Mercedes-Benz zaprezentował luksusowy siedmiomiejscowy model GL na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Ameryce Północnej w 2006 roku, zdobywając tytuł flagowego SUV-a marki.
Niemiecki producent samochodów przez lata z zazdrością przyglądał się amerykańskim terenówkom z siedmioma miejscami, zanim podjął decyzję o rywalizacji z nimi na ich własnym terenie. Co więcej, produkcja odbywała się w Alabamie, co miało na celu szybsze dostarczenie pojazdu i uniknięcie kosztownych podatków importowych. Mimo że samochód nie był tani, uważano go za SUV-a w wersji flagowej S-Klasy, produkowanej przez markę z trzema gwiazdkami.
W przeciwieństwie do Cadillaca Escalade, który był zbudowany na ramie, model GL miał konstrukcję unibody, co sprawiało, że pojazd był lżejszy. Jego przedni pas przypominał mniejszego brata, model ML, już produkowanego w Tuscaloosa. Z dwoma szczelinami w grillu i wysokim dolnym zderzakiem, producent starał się ukryć wysokość pojazdu. Po bokach pojazdu znajdowały się dłuższe okna w drzwiach, a także dodatkowa trzecia, długa szyba między tylnymi drzwiami a słupkami D.
Wnętrze stanowiło połączenie modelu ML i S-Klasy pod względem luksusu i wyposażenia. Kabina pokryta skórą była ozdobiona drewnianymi akcentami w centralnej konsoli, na panelach drzwi oraz w środkowej konsoli. W środkowym rzędzie było miejsce dla trzech pasażerów, a w trzecim dla kolejnych dwóch. Te dwa miejsca tworzyły zupełnie płaską przestrzeń ładunkową i imponujące 83,3 stóp sześciennych (2359 litrów) przestrzeni po złożeniu siedzeń.
Pod maską producent zamontował wybór dwóch silników V8 na benzynę, połączonych z siedmiobiegową automatyczną skrzynią biegów. Dla konkretnych rynków producent dodał kilka opcji turbo-diesla, które były znacznie bardziej oszczędne w zużyciu paliwa. Napęd trafiał na wszystkie koła jako standard w całej gamie, a niezależne zawieszenie pneumatyczne zapewniało jedną z najbardziej komfortowych jazd w segmencie.
Mercedes-Benz GL-Class – siedmiosobowy luksusowy SUV oferujący doskonałe właściwości jezdne zarówno na drodze, jak i w terenie oraz zapewniający pasażerom niezwykle przestronną kabinę i komfort rodem z luksusowego sedana. GL-Class wprowadza nowy standard w segmencie, dzięki systemowi PRE-SAFE®, kompleksowemu systemowi bezpieczeństwa, który jest pierwszym tego typu w tej klasie.
Z pewnością i elegancją, Mercedes-Benz GL-Class nie pozostawia wątpliwości co do swoich aspiracji do podboju tego konkurencyjnego segmentu. Charakterystyczny design emanuje mocą i ekskluzywnością. Gładkie powierzchnie nadwozia, silne, klinowate cechy i wyraziste detale sprawiają, że luksusowy SUV wygląda, jakby był w ruchu nawet na postoju. Przestronny kształt (długość 5088 mm, szerokość 1920 mm, wysokość 1840 mm) jest doskonale zharmonizowany.
Niespotykany komfort w każdych warunkach
Przytulne wnętrze z materiałami wysokiej jakości zapewnia pasażerom atmosferę komfortu, jaką potrafi stworzyć tylko Mercedes, z wystarczająco dużą przestrzenią dla nawet siedmiu osób. GL-Class oferuje znakomity komfort w każdej sytuacji – czy to przy krótkiej przejażdżce do miasta, czy przy długich trasach na setki kilometrów, a nawet na trudnym terenie. Pasażerowie w trzecim rzędzie siedzeń cieszą się dobrą swobodą ruchów, nawet na dwóch pełnowymiarowych fotelach. Odległość do siedzeń w środkowym rzędzie wynosi 815 mm, a wysokość miejsca na głowę to 979 mm. Jeśli potrzebujesz mniej miejsc, tylnie fotele można wygodnie złożyć elektrycznie jednym przyciskiem, zarówno pojedynczo, jak i w tandemie, co pozwala uzyskać zupełnie płaską powierzchnię ładunkową. W wersji pięcioosobowej pojemność bagażnika wynosi 1240 litrów – co jest imponującą wartością w tej klasie. GL-Class może zapewnić nawet 2300 litrów pojemności załadunkowej, przy długości bagażnika wynoszącej 2128 mm. W związku z szerokim zakresem zastosowań, THER-MATIC automatyczny system klimatyzacji, który jest standardem w modelu GL 320 CDI, zapewnia stałą temperaturę dla wszystkich siedmiu miejsc, zarówno w głębokiej zimie, jak i podczas upalnych letnich dni. Wersje z silnikami V8, takie jak GL 420 CDI, GL 450 i GL 500, są wyposażone w standardowy system THERMO-TRONIC z wieloma strefami, który zapewnia jeszcze większy komfort klimatyczny. Do standardowego wyposażenia należy również tapicerka z sztucznej skóry ARTICO, elektrycznie regulowane fotele przednie oraz stały szklany dach nad trzecim rzędem siedzeń.
Inteligentne rozwiązania zwiększające bezpieczeństwo
GL-Class maksymalnie wykorzystuje zalety swojej zintegrowanej konstrukcji, łącząc optymalną wytrzymałość z inteligentnym, lekkim stalowym designem. Efekt to doskonałe pasywne bezpieczeństwo. Połączenie stref deformacyjnych z przodu i z tyłu oraz wzmocnionej komory pasażerskiej stanowi efektywną podstawę dla systemów ochrony pasażerów, które obejmują:
- Adaptacyjne, dwustopniowe poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera z przodu
- Poduszki boczne z przodu i opcjonalnie w środkowym rzędzie siedzeń
- Poduszki powietrzne okienne na wszystkich trzech rzędach siedzeń od słupka A do słupka D
- System NECK-PRO z regulowanymi zagłówkami dla kierowcy i pasażera z przodu jako opcja
- Trzypunktowe pasy bezpieczeństwa na wszystkich siedmiu miejscach
- Naprężacze pasów i adaptacyjne ograniczniki siły pasów dla kierowcy i pasażera z przodu oraz napinacze pasów i ograniczniki na zewnętrznych siedzeniach w środkowym rzędzie
Dzięki opcjonalnemu systemowi ochrony pasażerów PRE-SAFE®, światowej innowacji w tym segmencie rynku, Mercedes-Benz podnosi poziom bezpieczeństwa na jeszcze wyższy poziom. Najbardziej rzucającą się w oczy cechą systemu jest to, że systemy pasywne i aktywne są ze sobą połączone. PRE-SAFE® wykorzystuje czujniki z systemów kontroli dynamicznego prowadzenia, takich jak ABS, BAS (Wsparcie Hamowania) i ESP®, aby optymalizować funkcję ochronną pasywnych komponentów bezpieczeństwa w sytuacjach potencjalnego wypadku. Mercedes-Benz GL-Class podejmuje także kwestię ochrony pieszych na nowym poziomie. Przednia część pojazdu posiada dokładnie zdefiniowaną przestrzeń zgniotu pomiędzy nadwoziem a kluczowymi podzespołami. W połączeniu z strefami uderzeniowymi zaprojektowanymi w sposób umożliwiający deformację, ten design zapewnia wysoki poziom ochrony zarówno dla pieszych, jak i rowerzystów.
GL-Class spełnia wszystkie wymagania nowoczesnego, luksusowego SUV-a lub nawet redefiniuje je na wyższym poziomie. Jednak charakterystyczne cechy Mercedes, takie jak doskonała wytrzymałość, trwałość i odporność, nie zostały poświęcone. Nie bez powodu nazwa modelu nawiązuje do legendarnego poprzednika wszystkich samochodów terenowych Mercedes-Benz – klasy G. Ten ponadczasowy SUV wkrótce wchodzi w 26. rok produkcji i nadal będzie oferowany obok nowego GL-Class.
