemu zderzakowi przedniemu z dużymi wlotami powietrza, reflektorom MULTIBEAM LED oraz nowym, lekko przyciemnionym światłom tylnym z funkcją wielopoziomową.
Nowe wymiary w systemach oświetlenia
Oba modele standardowo wyposażone są w reflektory LED w nowym designie. Alternatywnie, oba modele dostępne są jako opcja z nowymi reflektorami MULTIBEAM LED zaprojektowanymi i opracowanymi przez Mercedes-Benz. Ta innowacja otwiera nowy rozdział w systemach oświetlenia. Technologia MULTIBEAM LED łączy w sobie to, co najlepsze w dzisiejszych technologiach oświetleniowych, i może optymalnie dostosować rozkład światła w mgnieniu oka do praktycznie każdej sytuacji drogowej, zapewniając dotychczas niespotykaną, szeroką i jasną iluminację nawierzchni drogi i krawędzi jezdni, nie oślepiając innych kierowców.
Oparty na kamerze system Adaptive Highbeam Assist Plus dostarcza informacji o oświetleniu. Jeśli wykryje oświetlone nadjeżdżające pojazdy lub pojazdy przed nim, elektronicznie steruje każdym z 24 wysokowydajnych diod LED w źródle światła w matrycy tak, aby poszczególne obszary drogi były odpowiednio zasłonięte w zależności od sytuacji. Funkcja sterowania reflektorami łączy źródło światła matrycowego z wypróbowaną technologią LED Intelligent Light System, zwiększając tym samym precyzję dzisiejszych źródeł światła matrycowego i tworząc szczelinę w głównym świetle o minimalnej szerokości. To zapobiega oślepieniu innych kierowców, podczas gdy kierowcy w CLS Coupé i CLS Shooting Brake zawsze czerpią korzyści z najlepszego, czyli najjaśniejszego oświetlenia drogi i poboczy. Funkcję głównego światła można włączyć na stałe. W ten sposób nowe reflektory MULTIBEAM LED otwierają nowe wymiary w bezpieczeństwie, z których wszyscy uczestnicy ruchu mogą korzystać wzajemnie.
Oprócz kamery na przedniej szybie, ten nowy system oświetlenia wykorzystuje cztery jednostki sterujące na pojazd, które obliczają idealny wzór oświetlenia 100 razy na sekundę i szybko oraz indywidualnie kontrolują wszystkie 24 wysokowydajne diody LED w każdym precyzyjnym module LED. Każda dioda LED jest ściemnialna w 255 krokach.
Nowe reflektory MULTIBEAM LED zapewniają wyjątkowo szybkie i precyzyjne, oślepiające ciągłe światło główne i oświetlają nawierzchnię drogi oraz jej krawędzie o wiele jaśniej w wielu sytuacjach.
Najlepsza widoczność w zakrętach i na rondach
Oprócz wysokowydajnego, precyzyjnego modułu LED, każdy reflektor MULTIBEAM LED wyposażony jest również w moduł dla świateł mijania, który można obracać na zewnątrz o maksymalnie dwanaście stopni. Zapewnia to aktywną funkcję oświetlenia, sterowaną kamerą, o bezprecedensowych właściwościach. Na przykład oferuje funkcję podglądu, która już obraca aktywną funkcję oświetlenia, zanim kierowca skręci kierownicą. Dzięki temu zapewnia optymalne oświetlenie zakrętu na wczesnym etapie. Funkcja aktywnego oświetlenia już wraca do pozycji na wprost przed końcem zakrętu w zależności od sytuacji. Umożliwia to kierowcy wcześniejsze zauważenie niebezpieczeństw przy wjeździe i wyjeździe z zakrętów. Kontrola wyprzedzająca pozwala na dodatkowy zasięg od 30 do 60 metrów w zależności od sytuacji drogowej.
Światło na rondzie również jest unikalne, aktywując funkcje oświetlenia zakrętu po lewej i prawej stronie przed wjazdem na rondo, aby zapewnić jak najlepszą widoczność ze wszystkich stron na wczesnym etapie. System nawigacyjny dostarcza reflektorom szczegóły dotyczące lokalizacji rond na trasie.
Przyjazne powitanie: funkcja welcome home
Jako urokliwa, niecodzienna funkcja, nowe reflektory MULTIBEAM LED używają swoich wielofunkcyjnych włókien optycznych nie tylko jako dzienne światła do jazdy, sygnalizatory i kierunkowskazy, ale również witają kierowcę, ożywiając te włókna optyczne przyjaznym niebieskim światłem przy otwieraniu pojazdu.
Sportowe wnętrze z nowoczesnym luksusem
Przestronność, nieskrępowana, sportowa elegancja, doskonałe rzemiosło i wysokiej jakości materiały wpływają na styl wnętrza rodziny CLS. Nowa generacja wzmacnia to wrażenie, podkreślając jeszcze bardziej sportowość, ekskluzywność i funkcjonalność.
