Model E63 T-Model z 2013 roku był idealnym autem dla kogoś, kto szukał sportowego samochodu, ale nie chciał wyróżniać się luksusowym CLS. W końcu kombi to samochód rodzinny.
Albo, równie dobrze, mógł to być perfekcyjny pojazd dla bardzo szybkiej usługi dostawczej. Niezależnie od powodu, samochód został zbudowany i był bardziej mocny niż inne słynne sportowe samochody czy pojazdy GT. To było auto, które potrafiło przenieść 557 KM na wszystkie cztery koła.
Było kilka wskazówek, które ujawniały bestię ukrytą pod rodzinnym, premium kombi. Po pierwsze, charakterystyczny grill z poziomymi, chromowanymi podwójnymi listwami, które wychodziły z boku w kierunku centralnego emblematu Mercedes-Benz. Następnie na dolnej części zderzaka znajdowały się duże wloty powietrza oraz spore wloty boczne, przeznaczone do chłodzenia hamulców.
W środku auto było po prostu luksusowym rodzinnym kombi z fotelami kubełkowymi z przodu i szeroką kanapą z tyłu. Oczywiście, dostępna technologia dla kierowcy była na czasie, z premium systemem multimedialnym oraz wszystkimi komfortowymi funkcjami z tamtej epoki, w tym skórzaną tapicerką, podgrzewanymi i wentylowanymi siedzeniami oraz specjalnym designem dźwigni zmiany biegów.
Jednak prawdziwa magia kryła się pod karoserią. Oprócz specyfikacji, w modelu AMG E63 E-Class T-Model znajdowało się kilka dodatkowych detali. Większe hamulce AMG Carbo-ceramic, adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne oraz specjalna sportowa skrzynia biegów AMG SPEEDSHIFT MCT 7-biegowa. To szybkie rodzinne kombi potrafiło osiągnąć prędkość od 0 do 100 km/h (0-62 mph) w 3,8 sekundy. Jeśli to nie wystarczało, AMG oferowało także wersję „S” z prawie 600 KM.
Mercedes-AMG nieprzerwanie stawia na osiągi, dynamikę oraz efektywność: nowy Mercedes-Benz E63 AMG jest teraz dostępny w wyjątkowo mocnym modelu S, który generuje moc 430 kW (585 KM), 800 Nm momentu obrotowego i posiada nowo opracowany napęd na wszystkie koła AMG 4MATIC skoncentrowany na wydajności. Silnik V8 biturbo o pojemności 5,5 litra pozostaje absolutnym szczytem efektywności: połączenie wysokich osiągów i niskiego zużycia paliwa wciąż nie ma sobie równych wśród konkurencji na całym świecie. Napęd na wszystkie koła jest również dostępny opcjonalnie dla pozostałych modeli Mercedes-Benz E63 AMG – w których silnik V8 został zwiększony z 386 kW (525 KM) do 410 kW (557 KM) przy 720 Nm momentu obrotowego. Dzięki tej gamie modeli Mercedes-AMG debiutuje z wysoko wydajnymi modelami samochodów osobowych z napędem na wszystkie koła, skoncentrowanymi na dynamice jazdy.
Wprowadzenie nowego, spersonalizowanego wariantu modeli zapewni klientom Mercedes-AMG większe możliwości indywidualizacji niż kiedykolwiek wcześniej. Nowy E63 AMG ma mocniejszy charakter i bardziej dynamiczny wygląd niż jego poprzednicy: nowa filozofia designu AMG natychmiast rzuca się w oczy, z nową kratką chłodnicy „twin blade” i nowym „A-wingiem” w przednim zderzaku AMG, które definiują ekskluzywny wygląd. Tak jak wcześniej, najlepszy model AMG dostępny jest w wersji sedan i kombi. Atrakcyjność Mercedesa-Benz E63 AMG zwiększa się również dzięki znacznie lepszej relacji jakości do ceny: klienci otrzymują teraz więcej osiągów i dynamiki jazdy oraz szerszy zakres wyposażenia standardowego i akcesoriów.
CLS63 AMG korzysta również z nowej zestawienia modeli: podobnie jak E63 AMG, coupe i shooting brake będą również dostępne z napędem na wszystkie koła AMG 4MATIC skoncentrowanym na wydajności. Obok udanych SUV-ów – ML63 AMG, GL63 AMG, G63 AMG i G65 AMG – Mercedes-AMG oferuje teraz dwie gamy modeli samochodów osobowych składające się z do ośmiu unikalnych modeli z napędem na wszystkie koła w postaci Mercedes-Benz E63 AMG i CLS63 AMG. Dodatkowe modele z napędem na wszystkie koła AMG 4MATIC skoncentrowanym na wydajności, takie jak A45 AMG i CLA45 AMG, będą dostępne w 2013 roku.
