Po udanym wprowadzeniu do sprzedaży nowych elektrycznych pojazdów, takich jak EQE i EQS, niemiecki producent samochodów podjął wyzwanie w segmencie elektrycznych SUV-ów, w którym już miał swoje osiągnięcia, ale to nie wystarczyło.
Mercedes-Benz zaprezentował model EQE SUV, aby rywalizować z tradycyjnymi konkurentami z rodzimych rynków, takimi jak BMW iX i Audi e-tron. Jednak nie pospieszył się z wprowadzaniem nowych modeli. Najpierw opracował sedana EQE, a dopiero później przystąpił do poszerzania swojej oferty SUV-ów.
Mimo że był krótszy od sedana EQE, wersja SUV wydawała się bardziej dominująca dzięki swojej wysokości. Dodatkowo, przód pojazdu miał dużą czarną płaską powierzchnię, po bokach której znajdowały się reflektory LED. W zależności od wersji, dolny zderzak miał środkowy grille w kształcie litery A, który był potrzebny do chłodzenia elektroniki i akumulatora pojazdu, a po bokach znajdowały się dwa wloty powietrza, które kierowały powietrze na boki nadwozia, zmniejszając opór powietrza. Na koniec, z tyłu, profil samochodu ujawniał kształt SUV-a z nachylonym do przodu tylnym oknem.
Wewnątrz głównym punktem była deska rozdzielcza, w której producent zaoferował opcję Hyperscreen łączącą zestaw wskaźników, wyświetlacz multimedialny MBUX oraz trzeci ekran z przodu pasażera. Ponadto, dla komfortu pasażerów, Mercedes-Benz zainstalował standardową pompę ciepła, która pobierała ciepło z silników pojazdu i przekazywała je do wnętrza, aby ogrzać kabinę.
Pojazd był wyposażony w jeden lub dwa silniki, przy czym drugi był przeznaczony dla wersji z napędem na wszystkie koła, a opcjonalny drugi napęd był dla osi przedniej. Jednak nawet modele 4Matic mogły mieć wyłączony silnik przedni w normalnym trybie jazdy, aby zaoszczędzić energię i pomóc samochodowi osiągnąć maksymalny zasięg wynoszący 590 km (367 mil).
EQE SUV to wielofunkcyjna wersja limuzyny EQE. Podobnie jak ona, oferuje istotne innowacje z EQS, a jednocześnie jest bardziej dynamiczna niż EQS SUV. EQE SUV jest jednym z najbardziej przestronnych przedstawicieli swojej klasy. Jest jednak bardziej kompaktowa niż limuzyna EQE i przy rozstawie osi wynoszącym 3030 milimetrów jest o dziewięć centymetrów krótsza. Wymiary zewnętrzne to 4863/1940/1686 milimetrów (długość/szerokość/wysokość). Jako czwarty model po dwóch limuzynach EQS i EQE oraz EQS SUV, EQE SUV korzysta z nowej, całkowicie elektrycznej platformy.
Zasięg do 590 kilometrów
Modułowa koncepcja napędu umożliwia EQE SUV oferowanie szerokiego zakresu maksymalnych mocy całkowitych od 215 do 300 kW. W zależności od wyposażenia i konfiguracji pojazdów europejskich, możliwe jest osiągnięcie zasięgu WLTP wynoszącego do 590 kilometrów. W EQE SUV bateria litowo-jonowa składa się z dziesięciu modułów. W pewnych przypadkach innowacyjne oprogramowanie zarządzające baterią, opracowane wewnętrznie, może być aktualizowane zdalnie (OTA).
Obszerna gama systemów wsparcia kierowcy
Obecna generacja systemów wsparcia kierowcy obejmuje liczne funkcje wspierające kierowcę. Standardowe wyposażenie EQE SUV obejmuje ATTENTION ASSIST, Active Brake Assist, Active Lane Keeping Assist, Parking Package z kamerą cofania oraz Speed Limit Assist. Status i aktywność systemów są wyświetlane w pełnoekranowym widoku na wyświetlaczu asystenta w zestawie wskaźników. Dodatkowe opcje są dostępne w pakiecie Assistance oraz pakiecie Driving Assistance Plus.
Szczególnie zwinna i dynamiczna
Zawieszenie nowego EQE SUV składa się z przedniego zawieszenia na czterech przegubach oraz niezależnego zawieszenia wielowahaczowego z tyłu. Dzięki stosunkowo krótkiemu rozstawowi osi wynoszącemu 3030 milimetrów oraz odpowiedniemu strojeniu zawieszenia, samochód jest szczególnie zwrotny i dynamiczny, nawet w podstawowej konfiguracji. Opcjonalnie dostępne jest zawieszenie pneumatyczne AIRMATIC z ciągłą regulacją tłumienia ADS+. Aby zwiększyć prześwit, poziom pojazdu można podnieść o maksymalnie 30 milimetrów. Oprócz programów DYNAMIC SELECT ECO, COMFORT, SPORT i INDIVIDUAL, modele EQE SUV z napędem 4MATIC również oferują program OFFROAD do jazdy terenowej. Opcjonalnie dostępny jest system kierowania tylną osią z maksymalnym kątem skrętu wynoszącym 10 stopni.
