Mercedes-Benz kontynuuje tradycję tworzenia osobistych luksusowych coupe w segmencie aut średniej wielkości. Po różnych innych znanych modelach, takich jak W123 Coupe, CE (W124) oraz dwie generacje CLK (C208 i C209), w 2017 roku wprowadzono nowy model – E-Coupe C238.
Technicznie rzecz biorąc, nie wszystkie modele coupe wywodzące się z klasy E były oparte na tej samej platformie co ich sedanowe odpowiedniki noszące podobne nazwy, ale bez dodatku coupe. C208, C209 czy C207 (w tej kolejności) dzieliły swoje podwozia z mniejszymi modelami klasy C, czyli W202, W203 i W204, odpowiednio. Natomiast model z 2017 roku dzielił swoje elementy z właściwą klasą E, wewnętrznie nazwaną W213.
Mimo że od przodu przypominał klasę E, nie dzielił z nią paneli nadwozia ani części. Czarna kratka z trójramienną gwiazdą na środku była inna. Oprócz tego, dolny zderzak był dostępny w dwóch wariantach. W przypadku wersji z pakietem AMG, boczne wloty powietrza, które dostarczały świeże powietrze do przednich hamulców, były połączone wąskim poziomym szczeliną w zderzaku, podczas gdy standardowa wersja bez AMG nie miała takiego rozwiązania. Podobnie jak jego poprzednik, E-Class coupe z 2017 roku posiadał nachyloną szybę przednią, którą można było opcjonalnie wzbogacić o panoramiczny dach szklany. Długi, opadający tylny szyba była zakończona krótkim bagażnikiem.
W środku, Mercedes-Benz zamontował fotele kubełkowe z przodu, zaprojektowane z myślą o komfortowych długich podróżach, a w opcji dostępna była również para sportowych foteli z wysokimi bokami. Z tyłu, E-Coupe oferował kanapę zaprojektowaną dla dwóch osób, oddzieloną miejscem na dwa kubki.
Pod maską, producent samochodów zamontował szeroki wybór silników. Wszystkie wersje były dostępne wyłącznie z dziewięcio-biegową automatyczną skrzynią biegów, opracowaną i wyprodukowaną wewnętrznie.
Nowy Mercedes-Benz E-Class Coupé, z wyrazistymi proporcjami przypominającymi coupé, przejrzystym i zmysłowym designem oraz komfortem na długie podróże dla czterech osób, łączy piękno i klasyczne zalety grand tourera z nowoczesną technologią. Oferuje również inteligencję rodziny E-Class z pełną integracją smartfona, Widescreen Cockpit oraz najnowszymi systemami wspomagania kierowcy, w tym częściowo zautomatyzowaną jazdę. Potężne silniki o niskiej emisji spalin i komfortowe zawieszenia z selektywnym tłumieniem gwarantują sportowe i zwinne doświadczenie prowadzenia.
Po premierze najbardziej inteligentnego sedana na świecie, modelu Estate i All-Terrain, udana rodzina E-Class z radością powitała kolejnego nowego członka: Coupé. „Dzięki swoim wyraźnym, estetycznym liniom, nasz nowy Mercedes-Benz E-Class Coupé przyciąga zarówno serce, jak i umysł. Skondensowano w nim współczesny luksus, zwinność sportową i zaawansowane inżynierię w motoryzacyjnej osobowości z esprit, oferując ekskluzywną, wyrafinowaną przyjemność z jazdy” – twierdzi prof. dr Thomas Weber, członek zarządu Daimler AG odpowiedzialny za badania grupy i rozwój samochodów Mercedes-Benz.
Technicznie oparty na wersji sedan, sportowo ekskluzywne Coupé stanowi kolejny krok w ewolucji języka designu Mercedes-Benz. Dzięki perfekcyjnym proporcjom, nowe Coupé prezentuje purystyczny, podkreślający powierzchnię design z ograniczonymi liniami i zmysłowymi formami. Zarówno gorące, jak i chłodne, zredukowana estetyka reprezentuje piękno i elegancję, podkreślając sportową i luksusową osobowość Coupé.
Typowe proporcje coupé dla Mercedes-Benz charakteryzują się wyraźnym przodem z nisko umieszczoną sportową kratką oraz centralną gwiazdą, długą maską z przetłoczeniami, przesuniętym ku tyłowi niskim nadwoziem i muskularnym tyłem. Dynamiczny wygląd podkreślają cztery bezramowe boczne okna oraz brak słupka B. Dzięki tym wyraźnym formom, design Coupé przekazuje atmosferę luksusu i stylu.
