Model E63 z 2013 roku był właśnie takim samochodem, który idealnie pasował do kogoś szukającego sportowego auta, ale nie chcącego wyróżniać się krzykliwym CLS oraz pragnącego zachować elegancję premium i wygodę luksusowej limuzyny.
Było kilka wskazówek, które zdradzały bestię ukrytą pod dość konserwatywną sylwetką sedan. Po pierwsze, charakterystyczny grill z poziomym, chromowanym podwójnym pasem, który wychodził z boków ku centralnemu oznaczeniu Mercedes-Benz. Następnie znajdowały się duże wloty powietrza w dolnej części zderzaka oraz duże wloty boczne, które miały na celu chłodzenie hamulców.
Wnętrze auta to był prawdziwy luksus, z kubełkowymi fotelami z przodu i szeroką kanapą z tyłu. Oczywiście, technologia dostępna dla kierowcy była na czasie, z premium systemem infotainment oraz wszystkimi funkcjami komfortu, w tym skórzaną tapicerką, podgrzewanymi i wentylowanymi fotelami oraz specjalnym designem dźwigni zmiany biegów.
Jednak prawdziwa magia kryła się pod karoserią. Oprócz specyfikacji, w modelu AMG E63 E-Class znajdowały się jeszcze inne szczegóły. Większe hamulce AMG z ceramicznymi tarczami, adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne oraz specjalna, 7-biegowa sportowa skrzynia biegów AMG SPEEDSHIFT MCT. Szybka limuzyna mogła przyspieszyć od 0 do 100 km/h (0-62 mph) w 3.7 sekundy. System napędu na cztery koła AMG 4Matic rozdzielał moment obrotowy silnika na osie przednią i tylną w proporcji 33 do 67 procent, ale ta wartość mogła się zmieniać w zależności od warunków drogowych, osiągając nawet 70 do 30 lub 30 do 70 procent.
Mercedes-AMG kontynuuje promowanie osiągów, dynamiki i efektywności: nowy Mercedes-Benz E63 AMG jest już dostępny jako szczególnie mocny model S o mocy 430 kW (585 KM), 800 Nm momentu obrotowego i wyposażony w nowo opracowany, ukierunkowany na osiągi system napędu na wszystkie koła AMG 4MATIC. Silnik AMG V8 o pojemności 5,5 litra wciąż pozostaje najwyższym osiągnięciem efektywności: połączenie wysokiej mocy i niskiego zużycia paliwa nie ma sobie równych w żadnym innym pojeździe w tym segmencie na świecie. Stały napęd na wszystkie koła jest również opcjonalnie dostępny w innych modelach Mercedes-Benz E63 AMG – w których silnik V8 został podniesiony z 386 kW (525 KM) do 410 kW (557 KM) przy 720 Nm momentu obrotowego. Dzięki tej gamie, Mercedes-AMG premieruje modele wysokowydajnych samochodów osobowych z systemem napędu na wszystkie koła, ukierunkowanym na dynamikę jazdy.
Wprowadzenie nowych, dostosowanych wariantów modelowych zaoferuje klientom Mercedes-AMG większą swobodę indywidualizacji niż kiedykolwiek wcześniej. Nowy E63 AMG prezentuje mocniejszy charakter i bardziej dynamiczny wygląd niż jego poprzednicy: nowa filozofia designu AMG jest widoczna od razu, z nowym „wielopłatowym” grillem chłodnicy i nowym „skrzydłem A” w przednim zderzaku AMG, które definiują ekskluzywny wygląd. Podobnie jak wcześniej, szczytowy model AMG jest dostępny jako sedan i kombi. Atrakcyjność Mercedes-Benz E63 AMG wzrasta także dzięki znacznemu zwiększeniu wartości za pieniądze: klienci otrzymują teraz więcej osiągów i dynamiki jazdy oraz szerszy zakres standardowego wyposażenia i wykończenia.
CLS63 AMG również korzysta z nowej konstelacji modeli: podobnie jak E63 AMG, coupe i Shooting Brake będą również dostępne z ukierunkowanym na osiągi napędem AMG 4MATIC na wszystkie koła. Oprócz udanych SUV-ów – ML63 AMG, GL63 AMG, G63 AMG i G65 AMG – teraz dostępne są dwie gamy modeli samochodów osobowych, obejmujące do ośmiu unikalnych modeli z napędem na wszystkie koła, w postaci Mercedes-Benz E63 AMG i CLS63 AMG. Dodatkowe modele z osiągami ukierunkowanymi na AMG 4MATIC napędem na wszystkie koła, takie jak A45 AMG i CLA45 AMG, będą dostępne w 2013 roku.
„’Driving Performance’ odzwierciedla filozofię, którą realizuje Mercedes-AMG” – wyjaśnia Ola Källenius, przewodniczący Mercedes-AMG GmbH. Nowe warianty modelowe E63 AMG i CLS63 AMG wyraźnie pokazują, jak oferujemy naszym klientom jeszcze większą indywidualność. Modele S w szczególności stanowią najbardziej atrakcyjną propozycję w segmencie, oferując znacznie lepszy stosunek wartości do ceny: najwyższe osiągi i momenty obrotowe w segmencie, nowy ukierunkowany na osiągi napęd AMG 4MATIC, nowy design oraz znacznie większe wyposażenie standardowe i wykończenie to wyróżniające cechy nowych wysokowydajnych samochodów z Affalterbach. Dzięki nowym modelom S z napędem na wszystkie koła dotrzemy do nowych klientów i rynków.