Zawsze na bieżąco
EQE SUV oferuje możliwość aktywacji dodatkowych funkcji pojazdu za pomocą technologii over-the-air (OTA) w wielu obszarach funkcjonalnych. Oznacza to, że po zakupie i wyborze oryginalnej konfiguracji nowego samochodu, część wyposażenia EQE SUV może być dostosowana indywidualnie. Funkcje OTA są dostępne w Mercedes me Store, a oferta będzie stopniowo rozszerzana.
MBUX Hyperscreen na życzenie
Dzięki adaptacyjnemu oprogramowaniu, wyświetlacz i system operacyjny MBUX oferują spersonalizowane sugestie do licznych funkcji infotainment, komfortu i pojazdu. Wnętrze wyróżnia opcjonalny MBUX Hyperscreen. Dzięki projektowi zero-layer użytkownik nie musi przeszukiwać podmenu ani wydawać poleceń głosowych. Aplikacje sytuacyjne i kontekstowe są oferowane na najwyższym poziomie widoczności. Z MBUX Hyperscreen (opcjonalnie) trzy wyświetlacze niemal bezszwowo łączą się w jeden pas o szerokości ponad 141 centymetrów. Pasażer z przodu w EQE SUV ma do dyspozycji 12,3-calowy wyświetlacz OLED z własnym interfejsem użytkownika. System wykorzystuje inteligentną, opartą na kamerach logikę blokowania, która rozpoznaje, czy kierowca patrzy w stronę wyświetlacza pasażera. Jeśli tak, system automatycznie przyciemnia dynamiczną treść z powodów bezpieczeństwa (zobacz oddzielny rozdział).
Sprytne planowanie tras
W przypadku Nawigacji z Inteligencją Elektryczną nazwa mówi wszystko. Na podstawie licznych czynników planuje najszybszą i najdogodniejszą trasę, w tym przystanki do ładowania. Reaguje również dynamicznie na korki lub zmianę stylu jazdy. Nawigacja z Inteligencją Elektryczną jest inteligentna; oblicza szacowane koszty ładowania na każdy przystanek. Ponadto klient może indywidualnie edytować zaplanowane trasy, dodając preferowane stacje ładowania wzdłuż trasy lub wykluczając proponowane stacje ładowania.
Powietrzna pompa ciepła w standardzie
EQE SUV charakteryzuje się zaawansowaną architekturą cieplną z pompą ciepła w standardzie. Dzięki temu system działa bardzo efektywnie: odpadowe ciepło z napędu elektrycznego (inwerter i silnik elektryczny) oraz wysokonapięciowa bateria mogą być wykorzystane do ogrzewania wnętrza. Znacząco zmniejsza to pobór energii z baterii do systemu grzewczego, co zwiększa zasięg. Inną przyjemną i efektywną funkcją jest klimatyzacja wstępna. Standardowy system klimatyzacji THERMATIC z dwoma strefami klimatyzacyjnymi, a opcjonalnie THERMOTRONIC z czterema strefami.
Nowe doznania dźwiękowe
„Serene Breeze” to nazwa nowego, czwartego krajobrazu dźwiękowego, który debiutuje w EQE SUV. Oferuje zrelaksowany i naturalny dźwięk. Dzięki holistycznemu ustawieniu dźwięku, zmiana z silnika spalinowego na elektryczny staje się słyszalna dla pasażerów modeli Mercedes-EQ. Różnorodność pejzaży dźwiękowych umożliwia indywidualne dopasowanie akustyczne. Dostępny jest również opcjonalny dźwięk wnętrza dostosowujący się do stylu jazdy.
Dopasowane stawki ładowania
Od czerwca 2022 roku Mercedes me Charge oferuje trzy nowe stawki ładowania w Europie, dostosowane do indywidualnej wydajności jazdy. Mercedes me Charge S dla okazjonalnych ładowarek, Mercedes me Charge M dla normalnych ładowarek oraz Mercedes me Charge L dla częstych ładowarek. Wprowadzenie nowego, przejrzystego systemu taryfowego pozwala klientom korzystać z części stałych cen, które obowiązują niezależnie od operatora. Dzięki funkcji Plug & Charge EQE SUV może być również wygodnie ładowany.
Szereg zaawansowanych funkcji technologicznych
Technologia reflektorów DIGITAL LIGHT (specjalne wyposażenie) umożliwia innowacyjne funkcje, takie jak projekcja pomocniczych oznaczeń lub symboli ostrzegawczych na drodze. Inny wyróżniający element wyposażenia to ENERGIZING AIR CONTROL Plus. Filtr HEPA (o wysokiej wydajności usuwania cząstek) oczyszcza napływające powietrze zewnętrzne na bardzo wysokim poziomie filtracji. ENERGIZING COMFORT łączy różne systemy komfortu w pojeździe. Indywidualne programy ENERGIZING COMFORT umożliwiają stworzenie specjalnego programu poprawiającego samopoczucie w zależności od nastroju lub potrzeb klienta. To zwiększa fizyczny komfort oraz wydajność podczas jazdy i w czasie przerwy. Format dźwiękowy Dolby Atmos przenosi doświadczenie audio w EQE SUV na nowy poziom.