„’Driving Performance’ podsumowuje filozofię, którą realizuje Mercedes-AMG,” wyjaśnia Ola Källenius, przewodniczący Mercedes-AMG GmbH. Nowe warianty modeli E63 AMG i CLS63 AMG wyraźnie pokazują, jak jeszcze bardziej oferujemy naszym klientom indywidualizację. Modele S w szczególności stanowią najbardziej atrakcyjną propozycję w segmencie, oferując znacznie lepszą relację jakości do ceny: najwyższe wartości mocy i momentu obrotowego w segmencie, nowy napęd na wszystkie koła AMG 4MATIC skoncentrowany na wydajności, nowy design oraz znacznie większe wyposażenie standardowe i akcesoria to wyjątkowe atuty nowych samochodów wysokowydajnych z Affalterbach. Dzięki nowym napędowym modelom S dotrzemy do nowych klientów i rynków.”
„Dzięki ekskluzywnym modelom S znacznie poprawiliśmy profil dynamiczny Mercedesa-Benz E63 AMG i CLS63 AMG,” dodaje Tobias Moers, szef rozwoju pojazdów ogólnych i członek zarządu Mercedes-AMG GmbH. „Te wysokie wartości mocy i momentu obrotowego są zarezerwowane tylko dla AMG. Nasz silnik V8 o pojemności 5,5 litra pozostaje najefektywniejszym produkowanym seryjnie silnikiem V8 na świecie. Nowo opracowany napęd na wszystkie koła AMG 4MATIC skoncentrowany na wydajności osiąga najlepsze wartości przyspieszenia w segmencie, a także oferuje naszym klientom wyraźnie wyższą dynamikę jazdy niż kiedykolwiek wcześniej.”
Przyspieszenie do 100 km/h z miejsca w 3,6 sekundy zapewnia modelowi E63 AMG S-Model znaczną przewagę nad całą konkurencją; maksymalna prędkość wynosi 250 km/h (ograniczona elektronicznie). Oprócz zwiększenia mocy, jest to także w dużej mierze zasługą napędu na wszystkie koła AMG 4MATIC skoncentrowanego na wydajności z proporcją rozkładu mocy 33 do 67 procent (oś przednia/tylna). Idealna przyczepność podczas przyspieszania skutecznie zapobiega utracie mocy spowodowanej poślizgiem.
W nowym S-Modelu silnik V8 o pojemności 5,5 litra biturbo generuje maksymalną moc 430 kW (585 KM) i maksymalny moment obrotowy 800 Nm – co stanowi wzrost o 20 kW (28 KM) w porównaniu do wcześniejszego pakietu wydajności AMG, który był dostępny jako opcja. Ta zwiększona moc i wydajność wynikają z dostosowania aplikacji silnika, zwiększenia ciśnienia szczytowego oraz wzrostu ciśnienia doładowania z 0,9 do 1,0 bara. W podstawowym modelu, który generuje moc 410 kW (557 KM) i 720 Nm, również występuje wzrost o 24 kW (32 KM) i 20 Nm w porównaniu do jego poprzednika.
Mimo zwiększonej mocy i poprawionej wydajności, wszystkie modele Mercedesa-Benz E63 AMG oferują wysoką efektywność, niskie zużycie paliwa i niską emisję spalin. Silnik V8 o pojemności 5,5 litra biturbo pozostaje najefektywniejszym produkowanym seryjnie silnikiem V8 – z znacznie większą pojemnością skokową niż jego bezpośredni konkurenci. E63 AMG o mocy 410 kW (557 KM) z napędem na tylne koła zużywa 9,8 litra paliwa na 100 kilometrów według norm NEDC (230 gramów CO2). Wariant z napędem na wszystkie koła skoncentrowany na wydajności oraz S-Model o mocy 430 kW (585 KM) z napędem na wszystkie koła wykazuje tylko nieznacznie wyższe zużycie paliwa, wynoszące od 10,3 do 10,5 litra na 100 km (242 gramy do 246 gramów CO2). Dodatkową korzyścią jest to, że po wdrożeniu wewnętrznych rozwiązań silnikowych wszystkie E63 AMG spełniają wymagania surowych norm emisji Euro 6, które wejdą w życie dopiero w 2015 roku.
Wprowadzenie na rynek nowego Mercedesa-Benz E63 AMG z napędem na tylne koła rozpocznie się w kwietniu 2013 roku, a E63 AMG z napędem na wszystkie koła oraz model S-Model będą dostępne od czerwca.
Silnik: Mistrz w mocy i wydajności
Silnik V8 o pojemności 5,5 litra biturbo w Mercedesa-Benz E63 AMG oferuje charakterystyczne dla AMG wysokie osiągi na każdym polu. Od maksymalnej prędkości przez generację momentu obrotowego, dostarczanie mocy, brzmienie silnika i przydatność do długich podróży po niezawodność charakterystyczną dla Mercedesa, ten ośmiocylindrowy silnik o mocy sięgającej 430 kW (585 KM) spełnia wysokie oczekiwania i wyznacza nowe standardy w swoim segmencie. Dzisiejsze wyzwania obejmują również najwyższe osiągi w zakresie efektywności. E63 AMG wciąż wyznacza nowe standardy w tym zakresie – silnik V8 o pojemności 5,5 litra biturbo pozostaje najefektywniejszym produkowanym seryjnie silnikiem V8. Spojrzenie na obraz zużycia paliwa potwierdza jego wyjątkowe dane: zużywając 9,8 litra na 100 kilometrów w trybie NEDC (E63 AMG Saloon z napędem na tylne koła), E63 AMG w imponujący sposób pokazuje, jak fascynująca dynamika i niskie zużycie paliwa mogą być idealnie połączone.
