MERCEDES BENZ EQS 2022-Present

MERCEDES BENZ EQS 2022-Present

Przejdź do galerii zdjęćMERCEDES BENZ EQS 2022-Present

W modelu Mercedes-Benz EQS SUV z 2023 roku niemiecki producent samochodów zbliżył się o krok do celu, jakim jest produkcja wyłącznie pojazdów elektrycznych od 2039 roku.

Zapewniając flagowy model SUV, EQS dzielił architekturę z modelem EQS Sedan, mając tę samą rozstaw osi. Mimo to, był ponad 20 cm (7,9”) wyższy. Mercedes-Benz ogłosił także, że produkcja była całkowicie neutralna pod względem emisji CO2, co uczyniło ten pojazd bardziej atrakcyjnym dla ekologów na całym świecie. I nie ma się co dziwić, bo dzięki swoim osiągom, był interesującą opcją dla tych, którzy szukają szybkiego SUV-a.

Przedni pas nadwozia nawiązywał do tego samego języka designu co sedan EQS, z czarną powierzchnią zamiast głównej atrapy chłodnicy, na której umieszczono chromowany znak w kształcie trójramiennej gwiazdy. Dodatkowo, LED-owy pasek świateł dziennych przebiegał górną częścią przedniej sekcji od jednego reflektora do drugiego. Z przodu, zderzak miał dolną atrapę w kształcie litery A, flankowaną przez dwa boczne wloty powietrza. Elementy te były potrzebne do chłodzenia akumulatora oraz przednich hamulców. Ogólnie rzecz biorąc, EQS SUV przypominał model GLS, swojego kuzyna z silnikiem spalinowym.

W środku producent zastosował tę samą, trzyekranową konstrukcję co w EQS Sedan: jeden dla panelu wskaźników, jeden w centralnej konsoli dla systemu multimedialnego, oraz trzeci ekran przed pasażerem. Z tyłu, producent zapewnił dużo miejsca dla trzech pasażerów. Co więcej, bagażnik pomieścił nawet cztery torby golfowe.

Mercedes-Benz oferował SUV-a z wyborem silników elektrycznych oraz dwoma różnymi wersjami napędu: na tylne lub wszystkie koła. Podstawowa wersja miała tylko silnik tylni. Natomiast wersja o najlepszych osiągach była wyposażona w dwa mocniejsze silniki, które przekazywały moment obrotowy na wszystkie koła.

Z luksusowym sedanem EQS oraz sportowym sedanem EQE, Mercedes-Benz wszedł w nową, w pełni elektryczną erę w wyższych segmentach rynku. Wkrótce dołączy do nich SUV EQS, który jest trzecim modelem stworzonym w oparciu o architekturę zaprojektowaną dla pojazdów elektrycznych. SUV oferuje mnóstwo miejsca, komfortu i łączności dla maksymalnie siedmiu pasażerów w swoim awangardowym, luksusowym wnętrzu. Dzięki mocnym silnikom elektrycznym, responsywnemu napędowi na cztery koła 4MATIC oraz inteligentnemu trybowi jazdy OFFROAD, EQS SUV jest w stanie poradzić sobie również z lekkim terenem.

Nowy EQS SUV dzieli długą bazę osi (3210 milimetrów) z modelem EQS Saloon, ale jest o ponad 20 centymetrów wyższy. Szczegółowe wymiary to: 5125/1959/1718 milimetrów (długość/szerokość/wysokość). Wymiary wnętrza korzystają z przestronnych rozmiarów SUV-a oraz z zalet designu dostosowanego do platformy elektrycznej. Druga linia siedzeń można regulować elektrycznie jako standard. W bagażniku zmieści się do czterech torb golfowych. Opcjonalnie dostępna jest trzecia rząd siedzeń z dwoma dodatkowymi fotelami oraz rozbudowanymi funkcjami komfortu dla wszystkich pasażerów.

EQS Saloon to obecny mistrz aerodynamiki wśród produkowanych samochodów. Jego przemyślany design z gładkim podwoziem i zazwyczaj zamkniętą osłoną chłodnicy stanowił dobrą podstawę dla działań aerodynamicznych nad EQS SUV. Optymalizacja charakterystycznych detali przepływu SUV-a doprowadziła do unikalnej dotąd kombinacji przestronności i efektywności aerodynamicznej.

Wszystkie EQS SUV mają elektryczny układ napędowy (eATS) na osi tylnej, a wersje z 4MATIC mają również eATS na osi przedniej. W modelach 4MATIC funkcja Torque Shift zapewnia inteligentny, ciągły podział momentu obrotowego między tylne i przednie silniki elektryczne, co pozwala na wykorzystanie najbardziej efektywnego eATS w każdym przypadku. Silniki elektryczne na osiach przedniej i tylnej są silnikami synchronicznymi z trwałym namagnesowaniem (PSM). Do zalet tego rozwiązania należą wysoka gęstość mocy, wysoka efektywność i stałość mocy.