Nowy, wolnostojący wyświetlacz kolorowy w jednostce centralnej o przekątnej ekranu 20,3 cm (8 cali) dodaje nowoczesnego charakteru i pomoże zdefiniować współczesny wygląd deski rozdzielczej. Inne nowe funkcje to przeprojektowana sportowa kierownica z trzema ramionami oraz szereg wykwintnych detali, które podkreślają wysoką jakość wnętrza zarówno wizualnie, jak i dotykowo. Centralny panel sterujący w konsoli środkowej ma cztery przyciski zamiast poprzednich dwóch, co w wielu przypadkach wymaga mniejszej liczby kroków operacyjnych. W przyszłości będą dostępne pięć atrakcyjnych kolorów wnętrza, sześć wykończeń oraz różne rodzaje skóry, od standardowej aż po skórę Exclusive PASSION, oferując szereg możliwości personalizacji.
Spełnianie osobistych preferencji
Nowa linia AMG Line Plus uzupełnia wcześniej dostępne linie designu i wyposażenia, takie jak pakiet sportowy zewnętrzny i AMG Line, rozszerzając możliwości personalizacji o bardzo sportowo zorientowaną wersję, która wyraźnie podkreśla dynamikę i ekskluzywność. Specjalny pakiet Night ma dać kupującym dalszy wybór na koniec roku. Nowe pakiety wnętrz designo są również dostępne.
Wydajne, sportowe silniki
Ekscytująca dynamika i wzorcowa efektywność – to mocne strony pięciu silników dostępnych w nowej generacji klasy CLS. Wszystkie spełniają normę Euro 6. Nowym modelem w tej klasie jest CLS 220 BlueTEC z czterocylindrowym silnikiem diesla, który wykorzystuje czwartą generację bezpośredniego wtrysku paliwa common rail, dwustopniowe doładowanie i technologię BlueTEC. Oferuje moc 125 kW (170 KM) oraz maksymalny moment obrotowy 400 Nm. Silnik czterocylindrowy w modelu CLS 250 BlueTEC generuje moc 150 kW (204 KM) oraz moment obrotowy 500 Nm. Jednostka V6 diesla w CLS 350 BlueTEC przekracza te wartości, oferując 190 kW (258 KM) i moment obrotowy 620 Nm.
Również nowym silnikiem jest silnik V6 benzynowy z doładowaniem w CLS 400 o pojemności 3,5 litra i napędzie biturbo. Dzięki swojemu potencjałowi mocy oraz fenomenalnemu momentowi obrotowemu przy niskich prędkościach obrotowych wyznacza nowe standardy w swojej klasie. W porównaniu do swojego poprzednika z silnikiem wolnossącym, generuje o 20 kW więcej, osiągając 245 kW (333 KM). Jego moment obrotowy wzrasta o 110 Nm do 480 Nm i jest dostępny w szerokim zakresie prędkości obrotowych od 1200 do 4000 obr/min. CLS 500 z mocą 300 kW (408 KM) i maksymalnym momentem obrotowym do 600 Nm prowadzi w stawce mocowej.
W przyszłości dostępne będą cztery modele z napędem na wszystkie koła, zamiast dwóch. Nowościami są CLS 250 BlueTEC 4MATIC oraz CLS 400 4MATIC.
Maksymalna moc i wydajność: silnik AMG V8 biturbo o pojemności 5,5 litra
410 kW (557 KM) do 430 kW (585 KM) oraz 720 do 800 niutonów – silnik AMG V8 biturbo o pojemności 5,5 litra należy do najbardziej wydajnych silników ośmiocylindrowych produkowanych seryjnie na świecie pod względem mocy szczytowej, momentu obrotowego i zużycia paliwa. CLS 63 AMG z mocą 410 kW (557 KM) i napędem na tylne koła zużywa 9,9 litra na 100 kilometrów (NEDC w trybie mieszanym) (231 gramów CO2 na kilometr). Wariant z mocą 410 kW i układem napędowym AMG 4MATIC oraz model S z mocą 430 kW (585 KM) i napędem na wszystkie koła zużywają tylko nieznacznie więcej, bo 10,4 do 10,6 litra na 100 km (243 do 248 gramów CO2/km). Wszystkie modele CLS 63 AMG już spełniają drugi etap norm emisji EU6.