Jak wcześniej, Mercedes-Benz E63 AMG dostępny jest w dwóch wariantach mocy: jako model podstawowy o mocy 410 kW (557 KM) i 720 Nm momentu obrotowego oraz jako S-Model o mocy 430 kW (585 KM) generujący maksymalnie 800 Nm momentu obrotowego. To stanowi wzrost do 24 kW (32 KM) i 20 Nm w porównaniu do odpowiednich modeli poprzednich generacji. Podstawą tej podwyżki jest dostosowanie aplikacji silnika, zwiększenie ciśnienia szczytowego oraz wzrost ciśnienia doładowania z 0,9 do 1,0 bara. Eksperci silnikowi w AMG osiągnęli zgodność z wymaganiami szczególnie surowej normy emisji EU6, która wejdzie w życie dopiero w 2015 roku, optymalizując czas wtrysku za pomocą wielokrotnego wtrysku paliwa i modyfikując europejskie systemy diagnostyczne.
Od dostarczania mocy po brzmienie silnika, silnik V8 o pojemności 5,5 litra biturbo (oznaczenie wewnętrzne M 157) sprawia, że każda mila to czysta przyjemność. E63 AMG przyspiesza z całkowitą swobodą. Kluczowym czynnikiem jest tutaj wyjątkowa krzywa momentu obrotowego superładowanego silnika ośmiocylindrowego z ręcznego montażu AMG w Affalterbach: 720 Nm momentu obrotowego jest dostępne w szerokim zakresie obrotów od 1750 do 5250 obr./min, a Mercedes-Benz E63 AMG S dysponuje nawet 800 Nm między 1750 a 5000 obr./min. To zapewnia olbrzymią moc pociągową w każdym zakresie prędkości.
Główne cechy techniczne silnika AMG V8 obejmują:
- Bezpośredni wtrysk benzyny
- Biturbo
- Całkowicie aluminiowa odlewnia
- Technologia czterozaworowa z regulacją wałka rozrządu
- Chłodzenie powietrza wodą
- Zarządzanie generatorem
- Funkcja ECO start/stop
Dwa turboładowarki spalinowe umiejscowione obok cylindrów zasilają osiem cylindrów świeżym powietrzem. Przy maksymalnych obrotach 185 000 obr./min pod pełnym obciążeniem, dwa turboładowarki zmuszają do komór spalania 1750 kg powietrza na godzinę. Dzięki specjalnej, zwartej konstrukcji – obudowy turbin są spawane do kolektora wydechowego – istnieją znaczące oszczędności przestrzeni, a katalizatory szybciej osiągają odpowiednią temperaturę.
AMG V8 rezygnuje z tradycyjnego zaworu upustowego. Dzięki temu udało się uzyskać niezwykle zwartą konstrukcję obudowy sprężarki. Aby zapewnić zwinną reakcję bez opóźnień, wszystkie kanały powietrzne w układzie dolotowym są jak najkrótsze. Eksperci AMG umożliwili sterowanie zaworu upustowego, który redukuje ciśnienie w układzie wydechowym podczas zmian obciążenia, poprzez kontrolę pneumatyczną za pomocą elektropneumatycznego konwertera. To pozwala na ograniczenie ciśnienia przy częściowych obciążeniach, co z kolei obniża zużycie paliwa.
Tak jak to miało miejsce w silniku AMG 6,0-litra V12 biturbo, jednostka ośmiocylindrowa z bezpośrednim wtryskiem wykorzystuje szczególnie efektywne chłodzenie powietrza/wodą. Chłodnica niskotemperaturowa z obiegiem wody jest oszczędnie umiejscowiona w V cylindrów. Skutecznie chłodzi powietrze dolotowe sprężone przez turboładowarki przed jego dotarciem do komór spalania i utrzymuje nieprzerwanie niższą temperaturę dolotu pod pełnym obciążeniem. Duża chłodnica na przedzie samochodu zapewnia odpowiednie chłodzenie wody krążącej w obiegu niskotemperaturowym. Ekstremalnie krótkie kanały powietrza doładowanego zapewniają optymalną reakcję. Rurowe rury ciśnieniowe dla świeżego i powietrza doładowanego są produkowane w procesie hydrouformowania, mają grubość ścianek wynoszącą tylko 0,8 milimetra i zostały zaprojektowane z myślą o minimalnych stratach ciśnienia.
Całkowicie aluminiowa odlewnia z cylindrami Silitec
Odlewnia silnika V8 biturbo o pojemności 5,5 litra jest wykonana z aluminium odlewanego ciśnieniowo. Niska (sucha) masa silnika wynosząca 204 kilogramy jest wynikiem bezkompromisowych metod budowy lekkiej i zapewnia zrównoważoną dystrybucję masy w pojeździe. Pokrywa łożyskowa dla głównych łożysk wału korbowego, wykonana z żeliwa szarego, jest przykręcona do odlewni dla wysokiej sztywności. Wbudowane cylindry Silitec zapewniają, że osiem tłoków pracuje z niskim tarciem.