EQS Saloon był pierwszą serią modelową Mercedes-Benz, w której w kilku obszarach możliwe jest aktywowanie zupełnie nowych funkcji pojazdu za pomocą aktualizacji przez internet (OTA). W przypadku EQS SUV oferta ta znacząco się rozszerza. Przykładowo, taką funkcję jak Asystent Manewrowania Przyczepą czy Nawigacja Rozszerzonej Rzeczywistości MBUX (Mercedes-Benz User Experience) można aktywować w późniejszym terminie.

Wprowadzając EQS SUV, Mercedes-Benz stawia duży krok w stronę mobilności zeroemisyjnej i zbliża się do realizacji Ambicji 2039. Model jest produkowany w sposób całkowicie neutralny pod względem emisji CO2. EQS SUV oferuje prawdziwe rozwiązania dla bezemisyjnej mobilności, inteligentnej oszczędności zasobów i odpowiedzialnej gospodarki cyrkularnej.

Podwozie nowego EQS SUV ma przednią oś czterowahaczową oraz niezależne zawieszenie wielowahaczowe z tyłu. Powietrzne zawieszenie AIRMATIC z ciągłą regulacją tłumienia ADS+ jest standardowym wyposażeniem. Poziom pojazdu można podnieść o kilka centymetrów. Oprócz trybów DYNAMIC SELECT ECO, COMFORT, SPORT i INDIVIDUAL, wersje 4MATIC oferują także tryb OFFROAD, przeznaczony do jazdy w terenie. Co więcej, standardem jest skręt tylnej osi z kątem skrętu do 4,5 stopnia, co zapewnia dużą zwrotność w mieście i zwinność w terenie. Opcjonalnie, także za pomocą aktualizacji OTA, dostępna jest wersja z kątem skrętu do 10 stopni.

Zasady Integralnego Bezpieczeństwa, w szczególności bezpieczeństwa w przypadku wypadków, obowiązują niezależnie od platformy. Jak wszystkie inne modele Mercedes-Benz, EQS SUV ma sztywną komorę pasażerską, specjalne strefy deformacyjne oraz nowoczesne systemy ochrony. Europejska wersja EQS SUV to pierwszy model Mercedes-Benz, który potrafi wykryć, czy tylne siedzenia są faktycznie zajęte. Jeśli pasażer z tyłu nie ma zapiętego pasa, kierowca otrzymuje konkretne ostrzeżenie. Kolejną nowością w Mercedes-Benz jest przypomnienie o obecności pasażera. System ten może wskazać dzieci, które mogły zostać przeoczone na tylnych siedzeniach. W pojazdach przeznaczonych dla Europy, Australii i Nowej Zelandii to przypomnienie jest standardem.

Mercedes me Charge to jedna z największych sieci ładowania na świecie: obecnie składa się z ponad 700 000 punktów ładowania AC i DC, w tym około 300 000 w Europie. Od 2021 roku Mercedes-Benz zapewnia późniejsze wyrównanie związane z zieloną energią, gdy klienci korzystają z Mercedes me Charge do ładowania swoich samochodów w Europie. Wysokiej jakości gwarancje pochodzenia zapewniają, że do sieci wprowadzane jest tyle samo zielonej energii z odnawialnych źródeł, ile jest pobierane za pomocą Mercedes me Charge. Nowa funkcja Mercedes me Charge Plug & Charge sprawia, że ładowanie EQS SUV na publicznych stacjach ładowania wspierających tę funkcję jest wygodne.

Nawigacja z Inteligencją Elektryczną planuje najszybszą i najwygodniejszą trasę, w tym przystanki ładunkowe, na podstawie licznych czynników i dynamicznie reaguje na korki lub zmianę stylu jazdy. Obejmuje to wizualizację w systemie multimedialnym MBUX, wskazując, czy stan naładowania akumulatora jest wystarczający, aby wrócić do punktu wyjścia bez konieczności ładowania. Stacje ładowania po drodze, które zostały dodane ręcznie, mają pierwszeństwo w obliczeniach trasy. Proponowane stacje ładowania mogą być wykluczone. Szacowane koszty ładowania na przystanek ładunkowy są obliczane.

Dzięki ENERGIZING AIR CONTROL Plus, Mercedes-Benz holistycznie podchodzi do jakości powietrza w EQS SUV. System ten oparty jest na filtracji, czujnikach, koncepcji wyświetlacza oraz klimatyzacji. Filtr HEPA (High-Efficiency Particulate Air) ma bardzo wysoki poziom filtracji, aby zatrzymać drobne cząstki, mikroczułki, pyłki i inne substancje dostające się z zewnątrz.

Dzięki inteligentnemu oprogramowaniu, MBUX w pełni dostosowuje się do swoich użytkowników i dostarcza im spersonalizowane sugestie dotyczące licznych funkcji multimedialnych, komfortowych i pojazdowych. Dzięki tzw. zerowej warstwie, najważniejsze aplikacje są zawsze oferowane na najwyższym poziomie w polu widzenia, zgodnie z sytuacją i kontekstem.