Wyraźny celowy design
Proporcje EQE SUV łączą funkcjonalność i estetykę z sportowym charakterem SUV. Nowy model, ze swoim niepowtarzalnym celowym designem, wyznacza punkt zwrotny w swojej klasie. Z przodu i tyłu zespołu nadwozia zachowano kompaktowe wymiary. Koła o rozmiarach od 19 do 22 cali są osadzone na równi z zewnętrzną krawędzią nadwozia i nadają pojazdowi dominujący wygląd.
Dużo aerodynamicznego dostosowania
EQE SUV dzieli część środków aerodynamicznych ze swoimi modelami z tej samej rodziny. Podwozie z licznymi detalami aerodynamicznymi odgrywa kluczową rolę w uzyskaniu bardzo dobrej wartości Cd wynoszącej 0,25, co osiągnięto mimo dużej objętości ładunkowej i krótkiego tyłu. Jednak koncepcja wymiarowa z płaską szybą, opadającą linią dachu i wcięciami również były istotnymi czynnikami.
MBUX Hyperscreen i wyposażenie bez skór
EQE SUV jest oparty na dużej elektrycznej platformie Mercedes-EQ. Ponadto ma wnętrze, które zostało w pełni zdigitalizowane. Opcjonalnie dostępny MBUX Hyperscreen realizuje tę wizję w imponujący sposób. Standardowe wnętrze Electric Art nie wykorzystuje w ogóle skóry.
Wysoki poziom bezpieczeństwa pasywnego
Zasady Integralnego Bezpieczeństwa są stosowane niezależnie od typu układu napędowego. Jak wszystkie inne modele Mercedes-Benz, EQS SUV ma sztywną kabinę pasażerską, specjalne strefy deformacji i nowoczesne systemy ochrony. Europejska wersja EQE SUV może ocenić, czy tylne siedzenia są faktycznie zajęte. Jeśli pasażer na tylnym siedzeniu nie ma zapiętych pasów, kierowca otrzymuje wyraźne ostrzeżenie. Tak zwane przypomnienie o obecności pasażera może wskazywać na dzieci, które mogły zostać przeoczone z tyłu pojazdu. W pojazdach do Europy, Australii, Nowej Zelandii, Stanów Zjednoczonych i Kanady ten system jest standardowo włączony.
Produkcja neutralna pod względem CO2 w ramach bilansu ekologicznego
Produkcja EQE SUV rozpocznie się w fabryce Mercedes-Benz w Tuscaloosa, Alabama (USA) w grudniu. Fabryka baterii w sąsiednim hrabstwie Bibb dostarcza baterie do tego modelu oraz do EQS SUV. Od tego roku wszystkie własne fabryki samochodów osobowych i dostawczych Mercedes-Benz na całym świecie osiągnęły neutralną emisję CO2 w ramach swojego bilansu ekologicznego – w tym dwie fabryki Mercedes-Benz w Alabamie.
Nowy EQE SUV: napęd elektryczny
Modułowa koncepcja napędu umożliwia EQE SUV oferowanie szerokiego zakresu maksymalnych wartości mocy. Po finalnej certyfikacji Mercedes-Benz oczekuje, że będą one w podobnym zakresie co dane dla limuzyn EQE. W zależności od wyposażenia i konfiguracji pojazdów europejskich, można spodziewać się zasięgów WLTP wynoszących ponad 550 kilometrów (342 mile) (z wyjątkiem modeli AMG).
Wszystkie EQE SUV mają elektryczny układ napędowy (eATS) na tylnej osi. W wersjach z 4MATIC również znajduje się eATS na przedniej osi. W modelach 4MATIC funkcja Torque Shift zapewnia inteligentny, ciągły rozdział momentu obrotowego między tylnymi a przednimi silnikami elektrycznymi, co umożliwia wykorzystanie najbardziej wydajnego eATS w każdym przypadku. Modułowa koncepcja napędu umożliwia wysoką ogólną wydajność i długi zasięg.
Aby dodatkowo zwiększyć zasięg, silnik elektryczny na przedniej osi można całkowicie odłączyć. Ten krok jest realizowany przez tzw. jednostkę rozłączającą (DCU). Inteligentny system odłączania działa całkowicie automatycznie, w zależności od sytuacji jazdy i wymaganego wyjścia. Przy niskich obciążeniach DCU przechodzi w tryb jazdy 4×2, a zarówno silnik elektryczny, jak i odpowiednia skrzynia biegów na przedniej osi przestają działać. Zapewnia to, że straty oporu, które normalnie występują, są w dużej mierze eliminowane.
Silniki elektryczne na przedniej i tylnej osi to silniki synchroniczne z trwałymi magnesami (PSM). W silniku PSM wirnik silnika prądu zmiennego jest wyposażony w magnesy trwałe i dlatego nie wymaga dostarczania energii. Magnesy – a tym samym wirnik – podążają za wirującym polem prądu przemiennego w uzwojeniach statora. W EQE SUV Mercedes-Benz wykorzystuje uzwojenie przyciągające do uzyskania szczególnie silnego pola magnetycznego. Silnik nazywa się synchronicznym, ponieważ wirnik obraca się z tą samą prędkością co pole magnetyczne statora. Częstotliwość jest dostosowywana w inwerterach elektroniki zasilającej do wymagań prędkości kierowcy. Zalety tego projektu obejmują wysoką gęstość mocy, wysoką wydajność i wysoką stałość mocy. Silnik na tylnej osi jest bardzo wydajny dzięki sześciofazowemu wzornictwu: ma dwa uzwojenia z trzema fazami każde.
Chłodzenie: zaawansowana koncepcja termiczna dla wysokiej wydajności
Stale wysoka wydajność i wielokrotne przyspieszenia bez spadku mocy charakteryzują filozofię napędu EQE SUV. W tym znajduje się zaawansowana koncepcja termiczna z kilkoma specjalnymi cechami. Tzw. woda w lancie w wale wirnika chłodzi go od wewnątrz. Inne elementy chłodzące w obiegu chłodzenia to żebra na statorze, struktura igłowa na inwerterze oraz chłodnica oleju skrzyni biegów. To także przynosi większą wydajność podczas jazdy w niskich temperaturach, ponieważ wymiennik ciepła służy do ogrzewania oleju przekładniowego, co zmniejsza tarcie w skrzyni biegów.
Inteligentne odzyskiwanie energii: jazda jednym pedałem do zatrzymania
EQE SUV oferuje kilka wariantów odzyskiwania energii poprzez regenerację. W tym procesie wysokonapięciowa bateria jest ładowana przez konwersję ruchu obrotowego na energię elektryczną podczas jazdy na luzie lub hamowania. Kierowca może ręcznie wybrać opóźnienie w trybie jazdy na luzie w trzech etapach (D+, D, D-) oraz funkcję jazdy bez pedału hamulca za pomocą łopatek zmiany biegów za kierownicą. Dostępny jest także tryb DAuto.
ECO Assist oferuje również sytuacyjnie zoptymalizowaną regenerację; opóźnienie jest tak silne lub słabe, że ostatecznie prowadzi do najbardziej efektywnego stylu jazdy. Regeneracyjne hamowanie jest również wykorzystywane w miarę możliwości dla wykrytych z przodu pojazdów, aż do całkowitego zatrzymania, na przykład na światłach. Kierowca nie musi w tym celu naciskać pedału hamulca; dosłownie jazda jednym pedałem.
Komfort w zakresie hałasu i wibracji: kompleksowe środki
Już sam projekt elektrycznych układów napędowych (eATS) uwzględnia komfort hałasu i wibracji, znany jako NVH (hałas, wibracje, szorstkość). Magnesy są rozmieszczone wewnątrz wirników w sposób zoptymalizowany pod kątem NVH (tzw. „laminacja”). To również redukuje użycie rzadkich ziem. Kształt uzwojenia, przechylenie statora powoduje również mniejsze wibracje, zwłaszcza przy niskich prędkościach. Uzwojenia w statorze są ustawione pod kątem w stosunku do magnesów trwałych wirnika. W przeciwnym razie mogłoby wystąpić tzw. moment gubienia, prowadzący do lekkich, ale nieprzyjemnych wibracji podczas bardzo wolnej jazdy.
Ponadto eATS mają specjalną matę z pianki wokół nich jako pokrycie NVH. Pokrywa inwertera ma konstrukcję kanapkową z trzema warstwami metalu i plastiku. eATS są dwukrotnie odseparowane od nadwozia za pomocą łożysk elastomerowych: na przedniej osi naprzeciwko wspornika oraz w przeciwnym kierunku do nadwozia, na tylnej osi z subframe.
Wysoce wydajne elementy sprężynowo-masowe zapewniają ciągłą izolację dźwiękową od poprzecznego członu pod przednią szybą do podłogi bagażnika. Akustyczne pianki są wstawiane w wiele elementów w trakcie budowy nadwozia.
Elektryczny sprężarka czynnika chłodzącego ma pokrycie NVH jako osłonę. W EQE SUV z napędem tylnym jest również mocno zawieszona, natomiast w modelach 4MATIC jest przykręcona bezpośrednio do przedniego eATS. Strategia operacyjna sprężarki czynnika chłodzącego również przyczynia się do niskiego poziomu hałasu w pojeździe. Unika się niektórych zakresów obrotów, w których zakłócające rezonanse mogą być słyszalne podczas postoju lub w korku, lub szybko je przechodzi.
Komponenty i funkcje ładowania: zawsze połączone
Najnowsze pokolenie systemów ładowania znajduje się nad tylną osią EQE SUV. Może być używane do ładowania baterii z mocą ładowania do 9,6 kW. Ponadto klienci mogą korzystać z inteligentnych wallboxów od krajowych partnerów w poszczególnych rynkach. Mercedes-Benz ma również partnerstwo w celu zapewnienia usługi instalacji dla tych wallboxów. Obejmuje to wstępną kontrolę warunków instalacji, szczegółowe doradztwo oraz instalację.
