GL63 AMG został stworzony przez Mercedes-Benz we współpracy z AMG jako jeden z najszybszych luksusowych SUV-ów z trzema rzędami siedzeń, który zadebiutował na rynku pod koniec 2012 roku.
Jeśli ktoś często się spieszył i potrzebował dużego SUV-a z trzema rzędami siedzeń, który mógł przyspieszyć od 0 do 100 km/h w mniej niż pięć sekund, to odpowiedzią był ten olbrzym. Był tak przestronny i luksusowy jak Escalade i tak szybki jak Porsche Cayenne Turbo.
Podczas gdy niektóre pojazdy AMG miały bardzo agresywną sylwetkę, GL63 przypominał bardziej wersję wyposażenia zwykłego GL. Niemniej jednak, wprawne oko mogło dostrzec podwójny grille AMG charakterystyczny dla tamtej epoki. Dodatkowo, przedni zderzak miał dolny wlot powietrza w kształcie litery A, a po bokach znajdowały się wloty powietrza, które chłodziły hamulce oraz diody LED świateł dziennych. Z boku duży SUV odsłaniał swoje pięć dwudziestojedno calowych kół ze lekkiego stopu o specyficznym dla AMG wzornictwie. Ponadto, poszerzone nadkola zapewniały miejsce dla szerokich opon 295.
Wnętrze pojazdu wykończone było sztuczną skórą ARTCO z podwójnymi przeszyciami, które pokrywały deskę rozdzielczą, fotele i panele drzwiowe. GL63 AMG oferował wiele wyposażenia, w tym system multimedialny COMMAND z nawigacją satelitarną, sportowe fotele dla pasażerów z przodu, kanapę dla trzech osób w środkowym rzędzie oraz dwa miejsca w ostatnim rzędzie siedzeń.
Pod maską producent zainstalował silnik V8 z podwójnym turbodoładowaniem, ręcznie składany. Standardowo był on połączony z siedmiobiegową automatyczną skrzynią biegów, która przekazywała moc na wszystkie koła, z rozdzielaczem momentu obrotowego o proporcjach 40:60 z przodu do tyłu.
Luksus i finezja, uderzający design, maksymalne bezpieczeństwo oraz dynamika typowa dla marki: nowy SUV o wysokich osiągach, Mercedes-Benz GL63 AMG, łączy zaawansowane technologie z bogatym wyposażeniem standardowym oraz czystą przyjemnością jazdy dla maksymalnie siedmiu pasażerów. Bezproblemowa przewaga zapewniona przez silnik AMG 5,5-litra V8 biturbo, który generuje moc szczytową 410 kW (557 KM) oraz maksymalny moment obrotowy 760 Nm. Zawieszenie AMG RIDE CONTROL z systemem stabilizacji przechyłu ACTIVE CURVE SYSTEM zapewnia wysoką dynamikę jazdy oraz komfort, którego można oczekiwać od marki Mercedes.
Ola Källenius, przewodniczący Mercedes-AMG GmbH: „Nowy GL63 AMG uzupełnia naszą ofertę samochodów z napędem na cztery koła nastawionych na osiągi. Oprócz wszechstronnego ML63 AMG oraz niedawno zaprezentowanych modeli G63 AMG i G65 AMG, GL63 AMG kładzie szczególny nacisk na dynamikę i styl. Łącząc pierwszorzędny komfort klasy S z osiągami sportowego sedana AMG, GL63 AMG jest wyjątkowy w swoim segmencie.
„Tworząc doskonałą podstawę dla charakterystycznych osiągów AMG i wyjątkowych wrażeń z jazdy: silnik AMG 5,5-litra V8 biturbo. Rzut oka na dane techniczne dostarcza przekonujących argumentów. Moc szczytowa 410 kW (557 KM) oraz maksymalny moment obrotowy 760 Nm skutkują pierwszorzędnymi osiągami. Mercedes-Benz GL63 AMG przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,9 sekundy, a jego prędkość maksymalna wynosi 250 km/h (ograniczona elektronicznie). Średnie zużycie paliwa według NEDC wynosi 12,3 litra na 100 kilometrów (288 g CO2/km).
