MERCEDES BENZ EQE 2021-Present

Ten samochód nie był jeszcze oceniony.

MERCEDES BENZ EQE 2021-Present

Przejdź do galerii zdjęćMERCEDES BENZ EQE 2021-Present

Mercedes-Benz zaprezentował swój elektryczny flagowiec EQS w 2021 roku, a zaledwie kilka tygodni później wprowadzono do oferty model EQE, który jest przedstawicielem klasy średniej.

W 2021 roku było jasne, że elektryfikacja oraz samochody elektryczne muszą stać się częścią rozwoju marki. Mimo że Mercedes-Benz nie spieszył się z wprowadzaniem nowych produktów, to zaskakiwał swoimi rozwiązaniami, gdy już to robił. EQS był porównywalny cenowo z tradycyjną, spalinową klasą S, natomiast EQE zbliżał się do swojego nieelektrycznego odpowiednika, klasy E. Warto jednak zauważyć, że EQE nie dzielił platformy z tym modelem, lecz z większym bratem, EQS.

Producent zadbał o to, aby EQE był energooszczędny, dlatego zdecydował się na inny kształt nadwozia. Wznosząca się przednia część kontynuowana była przez łukowatą szybę, zakończoną skośnymi słupkami C oraz tylną szybą. Powstała płynna linia, przechodząca od przodu do nachylonej, krótkiej klapy bagażnika. Przód samochodu przypominał taki sam wygląd jak w EQS, z zamkniętą, czarną płytą zamiast grilla, po bokach z diodowymi reflektorami. Na dolnej części zderzaka producent dodał funkcjonalny wlot powietrza, potrzebny do chłodzenia baterii i innych komponentów elektronicznych.

Wewnątrz, Mercedes-Benz stworzył kokpit rodem z science fiction z trzema szerokimi wyświetlaczami na desce rozdzielczej: jednym dla zestawu wskaźników, ekranem dotykowym jako centralnym panelem oraz 12,3-calowym ekranem dotykowym dla pasażera z przodu. Prawie całkowicie zrezygnowano z fizycznych przycisków, zostawiając jedynie niewielką grupę na konsoli centralnej. W przeciwieństwie do swojego spalinowego odpowiednika, EQE miał drugą przestrzeń do przechowywania pod konsolą centralną, ponieważ nie był wyposażony w tunel transmisyjny ani skrzynię biegów.

Mercedes-Benz wprowadził elektryczne silniki do modelu EQE 2021 i oferował go z napędem na tylne koła lub na wszystkie koła, z silnikami na magnesy trwałe. Dodatkowo, jako opcję, dostępna była oś skrętna tylna.

 Zaledwie kilka miesięcy po premierze modelu EQS, Mercedes-EQ przedstawił kolejny pojazd oparty na elektrycznej architekturze stworzonej specjalnie dla samochodów elektrycznych – nowy model EQE. Sportowy sedan biznesowy oferuje wszystkie kluczowe funkcje EQS w nieco bardziej kompaktowej formie. Na początku dostępne będą dwie wersje: EQE 350 z mocą 215 kW oraz inny model. Planowane są również wersje wydajnościowe z mocą około 500 kW. Produkcja EQE odbywa się w dwóch miejscach w globalnej sieci produkcyjnej Mercedes-Benz Cars: w niemieckiej fabryce Mercedes-Benz w Bremie dla rynku globalnego oraz w niemiecko-chińskim joint venture BBAC w Pekinie dla rynku lokalnego.

W porównaniu do luksusowego modelu EQS, EQE jest jeszcze bardziej aerodynamiczny, z nieco krótszym rozstawem osi, krótszymi zwisami i bardziej wklęsłymi bokami – przenosi koncepcję sedana biznesowego w przyszłość. Zmysłowa czystość odzwierciedla się w obficie modelowanych powierzchniach, ograniczonych szczelinach i bezszwowych przejściach (seamless design). Zwisy i przednia część pojazdu są krótkie, a tył nadaje dynamiczny akcent dzięki wyrazistemu spojlerowi. Zrównane z krawędzią nadwozia koła o średnicy od 19 do 21 cali, w połączeniu z wyraźnie muskulatną linią, nadają EQE sportowy charakter.

W wymiarach zewnętrznych (długość/szerokość/wysokość: 4946/1961/1512 mm) EQE jest porównywalny z modelem CLS. Podobnie jak ten ostatni, ma stałe tylne okno i klapę bagażnika. Wymiary wnętrza znacznie przewyższają te w obecnej klasie E (seria modelowa 213), np. przestrzeń na ramiona z przodu (plus 27 mm) czy długość wnętrza (plus 80 mm).

Niekonwencjonalne wnętrze i wysoki komfort obsługi

Dzięki opcjonalnemu ekranowi MBUX Hyperscreen, cały panel instrumentów to jeden, ostateczny ekran szerokokątny. To określa estetykę całego kokpitu i wnętrza. Wysokiej rozdzielczości ekrany łączą się niemal bezszwowo pod wspólną szklaną osłoną. Graficzny wygląd ich zawartości MBUX jest doskonale skoordynowany. MBUX Hyperscreen jest zintegrowany z panelem instrumentów w minimalistyczny sposób.