Na pokładzie zainstalowany jest system szybkiego ładowania DC o mocy do 170 kW do szybkiego ładowania prądem stałym. Wysokie prądy ładowania mogą być utrzymywane przez długi czas poprzez zarządzanie temperaturą i ładowaniem.
W EQE SUV oferowane są trzy programy ładowania – Standardowy, Dom oraz Praca. W tych programach można ustawić parametry, takie jak czas wyjazdu, klimatyzacja i maksymalny poziom naładowania. Programy ładowania Dom i Praca mogą być aktywowane na podstawie lokalizacji. Oznacza to, że są automatycznie uruchamiane, gdy pojazd jest zaparkowany w punkcie ładowania na pozycjach zapisanych w systemie. Użytkownik jest o tym informowany w MBUX. EQE SUV cechuje się także inteligentnymi funkcjami ładowania ECO Charging oraz przerywania ładowania. W Japonii EQE SUV umożliwi również ładowanie dwukierunkowe, czyli przepływ energii elektrycznej w obu kierunkach („inteligentna sieć”).
Nowy EQE SUV: akumulator trakcyjny
Skalowalność systemu akumulatorowego w nowych modelach Mercedes-EQ w klasie luksusowej i premium umożliwia różne warianty zasięgu i wydajności. W EQE SUV bateria litowo-jonowa składa się z dziesięciu modułów. Po finalnej certyfikacji Mercedes-Benz oczekuje, że użyteczna pojemność będzie w podobnym zakresie co dane dla limuzyn EQE. Innowacyjne oprogramowanie zarządzające baterią, opracowane wewnętrznie, umożliwia aktualizacje powietrzne (OTA). W ten sposób zarządzanie energią w EQE SUV pozostaje aktualne przez cały okres eksploatacji.
Rozwój akumulatorów jest kluczowym czynnikiem w strategii elektryfikacji Mercedes-Benz. W końcu akumulator jest sercem samochodu elektrycznego i ma decydujący wpływ na m.in. zasięg i tym samym właściwości jezdne pojazdu elektrycznego. W EQS zaprezentowano nową generację akumulatorów o znacznie wyższej gęstości energetycznej, z której teraz korzysta również EQE SUV. Nowe akumulatory wyznaczają standardy w zakresie wydajności, efektywności i pojemności ładowania.
Spełniają również wysokie wymagania Mercedes dotyczące bezpieczeństwa, trwałości i zrównoważonego rozwoju. Mercedes-Benz zapewnia gwarancję na swoje wysokonapięciowe akumulatory, a tym samym gwarancję wydajności dla klientów: 10 lat lub przebieg 155 000 mil przy określonej pozostałej pojemności.
Wszechstronna wiedza na temat akumulatorów
Zespół ekspertów w Centrum Kompetencji Akumulatorów Mercedes-Benz opracował wysoko wydajne akumulatory całkowicie wewnętrznie. Oprogramowanie inteligentnego systemu sterowania również zostało opracowane i zaprogramowane w firmie.
W EQE SUV zainstalowano akumulator litowo-jonowy z dziesięcioma modułami ogniwowymi. Ta generacja akumulatorów robi wielki krok w kierunku zrównoważonego rozwoju chemii ogniw: zoptymalizowany materiał aktywny składa się z niklu, kobaltu i manganu w stosunku 8:1:1. Zredukowało to zawartość kobaltu do mniej niż dziesięciu procent. Kontinuacyjne optymalizowanie recyklingu jest częścią holistycznej strategii akumulatorowej Mercedes-Benz. Celem jest całkowite wyeliminowanie materiałów takich jak kobalt poprzez zastosowanie innowacyjnych technologii po litowo-jonowych.
Inteligentna strategia operacyjna
Bateria jest zintegrowana z inteligentnym systemem zarządzania termicznego EQE SUV z pompą ciepła w standardzie. Jeśli aktywowana jest inteligentna Nawigacja z Inteligencją Elektryczną, bateria jest w razie potrzeby wstępnie podgrzewana lub chłodzona podczas jazdy. W rezultacie temperatura w punkcie ładowania znajduje się w optymalnym zakresie dla efektywnego ładowania. Pożądany zakres temperatury akumulatora osiągany jest za pomocą obiegu chłodzącego i zintegrowanego w nim podgrzewacza PTC (współczynnik dodatniej temperatury).
Nowy EQE SUV: zawieszenie
Zawieszenie nowego EQE SUV składa się z przedniego zawieszenia na czterech przegubach oraz niezależnego zawieszenia wielowahaczowego z tyłu. Dzięki stosunkowo krótkiemu rozstawowi osi wynoszącemu 119,3 cala oraz odpowiedniemu strojeniu zawieszenia, pojazd jest szczególnie zwinny i łatwy do manewrowania nawet w podstawowej konfiguracji. Opcjonalnie dostępne jest zawieszenie pneumatyczne AIRMATIC z ciągłą regulacją tłumienia ADS+. Aby zwiększyć prześwit, poziom pojazdu można podnieść o maksymalnie 1 cal. Oprócz programów DYNAMIC SELECT ECO, COMFORT, SPORT i INDIVIDUAL, modele EQE SUV z napędem 4MATIC oferują dodatkowy program OFFROAD do jazdy terenowej. Dostępny jest również opcjonalny system kierowania tylną osią z kątem skrętu do 10 stopni, co zapewnia dużą zwinność i dynamikę.