Najważniejszym elementem wnętrza jest MBUX Hyperscreen (wyposażenie specjalne). Ten duży, zakrzywiony ekran rozciąga się niemal od słupka A do słupka A. Trzy ekrany znajdują się pod wspólnym szkłem ochronnym i wizualnie się łączą. 12,3-calowy wyświetlacz OLED dla pasażera z przodu zapewnia mu osobisty obszar wyświetlania i kontroli. W Europie, a także w coraz większej liczbie krajów, pasażer na przednim siedzeniu ma również możliwość oglądania dynamicznych treści podczas jazdy. To dlatego, że Mercedes-EQ może polegać na inteligentnej logice blokowania opartej na kamerze: jeśli kamera wykryje, że kierowca patrzy na wyświetlacz pasażera, system automatycznie przyciemnia dynamiczne treści.

System dźwiękowy Dolby Atmos® wynosi doświadczenie audio w EQS SUV na nowy poziom. Indywidualne instrumenty lub głosy z miksu studyjnego mogą być umieszczane wokół obszaru odsłuchowego. Nowy rodzaj animacji dźwiękowej staje się w ten sposób możliwy: ponieważ podczas gdy konwencjonalne systemy stereo zazwyczaj mają dynamikę lewo-prawo, Dolby Atmos może wykorzystać całą przestrzeń i stworzyć doświadczenie 360 stopni.

Wymiary wnętrza i zmienność

Nowy EQS SUV dzieli długą bazę osi (3210 milimetrów) z EQS Saloon, ale jest o ponad 20 centymetrów wyższy. Wymiary wnętrza korzystają z przestronnych rozmiarów SUV oraz z zalet przemyślanego designu dostosowanego do elektrycznej platformy. Opcjonalnie dostępna jest trzecia linia siedzeń z dwoma dodatkowymi fotelami oraz rozbudowanymi funkcjami komfortu dla wszystkich pasażerów.

Przestrzeń oferowana przez EQS SUV (długość/szerokość/wysokość: 5125/1959/1718 milimetrów) jest przestronna. Wysokość wewnętrzna w pierwszym rzędzie siedzeń z przesuwanym dachem to 1035 milimetrów, w drugim 1030, a w trzecim 900 milimetrów. Przestrzeń na ramiona i łokcie w pierwszym i kolejnych rzędach siedzeń również jest powyżej średniej.

Druga linia siedzeń standardowo może być elektrycznie dostosowywana do przodu i tyłu o maksymalnie 130 milimetrów. W rezultacie przestrzeń na kolana w drugim rzędzie siedzeń wynosi od 830 do 960 milimetrów – co jest komfortowym poziomem. Oparcia drugiego rzędu siedzeń są elektrycznie składane: o 14 stopni do przodu i 4 do tyłu. Odpowiednie przyciski znajdują się w drzwiach po prawej i lewej stronie.

Z uwagi na to, że drugi rząd siedzeń jest standardowo elektrycznie regulowany, przestrzeń bagażowa może być nieprzerwanie powiększana od 645 litrów (dla maksymalnej przestrzeni na nogi) do nawet 880 litrów. Oznacza to, że nawet przy pięciu pasażerach można przewieźć do 24 skrzynek wody mineralnej lub cztery torby golfowe. Po złożeniu drugiego rzędu siedzeń pojemność bagażnika wynosi do 2100 litrów. W przypadku dodatkowej, opcjonalnej trzeciej linii siedzeń dostępna jest przestronność bagażnika: do 800 litrów za drugim rzędem siedzeń oraz 2020 litrów, gdy są one złożone. Jeśli wszystkie siedzenia są zajęte, za trzecim rzędem siedzeń pozostaje pojemność wynosząca 195 litrów.

Oparcia siedzeń można dzielić i składać w proporcji 40:20:40. Można je też elektrycznie regulować w nachyleniu. W tzw. trybie ładunkowym, nachylają się one bardziej stromo. Większe obiekty mogą wtedy być transportowane bez potrzeby składania ich. Tryb ładunkowy można aktywować przyciskami we wnętrzu. Wysokość pod otwartą klapą bagażnika wynosi 1978 milimetrów. Nawet wysocy ludzie mają wystarczającą wysokość dla załadunku.

Opcjonalnie EQS SUV wyposażony jest w trzeci rząd siedzeń z dwoma dodatkowymi fotelami. Siedzenia w EQS SUV składają się mechanicznie z poziomu bagażnika. Po złożeniu siedzeń podłoga jest równa. W połączeniu z trzecią linią siedzeń, funkcja EASY ENTRY jest standardem w drugim rzędzie siedzeń. Aby ułatwić dostęp do tyłu, oparcie przesuwa się dalej przed zakres regulacji, nawet o 290 milimetrów.

Projekt zewnętrzny

EQS SUV jest pierwszym w pełni elektrycznym SUV-em premium Mercedes-EQ. Innowacyjny i holistyczny design oparty jest na nowej architekturze pojazdu. Różni się on od pojazdów z silnikami spalinowymi już na pierwszy rzut oka: najwyższe wymagania dotyczące funkcji i aerodynamiki są połączone z nowatorską estetyką w charakterystycznym przemyślanym designie. Zmysłowa czystość odbija się w hojnie modelowanych powierzchniach, ograniczonej liczbie szczelin i bezszwowych przejściach (seamless design). Nawet jako siedmiomiejscowy, EQS SUV zachwyca dynamicznymi proporcjami.