12,3-calowy wyświetlacz OLED dla pasażera z przodu daje mu własny obszar wyświetlania i sterowania. W Europie pasażer może oglądać dynamiczną zawartość, taką jak filmy, telewizję czy internet, nawet w ruchu. To dlatego, że Mercedes-EQ wykorzystuje inteligentną, kamerową logikę blokady: jeśli kamera wykryje, że kierowca patrzy na wyświetlacz pasażera, jest on automatycznie przyciemniany dla określonych treści.

Pas wentylacyjny rozciąga się na całą szerokość na górze i jest jednocześnie bardzo smukły. Te ekstremalne proporcje, w połączeniu ze szklaną falą MBUX Hyperscreen, tworzą awangardową architekturę kokpitu. Zewnętrzne dysze mają design turbiny. Grają na temacie hiperanalogowym poprzez kontrast między precyzyjną mechaniką high-tech a cyfrowym, szklanym światem wyświetlaczy.

Najnowsza generacja MBUX, niedawno wprowadzona w EQS, również znajduje się w EQE. Dzięki adaptacyjnemu oprogramowaniu koncepcja sterowania i wyświetlania w pełni dostosowuje się do użytkownika i daje spersonalizowane sugestie dotyczące wielu funkcji infotainment, komfortu i pojazdu. Dzięki projektowi zero-layer użytkownik nie musi przewijać przez podmenu ani wydawać poleceń głosowych. Najważniejsze aplikacje są oferowane sytuacyjnie i kontekstowo na górnym poziomie w polu widzenia. W ten sposób kierowca EQE jest odciążony od pewnych kroków obsługi.

Efektywny układ napędowy

Najpierw wprowadzony zostanie EQE 350 z mocą 215 kW oraz drugi model. Kolejne wersje będą dostępne później. Wszystkie modele EQE mają elektryczny układ napędowy (eATS) na osi tylnej. Późniejsze wersje z 4MATIC będą również wyposażone w eATS na osi przedniej. Silniki elektryczne są silnikami synchronicznymi z trwałym magnesem (PSM). W PSM wirnik silnika AC jest wyposażony w magnesy trwałe i dlatego nie potrzebuje zasilania. Zaletami tego rozwiązania są wysoka gęstość mocy, wysoka efektywność i stałość mocy. Silnik na tylnej osi jest szczególnie mocny dzięki swojej sześciofazowej konstrukcji: ma dwa uzwojenia z trzema fazami każde.

W EQE akumulator litowo-jonowy składa się z dziesięciu modułów i ma użyteczną zawartość energii wynoszącą 90 kWh. Innowacyjne oprogramowanie zarządzające akumulatorami, opracowane wewnętrznie, umożliwia aktualizacje over-the-air (OTA). Dzięki temu zarządzanie energią EQE pozostaje aktualne przez cały cykl życia.

W przypadku akumulatora osiągnięto istotny postęp w zakresie trwałości chemii ogniw: zoptymalizowany materiał czynny składa się z niklu, kobaltu i manganu w proporcji 8:1:1. To redukuje zawartość kobaltu do mniej niż dziesięć procent. Ciągła optymalizacja możliwości recyklingu wchodzi w skład całościowej strategii akumulatorowej Mercedes-Benz.

Konsekwentnie wysoka moc i wielokrotne przyspieszenia bez spadku mocy charakteryzują filozofię napędu EQE. Obejmuje to wyrafinowaną koncepcję termalną oraz kilka wariantów odzyskiwania energii poprzez rekuperację. W tym procesie wysokonapięciowy akumulator jest ładowany poprzez przekształcenie mechanicznego ruchu obrotowego w energię elektryczną podczas jazdy na luzie lub hamowania. Kierowca może ręcznie wybierać opóźnienie w trzech stopniach (D+, D, D-) oraz funkcję ślizgu za pomocą przycisków zmiany biegów za kierownicą. Jest również dostępne DAuto.

ECO Assist oferuje również optymalizowaną sytuacyjnie rekuperację – opóźnienie jest tak silne lub słabe, że ostatecznie prowadzi do najbardziej efektywnego stylu jazdy. Jeśli to możliwe, rekuperacyjne opóźnienie jest również stosowane dla wykrytych z przodu pojazdów, aż do momentu, gdy zatrzymują się, na przykład na światłach. Kierowca nie musi naciskać pedału hamulca – dosłownie jedno-pedalowa jazda.

Nawigacja z Electric Intelligence planuje najszybszą i najdogodniejszą trasę, w tym przerwy na ładowanie, w oparciu o liczne czynniki i dynamicznie reaguje na korki czy zmiany stylu jazdy. Obejmuje to wizualizację w systemie infotainment MBUX, aby sprawdzić, czy dostępna pojemność akumulatora jest wystarczająca do powrotu do punktu wyjścia bez ładowania.

Wysoki komfort w zakresie hałasu i wibracji, doznania dźwiękowe jako kontrast

Jako sedan z klapą bagażnika, koncepcja EQE jest dobrze przygotowana do oferowania wysokiego poziomu komfortu NVH (Hałas, Wibracje, Twardość). Liczne środki przyczyniają się do tego. W elektrycznych układach napędowych (eATS) magnesy są rozmieszczone w rotorach w zoptymalizowany sposób (znany jako 'sheet metal cut’). Dodatkowo eATS mają specjalną matę piankową wokół jako osłonę NVH. Pokrywa inwertera ma konstrukcję kanapkową. eATS są podwójnie oddzielone od nadwozia za pomocą łożysk elastomerowych.