Silnik AMG M 157 z ośmioma cylindrami charakteryzuje się innowacyjnym, zaawansowanym technologicznie zestawem napędowym, obejmującym bezpośredni wtrysk paliwa sterowany sprayem, wtryskiwacze piezoelektryczne, doładowanie biturbo, chłodzenie powietrzem/wodą, całkowicie aluminiową konstrukcję bloku silnika, budowę z czterema zaworami na cylinder z regulacją wałka rozrządu, a także zarządzanie alternatorem oraz system ECO start/stop.
Moc jest przekazywana na wszystkie cztery koła przez automatyczną skrzynię biegów AMG SPEEDSHIFT PLUS 7G-TRONIC. Posiada trzy tryby oraz automatyczną funkcję podwójnego zwolnienia przy redukcji biegów, ta siedmiobiegowa automatyczna skrzynia biegów oferuje fascynująco szeroki zakres zmienności. W trybie „Controlled Efficiency” (C) aktywna jest funkcja start/stop ECO, która wyłącza silnik ośmiocylindrowy, gdy pojazd zatrzymuje się. „C” oznacza także łagodną charakterystykę przyspieszenia i zmiany biegów z wczesnymi przełożeniami; start zazwyczaj odbywa się na drugim biegu. Zielony symbol „ECO” w zestawie wskaźników AMG informuje kierowcę, że funkcja start/stop ECO jest aktywna.
W trybach jazdy Sport (S) oraz Manual (M) funkcja start/stop ECO jest nieaktywna, a połączenie silnika i skrzyni biegów wykazuje znacznie większą zwrotność i bardziej spontaniczne reakcje. Krótkie i precyzyjnie zdefiniowane opóźnienie zapłonu i wtrysku podczas zmiany biegów przy pełnym obciążeniu dodatkowo skraca czasy zmiany biegów, a także zapewnia akustyczne doznania.
Podwyższona efektywność i dynamika jazdy
Aby zwiększyć efektywność, automatyczna skrzynia biegów AMG SPEEDSHIFT PLUS 7G-TRONIC wykorzystuje konwerter oszczędności paliwa z wahadłem odśrodkowym, łożyska zaprojektowane w celu zminimalizowania strat tarcia oraz system zarządzania temperaturą oleju przekładniowego. Zębatki osi z minimalizacją strat tarcia, elektro-mechaniczne, czułe na prędkość sportowe kierownice AMG, zoptymalizowany napęd pasowy oraz sterowanie w zależności od zapotrzebowania wszystkich jednostek pomocniczych i pomp również pomagają zmniejszyć zużycie paliwa.
Mercedes-AMG wykorzystuje specjalnie zaprojektowane sprzęgło do stałego napędu na cztery koła 4MATIC, które rozdziela moc napędu na przednią i tylną oś w stosunku 40:60, co sprzyja dynamicznemu prowadzeniu. Jakby tego było mało, zawieszenie sportowe AMG RIDE CONTROL z pakietem AIRMATIC – składającym się z zawieszenia pneumatycznego, specjalnych amortyzatorów, automatycznej kontroli poziomu oraz systemu adaptacyjnego (ADS) – jest połączone z systemem ACTIVE CURVE SYSTEM dla aktywnej stabilizacji przechyłu. Ten system, który jest standardem i jest specyficzny dla AMG, wykorzystuje aktywne stabilizatory przechyłu na przedniej i tylnej osi, aby zmniejszyć kąt przechyłu nadwozia podczas pokonywania zakrętów. Poza zwiększoną zwrotnością i przyjemnością z jazdy, system ACTIVE CURVE SYSTEM skutkuje jeszcze większą stabilnością prowadzenia, a zatem bezpieczeństwem, szczególnie przy wyższych prędkościach.
Stabilizacja przechyłu, tłumienie i zawieszenie dostosowują się automatycznie do panującej sytuacji na drodze, gwarantując zarówno optymalny komfort jazdy, jak i maksymalną stabilność. Kierowca Mercedes-Benz GL63 AMG ma możliwość wyboru jednym przyciskiem pomiędzy trzema trybami zawieszenia: „Comfort”, „Sport” i „Sport plus”. W pełni nośny system zawieszenia pneumatycznego jest czuły na prędkość, obniżając nadwozie przy wyższych prędkościach, aby zminimalizować opory powietrza i zwiększyć stabilność jazdy.
Specyficzna dla AMG elastokinematyka na przedniej osi oraz bardziej solidnie zaprojektowany stabilizator tylnej osi odpowiadają za poprawioną precyzję prowadzenia. Ulepszony układ napędowy zapewnia najlepsze możliwe przekazywanie mocy oraz typową niezawodność Mercedesa. System elektronicznej kontroli trakcji 4ETS, który jest standardem, zapewnia optymalną przyczepność w zmieniających się warunkach tarcia.
Szybka, czuła na prędkość kierownica AMG, wysokowydajny system hamulcowy AMG
Elektryczno-mechaniczna kierownica sportowa AMG, czuła na prędkość, charakteryzuje się zmiennym wspomaganiem, które reaguje zgodnie z wybranym trybem zawieszenia. Pomaga także oszczędzać paliwo, ponieważ funkcja wspomagania kierownicy potrzebuje energii tylko wtedy, gdy kierowca rzeczywiście porusza kierownicą. Mercedes-Benz GL63 AMG standardowo wyposażony jest w 5-ramienne lekkie obręcze aluminiowe o formacie 10 x 21, malowane na szaro tytanowym z wykończeniem o wysokim połysku, z oponami o rozmiarze 295/40 R 21. Wysokowydajny system hamulcowy AMG zapewnia możliwie najkrótsze drogi hamowania oraz dużą odporność na blaknięcie, z wentylowanymi i perforowanymi tarczami hamulcowymi o rozmiarze 390 x 36 milimetrów (przód) oraz 345 x 26 milimetrów (tył).
Projekt nastawiony na osiągi z męskimi cechami
Uderzający, męski, niepowtarzalny: te cechy opisują design GL63 AMG. Mercedes-AMG wzbogacił główne cechy stylistyczne nowego GL – potężną dynamikę i sportową elegancję – o specyficzne elementy, które podkreślają wyjątkowe osiągi najwyższego modelu V8. Typowo pionowy grill chłodnicy GL z centralną gwiazdą Mercedesa ozdobiony jest błyszczącymi żebrami pomalowanymi na czarno. Elementy stylizacji AMG obejmują przedni zderzak z dużymi otworami, które zapewniają efektywny przepływ powietrza do modułów chłodzących. Dolny wlot powietrza przyjmuje formę stylizowanej litery „A” typowej dla AMG z szczeliną pod delikatnym czarnym skrzydłem, przez którą powietrze może optymalnie przepływać do modułów chłodzących – idealne połączenie designu i zaawansowanej technologii. Wstawka dekoracyjna w matowym srebrnym chromie zamontowana pod nim tworzy wrażenie szerokości i optymalnie współgra z krawędziami LED-owych świateł do jazdy dziennej w bocznych otworach wentylacyjnych.