Przód połączony jest w jednostkę „Black Panel”. Reflektory połączone światłem i głęboko czarna osłona chłodnicy (Black Panel) stanowią twarz. Podczas gdy trzy punkty świetlne tworzą charakterystyczny znak świetlny dziennego biegu w EQS Saloon, w EQS SUV znajdują się trzy małe trójkąty. Inną cechą charakterystyczną jest strukturalna powierzchnia modułów oświetleniowych podświetlanych od tyłu: Trójwymiarowy wzór heksagonu w połączeniu z światłami dziennymi zapewnia rozpoznawalność. Reflektory LED High Performance są standardem, a DIGITAL LIGHT z pasem świetlnym dostępne jest jako wyposażenie specjalne.

Ekskluzywny wygląd osłony chłodnicy Black Panel z centralną gwiazdą Mercedesa można dodatkowo wzbogacić: w połączeniu z AMG Line Exterior jest również dostępny jako wyposażenie specjalne z trójwymiarowym wzorem gwiazd (Mercedes-Benz Pattern). Odnosi się to do pierwotnej gwiazdy firmy Daimler-Motoren-Gesellschaft, która została zarejestrowana jako znak towarowy w 1911 roku. Oprócz unikalnego wyglądu, za powierzchnią Black Panel znajduje się również funkcja: różne czujniki systemów wsparcia kierowcy, takie jak ultradźwięki, kamera i radar, są zintegrowane. Bezszwowy design szczególnie widoczny jest w przednim wyglądzie z ograniczonym wzorem szczelin i nachodzącą maską. Maska podkreśla dynamikę EQS SUV dzięki mocnym przetłoczeniom.

Uderzające linie

Dynamiczna sylwetka definiuje boczny widok EQS SUV i z daleka demonstruje jego efektywność aerodynamiczną. Zaczyna się od zaokrąglonego przodu, płynnie przechodzi przez stromo nachyloną słupkę A i kontur dachu do tylnego spojlera. Ten zawsze jest czarny, co zmniejsza wizualną wysokość pojazdu w profilu. Słup C został przesunięty daleko do tyłu, aby komunikować przestronność wnętrza. Powierzchnia bocznych okien jest hojnie otoczona trójwymiarowym paskiem chromowym. Duże koła w rozmiarze od 20 do 22 cali, w połączeniu z muskularnymi barkami, nadają EQS SUV sportowego, mocnego charakteru. Wyłącznie dla tego modelu dostępne są dwie wersje felg 22 cali z wysokim połyskiem i wielowarstwowym czarnym/lustrzanym lakierem: z jednej strony lekkie koła aluminiowe w designie 5-podwójnych szprych i, z drugiej strony, lekkie koła AMG w designie wieloszprychowym. Większość kół jest niezwykle zoptymalizowanych pod względem aerodynamiki i przyczynia się do ogólnej efektywności samochodu.

Zewnętrzne lusterka umieszczone są na barkach z powodów aerodynamicznych i akustycznych. Typowe dla SUV-a nakładki na nadkola są czarne, podobnie jak panele progowe, co zmniejsza wizualną objętość pojazdu. Opcjonalnie dostępny jest również step, który oferuje zalety aerodynamiki i ma pozytywny wpływ na zasięg elektryczny. W EQS SUV bez tego wyposażenia specjalnego, trójwymiarowe wykończenie z chromu strukturuje dolną część.

Pojemne klamki są standardem. Panoramiczny dach dostępny jest jako opcja. Składa się z dwóch modułów, które razem tworzą bardzo dużą powierzchnię szklaną, zapewniając tym samym dużo przejrzystości i światła we wnętrzu.

Klapa serwisowa do płynu spryskiwacza została zintegrowana w bocznej części lewego błotnika. Przednia pokrywa silnika otwierana jest tylko przez warsztat w celu wykonania prac serwisowych, takich jak wymiana filtra powietrza w kabinie.

Pas świetlny z lampami LED w 3D helix design

Najważniejszym elementem z tyłu jest starannie zaprojektowane wnętrze lamp LED. Elementy tylnej lampy mają kształt zakrzywionej spirali 3D. W połączeniu z pasem świetlnym, zapewnia to niepowtarzalny podpis świetlny dla Mercedes-EQ.

Klapa bagażnika gładko przechodzi w zderzak. Kolor czarnych osłon nadkoli kontynuuje się w dolnej części tylnego zderzaka. Poniżej znajduje się wysokiej jakości element chromowy w stylu dyfuzora z aerodynamicznie zoptymalizowanym lip spoilerem na dolnej stronie.

Elektryczny napęd

Z zasięgiem do 660 kilometrów (zgodnie z WLTP) i mocą do 400 kW, EQS SUV spełnia również wymagania luksusowego SUV-a pod względem dostarczania mocy. Wszystkie EQS SUV mają elektryczny układ napędowy (eATS) na osi tylnej, a wersje z 4MATIC mają także eATS na osi przedniej. W modelach 4MATIC funkcja Torque Shift zapewnia inteligentny, ciągły podział momentu obrotowego między tylne i przednie silniki elektryczne.

