Mercedes-Benz zaprezentował nową generację klasy E w 2009 roku, zaskakując klientów nowym designem świateł, a jednocześnie uspokajając ich technologiami wprowadzonymi w tym modelu.
Klasa E nie była najsprawniejszym ani najszybszym samochodem w swojej klasie, ale cała oferta pomogła niemieckiemu producentowi sprzedać ponad pół miliona egzemplarzy w mniej niż trzy lata od wprowadzenia modelu. Ponadto, jako że marka była znana z przestronnych kombi, konieczne było wprowadzenie takiego modelu na rynek, co miało miejsce w 2009 roku dla Europy i w 2010 roku dla klientów w USA.
Nowa linia stylistyczna z przodu, z czterema prostokątnymi reflektorami, sprawiła, że gama E z 2009 roku była nietypowa. Podczas gdy większość innych producentów zdecydowała się na pojedyncze reflektory, Mercedes-Benz postawił na odważniejszy design. To było nietypowe dla niemieckiego producenta. Z profilu, kombi miało te same rzeźbione błotniki i panele drzwiowe co sedan. Dodatkowo, przyciemnione słupki B i C nadawały mu wrażenie shooting brake, potęgowane przez nachyloną tylną klapę. Producent zamontował standardowe tylne światła LED, co nadawało mu charakterystyczny wygląd.
Wewnątrz, Mercedes-Benz wprowadził nową stylistykę deski rozdzielczej, z ostrzejszymi liniami i przedłużoną osłoną ekranu infotainment, który znajdował się na górze centralnego stoku. Przednie fotele były oddzielone szeroką konsolą centralną, która miała schowek pod podłokietnikiem. Producent dodał dzieloną kanapę z tyłu, co pozwalało na zwiększenie przestrzeni bagażowej do 1,950 litrów (68,9 stóp sześciennych).
Pod maską, producent oferował szeroki wybór silników diesla i benzynowych spełniających normy Euro 5. Niektóre wersje były dostępne z manualną skrzynią biegów, podczas gdy na liście opcji znajdowała się siedmiobiegowa automatyczna skrzynia. Ponadto, model E-Klasa T-Model wyposażony był w napęd na tylne lub na wszystkie koła.
Mercedes-Benz wprowadza model E-Class Estate jako kolejnego, wyraźnie wyróżniającego się członka rodziny E-Class. Podobnie jak Saloon i Coupé, Estate, który jest już dostępny, łączy unikalny design z wiodącymi standardami bezpieczeństwa, komfortu, jakości i praktyczności. Nowa E-Class oznacza debiut wielu innowacji technologicznych, których nie oferuje żaden inny samochód na świecie w tej kategorii – od wykrywania senności po automatyczne hamowanie w sytuacji zagrożenia wypadkiem, a także od systemu Adaptive Highbeam Assist po aktywną maskę silnika. Oczywiście Mercedes-Benz E-Class Estate również zawiera wszystkie te innowacje. Dodatkowo standardowo wyposażony jest w zawieszenie pneumatyczne z samopoziomowaniem z tyłu oraz unikalne funkcje zarządzania przestrzenią ładunkową.
Mercedes-Benz E-Class Estate jest postrzegany jako prekursor segmentu premium aut kombi, który pojawił się ponad 30 lat temu. Od chwili wprowadzenia pierwszego modelu E-Class Estate w 1977 roku, ponad milion klientów odkryło swoją miłość do tego najbardziej praktycznego sposobu jazdy luksusowym samochodem marki Mercedes. Historia tego sukcesu będzie kontynuowana przez piątą generację modelu E-Class Estate – po udanym wprowadzeniu modelu Saloon. Wprowadzony do sprzedaży w Europie wiosną 2009 roku, model E-Class Saloon już w maju 2009 roku zajął pozycję lidera na światowym rynku w swojej kategorii. Do tej pory dostarczono klientom około 40 000 nowych modeli E-Class.
