Gdy coupe klasy E straciło dach i zyskało materiałowy, stało się kabrioletem klasy E, jednym z najseksowniejszych samochodów w kategorii aut executives.
Już od 1953 roku, zanim jeszcze klasa E nosiła tę nazwę, luksusowy asortyment Mercedes-Benz był dobrze przyjmowany przez rynek. Za każdym razem, gdy pojawiała się nowa generacja, stawała się wzorcem dla swojej klasy. Pierwszą generacją, która otrzymała oznaczenie klasy E, był odświeżony model W124 z 1993 roku. Model z 2020 roku to lifting piątej generacji, który zadebiutował w salonach w 2017 roku.
Mercedes-Benz wprowadził lifting w 2020 roku, zmieniając zestaw reflektorów na LED oraz nadając im płatsze obudowy. Design kratki w stylu diamentowym 3D został ulepszony, a A-kształtny dolny wlot powietrza podkreślił dynamiczny styl. Dwie wypukłości na masce przywodziły na myśl silnik V, mimo że niektóre modele miały jednostki czterocylindrowe. Nowy design tylnych świateł LED i chromowany splitter sprawiły, że samochód wyglądał sportowo. Materiałowy dach pozostał bez zmian.
Wnętrze otrzymało nową aktualizację technologiczną dla systemu multimedialnego z systemem MBUX. Zainstalowano dwa ekrany 10.25″ ustawione obok siebie pod tym samym panelem szklanym. Była także dostępna opcja jeszcze większego, 2×12.3″ ekranu. Nowa kierownica z pojemnościowymi strefami dotykowymi do obsługi różnych systemów w samochodzie poprawiła komfort jazdy.
Aby obniżyć emisję, silnik czterocylindrowy otrzymał zintegrowany rozrusznik-generator (ISG) oraz architekturę 48v. Funkcja odzyskiwania energii oraz możliwość „ślizgania się” z wyłączonym silnikiem uczyniły silnik jeszcze bardziej efektywnym. Elektryfikacja dotyczyła także wszystkich silników benzynowych, a jedyną skrzynią biegów dostępną w całej gamie był automatyczny 9G-Tronic (z podwójnym sprzęgłem).
Mercedes-Benz E-Class Coupé i Cabriolet to najbardziej emocjonalnie przyciągające modele w luksusowej rodzinie. Najnowsze zmiany mające na celu zwiększenie ich atrakcyjności sprawiają, że te dwa wymarzone samochody stają się jeszcze bardziej pożądane. Stylizacja została sportowo wyostrzone, a szczególnie przednia część zyskała nowy wygląd. Lampy przednie LED mają teraz cieńsze obudowy, a wnętrze lamp tylnych LED zostało przeprojektowane. Jednocześnie modele dwu-drzwiowe zyskują kluczowe cechy modernizacji innych wersji nadwozia w ramach faceliftingu. Należą do nich elektryfikowane, a zatem bardziej wydajne silniki benzynowe i diesla z zintegrowanym rozrusznikiem-prądnicy, nowa generacja systemów wspomagania jazdy oraz system multimedialny MBUX (Mercedes-Benz User Experience). E-Class Coupé i Cabriolet zadebiutują u partnerów sprzedaży w Europie jesienią 2020 roku.
Emocjonalna atrakcyjność tych dwóch wymarzonych samochodów została dodatkowo wzmocniona dzięki modernizacji modelu. Mercedes-Benz E-Class Cabriolet z klasycznym materiałowym dachem oferuje przestronność i komfort podczas długich podróży dla maksymalnie czterech osób. I to przez cały rok: opcjonalnie Cabriolet może być wyposażony w system AIRCAP zapobiegający przeciągom oraz ogrzewanie AIRSCARF. Nieograniczona użyteczność przez cały rok zapewniona jest również przez akustyczny materiał dachu, który jest standardowym wyposażeniem pomagającym w optymalizacji poziomu hałasu w wnętrzu. Jego wielowarstwowa konstrukcja z zaawansowaną izolacją zapewnia komfortowe warunki bez względu na porę roku i redukuje hałas wiatru oraz jazdy. Pasażerowie mogą więc cieszyć się spokojną rozmową w pojeździe, nawet przy wyższych prędkościach. Dzięki wyrazistym proporcjom przypominającym coupé, klarownemu i sensualnemu designowi oraz komfortowi dla czterech osób, nowa E-Class Coupé łączy piękno i klasyczne walory grand tourera z nowoczesną technologią.
Wyrafinowana stylizacja: diamentowy grill chłodnicy z designem „A-shape”
Zmiany w designie, szczególnie w przedniej części Mercedes-Benz E-Class Coupé i Cabriolet, wprowadzają dodatkową elegancję. Bardziej dynamiczny wygląd to zasługa cieńszych lamp, które nawet w modelach podstawowych są wyposażone w technologię LED. Wnętrze tych lamp LED High Performance jest wyjątkowe. Do charakterystycznych cech designu Mercedes-Benz należą efekt płomienia latarki oraz dwa niepodświetlone wkłady. W przypadku opcjonalnych lamp MULTIBEAM LED te ostatnie są podświetlone.