Modułowa koncepcja napędu umożliwia szeroki zakres maksymalnych mocy całkowitych od 265 do 400 kW. W zależności od wyposażenia i konfiguracji pojazdu, w zasięgu WLTP mogą osiągnąć do 660 kilometrów1.

Silniki elektryczne na osiach przedniej i tylnej są silnikami synchronicznymi z trwałym namagnesowaniem (PSM). W PSM wirnik silnika prądu zmiennego jest wyposażony w magnesy trwałe, dzięki czemu nie wymaga podawania zasilania. Magnesy – a więc i wirnik – podążają za wirującym polem zmiennym w uzwojeniu stojana. W EQS SUV Mercedes-Benz stosuje tzw. uzwojenie pull-in do uzyskania szczególnie silnego pola magnetycznego. Silnik nazywa się synchronicznym, ponieważ wirnik obraca się z taką samą prędkością jak pole magnetyczne stojana. Częstotliwość jest dostosowywana w elektronicznych falownikach do wymagań prędkości kierowcy. Do zalet tego rozwiązania należą wysoka gęstość mocy, wysoka efektywność i wysoka stałość mocy. Silnik na osi tylnej jest szczególnie mocny dzięki sześciofazowemu projektowi: ma dwa uzwojenia z trzema fazami każde.

Chłodzenie: zaawansowana koncepcja termiczna dla wysokiej wydajności obciążeniowej

Niezmiennie wysoka wydajność i wielokrotne przyspieszenia bez spadku mocy charakteryzują filozofię napędu EQS SUV. Obejmuje to zaawansowaną koncepcję termiczną z pewnymi cechami specjalnymi. Tzw. system chłodzenia wirnika w wale wirnika chłodzi go od wewnątrz. Inne elementy chłodzące w obiegu chłodzenia to żebra na stojanie, struktura w postaci igły na falowniku oraz wymiennik ciepła oleju przekładniowego. To dodatkowo poprawia efektywność podczas zimnej jazdy, ponieważ przyczynia się do podgrzewania oleju przekładniowego na początku jazdy, co zmniejsza tarcie w przekładni.

Inteligentne odzyskiwanie energii: jazda na jednym pedale do zatrzymania

EQS SUV oferuje kilka wariantów odzyskiwania energii w wyniku regeneracji. Kierowca może ręcznie wybrać opóźnienie na trzech poziomach D+ (żeglowanie), D (standardowa regeneracja), D- (wzmocniona regeneracja) za pomocą łopatek za kierownicą.

Oprócz tego dostępne jest DAuto: W poziomie regeneracji DAuto, Asystent ECO oferuje dostosowaną do sytuacji regenerację – działa w trybie żeglugi lub opóźnia w taki sposób, aby uzyskać jak najefektywniejszy i najwygodniejszy styl jazdy. Kierowca zostaje poinformowany w zestawie wskaźników i, w razie potrzeby, na wyświetlaczu przezroczystym, kiedy należy zdjąć nogę z pedału przyspieszenia z powodu nadchodzącego zdarzenia. Jeśli wskazanie zostanie spełnione, pojazd zostaje spowolniony z największą możliwą stawką odzyskiwania energii, aż do zatrzymania, jeśli na przykład przed nim znajduje się inny pojazd. Kierowca nie musi przy tym używać pedału hamulca – wręcz przeciwnie, jazda na jednym pedale. Można osiągnąć opóźnienie do 5 m/s², z czego 3 m/s² można odzyskać energię.

Modele 4MATIC: zmienny podział momentów napędowych

Funkcja Torque Shift zapewnia zmienny podział momentu obrotowego między dwoma silnikami elektrycznymi wersji 4MATIC w miarę potrzeb i z optymalną efektywnością. W zależności od wymagań regulowane jest rozdzielenie momentu obrotowego:

Efektywność energetyczna: Podczas jazdy z stałą prędkością proces optymalizacji określa najbardziej efektywne rozdzielenie napędu. Obliczenia uwzględniają, że silnik synchroniczny z magnesem trwałym można całkowicie wyłączyć w określonych warunkach, co zmniejsza podstawowe obciążenie.
Wydajność odzyskiwania energii: Opóźnienie z największą możliwą stawką odzyskiwania energii bez nadmiernego obciążania przyczepności kół i tym samym zagrażając stabilności jazdy wymaga dostosowanego rozdzielenia momentu obrotowego. Wersje z napędem na cztery koła mają moc odzyskiwania energii do 290 kW. Wysoka stawka odzyskiwania energii zwiększa zasięg.
Przyczepność/przyspieszenie: Tutaj strategia działania idealnie rozdziela momenty napędowe między dwie osie. Podczas sportowej jazdy zakrętem strategia operacyjna umożliwia stabilne i neutralne prowadzenie.
Śnieg i lód: W celu maksymalnej przyczepności i stabilności jazdy także na śniegu i lodzie strategia operacyjna wykrywa ślizgające się koła i odpowiednio dostosowuje rozdzielenie momentu obrotowego. Ponieważ oba silniki są kontrolowane niezależnie od siebie, moment obrotowy może być nadal dostarczany do drugiej osi, nawet gdy przyczepność na jednej osi została utracona.
Off-road: W trybie jazdy OFFROAD rozdzielenie napędu na cztery koła jest optymalizowane do jazdy po nieutwardzonych drogach, wzniesieniach i w terenie.
Rozległe testy: specjalne stanowiska testowe w Mercedes-Benz