Wyniki Saloon i Coupé w 2009 roku w AutoBild Design Awards pokazują, jak dobrze przyjęto wyraziste linie E-Class: ponad 100 000 czytelników tego niemieckiego czasopisma motoryzacyjnego niedawno uznało model z czterema drzwiami za najpiękniejszy samochód na świecie, a model dwu-drzwiowy zajął pierwsze miejsce w kategorii Coupé/Cabriolet.
Design: nowe cechy charakterystyczne Mercedesa połączone z elementami stylu E-Class
Nowy E-Class Estate od razu robi wrażenie sportowego i praktycznego, a także bez wysiłku dominującego i bezpiecznego. Jego charakterystyczny design oparty jest na nowym stylu Mercedesa, który zadebiutował w klasie S i jest teraz również reprezentowany w klasie C. Jednym z głównych elementów jest współgranie pomiędzy wklęsłymi i napiętymi powierzchniami, które są ograniczone dynamicznymi krawędziami i strukturalnymi konturami.
Widok z boku ujawnia wiele nowych elementów, które jednoznacznie wskazują na tożsamość nowego Mercedesa-Benz E-Class Estate. Słupki B i C zdają się łączyć w tle dzięki błyszczącym, czarnym panelom wykończeniowym, co sprawia, że cały obszar okien bocznych wygląda jak jedna całość. Prowadzi to do napiętego łuku wiodącego od delikatnego słupka A do dramatycznej linii dachu i zwężającego się słupka D, wszystko to opiera się na sportowej linii barkowej Mercedes-Benz E-Class Estate. Intrygujący design paneli progowych, które są wizualnie stonowane w środku, ale mają wyraźny kontur łapiący światło przy nadkolach, podkreśla dramatyczny ogólny efekt bocznego profilu. Dodatkowo wrażenie to potęgowane jest przez muskularną, dynamiczną linię na tylnym panelu bocznym przed tylnym kołem.
Kiedy projektowano tył, projektanci Mercedesa zadbali o to, aby wyrazić wysoką praktyczność nowego modelu. Zrobili to, podkreślając poziome linie, na przykład pas utworzony przez światła tylne oraz chromowaną klamkę tylnej pokrywy. Nowe tylne światła LED mają konstrukcję składającą się z dwóch części i tworzą wizualne przedłużenie boku pojazdu w tylnej pokrywie. Zarówno w dzień, jak i w nocy ich charakterystyczny design stanowi ważny czynnik rozpoznawczy dla Mercedes-Benz E-Class Estate. To największe kombi w segmencie premium, i nie ma co do tego żadnych wątpliwości.
Praktyczność: najwyższe oceny za pojemność bagażnika i łatwość obsługi
Jedną z szczególnie wyjątkowych cech systemu zarządzania przestrzenią ładunkową jest możliwość automatycznego otwierania standardowej tylnej pokrywy EASY-PACK za pomocą klucza zapłonowego lub przycisku, gdy samochód musi być załadowany od tyłu. Innowacyjny system „quickfold” umożliwia złożenie tylnych oparć siedzeń z bagażnika. Nie ma potrzeby wcześniejszego dostosowywania zagłówków ani poduszek tylnych, aby móc to zrobić. Dwie sekcje oparcia są odblokowywane i składane za pomocą linki, tworząc płaską powierzchnię ładunkową. Jako dodatkowa funkcja, można złożyć tyle lewego, co prawego oparcia, lub oba jednocześnie. Dzięki temu z tylnych miejsc mogą korzystać pasażerowie, nawet gdy przewożone są długie i nieporęczne przedmioty. Sekcje oparcia można również odblokować i złożyć od strony.
Teraz łatwiej jest również korzystać ze zintegrowanej zasłony bagażnika i siatki zabezpieczającej, która po raz pierwszy jest przymocowana na wysokości pasa, co znacznie ułatwia jej instalację i demontaż w różnych pozycjach.
Z pojemnością ładunkową do 1950 litrów, nowy Mercedes-Benz E-Class Estate (długość/szerokość/wysokość: 4895/1854/1471 mm) wyznacza standardy w swojej klasie. Oprócz samej pojemności bagażnika, inne wymiary o dużym znaczeniu praktycznym – takie jak tylne otwarcie, próg bagażnika i maksymalna długość bagażnika – pokazują wiedzę inżynieryjną Mercedes-Benz w dziedzinie budowy samochodów kombi.