Design nowego diamentowego grilla w kształcie „A”, który jest również standardowy we wszystkich wersjach, dodaje szczególnej dynamiki. Grill ma również ozdobne, chromowane kropki, pojedynczą żaluzję i gwiazdę Mercedesa na środku.
Nowym punktem kulminacyjnym masywnej tylnej części jest całkowicie przeprojektowane wnętrze lamp tylnych, które są wyposażone w technologię LED. Moduł z gwiazdą z wbudowaną kamerą cofania jest osadzony w klapie bagażnika.
Cztery nowe kolory lakieru dostępne dla E-Class Coupé i Cabriolet w ramach faceliftingu to: high-tech silver, graphite grey metallic, mojave silver oraz patagonia red (designo). Poszerzono również ofertę kół, która teraz obejmuje tzw. koła aero, których specjalny design pomaga w oszczędzaniu paliwa, a tym samym sprzyja zrównoważonemu rozwojowi.
Jak wcześniej, wnętrza Coupé i Cabriolet łączą nowoczesny styl z sportowym luksusem. Kluczowe linie wnętrza są wyraźnie zdefiniowane. Górna część deski rozdzielczej wydaje się unosić; opiera się na przestronnych elementach wykończeniowych, które przechodzą w drzwi. Wyjątkowo wysokiej jakości materiały, które zostały wybrane, oraz jakość wykonania podkreślają sportowy, elegancki charakter samochodu i emanują niezwykle wysoką klasą. Nowe opcje wykończenia – drewno szarej bukowej w otwartych porach oraz aluminium z lekkim wzorem włókna węglowego – wzbogacają wnętrze.
Fotele łączą charakterystyczną dla Mercedesa praktyczność podczas długich podróży z awangardowym designem, aby spełnić oczekiwania dotyczące komfortu, ale jednocześnie zapewniają doskonałe wsparcie w dynamicznych sytuacjach jazdy. Adaptacyjna regulacja siedzenia kierowcy to szczególnie inteligentna cecha: gdy wysokość postaci jest wprowadzana na wyświetlaczu multimedialnym lub za pośrednictwem Mercedes me, siedzisko automatycznie przesuwa się do pozycji ogólnie odpowiedniej dla osoby o tej wysokości, co następnie tylko wymaga drobnej korekty przez kierowcę.
Fotele sportowe o wyglądzie integralnym mają wyraźne boczne wzmocnienia i zintegrowane zagłówki. Kontur siedziska podąża za wyraźnymi bocznymi wzmocnieniami, a w zależności od specyfikacji, środkowa część ma sportowe poprzeczne lub nowoczesne podłużne szwy. Kolory środkowych sekcji oparcia i poduszki są dopasowane do ogólnej formy siedzeń. Możliwe są liczne kombinacje materiałowe, od tkaniny przez skórę ARTICO, skórę tłoczoną, skórę nappa z diamentowym pikowaniem, a nawet skórę odbijającą promieniowanie słoneczne (dla Cabrioletu).
Systemy wspomagania jazdy nowej generacji: lepsze wsparcie w korkach i podczas parkowania
Nowa E-Class ma najnowszą generację systemów wspomagania jazdy Mercedes-Benz, które zapewniają współpracujące wsparcie kierowcom. To skutkuje szczególnie wysokim poziomem aktywnego bezpieczeństwa: Coupé i Cabriolet mogą szybko i inteligentnie zareagować, jeśli kierowca nie jest w stanie tego zrobić. Funkcja wykrywania rąk na kole kierownicy działa teraz na zasadzie pojemnościowej, co poprawia przyjazność dla użytkownika podczas jazdy w trybie półautomatycznym. Aby poinformować systemy wspomagające, że kierowca wciąż ma kontrolę nad E-Class, wystarczy, że kierowca będzie trzymał kierownicę. Wcześniej wymagany był moment obrotowy kierownicy – czyli niewielki ruch kierownicy – jako sygnał. Nowe koło kierownicy (szczegóły w następnej sekcji) ma poduszkę z odpowiednimi czujnikami w obręczy. Rejestrują one, czy kierowca trzyma kierownicę. Jeśli system wykryje, że kierowca nie ma rąk na kierownicy przez określony czas, rozpoczyna się kaskada ostrzeżeń, która ostatecznie aktywuje asystenta hamowania awaryjnego, jeśli kierowca nadal jest bez aktywności.