„Dzięki ekskluzywnym modelom S wyraźnie wzmocniliśmy dynamiczny profil Mercedes-Benz E63 AMG i CLS63 AMG” – dodaje Tobias Moers, szef rozwoju pojazdów i członek zarządu Mercedes-AMG GmbH. „Te wysokie osiągi i momenty obrotowe są ekskluzywne dla AMG. Nasz silnik V8 o pojemności 5.5 litra pozostaje najbardziej efektywnym silnikiem V8 w produkcji seryjnej na świecie. Nowo opracowany, ukierunkowany na osiągi napęd AMG 4MATIC osiąga najlepsze wartości przyspieszenia w segmencie, a także oferuje naszym klientom znacznie wyższą dynamikę jazdy niż kiedykolwiek wcześniej.”
Przyspieszenie do 100 km/h z miejsca w ciągu 3,6 sekundy zapewnia modelowi Mercedes-Benz E63 AMG S-Model wygodną przewagę nad całą konkurencją; maksymalna prędkość wynosi 250 km/h (elektronika ograniczona). Oprócz zwiększonej mocy, można to przypisać w dużej mierze napędowi AMG 4MATIC, który jest ukierunkowany na osiągi, z proporcją rozkładu mocy wynoszącą 33 do 67 procent (oś przednia/tylna). Doskonała przyczepność podczas przyspieszenia skutecznie unika strat związanych ze poślizgiem.
W nowym modelu S silnik V8 o pojemności 5,5 litra generuje maksymalną moc 430 kW (585 KM) i maksymalny moment obrotowy 800 Nm – co stanowi wzrost o 20 kW (28 KM) w porównaniu do dostępnego wcześniej pakietu AMG Performance. Ta zwiększona moc i wydajność jest wynikiem dostosowania aplikacji silnika, zwiększenia ciśnienia szczytowego oraz wzrostu ciśnienia doładowania z 0,9 do 1,0 bara. W wersji podstawowej, przy 410 kW (557 KM) i 720 Nm, model także oferuje wzrost o 24 kW (32 KM) i 20 Nm w porównaniu do swojego poprzednika.
Pomimo zwiększonej mocy i ulepszonej wydajności, wszystkie modele Mercedes-Benz E63 AMG oferują wysoką efektywność, niskie zużycie paliwa i niskie emisje spalin. Silnik AMG V8 o pojemności 5,5 litra pozostaje najbardziej efektywnym silnikiem V8 w produkcji seryjnej – z wyraźnie większą pojemnością skokową niż jego bezpośredni konkurenci. E63 AMG o mocy 410 kW (557 KM) z napędem na tylną oś zużywa 9,8 litra paliwa na 100 kilometrów zgodnie z normą NEDC (230 gramów CO2). Wariant z napędem na wszystkie koła i model S o mocy 430 kW (585 KM) wykazuje tylko nieznacznie wyższe zużycie paliwa, wynoszące od 10,3 do 10,5 litrów na 100 km (242 gramy do 246 gramów CO2). Dodatkowo, po wdrożeniu wewnętrznych środków silnikowych wszystkie modele E63 AMG spełniają wymagania surowej normy emisji Euro 6, która wejdzie w życie dopiero w 2015 roku.
Wprowadzenie na rynek nowego Mercedes-Benz E63 AMG z napędem na tylną oś rozpocznie się w kwietniu 2013 roku, a napęd na wszystkie koła E63 AMG oraz model S E63 AMG będą wprowadzone w czerwcu.
Silnik: Mistrz w osiągach i wydajności
Silnik AMG V8 o pojemności 5,5 litra w Mercedes-Benz E63 AMG oferuje charakterystyczną dla AMG wysoką wydajność na każdym polu. Od maksymalnej prędkości przez generowanie momentu obrotowego, dostarczanie mocy, dźwięk silnika i przystosowanie do długich podróży po niezawodność, która jest znakiem rozpoznawczym Mercedesa, ten ośmiocylindrowy silnik o mocy do 430 kW (585 KM) spełnia wysokie oczekiwania i wyznacza nowe standardy w swoim segmencie. Dzisiejsze wyzwania obejmują również szczytowe osiągi pod względem efektywności. E63 AMG nadal wytycza nowe standardy w tej dziedzinie – silnik AMG V8 o pojemności 5,5 litra pozostaje najbardziej efektywnym silnikiem V8 w produkcji seryjnej. Rzucenie okiem na obraz zużycia paliwa potwierdza jego doskonałe osiągi: przy zużyciu 9,8 litra na 100 kilometrów w trybie NEDC (E63 AMG Sedan z napędem na tylną oś), E63 AMG w imponujący sposób pokazuje, jak można idealnie połączyć fascynującą dynamikę z niskim zużyciem paliwa.