Wiercone otwory wentylacyjne w odlewni prowadzą do wyższej mocy wyjściowej i oszczędności paliwa przy częściowym obciążeniu: powyżej bloków łożyskowych znajdują się otwory wiercone wzdłuż, które łączą sąsiednie komory odlewni. Normalnie ruch w górę i w dół tłoków powoduje wtłoczenie powietrza do miski olejowej i jego wydobycie, co prowadzi do zwiększonego oporu i w związku z tym zmniejszenia mocy. Otwory wentylacyjne zapobiegają temu, zapewniając skuteczną kompensację ciśnienia między komorami.
Wykonany z wysokiej jakości stali 38MnS6BY (kombinacja pierwiastków chemicznych manganu, siarki, boru i itru) wał korbowy obraca się w pięciu głównych łożyskach, ma osiem kontry i został zoptymalizowany pod kątem sztywności skrętnej, bezwładności, małej masy obrotowej oraz długiej żywotności. Zainstalowany z przodu tłumik wiskotyczny o dwóch masach skutecznie eliminuje wibracje. Każdy wałek korbowy na wale korbowym nosi dwa kute, pęknięte korbowody. W interesie niskiego tarcia mechanicznego i wysokiej odporności na zużycie, lekkie tłoki mają metalową powierzchnię styku. Sterowane ciśnieniem dysze olejowe w misce olejowej zapewniają skuteczne chłodzenie wysoko obciążonych wierzchołków tłoków.
Technologia czterozaworowa z regulacją wałka rozrządu
Doskonałe ładowanie komór spalania zapewniają duże zawory ssące i wydechowe, których jest po dwa na cylinder. Zawory wydechowe, narażone na wysokie obciążenia termiczne, są chłodzone sodem i mają formę pustych, aby zredukować wagę. Cztery wałki rozrządu obsługują 32 zawory za pomocą niskotemperaturowych, niskotartyfowych dźwigienek. Nieskończona regulacja wałka rozrządu w zakresie 40 stopni po stronie ssącej i wydechowej zależy od obciążenia silnika i prędkości silnika, co prowadzi do znakomitych wartości mocy i momentu obrotowego. Skutkuje to również stabilnym biegiem na niskich obrotach.
W zależności od prędkości obrotowej silnika, nakładanie się zaworów może być regulowane w celu osiągnięcia jak najlepszej podaży paliwa/powietrza do komór spalania i efektywnego usuwania spalin. Zmienna regulacja wałka rozrządu odbywa się elektromagnetycznie za pomocą czterech przegubowych aktuatorów i jest kontrolowana przez jednostkę sterującą silnika. Wałki rozrządu są napędzane przez trzy łańcuchy cichej wysokiej wydajności, które mają znaczne zalety pod względem komfortu akustycznego w porównaniu do łańcuchów cylindrowych.
Innowacyjne zasilanie olejem i chłodzenie wodą
Efektywne dostarczanie oleju we wszystkich obciążeniach i warunkach pracy zapewnia pompa olejowa z elektrycznie sterowanym stopniem sprężania. Ciśnienie oleju można regulować między 2 a 4 bar, co ma zalety w zakresie tarcia i zużycia paliwa. Zintegrowany etap ssania w pompie olejowej dla dwóch turboładowarek zapobiega wtłaczaniu oleju do powietrza doładowanego i spalin, co dodatkowo przyczynia się do redukcji emisji. Zarówno miska olejowa, jak i punkt ssania zostały optymalizowane pod kątem maksymalnej przyspieszenia bocznego i efektywnego smarowania. Pojemność oleju wynosi 10,5 litra.
Zintegrowany system chłodzenia wody/oleju stanowi inteligentne rozwiązanie: po zimnym uruchomieniu silnika olej silnikowy jest początkowo schładzany tylko za pośrednictwem wymiennika ciepła olej/woda. Jeśli wydajność chłodzenia bardzo kompaktowej chłodnicy jest niewystarczająca, przepływ jest dodatkowo kierowany przez zewnętrzny chłodnicę oleju silnikowego/powietrza przez termostat olejowy. Zaleta tego systemu polega na tym, że olej silnikowy szybciej się nagrzewa, ponieważ ciecz chłodząca silnika szybciej się nagrzewa, a olej jest później chłodzony przez ciecz chłodzącą. Wybieralny termostat wodny zapewnia szybkie nagrzewanie cieczy chłodzącej podczas uruchamiania silnika i jazdy. Duże wloty powietrza w nowym przednim zderzaku E63 AMG zapewniają skuteczny przepływ powietrza do chłodnic wody, oleju silnikowego, powietrza doładowanego i oleju skrzynki biegów.
Ciecz chłodząca silnika chłodzona jest przy użyciu szczególnie efektywnej zasady przepływu krzyżowego. Chłodzenie odbywa się wzdłuż zarówno odlewni, jak i głowic cylindrów. Dodatkowe otwory chłodzące w głowicy cylindrów pozwalają na bardziej efektywne chłodzenie komór spalania, co wiąże się z korzyściami podczas procesu spalania, umożliwiając wcześniejsze wybieranie czasów zapłonu bez ryzyka spalania stukowego.