Na drodze do produkcji seryjnej EQS SUV pokonał wiele kilometrów testowych, w tym w Centrum Testowym i Technologicznym (PTZ) w Immendingen. Systematyczna walidacja pojazdu jako całości służy do zapewnienia wysokich standardów jakości i jest jednym z rozległych działań w procesie rozwoju każdej serii modelowej Mercedes-Benz. W programie testowym znajdowały się trudne testy zimowe w Skandynawii, testy podwozia i układu napędowego na torach próbnych, drogach publicznych oraz na torze testowym w Nardò, a także zintegrowane testy cieplne całego pojazdu w Europie Południowej i Afryce Południowej. EQS SUV odbył również jazdy testowe w Chinach, Japonii, Dubaju i USA.

W tym czasie przeszedł ten sam wymagający program testowy, co każdy inny pojazd, który dumnie nosi gwiazdę. Dodatkowo przeprowadzono szereg testów specyficznych dla samochodów elektrycznych, obejmujących istotne priorytety rozwoju, takie jak zasięg, ładowanie i efektywność. Oczywiście szczególną uwagę zwrócono na e-napęd i akumulator.

Ponadto przeprowadzono kilka milionów kilometrów testowych na ponad dwóch tuzinach stanowisk testowych w Stuttgart-Untertürkheim oraz w ośrodku rozwojowym w Nabern. Testy prowadzone są na czystych stanowiskach testowych eATS, gdzie prąd pochodzi z specjalnego źródła DC, tzw. symulacji akumulatora, oraz na stanowiskach testowych systemu eDrive: Tutaj testowanie obejmuje również akumulator i kompletną infrastrukturę ładowania pojazdu. Profil trasy/profil stanowiska testowego został zmodyfikowany w porównaniu do silników spalinowych, aby uwzględnić obciążenie momentem na przekładniach w obu kierunkach – specjalne obciążenie wynikające z wysokiej mocy odzyskiwania energii. Dodatkowo istnieje specjalne testowanie systemu elektronicznego w warunkach gorących/zimnych.

Akumulator

EQS SUV wyposażony jest w akumulator litowo-jonowy z maksymalnie 12 modułami ogniw i komórkami pouch lub hardcase. Dzięki pojemności 107,8 kWh, możliwe jest zapewnienie wystarczającej energii dla zasięgów do 660 kilometrów zgodnie z WLTP. Innowacyjne oprogramowanie do zarządzania akumulatorami, opracowane wewnętrznie, umożliwia aktualizacje przez internet (OTA). Dzięki temu zarządzanie energią w EQS SUV jest zawsze aktualne.

Rozwój akumulatorów stanowi decydujący element strategii elektryfikacji Mercedes-Benz. W końcu akumulator jest sercem elektrycznego samochodu i znacząco przyczynia się do zasięgu, a co za tym idzie, do charakterystyki jazdy pojazdu elektrycznego. EQS Saloon oznacza wprowadzenie nowej generacji akumulatorów o znacznie wyższej gęstości energetycznej. Nowe akumulatory wyznaczają standardy pod względem wydajności, efektywności i zdolności ładowania.

Spełniają również wysokie wymagania marki Mercedes w zakresie bezpieczeństwa, trwałości i zrównoważonego rozwoju. Mercedes-Benz wydaje certyfikat akumulatora dla swoich akumulatorów wysokiego napięcia, a tym samym gwarancję wydajności dla klientów: okres 10 lat lub 250 000 kilometrów przy pozostałej pojemności na poziomie 70 procent.

Wszechstronna wiedza na temat akumulatorów

Zespół ekspertów w Mercedes-Benz Battery Centre of Competence opracował wysokowydajne akumulatory w całości wewnętrznie. Oprogramowanie do inteligentnego systemu zarządzania zostało również opracowane i zaprogramowane wewnętrznie. System akumulatorowy dla EQS SUV oparty jest na modularnej architekturze, która jest również stosowana w modelach EQS i EQE Saloon.

EQS SUV posiada akumulator litowo-jonowy z maksymalnie 12 modułami ogniw i komórkami pouch lub hardcase. Jeśli chodzi o chemię ogniw, ta generacja akumulatorów osiągnęła ogromny krok w kierunku zrównoważonego rozwoju: zoptymalizowany materiał aktywny składa się z niklu, kobaltu i manganu w proporcji 8:1:1. Dzięki czemu zawartość kobaltu została zmniejszona do mniej niż dziesięć procent. Ciągła optymalizacja zdolności do recyklingu jest częścią holistycznej strategii akumulatorowej Mercedes-Benz. Celem jest całkowite wyeliminowanie takich materiałów jak kobalt dzięki zastosowaniu innowacyjnych technologii post-lithium-ion.