Jak wcześniej, Mercedes-Benz E63 AMG jest dostępny w dwóch wariantach mocy: jako model podstawowy o mocy 410 kW (557 KM) i 720 Nm momentu obrotowego oraz jako model S o mocy 430 kW (585 KM) i generujący do 800 Nm momentu obrotowego. Stanowi to wzrost o 24 kW (32 KM) i 20 Nm w porównaniu do odpowiednich poprzedników. Techniczna podstawa dla tego wzrostu wynika z dostosowania aplikacji silnika, zwiększenia ciśnienia szczytowego oraz wzrostu ciśnienia doładowania z 0,9 do 1,0 bara. Eksperci silnikowi z AMG osiągnęli zgodność z wymaganiami szczególnie surowej normy emisji EU6, która nie wejdzie w życie do 2015 roku, optymalizując czas wtrysku za pomocą wielokrotnego wtrysku paliwa i modyfikując europejską diagnostykę pokładową.
Od dostarczania mocy po dźwięk silnika, silnik AMG V8 o pojemności 5,5 litra (oznaczenie wewnętrzne M 157) sprawia, że każda mila to czysta przyjemność. E63 AMG przyspiesza z łatwością. Kluczowym czynnikiem jest unikalna krzywa momentu obrotowego superładowanego silnika ośmiocylindrowego z ręcznie wykończonej sekcji AMG w Affalterbach: 720 Nm momentu obrotowego jest dostępne w szerokim zakresie obrotów od 1750 do 5250 rpm, podczas gdy Mercedes-Benz E63 AMG S dysponuje nawet 800 Nm między 1750 a 5000 rpm. To zapewnia ogromną siłę ciągu w każdym zakresie obrotów.
Techniczne atuty silnika ośmiocylindrowego AMG obejmują:
- Bezpośredni wtrysk paliwa
- Biturboładowanie
- Całkowicie aluminiowa blok silnika
- Technologia czterozaworowa z regulacją wałka rozrządu
- Chłodzenie powietrza wodą
- Zarządzanie generatorem
- Funkcja start/stop ECO
Dwa turbosprężarki znajdujące się obok rzędów cylindrów dostarczają świeżego powietrza do ośmiu cylindrów. Przy maksymalnej prędkości 185 000 rpm pod pełnym obciążeniem, dwa turbosprężarki wtłaczają 1750 kg powietrza na godzinę do komór spalania. Dzięki swojej szczególnej, kompaktowej konstrukcji – obudowy turbin są spawane do kolektora wydechowego – istnieją znaczące korzyści w zakresie oszczędności miejsca, a katalizatory również szybciej się nagrzewają.
V8 AMG rezygnuje z tradycyjnego zaworu upustowego. Umożliwiło to niezwykle kompaktowy design obudowy sprężarki. Aby zapewnić zwinną reakcję bez opóźnień, wszystkie przewody powietrzne w torze dolotowym są jak najkrótsze. Eksperci AMG umożliwili kontrolowanie zaworu upustowego, który zmniejsza ciśnienie w układzie wydechowym podczas negatywnych zmian obciążenia, poprzez konwerter elektropneumatyczny. To pozwala na odciążenie pod obciążeniem częściowym, co z kolei obniża zużycie paliwa.
Tak jak w przypadku silnika AMG o pojemności 6.0 litrów V12 biturbo, jednostka ośmiocylindrowa z bezpośrednim wtryskiem paliwa wykorzystuje szczególnie efektywne chłodzenie powietrza/wodą. Chłodnica niskotemperaturowa z obiegiem wody jest oszczędnie umieszczona w V rzędów cylindrów. Efektywnie chłodzi powietrze dolotowe sprężane przez turbosprężarki przed jego wejściem do komór spalania i utrzymuje ciągle niższą temperaturę dolotową przy pełnym obciążeniu. Duża chłodnica z przodu pojazdu zapewnia określone chłodzenie wody krążącej w obiegu niskotemperaturowym. Ekstremalnie krótkie przewody powietrzne zapewniają optymalną reakcję. Rury ciśnieniowe ze stali nierdzewnej dla świeżego powietrza i powietrza doładowującego są produkowane w procesie hydroformowania, mają grubość 0,8 milimetra i są zaprojektowane na bardzo niskie straty ciśnienia.
Całkowicie aluminiowa blok silnika z wkładkami cylindrowymi Silitec
Blok silnika silnika AMG V8 o pojemności 5,5 litra wykonany jest z aluminium odlewanego. Niska (sucha) masa silnika wynosząca 204 kilogramy jest wynikiem bezkompromisowych metod budowy lekkiej i zapewnia zrównoważoną dystrybucję masy pojazdu. Pokrywa łożyska dla głównych łożysk wału korbowego, wykonana z żeliwa szarego, jest przymocowana do bloku silnika dla dużej sztywności. Wbudowane wkładki cylindrowe Silitec zapewniają niskotrwałą pracę ośmiu tłoków.