Zarządzanie generatorem i zoptymalizowany napęd paskowy
Funkcja ECO start/stop, która w trybie „Controlled Efficiency” wyłącza ośmiocylindrowy silnik za każdym razem, gdy pojazd stoi, nie jest jedyną funkcją wpływającą na niskie zużycie paliwa. Zarządzanie generatorem również przyczynia się do poprawy efektywności: zawsze, gdy silnik jest w nadmiarze lub podczas hamowania, energia kinetyczna jest wykorzystywana do ładowania akumulatora, zamiast być marnowana jako ciepło w tradycyjny sposób. We wszystkich innych trybach pracy połączenie zarządzania siecią pokładową i generatorem umożliwia utrzymanie niskiego napięcia generatora. To zmniejsza obciążenie silnika i prowadzi do oszczędności paliwa wynoszącej około 0,15 litra na 100 kilometrów według standardu NEDC, a nawet do 0,2 litra na 100 km w mieście z częstymi fazami nadmiaru i hamowania.
Wysoko wydajne elektroniki silnikowe dla każdej funkcji
Wszystkie funkcje silnika są realizowane i kontrolowane przez szczególnie wydajną jednostkę sterującą. Ten nowoczesny komputer silnikowy nie tylko kontroluje bezpośredni wtrysk benzyny, ciśnienie doładowania, regulację wałka rozrządu i zmienną dostawę oleju, ale także komunikuje się ze wszystkimi innymi jednostkami sterującymi w pojeździe, takimi jak te w automatycznej skrzyni biegów AMG SPEEDSHIFT MCT 7. Mikroprocesor ma w swojej pamięci ponad 30 000 różnych parametrów i funkcji i może wykonać do 260 milionów operacji na sekundę. Aby zmniejszyć obciążenie jednostki sterującej silnikiem, osiem indywidualnych cewek zapłonowych ma zintegrowany moduł elektroniczny na każdym cylindrze. Zapewnia to mocny łuk zapłonowy przy wszystkich prędkościach obrotowych silnika i pod wszystkimi warunkami obciążenia. Bardzo precyzyjne rozdzielenie paliwa przez wtryskiwacze piezoelektryczne jest zarządzane przez osiem wyjść wysokiego napięcia.
Lekki system wydechowy AMG z charakterystycznym brzmieniem
Dwururowy system wydechowy AMG ma przekrój rury wynoszący 70 milimetrów od kolektorów do tylnych tłumików. Brzmienie charakteryzuje idealna synteza wyczuwalnej dynamiki i charakterystycznego dla Mercedesa komfortu podczas długich podróży. Emocjonalna atrakcyjność podczas przyspieszania oraz podwójne zrzucanie biegów łączy się z odpowiednią powściągliwością przy stałych prędkościach. Z charakterystycznego podwójnego wydechu AMG wydobywa się wyraźny, charakterystyczny dźwięk ośmiocylindrowego silnika.
Produkcja silników – tradycja ręcznego montażu doskonałości
Podobnie jak wszystkie silniki wysokowydajne AMG, silnik biturbo ośmiocylindrowy jest ręcznie składany w sekcji ręcznego wykończenia w AMG, przy zachowaniu najwyższych standardów jakości. Wysoce wykwalifikowani monterzy silników składają M 157 zgodnie z filozofią „jeden człowiek, jeden silnik”. Podpis na charakterystycznej tablicy silnika AMG potwierdza staranność montażu.
Przeniesienie mocy: Napęd na wszystkie koła dla doskonałej dynamiki
Skrzynia biegów AMG SPEEDSHIFT 7-biegowa oraz nowy, skoncentrowany na wydajności napęd na wszystkie koła AMG 4MATIC idealnie uzupełniają silnik V8 o pojemności 5,5 litra biturbo. Te dwa zaawansowane technologicznie systemy podnoszą dynamikę jazdy Mercedesa-Benz E63 AMG na nowy, bezprecedensowy poziom.
Skoncentrowany na wydajności AMG 4MATIC napęd na wszystkie koła jest dostępny opcjonalnie dla E63 AMG o mocy 410 kW (557 KM). Model E63 AMG S z silnikiem 430 kW (585 KM) jest standardowo wyposażony w napęd na wszystkie koła. Techniczną podstawą jest skrzynia rozdzielcza dla dodatkowego poboru mocy do napędzanej osi tylnej. Ta skrzynia rozdzielcza jest kompaktowo zintegrowana ze skrzynią biegów AMG SPEEDSHIFT MCT 7-biegową i praktycznie nie wymaga dodatkowej przestrzeni montażowej. Moment obrotowy przekazywany jest z poboru mocy za pomocą wału napędowego do osi przedniej. Przekazywanie mocy z dyferencjału osi przedniej do lewego wału napędowego odbywa się za pomocą pośredniego wału, który przechodzi przez zabezpieczoną rurę w misce olejowej. Zwarta konstrukcja skutkuje dodatkową masą wynoszącą tylko około 70 kilogramów.