Wysoce skuteczne elementy sprężynowo-masy tworzą nieprzerwaną izolację akustyczną od poprzecznego członu pod szybą do podłogi bagażnika. Pianki akustyczne są wstawiane w wiele nośników podczas produkcji nadwozia.

Jeśli zajdzie taka potrzeba, jazda w EQE staje się jednak doświadczeniem akustycznym: jeśli na pokładzie znajduje się system dźwiękowy Burmester®, EQE dysponuje dwoma pejzażami dźwiękowymi: Silver Waves i Vivid Flux. Silver Waves ma zmysłowy i czysty dźwięk. Skierowany do miłośników EV, Vivid Flux jest krystaliczny, syntetyczny, ale jednocześnie ludzko ciepły. Mogą być wybierane lub wyłączane jako doznania dźwiękowe na centralnym wyświetlaczu. Dodatkowy pejzaż dźwiękowy Roaring Pulse można aktywować jako aktualizację over-the-air. To doświadczenie dźwiękowe przypomina potężne maszyny, jest donośne i ekstrawaganckie.

Zawieszenie powietrzne i kierowanie tylną osią jako opcje

Zawieszenie nowego EQE, z przodu czterowahaczowe, a z tyłu wielowahaczowe, jest ściśle powiązane z nową klasą S. Opcjonalnie, EQE dostępny jest z powietrznym zawieszeniem AIRMATIC z adaptacyjnym systemem tłumienia ADS+. Dzięki kierowaniu tylną osią (dodatkowa opcja), EQE sprawia wrażenie, że jest tak zwrotny jak samochód kompaktowy w mieście. Kąt skrętu na tylnej osi wynosi do dziesięciu stopni. Promień skrętu zmniejsza się z 12,5 do 10,7 metra z kierowaniem tylną osią.

Nowe funkcje pojazdu można aktywować za pomocą technologii over-the-air (OTA). W dniu premiery dostępne będą dodatkowe doświadczenie dźwiękowe „Roaring Pulse”, dwa specjalne tryby jazdy dla młodych kierowców i personelu serwisowego, małe gry, tryb highlight oraz DIGITAL LIGHT z funkcją projekcji i indywidualizacją DIGITAL LIGHT. W trybie Highlight pojazd prezentuje siebie i swoje wyróżniające cechy – aktywowane przez asystenta głosowego „Hej Mercedes”. Oprócz animacji świetlnej „Digital Rain”, indywidualizacja DIGITAL LIGHT obejmuje inne animacje wracania/wyjazdu, takie jak „Brand World”. Funkcje OTA są dostępne w sklepie Mercedes me, a asortyment będzie sukcesywnie rozszerzany.

Wygodne ładowanie w dużej sieci ładowania

Dzięki nowej funkcji Mercedes me Charge Plug & Charge, EQE może być ładowany jeszcze wygodniej w publicznych punktach ładowania z obsługą Plug & Charge: po podłączeniu kabla ładowania proces ładowania rozpoczyna się automatycznie; nie jest wymagana dalsza autoryzacja przez klienta. Pojazd i stacja ładowania komunikują się bezpośrednio za pomocą kabla ładowania.

Co więcej, klienci Mercedes me Charge nadal korzystają z wbudowanej funkcji płatności z automatycznym rozliczeniem. Klient wybiera preferowaną metodę płatności tylko raz. Każdy proces ładowania jest następnie automatycznie obciążany – także za granicą. Indywidualne procesy ładowania są jasno przedstawiane na miesięcznym rachunku.

Mercedes me Charge to jedna z największych sieci ładowania na świecie: obecnie obejmuje ponad 530 000 punktów ładowania AC i DC w 31 krajach, w tym ponad 200 000 w Europie. Dzięki wysokiej jakości certyfikatom pochodzenia, Mercedes-Benz gwarantuje, że energia z odnawialnych źródeł jest wprowadzana do sieci dla energii elektrycznej uzyskiwanej za pośrednictwem Mercedes me Charge.

Wysoki poziom bezpieczeństwa pasywnego i aktywnego

Zasady Integral Safety, w szczególności bezpieczeństwo w przypadku wypadków, mają zastosowanie niezależnie od platformy. Jak wszystkie inne modele Mercedes-Benz, EQE ma zatem sztywną komorę pasażerską, specjalne strefy deformacyjne oraz nowoczesne systemy zabezpieczeń z PRE-SAFE®.

To, że EQE oparty jest na całkowicie elektrycznej architekturze, otworzyło także nowe możliwości projektowe dla jego koncepcji bezpieczeństwa. Oznaczało to na przykład, że można było wybrać korzystne miejsce do montażu akumulatora, w strefie ochrony przed uderzeniami w podwoziu. A ponieważ nie ma dużego bloku silnika na pokładzie, można było jeszcze lepiej modelować zachowanie w przypadku zderzenia czołowego. Oprócz standardowych testów zderzeniowych, dokonano weryfikacji wydajności pojazdu w różnych dodatkowych sytuacjach obciążeniowych oraz przeprowadzono obszerne testy komponentów w Centrum Technologii Bezpieczeństwa Pojazdów (TFS).