Wywiercone otwory wentylacyjne w bloku silnika prowadzą do większej mocy i oszczędności paliwa przy obciążeniu częściowym: powyżej bloków łożyskowych znajdują się otwory wzdłużne, które łączą sąsiednie komory bloku silnika. Normalnie ruch w górę i w dół tłoków powoduje, że powietrze jest wpychane do i wydobywane z miski olejowej, co prowadzi do zwiększonego oporu, a tym samym redukcji mocy. Otwory wentylacyjne zapobiegają temu, zapewniając skuteczną kompensację ciśnienia między komorami.
Wykonany z wysokiej jakości stali stopowej 38MnS6BY (kombinacja pierwiastków chemicznych manganu, siarki, boru i itru) wał korbowy obraca się w pięciu głównych łożyskach, ma osiem wyważaczy i został zoptymalizowany pod względem sztywności skrętnej, bezwładności, niskiej masy obrotowej i długiej żywotności. Przedni tłumik z dwiema masami skutecznie eliminuje wibracje. Każdy przegub korbowodu na wałku korbowym posiada dwa wyklepane, wytłoczone korbowody. W trosce o niskie tarcie mechaniczne i wysoką odporność na zużycie, lekkie tłoki mają metalową powierzchnię styku. Zawory olejowe sterowane ciśnieniowo w bloku silnika zapewniają efektywne chłodzenie wysoce obciążonych koron tłokowych.
Technologia czterozaworowa z regulacją wałka rozrządu
Doskonałe ładowanie komór spalania zapewniają duże zawory dolotowe i wydechowe, których w każdej cylindrze jest po dwa. Zawory wydechowe, które są narażone na wysokie obciążenia cieplne, są chłodzone sodem i mają konstrukcję pustą w celu redukcji masy. Cztery wałki rozrządu operują 32 zaworami za pomocą niskotrapiących, niskotłuczących popychaczy. Bezstopniowa regulacja wałka rozrządu w zakresie 40 stopni po stronie dolotowej i wydechowej zależy od obciążenia silnika i prędkości obrotowej, co prowadzi do doskonałych wartości mocy i momentu obrotowego. Dzięki temu uzyskuje się także stałą pracę na biegu jałowym przy niskim obciążeniu.
W zależności od prędkości obrotowej silnika, nakładanie się zaworów może być regulowane dla uzyskania jak najlepszej dostawy paliwa/powietrza do komór spalania i efektywnego usuwania spalin. Zmienna regulacja wałka rozrządu odbywa się elektromagnetycznie za pomocą czterech wahadłowych siłowników, a kontrolowane jest przez jednostkę sterującą silnika. Wałki rozrządu są napędzane przez trzy wysokowydajne ciche łańcuchy, które mają znaczne zalety w zakresie komfortu akustycznego w porównaniu do łańcuchów cylindrowych.
Innowacyjne zasilanie olejem i chłodzenie wodne
Efektywne dostarczanie oleju we wszystkich warunkach obciążenia i pracy zapewnia pompa olejowa z elektrycznie kontrolowanym stopniem sprężania. Ciśnienie oleju można regulować między 2 a 4 bar, co ma zalety w zakresie tarcia i zużycia paliwa. Zintegrowany stopień ekstrakcji wewnątrz pompy olejowej dla dwóch turbosprężarek zapobiega wciąganiu oleju do powietrza doładowującego i spalin, co dodatkowo pomaga w redukcji emisji. Zarówno miska olejowa, jak i punkt ekstrakcji zostały zoptymalizowane pod kątem maksymalnej bocznej przyspieszenia i efektywnego smarowania. Pojemność oleju wynosi 10,5 litra.
Połączony system chłodzenia wody/oleju to inteligentne rozwiązanie: po zimnym uruchomieniu, na początku olej silnikowy jest chłodzony tylko przez wymiennik ciepła olej/woda. Jeśli wydajność chłodzenia bardzo kompaktowej chłodnicy jest niewystarczająca, przepływ jest dodatkowo kierowany przez zewnętrzny chłodnicę oleju silnikowego/powietrza za pomocą termostatu oleju. Zaletą tego systemu jest to, że olej silnikowy nagrzewa się szybciej, ponieważ płyn chłodzący silnika szybciej się nagrzewa, a później olej jest chłodzony przez płyn chłodzący. Wybieralny termostat wodny zapewnia szybkie nagrzewanie płynu chłodzącego przy uruchamianiu silnika i ruszaniu. Duże wloty w nowym przednim zderzaku E63 AMG zapewniają skuteczny przepływ powietrza do chłodnic wody, oleju silnikowego, powietrza doładowującego i oleju przekładniowego.
Chłodzenie płynu chłodzącego silnika wykorzystuje szczególnie efektywną zasadę przepływu krzyżowego. Chłodziwo przepływa przez blok silnika oraz głowice cylindrów. Dodatkowe otwory chłodzące w głowicy cylindrów pozwalają na bardziej efektywne chłodzenie komór spalania, co wiąże się z korzyściami podczas spalania, umożliwiając wcześniejsze ustalanie momentów zapłonu bez ryzyka detonacji.