W przeciwieństwie do produkowanych seryjnie pojazdów, w modelach E-Klasy z napędem na wszystkie koła moment obrotowy silnika jest rozdzielany między osie przednią i tylną w proporcji 33 do 67 procent. Taki zdecydowanie tylny podział mocy zapewnia charakterystyczną dla AMG wysoką dynamikę jazdy i doskonałą przyjemność z jazdy. 3-stopniowe ESP® zostało dostosowane specjalnie do systemu napędu na wszystkie koła. W trybie „SPORT Handling” ESP® Curve Dynamic Assist wykonuje selektywne interwencje hamulcowe na poszczególnych kołach, w interesie wysokiej zwrotności, zapobiegając niedowładzie podczas skrętów i zakrętów. W zakrętach określone krótkie hamowanie wewnętrznego tylnego koła prowadzi do kontrolowanego pokonywania zakrętów przez pojazd.
System ESP® oferuje trzy indywidualne strategie sterowania za naciśnięciem przycisku: przycisk ESP® na jednostce AMG DRIVE UNIT umożliwia kierowcy wybór między trybami „ON”, „SPORT Handling” i „OFF” – wyświetlacz w zestawie wskaźników AMG pokazuje aktualny stan. W trybie „ESP ON” system inicjuje interwencję hamulcową na jednym lub kilku kołach i zmniejsza moment obrotowy silnika, gdy wykryje, że warunki pracy stają się niestabilne. W trybie „SPORT Handling” progi interwencji w odpowiedzi na nadsterowność lub podsterowność oraz towarzyszące interwencje momentu obrotowego silnika pozwalają na większe poziomy dynamiki jazdy i odpowiednie kąty poślizgu. To znacząco zwiększa przyjemność z jazdy. Długotrwałe naciśnięcie przycisku ESP® aktywuje „ESP OFF”. Tryb ten unika ograniczenia momentu obrotowego silnika w interesie większej dynamiki jazdy i jeszcze większej frajdy za kierownicą. „ESP OFF” powinno być używane tylko przez doświadczonych kierowców na zamkniętych torach wyścigowych. W trybach „SPORT Handling” i „ESP OFF” wszystkie funkcje bezpieczeństwa ESP® są dostępne podczas hamowania.
Zwiększone bezpieczeństwo jazdy na mokrej lub zimnej nawierzchni
Napęd AMG 4MATIC również zwiększa bezpieczeństwo jazdy i przyczepność na mokrej lub zimnej nawierzchni. Optymalną przyczepność zapewnia wielotarczowe sprzęgło z efektem blokady wynoszącym 50 Nm, które w pełni wykorzystuje potencjał tarcia wszystkich czterech kół, szczególnie na śniegu i lodzie. Taki układ umożliwia wysokie wartości przyczepności poprzez wykorzystanie dynamicznej zmiany obciążenia osi do tyłu, która występuje podczas przyspieszania, w celu dostarczenia większego momentu obrotowego do tylnych kół.
Jednak blokada wielotarczowa również może zmieniać moment obrotowy między osiami przednią a tylną, zmieniając podział w zależności od warunków drogowych między 30:70 a 70:30. W związku z tym interwencje systemów elektronicznych 3-stopniowego ESP®, 4ETS lub ASR mogą być opóźnione tak długo, jak to możliwe, a większość momentu obrotowego przekształcona w siłę napędową, nawet na śliskich drogach. Wszystkie interwencje systemu sterowania są praktycznie niezauważalne, jednak kierowcy od razu wiedzą, czy prowadzą blisko granicy, ponieważ żółty symbol ostrzegawczy błyska na wyświetlaczu instrumentów AMG. To stanowi wyraźny sygnał do dostosowania stylu jazdy do warunków drogowych.
Model E63 AMG S z blokadą dyferencjału na tylnej osi
Model E63 AMG S to kolejny krok w rozwoju Mercedes-AMG. Zgodnie z marką AMG „Driving Performance”, na tylnej osi najpotężniejszego modelu E-Klasy zamontowane jest mechaniczne blokady dyferencjału. Ten pakiet technologiczny prowadzi do dalszego zwiększenia przyczepności, co ostatecznie przyczynia się do jeszcze większej dynamiki jazdy i przyjemności z jazdy, szczególnie na torze wyścigowym.
Ekskluzywna skrzynia biegów AMG SPEEDSHIFT MCT 7-biegowa
RACESTART, funkcja podwójnego zrzucania biegów, siedem biegów, cztery tryby pracy i funkcja stop/start: skrzynia biegów AMG SPEEDSHIFT MCT 7-biegowa w Mercedesa-Benz E63 AMG łączy ekstremalną atrakcyjność emocjonalną, maksymalną przyjemność z jazdy i optymalną efektywność. Skrzynia biegów oferuje ekscytujące połączenie unikalnych opcji, które żaden inny producent motoryzacyjny nie jest w stanie zaoferować w tej formie.