Inteligentna strategia eksploatacji dla bardziej efektywnego ładowania

Akumulator jest zintegrowany z inteligentnym zarządzaniem termalnym EQS SUV. Jeśli aktywowana jest inteligentna nawigacja z Inteligencją Elektryczną, akumulator jest w razie potrzeby podgrzewany lub chłodzony podczas jazdy, aby osiągnąć optymalną temperaturę dla efektywnego ładowania w punkcie ładowania. Pożądany zakres temperatury akumulatora osiągany jest z pomocą obiegu chłodzenia i zintegrowanego w nim grzejnika PTC (Positive Temperature Coefficient).

Złożony koncept ochrony dla bezpieczeństwa

Mercedes-Benz AG stosuje bardzo wysokie standardy bezpieczeństwa we wszystkich swoich modelach. Oznacza to, że w wielu przypadkach wewnętrzne standardy bezpieczeństwa Mercedes-Benz przekraczają wymagania prawne. W szczególności wymagania dotyczące zachowania w przypadku wypadków są dostosowane do filozofii „Real Life Safety”. W tym procesie uwzględniane są ustalenia z wewnętrznych badań wypadków w specyfikacjach rozwoju. Oprócz weryfikacji zachowania w przypadku zderzenia, wszystkie pojazdy Mercedes-Benz przechodzą dodatkowe testy komponentów na poziomie systemowym.

Akumulator umieszczony jest w strefie ochrony przed zderzeniami w podwoziu, osadzony w strukturze nadwozia z ekstrudowanego profilu aluminiowego z boku. W procesie ekstruzji podgrzewany blok metalu jest przepychany przez formy i przekształcany w ciągły profil, który następnie jest cięty na odpowiednie wymiary. W ten sposób można produkować wysoce złożone profile, które są precyzyjnie dostosowane do wymagań. Obudowa z strukturami pochłaniającymi energię z przodu i z boku oraz sztywną, podwójną podstawą zapewnia dodatkową ochronę modułów. Kryteria testowe obejmują m.in. zachowanie akumulatora pod obciążeniem uderzeniowym i w przypadku penetracji obcego ciała. Przeprowadzono również symulacje i testy przegrzania oraz przeładowania. Dodatkowo, istnieje osobny, wielopoziomowy system bezpieczeństwa do codziennej eksploatacji. Obejmuje on na przykład monitoring temperatury, napięcia czy izolacji jako ciągły system monitorujący bezpieczeństwo. Jeśli wystąpi usterka, akumulator zostaje odłączony.

Produkcja: systemy akumulatorowe z hrabstwa Bibb

W dniu 15 marca 2022 roku Mercedes-Benz otworzył nowoczesną fabrykę akumulatorów w hrabstwie Bibb, niedaleko zakładów Mercedes-Benz w Tuscaloosie (USA). Produkcja wysokowydajnych akumulatorów litowo-jonowych dla EQS SUV jest neutralna pod względem emisji CO2. Jednostki magazynujące energię są montowane w kompletny system na około 300-metrowej linii produkcyjnej z ponad 70 stanowiskami. Poszczególne komponenty są montowane w w pełni zdigitalizowanym procesie produkcyjnym, obejmującym do dwunastu modułów ogniw oraz tzw. jednostkę EE do inteligentnej integracji elektroniki mocy. Mercedes-Benz tworzy około 600 nowych miejsc pracy w hrabstwie Bibb.

Opracowano nowe koncepcje ochrony i szkoleń dla pracowników w zakładzie w hrabstwie Bibb. Mercedes-Benz szczególnie zwraca uwagę na bezpieczeństwo operacyjne i zawodowe. Na przykład każdy członek zespołu, który ma dostęp do fabryki akumulatorów, musi ukończyć kompleksowe szkolenie z zakresu bezpieczeństwa wysokiego napięcia. Mercedes-Benz inwestuje dużo czasu i pieniędzy w te specjalistyczne szkolenia, tym bardziej, że są one regularnie powtarzane.

Dzięki nowej fabryce hrabstwo Bibb stanie się częścią globalnej sieci produkcji akumulatorów Mercedes-Benz, która obejmuje fabryki na trzech kontynentach. Należą do nich zakłady w Kamenz i Stuttgarcie (Niemcy), Pekinie (Chiny), Bangkoku (Tajlandia) oraz Jaworze (Polska). Poszczególne fabryki zasilają lokalną produkcję pojazdów i są gotowe do eksportu, jeśli zajdzie taka potrzeba. Mercedes-Benz inwestuje w rozwój globalnej sieci produkcji akumulatorów ponad miliard euro.

Aby zlokalizować kluczowych dostawców, Mercedes-Benz współpracuje z jednym z liderów technologii akumulatorowej na świecie: firmą Envision AESC. Envision AESC dostarczy fabryce akumulatorów Mercedes-Benz w hrabstwie Bibb wysokowydajne moduły akumulatorowe z nowej fabryki w USA. Dostawy mają się rozpocząć w połowie tej dekady.

Produkcja

Już za kilka miesięcy w zakładzie Mercedes-Benz w Tuscaloosie (USA) rozpocznie się produkcja nowego EQS SUV. Fabryka akumulatorów w pobliskim hrabstwie Bibb, która została otwarta w marcu, dostarcza akumulatory dla nowego modelu Mercedes-EQ. Produkcja w obu zakładach jest neutralna pod względem emisji CO2.