Nowa automatyczna skrzynia biegów z dziewięcioma biegami
Nowoczesna technologia przybiera również postać 9G-TRONIC, pierwszej na świecie dziewięciobiegowej automatycznej skrzyni biegów z hydrodynamicznym konwerterem momentu obrotowego w segmencie premium, która jest stosowana w CLS 220 BlueTEC, CLS 250 BlueTEC, CLS 350 BlueTEC oraz CLS 500. Ta innowacja opiera się na mocnych stronach 7G-TRONIC PLUS, która dotychczas wyznaczała standardy w zakresie efektywności, komfortu i dynamiki. Dzięki dziewięciu biegom do przodu 9G-TRONIC udaje się zmniejszyć zużycie paliwa, jednocześnie zwiększając komfort oraz zwrotność zmiany biegów.
Wysoki poziom bezpieczeństwa charakterystyczny dla Mercedesa
Aby zapewnić klasowe bezpieczeństwo dla każdego, klasa CLS w przyszłości będzie wyposażona w szereg nowych systemów wspomagających, obok istniejących systemów z ulepszoną funkcjonalnością. W standardzie znajdą się funkcje takie jak COLLISION PREVENTION ASSIST PLUS, które mogą pomóc w zapobieganiu zderzeniom tylnym – w razie potrzeby poprzez autonomiczne hamowanie.
Nowoczesne systemy wspomagające z klasy S również można będzie zamówić opcjonalnie. Należą do nich DISTRONIC PLUS z asystentem kierownicy i Stop&Go Pilot, BAS PLUS z asystentem w ruchu poprzecznym, PRE-SAFE® Brake z wykrywaniem pieszych, PRE-SAFE® PLUS, aktywny asystent martwego pola, aktywny asystent utrzymania pasa ruchu, asystent znaków drogowych, aktywny asystent parkowania z PARKTRONIC, w tym manewry parkowania równoległego oraz kamera 360°.
Optymalne połączenie
Zupełnie nowa generacja multimedialna zaoferuje intuicyjną obsługę w CLS Coupé i CLS Shooting Brake, w tym rozbudowane animacje i efekty wizualne, które przedstawiają wszystkie funkcje w przejrzysty i bardzo atrakcyjny sposób.
Systemy multimedialne Audio 20 CD lub opcjonalne COMAND Online są dostępne w połączeniu z nowym, wolnostojącym wyświetlaczem w jednostce centralnej o przekątnej ekranu 20,3 cm (8 cali). Obydwa umożliwiają bez ograniczeń przeglądanie internetu, gdy pojazd jest w ruchu. Warunkiem jest telefon komórkowy z możliwością Bluetooth® i opcją danych. Również nowym jest obecnie standardowy zintegrowany interfejs medialny do podłączenia iPoda® i iPhone’a®.
W połączeniu z COMAND Online, aplikacje Mercedes-Benz, takie jak Pogoda, GoogleTM Local Search z StreetView i Panoramio, pobieranie miejsc/tras oraz Facebook, mogą być używane w ruchu. Odtwarzanie audio i wideo jest możliwe z różnych źródeł, np. przez Bluetooth®, z Apple iPoda® i iPhone’a®, z karty SD, pendrive’a lub CD/DVD.
COMAND Online umożliwia również korzystanie z systemu sterowania głosowego LINGUATRONIC; cyfrowe odbieranie telewizji/radia dostępne jest również jako opcja.
Nowoczesna nawigacja
W wersji z wstępnym zainstalowaniem podstawowy system Audio 20 CD można uzupełnić o przyjazny dla użytkownika system nawigacji Garmin® MAP PILOT. Jego mocną stroną są widoki 3D z dokładnym odwzorowaniem ulic i budynków oraz fotorealistyczni asystenci przy skrzyżowaniach i pasach. Oprogramowanie nawigacyjne oraz dane mapowe są przechowywane na karcie SD, która po prostu wpina się w dedykowany slot w Audio 20 CD z przygotowaniem na Garmin® MAP PILOT.
COMAND Online z szybka nawigacją HDD w 3D, wyświetlaniem map topograficznych, fotorealistycznymi budynkami 3D oraz rotacjami map 3D, a także wyświetlaniem obrazów satelitarnych NASA zapewnia zmysłowe doświadczenie. Funkcje systemu obejmują animowany kompas i wyświetlanie Google Maps na jednostce centralnej. System nawigacyjny może również dostarczać informacje w czasie rzeczywistym o sytuacji na drogach, gdy otrzymuje dane o ruchu w COMAND Online przez internet za pośrednictwem usługi Live Traffic Information.
Telefony przez Bluetooth® z możliwością HD Voice w standardzie
Podstawowy system Audio 20 CD i COMAND Online obsługują oba HD Voice, co pozwala na połączenie telefonu komórkowego z pojazdem za pośrednictwem standardowego interfejsu Bluetooth®. HD Voice zapewnia znacznie lepszą jakość dźwięku. W połączeniu z wygodną telekomunikacją można również korzystać w przyszłości z szybkiej sieci LTE, jeśli używa się zgodnego smartfona z odpowiednim kontraktem.
Mercedes connect me – nowe połączenie online z samochodem