Skrzynia biegów jest ekskluzywna dla Mercedes-AMG i łączy sportową, bezpośrednią i zwinną reakcję manualnej skrzyni biegów z maksymalnym komfortem automatycznej skrzyni biegów. MCT oznacza technologię wielo-sprzęgłową i wskazuje, że do zmiany biegów używane są tylko elementy sprzęgłowe. Kompaktowe sprzęgło do uruchamiania na mokro, pracujące w kąpieli olejowej, zastępuje tradycyjny konwerter momentu obrotowego. Dzięki małej bezwładności obrotowej skrzynia biegów reaguje natychmiastowo i dynamicznie, eliminując straty typowe dla skrzynie biegów z konwerterem momentu – co pomaga zaoszczędzić paliwo. Skrzynia sportowa AMG imponuje również niską wagą wynoszącą zaledwie 80 kilogramów, co udało się osiągnąć dzięki zastosowaniu lekkiego magnezu do obudowy skrzyni biegów. Wibracje są skutecznie eliminowane przez nowy, dwustopniowy tłumik drgań, co przynosi korzyści w postaci komfortu pasażerów.
Funkcja ECO start/stop w standardzie
Standardowa funkcja ECO start/stop jest zawsze aktywna w oszczędnym trybie jazdy „Controlled Efficiency” („C”). Gdy kierowca zatrzyma się, np. na czerwonym świetle lub w korku, silnik automatycznie wyłącza się. Po zwolnieniu pedału hamulca lub naciśnięciu pedału przyspieszenia silnik natychmiast się uruchamia, a samochód może szybko ruszyć. Inteligentna technologia zapewnia wygodne i natychmiastowe uruchamianie: czujnik wału korbowego, który rozpoznaje kierunek obrotów, rejestruje pozycję spoczynkową wszystkich ośmiu tłoków. Aby automatycznie uruchomić silnik, cylinder z najlepszą pozycją tłoka otrzymuje dawkę paliwa do komory spalania. Precyzyjne wtryskiwacze piezoelektryczne znacznie ułatwiają ten proces, ponieważ umożliwiają szczególnie szybkie uruchamianie.
System zarządzania silnikiem zapewnia, że silnik jest wyłączany tylko wtedy, gdy spełnione są określone warunki wstępne. Na przykład akumulator musi być wystarczająco naładowany, a silnik musi osiągnąć wymaganą temperaturę roboczą dla efektywnej kontroli emisji. To samo dotyczy wybranej przez kierowcę temperatury wewnętrznej: jeśli nie została jeszcze osiągnięta, silnik nie wyłącza się, gdy samochód zatrzymuje się. System zarządzania siecią pokładową zapewnia, że aktywne funkcje audio, telefoniczne lub wideo nie są przerywane przez funkcję start/stop.
Zielony symbol „ECO” informuje kierowcę, kiedy funkcja start/stop jest aktywna. Jeśli jeden z powyższych kryteriów uniemożliwia aktywację systemu, jest to pokazane na centralnym wyświetlaczu komunikatem „Start/stop inactive” oraz żółtym symbolem „ECO”. W bardziej ukierunkowanych na wydajność trybach jazdy „S” (Sport), „S+” (Sport plus) i „M” (Manual), funkcja start/stop jest zawsze dezaktywowana.
Oszczędny tryb jazdy Controlled Efficiency („C”)
Dostosowując skrzynię sportową MCT do silnika V8 biturbo o pojemności 5,5 litra, inżynierowie AMG zwrócili szczególną uwagę na nowy tryb jazdy Controlled Efficiency („C”). Kładli nacisk na osiągnięcie minimalnych obrotów silnika w najwyższych możliwych biegach w każdej sytuacji jazdy. Przy ruszaniu w trybie „C” skrzynia biegów zawsze wybiera drugi bieg i zmienia bieg znacznie wcześniej do następnych wyższych biegów, jeśli styl jazdy na to pozwala. Przy 60 km/h już włączony zostanie szósty bieg – co poprawia nie tylko zużycie paliwa, ale także poziom hałasu. Dzięki swojej wydajnej, dostępnej momentowi przy niskich prędkościach obrotowych, jednostka AMG V8 biturbo jest idealna do tego stylu jazdy. Controlled Efficiency oznacza również wygodne zmiany biegów i „miękką” reakcję na pedał przyspieszenia, co zapewnia wyjątkowo płynne przekazywanie mocy.
Tryby jazdy „S”, „S+” i „M” dla jeszcze większej przyjemności z jazdy i dynamiki
Oprócz Controlled Efficiency („C”), dostępne są trzy tryby skrzyni biegów, które spełniają wymagania kierowców poszukujących bardziej dynamicznej jazdy: w trybie „S” (Sport) silnik i skrzynia biegów przyjmują znacznie bardziej zwinną charakterystykę. Ruchy pedału przyspieszenia wywołują bardziej bezpośrednią reakcję trakcyjną, a redukcje biegów są bardziej spontaniczne. Prędkość obrotowa silnika może osiągnąć wyższy poziom w każdym biegu, podczas gdy zmiany biegów w „S” są około 25 procent szybsze niż w „C”. Przekręcenie pokrętła na jednostce AMG DRIVE UNIT jeszcze bardziej w prawo aktywuje tryb „S+”. Sport plus przełącza biegi kolejne 25 procent szybciej niż w „S”. To samo dotyczy trybu ręcznego „M”. W trybach „S+” i „M” zmiany biegów przy pełnym gazie zajmują tylko 100 milisekund.