Zarządzanie generatorem i zoptymalizowany napęd pasowy
Funkcja start/stop ECO, która w trybie „Controlled Efficiency” wyłącza silnik ośmiocylindrowy każdorazowo, gdy pojazd jest w ruchu, to nie jedyna cecha, która przyczynia się do niskiego zużycia paliwa. Zarządzanie generatorem również przyczynia się do zwiększenia efektywności: gdy silnik działa na biegu jałowym lub podczas hamowania, energia kinetyczna jest wykorzystywana do ładowania akumulatora zamiast marnować się w postaci ciepła, jak to zwykle bywa. W wszystkich innych trybach pracy kombinacja zarządzania siecią pokładową i generatorem pozwala na utrzymanie generatora na niskim napięciu. To zmniejsza obciążenie silnika i pozwala na oszczędności paliwa rzędu około 0,15 litra na 100 kilometrów wg standardu NEDC, a do 0,2 litra na 100 km w ruchu miejskim z częstymi fazami biegu jałowego i hamowania.
Wysoce efektywna elektronika silnika do każdej funkcji
Wszystkie funkcje silnika są realizowane i kontrolowane przez szczególnie efektywną jednostkę sterującą. Ten nowoczesny komputer silnikowy nie tylko kontroluje bezpośredni wtrysk paliwa, ciśnienie doładowania, regulację wałka rozrządu i zmienną dostawę oleju, ale również komunikuje się z wszystkimi innymi jednostkami sterującymi pokładowymi, takimi jak te w skrzyni biegów AMG SPEEDSHIFT MCT 7-biegowej. Mikroprocesor ma w pamięci ponad 30 000 różnych parametrów i funkcji i jest w stanie wykonać do 260 milionów operacji na sekundę. Aby zmniejszyć obciążenie jednostki sterującej silnika, osiem indywidualnych cewek zapłonowych ma wbudowany moduł elektroniczny w każdym cylindrze. Zapewnia to mocny iskra zapłonowa we wszystkich prędkościach obrotowych silnika i przy wszystkich warunkach obciążenia. Wysoce precyzyjne rozprowadzenie paliwa przez wtryskiwacze piezoelektryczne obsługiwane jest przez osiem wysokowoltowych stopni wyjściowych.
Lekki system wydechowy AMG dla charakterystycznego dźwięku
Dwururowy system wydechowy AMG ma średnicę rur 70 milimetrów od kolektorów do tylnych tłumików. Dźwięk charakteryzuje doskonała synteza namacalnej dynamiki i typowego komfortu Mercedesa w długich podróżach. Emocjonalny urok podczas przyspieszania i podwójnego sprzęgła łączy się z odpowiednim powściągnięciem przy stałych prędkościach. Charakterystyczny, rozpoznawalny dźwięk ośmiocylindrowego silnika wydobywa się z wyraźnych chromowanych podwójnych końcówek układu wydechowego.
Produkcja silników – tradycja ręcznej doskonałości
Jak wszystkie silniki wysokowydajne AMG, silnik biturbo ośmiocylindrowy jest montowany ręcznie w sekcji wykończeniowej AMG, przestrzegając najbardziej rygorystycznych standardów jakości. Wysoko wykwalifikowani monterzy silników montują M 157 zgodnie z filozofią „jeden człowiek, jeden silnik”. Podpis na charakterystycznej tablicy silnika AMG świadczy o dużej staranności, z jaką pracował monter.
Przekazywanie mocy: Napęd na wszystkie koła dla doskonałej dynamiki
Skrzynia biegów AMG SPEEDSHIFT 7-biegowa oraz nowy, ukierunkowany na wydajność napęd AMG 4MATIC na wszystkie koła doskonale uzupełniają silnik V8 biturbo o pojemności 5,5 litra. Te dwa systemy hi-tech podnoszą dynamikę jazdy Mercedes-Benz E63 AMG na nowy, bezprecedensowy poziom.
Napęd AMG 4MATIC, ukierunkowany na osiągi, jest opcjonalnie dostępny dla E63 AMG o mocy 410 kW (557 KM). E63 AMG S z silnikiem o mocy 430 kW (585 KM) ma napęd na wszystkie koła jako standard. Techniczna podstawa jest dostarczana przez przekładnię do dodatkowego poboru mocy na napędzaną oś tylną. Ta przekładnia jest kompaktowo zintegrowana z skrzynią biegów AMG SPEEDSHIFT MCT 7-biegową i wymaga praktycznie żadnej dodatkowej przestrzeni montażowej. Moment obrotowy jest przekazywany z wyjścia mocy przez wał napędowy do osi przedniej. Przekazywanie mocy z różnicowego przedniego do lewego wału napędowego odbywa się za pomocą wałka pośredniego, który przechodzi przez zamknięty kanał wału w misce olejowej. Kompaktowa konstrukcja prowadzi do dodatkowej wagi wynoszącej tylko około 70 kilogramów.
