Mercedes-Benz odświeżył gamę modeli GL pod koniec 2009 roku, poprawiając komfort jazdy oraz wprowadzając ulepszony silnik turbo-diesel.
Światowy kryzys finansowy jeszcze się nie skończył, gdy niemiecki producent zaprezentował odświeżoną wersję swojego luksusowego SUV-a, modelu GL. W przeciwieństwie do swoich głównych konkurentów w USA, GL miał konstrukcję unibody zamiast ramowej, jak w przypadku Cadillaca Escalade czy Lincolna Navigatora. Dodatkowo, GL oferował silnik turbo-diesel, który zapewniał zasięg 600 mil (965 km) na jednym baku paliwa.
Odświeżony design oraz trójkątne reflektory zapewniały doskonałą widoczność na drodze. Z wyrazistymi, kanciastymi błotnikami i poszerzonymi nadkolami, GL tworzył obraz pojazdu, który poradzi sobie w każdych warunkach, co w rzeczywistości było bliskie prawdy. Mercedes-Benz zbudował model GL z krótkim przednim zwisem i podniesionym tyłem, co umożliwiało pokonywanie szlaków bez uszkodzenia nadwozia. Co więcej, producent oferował pakiet terenowy, który dodawał metalowe osłony podwozia, podczas gdy standardowa wersja miała plastikowe osłony pod nadwoziem.
Wnętrze niemieckiego SUV-a pomieściło siedem osób w konfiguracji 2-3-2. Z przodu, deska rozdzielcza miała zestaw wskaźników z dwoma dużymi zegarami dla prędkościomierza i obrotomierza oraz wyświetlaczem LCD między nimi. Wskaźniki poziomu paliwa oraz temperatury płynu chłodniczego były umieszczone w głównych zegarach. Z dwoma wygodnymi i szerokimi fotelami z przodu, ławką dla trzech osób w środkowym rzędzie oraz dwoma siedzeniami w strefie bagażowej, GL udowodnił, że luksusowy pojazd może także pełnić rolę transportu dla ludzi. Jego bagażnik miał pojemność do 2,356 litrów (83,3 stóp sześciennych).
Pod maską, oprócz dwóch silników benzynowych V-8, producent wprowadził silnik turbo-diesel V-6 o pojemności 3,0 litra, który wykorzystywał AdBlue do obniżenia emisji. Dzięki temu był legalny we wszystkich 50 stanach USA.
Nowy Mercedes-Benz GLK-Class, pełen prawdziwego charakteru, ma szansę zrewolucjonizować świat kompaktowych SUV-ów. Jego wyróżniająca się forma nadwozia, która jest zarówno praktyczna, jak i atrakcyjna, oddziela go od konkurencji. Połączenie cech, które wcześniej wydawały się sprzeczne, to kolejny atut. Zawieszenie Agility Control oferuje wyjątkową mieszankę doskonałej dynamiki jazdy, wyjątkowego bezpieczeństwa oraz znakomitego komfortu podróży. Z kolei zaawansowany, zmienny system napędu na wszystkie koła 4MATIC, współpracujący z najnowszymi systemami elektronicznymi, zapewnia doskonałe osiągi na drodze oraz znakomitą zdolność do jazdy w terenie. To właśnie taki zestaw cech sprawia, że Mercedes-Benz GLK-Class jest tak niezwykle atrakcyjny. Choć GLK-Class jest jednym z bardziej drogowych SUV-ów Mercedes-Benz, to „G”, nawiązujące do archetypowego samochodu terenowego marki, wciąż ma swoje miejsce w nazwie modelu.