System zarządzania silnikiem również częściowo tłumi cylindry w trybach „S”, „S+” i „M”: precyzyjne przerywanie zapłonu i wtrysku przy pełnym obciążeniu przez krótkie okresy prowadzi do jeszcze szybszych zmian biegów niż wcześniej. Atrakcyjnym efektem ubocznym tego błyskawicznego procesu jest wysoce emocjonalny dźwięk w odpowiedzi na każdą zmianę biegu przy szeroko otwartym gazie.
Ultra-szybkie, spontaniczne wielokrotne zrzuty biegów to kolejna mocna strona skrzyni biegów AMG SPEEDSHIFT MCT 7-biegowej. Na przykład, kickdown umożliwia zmianę biegu bezpośrednio z siódmego na czwarty lub z piątego na drugi. W trybach jazdy „S”, „S+” i „M” aktywna jest automatyczna funkcja podwójnego zrzucania biegów. Każde ręczne lub automatyczne zrzucenie biegu jest towarzyszone precyzyjnie wymierzonym podwójnym zrzuceniem biegów – z narastającą intensywnością od „S” przez „S+” do „M”. I nie tylko zwiększa to emocjonalne doznania kierowcy: zrzucenie biegu bez obciążenia minimalizuje reakcje na zmiany obciążenia, co ma szczególne znaczenie przy hamowaniu na zakręty – i zwiększa bezpieczeństwo na mokrej nawierzchni lub lodzie.
Brak automatycznych zrzutów biegów w trybie ręcznym „M”
W trybie ręcznym „M” kierowca korzysta również z wysokiego momentu obrotowego silnika V8 biturbo, ponieważ nie ma automatycznego zrzutu biegu przy pełnym obciążeniu i kickdown; skrzynia biegów pozostaje w wybranym biegu. Co więcej, skrzynia sportowa 7-biegowa nie wykonuje automatycznej zmiany biegu w trybie ręcznym, gdy osiągnięty zostanie limit obrotów. W trybie „M” zestaw wskaźników AMG wyświetla aktualny bieg i dostarcza kierowcy wizualne ostrzeżenie o konieczności zmiany biegu tuż przed osiągnięciem strefy czerwonej. Oznacza to, że szczególnie sportowy kierowca może w pełni wykorzystać swój potencjał wydajności. Zbliżając się do niższego limitu obrotów, np. podczas hamowania pojazdu, następuje automatyczne zrzucenie do następnego niższego biegu.
Potężna jednostka sterująca skrzyni biegów z zintegrowanym procesorem 200 MHz kontroluje spontaniczne zrzuty biegów – na przykład wtedy, gdy kierowca nagle potrzebuje mocy do dynamicznego przyspieszania.
Jednostka AMG DRIVE UNIT z funkcją RACE START
Jednostka AMG DRIVE UNIT to centralna jednostka sterująca dla skrzyni biegów AMG SPEEDSHIFT MCT 7-biegowej oraz wszystkich funkcji dynamiki jazdy. Po lewej stronie dźwigni zmiany biegów znajduje się elektroniczny przełącznik do wyboru czterech trybów jazdy, w tym aktywacji funkcji RACE START. Poniżej znajdują się trzy przyciski do dodatkowych funkcji: pierwszy steruje 3-stopniowym ESP®, drugi sportowym zawieszeniem AMG RIDE CONTROL.
Trzeci, z logo AMG, służy do zapamiętywania osobistego ustawienia dla programu skrzyni biegów, trybu zawieszenia i 3-stopniowego ESP®. Krótkie naciśnięcie przycisku AMG wywołuje opcje konfiguracji, podczas gdy przytrzymanie przycisku pozwala zaprogramować wymagane ustawienie – co jest potwierdzane sygnałem dźwiękowym. Bieżące ustawienia można zobaczyć w zestawie wskaźników AMG w dowolnym momencie, naciskając przycisk AMG.
Funkcja Race Start zapewnia maksymalną dynamikę: podczas gdy pojazd stoi, kierowca ma możliwość aktywacji trybu SPORT Handling i naciśnięcia pedału hamulca lewą nogą. Po wstępnym wybraniu programu Race Start za pomocą pokrętła, na centralnym wyświetlaczu AMG wyświetla się komunikat potwierdzający. Kierowca musi jedynie potwierdzić funkcję Race Start, pociągając raz za dźwignię „Up”, w pełni naciskając pedał przyspieszenia i zwalniając hamulec. Optymalna prędkość rozruchowa silnika jest ustawiana automatycznie, a E63 AMG przyspiesza z doskonałą przyczepnością – aż do najwyższej prędkości, jeśli zajdzie taka potrzeba. Kierowca nie musi ręcznie zmieniać biegów; skrzynia MCT AMG zmienia biegi w błyskawicznie szybkim czasie.
Podwozie, zawieszenie i system hamulcowy: Wysoka technologia dla maksymalnych osiągów