Opcjonalne zawieszenie pneumatyczne AIRMATIC reaguje w szczególności wnikliwie. Łączy bębny zawieszenia pneumatycznego z adaptacyjnymi tłumikami ADS+, których charakterystyka może być różnicowana na każdym kole, całkowicie automatycznie, zarówno w fazach kompresji, jak i odbicia. Podczas jazdy zaawansowany system czujników i algorytmy ustawiają tłumiki zgodnie z jakością drogi, aby zapewnić, że na przykład pokonywanie przeszkód z jednym kołem nie jest przenoszone na całą oś i wnętrze. Sprężyna i tłumik są połączone w jednym strumieniu na przedniej osi.
To sterowanie poziomem jest częścią AIRMATIC. Utrzymuje stały prześwit niezależnie od obciążenia pojazdu, ale także dokonuje zmian w razie potrzeby. Aby zwiększyć prześwit, pojazd można podnieść o maksymalnie 1 cal. Jest to możliwe do prędkości 50 mph. Karoseria może być podniesiona o 1 cal za naciśnięciem przycisku przy prędkości poniżej 37 mph. Powyżej 43 mph automatycznie obniża się z powrotem do normalnego poziomu. Co więcej, w programach COMFORT i SPORT, karoseria automatycznie obniża się o 0,4 i 0,8 cala, odpowiednio, przy prędkości powyżej 75 mph w celu zmniejszenia oporu powietrza i zwiększenia stabilności jazdy. Jeśli prędkość spadnie poniżej 50 mph, poziom karoserii wraca do pozycji początkowej.
Tak zwinny jak samochód kompaktowy: obie osie mogą kierować
Dzięki opcjonalnemu kierowaniu tylną osią, EQE SUV jest tak zwinny jak samochód kompaktowy w mieście. Kąt skrętu na tylnej osi wynosi do dziesięciu stopni. Promień skrętu zmniejsza się z 40,4 na 34,4 stopy dzięki kierowaniu tylną osią.
Interakcja między kierowaniem przedniej i tylnej osi została zaprojektowana tak, aby kierowanie oferowało zwinną reakcję i wymagało małego wysiłku podczas jazdy w mieście i na drogach wiejskich. W tym samym czasie osiągany jest bardzo wysoki poziom stabilności. Skutkuje to małymi kątami poślizgu bocznego i wysokim poziomem tłumienia rotacyjnego. Przy dużych prędkościach większy nacisk kładzie się na stabilność, jednak bez kompromisów w precyzji i reakcji. Ta dodatkowa wartość jest osiągana dzięki zintegrowanej aktwacji kierownicy i hamulców (ESP®), co znacznie poprawia bezpieczeństwo jazdy.
DYNAMIC SELECT: z programem napędu terenowego
Kierowca może zmieniać charakterystyki napędu, ESP®, zawieszenia i kierowania za pomocą DYNAMIC SELECT. Oprócz ECO, COMFORT, SPORT i INDIVIDUAL, wersje 4MATIC EQS SUV oferują OFFROAD, dodatkowy tryb do jazdy terenowej. Ogólnie krzywa pedału przyspieszenia jest znacznie bardziej płaska. Przy wyposażeniu w AIRMATIC poziom pojazdu jest podnoszony o 1 cal. Przy prędkościach powyżej 43 mph pojazd obniża się do normalnego poziomu. Jeśli prędkość spadnie poniżej 31 mph, pojazd ponownie się podnosi. Do wyboru są dwie wersje trybu jazdy OFFROAD z aktywowanym i wyłączonym ESP®:
W trybie jazdy OFFROAD z aktywowanym ESP® dozwolony jest niewielki poślizg na potencjalnie ślizgających się kołach. Dzięki temu pozostawia się znacznie mniej śladów na przykład na mokrej trawie. Osiąga się to poprzez równoważenie momentu obrotowego między eATS i ESP®. Ciśnienie w systemie sterującym odpowiada dokładnie momentowi obrotowemu na kole. Podczas jazdy w terenie, następuje swego rodzaju wstępne wypełnienie. Oznacza to, że odciążone koło jest już zaopatrzone w ciśnienie w hamulcu koła podczas fazy odbicia, aby zapobiec jego ślizganiu się.