Najnowsza generacja systemów wspomagania kierowcy obejmuje liczne funkcje wsparcia dla kierowcy. Jedną z nowych funkcji jest dodatkowe ostrzeżenie o mikrosnie ATTENTION ASSIST (w połączeniu z MBUX Hyperscreen). Analizuje ruchy powiek kierowcy za pomocą kamery w wyświetlaczu kierowcy. Wyświetlacz pomocy w ramach wyświetlacza kierowcy pokazuje działanie systemów wspomagania kierowcy w zrozumiałym widoku na pełnym ekranie.

Zewnętrzny design

EQE charakteryzuje się sportowym 'designem celu’ z wszystkimi charakterystycznymi elementami Mercedes-EQ, liniami jednowahaczowymi i projektem z przesuniętym kabiną do przodu. Zmysłowa czystość odzwierciedla się w obfitszych modelowanych powierzchniach, zredukowanych szczelinach i bezszwowych przejściach (seamless design). Zwisy i przednia część pojazdu są krótkie, a tył nadaje dynamiczny akcent dzięki wyrazistemu spojlerowi. Zrównane z krawędzią nadwozia koła o średnicy od 19 do 21 cali, w połączeniu z wyraźnie muskulatną linią, nadają EQE sportowy charakter.

W porównaniu do luksusowego modelu EQS, EQE jest jeszcze bardziej aerodynamiczny, z nieco krótszym rozstawem osi, krótszymi zwisami i bardziej wklęsłymi bokami – przenosi koncepcję sedana biznesowego w przyszłość.

Sportowy, niski i smukły przód EQE tworzy sylwetkę przypominającą coupé z napiętym łukiem (one bow) rozciągniętym nad przestrzenią pasażerską. Przesunięta daleko do przodu słupka A oraz słupki C z tyłu tworzą miejsce dla obszernej kabiny pasażerskiej. Unikalnym rozwiązaniem w tym segmencie jest projekt z przesuniętą kabiną do przodu: Zwisy i przednia część są krótkie, a tył nadaje dynamiczny akcent dzięki wyrazistemu spojlerowi. Zrównane z krawędzią nadwozia koła o średnicy od 19 do 21 cali, w połączeniu z wyraźnie muskulatną linią, nadają EQE sportowy charakter.

Filozofia designu Sensual Purity wprowadzana jest przez klarowny, płynny styl. Napięte, żyłowate powierzchnie podkreślają sportowy charakter, a ideę bezszwowego designu realizuje się z pewnością dzięki ograniczonym liniom i płynnych przejściom. Aerodynamika i estetyka formalna są synergistycznie skoordynowane. Szczegółowy design wyraża innowacyjność i ekskluzywność.

Czarny panel przedni z wzorem Mercedes-Benz na życzenie

Przód łączony jest w jedną jednostkę 'Czarny panel’. Innowacyjne reflektory i głęboko czarny gril (czarny panel) tworzą sportową twarz i jednocześnie pozycjonują EQE jako członka nowej generacji pojazdów Mercedes-EQ. Oprócz swojego unikalnego wyglądu, za powierzchnią czarnego panelu kryje się również funkcjonalność: różne czujniki systemów wspomagania kierowcy, takie jak ultradźwięki, kamera i radar, są zintegrowane. Wyraźny znak świetlny do jazdy dziennej interpretuje charakterystyczny styl marki. Reflektory LED High Performance są standardem, DIGITAL LIGHT połączony ze stylem dziennej jazdy jest dostępny jako opcja.

Ekskluzywny wygląd grilla czarnego panelu z centralną gwiazdą Mercedes może być jeszcze bardziej podkreślony: w połączeniu z zewnętrzną linią AMG lub Elektryczną Sztuką są również dostępne jako opcja z wzorem Mercedes-Benz, trójwymiarowym wzorem gwiazdy. Odnosi się to do oryginalnej gwiazdy firmy Daimler-Motorengesellschaft, która została zarejestrowana jako znak towarowy w 1911 roku. Bezszwowy design znajduje odzwierciedlenie w projektowaniu przedniej części, w szczególności. Przykłady obejmują zmniejszone wymiary szczelin i nachodzący na siebie klapa. To eliminują tradycyjny podział między klapą a skrzydłami.

Wyraziste linie jednowahaczowe

Aerodynamiczna sylwetka z frameless, coupé-podobnymi drzwiami i wysoką, wygiętą linią boczną są niezależnymi elementami projektowymi w profilu. Zewnętrzne lusterka znajdują się na linii bocznej i są zoptymalizowane aerodynamicznie oraz akustycznie. Akcenty w kolorze chromu podkreślają punkty projektowe, takie jak linie jednowahaczowe grafiki okien. W dolnej części pojazdu znajdują się powierzchnie w kolorze kontrastowym, wykończone wysokiej jakości malowaniem. Ochrona przed odpryskami kamieni została zintegrowana w wykończeniu w kolorze chromu.

Klapka serwisowa dla płynu spryskiwacza została zintegrowana w bok lewego skrzydła. Klapa jest otwierana tylko przez specjalistyczny warsztat w celu wykonywania prac serwisowych, takich jak wymiana filtra powietrza wnętrza.

Pas świetlny z lampami LED w designie 3D helisy

Sportowy, coupé-podobny tył ma spojler z wyrazistą krawędzią. Duże tylne okno, które opada w dół od dachu w płynnej konturze, jest wyraźnym znakiem rozpoznawczym. Po raz pierwszy komponenty różnych anten są ukryte pod, niewidoczne z zewnątrz. Klapa bagażnika łączy się ze szybą z lekkim nachyleniem, a dodatkowe światło stopu jest dyskretnie zintegrowane. Tylna kamera jest ukryta za gwiazdą, chroniona przed brudem. Kolejnym hitem z tyłu są innowacyjnie zaprojektowane światła LED: ich wnętrza mają kształt zakrzywionej i podświetlonej helisy 3D. EQE ma ciągły pas świetlny z tyłu – wyróżniająca cecha pojazdów Mercedes-EQ.

Wnętrze

EQE to nowa klasa biznesowa od Mercedes-EQ. Dzięki temu całkowicie nowemu pojazdowi projektanci mieli za zadanie i możliwość podejścia do projektowania wnętrza w zupełnie nowy sposób. Wykorzystali tę swobodę i obok MBUX Hyperscreen postawili na konsekwentną cyfryzację i awangardowy design wielu innych elementów.

Podobnie jak EQS, EQE oparty jest na dużej elektrycznej platformie Mercedes-EQ. Dla projektantów wiązało się to z wizją systematycznej cyfryzacji wnętrza. Opcjonalny MBUX Hyperscreen w szczególny sposób realizuje tę wizję: cały panel instrumentów to jeden, ostateczny ekran szerokokątny. To określa estetykę całego kokpitu i wnętrza. Prawdziwe szkło zdaje się falować w trójwymiarowy sposób na całą szerokość pojazdu – to unikalna cecha w budowie samochodów do tej pory.

Wysokiej rozdzielczości ekrany łączą się niemal bezszwowo pod wspólną szklaną osłoną. Graficzny wygląd ich zawartości MBUX jest doskonale skoordynowany. MBUX Hyperscreen jest zintegrowany z panelem instrumentów w minimalistyczny sposób. Jedynie delikatna ramka w srebrnym cieniu, pas wentylacyjny i wąski skórzany brzeg otaczają MBUX Hyperscreen. Skórzany brzeg przypomina dolną część klasycznych paneli instrumentów.

Pas wentylacyjny rozciąga się na całą szerokość na górze i jest jednocześnie bardzo smukły. Te ekstremalne proporcje, w połączeniu ze szklaną falą MBUX Hyperscreen, tworzą awangardową architekturę kokpitu. W celu uzyskania dalszych informacji na temat MBUX Hyperscreen, zobacz osobny rozdział.

Dominujące zewnętrzne wentylatory mają design turbiny. Zdecydowanie grają na temacie hiperanalogowym poprzez kontrast między precyzyjną mechaniką high-tech a cyfrowym, szklanym światem wyświetlaczy. Starannie zaprojektowane łopatki turbiny efektywnie rozprowadzają przepływ powietrza.

Przednia część centralnej konsoli łączy się z panelem instrumentów i swobodnie wznosi się w przestrzeni. Jest wizualnym odwołaniem do nowej architektury napędowej – dzięki elektrycznemu napędowi nie ma potrzeby montażu skrzyni biegów. Płynne powierzchnie ze skóry z finezyjnym przeszyciem tworzą nowoczesne i luksusowe wrażenie w połączeniu z dużą deską wykonaną z prawdziwego drewna. W tym samym czasie dostępne jest wiele praktycznych miejsc do przechowywania.

Model podstawowy bez MBUX Hyperscreen ma nieco inną centralną konsolę. Z tyłu znajduje się miękki podłokietnik. Wizualnie przerywany jest on przed przejściem do pływającego centralnego wyświetlacza. Gładkie przejście z 3D w przedziale centralnej konsoli do 2D na wyświetlaczu dotykowym jest bezszwowe, tzn. bez przerywania szklanego wyglądu, i jest unikalne.

Okładziny drzwi mają nowoczesny, awangardowy i niezwykle zredukowany design

Pas wentylacyjny z kokpitu jest wizualnie kontynuowany w drzwiach kierowcy. Pływający panel sterujący zintegrowanym otwieraczem drzwi i kontrolkami fotela przejmuje funkcjonalną interpretację wcześniej czysto dekoracyjnych elementów. Środkowy panel drzwi rozwija się w zmysłowym, dynamicznym ruchu z powierzchni pionowej w poziomą, dzięki czemu bezszwowo integruje podłokietnik. Przednia część podłokietnika zaprojektowana jest jako metalowy element high-tech, który można wykorzystać jako wolnostojący uchwyt i zawiera przełącznik okien elektrycznych. W ciemności, ta pływająca, awangardowa estetyka jest szczególnie imponująca dzięki koronie ambientowego światła.

Fotele: starannie przetworzone materiały i perforacje

EQE wyposażony jest w wnętrze Electric Art z fabryki. Standardowe wyposażenie obejmuje fotele komfortowe. Pomimo swojej prostoty w designie, zachwycają swoim rzeźbiarskim pięknem. Oblekające powierzchnie w bocznych panelach tworzą wsparcie dla ciała i wyraźnie kontrastują z centralnym panelem siedziska. Ma złożony wzór przeszyć przypominający wachlarz palmowy.

W połączeniu z wnętrzem AMG Line EQE otrzymuje fotele sportowe. Charakteryzują się one smukłą i monolityczną formą i działają jak fotele integralne. Powierzchnie siedzisk zostały zaprojektowane w taki sposób, aby sprawiały wrażenie nałożonych na skórzane pokrycia. Termin techniczny to „warstwowanie”.

Wspólnymi cechami wszystkich skórzanych foteli są dynamiczne wzory graficzne z wysoko wyszukanymi perforacjami. Tutaj także znajdziesz charakterystyczną dla Mercedes-EQ kombinację najwyższych standardów w zakresie materiałów, atmosfery i wykończenia oraz nowoczesnej technologii.

Kolor i wykończenie: awangardowe i tradycyjne dla wyjątkowej atmosfery

Awangardowe jak również tradycyjne materiały i kolory nadają wnętrzu wyjątkową atmosferę.

Nowoczesna, delikatna struktura NEOTEX łączy wygląd nubuku z wysokotekstowym neoprenem. Znajduje się na panelu instrumentów, podłokietniku i fotelach linii Electric Art.

Sześć skoordynowanych kombinacji kolorystycznych w wnętrzu podkreśla uczucie przestronności. EQE zanurza się w postępowej i luksusowej palecie kolorów ciepłych i chłodnych tonów. Kolory takie jak brąz balao-neva szarość oraz niebieski biscaya-czarny nadają ostatecznego szlifu miękkiemu i emocjonalnemu designowi. Kolor różowego złota, wywodzący się z elektrycznego drutu, podkreśla design pasa wentylacyjnego i używany jest jako kolor kontrastowy.

Innowacyjne elementy wykończeniowe w znaczący sposób przyczyniają się do estetyki EQE. Trzy przykłady: nowe wykończenie z brązowego drewna o otwartych porach z szarym nadrukiem drewna magnolii. Z kolei wykończenie reliefu 3D w antracycie ma delikatne metaliczne pigmenty. Różne warunki oświetleniowe w pojeździe subtelnie zmieniają wygląd i podnoszą postrzeganą wartość.

Elementy wykończeniowe cięte laserem z podświetleniem wzorem Mercedes-Benz również tworzą wyjątkową atmosferę. Wzór gwiazdy jest wycinany laserowo w elementach z tworzywa sztucznego i jest adaptacyjnie podświetlany. Innowacyjne wykończenie drewniane można również wybrać, na przykład antracytowe drewno o otwartych porach lub drewno limonkowe.

Opracowano specjalny scenariusz powitania i pożegnania dla modeli Mercedes-EQ, który jest także skoordynowany z oświetleniem ambientowym.

Projekt UX: wiele stylów i trybów wyświetlania do wyboru

Podobnie jak w EQS, treści funkcjonalne i struktura obsługi są dostosowane do jazdy elektrycznej. Wizualnie wszystkie grafiki zaprojektowane są w nowej palecie kolorów niebiesko-pomarańczowej. Klasyczny wyświetlacz kokpitu z dwoma okrągłymi wskaźnikami został zreinterpretowany za pomocą cyfrowego świetlnego miecza w szklanej soczewce. Wszystkie treści istotne dla jazdy można uzyskać między okrągłymi wskaźnikami.

Wyświetlacz „sportowy” ma formę przestrzennej belki mocy i emocjonalnie i imponująco przekazuje stan jazdy (Jazda, Przyspieszenie, Ładowanie). Centralnym obiektem jest „puck siły G”, który dynamicznie porusza się swobodnie w przestrzeni zgodnie z siłami przyspieszenia.

Wygląd ekranów można personalizować w trzech stylach wyświetlania (Dyskretny, Sportowy, Klasyczny) oraz w trzech trybach (Nawigacja, Asysta, Serwis).

Aby uzyskać bardzo spokojne wrażenie we wnętrzu, tryb dyskretny znany z klasy S został dostosowany. W EQE treści wyświetlaczy są ograniczone do minimum i skoordynowane z przejściem kolorów ambientowego oświetlenia w siedmiu kolorach ekranów. W trybie „Asysta” wyświetlane są ważne wydarzenia, takie jak zmiany pasa ruchu czy kontrola odległości celowej, a także infrastruktura i wykryte inne pojazdy drogowe (samochody, motocykle, ciężarówki).

Elektryczny napęd

Modele dostępne na premierę to EQE 350 z mocą 215 kW i drugi model. Kolejne wersje będą dostępne później. Akumulator składa się z dziesięciu modułów z użyteczną zawartością energii wynoszącą około 90 kWh, a zasięg do 660 km2 wg WLTP jest doskonale odpowiedni do długich podróży.

Wszystkie modele EQE mają elektryczny układ napędowy (eATS) na osi tylnej. Późniejsze wersje z 4MATIC mają również eATS na osi przedniej. W modelach 4MATIC funkcja Przesunięcia Momentu zapewnia inteligentne, ciągłe rozdzielanie momentu obrotowego między tylne a przednie silniki elektryczne, a tym samym wykorzystanie najbardziej efektywnego eATS w danym przypadku. Modułowa koncepcja układu napędowego zapewnia wysoką wydajność ogólną i długi zasięg.

Silniki elektryczne na osiach przedniej i tylnej są silnikami synchronicznymi z trwałym magnesem (PSM). W PSM wirnik silnika prądu przemiennego jest wyposażony w magnesy trwałe i dlatego nie potrzebuje zasilania. Magnesy – a więc i wirnik – podążają za obracającym się polem prądu przemiennego w uzwojeniach statora. W EQE Mercedes-Benz stosuje tzw. uzwojenie przyciągające do uzyskania szczególnie silnego pola magnetycznego. Silnik nazywa się synchronicznym, ponieważ wirnik obraca się w tym samym tempie co pole magnetyczne statora. Częstotliwość jest regulowana w przetwornicach elektroniki mocy w zależności od wymagań prędkości kierowcy. Zaletami tego designu są wysoka gęstość mocy, wysoka efektywność i wysoka stałość mocy. Silnik na tylnej osi jest szczególnie mocny dzięki swojej sześciofazowej konstrukcji: ma dwa uzwojenia z trzema fazami każde.

Chłodzenie: wyrafinowana koncepcja termalna dla wysokiej wydajności

Konsekwentnie wysoka moc i wielokrotne przyspieszenia bez spadku mocy charakteryzują filozofię napędu EQE. Obejmuje to wyrafinowaną koncepcję termalną z pewnymi szczególnymi cechami. Coś, co nazywa się wodnym lance w osi wirnika chłodzi go od wewnątrz. Inne elementy chłodzące w obiegu chłodzenia to finy na statorze, struktura pin-fin w kształcie igły na inwerterze i chłodnica oleju przekładniowego. To przynosi również więcej efektywności podczas zimnej jazdy, ponieważ wymiennik ciepła wówczas służy do podgrzewania oleju przekładniowego i w ten sposób zmniejsza tarcie w przekładni.

Inteligentna rekuperacja: jedno-pedłowa jazda do zatrzymania

EQE oferuje kilka wariantów odzyskiwania energii za pomocą rekuperacji: w tym procesie wysokonapięciowy akumulator jest ładowany poprzez przekształcenie mechanicznego ruchu obrotowego w energię elektryczną podczas jazdy na luzie lub hamowania. Kierowca może ręcznie ustawiać opóźnienie w trzech stopniach (D+, D, D-) oraz funkcję ślizgu za pomocą przycisków zmiany biegów za kierownicą. Jest również dostępne DAuto.

ECO Assist oferuje również optymalizowaną sytuacyjnie rekuperację – opóźnienie jest tak silne lub słabe, że ostatecznie prowadzi do najbardziej efektywnego stylu jazdy. Rekuperacyjne opóźnienie jest również stosowane tak daleko, jak to możliwe dla wykrytych z przodu pojazdów, aż do momentu, gdy zatrzymują się, na przykład na światłach. Kierowca nie musi naciskać pedału hamulca – dosłownie jedno-pedalowa jazda.

Komfort w zakresie hałasu i wibracji: przewaga koncepcyjna oraz szerokie środki

Jako sedan z klapą bagażnika, koncepcja EQE jest dobrze przygotowana do oferowania wysokiego poziomu komfortu NVH. Liczne środki przyczyniają się do tego:

Nawet projekt elektrycznych układów napędowych (eATS) uwzględnia komfort hałasu i wibracji (NVH – Hałas, Wibracje, Twardość). Magnesy są rozmieszczone wewnątrz wirników w zoptymalizowany sposób (znany jako 'sheet metal cut’). To również redukuje zużycie rzadkich ziem. Kształt uzwojenia, co nazywa się przechyłem statora, wspiera komfort wibracji, szczególnie przy niskich prędkościach. W odniesieniu do magnesów trwałych wirnika, uzwojenia statora są ukośnie nawijane. W przeciwnym razie może wystąpić tzw. moment kotwiczenia. To prowadziłoby do niewielkich, ale nieprzyjemnych wibracji podczas bardzo wolnej jazdy.

Dodatkowo eATS mają specjalną matę piankową wokół jako osłonę NVH. Pokrywa inwertera ma konstrukcję kanapkową z trzech metalicznych i plastikowych warstw. eATS są podwójnie oddzielone od nadwozia za pomocą łożysk elastomerowych: na przedniej osi naprzeciwko ramy nośnej, a ta przeciwko nadwoziu, na tylnej osi z podramą.

Wysoce skuteczne elementy sprężynowo-masy zapewniają ciągłą izolację akustyczną od poprzecznego członu pod szybą do podłogi bagażnika. Pianki akustyczne są wstawiane w wiele nośników podczas produkcji nadwozia.

Elektryczny sprężarka chłodnicza ma osłonę NVH jako encapsulation. W EQE z napędem na tylne koła jest również miękkosprężynowy, podczas gdy w modelach 4MATIC jest bezpośrednio przymocowany do przedniego eATS. Strategia działania sprężarki chłodniczej została zaprojektowana z myślą o jak najwyższym komforcie hałasu i wibracji. Unikano pewnych zakresów obrotów, w których mogą być słyszalne nieprzyjemne rezonanse podczas postoju czy w korku.