Przedni zderzak AMG elegancko łączy się z ekskluzywnym poszerzeniem archiwum kół. Aby pomieścić duże 53,3 cm (21-calowe) lekkie obręcze AMG z szerokobazowymi oponami 295, poszerzenie zwiększa szerokość pojazdu o 22 milimetry z każdej strony. Z boku obserwatorzy zauważą logotypy V8 BITURBO na skrzydłach oraz podświetlane progi z wykończeniem aluminiowym. Tylny element poszerzenia koła płynnie przechodzi w tylny zderzak AMG, który znowu ozdobiony jest wyraźną wstawką dekoracyjną w matowym srebrnym chromie oraz sugerującymi czarnymi otworami wentylacyjnymi. Wizualnym i akustycznym akcentem są dwa chromowane, odsłonięte podwójne rury wydechowe sportowego układu wydechowego AMG.
Ekstrawagancja i dynamika dominują we wnętrzu
Duża dbałość o szczegóły, doskonała ergonomia i przestronność – ekstrawagancja i dynamika dominują również we wnętrzu Mercedesa GL63 AMG. Wszystkie siedem miejsc w high-performance SUV jest pokrytych wysokiej jakości skórą, podobnie jak środkowy podłokietnik. Elektrycznie regulowane sportowe fotele AMG charakteryzują się podwójnym przeszyciem w kontrastowym kolorze oraz emblematami AMG na oparciach przednich foteli i zewnętrznych oparciach tylnych. Deska rozdzielcza, podłokietniki oraz tapicerka drzwi są pokryte sztuczną skórą ARTICO z podwójnym przeszyciem. W ramach opcjonalnego pakietu designo Exclusive, te elementy mogą być pokryte wysokiej jakości skórą designo.
Kierownica AMG Performance z perforowaną skórą w strefie uchwytu, spłaszczonym dolnym odcinku koła i aluminiowymi łopatkami zmiany biegów zapewnia optymalną kontrolę nad pojazdem. Cztery okrągłe wskaźniki na zestawie wskaźników AMG dostarczają kierowcy informacji. Centralny kolorowy monitor TFT zawiera logo powitalne AMG oraz główne menu AMG.
Inne standardowe wyposażenie Mercedesa-Benz GL63 AMG obejmuje:
- Progi AMG w stali nierdzewnej
- Dywaniki AMG
- Sportowe pedały AMG ze szczotkowanej stali nierdzewnej z gumowymi wstawkami
- Aktywny asystent parkowania
- Asystent uwagi
- Reflektory bi-ksenonowe
- Radio Audio 20 CD z interfejsem Bluetooth® i USB
- Asystent zapobiegający kolizjom
- Elektromechaniczny system EASY-ENTRY w tylnym bagażniku
- Elektromechanicznie otwierana klapa bagażnika EASY-PACK
- Elektroware szklany dach otwierany/uchylany
- Inteligentny system oświetlenia (ILS) z nowym oświetleniem terenowym
- KEYLESS-GO
- Fotele multicontour dla kierowcy i pasażera z przodu, w tym funkcja masażu i pakiet pamięci
- Asystent wiatrowy
- 3-strefowa automatyczna klimatyzacja THERMATIC
Ekskluzywne opcje dodatkowe dostępne są w AMG Performance Studio:
- 5-ramienne lekkie obręcze AMG (format 10 x 21) malowane na szaro tytanowym z wykończeniem o wysokim połysku, z oponami 295/40 R 21
- Sportowa kierownica AMG z mikrofibrą DINAMICA w strefie uchwytu
- Czerwone malowane zaciski hamulcowe
Pakiet designo Exclusive umożliwia dalsze zwiększenie ekskluzywności oraz postrzeganą jakość. Składa się z:
- Sportowe fotele AMG z przodu i kanapa w drugim i trzecim rzędzie w skórze designo
- Górna i dolna sekcja deski rozdzielczej, konsola centralna, listwy, tapicerka drzwi, panele środkowe drzwi oraz podłokietniki w drzwiach w skórze designo
- Metalowe emblematy designo w oparciach przednich i zewnętrznych tylnych siedzeń
- Dywaniki welurowe z metalowymi emblematami designo i wykończeniem w skórze designo czarnej
Dodatkowe opcje (wybór):