Światowa premiera: powitalna funkcja lamp tylnych
Typowe dla coupe Mercedes są dwuczęściowe, ekstremalnie płaskie lampy tylne LED, które w połączeniu z reflektorami LED MULTIBEAM obchodzą światową premierę powitalnej funkcji. Po otwarciu pojazdu, diody LED lampy tylnej świecą kolejno od środka na zewnątrz. Przy zamykaniu pojazdu sekwencja świetlna działa w przeciwnym kierunku. Oba te efekty są dodatkowo połączone z funkcją ściemniania w górę i w dół. To świetlne powitanie wita i żegna użytkownika pojazdu w sposób podobny do znanej powitalnej funkcji niebieskiego włókna optycznego w przednich reflektorach.
Dzięki innowacyjnej optyce kryształowej, lampy tylne mają również olśniewający wygląd przypominający blask silnika odrzutowego.
Sportowe, luksusowe wnętrze z dopracowanymi detalami
Wnętrze nowego Mercedes-Benz E-Class Coupé ucieleśnia syntezę sportowej emocji i luksusowej inteligencji.
Dwa opcjonalne, wysokorozdzielcze 12,3-calowe wyświetlacze – unikalne w tej klasie – są połączone pod jedną soczewką, tworząc Widescreen Cockpit, który wydaje się unosić w przestrzeni. Kluczowym elementem designu, podkreślającym szerokość, jest również wykończenie, które kończy się dynamicznym łukiem w panelu drzwi. Umieszczony w bezpośrednim polu widzenia kierowcy, zestaw wskaźników pokazuje wirtualne instrumenty, które kierowca może wybierać w trzech różnych stylach: „Classic”, „Sport” i „Progressive”, w zależności od informacji i widoków, które uznaje za istotne.
Model podstawowy łączy dwa okrągłe wskaźniki i wyświetlacz kolorowy o przekątnej 17,8 cm (rozdzielczość 1000 x 600 pikseli) z centralnym wyświetlaczem o przekątnej 21,3 cm (960 x 540 pikseli). Okrągłe wskaźniki, zestaw wskaźników i centralny wyświetlacz są zamontowane w jednej ramce w wysokopołyskowym wykończeniu fortepianowym.
Wyraźnie sportowy akcent stawiają wloty powietrza, których forma jest silnie inspirowana wyglądem silnika turbinowego. Zostały one zaprojektowane w najdrobniejszych szczegółach i w pełni wykończone w srebrnym cieniu.
Przyciski Touch Control na kierownicy umożliwiają kierowcy sterowanie zestawem wskaźników i systemem multimedialnym za pomocą przesunięć palcem, bez potrzeby odrywania rąk od kierownicy. Dodatkowe kontrolery obejmują touchpad z kontrolerem w konsoli centralnej, który rozpoznaje również pismo ręczne, oraz system sterowania głosowego LINGUATRONIC. Są też przyciski dostępu bezpośredniego do sterowania klimatyzacją i do wygodnego uruchamiania oraz dezaktywacji niektórych systemów wspomagania kierowcy.
Avantgarde, a zarazem wysoce luksusowe fotele w Coupé czerpią inspirację z sedana. Sportowe cechy pojedynczych siedzeń znajdują swoje wyraźne odbicie we wszystkich czterech miejscach. Bogactwo wyjątkowo wysokiej jakości detali projektowych świadczy o najwyższym standardzie sportowego luksusowego coupé.
Wysokiej jakości materiały i współczesne zestawienia kolorystyczne tworzą sportowy, współczesny luksus. Atrakcyjne wykończenia w odcieniu niebieskiego jachtu w połączeniu z macchiato beżem nadają pojazdowi chłodny, ekskluzywny wygląd jachtowy. Szczególnie dla Mercedes-Benz E-Class Coupé dostępnych jest dwa nowe, innowacyjne pakiety wykończenia w jasnym drewnie w wykończeniu matowym i wysoki połysk. Precyzyjnie wykonane szwy podkreślają design siedzeń każdej linii wyposażenia. Układ tapicerki siedzeń oraz paleta kolorów linii AMG jest bardziej spójna niż kiedykolwiek. Sportowy charakter podkreślają mocne kontrasty kolorystyczne tapicerki skórzanej w czerni i klasycznej czerwieni oraz czerni i bieli. Imponująca gama kolorystyczna lakieru zewnętrznego jest harmonijnie dopasowana do współczesnej kolorystyki wnętrza.
Podświetlenie wnętrza wykorzystuje wyłącznie trwałą, energooszczędną technologię LED. To samo dotyczy opcjonalnego, wzbogaconego podświetlenia ambiencjalnego z 64 kolorami.
Różnorodność dla każdego gustu
Nawet standardowy pakiet wyposażenia AVANTGARDE jest bogato skonfigurowany. Alternatywnie, dostępna jest linia AMG, która różni się od AVANTGARDE takimi cechami, jak przednie i tylne zderzaki oraz spojlery boczne i większe koła AMG Styling. Kropki w diamentowej kratce chłodnicy są chromowane, a tarcze hamulcowe na przedniej osi są perforowane. Wnętrze zawiera takie cechy, jak fotele w wysokiej jakości ARTICO/DINAMICA w czerni z szarym kontrastowym przeszyciem, pakiet komfortu siedzeń oraz sportowa kierownica z lekkiej skóry AMG. Dodatkowe opcje personalizacji dla obu linii są dostępne dzięki pakietowi Night z wieloma detalami wykończonymi w wysokim połysku czerni i przyciemnionymi bocznymi szybami.
Większe i bardziej luksusowe
Z długością 4826 mm, szerokością 1860 mm i wysokością 1430 mm, nowy E-Class Coupé wyraźnie przewyższa swojego poprzednika pod względem długości, szerokości i wysokości. Głównym beneficjentem szerszego rozstawu kół, wynoszącego 1605 mm z przodu (+67 mm) i 1609 mm z tyłu (+68 mm), jest dynamika jazdy.
Znacznie większa powierzchnia w porównaniu do poprzedniego modelu korzystnie wpływa na pasażerów, zapewniając dodatkową przestronność i komfort. Zyskują oni szczególnie w zakresie miejsca na nogi z tyłu, miejsca na ramiona z przodu i z tyłu oraz miejsca na głowy na tylnej kanapie. W każdym z czterech pełnowymiarowych foteli o indywidualnym charakterze coupé, kierowca i pasażerowie cieszą się prawdziwym komfortem podczas długich podróży, a także klasycznymi zaletami grand tourera.
Wydajność z zaawansowaną technologią
Potężne i efektywne silniki benzynowe i diesla, wszystkie wyposażone w funkcję ECO start/stop i spełniające normy emisji Euro 6, zapewniają żywotne osiągi i dużą przyjemność z jazdy. W dostępnych wariantach znajduje się nowo opracowany silnik diesla z turbodoładowaniem.
Po wprowadzeniu na rynek dostępny będzie początkowy wybór między jednym silnikiem diesla a trzema silnikami benzynowymi o mocy od 135 kW (184 hp) do 245 kW (333 hp). Kolejne warianty silników i wersje 4MATIC zostaną wprowadzone później.
Nowy czterocylindrowy silnik diesla
Zaprojektowany z myślą o przyszłych normach RDE, czterocylindrowy silnik diesla z nowej rodziny silników Mercedes-Benz otwiera nowy wymiar wydajności. Przy pojemności około dwóch litrów nowy silnik diesla dostarcza 143 kW/194 hp, podczas gdy E 220 d imponuje średnim zużyciem NEDC wynoszącym 4,0 litra na 100 kilometrów. Odpowiada to emisji CO2 wynoszącej 106 gramów na kilometr. Dodatkowo, czterocylindrowy silnik z turbosprężarką jednowentylową i zmienną geometrią turbiny wyróżnia się wysokim poziomem wyrafinowania. Zarówno głowica cylindrowa, jak i blok silnika wykonane są z aluminium. Powłoka powierzchni NANOSLIDE®, opracowana przez Mercedes-Benz, skutecznie zmniejsza tarcie między cylindrem a stalowym tłokiem.
Wszystkie modele dostępne w momencie wprowadzenia na rynek są standardowo wyposażone w dziewięcio-biegową automatyczną skrzynię biegów 9G-TRONIC, która umożliwia szybkie zmiany biegów przy niższych obrotach silnika. Ma to szczególnie korzystny wpływ na wydajność i hałas.
Zawieszenie – sportowy komfort
Zawieszenie nowego Mercedes-Benz E-Class Coupé zapewnia zwinność jazdy na krętych drogach oraz wyjątkowy komfort jazdy. Coupé standardowo wyposażone jest w zawieszenie DIRECT CONTROL. W trosce o sportowy wygląd, zawieszenie jest o 15 milimetrów niższe niż w sedanie i jest dostosowane do komfortu z systemem tłumienia zależnym od amplitudy.
Opcjonalnie dostępne jest zawieszenie DYNAMIC BODY CONTROL z regulowanym tłumieniem. Również w tym przypadku jest ono ustawione niżej. Za pomocą przełącznika w konsoli centralnej w standardowym systemie DYNAMIC SELECT, kierowca może zmieniać charakterystykę tłumienia tego zawieszenia. Dostępne są trzy tryby, oferujące szeroki zakres możliwości regulacji: „Comfort”, „Sport” i „Sport+”.
System zawieszenia powietrznego AIR BODY CONTROL
Alternatywnie, nowy Mercedes-Benz E-Class Coupé może być wyposażony w zawieszenie powietrzne multi-chamber, w tym stabilizację przechyłu/pochylenia/wznoszenia. Zalety tego systemu: trzy komory o różnych rozmiarach w amortyzatorach tylnej osi oraz dwie w amortyzatorach przedniej osi umożliwiają kontrolowanie twardości zawieszenia w trzech etapach. W ten sposób pasażerowie cieszą się miękkim podstawowym zawieszeniem oraz poczuciem stabilnego prowadzenia przy większych prędkościach.
Multi-chamberowe zawieszenie powietrzne uzupełnione jest ciągłym, elektronicznie sterowanym systemem adaptacyjnego tłumienia. Tłumienie przy każdym pojedynczym kole jest automatycznie dostosowywane do aktualnej sytuacji jazdy i stanu drogi – np. w przypadku manewrów unikania lub na nierównych nawierzchniach. System ten zapewnia zatem dobry komfort jazdy oraz znakomitą dynamikę jazdy.
Dzięki przełącznikowi DYNAMIC SELECT, kierowca może również wybrać różne cechy zawieszenia w połączeniu z systemem AIR BODY CONTROL: „Comfort”, ECO, „Sport”, „Sport +” i Indywidualny.
DYNAMIC SELECT – wybierz własne cechy jazdy
System DYNAMIC SELECT pozwala nie tylko na wybór cech zawieszenia w połączeniu z DYNAMIC BODY CONTROL i AIR BODY CONTROL, ale także umożliwia kierowcy wpływanie na inne ustawienia pojazdu – takie jak reakcja na gaz, funkcja ECO start/stop, punkty zmiany biegów automatycznej skrzyni biegów i inne. W zależności od poziomu wyposażenia, DYNAMIC SELECT oferuje następujące tryby przeniesienia napędu: Komfort, ECO, Sport, Sport + i Indywidualny. Opcja „Indywidualny” pozwala kierowcy na skonfigurowanie własnych preferowanych trybów przeniesienia napędu.
Pełna integracja smartfona
Nowa era łączności i digitalizacji oznaczona jest systemem infotainment w E-Class Coupé z COMAND Online. Obejmuje to bezproblemową integrację smartfona z systemem infotainment pojazdu za pomocą połączenia pojemnościowego i ładowania bezprzewodowego. Oznacza to, że kompatybilne telefony komórkowe mogą być ładowane bezprzewodowo i podłączane do zewnętrznej anteny pojazdu. Dzięki temu nie ma potrzeby szukania wtyczki i podłączania kabli. Dodatkową zaletą jest to, że przy użyciu technologii Near Field Communication, smartfon klienta staje się cyfrowym kluczem do pojazdu, za pomocą którego można zamknąć i otworzyć samochód oraz go uruchomić.
Apple CarPlay® i Android Auto
Jeśli pojazd jest wyposażony w COMAND Online, możliwe jest korzystanie z opartego na smartfonie systemu infotainment Apple CarPlay® oraz Google Android Auto™. Jeśli kompatybilny smartfon jest podłączony przez USB, klient może, jeśli sobie życzy, przełączyć się na interfejs CarPlay® lub Android Auto.
Internet i różnorodne źródła danych nawet w wersji podstawowej
Oprócz COMAND Online, dostępne są systemy infotainment Audio 20 USB/GPS. Podobnie jak COMAND Online, posiadają one system Bluetooth® do zestawu głośnomówiącego i mają również możliwość łączenia z internetem za pomocą telefonu komórkowego z funkcją kart SIM i danymi. COMAND Online oferuje również zintegrowaną funkcję hotspotu.
Przejrzysta droga zamiast korków: informacje o ruchu w czasie rzeczywistym
Podczas gdy znane informacje o ruchu w czasie rzeczywistym były wcześniej zarezerwowane dla COMAND Online, nowy Mercedes-Benz E-Class Coupé w połączeniu z Mercedes me connect oferuje tę samą funkcję z systemem Audio 20 GPS z SYSTEMEM GARMIN MAP PILOT. Informacje o ruchu w czasie rzeczywistym umożliwiają odbieranie najbardziej aktualnych informacji o ruchu na drodze w czasie rzeczywistym. Inne nowe funkcje to wyświetlacz Free Flow – zielone linie wyraźnie pokazują kierowcy, gdzie drogi są obecnie wolne – oraz wyświetlanie i uwzględnianie informacji o ruchu z dala od głównych dróg.
Usługi Concierge w Mercedes me connect: spersonalizowana obsługa
Kolejnym wyróżniającym się elementem komfortu jest nowa usługa Concierge, która jest dostępna wyłącznie w wszystkich modelach E-Class w połączeniu z Mercedes me connect. Dla uczestniczących klientów oferta obejmuje szereg spersonalizowanych opcji pomocy: od rezerwacji w restauracji po uzyskiwanie wskazówek dotyczących tras turystycznych, informacji o wydarzeniach kulturalnych i sportowych oraz rezerwacji, aż po wysyłanie celów nawigacyjnych bezpośrednio do pojazdu.
Dostęp jest prosty: zarejestrowani użytkownicy Mercedes me connect mogą korzystać z usługi Concierge w 19 krajach w Europie, dzwoniąc przez przycisk iCall w pojazdu lub za pośrednictwem aplikacji Mercedes me. Osobisty asystent zajmie się resztą.
Innowacje E-Class na pokładzie
Jako członek obecnej rodziny E-Class, nowe Coupé jest znacznie bardziej inteligentne niż jego poprzednik. Posiada wszystkie cechy E-Class, najbardziej inteligentnego sedana. Aktywny system wspomagania hamowania jest standardem. Potrafi ostrzegać kierowcę o zbliżającej się kolizji, zapewniać optymalne wsparcie w przypadku hamowania awaryjnego i, w razie potrzeby, również autonomicznie hamować. Oprócz powoli poruszających się, zatrzymanych lub stojących pojazdów, może również wykrywać pieszych w strefie zagrożenia przed pojazdem.
Innym wyróżniającym się elementem jest system DRIVE PILOT: to rozwiązanie stanowi kolejny krok Mercedes-Benz w kierunku autonomicznej jazdy. Jako Distance Pilot DISTRONIC, nie tylko potrafi utrzymać samochód w odpowiedniej odległości za pojazdami z przodu na wszystkich typach dróg, lecz także, po raz pierwszy, może automatycznie podążać za nimi z prędkością do 210 km/h.
Nowością jest również system Remote Parking Pilot: po raz pierwszy użytkownik może zdalnie przemieszczać pojazd do i z garaży oraz miejsc parkingowych za pomocą aplikacji na smartfonie, co umożliwia pasażerom łatwe wsiadanie i wysiadanie z samochodu, nawet gdy przestrzeń jest bardzo ciasna.
Mercedes-Benz E-Class Coupé jest również opcjonalnie dostępne z innymi inteligentnymi systemami technicznymi, w tym:
wysokorozdzielczymi reflektorami MULTIBEAM LED. Te reflektory, z 84 indywidualnie aktywowanymi diodami LED o wysokiej wydajności, automatycznie oświetlają nawierzchnię drogi z dotąd niespotykaną precyzyjnie kontrolowaną dystrybucją niezwykle jasnego światła – bez oślepiania innych użytkowników drogi.
MAGIC VISION CONTROL – inteligentny i niezwykle wydajny system mycia/spryskiwania szyby przedniej. Wycieraczka zawsze dostarcza płyn do spryskiwania bezpośrednio przed krawędzią wycierania, poprzez zintegrowaną w ostrzu linię doprowadzającą wodę – i robi to w obu kierunkach wycierania. Dzięki temu nie ma nagłego zalewania wodą podczas spryskiwania, co mogłoby pogarszać widoczność kierowcy, a jednocześnie osiągany jest maksymalny efekt czyszczenia. Cały system MAGIC VISION CONTROL, w tym pióra wycieraczek, jest podgrzewany w niskich temperaturach, aby zapobiec przywieraniu śniegu lub lodu w zimie.
Mercedes-Benz E-Class Coupé z tradycjami