Celem trybu jazdy OFFROAD z ESP® OFF jest pozwolić na wystarczający poślizg, ale jednocześnie zapewnić bezpieczną kontrolę nad pojazdem. Duża ilość poślizgu koła na przykład jest pomocna, aby uzyskać wystarczającą moc na piasku – pojazd wgryza się do przodu. Progi kontrolne systemu kontroli trakcji ASR są tu znacznie poszerzone. Nawet w sytuacjach potencjalnie krytycznych, takich jak obrót na wydmie, kiedy nie ma wystarczającej prędkości, kierowca zawsze ma pełny moment obrotowy do dyspozycji. Moc jest wystarczająca z eATS.
Off-road ABS działa z znacznie większym poślizgiem. Poślizg jest zmniejszany poprzez kąt kierowania, aby pojazd pozostał kierowalny. Regulacja prędkości zjazdu (DRS) jest teraz realizowana przez iBooster, a nie przez jednostkę hydrauliczną (ESP®), jak w modelach ze silnikiem spalinowym. W rezultacie DRS teraz kontroluje znacznie ciszej i jeszcze płynniej.
Ustawieniem domyślnym jest tryb jazdy COMFORT. Wybór jest potwierdzany przez dźwiękowe i wzrokowe reakcje. Pożądany tryb jazdy jest wyświetlany jako status i przedstawiany na centralnym wyświetlaczu.
Nowy EQE SUV: aerodynamika
Po EQS Sedan, EQE Sedan i EQS SUV, EQE SUV to już czwarty model Mercedes-EQ, który oparty jest na modułowej architekturze dla dużych pojazdów elektrycznych. EQE SUV dzieli część środków aerodynamicznych z rodziną modeli. Podwozie z licznymi detalami aerodynamicznymi odgrywa kluczową rolę w uzyskaniu bardzo dobrej wartości Cd, która została osiągnięta mimo dużej objętości ładunkowej i krótkiego tyłu. Ale koncepcja wymiarowa z płaską szybą, opadającą linią dachu i wcięciami również były istotnymi czynnikami.
Wiele środków aerodynamicznych przyczynia się do wysokiej efektywności aerodynamicznej EQE SUV. Należą do nich nowatorskie, zgłoszone do opatentowania spojlery kół przed przednią osią. Z ząbkowaną dolną krawędzią, małym zderzakiem i podłużnymi żebrami, liczne detale przyczyniają się do poprawy przepływu powietrza do przedniego koła.
Opracowano specjalne osłony aerodynamiczne do kół zoptymalizowanych aerodynamicznie. W zależności od wyposażenia, te felgi poprawiają wartość Cd aż o dwa punkty w porównaniu do kół aerodynamicznych bez wkładek. Opcjonalnie dostępny running board opada w niewidocznym obszarze na spodzie. Ma to pozytywny wpływ na przepływ powietrza do tylnych kół i prowadzi do mierzalnej przewagi aerodynamicznej.
Spojlery kół również znajdują się przed tylną osią, które mają zderzak po wewnętrznej stronie. Specjalne osłony spojlerów w rejonie tylnej ściany mają bardzo duż wpływ na wydajność aerodynamiczną. Kierują one przepływ powietrza wokół tylnych kół. W zależności od rozmiaru obręczy, osłony spojlerów na EQE SUV są instalowane w dwóch długościach.
Panel podwozia ma wyraźne detale, takie jak ząbkowane turbulatory w przedniej sekcji. Zapobiegają one przesunięciu przepływu powietrza podwozia. Przepływ kierowany jest w dół od nadkoli. Dodatkowo panel podwozia w EQE SUV został wzbogacony o pokrycie ramienia pchającego i pokrycie łącznika sprężynowego. To ostatnie zaprojektowano ze spadkiem, który kieruje przepływ powietrza z akumulatora do dyfuzora. Kąt dyfuzora tylnego dyfuzora został zoptymalizowany w tunelu aerodynamicznym.
Spojlery boczne i spojler dachowy na górze tylnego końca przesuwają koniec krawędzi dachu do tyłu. W połączeniu z silniejszym zwężeniem, to oferuje zalety aerodynamiczne. Nawet lampy tylne mają zintegrowaną krawędź, która pełni funkcję spojlera. Te detale skutkują aerodynamicznie korzystnym tyłem z wyraźnymi krawędziami przepływu powietrza.
Poniżej znajduje się przegląd szczegółów rozwoju aerodynamicznego:
Aerodynamically favorable dimensional concept
Aerodynamically optimized wheels in all sizes, in the 19-inch entry size with aero-claddings, and equally aerodynamically optimized tires with improved geometry
Cooling air control system
Continuous seals in the front area, i.e. between service flap, black panel, headlamps and light strip
Streamlined design of the A-pillar and water trap for better visibility of the outside mirrors even in adverse weather conditions
Wheel spoilers at front and rear
Special cladding spoilers in the rear side wall in front of the wheels
Spoiler integrated into tail lights
Side spoilers and roof spoiler at the top of the rear end
Extensive underbody paneling
Extensive sealing and insulation measures reduce wind noise
W samochodzie elektrycznym bez zwykłego poziomu hałasu napędu pasażerowie często wyraźniej odczuwają hałas wiatru. Dlatego tak ważne jest aeroakustyczne zachowanie. Wiele drobnych poprawek w detalach: aby zredukować lub zapobiec niskoczęstotliwościowym hałasom, które mogą być postrzegane jako obniżające komfort, wiele przestrzeni w nadwoziu wypełniono akustycznie skuteczną pianką, na przykład.
Wysokoczęstotliwościowe komponenty hałasu wiatru zostały również zredukowane w EQE SUV dzięki ulepszonym uszczelnieniom na mocowaniu przedniej szyby oraz na zewnętrznych lusterkach. Akustycy aerodynamiczni szczególnie zwracali uwagę na uszczelnienie przejść między pięcioma oknami bocznymi.
Opcjonalny Pakiet Komfortu Akustycznego dodatkowo poprawia komfort hałasu. Obejmuje to akustycznie skuteczne szkło laminowane na przedniej szybie oraz bocznych oknach drzwi kierowcy i pasażera. Na panoramicznym dachu różne deflektory wiatru, osłony i uszczelki o ulepszonej geometrii zapewniają niski poziom hałasu mimo dużego otworu dachowego.
Nowy EQE SUV: design wnętrza
EQE SUV oparty jest na dużej elektrycznej platformie Mercedes-EQ. Na dodatek charakteryzuje się wnętrzem, które zostało w pełni zdigitalizowane.
Standardowa konsola centralna wbudowuje miękki podłokietnik w tylnej sekcji. Jest ona wizualnie przerywana przed płynnie przechodzącym centralnym wyświetlaczem. Gładkie przejście z 3D w komorze konsoli centralnej do 2D na wyświetlaczu dotykowym jest bezszwowe, tj. bez przerywania wyglądu szkła.
Linia wyposażeniowa Electric Art obejmuje luksusowe fotele z bogato wykonanymi pokryciami. Fotele skoncentrowane na komforcie spełniają wysokie wymagania dzięki dopasowanym perforacjom w różnych układach.
Pas wentylacyjny z kokpitu wizualnie przechodzi w przednie drzwi. Pływający zestaw sterujący z wbudowanym otwieraczem drzwi i kontrolami siedzeń przejmuje funkcjonalną interpretację dawno czysto dekoracyjnych elementów. Panel środkowy drzwi rozwija się w zmysłowym, dynamicznym ruchu z powierzchni pionowej do poziomej i w ten sposób bezproblemowo integruje podłokietnik. Przednia część podłokietnika zaprojektowana jest jako metalowy element hi-tech, który można wykorzystać jako luźno osadzony uchwyt i zawiera przełącznik okna elektrycznego. W ciemności ta pływająca, awangardowa estetyka robi szczególne wrażenie dzięki koronie światła ambientowego.
Został opracowany specjalny scenariusz powitania i pożegnania dla modeli Mercedes-EQ, który jest również skoordynowany z oświetleniem ambientowym.
Kolory i wykończenia: awangarda i tradycja dla wyjątkowej atmosfery
Awangardowe, a także tradycyjne materiały i kolory nadają wnętrzu wyjątkową atmosferę. Nowoczesna, delikatna struktura NEOTEX łączy wygląd nubukowej skóry i wysokoteksturowanego neoprenu. Można go znaleźć na desce rozdzielczej i podłokietniku.
Pięć skoordynowanych kombinacji kolorów w wnętrzu podkreśla poczucie przestronności. EQE SUV zanurza się w progresywnej i luksusowej palecie barw ciepłych i chłodnych, które podkreślają rzeźbiarski i zmysłowy design. Na przykład ciepły, nowoczesny brąz z sarny jest połączony z technicznym szarym neva i niebiesko-czarnym biscaya. Kolor różowego złota, wywodzący się i ewoluujący z elektrycznej cewki, podkreśla design pasa wentylacyjnego i jest używany jako kolor kontrastowy.
Innowacyjne elementy wykończeniowe mają kluczowe znaczenie dla estetyki w EQE. Element wykończeniowy hybrydowy łączy ciepło drewna z techniczną chłodnością prawdziwego aluminium. Wykończenie w antracytowym wykończeniu reliefowym 3D z kolei zawiera drobne metalowe pigmenty. Element wykończeniowy o laserowo wyciętym wzorze Mercedes-Benz również tworzy wyjątkową atmosferę. Wzór gwiazdy jest wycinany w plastikowym wykończeniu i jest adaptacyjnie podświetlany.
Projekt UX: wiele stylów wyświetlania i trybów do wyboru
Zawartość funkcjonalna i struktura obsługi są dostosowane do elektrycznej jazdy. Wizualnie wszystkie grafiki zaprojektowane są w nowej kolorystyce niebiesko-pomarańczowej. Klasyczny wyświetlacz kokpitu z dwoma okrągłymi wskaźnikami został reinterpretowany za pomocą cyfrowego świetlnego miecza w szklanej soczewce. Wszystkie treści istotne dla jazdy można uzyskać między okrągłymi wskaźnikami.
Wygląd ekranów można spersonalizować za pomocą trzech stylów wyświetlania (Diskretny, Sport, Klasyczny) oraz trzech trybów (Nawigacja, Asysta, Serwis).
Nowy EQE SUV: bezpieczeństwo pasywne