Nie tylko w bagażniku, ale również w wielu aspektach poprawiono przestronność poprzedniego modelu. Dwa przykłady w wnętrzu ilustrują to: szerokość łokciowa z tyłu została zwiększona o 50 mm do 1505 mm. Przestronność głowy z tyłu przy dużym, uchylanym/suwanym dachu panoramicznym również poprawiła się o 50 mm do 1010 mm i jest prawie tak przestronna jak w wersjach bez dachu (1012 mm).
Zalecany system zarządzania ładunkiem jest standardem. Na przykład automatycznie otwierająca się i zamykająca pokrywa bagażnika EASY-PACK z automatycznym unoszeniem pokrywy bagażnika, lub składana podłoga bagażnika EASY-PACK. Ta ostatnia znacznie zwiększa użyteczną wysokość bagażnika. Może być składana i zabezpieczana w różnych pozycjach. W standardowym wyposażeniu znajduje się również pokrywa bagażnika EASY-PACK z siatką zabezpieczającą ładunek. Po rozłożeniu, pokrywa może być zaczepiana w elektrycznie napędzanych uchwytach na słupkach D. Gdy tylna pokrywa jest otwierana, pokrywa bagażnika automatycznie unosi się, aby umożliwić bezproblemowe załadunek i rozładunek. Opcjonalna składana ławka do bagażnika jest również unikatowa w tym segmencie pojazdu.
Bezpieczeństwo: dziewięć poduszek powietrznych w standardzie, a także innowacyjne systemy wspomagające kierowcę
Mercedes-Benz jeszcze bardziej umocnił swoją pozycję lidera w zakresie bezpieczeństwa dzięki nowemu modelowi E-Class. Około tuzina nowych lub zmodyfikowanych systemów wspomagających kierowcę pomaga zapobiegać wypadkom drogowym lub przynajmniej zmniejszać ciężar uderzenia. Należą do nich standardowy system wykrywania senności ATTENTION ASSIST, opcjonalny tempomat z kontrolą odległości DISTRONIC PLUS oraz opcjonalny system PRE-SAFE®, który jest w stanie autonomicznie inicjować częściowe i pełne hamowanie awaryjne. Po raz pierwszy PRE-SAFE® jest również w stanie używać tylko informacji pochodzących z czujników krótkiego zasięgu w przednim zderzaku, aby w odpowiednim momencie napiąć pasy bezpieczeństwa przedniej pary siedzeń w momencie, gdy wykryte zostanie nieuniknione zderzenie, co zmniejsza obciążenia działające na kierowcę i pasażera z przodu podczas wypadku.
Z dziewięcioma poduszkami powietrznymi w standardzie, czterema napinaczami pasów i ogranicznikami siły pasów, a także zagłówkami NECK-PRO reagującymi na wypadki dla kierowcy i pasażera, nowa E-Class oferuje jeszcze bardziej rozbudowany zestaw wyposażenia bezpieczeństwa niż jej poprzednik. Poduszki powietrzne, które mogą się otworzyć w ciągu milisekund w przypadku wypadku, obejmują dwie adaptacyjne poduszki dla kierowcy i pasażera z przodu, poduszkę kolanową dla kierowcy, dwie poduszki boczne w oparciach przednich siedzeń oraz dwie dużej wielkości poduszki powietrzne, które rozciągają się od słupka A do słupka C podczas uderzenia bocznego. Poduszki dla miednicy dla pasażerów z przodu również są nowością. Zmniejszają one obciążenia działające na tułów i obszar miednicy podczas bocznego zderzenia.
Poduszki boczne dla pasażerów tylnych siedzeń również mogą być instalowane jako opcjonalne dodatki. Jako dodatkowa innowacja w zakresie bezpieczeństwa, Mercedes-Benz oferuje również opcjonalne, samoregulujące się ograniczniki siły pasów dla tylnych siedzeń. Te dostosowują się do rozmiarów i wagi pasażerów, a także będą dostępne dla modelu Saloon wraz z wprowadzeniem E-Class Estate.
