MERCEDES BENZ GL-Klasse (X165) 2012-2016

Ten samochód nie był jeszcze oceniony.

MERCEDES BENZ GL-Klasse (X165) 2012-2016

Przejdź do galerii zdjęćMERCEDES BENZ GL-Klasse (X165) 2012-2016

Największy SUV niemieckiego producenta samochodów był odpowiednikiem klasy S na rynku SUV-ów. Możliwość przewozu do siedmiu osób oraz wysoki poziom komfortu sprawiły, że stał się dobrą alternatywą dla flagowego modelu marki.

Pierwsza generacja modelu GL zadebiutowała w 2006 roku i była oparta na platformie klasy ML. Została głównie zaprojektowana z myślą o rynku północnoamerykańskim. W Europie sprzedaż była bardzo niska, szczególnie po wybuchu kryzysu gospodarczego w 2008 roku. W ostatnim pełnym roku produkcji udało się sprzedać zaledwie 2508 sztuk na kontynencie europejskim, podczas gdy w USA najgorszym rokiem był 2009 z wynikiem 15.012 sztuk.

Druga generacja rozpoczęła się w 2012 roku od całkowitej metamorfozy wyglądu zewnętrznego. Zyskała nowy przód, rzeźbione drzwi oraz kierunkowskazy w kształcie litery V na lusterkach. Mimo to, sprzedaż nie zbliżyła się nawet do wyników z rynku amerykańskiego. Duże rozmiary utrudniały korzystanie z pojazdu w europejskich miastach.

Wewnątrz, układ siedzeń 2-3-2 oferował więcej przestrzeni niż jego poprzednik, zapewniając więcej miejsca na łokcie, ramiona i głowy w wszystkich trzech rzędach siedzeń. Deska rozdzielcza była pokryta sztuczną skórą ARTICO. W obrębie panelu zegarów umieszczono nowy wyświetlacz TFT o przekątnej 4,8”, który dostarczał informacji z komputera pokładowego, systemu infotainment COMMAND lub z systemu nawigacji.

Na rynku europejskim najchętniej wybieranym silnikiem była wersja z silnikiem diesla o pojemności 3.0 litra, natomiast w USA na czołowej pozycji na liście klientów znajdowały się jednostki benzynowe. Podobnie jak klasa S, model GL dostępny był wyłącznie z 7-biegową automatyczną skrzynią biegów (7G-Tronic).

W świecie SUV-ów nowy Mercedes-Benz Klasy GL wyznacza nowe standardy komfortu, dynamiki, bezpieczeństwa, elegancji i efektywności, uznawany jest za S-Klasę wśród pojazdów terenowych. Ten premium SUV wykazuje swoje wyjątkowe możliwości w codziennych sytuacjach, zarówno w gęstym ruchu miejskim, jak i na krętych drogach czy dobrze utrzymanych autostradach, a także daleko od utartych szlaków. Tutaj cechy wielozadaniowego pojazdu stają się jeszcze bardziej widoczne. Niezależnie od tego, czy jeździmy po dziurawych drogach, ciągle zmieniających się nawierzchniach czy zakurzonych szlakach naturalnych, komfort jazdy siedmiomiejscowego pojazdu, jego wyjątkowa moc i pewne osiągi są przekonywujące nawet w trudnych warunkach.

Spokojna – a co za tym idzie, bezpieczna – jazda zarówno po drogach, jak i w terenie to jedna z dużych zalet nowej Klasy GL. Szczególnie przekonujące są jej właściwości NVH (hałas, wibracje, szorstkość), które dorównują tym z S-Klasy. Wysokie standardy komfortu wynikają z połączenia bardzo sztywnej konstrukcji nadwozia, udoskonalonego układu napędowego, poprawionego zawieszenia oraz doskonałego wykończenia akustycznego, a także inteligentnego zastosowania nowoczesnych materiałów izolacyjnych. Jednocześnie Mercedes-Benz Klasa GL zachowuje swoje tradycyjne atuty, jak wyjątkowa reakcja i znakomite umiejętności terenowe.

W standardzie znajduje się w pełni obciążalny system zawieszenia pneumatycznego AIRMATIC z adaptacyjnym systemem tłumienia (ADS) oraz funkcja rozpoznawania obciążenia. W porównaniu do poprzedniego modelu, AIRMATIC ADS zapewnia doskonały komfort przy znacznie poprawionych właściwościach jezdnych, trzymaniu się drogi i dynamice jazdy. Na przykład zarówno standardowy asystent wietrów bocznych, jak i funkcja rozpoznawania obciążenia są w stanie kompensować bardzo różne warunki jazdy. Opcjonalny aktywny stabilizator przechyłów ACTIVE CURVE SYSTEM wykorzystuje swoje aktywne stabilizatory boczne na przedniej i tylnej osi, aby zmniejszyć kąt przechyłu podczas jazdy po zakrętach, co zapewnia znacznie poprawioną reakcję i więcej radości z jazdy. Jednocześnie system ten poprawia prowadzenie. Lepsza jazda i zwiększona mobilność w terenie dzięki aktywnemu odłączeniu stabilizatorów to inne zalety ACTIVE CURVE SYSTEM.

Ekspresowe przejście: pakiet ON&OFFROAD

Klasa GL jest bardzo dobrze wyposażona do jazdy po ścieżkach poza utartymi szlakami. W standardzie znajduje się także stały napęd na cztery koła 4MATIC, asystent startu, regulacja prędkości zjazdu DSR oraz specjalny program do jazdy w terenie. Pakiet ON&OFFROAD nowego Mercedes-Benz Klasy GL z sześcioma programami jazdy znacząco poprawił dynamikę pojazdu i bezpieczeństwo jazdy, tak że zawsze dostępna jest najbardziej odpowiednia kontrola napędu do bardzo zróżnicowanych warunków jazdy zarówno na drodze, jak i w terenie. Z technicznego punktu widzenia pakiet ON&OFFROAD zawiera osłonę podwozia dla silnika, wzmocnione panele podłogowe, dwuetapowe przekazywanie mocy z przekładnią redukcyjną, blokadę różnicową wzdłużną oraz rozszerzone funkcje AIRMATIC, co pozwala na maksymalny prześwit wynoszący 306 mm oraz głębokości brodzenia do 600 mm.

Lepsza widoczność, większe bezpieczeństwo, większy komfort

Gdy jest ciemno lub widoczność jest słaba, reflektory Bi-Xenon z inteligentnym systemem oświetlenia oraz nowym światłem off-road, adaptacyjnym asystentem świateł drogowych lub adaptacyjnym asystentem nocnym zapewniają wystarczającą widoczność. Opcjonalna kamera 360° posiada cztery kamery z przodu i z tyłu oraz w obudowach lusterka zewnętrznego i jest szczególnie pomocna w wielkomiejskich dżunglach. Na podstawie otrzymywanych informacji obrazowych system oblicza widok z lotu ptaka pojazdu i jego otoczenia, a następnie przesyła go razem z innymi widokami na duży wyświetlacz COMAND.

Nowe systemy asystujące: Najlepsze wsparcie dla kierowcy

Udoskonalone funkcje jazdy i zredukowane stresy bezpieczeństwa dla nowego Mercedes-Benz Klasy GL zapewniają przede wszystkim liczne systemy asystujące. Oprócz systemów kontroli jazdy ESP®, ASR, ABS oraz koncepcji bezpieczeństwa PRE-SAFE®, po raz pierwszy standardowa wersja GL jest również wyposażona w system ostrzegania przed kolizją COLLISION PREVENTION ASSIST oraz detektor senności ATTENTION ASSIST. Funkcje takie jak rozpoznawanie obciążenia czy STEER CONTROL zmniejszają obciążenia kierowcy w krytycznych sytuacjach granicznych, na przykład wspierając kierowcę poprzez wspomaganie kierownicy, gdy pojazd ma tendencję do nadsterowności. Nowością i wyróżniającą cechą nowego GL jest standardowy asystent wietrów bocznych, który wspiera kierowcę poprzez celowe działanie hamulców, gdy wieje silny wiatr boczny, zwiększając w ten sposób poczucie bezpieczeństwa. Dodatkowo, aby zoptymalizować bezpieczeństwo pojazdu, dostępne są opcjonalne systemy takie jak kontrola odległości DISTRONIC PLUS, asystent hamowania BAS PLUS lub hamulec PRE-SAFE® z autonomiczną funkcją hamowania w niektórych niebezpiecznych sytuacjach, które nie zostały dostrzegane przez kierowcę. Łatwe parkowanie gwarantuje asystent aktywnego parkowania. System jest w stanie wykryć odpowiednie miejsca parkingowe i automatycznie wprowadza GL w najlepszą możliwą pozycję do parkowania.

Systemy napędowe Mercedes-Benz Klasy GL: O nawet 20 procent mniejsze zużycie paliwa

Zarówno silnik BlueTEC dla GL 350 BlueTEC 4MATIC, jak i GL 500 4MATIC BlueEFFICIENCY z doładowanym silnikiem benzynowym BlueDIRECT oferują niezwykle efektywne i doskonałe osiągi. Zużycie paliwa GL 350 BlueTEC 4MATIC wynosi 7,4 litra oleju napędowego na sto kilometrów, co stanowi około 20 procent mniej niż w poprzedniku, jednocześnie spełniając przyszłe normy emisji EU 6. Zużycie paliwa silnika benzynowego GL 500 4MATIC BlueEFFICIENCY o mocy 320 kW (435 KM) zostało zredukowane o 18 procent. Wraz ze zmianą modeli oferta GL została wzbogacona po raz pierwszy o wersję AMG. W wysokowydajnym SUV GL63 AMG, silnik V8 Biturbo o pojemności 5,5 litra zapewnia maksymalną moc 410 kW (557 KM) oraz maksymalny moment obrotowy 760 Nm. GL63 AMG przyspiesza od zera do 100 km/h w 4,9 sekundy; jego maksymalna prędkość wynosi 250 km/h (ograniczona elektronicznie). Zużycie paliwa według NEFZ wynosi 12,3 litra na 100 kilometrów (288 g CO2/km).

Oprócz nowoczesnej technologii silnikowej, rozbudowany pakiet BlueEFFICIENCY wspiera wyjątkowo ekonomiczne zużycie paliwa. W skład tego pakietu wchodzi nowa siedmiobiegowa automatyczna skrzynia biegów 7G-TRONIC PLUS oraz standardowa funkcja ECO start-stop. Inteligentne zarządzanie generatorem, elektryczne wspomaganie kierownicy oraz zmniejszony opór toczenia opon również mają wpływ na oszczędność paliwa.

W porównaniu z poprzednikiem (GL 350 BlueTEC 4MATIC) waga nowej Klasy GL została zredukowana o 90 kg dzięki szerokiemu zastosowaniu lekkich konstrukcji. Obejmuje to wykorzystanie lekkich, ale trwałych stopów aluminium do pokrywy silnika i błotników. Łączniki zawieszenia z przodu i z tyłu również wykonane są z lekkich stopów. To przynosi podwójne korzyści: z jednej strony niższa waga zmniejsza zapotrzebowanie na energię, a z drugiej powoduje, że pojazd zapewnia bardziej komfortową jazdę dzięki niższej masie niesprzężonej. Inne obniżenia masy wynikają z nowej akustycznej szyby przedniej, magnezowej belki poprzecznej deski rozdzielczej, systemu BlueTEC z technologią SCR oraz komponentów, takich jak nowoczesne elektryczne wspomaganie kierownicy, elektryczny hamulec postojowy czy plastikowe wsparcie silnika.

Wnętrze GL: Klasa pierwsza dla siedmiu osób

Oprócz niezwykle komfortowej jazdy z doskonałymi cechami dynamicznymi zarówno na drodze, jak i w bardzo trudnym terenie, Mercedes-Benz Klasa GL rozpieszcza swoich pasażerów wnętrzem, które spełnia pierwszorzędne standardy luksusowej limuzyny. Do siedmiu pasażerów może cieszyć się doskonałym siedzeniem. Elegancka dekoracja wnętrza jest dynamiczna i pełna energii, wykonana z wysokiej jakości materiałów, z dużą uwagą poświęconą szczegółom; przestronność wnętrza ma doskonały ergonomiczny design – wnętrze Klasy GL przekazuje poczucie dobrego samopoczucia typowe dla marki Mercedes-Benz. Rozbudowane elementy wykończeniowe wykonane z różnych rodzajów drewna lub aluminium, elementy sterujące w srebrnym chromie oraz tapicerka z przewiewnej sztucznej skóry ARTICO z dekoracyjnymi przeszyciami w kontrastowym kolorze podkreślają ogólne wrażenie wysokiej jakości.

Rozkład siedzeń 2-3-2 zapewnia dużą ilość miejsca. W porównaniu z poprzednikiem pasażerowie mają znacznie więcej miejsca na łokcie, ramiona i głowy we wszystkich trzech rzędach siedzeń. Standardowo trzeci rząd siedzeń można składać elektrycznie. Nowością jest system EASY-ENTRY, który umożliwia dostęp do trzeciego rzędu siedzeń z obu stron – jeśli zajdzie potrzeba, także z opcjonalnymi elektrycznymi sterowaniami.

Po raz pierwszy w SUV-ach seryjnych Mercedes-Benz oferuje opcjonalny system audio od znanego producenta systemów muzycznych Bang & Olufsen. High-End Surround-Sound System Bang & Olufsen BeoSound AMG z łączną mocą 1200 W i 14 wysokiej jakości głośnikami przekształca wnętrze samochodu w salę koncertową o zapierającym dech w piersiach akustyce.

Mercedes-Benz jest pierwszym producentem samochodów, który ocenia i analizuje rolę akustyki aerodynamicznej, co dostarcza kluczowych parametrów dla komfortowej jazdy, zwłaszcza przy wyższych prędkościach. W rezultacie psychoakustyczne cechy modeli SUV, takich jak Klasa GL, zostały znacznie poprawione. Przy tej okazji oceniano nie tylko wysokoczęstotliwościowe szumy wiatru, ale także niskie częstotliwości – w szczególności dotyczące zrozumiałości i słyszalności mowy. Porównanie z S-Klasą pokazuje, jak dobrze inżynierowie GL poradzili sobie z tym wyzwaniem: obiektywne i subiektywne wrażenie hałasu jest na tym samym poziomie dla obu pojazdów. Jednak ze względu na typowy kształt SUV, zrealizowanie tych doskonałych wyników w GL wymagało znacznie większego wysiłku niż w luksusowej limuzynie. Ponadto, pełnowymiarowy SUV zapewnia doskonałą akustykę dla siedmiu pasażerów siedzących w trzech rzędach – i to nawet w najbardziej niekorzystnych warunkach, ponieważ terenówka może być używana w znacznie szerszym zakresie sytuacji niż limuzyna, włączając w to podróże w odległe obszary, daleko od utwardzonych dróg.

Design w klasie pierwszej

Już na pierwszy rzut oka Mercedes-Benz Klasa GL rozpoznaje się jako typowego członka rodziny SUV-ów Mercedes-Benz. Nowa interpretacja pierwszej generacji robi ogromne wrażenie swoją wyraźną dynamiczną siłą i sportową elegancją. Z przodu projekt jest zdominowany przez typową pionową kratkę chłodnicy GL z centralną gwiazdą oraz wyraźny, wysokiej jakości design reflektorów – nowy podpis LED Mercedes-Benz. Szczególnie standardowe reflektory z systemem Inteligentnego Światła w GL 500 4MATIC BlueEFFICIENCY nadają wysokiej jakości, ekskluzywne i innowacyjne wrażenie. Różnica polega na zastosowaniu falowodu świetlnego dla świateł pozycyjnych, wskaźnikach w technologii LED oraz praktycznym asystencie widoku nocnego PLUS dostępnym jako opcja. Światła do jazdy dziennej, także w technologii LED, są zintegrowane w chromowanej klamrze w zderzaku, a duża osłona podwozia w chromowanym wyglądzie podkreśla pewny wygląd przodu. Doskonale zbalansowane proporcje widoku bocznego (długość 5120 mm, wysokość 1850 mm) oraz długi rozstaw osi (3075 mm) podkreślają drogowy charakter pojazdu, ale krótki zwis z przodu i z tyłu w połączeniu z dużym prześwitem wskazują na jego przystosowanie do jazdy w terenie. Tył z dwuczęściowymi lampami LED wykorzystującymi technologię falowodu świetlnego, dużym spojlerem dachowym, zderzakiem o nowoczesnym „skrzydłowym designie” oraz dużą chromowaną powierzchnią osłony podwozia dopełnia jego wygląd, który odpowiada statusowi społecznemu tego luksusowego SUV-a pełnowymiarowego. Po raz pierwszy dostępny jest rozbudowany pakiet sportowy AMG dla tych klientów GL, którzy coraz bardziej zwracają uwagę na sportowy i dynamiczny wygląd swojego pojazdu.

Bezpieczeństwo pasywne: Ochrona wokół dla wszystkich pasażerów

Maksymalne potencjał ochrony zapewniają systemy pasywnej ochrony pasażerów w połączeniu z „elektroniczną strefą zgniotu” zapewnianą przez systemy asystujące oraz inteligentną konstrukcję nadwozia. Adaptacyjne dwuetapowe poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera z przodu, poduszki kolanowe dla kierowcy, poduszki boczne dla kierowcy i pasażera z przodu (połączone poduszki piersiowo-miedniczne) oraz okna poduszek dla wszystkich trzech rzędów siedzeń to standardowe wyposażenie. Integracja opcjonalnych poduszek piersiowych w oparciu regulowanego składane siedzenia w środkowym rzędzie pozwala na umiejscowienie poduszki powietrznej w jak najlepszej pozycji, niezależnie od pozycji oparcia. Dodatkowo, dla wszystkich siedmiu miejsc pasażerskich dostępne są pasy bezpieczeństwa z trzema punktami. W standardzie znajdują się również pirotechniczne napinacze pasów inercyjnych oraz stałe ograniczniki siły pasów, a także elektryczne odwracalne napinacze pasów z przodu, napinacze pasów inercyjnych oraz jednomechanizmowe ograniczniki siły na zewnętrznych miejscach środkowej kanapy oraz na tylnej kanapie. Klasa GL zapewnia również najlepszą możliwą ochronę wobec słabszych użytkowników dróg, takich jak piesi i rowerzyści. Wśród innych rzeczy w standardzie znajduje się aktywna pokrywa silnika.

Design nadwozia i wnętrza: Dynamiczny wygląd, uderzające wnętrze

Już na pierwszy rzut oka Mercedes-Benz Klasa GL rozpoznaje się jako typowego członka rodziny SUV-ów Mercedes-Benz. Nowa interpretacja pierwszej generacji robi ogromne wrażenie swoją wyraźną dynamiczną siłą i sportową elegancją. Z przodu projekt jest zdominowany przez typową pionową kratkę chłodnicy GL z centralną gwiazdą oraz wyraźny, wysokiej jakości design reflektorów z ich światłami LED. Szczególnie standardowe reflektory z systemem Inteligentnego Światła w GL 500 4MATIC BlueEFFICIENCY nadają wysokiej jakości, ekskluzywne i innowacyjne wrażenie. Różnica polega na zastosowaniu falowodu świetlnego dla świateł pozycyjnych, wskaźnikach w technologii LED oraz praktycznym asystencie widoku nocnego PLUS dostępnym jako opcja. Światła do jazdy dziennej, także w technologii LED, są zintegrowane w chromowanej klamrze w zderzaku, a duża osłona podwozia w chromowanym wyglądzie podkreśla pewny wygląd przodu.

Doskonale zbalansowane proporcje widoku bocznego (długość 5120 mm, wysokość 1850 mm) oraz długi rozstaw osi (3075 mm) podkreślają drogowy charakter pojazdu, a jednocześnie krótki zwis z przodu i z tyłu w połączeniu z dużym prześwitem wskazują na jego przystosowanie do jazdy w terenie. Wysoka górna krawędź nadwozia typowa dla SUV-ów z wysokiej jakości wykończeniami w chromie, dynamicznie unosząca się linia podkreślająca jego charakter oraz chromowana obudowa wokół szyb podkreślają jego doskonały wygląd. W standardowej wersji GL stoi na atrakcyjnych 18-calowych obręczach aluminiowych zaprojektowanych w dziesięć ramion, w opcji dostępne są koła o średnicy do 53,3 cm (21 cali). Tył z dwuczęściowymi lampami LED wykorzystującymi technologię falowodu świetlnego, dużym spojlerem dachowym oraz zderzakiem o nowoczesnym „skrzydłowym designie” z dużą chromowaną powierzchnią osłony podwozia dopełnia jego wygląd, który odpowiada statusowi społecznemu tego luksusowego SUV-a pełnowymiarowego. W modelach z silnikiem benzynowym końcówki rur wydechowych w chromowanym wykończeniu uzupełniają standardowe wyposażenie.

Po raz pierwszy dostępny jest rozbudowany pakiet sportowy AMG dla tych klientów GL, którzy coraz bardziej zwracają uwagę na sportowy i dynamiczny wygląd swojego pojazdu. Oprócz typowych dla AMG przednich i tylnych zderzaków, pakiet zawiera także specjalne boczne wloty, które są przymocowane do 53,3 cm (21 cali) obręczy aluminiowych o pięcioramiennym wzorze. Aluminiowe listwy progowe z podświetleniem także należą do pakietu, jak również perforowane tarcze hamulcowe i osłony zacisków hamulcowych z logo Mercedes-Benz.

Wartości wewnętrzne: Klasa GL oferuje jakość motoryzacyjną klasy pierwszej

Elegancka i dynamiczna dekoracja wnętrza, wysokiej jakości materiały i duża dbałość o szczegóły, perfekcyjna ergonomia oraz przestronność – wnętrze Klasy GL przekazuje poczucie dobrego samopoczucia typowe dla marki Mercedes-Benz. Rozbudowane elementy wykończeniowe wykonane z różnych rodzajów drewna lub aluminium, elementy sterujące w srebrnym chromie oraz tapicerka z perforowanej sztucznej skóry ARTICO z dekoracyjnymi przeszyciami w kontrastowym kolorze podkreślają ogólne wrażenie wysokiej jakości. Rozkład siedzeń 2-3-2 zapewnia wystarczającą ilość miejsca dla siedmiu pasażerów.

Standardowo bagażnik można powiększyć poprzez elektryczne składanie trzeciego rzędu siedzeń – zarówno z tyłu, jak i z bagażnika – oraz podnoszenie ich w razie potrzeby za pomocą jednego przycisku. Kolejną nowością jest system EASY-ENTRY na obu stronach dla drugiego rzędu siedzeń – również z opcjonalnymi elektrycznymi sterowaniami – co zapewnia lepszy dostęp do trzeciego rzędu siedzeń. Środkowy rząd siedzeń ma dużą różnorodność regulacji, co czyni wykorzystanie przestrzeni wewnętrznej znacznie bardziej zmiennym, na przykład z „pozycji ładunkowej”, aby zwiększyć objętość bagażnika. Oferuje on objętość od 680 do 2300 litrów, co jest większe niż w przypadku wysokiej pojemności poprzednika.

W porównaniu z poprzednikiem pasażerowie mają do dyspozycji znacznie więcej miejsca na łokcie i głowę w wszystkich trzech rzędach siedzeń. We wszystkich pozostałych klasycznych standardach komfortu, takich jak odległość między rzędami czy szerokość na ramiona, poprzednik był już najlepszy w swojej klasie.

Te wymiary wyraźnie pokazują poziom komfortu: Przestrzeń oferowana przez nową Mercedes-Benz Klasa GL jest jeszcze bardziej przestronna niż wcześniej. Szczególnie w trzecim rzędzie siedzeń dostępne miejsce jest również wyjątkowe. Łatwy dostęp również robi wrażenie. Pasażerowie mogą łatwo dostać się do wnętrza dzięki szerokiemu kątowi otwarcia drzwi z przodu i z tyłu oraz wysokiej krawędzi dachu typowej dla pojazdów SUV. Ładowanie bagażnika jest również proste dzięki wysokości 1,95 m pod otwartą klapą bagażnika.

Fotele multicontour z chłodzeniem siedzisk za pomocą wentylatorów i regulacją COMAND

Opcjonalne fotele skórzane multicontour dla kierowcy i pasażera z przodu mają również – jako dodatkowa opcja – wentylację siedziska, która znacznie poprawia komfort siedzenia latem, zwłaszcza gdy wnętrze pojazdu nagrzewa się po zaparkowaniu w palącym słońcu. W każdym z siedzisk kierowcy i pasażera z przodu zamontowane są cztery mini-wentylatory, które wciągają powietrze z wnętrza pojazdu. Powietrze to jest następnie tłoczone do górnej warstwy siedziska i równomiernie rozprowadzane pod skórą. Zdefiniowany strumień powietrza przechodzi przez perforowaną skórzaną powłokę i usuwa wilgoć z ciała pasażerów lub odzieży. Czas reakcji jest znacznie bardziej efektywny z odwróconymi wentylatorami. W pierwszych minutach po włączeniu wentylacji siedziska wentylatory wciągają gorące i wilgotne powietrze przez perforacje, co zwiększa efekt klimatyzacji – w porównaniu z funkcją nadmuchu, powierzchnie siedzisk chłodzą się znacznie szybciej w ciągu pierwszych 30 sekund.

Jak zwykle w pojazdach Mercedes-Benz, podstawowe regulacje foteli dotyczące długości nóg i kąta oparcia można wykonać za pomocą przycisków na panelu drzwi, które mają stylizowany fotel, co jest łatwe do użycia zarówno dla kierowcy, jak i pasażera z przodu. Nowością są jednak precyzyjne regulacje funkcji multicontour, takie jak głębokość siedziska, boczne wsparcia fotela i oparcia czy wsparcie lędźwiowe. Te regulacje można teraz łatwo i wyraźnie wykonać za pomocą kontrolera COMAND na konsoli centralnej. Po wybraniu odpowiedniego menu za pomocą przycisku na konsoli centralnej, grafika na wyświetlaczu COMAND pokazuje fotel multicontour, a wybrane obszary do regulacji są wizualizowane w kolorze. W porównaniu z dotychczasowymi klawiaturami obok siedzeń, ta procedura znacznie upraszcza proces regulacji. Funkcja masażu również jest nowością: zarówno kierowca, jak i pasażer z przodu mogą skorzystać z luksusu masażu pleców dostosowanego do intensywności i prędkości.

Zawsze w zasięgu wzroku, wszystko pod kontrolą: Deska rozdzielcza i konsola centralna

Deska rozdzielcza pokryta skórą ARTICO kontynuuje optyczny nacisk na szerokość wnętrza pojazdu. Dwa nowoczesne okrągłe zespoły wskaźników są czytelne i łatwe do odczytania, a pomiędzy osłonami wskaźników duży 12,2 cm (4.8 cali) wyświetlacz kolorowy o fotorealistycznej jakości ma bardzo atrakcyjny, wysokiej jakości urok. Obok nich środek deski rozdzielczej jest zdominowany przez duży główny kolorowy ekran COMAND. Koncepcja obsługi i wyświetlania ma niezaprzeczalne zalety dla użytkownika: Infotainment, nawigacja i komunikacja mogą być używane łatwo i bardzo prosto za pomocą kontrolera COMAND umieszczonego na konsoli centralnej w metalowej obudowie. Standardowy wielofunkcyjny zestaw wskaźników pokryty skórą nappa ma przyciski zmiany biegów i 12 przycisków o różnych funkcjach.

Pod centralnym podłokietnikiem z zintegrowanym podkładem na kciuk znajduje się duża przestrzeń do przechowywania, przed nią znajdują się kontroler i różne przełączniki, na przykład dla pakietu ON&OFFROAD, zawieszenia pneumatycznego AIRMATIC czy systemu COMAND. W tym miejscu zintegrowano również dwa opcjonalne podgrzewane i chłodzone uchwyty na kubki, które można zakryć wysokiej jakości drewnianą osłoną. Standardowe interfejsy USB i gniazdo AUX-IN znajdują się również na centralnym podłokietniku. Elementy dekoracyjne znajdujące się na desce rozdzielczej są również odzwierciedlone w wyrazistych dekoracyjnych szwach w wykończeniu drzwi. Opcjonalnie dostępny jest pakiet designo Exclusive: W skład niego wchodzi wysokiej jakości skóra nappa designo, niezwykle stylowe dekoracyjne szwy oraz ekskluzywne pikowanie w diamentowy wzór na siedzeniach i wykończeniu drzwi.

System dźwiękowy Bang & Olufsen BeoSound AMG High-End

Po raz pierwszy w SUV-ach seryjnych Mercedes-Benz oferuje opcjonalny system audio dla Klasy GL od znanego duńskiego producenta systemów hi-fi Bang & Olufsen. High-End Sound System Bang & Olufsen BeoSound AMG z 14 wysokiej jakości głośnikami, łączną mocą 1200 W i technologią B&O ICE Power Class D podnosi jakość słuchania w porównaniu z innymi znanymi systemami dźwiękowymi i przekształca wnętrze pojazdu w salę koncertową o zapierającym dech w piersiach dźwięku. Umożliwia użytkownikowi wybór między wysokiej jakości dźwiękiem studyjnym „Reference” a szerokim dźwiękiem przestrzennym. Ponadto pola dźwiękowe można kierować dokładnie w stronę miejsc kierowcy i pasażera z przodu lub centralnie. Wszystkie funkcje są łatwe do obsługi za pomocą specjalnego menu Bang & Olufsen w systemie infotainment COMAND.

Ponieważ kierowca i pasażer z przodu w samochodzie praktycznie nigdy nie znajdą się w idealnej pozycji między głośnikami, odległość między każdym z głośników a uchem pasażera jest nieuchronnie różna i obejmuje to również różny czas opóźnienia. Oznacza to na przykład, że w pojeździe lewostronnym fale dźwiękowe potrzebują więcej czasu, aby dotrzeć z prawego głośnika wysokotonowego do prawego ucha kierowcy niż z lewego głośnika wysokotonowego do lewego ucha. To opóźnienie z przyczyn fizycznych jest kompensowane przez cyfrowy procesor dźwięku (DSP) – nawet indywidualnie dla każdego z czternastu głośników. Opracowano specjalne oprogramowanie, aby zapewnić bardzo precyzyjne dostosowanie dźwięku, które jest przechowywane w DSP dla każdego indywidualnego miejsca. Dzięki temu pasażerowie mogą wybierać wymagane miejsca w menu dźwiękowym Bang & Olufsen. Wirtualna scena dźwiękowa jest postrzegana jako znajdująca się bezpośrednio przed pasażerami i odpowiada ich naturalnym nawykom słuchowym podczas słuchania muzyki. Każdy rodzaj instrumentu – gitara, instrumenty smyczkowe, sekcja dęta, fortepian czy syntezatory – jest wiarygodnie naturalny, świeży i dynamiczny. To samo dotyczy różnych typów głosów: Śpiew zarówno mężczyzn, jak i kobiet brzmi równie autentycznie jak czysta reprodukcja głosu, na przykład w programach informacyjnych. Nie ma również znaczenia, jakie są osobiste gusta muzyczne pasażerów ani jakie jest źródło dźwięku: System Bang & Olufsen BeoSound AMG High-End reprodukuje perfekcyjnie każdy rodzaj muzyki, od klasyki po blues, jazz, pop, rock i elektro do hip-hopu, niezależnie od tego, czy jest to z CD, DVD, telewizji/wideo, odtwarzacza mp3 czy radia.

Wzmacniacz Bang & Olufsen ICE Power® (ICE = Intelligent, Compact, Efficient) stanowi doskonałe dopełnienie dla 14 głośników i DSP. Wzmacniacz przekształca około 93 procent energii wejściowej w moc i jest ściśle związany z DSP.

Bardzo ważny wkład w wyjątkową przyjemność słuchania wynika z dynamicznego kompensowania dźwięków jazdy podczas bardzo zróżnicowanych sytuacji drogowych i środowiskowych: Mikrofon zintegrowany w panelu sterowania nad głową stale dostarcza danych o aktualnych poziomach hałasu w samochodzie i ich wpływie w zależności od częstotliwości. Cyfrowy procesor dźwięku analizuje wszystkie pasma falowe i podnosi głośność w razie potrzeby indywidualnie dla każdego głośnika i dla różnych częstotliwości. W ten sposób można kompensować bardzo różne źródła hałasu. Ekstremalnym przykładem jest, gdy GL musi zatrzymać się na czerwonym świetle tuż obok robót drogowych z użyciem maszyny do asfaltu, DSP moduluje system tak, aby kompensować wpływ hałasu tak daleko, jak pozwalają na to prawa fizyki. Kompensacja dotyczy także „normalnych” hałasów, takich jak hałas z opon, wiatru, silnika, przekładni czy nawet deszczu.

Optycznym wskazaniem na niezwykłą wydajność systemu Bang & Olufsen BeoSound AMG High-End są efektownie podświetlane owalne głośniki wysokotonowe z „technologią soczewki akustycznej” w trójkącie lustra oraz imponujące aluminiowe osłony głośników drzwiowych Bang & Olufsen „Silver Shadow”.

Spokój mimo burzy: Nowy GL to najcichszy pojazd w całym świecie SUV-ów

Jako pierwszy producent samochodów, Mercedes-Benz badał właściwości psychoakustyczne pojazdów, aby dowiedzieć się więcej o akustyce aerodynamicznej. Zbadano zarówno wysokie częstotliwości hałasów wiatru, jak i wpływ niskich częstotliwości, a w szczególności słyszalność głosów. Podczas swoich badań inżynierowie intensywnie analizowali przepływ powietrza wokół nadwozia pojazdu, systemy uszczelniające w oknach i drzwiach oraz nadwozia. Głównym celem takich działań nie jest tylko absolutne ciśnienie akustyczne (dB (A)). Celem jest raczej wygenerowanie akustyki tak jednorodnej i harmonijnej, jak to możliwe, w której ani określone zakresy częstotliwości, ani poszczególne komponenty czy sektory pojazdu nie dominują, ponieważ od prędkości około 120 km/h hałasy wiatru stają się dominującą akustyką. Hałasy z opon czy silnika są odsuwane na plan dalszy. Podjęto szereg indywidualnych działań akustycznych:

  • optymalizacja słupka A i obudowy zewnętrznego lusterka
  • wzmocnienie podwozia w celu uniknięcia niskoczęstotliwościowych hałasów
  • akustyczna szyba przednia i opcjonalne akustyczne szyby boczne wykonane w technologii szkła wielowarstwowego, zapewniające dużą izolacyjność akustyczną
  • zastosowanie ulepszonych systemów uszczelniających z optymalnymi uszczelkami
  • dodatkowe poziomy uszczelnienia akustycznego w tylnej komorze
  • ulepszone mocowanie szyb drzwiowych

Jak bardzo skuteczni byli inżynierowie akustyki aerodynamicznej w strojeniu „pudełka rezonansowego” GL, można zobaczyć porównując je z S-Klasą: obiektywne i subiektywne wrażenie hałasu jest na tym samym przyjemnym poziomie dla obu pojazdów. Jednak, aby osiągnąć te doskonałe rezultaty w GL, wymagało to znacznie większego wysiłku niż w limuzynie luksusowej. Z jednej strony ze względu na typowy kształt SUV i dużą przednią powierzchnię.

Z drugiej strony, pełnowymiarowy SUV zapewnia doskonałą akustykę dla siedmiu pasażerów siedzących w trzech rzędach, nawet w niekorzystnych warunkach, ponieważ terenówka może być używana w znacznie szerszym zakresie sytuacji niż limuzyna – w tym także podróże w odległe obszary, daleko od utwardzonych dróg.

Wyraźnym dowodem znaczenia akustyki aerodynamicznej dla Mercedes-Benz jest rozwój nowych obiektów testowych. Normalne tunele wiatrowe osiągnęły swoje fizyczne ograniczenia, jeśli chodzi o dalszą optymalizację akustyki aerodynamicznej, ponieważ zakłócenia ze sprzętu testowego nakładają się na wyniki testów. Krótko mówiąc: pojazdy Mercedes-Benz, takie jak Klasa GL, działają teraz na tyle cicho, że innowacyjne rozwinięcia przy użyciu obecnego sprzętu testowego wymagałyby ogromnego wysiłku, aby to osiągnąć. Dlatego w tej chwili w Centrum Technologicznym Mercedes-Benz (MTC) w Sindelfingen budowany jest rewolucyjny tunel wiatrowy zoptymalizowany pod kątem zakłóceń. Instalacja testowa zostanie otwarta w 2013 roku i jest gwarancją przyszłego rozwoju motoryzacji, że firma nadal zachowa swoją przewagę w akustyce aerodynamicznej nad konkurencją.

Jakość jazdy i dynamika pojazdu: Doskonałe osiągi zarówno na drodze, jak i w terenie

Zrelaksowana, komfortowa i doskonała jazda, pełna radości z jazdy w różnych sytuacjach – to wielkie atuty Mercedes-Benz Klasy GL. W porównaniu z poprzednikiem nowy model to zwycięzca, oferujący jeszcze lepszą reakcję i dynamiczne prowadzenie. Zwinny sposób, w jaki ten pełnowymiarowy SUV z stałym napędem na cztery koła wykonuje swoje zadania, można zaobserwować tylko w znacznie bardziej kompaktowych i sportowych terenówkach. To, że jakość komfortu jazdy mogła zostać zwiększona do tak doskonałego poziomu pomimo dynamicznego prowadzenia GL, jest jednym z wyjątkowych osiągnięć zespołu rozwojowego. Szczególnie właściwości NVH (hałas, wibracje, szorstkość) wszystkich modeli GL są bardzo przekonujące i dorównują tym z S-Klasy. Wysokie standardy komfortu wynikają z połączonego efektu bardzo sztywnej konstrukcji nadwozia, perfekcyjnego układu napędowego, ulepszonego zawieszenia oraz doskonałego wykończenia akustycznego, a także inteligentnego wykorzystania nowoczesnych materiałów izolacyjnych.

Płynne poruszanie się: Zawieszenie pneumatyczne AIRMATIC ADS

W pełni obciążalne zawieszenie pneumatyczne AIRMATIC z adaptacyjnym systemem tłumienia (ADS) zapewnia komfortowe podstawowe zawieszenie o niskiej częstotliwości własnej, chociaż dostępna jest również pełna długość skoku sprężyny, gdy pojazd jest w pełni obciążony. Podczas jazdy po drodze zapewnia wyjątkowy komfort oraz znaczną poprawę właściwości jezdnych. AIRMATIC kompensuje różne obciążenia i warunki jazdy, a jednocześnie działa jako kontrola poziomu. Podczas jazdy daleko od utartych szlaków, zawieszenie pneumatyczne zwiększa mobilność terenową dzięki dodatkowej wysokości jazdy. Podnoszenie lub obniżanie nadwozia można aktywować w dowolnym momencie, gdy silnik jest uruchomiony, a można to robić automatycznie lub według potrzeb kierowcy, korzystając z przycisków na konsoli centralnej. System jest uzależniony od prędkości i obniża nadwozie przy wysokich prędkościach w celu zminimalizowania oporu aerodynamicznego, jednocześnie zwiększając stabilność jazdy. Główne właściwości zawieszenia pneumatycznego to:

400 4MATIC 7AT AWD (333 KM)

ParametrWartość
CylindryV6
Pojemność2996 Cm3
Moc244.9 Kw @ 5250 Rpm
333 Hp @ 5250 Rpm
328 Bhp @ 5250 Rpm
Moment obrotowy354 Lb-Ft @ 1400 Rpm
480 Nm @ 1400 Rpm
Układ paliwowyTurbodoładowany Wtrysk bezpośredni
PaliwoBenzyna
Pojemność zbiornika26.4 Galony (99.9 L)
Prędkość maksymalna149 Mph (240 Km/H)
Przyspieszenie 0-100 km/h6.7 S
Typ napęduNapęd na 4 koła
Skrzynia biegów7-biegowa Automatyczna (G Tronic)
Hamulce przednieTarcze wentylowane
Hamulce tylneTarcze wentylowane
Rozmiar opony265/60 R 18
Długość201.6 In (5121 Mm)
Szerokość84.3 In (2141 Mm)
Wysokość72.8 In (1849 Mm)
Rozstaw kół (przód/tył)65.2/65.9 In (1
Rozstaw osi121 In (3073 Mm)
Prześwit8.5 In (216 Mm)
Pojemność bagażnika24 Cuft (680 L)
Aerodynamika (Cd)0.35
Masa własna5148 Lbs (2335 Kg)
Dopuszczalna masa całkowita7165 Lbs (3250 Kg)
Spalanie miasto20.3 Mpg Us (11.6 L/100Km)
Spalanie trasa30.2 Mpg Us (7.8 L/100Km)
Średnie spalanie25.6 Mpg Us (9.2 L/100Km)
Emisja CO2215 G/Km

450 4MATIC 7AT AWD (335 KM)

ParametrWartość
CylindryV8
Pojemność4663 Cm3
Moc270 Kw @ 6000 Rpm
367 Hp @ 6000 Rpm
362 Bhp @ 6000 Rpm
Moment obrotowy406 Lb-Ft @ 2700-5000 Rpm
550 Nm @ 2700-5000 Rpm
Układ paliwowyTurbodoładowany Wtrysk bezpośredni
PaliwoBenzyna
Pojemność zbiornika26.4 Galony (99.9 L)
Prędkość maksymalna155 Mph (249 Km/H)
Przyspieszenie 0-100 km/h6.9 S
Typ napęduNapęd na 4 koła
Skrzynia biegów7-biegowa Automatyczna (G Tronic)
Hamulce przednieTarcze wentylowane
Hamulce tylneTarcze lite
Rozmiar opony265/60 R 18
Długość201.6 In (5121 Mm)
Szerokość84.3 In (2141 Mm)
Wysokość72.8 In (1849 Mm)
Rozstaw kół (przód/tył)65.2/65.9 In (1
Rozstaw osi121 In (3073 Mm)
Prześwit8.5 In (216 Mm)
Pojemność bagażnika24 Cuft (680 L)
Aerodynamika (Cd)0.35
Masa własna5346 Lbs (2425 Kg)
Dopuszczalna masa całkowita7165 Lbs (3250 Kg)
Spalanie miasto14 Mpg Us (16.8 L/100Km)
Spalanie trasa19 Mpg Us (12.4 L/100Km)
Średnie spalanie16 Mpg Us (14.7 L/100Km)

500 4MATIC BlueEFFICIENCY 7AT AWD (435 KM)

ParametrWartość
CylindryV8
Pojemność4663 Cm3
Moc320 Kw @ 5250 Rpm
435 Hp @ 5250 Rpm
429 Bhp @ 5250 Rpm
Moment obrotowy516 Lb-Ft @ 1800-3500 Rpm
700 Nm @ 1800-3500 Rpm
Układ paliwowyTurbodoładowany Wtrysk bezpośredni
PaliwoBenzyna
Pojemność zbiornika26.4 Galony (99.9 L)
Prędkość maksymalna155 Mph (249 Km/H)
Przyspieszenie 0-100 km/h5.4 S
Typ napęduNapęd na 4 koła
Skrzynia biegów7-biegowa Automatyczna (G Tronic)
Hamulce przednieTarcze wentylowane
Hamulce tylneTarcze wentylowane
Rozmiar opony265/60 R 18
Długość201.6 In (5121 Mm)
Szerokość84.3 In (2141 Mm)
Wysokość72.8 In (1849 Mm)
Rozstaw kół (przód/tył)65.2/65.9 In (1
Rozstaw osi121 In (3073 Mm)
Prześwit8.5 In (216 Mm)
Pojemność bagażnika24 Cuft (680 L)
Aerodynamika (Cd)0.37
Masa własna5390 Lbs (2445 Kg)
Dopuszczalna masa całkowita7165 Lbs (3250 Kg)
Spalanie miasto16 Mpg Us (14.7 L/100Km)
Spalanie trasa25 Mpg Us (9.4 L/100Km)
Średnie spalanie21 Mpg Us (11.2 L/100Km)
Emisja CO2262 G/Km

350 BlueTEC 4MATIC 7AT AWD (258 KM)

ParametrWartość
CylindryV6
Pojemność2987 Cm3
Moc190 Kw @ 3800 Rpm
258 Hp @ 3800 Rpm
255 Bhp @ 3800 Rpm
Moment obrotowy457 Lb-Ft @ 1600-2400 Rpm
620 Nm @ 1600-2400 Rpm
Układ paliwowyTurbodoładowany Common Rail
PaliwoDiesel
Pojemność zbiornika26.4 Galony (99.9 L)
Prędkość maksymalna137 Mph (220 Km/H)
Przyspieszenie 0-100 km/h7.9 S
Typ napęduNapęd na 4 koła
Skrzynia biegów7-biegowa Automatyczna (G Tronic)
Hamulce przednieTarcze wentylowane
Hamulce tylneTarcze wentylowane
Rozmiar opony265/60 R 18
Długość201.6 In (5121 Mm)
Szerokość84.3 In (2141 Mm)
Wysokość72.8 In (1849 Mm)
Rozstaw kół (przód/tył)65.2/65.9 In (1
Rozstaw osi121.1 In (3076 Mm)
Prześwit8.5 In (216 Mm)
Pojemność bagażnika24 Cuft (680 L)
Aerodynamika (Cd)0.35
Masa własna5390 Lbs (2445 Kg)
Dopuszczalna masa całkowita7165 Lbs (3250 Kg)
Spalanie miasto28 Mpg Us (8.4 L/100Km)
Spalanie trasa32 Mpg Us (7.4 L/100Km)
Średnie spalanie31 Mpg Us (7.6 L/100Km)
Emisja CO2192 G/Km

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.