Wyjątkowe właściwości jezdne na drodze i w terenie
4MATIC – stały napęd na cztery koła od Mercedes-Benz – zapewnia GL-Class doskonałe właściwości jezdne w każdych warunkach. W połączeniu z standardowym zawieszeniem powietrznym AIRMATIC, precyzyjnym układem kierowniczym wrażliwym na prędkość oraz standardowym systemem ADS Adaptive Damper System, imponujący Mercedes-Benz GL-Class (rozstaw osi 3075 mm) radzi sobie znacznie lepiej. Wciąganie przyczepy również nie jest mniej imponujące dzięki komponentowi ESP® TSA (Trailer Stability Assist). TSA neutralizuje krytyczne sytuacje drogowe z przyczepą, zanim staną się one niebezpieczne, precyzyjnie stosując hamulce, podczas gdy AIRMATIC zapewnia automatyczną regulację poziomu.
Specjalne cechy terenowe, takie jak regulacja prędkości zjazdu (DSR), pomoc przy ruszaniu pod górę oraz off-road ABS wspierają kierowcę GL-Class w terenie. Pakiet inżynieryjny Off-Road Pro, standardowy we wszystkich modelach ECE, sprawia, że GL-Class radzi sobie również w najbardziej ekstremalnym terenie. Obejmuje to skrzynię biegów z dwiema prędkościami z niskim przełożeniem oraz 100-procentowe blokady dyferencjału dla skrzyni biegów i osi tylnej. Zmodyfikowane zawieszenie powietrzne AIRMATIC, zaprojektowane specjalnie do bardziej wymagających warunków, zwiększa prześwit do maksymalnie 307 milimetrów tam, gdzie jest to wymagane, a głębokość brodzenia wzrasta do 600 milimetrów.
Majestatyczne jednostki napędowe: nowe silniki V6 i V8
Ultra-nowoczesna gama silników w wszystkich modelach GL-Class zapewnia doskonały komfort jazdy oraz imponującą wydajność przy wyjątkowo niskim zużyciu paliwa w porównaniu do innych pojazdów w tej klasie. Oprócz silnika V6 o mocy 165 kW/224 KM w GL 320 CDI, oferta modeli z silnikami wysokoprężnymi obejmuje nową generację wysokowydajnego silnika V8 w GL 420 CDI, który teraz osiąga moc 225 kW/306 KM i maksymalny moment obrotowy 700 Nm. Obie wersje z silnikiem wysokoprężnym spełniają normy EU 4 i posiadają bezobsługowy filtr cząstek stałych. Oprócz nowo opracowanego silnika V8 o pojemności 5,5 litra i mocy 285 kW/388 KM w GL 500, który został wprowadzony wcześniej w nowej klasie S, drugi z tej ultra-nowoczesnej rodziny silników V8 ma swoją światową premierę w GL-Class. W GL 450 silnik o pojemności 4,6 litra rozwija moc 250 kW/340 KM. Oba silniki również spełniają rygorystyczne normy EU 4 (USA: standard LEV II).
Wszystkie warianty silnikowe Mercedes-Benz GL-Class są standardowo wyposażone w siedmiobiegową automatyczną skrzynię biegów 7G-TRONIC z DIRECT SELECT. Doskonała wydajność i niskie zużycie paliwa wynikają nie tylko z doskonałego połączenia ultra-nowoczesnych silników z 7G-TRONIC oraz zoptymalizowanego pod względem tarcia układu napędowego. Kolejnym ważnym czynnikiem jest stosunkowo niska masa własna pojazdu dzięki zintegrowanej konstrukcji oraz doskonała aerodynamika (Cd 0,37) jak na tak duży pojazd.
Historia sukcesu z nowoczesnych zakładów produkcyjnych
„Jakość Mercedesa – wyprodukowano w USA” stało się nowym znakiem towarowym firmy po drugiej stronie Atlantyku i ilustruje historię sukcesu zakładu DaimlerChrysler w Tuscaloosa w Alabamie. Miejsce narodzin GL-Class rozpoczęło produkcję w 1997 roku jako pierwszy zakład Mercedes-Benz poza Europą. Od 2001 roku zainwestowano około 600 milionów dolarów w rozwój i ciągłą modernizację zakładu; całkowite inwestycje firmy wyniosły około 1 miliarda dolarów. Po rozbudowie zakładu w Tuscaloosa w maju 2005 roku teoretyczna roczna zdolność produkcyjna dla wszystkich serii modeli wynosi 160 000 sztuk. Nowy GL-Class jest trzecim modelem produkowanym w tym miejscu, obok klasy M i klasy R.