Zawieszenie

Zawieszenie nowego EQE, z przednim zawieszeniem czterowahaczowym i tylnym zawieszeniem wielowahaczowym, jest ściśle powiązane z nową klasą S. Kierowanie tylną osią z kątem skrętu do 10° jest dostępne jako opcja dla dużej zwrotności w mieście i zwinności poza miastem. Opcjonalnie EQE jest również dostępny z powietrznym zawieszeniem AIRMATIC z adaptacyjnym systemem tłumienia ADS+.

EQE ma sprawdzone przednie zawieszenie czterowahaczowe. Jego tylne zawieszenie wielowahaczowe zostało zaprojektowane tak, aby zintegrować kierowanie tylną osią. Nośniki subramy zawieszenia i elastomerowe łożyska tylnej osi zostały ulepszone w zakresie NVH i charakterystyki jazdy dzięki przeprowadzeniu obszernych symulacji i testów drogowych.

Opcjonalne powietrzne zawieszenie AIRMATIC reaguje szczególnie wrażliwie. Łączy sprężyny powietrzne z adaptacyjnymi tłumikami ADS+, których charakterystyki mogą być w pełni automatycznie zmieniane na każdym pojedynczym kole, zarówno w fazach ściskania, jak i odbicia. Podczas jazdy wyrafinowany system czujników i algorytmy ustawiają tłumiki w zależności od jakości drogi, aby zapewnić, że na przykład przejeżdżanie przez wyboj z tylko jednym kołem nie jest przekazywane na całą oś i wnętrze. Sprężyna i tłumik są połączone w jednym elemencie na przedniej osi.

To poziome sterowanie jest częścią AIRMATIC. Utrzymuje stałe prześwity, niezależnie od obciążenia pojazdu, ale również wprowadza zmiany w razie potrzeby. Na przykład w trybie SPORT nadwozie pojazdu obniża się o 20 mm przy dużych prędkościach powyżej 120 km/h, aby zmniejszyć opór aerodynamiczny i zwiększyć stabilność prowadzenia. Jeśli prędkość pojazdu spadnie poniżej 80 km/h, poziom nadwozia wraca do początkowej pozycji. Do prędkości 40 km/h nadwozie można podnieść o 25 mm na dotyk przycisku, powyżej 50 km/h jest automatycznie opuszczane z powrotem do normalnego poziomu.

Tak zwrotny jak samochód kompaktowy: obie osie mogą skręcać

Dzięki kierowaniu tylną osią (dodatkowa opcja), EQE sprawia, że jest tak zwrotny jak samochód kompaktowy w mieście. Kąt skrętu na tylnej osi wynosi do dziesięciu stopni. Promień skrętu zmniejsza się z 12,5 do 10,7 metra z kierowaniem tylną osią.

Współdziałanie między skrętem osi przedniej a tylniej zostało zaprojektowane w celu uzyskania zwinnej reakcji przy małym wysiłku kierowniczym w jeździe miejskiej i wiejskiej, ale jednocześnie bardzo wysokiej stabilności. To skutkuje np. małymi kątami poślizgu bocznego i wysokim poziomem tłumienia bocznego. Przy dużych prędkościach nacisk kładziony jest bardziej na stabilność, bez kompromisów w precyzji i responsywności. Ta wartość dodana osiągana jest dzięki zintegrowanemu działaniu kierownicy i hamulców (ESP®), co znacznie poprawia bezpieczeństwo prowadzenia jako rezultat.

W zależności od wybranych opon klienci mogą wybierać między dwiema wersjami opcjonalnego kierowania tylną osią z maksymalnym kątem skrętu wynoszącym 4,5° i 10°.

DYNAMIC SELECT: EQE jedzie tak, jak chce tego kierowca

Kierowca może indywidualnie modyfikować charakterystykę układu napędowego, ESP®, zawieszenia i kierowania. Wybór dokonywany jest za pomocą sterowania na dolnym końcu centralnego wyświetlacza. Domyślnym ustawieniem jest program jazdy COMFORT, z dostępem do SPORT, ECO i INDIVIDUAL jako alternatywami. Wybór jest potwierdzany zwrotem akustycznym i wizualnym. Wybrany program jazdy jest pokazany jako status i przedstawiony w centralnym wyświetlaczu.

MBUX Hyperscreen

350 215 KW

ParametrWartość
Moc silnika elektrycznego215 Kw (292 Hp)
Electrical Motor Torque390.9 Lb-Ft (530 Nm)
Układ paliwowyElektryczny
PaliwoElektryczny
Typ napęduNapęd na tył
Hamulce przednieTarcze wentylowane
Hamulce tylneTarcze wentylowane
Długość194.7 In (4945 Mm)
Szerokość77.2 In (1961 Mm)
Wysokość59.5 In (1511 Mm)
Rozstaw osi122.8 In (3119 Mm)
Pojemność bagażnika15.2 Cuft (430 L)
Turning Circle41 Ft (12.5 M)
Range338.6 Miles (544.9 Km)

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.