W standardzie E-Class wyposażona jest w system Active Brake Assist, który w wielu sytuacjach jest w stanie samodzielnie zahamować, aby zapobiec kolizji lub złagodzić jej skutki. System jest również w stanie hamować dla stojących pojazdów i przechodzących pieszych przy typowych prędkościach miejskich, a nawet zapobiegać kolizjom w zależności od sytuacji. W ramach Pakietu Wspomagania Jazdy możliwe jest to również podczas skręcania w stronę nadjeżdżającego pasa. W pakiecie Wspomagania Jazdy można również opcjonalnie dodać szereg funkcji Intelligent Drive.
Jeszcze więcej komfortu we wnętrzu: nowa generacja kół kierowniczych oraz MBUX
Mercedes-Benz E-Class jest wyposażony w zupełnie nowe, inteligentne koło kierownicy w ramach faceliftingu. Dostępne jest jako skórzane koło kierownicy oraz w wersji super sportowej. Powierzchnie sterujące mają wysoki połysk w kolorze czarnym, podczas gdy elementy wykończeniowe i otoczenie mają wykończenie w srebrnym odcieniu. Funkcje zestawu wskaźników i wyświetlacza multimedialnego obsługiwane są za pomocą dotykowych przycisków, których zasada działania zmieniła się z optycznej na pojemnościową.
Nowa E-Class jest wyposażona w najnowszą generację systemu multimedialnego MBUX (Mercedes-Benz User Experience). W standardzie obejmuje dwa duże ekrany o przekątnej 10,25 cala/26 cm umieszczone obok siebie, co zapewnia doskonały widok panoramiczny. Opcjonalnie dostępne są dwa ekrany o wielkości 12,3 cala/31,2 cm. Informacje na zestawie wskaźników i na wyświetlaczu multimedialnym są łatwe do odczytania na wysoce rozdzielczych ekranach. Emocjonalna prezentacja z doskonałą grafiką podkreśla zrozumiałość intuicyjnej struktury obsługi.
System ENERGIZING comfort control łączy różne systemy komfortu w pojeździe i wykorzystuje muzyczne oraz świetlne nastroje oraz szereg trybów masażu, aby zaspokoić różnorodne indywidualne potrzeby dotyczące dobrego samopoczucia pasażerów. Nowością w E-Class Coupé i Cabriolet jest ENERGIZING COACH. Ta funkcja opiera się na inteligentnym algorytmie i rekomenduje różne programy w zależności od sytuacji oraz konkretnej osoby. Jeśli zintegrowane jest urządzenie Garmin®, osobiste wartości, takie jak poziom stresu czy jakość snu, optymalizują dokładność rekomendacji. Celem jest zapewnienie, aby kierowca czuł się dobrze i zrelaksowany nawet podczas wymagających lub monotonnych podróży.
URBAN GUARD: inteligentne połączenie rozwiązań sprzętowych i cyfrowych w celu ochrony przed przestępczością
W połączeniu z Mercedes me, dwa pakiety URBAN GUARD Vehicle Protection i URBAN GUARD Vehicle Protection Plus umożliwiają kompleksowe monitorowanie zaparkowanego pojazdu. URBAN GUARD obejmuje system alarmowy przeciwwłamaniowy, zabezpieczenie przed holowaniem z wizualnym i dźwiękowym ostrzeżeniem w przypadku wykrycia zmiany pozycji, syrenę alarmową, monitoring wnętrza (uruchamia się w przypadku ruchów wewnątrz) oraz preinstalację do wykrywania kradzieży i kolizji podczas parkowania. W przypadku tego ostatniego czujniki pojazdu rejestrują, kiedy zaparkowany i zablokowany pojazd został uderzony lub odholowany – lub gdy ktoś próbuje włamać się do pojazdu. Gdy usługa jest aktywna, kierowca otrzymuje szczegółowe informacje za pośrednictwem aplikacji Mercedes me. Dzięki powiadomieniu push dowiaduje się na przykład, jak poważne i w którym miejscu pojazdu wystąpiło uszkodzenie podczas parkowania. Gdy pojazd zostanie ponownie uruchomiony, informacja ta również pojawia się raz na wyświetlaczu multimedialnym.
Dodatkowo pakiet URBAN GUARD Vehicle Protection Plus oferuje funkcję lokalizacji skradzionych pojazdów. W przypadku kradzieży możliwe jest odzyskanie pojazdu, nawet gdy złodziej dezaktywował funkcję śledzenia pojazdu. Odbywa się to we współpracy z policją.
E jak efektywność: elektryfikacja napędu rozszerzona
Elektryfikacja napędu robi kolejny duży krok naprzód w ramach faceliftingu Mercedes-Benz E-Class. Nowe dwu-drzwiowe modele również zyskują po raz pierwszy wtopioną w silnik jednostkę rozrusznika-prądnicy (ISG) w wersji wysokiej mocy silnika diesla o czterech cylindrach (OM 654 M), o mocy 195 kW. Posiada ona 48-woltowy, częściowy system elektryczny. Funkcja odzyskiwania energii i możliwość „ślizgu” z wyłączonym silnikiem czynią silnik jeszcze bardziej wydajnym.
Prowadzone prace rozwojowe oznaczają, że zastosowany tutaj zintegrowany rozrusznik-prądnica to jednostka drugiej generacji, która teraz jest częścią skrzyni biegów (zamiast silnika). Oznacza to, że może być łatwiej łączona z różnymi silnikami. Dodatkowy zastrzyk mocy dostępny już od pierwszego obrotu silnika, znany jako EQ Boost, może dostarczyć maksymalnie 15 kW i 180 Nm, co sprawia, że przyjemność z jazdy obydwoma sportowymi modelami dwu-drzwiowymi jest jeszcze bardziej wyraźna.
Technologia 48-woltowa z ISG jest także cechą silnika benzynowego o sześciu cylindrach w rzędzie (M 256), który jest teraz dostępny po raz pierwszy w E-Class. Podobnie jak w modelach Saloon, Estate i All-Terrain, ten silnik został teraz dodany do oferty silnikowej dwu-drzwiowych modeli. Jednostka ta, znana już z CLS, S-Class i GLE, ma elektryczne wspomaganie sięgające do 16 kW i aż 250 Nm, co wzmacnia sportowy charakter zarówno Coupé, jak i Cabrioletu. Standardowe połączenie z napędem na wszystkie koła 4MATIC jeszcze bardziej podkreśla dynamikę tych dwóch modeli. Systematyczna elektryfikacja silnika to główny czynnik w niezwykłej efektywności napędu oraz dowód na nowoczesną strategię napędu firmy.
Nowe cechy techniczne dla OM 654: droga do najbardziej wydajnego silnika diesla o czterech cylindrach
Planuje się zasadniczy rozwój techniczny dla czterocylindrowego silnika diesla OM 654 wprowadzonego w 2016 roku. Na czołowej pozycji wśród działań mających na celu poprawę efektywności znajduje się nowy OM 654 M z zintegrowanym rozrusznikiem-prądnicą. Oprócz elektryfikacji, która obejmuje również zastosowanie elektrycznej sprężarki chłodzącej dla systemu klimatyzacji, najważniejsze modyfikacje, które pozwalają na osiągnięcie mocy do 195 kW oraz dodatkowe 15 kW z systemu EQ Boost, to:
Nowy wał korbowy zwiększa skok do 94 mm i pojemność do 1993 cm3 (wcześniej: 92,3 mm i 1950 cm3)
Ciśnienie wtrysku zwiększono do 2700 bar (wcześniej: 2500 bar)
Szczególnie szybkie czasy reakcji oraz stałe dostarczanie mocy dzięki dwóm turbosprężarkom chłodzącym wodą, które mają zmienną geometrię turbiny
Kanał chłodzący wypełniony sodem w każdym ze stalowych tłoków, co pomaga w odprowadzaniu szczytów temperatury w zagłębieniu tłoka.
Elektryczna sprężarka chłodząca
W zakresie oczyszczania spalin ten najbardziej wydajny czterocylindrowy silnik diesla również wprowadza postęp. Jego elementy obejmują:
blisko związany katalizator NOx do redukcji tlenków azotu
DPF (filtr cząstek stałych diesla z specjalnym powłoką do redukcji ilości tlenków azotu)
katalizator SCR (selektywna redukcja katalityczna; z dawkowaną ilością AdBlue®) oraz
dodatkowy katalizator SCR w podwoziu pojazdu z oddzielnie dawkowaną ilością AdBlue®
Skrzynia biegów 9G-TRONIC również została rozwinięta, aby pomieścić zintegrowany rozrusznik-prądnicę drugiej generacji i jest wykorzystywana w pierwszym kroku z silnikiem ISG czterocylindrowym. Silnik elektryczny, elektronika zasilająca i chłodnica skrzyni biegów zostały teraz umieszczone w skrzyni biegów lub na niej. Poprzednio wymagane kable można usunąć, co daje korzyści pod względem przestrzeni instalacyjnej i wagi. Ułatwia to łączenie skrzyni biegów z różnymi silnikami spalinowymi. Dodatkowo zwiększono efektywność skrzyni biegów. Między innymi zoptymalizowane współdziałanie z elektryczną wspomagającą pompą olejową zmniejsza wydajność mechaniczną pompy o 30 procent. Stosuje się również nową generację w pełni zintegrowanej kontroli skrzyni biegów z wielordzeniowym procesorem oraz nową technologią budowy i łączenia. Oprócz zwiększonej mocy obliczeniowej znacznie zmniejszono liczbę interfejsów elektrycznych, a waga kontroli skrzyni biegów została zmniejszona o 30 procent.