W przeciwieństwie do pojazdów produkcji seryjnej, w modelach E-Klasy z napędem na wszystkie koła moment obrotowy silnika jest rozdzielany między osie przednią i tylną w proporcji 33 do 67 procent. To wyraźnie tylnie zrównoważone rozkłady mocy zapewnia charakterystyczną dla AMG wysoką dynamikę jazdy i doskonałą przyjemność z jazdy. Trzystopniowy system ESP® został specjalnie dostosowany do stałego systemu napędu na wszystkie koła. W trybie „SPORT Handling” system ESP® Curve Dynamic Assist wykonuje selektywne interwencje hamulcowe na pojedynczych kołach, aby zapewnić dużą zwinność, unikając podsterowności podczas skrętów i zakrętów. W zakrętach specyficzne, krótkie hamowanie wewnętrznego tylnego koła skutkuje wyraźnym skrętem pojazdu.
System ESP® w trzech stopniach oferuje trzy indywidualne strategie sterowania na naciśnięcie przycisku: przycisk ESP® na AMG DRIVE UNIT umożliwia kierowcy wybór między stanami „ON”, „SPORT Handling” i „OFF” – wyświetlacz w desce rozdzielczej AMG wskazuje aktualny stan. W trybie „ESP ON” system inicjuje interwencje hamulcowe na jednym lub więcej kołach i redukuje moment obrotowy silnika w przypadku wykrycia, że warunki pracy stają się niestabilne. W trybie „SPORT Handling” progi interwencji w odpowiedzi na nadsterowność lub podsterowność oraz towarzysząca interwencja momentu obrotowego silnika pozwalają na wyższe poziomy dynamiki jazdy i odpowiednie kąty driftowe. To zapewnia znacznie zwiększoną przyjemność z jazdy. Dłuższe naciśnięcie przycisku ESP® aktywuje „ESP OFF”. Ten tryb unika redukcji momentu obrotowego silnika w celu uzyskania wyższej dynamiki jazdy i jeszcze większej przyjemności za kierownicą. „ESP OFF” powinien być używany tylko przez doświadczonych kierowców na zamkniętych torach wyścigowych. W obu trybach „SPORT Handling” i „ESP OFF” wszystkie funkcje bezpieczeństwa ESP® są dostępne podczas hamowania.
Zwiększone bezpieczeństwo jazdy na mokrej lub zimowej nawierzchni
Napęd AMG 4MATIC również zwiększa bezpieczeństwo jazdy i przyczepność na mokrej lub zimowej nawierzchni. Optymalna przyczepność jest zapewniona przez sprzęgło wielotarczowe z efektem blokady 50 Nm, które w pełni wykorzystuje potencjał połączenia tarcia wszystkich czterech kół, szczególnie na śniegu i lodzie. Takie ustawienie umożliwia uzyskanie wysokich poziomów przyczepności, wykorzystując dynamiczną zmianę obciążenia osi tylnych podczas przyspieszania, aby dostarczyć więcej momentu obrotowego do kół tylnych.
Jednak blokada różnicowa wielotarczowa również potrafi przesunąć moment obrotowy między osami przednią i tylną, zmieniając podział między 30:70 a 70:30 w zależności od warunków drogowych. W związku z tym, interwencje 3-stopniowego systemu ESP®, 4ETS lub ASR mogą być opóźnione tak długo, jak to możliwe, a większość momentu obrotowego napędu przekonwertowana jest na moc trakcyjną, nawet na śliskich drogach. Wszystkie interwencje systemu kontrolnego są praktycznie niezauważalne, jednak kierowcy od razu wiedzą, czy jadą blisko granicy, ponieważ w desce rozdzielczej AMG miga żółty symbol ostrzegawczy. To wyraźnie zachęca do dostosowania stylu jazdy do warunków drogowych.
E63 AMG S-Model z blokadą różnicową na osi tylnej
E63 AMG S to krok naprzód w Mercedes-AMG. Zgodnie z markowym hasłem AMG „Driving Performance”, na osi tylnej najbardziej wydajnego modelu E-Klasy zainstalowano mechaniczną blokadę różnicową. Pakiet technologii wysokiej jakości prowadzi do dalszego zwiększenia przyczepności, co ostatecznie prowadzi do jeszcze większej dynamiki jazdy i przyjemności, szczególnie na torze wyścigowym.
Ekskluzywna skrzynia biegów AMG SPEEDSHIFT MCT 7-biegowa
RACESTART, funkcja podwójnego sprzęgła, siedem biegów, cztery tryby przekładni i funkcja start/stop: skrzynia biegów AMG SPEEDSHIFT MCT 7-biegowa w Mercedes-Benz E63 AMG łączy ekstremalny emocjonalny urok, maksymalną przyjemność z jazdy i optymalną oszczędność. Skrzynia biegów oferuje ekscytującą kombinację unikalnych opcji, których żaden inny producent motoryzacyjny nie jest w stanie zaoferować w tym formacie.
Skrzynia sportowa jest ekskluzywna dla Mercedes-AMG i łączy sportową, bezpośrednią i zwinną reakcję manualnej skrzyni biegów z maksymalnym komfortem automatycznej skrzyni biegów. MCT oznacza Multi-Clutch Technology i wskazuje, że do zmiany biegów wykorzystywane są tylko elementy sprzęgła. Kompaktowe sprzęgło na mokro, które pracuje w kąpieli olejowej, zastępuje tradycyjny konwerter momentu obrotowego. Dzięki niskiej bezwładności obrotowej skrzynia biegów reaguje natychmiastowo i dynamicznie, bez typowych strat charakterystycznych dla skrzyni biegów z konwerterem momentu obrotowego – co pomaga zaoszczędzić paliwo. Skrzynia sportowa AMG imponuje również swoją niską wagą wynoszącą tylko 80 kilogramów, co było możliwe dzięki zastosowaniu lekkiego magnezu w obudowie skrzyni biegów. Wibracje są skutecznie eliminowane przez nowy, dwuetapowy tłumik skrętny, co przynosi korzyści w odczuwanym komforcie pasażerów.
Funkcja start/stop ECO montowana w standardzie
Funkcja start/stop ECO montowana w standardzie jest na stałe aktywna w oszczędnym trybie jazdy „Controlled Efficiency” („C”). Gdy kierowca zatrzymuje się, np. przy czerwonym świetle lub w korku, silnik automatycznie się wyłącza. Gdy pedał hamulca zostanie zwolniony lub nacisnięty pedał gazu, silnik natychmiast się uruchamia, a samochód może szybko ruszyć. Inteligentna technologia gwarantuje komfortowy i natychmiastowy proces uruchamiania: czujnik wału korbowego, który rozpoznaje kierunek obrotów, rejestruje pozycję spoczynkową wszystkich ośmiu tłoków. Aby automatycznie uruchomić silnik, cylinder z najkorzystniejszą pozycją tłoka otrzymuje wtrysk paliwa do swojej komory spalania. Precyzyjne wtryskiwacze piezoelektryczne znacznie wspomagają ten proces, umożliwiając szybkie uruchomienia.
System zarządzania silnikiem zapewnia, że silnik jest wyłączany tylko wtedy, gdy spełnione są pewne warunki wstępne. Na przykład akumulator musi mieć wystarczający ładunek, a silnik musi być w odpowiedniej temperaturze roboczej do efektywnej kontroli emisji. To samo dotyczy wybranej przez kierowcę temperatury wewnętrznej: jeśli nie została jeszcze osiągnięta, silnik nie jest wyłączany, gdy samochód się zatrzymuje. System zarządzania siecią pokładową zapewnia, że aktywne funkcje audio, telefoniczne lub wideo nie są przerywane przez funkcję start/stop.
Zielony symbol „ECO” pokazuje kierowcy, kiedy funkcja start/stop jest aktywna. Jeśli jeden z powyższych warunków uniemożliwia aktywację systemu, wyświetlane jest w centralnym wyświetlaczu komunikat „Start/stop nieaktywny” oraz żółty symbol „ECO”. W bardziej ukierunkowanych na osiągi trybach jazdy „S” (Sport), „S+” (Sport plus) i „M” (Manual), funkcja start/stop jest zawsze dezaktywowana.
Osobowościowy tryb Controlled Efficiency („C”) dla oszczędności paliwa
Przy dostosowywaniu sportowej skrzyni biegów MCT do silnika AMG V8 o pojemności 5,5 litra, inżynierowie AMG położyli szczególny nacisk na nowy tryb jazdy Controlled Efficiency („C”). Nacisk położono na osiągnięcie minimalnych prędkości silnika na możliwie najwyższych biegach w każdej sytuacji jazdy. Przy ruszaniu w „C”, skrzynia zawsze wybiera drugi bieg i zmienia na wyższe biegi, jeśli styl jazdy na to pozwala. Przy prędkości 60 km/h szósty bieg będzie już załączony – poprawiając nie tylko zużycie paliwa, ale także poziom hałasu. Dzięki potężnemu, łatwo dostępnemu momentowi obrotowemu nawet przy niskich prędkościach obrotowych, jednostka V8 biturbo AMG doskonale nadaje się do tego stylu jazdy. Controlled Efficiency oznacza również wygodne zmiany biegów i „miękką” reakcję na pedał gazu w celu zapewnienia wyjątkowo płynnego przenoszenia mocy.
Tryby jazdy „S”, „S+” i „M” dla jeszcze większej przyjemności z jazdy i dynamiki
Oprócz Controlled Efficiency („C”), trzy tryby przekładni są dostępne, aby sprostać wymaganiom kierowców poszukujących bardziej dynamicznej jazdy: w trybie „S” (Sport) silnik i skrzynia biegów przyjmują dużo bardziej zwinną charakterystykę. Ruchy pedału gazu wywołują bardziej bezpośrednią odpowiedź trakcyjną, a redukcje biegów są bardziej spontaniczne. Prędkość obrotowa silnika jest dopuszczona do osiągnięcia wyższego poziomu na każdym biegu, podczas gdy zmiany biegów w trybie „S” są około 25 procent szybsze niż w „C”. Obracając pokrętło na AMG DRIVE UNIT o stopień w prawo aktywuje się tryb „S+”. Sport plus przesuwa biegi kolejne 25 procent szybciej niż w „S”. To samo dotyczy manualnego trybu zmiany biegów „M”. W trybach „S+” i „M” zmiany biegów na pełnym gazie zajmują tylko 100 milisekund.
System zarządzania silnikiem również częściowo tłumi cylindry w trybach „S”, „S+” i „M”: precyzyjne przerywanie zapłonu i wtrysku pod pełnym obciążeniem przez krótkie okresy prowadzi do jeszcze szybszych zmian biegów. Atrakcyjnym efektem ubocznym tego błyskawicznego procesu jest wysoce emocjonalny dźwięk w odpowiedzi na każdą zmianę biegu przy pełnym otwarciu przepustnicy.
Ultra-szybkie, spontaniczne wielokrotne redukcje biegów to kolejna mocna strona skrzyni biegów AMG SPEEDSHIFT MCT 7-biegowej. Na przykład kickdown pozwala na zmiany biegów bezpośrednio z siódmego do czwartego biegu lub z piątego do drugiego. W trybach „S”, „S+” i „M” aktywna jest automatyczna funkcja podwójnego sprzęgła. Każdej manualnej lub automatycznej redukcji biegów towarzyszy precyzyjnie wymierzona podwójna redukcja biegów – z rosnącą intensywnością od „S” przez „S+” do „M”. I nie tylko wzmacnia to emocje kierowcy: redukcja biegów bez obciążenia minimalizuje reakcje przy zmianie obciążenia, co przynosi szczególne korzyści przy hamowaniu w zakręty – a także zwiększa bezpieczeństwo na mokrej nawierzchni lub lodzie.
Brak automatycznych redukcji biegów w trybie manualnym „M”
W manualnym trybie „M” kierowca korzysta również z wysokiego momentu obrotowego silnika V8 biturbo, ponieważ nie ma automatycznej redukcji biegów przy pełnym obciążeniu i kickdownie; skrzynia biegów pozostaje niewzruszenie na wybranym biegu. Ponadto 7-biegowa skrzynia sportowa nie dokonuje automatycznej zmiany biegów w trybie manualnym, gdy osiągnięto limit obrotów. W trybie „M” przyrząd deski rozdzielczej AMG wyświetla aktualny bieg i informuje kierowcę wizualnie o potrzebie zmiany biegu tuż przed osiągnięciem przez wskaźnik czerwonej strefy. Oznacza to, że szczególnie sportowy kierowca może w pełni wykorzystać potencjał wydajnościowy. Zbliżając się do dolnej granicy obrotów, np. podczas hamowania pojazdu, następuje automatyczna redukcja do następnego niższego biegu.
Potężna elektroniczna jednostka sterująca skrzyni biegów z zintegrowanym procesorem 200 MHz kontroluje spontaniczne redukcje biegów – gdy kierowca nagle potrzebuje mocy do dynamicznego przyspieszenia, na przykład.
AMG DRIVE UNIT z funkcją RACE START
AMG DRIVE UNIT to centralna jednostka sterująca dla skrzyni biegów AMG SPEEDSHIFT MCT 7-biegowej oraz wszystkich funkcji dynamiki jazdy. Po lewej stronie dźwigni zmiany biegów znajduje się elektroniczny przełącznik, który służy do wyboru czterech trybów jazdy, w tym aktywacji funkcji RACE START. Poniżej znajdują się trzy przyciski do dodatkowych funkcji: pierwszy kontroluje 3-stopniowy system ESP®, drugi sportowe zawieszenie AMG RIDE CONTROL.
Trzeci, z oznakowaniem AMG, służy do zapisania osobistego ustawienia dla programu skrzyni biegów, trybu zawieszenia i 3-stopniowego systemu ESP®. Krótkie naciśnięcie przycisku AMG wyświetla opcje konfiguracyjne, natomiast przytrzymanie przycisku pozwala na zaprogramowanie wymaganego ustawienia – co jest potwierdzane sygnałem dźwiękowym. Aktualne ustawienia można zobaczyć w desce rozdzielczej AMG, naciskając przycisk AMG w dowolnym momencie.
Funkcja Race Start zapewnia maksymalną dynamikę: gdy pojazd jest w pozycji spoczynkowej, kierowca może aktywować tryb SPORT Handling i nacisnąć pedał hamulca lewą nogą. Po wybraniu programu Race Start za pomocą pokrętła, na centralnym wyświetlaczu AMG pojawia się komunikat potwierdzający. Kierowca musi tylko potwierdzić funkcję Race Start, pociągając za dźwignię zmiany biegów „W górę”, całkowicie naciskając pedał gazu i zwalniając hamulec. Optymalna prędkość startowa silnika jest ustawiana całkowicie automatycznie, a E63 AMG przyspiesza z doskonałą przyczepnością – aż do maksymalnej prędkości, jeśli jest to potrzebne. Kierowca nie musi ręcznie zmieniać biegów; skrzynia biegów AMG MCT zmienia biegi w błyskawicznych czasach zmiany.
Podwozie, zawieszenie i układ hamulcowy: Wysoka technologia dla maksymalnych osiągów