Zakład Mercedes-Benz w Tuscaloosie w Alabamie jest miejscem produkcji dużych SUV-ów z gwiazdą od 1997 roku. Wkrótce Mercedes-Benz będzie również produkować w pełni elektryczny EQS SUV wyłącznie w zakładzie północnoamerykańskim – w ramach globalnej inicjatywy, w ramach której planuje się produkcję ośmiu całkowicie elektrycznych pojazdów w siedmiu zakładach na trzech kontynentach. EQS SUV zostanie włączony do bieżącej produkcji w zakładzie Mercedes-Benz w Tuscaloosie. Wysoce elastyczny system produkcji Mercedes-Benz umożliwia montaż różnych modeli i układów napędowych na tej samej linii produkcyjnej. Widać to na tzw. „stacji weselnej”, gdzie nadwozie i układ napędowy są łączone. To „pełne wesele” składa się z kilku modułowych stacji, które pozwalają łączyć różne warianty układów napędowych z odpowiednimi nadwoziami na tej samej linii montażowej. Na przykład EQS SUV produkowany jest na tej samej linii co SUV-y z tradycyjnym napędem, co pozwala zakładowi szybko dostosować się do zmian popytu ze strony klientów.

Lokalne wytwarzanie akumulatorów jest kluczowym czynnikiem sukcesu inicjatywy elektryfikacji Mercedes-Benz. Nowa fabryka akumulatorów, która została otwarta w pobliskim hrabstwie Bibb w marcu, produkuje systemy akumulatorowe dla EQS SUV na około 300-metrowej linii produkcyjnej z ponad 70 stanowiskami. W pełni zdigitalizowany proces produkcyjny łączy szereg komponentów w kompletny system, w tym do dwunastu modułów ogniw oraz tzw. jednostkę EE do inteligentnej integracji elektroniki mocy. Akumulator dla EQS SUV oparty jest na modularnej architekturze, która jest również stosowana w modelach EQS i EQE Saloon. Dzięki nowej fabryce hrabstwo Bibb stanie się częścią globalnej sieci produkcji akumulatorów Mercedes-Benz, która obejmuje fabryki na trzech kontynentach. Przy pełnej wydajności do 600 pracowników w systemie dwu zmianowym produkuje rocznie akumulatory w sześciocyfrowych liczbach.

Dzięki kompleksowej digitalizacji z ekosystemem produkcyjnym MO360 oraz konsekwentnemu zastosowaniu technologii Przemysłu 4.0, zakłady w Tuscaloosie i hrabstwie Bibb działają elastycznie i w wysokiej wydajności. MO360 uzyskuje informacje w czasie rzeczywistym na temat najważniejszych procesów produkcyjnych oraz systemów IT około 30 zakładów Mercedes-Benz na całym świecie i integruje ważne aplikacje oprogramowania.

Od tego roku wszystkie zakłady Mercedes-Benz produkujące samochody osobowe i dostawcze na całym świecie działają na zasadzie neutralnej pod względem emisji CO2, w tym zakłady Mercedes-Benz w Alabamie.

Mercedes-Benz zainwestował w Alabamę ponad siedem miliardów dolarów od lat 90-tych. W tym miliard dolarów na budowę nowej fabryki akumulatorów w hrabstwie Bibb, w centrum logistycznym oraz w elastyczność zakładów produkcyjnych. Obecnie Mercedes-Benz U.S. International (MBUSI) zatrudnia około 4500 pracowników, a dodatkowo zapewnia około 11 000 miejsc pracy w sektorze dostaw i usług w regionie. Od 1997 roku z taśmy produkcyjnej w Tuscaloosie zjechało około czterech milionów pojazdów. W samym 2021 roku wyniosło to około 260 000 SUV-ów. Około dwie trzecie rocznej produkcji jest eksportowane, co czyni MBUSI jednym z największych eksporterów pojazdów w USA.

Aerodynamika

Po EQS i EQE, EQS SUV to trzeci model Mercedes-EQ oparty na modułowej architekturze dla dużych pojazdów elektrycznych. Optymalizacja typowych dla SUV-a detali przepływu, na przykład za pomocą turbulacji i aerodynamicznie ukształtowanych progów, dostarczyła dotąd unikalną kombinację przestronności i efektywności aerodynamicznej. W tym celu przemyślany design z gładkim podwoziem i zazwyczaj zamkniętą osłoną chłodnicy obecnego mistrza aerodynamiki EQS był dobrą podstawą, mimo że SUV nigdy nie osiągnie wartości oporu aerodynamicznego sedana.

Za bardzo dobrymi parametrami aerodynamicznymi stoi wiele pracy szczegółowej. Szczególną uwagę poświęcono opracowaniu detali niewidocznych, na przykład w podwoziu. Jedną z cech charakterystycznych EQS SUV jest innowacyjny design tylnego dyfuzora z wyraźnie zarysowanym lip spoilerem. Projekt ten eliminuje niepożądane interakcje przepływu podwozia i formy tylnej części pojazdu typu kombi, nie zmniejszając przy tym kąta najazdu.

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.