Superlacyjne osiągi zapewniają mocne, a zarazem oszczędne i ekologiczne silniki czterocylindrowe i sześciocylindrowe. Wersja BlueEFFICIENCY GLK 220 CDI posiada nowy, podstawowy silnik czterocylindrowy Mercedesa, generujący moc 125 kW/170 KM, a przy tym zużywający tylko 6,9 litra oleju napędowego na każde sto kilometrów. Niezłomne fundamenty Mercedes-Benz GLK-Class również robią wrażenie. Wyjątkowo wytrzymała konstrukcja nadwozia jest kluczem do nowatorskiego systemu pasywnego bezpieczeństwa, niezwykle niskich poziomów hałasu, wyjątkowego komfortu wnętrza – co daje typowe dla Mercedesa poczucie dobrego samopoczucia – oraz wysokiej wartości rezydualnej. Ponadto wzorcowe wykończenie i atrakcyjne pakiety wyposażenia wyróżniają GLK na tle innych kompaktowych SUV-ów. Nowoczesne systemy, takie jak zaawansowany koncept bezpieczeństwa PRE-SAFE oraz Inteligentny System Świateł (ILS), są po raz pierwszy dostępne w tym segmencie rynkowym.
Z wyważoną, pewną obecnością, wygląd Mercedesa GLK-Class nie pozostawia wątpliwości co do jego zamiaru podboju segmentu kompaktowych SUV-ów premium. Jest to z pewnością najbardziej wyrafinowana interpretacja tego tematu. Wzory tego modelu nawiązują do klasy G, ojca rodziny SUV-ów Mercedesa. Szef designu, prof. Peter Pfeiffer, komentuje: „Klasa G to ikona stylu, która przez ostatnie 30 lat wyznaczała normy w projektowaniu SUV-ów. Połączenie tego śmiałego konceptu z najnowszym językiem designu Mercedesa sprawia, że GLK to pojazd o prawdziwym charakterze.”
Żaden inny model w segmencie kompaktowych SUV-ów, zarówno dzisiaj, jak i w przeszłości, nie zbliża się do wyrazistego wyglądu GLK. Nadwozie jest doskonale proporcjonalne (długość 4528 mm, szerokość 1840 mm, wysokość 1689 mm), a szczególny urok tkwi w interakcji między klasycznym, kanciastym kształtem a typowymi cechami designu współczesnych aut osobowych Mercedesa. W tym przypadku rozpoznawalny język designu, z napiętymi liniami i dużymi, rozległymi powierzchniami, łączy się z typowymi cechami nadwozia praktycznego pojazdu terenowego, takimi jak krótkie zwisy, pionowy przód, szczupłe słupki dachu, stromy przedni szyb oraz napięte linie dachu. Jednak projekt nadwozia nie jest celem samym w sobie; wprowadza typowe zalety pojazdu terenowego do bardziej drogowego segmentu kompaktowych SUV-ów po raz pierwszy. Duże kąty podejścia i zejścia oraz dobra prześwit czynią jazdę w terenie czystą radością. Wyjątkowo czytelne rozmieszczenie nadwozia i dobra widoczność, w połączeniu z podwyższoną pozycją siedzenia, zwiększają praktyczność w codziennym użytkowaniu i zapewniają relaksującą jazdę, nawet w gęstym ruchu miejskim.
Superlacyjny komfort jazdy, znakomita dynamika prowadzenia i doskonałe osiągi terenowe
Zawieszenie AGILITY CONTROL, na którym oparty jest Mercedes-Benz GLK-Class, charakteryzuje się wysokim poziomem elastyczności i rozwiązuje konflikt celów, który szczególnie dotyka klasę SUV, gdzie inżynierowie chcą stworzyć pojazd, który jest zarówno sportowo zwinny, jak i komfortowo płynny, a jednocześnie radzi sobie w terenie. Gdy priorytetem jest sportowa, aktywna jazda, zawieszenie, a zwłaszcza amortyzatory muszą wykazywać pewną sztywność, co wyklucza charakterystyczny dla marki komfort zawieszenia i ogranicza możliwości jazdy w terenie. Jeśli pojazd jest usytuowany z miększymi tłumikami, aby zapewnić komfort zawieszenia i zdolność jazdy w terenie, dynamiczne prowadzenie naturalnie ucierpi. Rozwiązaniem jest „dampowanie zależne od amplitudy”. W tym systemie siły tłumienia amortyzatorów są skonfigurowane tak, aby reagować elastycznie, a nie liniowo. W normalnym trybie jazdy na umiarkowanie wyprofilowanych drogach lub podczas powolnych manewrów w terenie, system odpowiada miękko, zwiększając zarówno komfort pasażerów, jak i zdolność pojazdu do jazdy w terenie. Aby zapewnić ten poziom komfortu podczas dynamicznej jazdy lub nagłych manewrów, amortyzatory w tych sytuacjach dostarczają twardsze osiągi, zapewniając optymalną stabilność prowadzenia. Jednocześnie kierowca GLK jest wspierany przez wspomaganie kierownicy czułe na prędkość, które standardowo montowane jest w modelach V6, zapewniając optymalny poziom wsparcia kierownicy w danej sytuacji. Parkowanie i manewrowanie w terenie staje się znacznie łatwiejsze, ponieważ dostępne jest maksymalne wspomaganie. Przy wyższych prędkościach wspomaganie jest ograniczone na rzecz większej stabilności prowadzenia.
Wszystkie modele podstawowe w serii GLK są wyposażone w lekkie obręcze aluminiowe o rozmiarze 17 cali, w rozmiarze 235/60 R 17. W połączeniu z zewnętrznym pakietem sportowym, który jest standardowo dostępny w chwili wprowadzenia pojazdu na rynek, lub pakietem stylizacji do jazdy w terenie, wszystkie modele posiadają opony w mieszanych rozmiarach, co w połączeniu z zawieszeniem AGILITY CONTROL oraz asymetrycznym rozkładem mocy między osią przednią a tylną, stanowi podstawę dla jeszcze lepszego transferu mocy między kołami a nawierzchnią drogi. Im bardziej efektywny jest ten transfer mocy, tym rzadziej systemy elektroniczne muszą interweniować. Zewnętrzny pakiet sportowy przeznaczony do jazdy po drogach zawiera obręcze aluminiowe 7.5 J x 19 z oponami 235/50 R 19 z przodu oraz obręcze 8.5 J x 19 z oponami 255/45 R 19 z tyłu. Jeśli GLK zamówiono z pakietem stylizacji do jazdy w terenie, przednia oś posiada obręcze 7.5 J x 17 z oponami 235/60 R 17, natomiast tylna oś wyposażona jest w obręcze 8.0 J x 17 z oponami 255/55 R 17. Wszystkie modele są wyposażone w system TIREFIT do naprawy uszkodzeń opon. Jako opcjonalne wyposażenie dostępne jest kompaktowe koło zapasowe, które można używać na przedniej lub tylnej osi.
4MATIC: wysokowydajny system napędu na wszystkie koła z zaawansowanymi systemami sterowania
Układ napędowy 4MATIC, serce Mercedes-Benz GLK-Class, to jeden z najbardziej wydajnych systemów napędu na wszystkie koła na rynku. Systemy dynamicznych właściwości jezdnych ESP®, ASR oraz 4ETS są ze sobą doskonale harmonizowane; gdy wchodzą w akcję, ich jakość kontroli jest tak dobra, że zapewnia doskonałą dynamikę linearne i boczne oraz doskonałą stabilność prowadzenia w każdych warunkach, zarówno na drodze, jak i w terenie. Dzięki zwartyj, lekkiej i zoptymalizowanej konstrukcji, z silnikiem instalowanym wzdłuż i przekładnią główną oraz skrzynią rozdzielczą w układzie blokowym, system oferuje liczne korzyści w porównaniu do swoich odpowiedników z transwersalnie zamontowanym napędem. Zużycie paliwa, na przykład, jest porównywalne z tradycyjnymi pojazdami o podobnych parametrach, podczas gdy minimalne poziomy wibracji i hałasu konkurują z dzisiejszymi modelami klasy luksusowej.
Podstawowy rozkład momentu napędowego 45:55 między osią przednią a tylną – w połączeniu z systemami dynamicznej kontroli jazdy ESP®, ASR oraz 4ETS – zapewnia bezwysiłkowe i przewidywalne osiągi w każdych warunkach. Optymalne przyczepność, maksymalna stabilność jazdy i superlacyjne prowadzenie są zapewnione w każdym momencie. Przy strojenie systemów sterujących, inżynierowie z Centrum Technologicznego Mercedesa (MTC) postawili sobie za priorytet neutralne zachowanie kierownicze. Tylko gdy fizyczne granice jazdy są bliskie, pojawia się niewielka tendencja do nadsterowności. Wszystkie modele GLK wykazują te cechy, nawet w przypadku znacznych różnic w warunkach drogowych. Bez względu na to, czy jest sucho, czy mokro. Na śniegu, lodzie czy na drogach gruntowych. Jeśli kierowcy nigdy nie wiedzą, czego się spodziewać, czy to podsterowności, czy nadsterowności, stają się niepewni. Ten problem – częsty w kategorii SUV – jest raz na zawsze rozwiązywany przez Mercedes-Benz GLK-Class. Nowo opracowane sprzęgło wielotarczowe w centralnym dyferencjale wspiera system, gdy tarcie pomiędzy oponami a nawierzchnią drogi jest wyjątkowo niskie, na przykład na śniegu czy lodzie. Podstawowy moment blokujący wynoszący 50 niutonmetrów pomiędzy przednią a tylną osią zwiększa przyczepność, przy zachowaniu wysokiego poziomu stabilności kierunkowej.
Przycisk „G” na konsoli centralnej czyni GLK z pakietem inżynierii terenowej jeszcze bardziej asertywnym na trudnym terenie. Naciśnięcie przycisku aktywuje specjalny program jazdy, który zmienia punkty zmiany biegów w przekładni 7G-TRONIC, „łagodzi” charakterystykę pedału gazu i aktywuje funkcję off-road ESP®. W tym trybie system zaprojektowany jest do pracy z wyższym poziomem poślizgu kół, przy zachowaniu stabilności kierunkowej. Taka strategia sterowania poprawia przyczepność w terenie, szczególnie na powierzchniach o niskim tarciu, takich jak piasek, żwir czy kruszywo. Istnieje również tryb manualny, w którym za pomocą łopatek zmiany biegów na kierownicy można zmieniać biegi. Dodatkowy przycisk aktywuje system regulacji prędkości zjazdu (DSR), który automatycznie utrzymuje zaprogramowaną prędkość na stromych zjazdach. Wymiary nadwozia dostosowane do jazdy w terenie również robią wrażenie. Duży prześwit wynoszący 201 milimetrów (GLK 280 4MATIC) oraz krótkie zwisy nadwozia (przód 816 mm, tył 957 mm) zapewniają korzystne kąty podejścia i zejścia – odpowiednio 23 stopnie i maksymalnie 25 stopni. Ponadto stosunkowo krótka długość rozstawu osi wynosząca 2755 milimetrów oraz waga pojazdu wynosząca 1830 kilogramów, co jest wyjątkowo niskie jak na SUV, pozwala GLK pokonywać nawet najbardziej wymagające tereny.
Oprócz systemu ostrzegania o utracie ciśnienia w oponach, wypróbowany system Elektronicznej Stabilizacji Pojazdu (ESP®) dla GLK obejmuje funkcję stabilizacji pojazdu/przyczepy, która łagodzi krytyczne sytuacje drogowe z przyczepą zanim staną się niebezpieczne poprzez działanie hamulców kół w razie potrzeby. Uciąg wynosi 2000 kilogramów.
Bez wysiłku lepsze: nowy silnik wysokoprężny czterocylindrowy oraz sprawdzone silniki V6
Nowoczesne jednostki napędowe zapewniają wyjątkowo wysoki poziom komfortu jazdy oraz imponujące osiągi w całej gamie GLK. Ponadto, wskaźniki zużycia paliwa są niskie, podobnie jak emisja. Klienci mają do wyboru cztery warianty modelowe: miłośnicy silników wysokoprężnych mogą wybrać GLK 220 CDI BlueEFFICIENCY lub GLK 320 CDI, natomiast ci, którzy preferują silniki benzynowe, mogą wybrać GLK 280 lub GLK 350, obie wersje z silnikiem V6.
W GLK 220 CDI BlueEFFICIENCY nowa generacja silnika wysokoprężnego osiąga doskonałe wyniki. Podobnie jak jednostka V6 w GLK 320 CDI, czterocylindrowy silnik o pojemności 2.2 litra i mocy 125 kW/170 KM odzwierciedla dynamikę koncepcji GLK jako całości, zapewniając imponujące osiągi w połączeniu z niższym zużyciem paliwa i mniejszymi emisjami. Moment obrotowy również robi wrażenie, z około 400 niutonmetrów dostępnymi w szerokim zakresie prędkości obrotowej silnika od 1400 do 2800 obr./min. Techniczne cechy wyjątkowo kompaktowego i gładko działającego silnika CDI z tylnym napędem rozrządu obejmują wtrysk bezpośredni czwartej generacji z ciśnieniem wtrysku 2000 bar oraz system turbosprężarki w dwóch etapach. Nowoczesny układ napędowy przyspiesza GLK od 0 do 100 km/h w zaledwie 8,8 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 205 km/h. Silnik zapłonowy z ekstremalnie niską emisją nieprzetworzonych substancji spalinowych zapewnia wyjątkowe osiągi środowiskowe i, jak wszystkie silniki wysokoprężne w samochodach osobowych Mercedesa, wyposażony jest standardowo w recyrkulację spalin, utleniający katalizator oraz bezobsługowy filtr cząstek stałych. Ponadto inżynierom udało się znacząco zmniejszyć emisję nieprzetworzonych substancji. Gładko działająca jednostka czterocylindrowa zużywa zaledwie 6,9 litra oleju napędowego na sto kilometrów, emituje jedynie 183 gramy CO2 na kilometr i już spełnia wymogi normy emisji EU5. Równolegle do silników wysokoprężnych, sprawdzony silnik V6 w GLK 320 CDI generuje moc 165 kW/224 KM oraz osiąga maksymalny moment obrotowy 540 niutonmetrów, co pozwala GLK na jeszcze lepsze osiągi: tu prędkość maksymalna wynosi 220 km/h, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa zaledwie 7,5 sekundy. Silnik V6 również posiada recyrkulację spalin, utleniający katalizator oraz bezobsługowy filtr cząstek stałych. Zużycie oleju napędowego wynosi zaledwie 7,9 litra na sto kilometrów. Ponadto silnik spełnia normę Euro 4.
Obie gładko działające wersje benzynowe V6 – GLK 280 oraz GLK 350 – generują odpowiednio 170 kW/231 KM oraz 200 KW/272 KM, co zapewnia szybkie osiągi. Jednak zużycie paliwa jest jedynie umiarkowane. W szczególności wyróżnia się silnik V6 3.5-litra w Mercedes-Benz GLK 350 4MATIC, osiągający wyniki podobne do sportowego samochodu. Jego prędkość maksymalna wynosi 230 km/h, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje zaledwie 6,7 sekundy. Oba silniki spełniają również normę Euro 5, zużywając odpowiednio 10,2 litra i 10,4 litra na sto kilometrów.
Wszystkie warianty silników w GLK współpracują standardowo z automatyczną skrzynią biegów 7G-TRONIC. Jednak wyjątkowe osiągi i niskie zużycie paliwa nie są tylko wynikiem idealnego połączenia wysoce zaawansowanych silników z systemem 7G-TRONIC i zoptymalizowanym układem napędowym. Dodatkowe kluczowe czynniki to stosunkowo niska całkowita masa (GLK 280: 1830 kg) oraz wyjątkowa aerodynamika pojazdu o tym designie (cd 0.35).
Kompletny pakiet bezpieczeństwa dla maksymalnej ochrony pasażerów
W połączeniu z przednimi i tylnymi strefami odkształcalnymi, stalowa komora pasażerska Mercedes-Benz GLK-Class stanowi wysoce efektywną podstawę dla systemów ochrony pasażerów. W skład tego wchodzą: