Mercedes-Benz 500 E był jednym z pierwszych podejść do luksusowych sedanów o wysokich osiągach. Został wprowadzony na rynek w 1991 roku, a jego rozwój oraz produkcję zrealizowano w fabryce Porsche w Zuffenhausen. Po 1993 roku kontynuowano produkcję w wersji E 500 po faceliftingu.
W skrócie, zarząd Mercedes-Benz postanowił stworzyć samochód sportowy na bazie dobrze znanej klasy E W124. Wykorzystano do tego największy silnik, 5.0-litrowy V8, który udało się zamontować w komorze silnika. W tym celu konieczne było powiększenie komory silnika. W rezultacie, przedni rozstaw kół oraz cały samochód były szersze o 56 mm (2.2”) w porównaniu do modelu 300 E. Aby zachować zewnętrzny wygląd pojazdu i obniżyć koszty, samochód miał praktycznie te same panele nadwozia, z wyjątkiem przedniej części, gdzie musiano poszerzyć nadkola. Na zewnątrz wprowadzono drobne zmiany, z których najbardziej widoczną były przezroczyste kierunkowskazy zamiast pomarańczowych, stosowanych w modelach sprzed 1993 roku. Zainstalowano nowy, plastikowy zderzak.
Wnętrze samochodu było bogato wyposażone w luksusowe funkcje, takie jak automatyczna klimatyzacja, elektrycznie regulowane prawe lusterko, podwójne poduszki powietrzne oraz zaawansowany system audio, do którego można było podłączyć zmieniacz CD.