Zawieszenie: automatyczne samopoziomowanie z tyłu w standardzie
Wyjątkowy komfort na długich trasach w Mercedes-Benz E-Class Estate zapewnia nowo opracowane zawieszenie DIRECT CONTROL, które w standardzie posiada system adaptacyjnego tłumienia. Standardowe samopoziomujące się zawieszenie tylne dba o to, aby Mercedes-Benz E-Class Estate zawsze pozostawał na tym samym poziomie, nawet przy pełnym obciążeniu. Ustawienie zawieszenia Mercedes-Benz E-Class Estate zostało również dostosowane do zmodyfikowanej geometrii nadwozia, z nieco sztywniejszymi ustawieniami amortyzatorów i stabilizatorów, dzięki czemu Mercedes-Benz E-Class Estate jest równie zwrotny jak Saloon, nie ustępując przy tym w kwestii hałasu drogowego i wibracji opon.
Silniki: znaczne obniżenie zużycia paliwa i emisji
Zużycie paliwa i emisje nowego Mercedes-Benz E-Class Estate zostały znacznie zredukowane dzięki nowym silnikom i licznym optymalizacjom (aerodynamika, waga, zarządzanie energią, zmniejszone opory). Doskonałym przykładem jest E 250 CDI o mocy 150 kW i maksymalnym momencie obrotowym 500 Nm, którego zużycie paliwa wynosi zaledwie 5,7 litra na 100 km, a emisje CO2 to 150 g na km.
Linia silników dostępnych dla nowego Mercedes-Benz E-Class Estate przy wprowadzeniu obejmuje pięć jednostek o mocy od 125 kW/170 hp do 285 kW/388 hp. Choć mają mniejszą pojemność, nowe i zmodyfikowane silniki generują większą moc niż ich poprzednicy, imponując jednocześnie danymi zużycia paliwa, które wcześniej występowały wyłącznie w klasie kompaktowej. Umożliwiły to liczne innowacje, na przykład bezpośredni wtrysk prowadzący przez spray dla modelu E 350 CGI BlueEFFICIENCY. Silniki CDI czterocylindrowe częściowo zawdzięczają swój wyjątkowy status nowo opracowanym wtryskiwaczom piezoelektrycznym i dwustopniowemu doładowaniu. Wszystkie jednostki napędowe spełniają wymogi normy emisji EU5. Mercedes-Benz E-Class Estate można zamawiać już teraz. Wszystkie silniki dostępne przy wprowadzeniu, towarzyszące im skrzynie biegów w standardzie oraz ceny podstawowe w skrócie:
Silniki Diesla
E 220 CDI BlueEFFICIENCY: 4-cylindrowy w układzie rzędowym, 2143 cc, 125 kW/170 hp, 5.7-5.8 l na 100 km, CO2 150-153 g/km, 6-biegowa skrzynia manualna, od 44 803,50 €
E 250 CDI BlueEFFICIENCY: 4-cylindrowy w układzie rzędowym, 2143 cc, 150 kW/204 hp, 5.7-5.8 l/100 km, CO2 150-153 g/km, 6-biegowa skrzynia manualna, od 47 719 €
E 350 CDI BlueEFFICIENCY: V6, 2987 cc, 170 kW/231 hp, 7.0-7.3 l/100 km, CO2 185-192 g/km, 7-biegowa skrzynia automatyczna, od 54 204,50 €
Silniki benzynowe
E 350 CGI BlueEFFICIENCY: V6, 3498 cc, 215 kW/292 hp, 8.6-8.9 l/100 km, CO2 200-208 g/km, 7-biegowa skrzynia automatyczna, od 55 156,50 €
E 500: V8, 5461 cc, 285 kW/388 hp, 11.1-11.2 l/100 km, CO2 258-260 g/km, 7-biegowa skrzynia automatyczna, od 70 150,50 €
Następujące dodatkowe modele będą dostępne od pierwszego kwartału 2010 roku: